Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Dr. Yaşar UGÜROL RTÜK İnsan Kaynakları ve Eğitim Dairesi Başkan Yardımcısı ANKARA 2011 ÇOCUKLARIN MEDYA OKURYAZARI OLMA İHTİYACI Milli Eğitim Bakanlığı.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Dr. Yaşar UGÜROL RTÜK İnsan Kaynakları ve Eğitim Dairesi Başkan Yardımcısı ANKARA 2011 ÇOCUKLARIN MEDYA OKURYAZARI OLMA İHTİYACI Milli Eğitim Bakanlığı."— Sunum transkripti:

1 Dr. Yaşar UGÜROL RTÜK İnsan Kaynakları ve Eğitim Dairesi Başkan Yardımcısı ANKARA 2011 ÇOCUKLARIN MEDYA OKURYAZARI OLMA İHTİYACI Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim ve Öğretim Yılı Hazırlık Toplantısı

2 Türkiye’nin geleceği, okullarda ve sınıflarda inşa edilecektir…

3 BÜYÜK BİR ÜLKEYİZ İlköğretimde öğrenci, öğretmen, okul öğrenciyi her sabah evinden alıp okula götürüyoruz ve her akşam anne-babalarına teslim ediyoruz. (350 Trilyon) öğrencimizi yediriyor, içiriyor, barındırıyor ve eğitim veriyoruz. (250 Trilyon)

4 Hedefimiz 2023! 2023 hedefi, eğitimde Bir Türkiye Modeli ile mümkündür. Sağlıklı bir eğitim modeli ise Başarılı Bir Medya Eğitimi ile mümkündür. Medya Okuryazarlığı Dersi geleceği inşa eder…

5

6 ÇOCUĞUN TEMEL İHTİYAÇLARI KİŞİSEL-SOSYAL GELİŞİM EĞİTSEL GELİŞİM MESLEKİ GELİŞİM YAŞAMAYI ÖĞRENME ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME ÇALIŞMAYI ÖĞRENME KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME

7 İNSAN MERKEZLİ MEDYA

8 3. Dalga İnsanlığın Üç Devrimi  Tarım  Sanayi  Enformasyon (İnternet) Çocuklarımızı medya organları; Eğitmekte Sosyalleştirmekte Yönlendirmekte

9 Televizyon ve İnternet Yayınlarında İçerik… Uyuşturucu Sigara Büyülü görüntüler Alkol Saldırgan dil Şiddet Cinsellik Tehlikeli davranışlar Yalan Çıplaklık Ayırımcılık 2-7 yaş 7-12 yaş yaş çocuklar

10 Çocukların, yılın yaklaşık olarak 900 saatini okulda, saatini ise ekran karşısında geçirdiği düşünüldüğünde durumun ciddiyeti daha da anlaşılacaktır. Ülkemizdeki çocukların %82’si televizyon izleme, istediği programı seçme ve istediği kadar ekran başında kalma kararlarını kendilerinin verdiğini söylemektedirler. KİMİN ÇOCUĞU?

11 Risk Altında Bir Ulus  Sosyal değişim -Devlet okulları eleştirisi -Toplum bilincinin kaybolması -Parçalanmış toplum -Geleneksel aile yapısının çözülmesi -Yeni rakipler -Yoğun bireycilik  Teknolojik değişim

12 Okulların yeni rakipleri!  Aile desteğinin olmayışı  Okuldaki şiddet  Disiplin problemleri  Kalabalık sınıflar  Öğrencilerin çok fazla Tv. seyretmeleri  Bilgisayarda oyun  İnternet bağımlılığı  Lüzumsuz işlerle vakit harcamalar vb. (Sosyal, psikolojik, zihinsel, disiplinsiz, özdenetimsiz, güvensiz, dikkat problemleri vb.)

13 Görsel, işitsel ve yazılı medya karşısında savunmasız bir alıcı durumunda bulunan çocukların, erken yaşlardan başlanarak medya karşısında bilinçlendirilmelerinin gerekliliğini ortadadır. Böylelikle birey; medya karşısında pasif bir alıcı olmak yerine, medyayı okuyabilecek, medyanın dilini çözebilecek bilinç düzeyine ulaşarak iletişim olgusunda aktif bir birey olarak yer alabilecektir. Dünya’da 70 yıldır medyanın olumsuz etkilerinden insanları özelliklede çocukları korumak için önemli çalışmalar yapılmaktadır. Medyayı etkili ve verimli kullanmak bir kültürlenme işidir.

14 Medya Okuryazarlığı Dersini Gerektiren Nedenler 1- Tüm medya yapılandırılmıştır. 2- Her insan mesajları farklı yorumlar. 3- Medyanın ticari çıkarları vardır. 4- Medya ideolojik değerler içeren mesajlar verir. 5- Her bir aracın kendi dili, tarzı, tekniği, kodları, eğilimi ve estetiği vardır. 6- Medyanın ticari uygulamaları vardır. 7- Medyanın sosyal ve politik hedefleri vardır. 8- Medyada şekil ve içerik çok yakın ilişkidedir.

15 Medya Okuryazarlığı Dersinin Hedefleri  Çocuklarımızı medyanın olumsuz etkilerine karşı bilinçlendirmek,  Çocuklarımızı medya karşısında pasif alıcı durumundan kurtarmak,  Medyayı okuyabilecek, medyanın dilini anlayabilecek bireyler haline getirmek,  Zihinsel gelişime bağlı olarak kurgu ile gerçekliğin ayırdında çocuklar yetiştirmek,  Medyanın sunduğu mesajları aynen almak yerine akıl süzgecinden geçirebilmesine katkı sağlamak,  Eleştirel bakış özelliği sağlayabilmek.

16 Medya Okuryazarlığı Dersi ile öğrencilerde Geliştirilecek Değerler:  1. Özel yaşamın gizliliğine saygı  2. Estetik duyarlılık  3. Dürüstlük  4. Sorumluluk bilinci  5. Etik kurallara bağlılık  6. Farklılıklara saygı duyma  7. Kültürel mirası yaşatmaya duyarlılık  8. Aile içi iletişime önem verme  9. Bilinçli tüketim  10. Toplumsal hayata aktif katılım  11. Bilimsellik  12. Eşitlik  13. Yardımlaşma  14. Dayanışma  15. Paylaşma

17 Medya bu insani niteliklerin kaçını geliştirmek için çalışmaktadır? Ama eğitim, okul, aile…değerlerin beşiği değil midir? O halde!

18 DEĞİŞİM SÜREKLİDİR… Eğitim alanında yapılan değişimlerin bir sisteme dönüşmesi, daha önemlisi evrensel bir model haline gelebilmesi, çabalarımızın sürekliliğine bağlıdır. Medya Okuryazarlığı Dersi Türk Eğitim Sisteminin bir parçasıdır.

19 Sayısal Veriler Eğitim- Öğretim Yılı Toplam Öğrenci Sayısı Medya Okuryazarlığı Dersi Türkiye Ortalaması Seçen Öğrenci Sayısı % Pilot Uygulama

20  Eğitim ve öğretim yılı başında öğrencilerin, öğretmen ve velilerin konuya ilişkin bilgilendirilmeleri,  Medya Okuryazarlığı Dersinin İlköğretim okullarında olduğu gibi Okul Öncesi, Ortaöğretim, Açık İlköğretim ve Yaygın Eğitim kurumlarında da okutulması,  Özel Okullarda Medya Okuryazarlığı Dersine gerekli ilginin gösterilmesi,  Okullarda Medya Okuryazarlığı Kulüpleri kurulmasının teşvik edilmesi, Medya Okuryazarlığı Dersini yaygınlaştırmak için;

21  Radyo ve Televizyonlarda yayınlanan Medya Okuryazarlığı Dersi tanıtım filmlerinin okul ortamlarında öğretmen, öğrenci ve velilerin bilgilendirilmesi amaçlı kullanılması,  RTÜK, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ve İlköğretim Genel Müdürlüğü’nün ortaklaşa düzenleyeceği, öğretmenler için “Medya Okuryazarlığı Dersi Hizmetiçi Eğitim Seminerleri” yapılması,  internet sitesinin yaygın kullanılabilmesi için okullara duyurulması,www.medyaokuryazarligi.org.tr

22  Toplumda ve özellikle de okullarda geleneksel çocuk oyunlarını yaygınlaştırmak için projeler geliştirilmesinin özendirilmesi,  Okul girişlerine RTÜK İletişim Merkezi bilgileri yerleştirilmesi,  Çocuk Dostu Medya Projesi’nin hazırlanması Medya Okuryazarlığı Dersini yaygınlaştırmak için;

23 DEĞİŞİMİN GÜCÜ… Bilimsel alt yapı Siyasi kararlılık Toplumsal destek

24 RTÜK Medya Okuryazarlığı WEB SİTESİ Medya Okuryazarlığı Dersi için her türlü bilgi ve belge…

25 Sayın Eğitim Liderleri! KATILIMINIZ VE KATKINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLERİMİZİ SUNARIZ… RADYO VE TELEVİZYON ÜST KURULU Ankara 2011


"Dr. Yaşar UGÜROL RTÜK İnsan Kaynakları ve Eğitim Dairesi Başkan Yardımcısı ANKARA 2011 ÇOCUKLARIN MEDYA OKURYAZARI OLMA İHTİYACI Milli Eğitim Bakanlığı." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları