Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü."— Sunum transkripti:

1 Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü

2  Akademisyen profili  Öğrencilerin beklentileri  Verilen içerik  Lisansüstü eğitimde İBE  Bölüm içi algılama  Akademik yayın algısı  Yazılım mühendisliği çerçevesi  Farklı ders malzemeleri  Uzaktan eğitimle İBE  GYTE’de neler yapıyoruz  Sonuç ve Öneriler

3  Elektrik Elektronik Mühendisliği lisans  EECS Bilgisayar Grafikleri alanında yüksek lisans  2000 yılında İBE alanında doktora (GWU)  Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü (Bilg. Müh) ◦ Lisans – Man Machine Interaction ◦ Lisansüstü – Human Computer Interaction  Bilgi Üniversitesi (Bil. Bilimleri) ◦ Lisans - Human Computer Interaction  Işık Üniversitesei (Bil. Müh) ◦ Lisans – Human Computer Interaction  Ahmet Yesevi Universitesi (Bil. Müh. Uzaktan E.) ◦ Lisansüstü – İnsan Bilgisayar Etkileşimi

4  Tüm diğer alanlarda gözlenen test sisteminin getirdiği hazırcılık ve öğrenme motivasyonu eksikliği  Dersleri diploma ile aralarında bariyer kabul etme  Formül ve örnek soru beklentileri  Şablon ders notu ya da kolay kitap  Kodlama yoğun proje isteği  Tasarım konusunda isteksizlik  Dersi kolay diye alma durumu

5  Hiç umursanmayan İBE konusunda öğrencilere bilinç vermek  Mühendislik ve teknoloji yanında daha çok “bilim” yönü ile öğrencilere olaylara farklı bakış açısı kazandırmak  Ölçülebilir kriterler ile çalışan ve çalışmayan öğrenciyi ayırabilmek  Öğrenci işe başladığında aklında kalıp işine yarayacak şeyler kazandırmak  Belki projelerden yurtiçi konferans makalesi çıkarabilmek  Lisansüstü öğrenci ayarlamak  Lisansüstü derslerde tez öğrencisi bulmak

6  Temel Giriş, kullanılabilirlik, etkileşim vb. MOTIVASYON....  İnsan algısal özellikleri, hafıza, görme, işitme, dokunma motor sistem vb.  Üstün arayüzlerin ortak özellikleri  WIMP arayüzlerde tasarım ilkeleri, alt başlıklar  Web arayüzleri, ilkeler, problemler, navigasyon  Kullanılabilirlik değerlendirme yöntemleri  Mobil arayüzler  Engelliler için arayüzler  Sanal, artırılmış gerçeklik, işbirliği vb.  3-4 tasarım/değerlendirme projesi

7  Temel Giriş, kullanılabilirlik, etkileşim vb. MOTIVASYON....  İnsan algısal özellikleri, hafıza, görme, işitme, dokunma motor s.  Teknolojik makinalarla etkileşim örnekleri iyi ve kötüler  Üstün arayüz özellikleri (Genel)  Insan Bilgisayar Etkileşimi (WIMP ağırlıklı) ilkeleri  Ev Elektroniği, sanayi cihazları, otomotivde etkileşim  Mobil arayüzler, fotoğraf makinası vb arayüz ve tasarım  Engelliler için özel çözümler  Kullanılabilirlik değerlendirme yöntemleri  Ajanlar ve akıllı ortamlar, kullanıcı durumu algılama  Bilgisayarla görmeye dayalı etkileşim (Kinect vb)  Robot-İnsan etkileşimi, koordinasyon  3-4 tasarım/değerlendirme projesi

8  Lisans seviyesi konular hızlandırılmış biçimde  Haftada iki araştırma makalesi – toplam 20  Öğrenciler “kabul ederse” bir araştırma projesi  Olabildiğince işleri ile ilgili makaleler incelenir  “Mihenk taşı” makaleleri eski olduklarına bakılmaksızın okunur  Farkındalık ve merak yaratılır (DOET okunur)  Videolar izlenir  Sonunda birçok öğrenci tez yapmak ister!

9  Pek çok öğrenci çalışan öğrenciler, pratik uygulamalar zorluyor  İşyerlerinde katkı bekliyorlar, bu motivasyon kullanılmalı  Deneysel araştırmaya yabancılar, temeller verilmeli  İstatistik bilmiyorlar, silah zoru ile öğretilmeli  Bilimsel motivasyon ile “faydacı” motivasyonu karıştırıyorlar  Zamanları yok! Araştırma yap(a)mıyorlar. Okumuyorlar.  Uluslararası video klipleri ve konuşmaları dinlenince motive oluyorlar, yeni düşünceler oluşuyor  Tez çalışmaları için konu seçimi önem taşıyor  Dersi alan öğrencilerin daha sonra geri dönüşleri hep olumlu

10  Bilgisayar mühendisliği bölümlerinde “yazılım mühendisliği” yönelimli personel daha az  Psikoloji, fizyoloji, tasarım kökenliler ise hiç yok  İBE tarzında deneysel çalışmaya, ankete, çerçeve modellere dayalı çalışmalar “SOFT” olarak karşılanıyor  Lisansüstü ve Doktora tezlerinde jüri üyelerinin çalışmanın özgünlüğü konusunda iknası zor olabiliyor  Temel konu başlıkları arasında İBE her üniversitede yer almıyor  Donanım işin içine sokulunca herkes memnun oluyor !!!  Son kullanıcı araştırması tutulmuyor

11  Akademisyen perspektifinden yayın ve bilimsel gelişim önemli  YÖK/UAK uygulamalarında “yazılım mühendisliği” ve “iletişim tasarımı” dışında ilgili alan kodu yok  Birikimli bir ders olmadığı için lisansüstü dersi en iyi ihtimal ikinci İBE dersi oluyor ◦ Öğrencinin araştırma yapabilirse elde edeceği birikim, diğer alanlara kıyasla temeli az olduğu için daha kısıtlı kalıyor ◦ İstatistik ve deney tecrübesi olmaması özgün çalışmayı etkiliyor  Kısmen disiplinlerarası bir konu olması nedeniyle geleneksel bilgisayar/elektronik dergi perspektifine “bazen” uymadığı için kaliteli dergi sayısı daha sınırlı  Biraz sosyal bilimler gibi algılanma tehlikesi mevcut

12  “- Hocam bu derste şimdi kod yazmıcak mıyız?”  “- Tasarım yapacaksınız, değerlendirme yapacaksınız ölçeceksiniz”  “- Nasıl yani?”  Standart bilgisayar bilimleri/mühendisliği öğrencisi, problemi alıp onu çözen kod yazmaya alıştırılmış. Tasarım, kalite, süreç, araştırma, karşılaştırma, çerçeve hazırlama gibi konulara genel anlamda uzak...

13  Ian Somerville, Software Engineering, klasik kitap  Okuması zor ve karmaşık yazılım mühendisliği kitapları  Pek çoğunda yeterli İBE konusu incelenmiyor  Gereksinim Analizi – Tasarım – Kodlama – Test diye gidiyor  Kullanıcı merkezli tasarım ancak yeni baskılarda çıktı ◦ ISO (Kullanıcı merkezli yazılım geliştirme süreci, 2010) ◦ Arayüzlerin hazırlanması projelerde ön çalışma olarak istenmeli ◦ Son kullanıcı ile ön çalışmalar proje ödevlerine yedirilmeli ◦ UML ile kafayı bozmamalı !!! ◦ CASE yazılımları amaç değil araç olarak kullanılabilir olmalı ◦ Kullanılabilirlik konusunda farkındalık yaratılmalı

14  Pek çok üniversite henüz yazılım mühendisliği konusunda yeterli eğitim verilemiyor  Bu eğitimin içine kullanıcı merkezli tasarım süreci zaten yedirilemiyor  Gerçek piyasa ile ders arasında ilişi kurabilmek için gereken araç gereç yazılım genelde ücretli veya üniversite lisansını kovalamak gerekiyor  Çok değerli ders zamanını kullanılabilirlik farkındalığı yaratmak için kullanamıyoruz  Çünkü İBE algısı her akademisyende aynı düzeyde değil

15  Klasik tahta (siyah ya da beyaz) yahut Powerpoint yetmiyor  Etkileşimin gösterilmesi gerekiyor  Video ya da cihazın kendisinin gösterilmesi uygun  Bol fotoğraf gerekiyor  Etkin bir biçimde youtube ve internet üzerindeki diğer açık İBE derslerinin takip edilmesi, hatta bazı derslerde ek saat olarak birlikte dinlenmesi uygun oluyor ◦ Çok yararı görüldü ◦ Bu tip videoların hem oluşturulması hem arşivlenmesi gerekiyor

16  AYÜ bünyesinde verildi  Kurum standardı tam Türkçe öğretim olduğu için kaynaklar paylaşılamadı  Ders notlarına mahkum, yerli kitap sıkıntısı içinde ders işlendi  Internet üzerindeki kaynaklara ulaşım ders sırasında daha kolay sağlandı  Projeler, öğrenci profili daha yaşlı olduğu için çok daha detaylı yapıldı, projelere verilen önemin daha yüksek olduğu gözlendi

17  Attentive Computing  Ubiquitous devices  Eyetracking  Mobil (Android-ios)  Embedded gizmolar  Engellilere yönelik uygulamalar  Daha detaylı bilgi: hci.gyte.edu.tr

18  İşimiz zorlaşıyor...

19


"Yrd. Doç. Dr. Mehmet Göktürk Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları