Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yarışa hazır mıyız? e-ticarete davet Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü 01330 Adana Prof.Dr. Zeynel Cebeci.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yarışa hazır mıyız? e-ticarete davet Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü 01330 Adana Prof.Dr. Zeynel Cebeci."— Sunum transkripti:

1 yarışa hazır mıyız? e-ticarete davet Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Adana Prof.Dr. Zeynel Cebeci Mersin,Adana KÜGEM, 10. İnternet Haftası Etkinlikleri 16 Nisan 2003, Tarsus, Mersin, Adana, K.Maraş

2 e-ticarete davet   sayısal uçurum   e-ticaret nedir?   m-ticaret nedir?   e-iş nedir?   e- olmak   e-ticaret değerleri   görevler ve roller   gelecekte ne var?   ne yapmalı?   ne yapılmalı? Yaşamda iki eşitleyici vardır: İNTERNET ve EĞİTİM John Chambers İnternet Yaşamdır! Mustafa Akgül

3 sayısal uçurumbilişim açıklığı digital divideinformation gap Başta İnternet olmak üzere sayısal bilgi ve iletişim teknolojilerinin (CIT) hızla gelişmesi ve kullanımının yaygınlaşması nedeniyle (endüstrileşmiş ve daha az gelişmiş) toplumlar/ülkeler arasında oluşan sosyo- ekonomik boşluk, aralık veya açıklıktır. bilgi toplumu <> bilgi ekonomisi information society <> knowledge/information economy ISOCs <> KBE/IE Yeni yüzyılda iki tür toplum olacaktır: ak ve kara toplumlar

4 Sayısal Uçurum Source: ITU (internet host data: Network Wizards, Ripe 2000 Bilgi toplumu olmak veya... Finlandiya, norveç, isveç, abd, danimarka, fransa, ingiltere... Uçuruma düşmek Bunu kimse istemez!

5 Sayısal Uçurum Kaynak: ITU (internet host data: Network Wizards, Ripe 2000 Telefon, İnternet ve e.iş İnternete Bağlı Bilgisayar Sayıları (hosts) "Knowledge(-based) Society", to stress the fact that the most valuable asset is investment in intangible, human and social capital and that the key factors are knowledge and creativity Information Society", a society in which low-cost information and ICT are in general use,

6 Sayısal Uçurum Türkiye ve Türkçe 4/649 = (%0,007) Diğerleriyle mavi bölge Dillere Göre İnternet Kullanıcıları Toplam: 649 milyon, Mart 2003

7 uçuruma düşecek miyiz? TürkiyeDünyaYüzde İnt. Erişimi mi648.7 mi binde 7 İnt. Erişimi mi900.0 mibinde 8 Nüfus 67.4 mi6330 miyüzde 1 Toplam milli gelir $431 mlr mlr yüzde 1 Kişi başına milli gelir$6400 Bir yıl içinde dünyada %38’lik bir artışa karşılık Türkiye’de %52’lik bir artış beklenmektedir, Türkiye Dünya Ekonomisinin %1’i iken İnternet’te %0,007 ‘lik varlığa sahip, yaklaşık kat bilgi ekonomisi farkı var ve oluşacak demektir. Ümitler Sabit telefon sayısı :19.5 mi (1999)... Cep telefonu sayısı :12.1 mi (1999)... Genç nüfus oranı

8 uçuruma düşecek miyiz? Bin kişiye düşen cep telefonu sayısında Türkiye, 229 ile, 236 adetlik AB ortalamasına yakın durumda bulunuyor. Türkiye bu rakam ile 410 olan AB ortalamasına yaklaşmış durumda. Bu arada, aday ülkelerden Çek Cumhuriyeti ve Slovenya'da cep telefonu sayısı AB ortamasının üstünde. Türkiye, yüz kişiye düşen bilgisayar sayısı açısından da, adaylar arasında Bulgaristan ve Romanya'dan sonra en yetersiz durumda bulunan 3. ülke olarak belirlendi. Bilgisayar sayısı açısından aday ülkelerde sadece Slovenya'nın, AB ortalamasının üstünde olduğu belirtiliyor. Özgür Politika, Haziran 2002

9 türkiye nerede? uçurumun kenarında İyi yerde değiliz!!! İnterneti, e-ticareti, e-işletmeyi, e-eğitimi ve e-devleti ihmal etmeye devam ettikçe daha iyi yerde olamayacak. Çünkü soruna e-ticaret için bakarsak rekabetin yolu: Her dakika, her yerde •Az maliyetle •Hızlı •Etkin •Sürdürülebilir •Gelişen şekilde müşteriye ulaşmaktan geçiyor!

10 e-ticaret nedir? e-iş nedir? Electronic Commerce = e-commerce = ec Elektronik Ticaret = e-ticaret = et Electronic Business = e-business = eb Elektronik İş = e-iş = ei • Çok geniş bir terimdir. Uluslar arası genel kabul görmüş tam bir tanımı yoktur. • En basit şekliyle işletmeler/kurumların ticari işlemlerini tamamen veya kısmen elektronik araçlarla gerçekleştirilmesidir. veya • Temel olarak elektronik sistemler, özelde Internet veya daha yaygın olarak Web üzerinde mal ve hizmet alım-satımıdır.

11 e-ticaret nedir? İşletmece yürütülen işler ve bilgi akışının sağlanmasında elektronik araçlar ve iletişim teknolojilerinin kullanımıdır. Tasarımdan alış, satış ve ulaştırmaya işletmelerce yürütülen işlerin tüm safhalarını hızlandırmak, basitleştirmek, kolaylaştırmak için elektronik araçlar ve ağ kullanımıdır. Elektronik ağlar vasıtasıyla destek zincirinin herhangi bir aşamasında, organizasyon içinde olsun veya olmasın, işletmeler arasında, işletmeler ve müşteriler arasında veya kamu ve özel sektörler arasında ödemeli veya ödemesiz gerçekleştirilen ticari işlemlerdir. Mal, hizmet veya bilginin sayısal araçlarla transferini kapsayan herhangi bir işlem veya bu işlemleri yapabilmeyi sağlayan sayısal fonksiyonlardır. WTO’ya göre, elektronik ağlar vasıtasıyla mal ve hizmet üretimi, tanıtımı, alış ve satışı gibi işlemlerdir.

12 e-ticaret x t-ticaret Temel stratejiler teknoloji esaslıdır. Gerçek-zamanlı rekabet söz konusudur. İşletme daima açıktır. Teknoloji tabanlı müşteri arayüzü vardır. Müşteriye özel yönlendirme ve denetim vardır. Tüketici davranışları şeffaf ve izlenebilirdir. Ağ ekonomisine dayanır. Geleneksel olmayan ölçme yöntemleri kullanılır.

13 e-ticaret biçimleri B2C G2C G2P G2B B2B P2P C2C İşletmeden İşletmeyeBusiness-to-Business B2B İşletmeden MüşteriyeBusiness-to-Costumer B2C Devletten İşletmeyeGovernment-to-BusinessG2B Müşteriden MüşteriyeCustomer-to-CustomerC2C Kişiden KişiyePeople-to-PeopleP2P Devletten MüşteriyeGovernment-to-CustomerG2C Devletten HalkaGoverment-to-CitizenG2C Devletten DevleteGovernment-to-GovernmentG2G networks intranet extranet internet EDI EFT EPS CALS...EC işletme business işletme business müşteri customer devlet government C2G P2G B2G B2A

14 ilişkiler ve örnekler B2B B2C C2B C2C Tüketici Müşteri Halk Vatandaş Şirket Alıcı Satıcı Çalışanlar G2B Devlet G2C G2GG2G C2GC2G B2GB2G b2b.migros.com.tr B2E Tüketici Müşteri Halk Vatandaş Şirket C2B2C - B2B2C- B2M ??? Horoz Nakliyat Nerede? Bankalar Nerede? PayPal?

15 B2C Doğrudan müşteriyle ilişki kurulan bir e-ticaret şeklidir. Kitap satışı –amazon.com –arkadas.com.tr Otomobil satışı –automall.com Uçak/tren bileti ayırma ve alma –ryanair.com –... Genellikle perakende ticaret için geçerlidir. İnternet’le büyük gelişme göstermiştir. –65 Milyar Dolar (2001) –600 Milyar Dolar (2005) Yeni B2C uygulamaları (C2B mi?) –Mağaza portalları Cybermalls –Fiyat karşılaştırma Pricegrabberpricewatch Japonya e-dükkan sayısı

16 B2CAvantajları –Müşterilere daha iyi hizmet (yer ve zaman bağımsız) –Müşteri sayısında artış –Daha geniş seçenekler ve daha ucuz fiyat –Dünya çapında pazarlama ve satış –Kesintisiz 24/7 hizmet ve satış Dezavantajları –Düşük dönüş (alış) oranları ABD’de yaklaşık %2 –Yüksek risk (Siberfobi : Cyberphobia) (Siberfobi : Cyberphobia) (Siberfobi : Cyberphobia) İflaslar nedeniyle oluşan irrasyonel korku e-shopping...e-store e-tailing e-auctioning e-banking e-trading e-entertaining e-learning e-realtor e-gambling e-directory e-news e-zine e-adversiting e-logistics

17 B2B Şirketler arası finansal ve ticari işlemler ve aktivitelerin ağ üzerinden yürütülmesidir. Bazı uygulama örnekleri –E-edinimler (e-procurement) –E-pazaryeri (e-marketplace) İş hacmi B2C’den çok yüksektir. –700 milyar dolar (2001) –4 trilyon dolar (2005)

18 B2B E-edinimler (e-procurement) Araştırma Değerlendirme Görüşme Ödeme Satınalma Emri Faturalama Taşıma Kataloglar Internet Satış temsilcileri Broşürler Telefon Faks Araştırma Kredi Geçmişi Rakipleri Kontrol Telefon Araştırması Fiyat Kredi Kalite Zamanlama Sipariş emri (PO) Siparişi başlat Sisteme gir PO’yu postala PO’yu Al Finansal Sist.e gir Üretim sistemine gir Fatura gönder Siparişi Karşıla Internet Görüşme yap Stok sistemine gir Taşıyıcı izleme sistemine gir Malı taşı Malı ulaştır İzleme sistemine gir Malı al Taşıma belgelerini stok sistemine gir Faturayı onayla ve doğrula Faturayı yeniden gönder Çek kes Doğru faturayı ofis sistemine gir Mal ve hizmet üretimi için gereksinim duyulan mal ve hizmetleri satın alma, tedarik etme işlemidir.

19 e-pazaryeri: Covisint LLC • En büyük B2B e-pazaryeri •Daimler Chysler, General Motors, Ford, Nissan, Renault, Peugeot, 1999 • Çelik, cam, plastik parçalar, elektronik vb otomotiv sektöründe kullanılan ham madde alım-satımı yapılmaktadır. 2001’de • 1700 tedarikçi • $129 milyar iş hacmi • $37.6 milyar mezat hacmi Ford, 2001’de 70 milyon dolar edinim tasarrufu sağladı.

20 B2BAvantajlar –Şirketler arasındaki işlerin daha kolay, hızlı ve az maliyetle gerçekleştirilmesini sağlar. –Maliyet ve fiyatlarda ciddi düşüş sağlar. –Yanlışların azaltılmasını sağlar. Dezavantajlar Dezavantajlar –Çoğu kez eski sistemle entegrasyonu gerektirir. B2E Ticari olmayan bir sistem olup işletme çalışanlarının sistem kaynaklarına ve belgelere erişimi ve karşılıklı iletişim kurmaları ve birlikte çalışma süreçlerini sağlayan bir e-iş uygulama biçimidir. Genellikle intranet şeklinde çalışırlar.

21 C2C Müşteriler veya kişilerin çoğu kez bir aracı platform kullanarak görüşmesi ve ticaret yapmasıdır. –Örnekler Ebay Autotrader.com Otoilan.comwww.otoilan.com Arabam.com 5 milyar dolar iş hacmi (2001) P2P ? –İnternet kullanıcılarının dosyaları ve bilgisayar kaynaklarını paylaşmasıdır. Napster Kazaa

22 C2CAvantajlar –Müşterilerin kendi aralarında doğrudan ilişki kurmasını sağlar. –Kişilere mal ve himzetlerini satmak için yeni bir iş yapma şekli sağlar. Dezavantajları –Kazancın az oluşu

23 B2G İşletmeler ve kamu yönetimi (devlet) arasındaki tüm işlemlerin elektronik yoldan yapılmasıdır. Genellikle ABD’de yaygındır.

24 B2M B2M (Business to Machines) CocaCola’dan Otomata Yeni gelişen bir e-ticaret şeklidir. Şirket İnternet aracılığıyla uzaktaki makinelerle iletişim kurabildiğinden bilgi alıp iş süreçlerini otomasyona geçirir. Örneğin, Coca Cola otomatlarını doldurmakla görevli olan bir şirket düşünün. Otomat makineleri şirkete bilgi geçer, şirket en yakındaki kamyonu otomata gönderir. Sipariş ve dağıtım bilgileri otomatik olarak SCM’de işlenir. Coca Cola otomatlarının durumunu, satış miktarlarını, teknik ayrıntılarını uzaktan izler.

25 e-ticaret araçları telefon, faks, televizyon elektronik ödeme sistemleri electronic payment systems (EPS) elektronik fon transferi…1970 electronic fund transfer (EFT) elektronik veri değişimi…1980 electronic data interchange (EDI) elektronik araçlar uzun zamandan veri kullanılmaktadır ve bu nedenle e-ticaret yeni bir şey değildir. Ancak... Telefonda sipariş almak elektronik ticaretin en basit şekillerinden biridir. İnternet’te yapılan ticaret de bir e-ticarettir, ancak işletmeler arasında teknoloji, tümleşik uygulamalar ve işletme süreçlerinde ileri düzey iletişim ve bilişim teknolojilerine dayanan bir e-ticaret şeklidir. E-Ticaret İNTERNET’in yaygınlaşmasıyla popüler oldu. Çünkü internet ile: ticari işlemlerin tümü etkileşimli olarak yapılabilir, zaman ve yer sınırlaması yoktur, göreceli olarak ucuz ve kaliteli içerik sağlanabilir, dolayısıyla e-ticaretin en baskın kolu olarak: • i-ticaret (internet commerce) • m-ticaret (mobile commerce) ortaya çıkmaktadır.

26 e-ticaretin gelişimi tedarikçiler müşteriler İŞLETME zaman teknoloji posta telefon faks e-pazaryeri İŞLETME İŞ HAREKETLERİ fiziksel ses metin veri internet 1980

27 m-ticaret, me-ticaret, cepten ticaret Cep telefonları •Ses, resim veya SMS kanalı •Mikro tarayıcılar, WAP tarayıcı •Uygulama istemcisi, Java veya PDA O/S •Akıllı kart uygulamaları & verilerin host edilmesi •Başka bir cihazla veri bağlantısı - Bluetooth •Kimlik ve konum bilgisi Gelecek Kuşak Özellikleri •Ses tanıma, parmak izi •tanıma, 2. Kart slotu, mikroşarz, yüksek hızda veri ağları... Me-business (Mobil e-iş) •Ağ sağlayıcısından katma değer yaratıcı hizmetler •Microcharging •Kişisel finans uygulaması •e-bilet & e-jeton •Bilgi, haber... •Konuma bağlı bilgi ve hizmetler •E-ticaret •Jenerik terminaller (Ör. saha hizmetleri için)

28 e-iş nedir? müşteri e.işletme S.Alma/Tedarik Satış/Pazarlama Finans/Muhasebe Üretim Ulaştırma/Dağıtım İnsan Kaynakları IT üretim taşeronlar tedarikçiler lojistik firması B2CB2B Intranet Internet Extranet e-business (electronic business) e-business (electronic business) Gelir/kar yaratmak ve ağ ekonomisinin sunmuş olduğu fırsatlardan en yüksek düzeyde yararlanmak için işletme içi ve işletme dışı ilişkiler ve işlemlerin elektronik sistemler ve özellikle internet tabanlı yapıldığı bir iş biçimidir. Tedarikçiler, lojistik şirketleri ve diğer işletmeler Arka Uç Ön Uç Müşteriler.... B2B İşletme birimleri arasında (intranet) Mevcut iş ilişkilerinin sürdürülmesi (extranet) Yeni iş ilişkileri (internet) B2C Mevcut iş ilişkilerinin sürdürülmesi (extranet) Yeni ilişkiler (internet) O halde e-ticaret e-iş’in bir parçası, bir alt kümesidir.

29 e-dönüşüm aşamaları Varlık Aşaması • Broşür Etkileşim Aşaması •Arama (iş aklı) İletişim İş yapma Aşaması •E-ticaret Dönüşüm Aşaması •Uçtan uca işlemlerin optimizasyonu $5,000 - $50,000 $150,000 - $500,000 $1 Milyon - $3 Milyon $3 Milyon - $15 Milyon E-Ticaret E-İş Erişim Yok

30 e-ticaret & e-iş e-ticaret e-iş CRM SCM dönüşüm birlikte çalışma yeni iş modelleri yeni ürünler ve hizmetler ortak kaynak kullanımı [EB = EC + BI + CRM + SCM + ERP + HRM +…] Burada, EC = e-commerce BI = business intelligence CRM = customer relationship management SCM = supply chain management ERP = enterprise resource planning HRM = human resource management ERP HRMe-işletme

31 e-iş bileşenleri İçerik... Content Bağlantı... Connectivity Donanım... Hardware Yazılım... Software Güç... Power Güvenli Ortam... Secure environment Profesyonel Veri Merkezleri... Professional Data Centers Eşleşme Noktaları... Peering Points Ortaklıklar... Partnerships

32 e-ticaret’te kime danışılmalı? Üç katmanlı yapı E-Ticaret sadece teknoloji dayalı bir iş değildir. Grafiğe bakınız. Dilimler arasında fark var mı?... e-ticaretle her disiplin bir derece ilgilidir. Hepsi aynı derecede önemlidir. Örneğin ben, E-Ticaret’e yazılım ve sistem mimarisi bakımından bakabiliyorum. Çünkü bir işletmeci veya ekonomist veya sosyolog değilim.

33 e-ticaret uygulamalarının mimarisi Üç katmanlı yapı Sunum Katmanı İş Mantığı Katmanı Veri & Eski Sistemler ERP Eski Sistemler Veritabanı Uygulama Sunucusu İşlemler GüvenlikOturum Kaynak Havuzlama Yük Dengeleme E-Ticaret Platformu Yatay Servisler İstemci KatmanıSunucu KatmanıVeri Katmanı Üç katmanlı yapı en ideal yapıdır.

34 e-ticaret uygulamalarında ilkeler Güvenlik Kolay ve güvenli erişim esastır. Müşteri parasının kaybolmayacağı veya çalınmayacağından emin olmalıdır. Esneklik Hızlı ve kolay dönüştürülebilme önemlidir. Yapısal değişimlere açık Ölçeklenebilirlik Çok sayıda müşteriye performanstan ödün vermeden hizmet. Süreklilik Kesintisiz hizmet önemlidir. Entegrasyon Eski ve mevcut sistemlerle entegre çalışabilmelidir. Arayüzler Kişiselleştirilebilir, çarpıcı, kolay kullanılabilir olmalıdır. Web, Wap, TV, PDA destekleri olması çok kanallı olması avantajdır. Pazarlama Zamanında, doğru pazarlama teknikleri elbette önemlidir.

35 e- beklentiler eğrisi optimize e-iş Dot.Com hisseleri Düşüşte Internet WWW “Gerçek” E-iş başlıyor “e” en iyi durumda Dot-Com başlangıç Dot.Com Sarsıntısı Yatırımcı hayal kırıklığı U.S. Halka arz 1997/8 U.S. Yılbaşı 1998 etkin e-iş Açıklanan E-Başarı- sızlıklar Avustralya Halka arz 1999 İşletme düş kırıklığı Yapısal düşüşler teknolojik tetikleme Şişirilmiş Beklentiler Tepesi Düş Kırıklığı Çukuru Aydınlanma çizgisi Karlılık 2006–2008 E-iş uçları Görünebilirlik Platosu

36 Küresel Eğilimler ve Tespitler İşletmelerin e-işletme olması ve e-iş ve e-ticaret yapması için büyük bir baskı oluşmaktadır. Satış ve pazarlama için hedef ülkelerin iş yapma şekli olan e-ortamları tanıma ve bu şekilde çalışma zorunluluğu oluşmaktadır. Eğilimlerin bilinmesi, iş aklı (business intelligence) çok önemli bir düzeydedir. ABD, B2B e-ticarette baş aktördür ve bunu Avrupa ve Japonya izlemektedir. ABD pazarı 2002’den sonra doyuma ulaşacaktır. Global büyüme Batı Avrupa ve Asya’nın gelişmiş kesimlerinde devam edecektir. Asya’da, Japonya yüksek düzeyde eğitimli ağ kullanıcıları nedeniyle lider olacaktır.

37 e-ticaret ve e-iş için sorunlar Kültürel Sorunlar –İsteksizlik ve güven eksikliği –Dil engeli Politikalar ve Yasal Sorunlar –Kişisellik ve verinin korunmasında sorunlar –Vergilendirmede sorunlar –Devlet desteğinin eksikliği Altyapı Yetersizlikleri –Altyapının yetersizliği –Ödeme yöntemlerinin belirsizliği –Sipariş memnuniyeti ile ilgili sorunlar Pazar Tanımları ve istatistik bilgi –Ev pazarının hacmi –Yerel satış teknikleri –Venture capital’in varlığı ve yeterliliği

38 abd e-ticareti

39 abd perakende e-ticareti

40 .jp’de en çok gidenler

41 .tr için stratejiler Kurumsal Ulusal Uluslarüstü Teknolojik Altyapı Teknoloji Üretimi Teknoloji Kullanımı Eğitim ve yaygınlaştırma Yerelleştirme -Küreselleştirme Yasal Düzenlemeler Dönüşüm çalışmaları Toplumsal Bilinç Oluşturma Uluslar arası ilişkiler ve anlaşmalar

42 ya e-devlet başa... altyapı geliştirme ücretlendirme politikaları eğitim ve farkındalık yaratma özendirme ve önderlik etme yasal düzenlemeleri gerçekleştirme e-devlet uygulamalarına geçme e-hizmet (kimlik tanıma vb) verme teknoloji üretimine geçme Ulusal internet omurgası geliştirilmelidir (FO STM omurgalar) Uluslar arası omurga çıkışları geliştirilmelidir. Bant genişliğini arttıracak uygulamalara geçilmelidir (PSTN, ISDN, XDSL, Cable TV...) İnternet’e erişim ve kullanım için kiosklar, atm’ler, internet erişim merkezleri kurulmalıdır. İnternet erişimleri ücretsiz veya çok ucuz olmalıdır. İnternet erişim cihazları üretimi sağlanmalı Her yer ve ortamda İnternet uygulamaları yapılmalıdır (TV, telefon, otomobil, buzdolabı, mikrodalgalar, özel işlevli cihazlar, akıllı evler)

43 .ja mucizesinden görüntüler gezici erişim noktaları sabit erişim noktaları İnternet kioskları Akıllı evler

44 e-işletme olmak varmış! İş süreçlerinin gözden geçirilmesi Üreticiler, destek zinciri ortakları ve dağıtıcılar ile ilişkileri gözden geçirmek Teknik yeterliliğin geliştirilmesi Uygulamaların tümleştirmesi, birleştirilmesi Müşterilerin eğitimi (Siz eğitmezseniz başkaları eğitecektir. Tüm bu işleri doğru şekilde yapmak uzun bir zaman alabilir. Şimdi başlasanız bile zamana ihtiyacımız var! Ama bir yerlerden başlamalı!!!! İşletmelerin e-işe geçmeleri için yalnızca 2-3 yılı var. Önümüzdeki 2-3 yılda e-iş talepleri hızla artacak ve b2b ticaretin neredeyse tamamı e-ticaret şeklinde olacaktır! Gelecek 2-3 yıl içinde kullanıcı güdümlü bir e-ticaret beklenmektedir. Birçok işletme müşterileri kadar hızlı olamayacaktır. Mevcut etkili alanları dışında çalışmaya hazır olmalı, Tüm destek zincirleriyle birlikte yeni ilişkiler kurmalı, Kültürel değişim sürmektedir.

45 kobiler ve e-kobiler Elektronik Ticaret KOBİ'ler için, yeni pazarlara erişmek, ve rakipleriyle rekabet etmek konusunda çok önemli imkanlar sunmaktadır. Üretim yapan işletmeler, ürünlerini pazarlamada e-dükkan kullanımıyla, pazarlama ve reklam masraflarını neredeyse sıfırlayarak çok geniş pazarlara (dünyanın her yerinde) erişmektedirler. Ancak, KOBİ'lerin üretime dönük doğaları, internet teknolojilerine yatırım yapmalarını ve kaynak ayırmalarını zorlaştırmaktadır. KOBİ'lerin e-ticaret imkanlarından yararlanma oranları özellikle Finlandiya, İtalya, İngiltere, İsveç gibi ülkelerde çok yüksek boyutlardayken ülkemizde web ve ilgili teknolojileri kullanarak ürettiklerini satan KOBİ örnekleri (2000 yılı başlarında) çok azdır. Bu kuruluşların, sanal dükkan açmalarını kolaylaştıracak ve KOBİ'leri mevcut e-ticaret imkanları konusunda yönlendirecek daha fazla sayıda mekanizmalara ihtiyaç vardır.

46 kobiler ve e-kobiler Elektronik ticaret, özellikle KOBİ'ler için çok uygun bir ticaret şeklidir. Elektronik ticaret, ürün seçeneklerinin artmasını, ürünlerin kalitesinin yükselmesini ve daha hızlı bir şekilde ödenerek teslim alınmasını sağlamaktadır. Potansiyel tüketicilerin dünyanın her yanında pazara arz edilen ürünler hakkında bilgi sahibi olmalarına ve yeni üreticilerin dünya pazarlarına girmelerine imkan vermektedir. Daha düşük fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesi üreticiler arasında rekabetin artmasına ve tüm ticari işlemlerin maliyetinin düşmesine neden olmaktadır. Elektronik ticaret, üretici ve tüketicileri, özellikle KOBİ'leri geleneksel ticaret engelleri olan pazara uzaklık, bilgi eksikliği ve talebe uygun üretim yapılamayışı gibi dezavantajlardan kurtarabildiği ölçüde yararlı olacaktır. Ancak, elektronik ticaret ülkelerin tüm ticari sorunlarını (örneğin ulusal tedarik zincirindeki halkaları) çözemez. Elektronik ticaret konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olmayan ülkeler ilk aşamada interneti sadece reklam veya pazar araştırması amacıyla kullanabilirler.

47 şimdi ne düşünüyorsunuz? YARIŞMAK SİZE GÖRE DEĞİL! DEVLETİ/DEVLETE ŞİKAYET EDİN! KIZIN, BAĞIRIN, ÇAĞIRIN. PARTİ DEĞİŞTİRİN. IMF YARDIMINI HAYAL EDİN! Dünya kim? Ben kim? Ben Mersin’de çalışan bir manifaturacıyım! Benim bu işlerle uğraşacak zamanım yok! Benim bu işi yapacak param yok! E-Ticaret yaptığımda ne olacak ki? Bir şey değişmez! Bana bir şey olmaz. Gün ola, harman ola!

48 ne düşünüyorsunuz? YARIŞMAK TAM SİZE GÖRE! ÜLKEYİ SİZ KALKINDIRIRSINIZ! KAZANIRSINIZ, MUTLU OLURSUNUZ. AKILCI POLİTİKALARI DESTEKLERSİNİZ. IMF’E BORÇ VERİRSİNİZ! Ben bu işi yaparım. Çok ta para varmış. Fıstık mağazamın 1 Milyar müşterisi mi olacak? Japonya’ya pul biber, zeytinyağı satmak çok kolay olabilir. Amerika’da bir şirkete çevirmenlik yapabilir miyim? KOSGEB’e danışsam mı?

49 kobinet

50 e-ticaret.gov.tr

51 edukkan.cukurova.edu.tr

52 cybermalls

53 pricewatch

54 pricegrabber

55 meşhur amazon

56 hepsiburada.com

57 arabam.com

58 ebay 1

59 e-denizbank.com.tr

60 eticaret.garanti.com.tr

61 turkfreezone

62 worldbidturkey

63 b2b.migros.com.tr

64 pencer-e.com

65 irs.gov

66 gelirler.gov.tr

67 govcommerce.net

68 aracılar ! hala var mı?

69 Çözüm Sağlayıcılar

70


"Yarışa hazır mıyız? e-ticarete davet Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü 01330 Adana Prof.Dr. Zeynel Cebeci." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları