Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KALKINMA PLANI (BİRİNCİ BEŞ YIL) 1963 — 1967. İNSANGÜCÜ, İSTİHDAM, EĞİTİM VE ARAŞTIRMA Eğitim konusu, eğitimin sosyal hedefleri yanında kalkınma hedeflerine.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KALKINMA PLANI (BİRİNCİ BEŞ YIL) 1963 — 1967. İNSANGÜCÜ, İSTİHDAM, EĞİTİM VE ARAŞTIRMA Eğitim konusu, eğitimin sosyal hedefleri yanında kalkınma hedeflerine."— Sunum transkripti:

1 KALKINMA PLANI (BİRİNCİ BEŞ YIL) 1963 — 1967

2 İNSANGÜCÜ, İSTİHDAM, EĞİTİM VE ARAŞTIRMA Eğitim konusu, eğitimin sosyal hedefleri yanında kalkınma hedeflerine ulaşmak bakımından bu dönemde yapılacak işlerin gerçekleşebilmesi için gerekli nitelikte ve sayıda eleman yetiştirilmesi açısından da ele alındığından, istihdam konusu ile birlikte incelenmektedir. Çünkü çeşitli sektörlerde çalışması gerekli insan sayısı ile bu toplam sayısının fonksiyon tiplerine bölünmesi ve bunları yetiştirecek eğitim sistemi arasında yakın bir ilgi vardır. Bu bakımdan birbirine olan yakın ilgisi göz önünde tutularak insan gücü,istihdam ve eğitim konuları bir arada ve birbirine bağlı olarak ele alınmıştır

3 Burada çeşitli alanlarda çalışacak toplam işgücünün hangi nitelikte elemanlardan meydana geleceği konusu üzerinde durulmuş, böylece eğitim kurumlarının yetiştireceği insan sayısı, bunların nitelikleriyle ilgili hedeflere tespit edilmiştir

4 Kalkınma Plânında, bu çerçeve içinde ele alınan eğitim politikasının uygulanmasında göz önünde tutulacak başlıca ilkeler şunlardır : (1) Eğitim sistemimiz toplumdaki çeşitli görevlerin yurttaşlar arasında kabiliyetlerine göre dağıtılmasını sağlayacak bir şekilde düzenlenecektir (2) Eğitim sistemimiz, Türk toplumunun ihtiyaçlarına ve şartlarına uygun insanların yetiştirilmesine doğru yönelecektir

5 (3) İlk öğretim dışındaki eğitim kurumlarında yurttaşların kendileri için yapılan harcamaları belli ölçülerde ve imkânları olduğu zaman ödemeleri sağlanacaktır. (4) Eğitim hedeflerine ulaşmak, çok -önemli bir hamleyi gerektirmektedir. Bu konuda gerekli ve elverişli alanlarda yapılacak yatırımlara halkın katılma isteği değerlendirilecek, başlangıçta büyük bir önem gösteren her basamakta öğretmen ihtiyacının karşılanması için gerekli bütün tedbirler alınacaktır.

6 İstihdam bakımından hedef aşağıdaki noktalarda toplanmaktadır. (a) İşsizlik meselesini çözmek, (b) Çalışanların meslekî seviyelerini yükseltmek, (c) Her basamakta yeterliliğe dayanan bir çalıştırma politikasıyla yetişenleri yerinde kullanmak ve sağlam bir sosyal hareketlilik yaratmak, (d) Çalışan nüfusun çeşitli meslek gruplarının bölünüşündeki dengesizlikleri ortadan kaldırmak ve daha dengeli bir dağılış sağlamaktır

7 b. Genel metot :Eğitim sistemini hemen etkileyebümek imkânsız olduğundan insan- gücü ve eğitim plânlarının en az onbeş yıllık bir donem için hazırlanması gerekmekted ir. İnsangücüne arz kaynağı olarak eğitim kurumlan yanında sanayi içinde eğitim üzerinde önemle durulmuş, sanayi içinde eğitimin şimdiki durumu ve geüştirüme imkânları araştırılmıştır

8 İŞGÜCÜ Geçmiş yıllardaki üretim - istihdam dizilerine bağlı olarak bulunan, üretime bağlı işgücü, sanayi ve hizmetler sektöründe ileri yıllarda hizmette kullanılabilecek toplam işgücü hesaplanmıştır. Tarım sektöründe çalışacak işgücü, tarım sektörü çalışmalarında tespit edilmiştir. (Tablo : 353)

9 TARIM SANAYİ HİZMETLER tablo çalışan nüfusun ana sektörlere bölünümü Yüzdesini bulmaya çalışırsak örnek tarım sektöründeki 10.00/13.12=0.762 yüzdeliği sanayi1.34/13.120=0.102 hizmetler1.78/13.12=0.135

10 1955 yılında tarım sektöründe çalışanlar toplam çalışanların yüzde 82 si iken 1962 de bu oran yüzde 78 e düşmüştür. Hizmetler sektörünün toplam içindeki oranı 1955 de yüzde 9 dan 1962 de yüzde 11,5 e çıkmıştır dönemindeki gelişme tablo 60 da gösterilmiştir.

11 sektörler Tarım77,772,3 Sanayi8,410,4 hizmetler6,17,8 Sektörlere göre çalışan nüfusun yüzde dağılımı

12 1963 ten 1967 yılına kadar toplam istihdam artışı l olmuştur. Bu artışın ü tarım sektöründe de olmuştur. Birinci Beş Yıllık Planda öngörülen miktar kadardır. Türkiye’de tarım sektöründe gelişme ekilen alanın genişlemesinden çok mevcut kaynakların iyi kullanılmasına bağlı olduğundan tarımın istihdam yaratması sınırlı olmaktadır. Gerçekleşen istihdam artışının öngörülen miktardan çok düşük olması, tarım sektöründe istenen oranda bir üretim artışının gerçekleşmemiş olmasıdır. Ancak aradaki fark, Birinci Beş Yıllık Planda öngörülen istihdam artışı 1960 nüfus sayımı yüzde l örnekleme ön sonuçlarına dayanılarak hesaplanmış olması ve kesin sonuçların bunlardan farklılığı sebebiyle fazla olmuştur. Çalışan nüfustaki artışların karşılaştırılması Tablo 61 de gösterilmiştir.

13 TABLO : 61. Birinci Beş Yıllık Planda Öngörülen ve Bu Dönemde Gerçekleşen Çalışan Nüfustaki Artışların Karşılaştırılması (15 ve Daha Yukarı Yaşta Çalışanlar) Birinci Planda öngörülen Gerçekleşen Sektörler Yüzde yüzde Tarım 33,2 17,5 Sanayi 14,9 30,9 Hizmetler 42,2 38,9

14 Sanayi sektöründe döneminde çalışanların artışı olmuştur. Birinci Beş Yıllık Planda öngörülen artış di. Bu sektördeki istihdam artışı plan hedefinin üstünde olmuştur. Hizmetler sektöründe öngörülen istihdam artışı olarak gerçekleşmiştir. Bu durum çalışanların sektörlere dağılımında tahmin edilenden farklı sonuçlara yol açmıştır

15 TABLO: 62. Üç Ana sektör itibariyle Çalışan Nüfusun (I5 ve Daha Yukarı Yaşta) Yüzde Dağılımı ve Artışlar ( ) Birinci Beş Yıllık Planda Öngörülen Aynı Dönemde Gerçekleşen Sektörler dönemi dönemi Tarım 77,4 71,1 7,177,7 72,3 2,2 Sanayi 9,8 11,9 41,610,9 13,8 38,6 Hizmetler 12,8 17,0 54,611,4 13,9 33,2 Toplam 100,0 100,0 11,7100,0 100,0 9,1

16 b. Sanayi ve hizmetlerde fonksiyonel bölümler : İleriki yıllarda fonksiyonel bölümler, hesaplanmıştır. Bazı özel meslek grupları plânın gerçekleşmesini daha çok etkilediği için ayrı ayrı incelenmiştir. (Tablo : 356 hesaplanmıştır. Bazı özel meslek grupları plânın gerçekleşmesini daha çok etkilediği için ayrı ayrı incelenmiştir. (Tablo : 356

17 TABLO : 356 — Sanayi ve hizmetlerde işgücünün fonksiyonel bölünümü, ( ) Fonksiyonel bölümler İdareci ve müteşebbisler 77,0 81,0 88,0 97,0 106,0 2. Meslekî personel (Toplam 78,5 83,0 91,0 103,0 114,0 Mühendis 13,0 14,0 15,0 16,0 17,0 Sağlık personeli 10,0 10,0 11,0 11,0 12,0 Öğretmen 24,5 27,0 20,0 39,0 47,0 Diğer 31,0 32,0 35,0 37,0 38,0 3. Teknisyen (Toplam 151,5 165,0 177,0 194,0 213,0 Teknisyen 23,0 25,0 27,0 30,0 33,0 Yardımcı sağlık personeli 10,0 11,0 11,0 15,0 20,0 Öğretmen (İlk) 54,5 59,0 63,0 67,0 71,0 Diğer 64,0 70,0 76,0 82,0 89,0 4. Alt kademe memurlar ve satışla 580,0 635,0 695,0 765,0 840,0 İlgili meslekl 5. Ustabaşı 55,0 60,0 66,0 73,0 81,0 6. Yetişkin İşçi 740,0 790,0 850,0 980, ,0 7. Sıra işçisi 1.438, , , , ,0 T O P L A M 3.120, , , , ,0

18 TÜRKİYE’NİN NÜFUSU VE TOPLUM YAPISININ ÖZELLİKLERİ a. NÜFUS : 1. DURUM Türkiye’de altıdan yukarı yaştaki nüfus 25 milyon kişi olup bunun yüzde 48 i okuma - yazma bilmektedir devresinde okur - yazar nüfus 8,7 milyondan 12,2 milyona çıkmıştır Okur - yazar nüfusun yüzde 58,4 ü ilk, yüzde 6,7 si orta, yüzde 2,5 i mesleki, yüzde 2,8 i lise. yüzde 1,6 sı ise yüksek öğrenim yapmıştır. Yüzde 28 i ise belli bir eğitim kurumundan mezun olmayan kişilerden meydana gelmektedir yılında ilkokul çağındaki çocukların yüzde 78 i okula gitmektedir yılında bu oran yüzde 67 idi

19 2. DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ 1960 ve 1965 sayımları arasında nüfus artış hızı binde 24,9 dur. Bu hızın aynı dönemde binde 27,9 olacağı tahmin ediliyordu. Binde 24,9 luk artış hızı önceki beş yıldaki artış hızının çok altındadır. Bu durumun nedeni tahminler yapıldığı sırada yurt dışına gidecek işçilerin hesaba, katılamamasıdır sayımı kesin sonuçlarına dayanarak ve yurt dışına giden işçileri de hesaba katarak dönemi için bulunan artış hızı binde 26,1 dir

20 . 4. EĞİTİMDE BUGÜNKÜ DURUM : Çeşitli okullarda öğrenci ve öğretmen durumu ile toplam öğrencinin okul çağındaki nüfusa oranı tablo 357 de gösterilmiştir

21 OKULLARÖĞRENCİL ERİN OKUL ÇAĞIN DAKİ NÜFU SA ORANI % ÖĞRENCİ ÖĞRETMEN ORANI İlköğretim7046 Mesleki ve teknik ortaokullar414 Ortaokullar1964 Mesleki ve teknik liseler314 Liseler634 Teknik ve yükseköğretim18 Genel yükseköğretim319 TABLO:357 EĞİTİM DURUMU(1961)

22 Türkiye'de bugüne kadar eğitim genel olarak önemli bir konu sayılmış ve bu alanda oldukça büyük harcamalar yapılmıştır. Bundan başka çeşitli sistemler ve eğitim usulleri denenmiştir. Fakat eğitim sistemine bir bütün olarak bakamayışı eğitimin uzun süreli bir çerçeve içinde ve plânlı olarak ele alınmayışı ve eğitim teşkilatındaki dağınıklık bütün bu çabaların ve harcamaların yeterince verimli olmasını önlemiş ve eğitim düzenimizde çeşitli dengesizlikler ortaya çıkmıştır

23 5. KALKINMANIN TOPLUMSAL VE İKTİSADÎ AMAÇLARINI GERÇEKLEŞTİRECEK EĞİTİM HEDEFLERİ : a. Eğitim kurumları : İşgücünde ihtiyaç duyulan çeşitli tip elemanları karşılayan başlıca mekanizma olarak eğitim kurumları düşünülmüştür. Bu kurumların şimdiki kapasite ve durumlarına ek olarak: ihtiyaç duyulan mezun, yeni kayıt, ek kapasite ve öğretmen sayıları hesaplanmıştır. İktisadi gelişmenin doğuracağı işgücü ihtiyaçlarının ve tespit edilen toplumsal hedeflerin gerçekleşmesi için çeşitli eğitim bölümlerinde bulunması gereken toplam öğrenci sayıları Tablo 358 de gösterilmiştir

24 TABLO : 358 — Çeşitli öğretim bölümlerinde öğrenci sayısı Eğitim bölümleri İlkokul Ortaoku Liseler lise sev. Tekni okullar Meslekî liseler (öğretmen okulları dâhil Teknik yüksek öğretim Genel yüksek öğretim

25 Tablo 358 de belirtilen bu eğitim hedeflerinin gerçekleşmesiyle Türkiye'de okul çağında nüfus ile okuyan nüfus oranları ve çeşitli eğitim seviyelerinde meslekî, teknik ve genel eğitim oranlan Tablo 359 da görülmektedir

26 LİSE SEVİYESİNDE OKULLAR YÜKSEKÖĞRENİM İLKEĞİTİMORTAOKULLİSEMESLEKİ LİSE LİSE SEVİYESİNDE TEKNİK LER TEKNİK YÜKSEKÖĞ RENİM GENEL YÜKSEKÖĞ RENİM YILLARNÜFUSA ORANI ,15,72,61,00,62, ,15,42,91,10,72, ,05,23,51,30,72, ,75,23,81,50,92, ,05,23,91,91,22, ,96,74,63,62,23, ,17,35,54,52,44,1 TABLO : 359 — Okul çağındaki nüfus ve çeşitli eğitim bölümlerinde okuyanların oran (Bin)

27 EĞİTİM 2. DURUM: ders yılında eğitimin genel görünüşü Tablo 84 de verilmiştir. Eğitim hizmeti okul içine dönük kalmıştır. Çevre ve iş hayatı ile ilişkisi sınırlıdır. Fonksiyonel eğitim, özellikle kız ve erkek teknik öğretimde, sağlanamamaktadır te orta öğretimde toplam öğrencilerin yüzde 1,5 i yatılı iken 1967 de bu oran yüzde 0,7 ye düşmüştür de sağlanan yatılılık kapasitesi dir.. Bunun dışında özel yurtlar da bulunmasına rağmen.yurt ve yatılılık kapasitesi yeterli değildir. Üst okullara geçişler düzenli işlememektedir, özellikle meslekî ve teknik öğretimde mezunların üst okullara devamları veya meslekte gelişmeleri bakımından tıkanıklıklar vardır

28 TABLO : öğretim Yılında Okullarda öğrenci öğretmen Sayıları Ve Bu Sayılarla ilgili Oranlar Öğrenci Sayısı (bin) öğretmen sayısı öğrenci-öğretmen oranı öğrenci derslik oranı Okulun çeşidi İlkokul Ortaokul Lise (Genel) Ortaokul seviyeli meslek okulu Lise seviyeli meslek okulu Lise seviyeli teknik okul Meslek ve teknik okullar: Yüksek meslek Okulu Yüksek teknik Okulu Üniversite (Genel) Üniversite (Teknik)

29 2. DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ 1960 ve 1965 sayımları arasında nüfus artış hızı binde 24,9 dur. Bu hızın aynı dönemde binde 27,9 olacağı tahmin ediliyordu. Binde 24,9 luk artış hızı önceki beş yõldaki artış hızının çok altındadır. Bu durumun nedeni tahminler yapıldığı sırada yurt dışına gidecek işçilerin hesaba, katılamamasıdır sayımı kesin sonuçlarına dayanarak ve yurt dışına giden işçileri de hesaba katarak dönemi için bulunan artış hızı binde 26,1 dir

30 döneminde doğurganlık çağında bulunan kadın nüfusun büyük bir kısmı döneminde doğmuştur. Harp yıllarında doğumların azalması yanında bu dönemde doğanların sayısını etkileyen doğurganlık çağındaki kadın nüfus sayısı ise, Birinci Dünya Savaşı ve İstiklal Harbi yıllarında doğan kadın nüfus olduğundan azdır. Bu durumda döneminde artış hızının azalması, Birinci Dünya Savaşı sırasında doğumların, dolayısıyla devresindeki doğurgan yaş grubunun bunun sonucu olarak da dönemindeki doğurganlık çağındaki kadın nüfusun sayıca az olmasına bağlıdır yıl sonra kendini tekrar hissettirebilecektir

31 Doğum oranındaki değişmelerde demografik, sosyal ve iktisadi faktörler rol oynamaktadır. Doğurganlık çağındaki kadın nüfusun fazla veya az olması doğumları sayısal yönden etkiler yaş gruplarındaki kadınların toplam nüfusa oranına bağlı olarak genel doğum oranı değişmektedir. Bu kadınların evlenme oranı yükseldikçe doğumlar da sayısal yönden artmaktadır yılında doğurganlık çağındaki nüfusun yüzde 75,7 si evli iken 1960 yılında bu oran yüzde 80 idi.

32 İKİNCİ BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI

33 İSTİHDAM 1. İLKELER: a.Bugünkü işsizliği ve gizli işsizliği azaltmak için gittikçe artan istihdam yaratmak, iktisadi gelişme sırasında demografik, iktisadi ve sosyal değişme sonucu yeni işler aramak durumunda olanlara da iş sağlamayı gerektirmektedir. Bu anlayış içinde döneminde İstihdam yaratmak ekonominin hızla gelişmesinin bir sonucu olarak ele alınacak, istihdam konusu genel kalkınmanın dışında bağımsız bir amaç olmayacaktır. b. İkinci Beş Yıllık Plan döneminde ağırlık verilecek sanayileşme ile şehirlerde daha fazla çalışma imkanları yaratılacaktır

34 2. DURUM: a. ÎSTİBDAM SORUNUN TANIMI : Az gelişmiş ülkelerde işsizliğin nedenleri ve bu sorunun çözüm yolları diğer ülkelerde olduğundan farklıdır. Gelişmiş Ülkelerde sorun çok defa düşük bir efektif talep seviyesinden ve kullanılmayan kapasiteden doğmaktadır. Az gelişmiş ülkelerde işsizlik sorunu, gelişmiş ülkelerin aksine, tasarruf eğiliminin yüksek oluşundan değil düşük Az gelişmiş ülkelerde işsizliğin nedenleri ve bu sorunun çözüm yolları diğer ülkelerde olduğundan farklıdır. Gelişmiş Ülkelerde sorun çok defa düşük bir efektif talep seviyesinden ve kullanılmayan kapasiteden doğmaktadır. Az gelişmiş ülkelerde işsizlik sorunu, gelişmiş ülkelerin aksine, tasarruf eğiliminin yüksek oluşundan değil düşük olmasından doğmaktadır. Ve devamlı bir nitelik taşımaktadır. Bu sorun bir yandan tarım sektöründe kullanılmayan işgücü ve gizli işsizlik, diğer yandan tarım dışında açık işsizlik ve verim düşüklüğü şeklinde ortaya çıkmaktadır.

35 Planlı dönemde yağ grubunda istihdam, 1962 de 12,5 milyon kişi iken, Planlı dönemde yağ grubunda istihdam, 1962 de 12,5 milyon kişi iken, yüzde 12,7 lik bir artışla 1972 de 14,1 milyon kişiye çıkmıştır. Buna karşılık yaş nüfusunda aynı dönemde yüzde 27,3 oranında bir artış olmuştur. Bu bulgular, yaş grubunun istihdamdan daha hızlı arttığını göstermektedir

36 İSTİHDAMIN SEKTÖRLERARASI DAĞILIMI ( )% TARIM7765 SANAYİ8,311,3 HİZMETLER13,922,7 Sanayi sektöründe 500 bin, hizmetlerde ise l milyon 500 bine yakın ’bir artış gerçekleşmiştir. Sektörlerin nispî paylarındaki gelişmede, tarım sektörü yüzde 77 den yüzde 65 e düşerken, sanayi ve hizmetler sırasıyla yüzde 8,3 den, 11,3 e ve 13,9 dan 22,7 ye yükselmiştir (Şekil 12).

37 b İNSANGÜCÜ TALEBİ VE ARZI :: (1) Teknik elemanlar : döneminde mühendis, teknisyen ve sanatkâr sayılarında iktisadi kalkınma hedeflerini gerçekleştirmek için, büyük bir artış gerekmektedir insan gücü talebi Tablo 74 de gösterilmiştir.

38 TABLO : 74. İnsan gücü Talebi ( ) Meslekler I- Mühendisler 25,5 27,8 30,5 33,7 36,6 40,2 63, II - Fen memurları ve teknisyenler 42,6 47,7 53,6 60,4 68,5 77,3 142, III - Ziraat ve ormancılık 13,6 15,8 16,9 18,0 19,2 20,4 29,0 43,0 IV - Fizik ve kimy a ile ilgili meslekler 4,« 5,0 5,5 0,9 6,4 6,8 9,2 11,8 V - Sanatkarlar 1387,0 1495,1 1604,7 1728,9 1851,5 1994,2 2894,6 4129,7

39 TABLO : 75. Teknik İnsan gücü Talebi Artışı 1967 = 100 Meslekler Mühendisler Teknisyen ve fen memurları Ziraat ve ormancılıkla ilgili meslekler Fizik ve kimya ile ilgili meslekler Sanatkarlar yılına göre, döneminde insan gücü talebi artışı Tablo 75 de görülmektedir. Orantılı olarak ihtiyaçlarda en ’büyük artış teknisyenler için olmaktadır. Buna göre 1967 de l mühendise 1,7 teknisyen düşerken, bu oran 1972 de- 1,9, 1977 de 2, de 2,6 olmaktadır. Mühendis ile teknisyen oranındaki bu değişiklik mühendislerin verimli bir şekilde kullanılmalarını sağlamak amacını gütmektedir

40 EĞİTİM 2. DURUM: ders yılında eğitimin genel görünüşü Tablo 84 de verilmiştir. Eğitim hizmeti okul içine dönük kalmıştır. Çevre ve iş hayatı ile ilişkisi sınırlıdır. Fonksiyonel eğitim, özellikle kız ve erkek teknik öğretimde, sağlanamamaktadır te orta öğretimde toplam öğrencilerin yüzde 1,5 i yatılı iken 1967 de bu oran yüzde 0,7 ye düşmüştür de sağlanan yatılılık kapasitesi dir..

41  TABLO : öğretim Yılında Okullarda öğrenci öğretmen Sayıları Ve Bu Sayılarla ilgili Oranlar Öğrenci Sayısı (bin) öğretmen sayısı öğrenci-öğretmen oranı öğrenci derslik oranı Okulun çeşidi İlkokul Ortaokul Lise (Genel) Ortaokul seviyeli meslek okulu Lise seviyeli meslek okulu Lise seviyeli teknik okul Meslek ve teknik okullar: Yüksek meslek Okulu Yüksek teknik Okulu Üniversite (Genel) Üniversite (Teknik) Not: Ortaöğretim üstünde öğrenci, öğretmen, derslik, oranları çeşitli dallarda çok farklı olduğu için ortalama verilmiştir.

42 Üniversite mezunu öğretmen başına 38 öğrenci düşmektedir. Öğretmen sayısının yetersizliği meslekten olmayan elemanlarla kısmen giderilmeye çalışılmakta, bu durum eğitimin niteliğini bozmaktadır, öğretmenlerden en fazla yararlanmayı sağlayacak metotlar geliştirilmemiştir..Eğitimde ilk kademe ilkokullardır. İlköğretim seviyesinde yetiştirme yurtları, beden ve ruh nedeniyle öğretim güçlüğü olan çocuklar için yeterli özel eğitim sağlanamamıştır. Köy ilkokullarında döneminde öğretmen sayısında yüzde 30 bir artış olmasına rağmen öğrenci öğretmen oranı 46 dan 48 e çıkmıştır. Bu oranlar şehir ilkokulları için yüzde 40 öğretmen sayısındaki artışa karşı 41 den 45 e çıkmaktadır,

43 OKULLAŞMA ORANLARI % İLKÖĞRETİM(7-12)%84 ORTAÖĞRETİM(I)DEVRE(13-15) %35 TOPLAM %32 GENEL %3 MESLEKİ ORTAÖĞRETİM(II)DEVRE(16-18)%18 TOPLAM %11 GENEL %7 MESLEKİ_TEKNİK YÜKSEKÖĞRETİM(19-22) %6,8

44 TABLO:66-ORTA VE YÜKSEKÖĞRETİMDE GELİŞMELER YAŞ GRUPLARI % % % I.DEVRE Orta öğretim(13-15) 23,7 20,5 35,2 II.DEVRE Orta öğretim(16- 18) GENEL MESLEKİ TEKNİK 9, 11,6 17,7 5,3 6,4 11,0 2,6 3,8 4,6 1,1 1,4 2,1 YÜKSEK ÖĞRETİM ,3 4,9 6,8

45 döneminde ilkokulların gelişme hedefleri Tablo 85 de gösterilmiştir TABLO : 85. İlkokullarda Toplam öğrenci, Okullaşma Oranı ve İlk Kayıtların Gelişmesi Ders yılı ilkokul çağındaki top öğrenci ilkokul çağındaki nüfuslaşma oranı 7-12 top nüfus

46 Çeşitli eğitim kademelerinde okul çağı nüfus, toplam öğrenci ve okullaşma oranları ve dağılımı Tablo 97 de gösterilmiştir

47 TABLO : Döneminde Eğitim Kademelerinde Okul Çağı Nüfus Toplam öğrenci ve Okullaşma Oranları. (Bin Kişi) İlköğretim Okullaşma oranı% Orta Öğretim (Birinci Derece) okullaşma oranı% Orta Öğretim (İkinci Derece ) okullaşma oranı% yükseköğrenim okullaşma oranı% Ders yılları ,729,813,95, ,534,915,15, ,542,417,15, ,3 19,9 6, ,923,06,3

48 Türkiye’de altıdan yukarı yaştaki nüfus 25 milyon kişi olup bunun yüzde 48 i okuma - yazma bilmektedir devresinde okur - yazar nüfus 8,7 milyondan 12,2 milyona çıkmıştır. Okur - yazar nüfusun yüzde 58,4 ü ilk, yüzde 6,7 si orta, yüzde 2,5 i mesleki, yüzde 2,8 i lise. yüzde 1,6 sı ise yüksek öğrenim yapmıştır. Yüzde 28 i ise belli bir eğitim kurumundan mezun olmayan kişilerden meydana gelmektedir yılında ilkokul çağındaki çocukların yüzde 78 i okula gitmektedir yılında bu oran yüzde 67 idi

49 ÜÇÜNCÜ BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI

50 2. İSTİHDAM VE İŞGÜCÜ VERİMLİLİĞİ döneminde daha hızlı büyüyen bir ekonominin yaratacağı istihdam olanakları ile istihdam sorunu çözümlenebilecektir. Bu dönemde işgücü arzındaki artış hızı yõlda ortalama yüzde 2,7 dolayında iken, işgücü talebi yılda ortalama yüzde 3,6 artacaktır de 26,0 milyon dolaylarındaki toplam işgücü arzının 6,2 milyonunun tarım, 5,6 milyonunun sanayi, 13,4 milyonunun da hizmet sektörlerinden gelen işgücü talepleri ile istihdam edilebileceği ve çalışan nüfusun yüzde 3 ü dolayında arızî işsizliğin var olabileceği tahmin edilmektedir- (Tablo 96) döneminde daha hızlı büyüyen bir ekonominin yaratacağı istihdam olanakları ile istihdam sorunu çözümlenebilecektir. Bu dönemde işgücü arzındaki artış hızı yõlda ortalama yüzde 2,7 dolayında iken, işgücü talebi yılda ortalama yüzde 3,6 artacaktır de 26,0 milyon dolaylarındaki toplam işgücü arzının 6,2 milyonunun tarım, 5,6 milyonunun sanayi, 13,4 milyonunun da hizmet sektörlerinden gelen işgücü talepleri ile istihdam edilebileceği ve çalışan nüfusun yüzde 3 ü dolayında arızî işsizliğin var olabileceği tahmin edilmektedir- (Tablo 96)

51 TABLO:96-İSTİHDAM DURUMU a)işgücüne katılma oranları,yüzde(a) 38 b) işgücü talebi (15-6yaş) (b) Tarım Sanayi hizmetler 8,8 1,5 3,2 8,6 2,1 1,8 c)istihdamın sektörel dağılımı % -tarım -sanayi -hizmetler

52 1972 yılında, çalışanların yüzde 66,9'u tarımda çalışırlarken bu oran 1977'de yüzde 61,8'e düşmüştür, imalat sanayinde (inşaat dahil) çalışanların oranı ise yüzde 14,0'dan 16,2'ye çıkmıştır. Hizmetlerde ise bu oran yüzde 19,1'den yüzde 22,0'a çıkmış bulunmaktadır. Toplam yurt içi işgücü fazlasının 1972'de 20 milyon kişi ile yüzde 13,3'ten,2,2 milyon kişi ile 1977'de yüzde 13,5'e yükseldiği tahmin edilmektedir.- Yaklaşık 2,2 milyon olan işgücü fazlasının kadarı, Ekim 1977 sonunda tarımsal istihdam içinde gizli bulunan «işgücü fazlası» grubudur. Toplam yurt içi işgücü fazlasının 1972'de 20 milyon kişi ile yüzde 13,3'ten,2,2 milyon kişi ile 1977'de yüzde 13,5'e yükseldiği tahmin edilmektedir.- Yaklaşık 2,2 milyon olan işgücü fazlasının kadarı, Ekim 1977 sonunda tarımsal istihdam içinde gizli bulunan «işgücü fazlası» grubudur.

53 TABLO:20 İŞGÜCÜ TALEBİNİN SEKTÖREL GÖRÜNÜMÜ %( ) SEKTÖR Tarım0,770,720,660,61 Sanayi0,070,090,100,12 Hizmetler0,050,060,090,11

54 Sonuç olarak, Türkiye'de önemli ölçüde mevsimlik tarımsal işsizlik yanında, sürekli tarımsal gizli işsizlik de bulunmaktadır

55 3. İNSANGÜCÜ : 69. Sayım yıllarına göre iktisaden faal nüfusun eğitim yapısına bakıldığında, farklı eğitim kademelerini bitiren insan gücü sayısında artış olduğu, ancak bu artışın kademeler arasında dengeli bir gelişim göstermediği izlenmektedir. (Tablo : 21)

56 Tablo:21-FAAL NÜFUSUN ÖĞRENİM DURUMU 1970 % 1975 % Okuma- yazma bilmeyen 44,9 37,1 İlkokul 35,7 43,9 Ortaokul 2,7 3,7 Lise 3,0 4,3 Üniversite 1,4 1,7 Bilinmeyen 0,8 0,4

57 1970 Nüfus Sayımı sonuçlarını göre iktisaden faal nüfusun yüzde 36'sı ilkokul, yüzde 2,7'si ortaokul ve dengi meslek okulu, yüzde 3,0'ü lise ve dengi mesleki teknik okul ve yüzde 1,4'ü yüksekokul ve üniversite mezunudur Nüfus Sayımı sonuçlarına göre ise aynı oranlar, sırasıyla, yüzde 44,0, yüzde 3,7, yüzde 4,3 ve yüzde 1,7'dir. Bu genel yetersizlik ve dengesiz gelişme mal ve hizmet üretimini olumsuz yönde etkilemektedir. III. Plan dönemi için insan gücü gereksinmesi Gayri Safi Milli Hâsıladaki gerçekleşmelere göre düzeltilmiştir

58 NÜFUS Doğurganlıktaki azalma sonucu O - 14 yaş grubunun payı düşerken, işgücü arzını oluşturan yaş grubunun ağırlığı artmaktadır. (Tablo 18). TABLO : 18 — Nüfusun Üç Ana yaş Grubu Arasında Bölünüşü YAŞ GRUPLARI ,0 41,8 40, ,1 53,8 55,4 65 VE YUKARISI 3,9 4,4 4,5

59 Doğurganlık oranı, Batı ve Güney Anadolu Bölgelerinde, Doğu ve Karadeniz Bölgelerine göre daha düşüktür. Öte yandan, yıllarında 6,1 olan kırsal alandaki doğurganlık oranı 1973'te 5,3'e düşmüştür. Bu sayılar Türkiye'de doğurganlığın önemli bir değişme içinde olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca ülkedeki hızlı toplumsal değişime koşut olarak, istenilen doğurganlık düzeyinde de bir düşme görülmektedir. Nitekim, istenen çocuk sayısı 1963'te 3,2 iken, 1973'te 2,6'ya düşmüştür

60 Nüfusu etkileyen bir başka temel öğe olan ölümler, bölgeler arasında ve zaman içinde belirgin farklılaşma göstermektedir. Gittikçe azalmakla birlikte Türkiye'de çocuk ölümleri oldukça yüksek orandadır. Örneğin, 1975 yılında tüm il ve ilçe merkezlerindeki, ölümlerin yüzde 29,0'ım bebek ölümleri oluşturmuştur yıllarında binde 180 olan bebek ölüm oranı 'de binde 158'e düşmüştür dönemi sonunda ise bu oranın binde 130 dolaylarında olduğu tahmin edilmektedir

61 Doğurganlıktaki azalma sonucu O - 14 yaş grubunun payı düşerken, işgücü arzını oluşturan yaş grubunun ağırlığı artmaktadır. (Tablo 18).

62 TABLO : 18 — Nüfusun Üç Ana yaş Grubu Arasında Bölünüşü ( ) Yaş Grupları (1) ,0 41,8 40,1 15 – 64 54,1 53,8 55,4 65 ve yukarısı 3,9 4,4 4,5

63 EĞİTİM. 1. TEMEL EĞİTİM : a) Okul Öncesi Eğitim : Okul öncesi eğitimin gelişmesi, üç plan döneminde, gerek kaynakların sınırlılığı, gerek bu eğitim alanına yeterince değinilmemesi nedeniyle yeterli düzeyde olmamıştır. İlkokulların bünyesinde açılan anasınıfların sayısı öğretim yılında 245'den öğretim yılında 984'e çıkmış olmasına karşın, bağımsız anaokulu sayısı, aynı dönemde 8'den 11'e yükselebilmiştir. 11 anaokulunda öğretim yılında 60 öğretmen ve l 135 öğrenci,ilkokullara bağlı 984 anasınıfında ise l 087 öğretmen ve öğrenci ve kız meslek liselerine bağlı 275 uygulama anaokulunda ise 575 öğretmen ve öğrenci bulunmaktadır.

64 1567. Kreş ve çocuk yuvalarının gelişimi ise yeterli düzeyde olmamış özel anaokulları sayısı öğretim yılında 137'ye çıkmıştır yaş grubundaki çocukların ancak yüzde 1,1'i okul öncesi eğitimden yararlanmaktadır.

65 b) TEMEL EĞİTİM I.KADEME İLKOKULLAR İlköğretimde ikinci Plan dönemi sonunda yüzde 100 olması öngörülen, okullaşma hedefine Üçüncü Plan dönemi sonunda da erişilememiştir öğretim yılında okullaşma oranı yüzde 87,5 toplam öğrenci sayısı ise olmuştur.(Tablo 239). İlköğretimde ikinci Plan dönemi sonunda yüzde 100 olması öngörülen, okullaşma hedefine Üçüncü Plan dönemi sonunda da erişilememiştir öğretim yılında okullaşma oranı yüzde 87,5 toplam öğrenci sayısı ise olmuştur.(Tablo 239). Üçüncü Plan döneminde okul sayılarında yüzde - 7,2'lik bir artış olmuş,1973 – 1974 öğretim yılında olan faal ilkokul sayısı öğretim yılında Üçüncü Plan döneminde okul sayılarında yüzde - 7,2'lik bir artış olmuş,1973 – 1974 öğretim yılında olan faal ilkokul sayısı öğretim yılında 'ya yükselmiştir. Doğu ve Güneydoğu bölgelerimizde kırsal kesimde altyapı tesislerinin yetersizliği ve köylerin dağınık olması nedeniyle okullaşma hızında öngörülen artış sağlanamamıştır

66 TABLO:239-Temel eğitim I.Kademede (İlköğretimde) İkinci ve Üçüncü Plan Hedeflerinin Gerçekleşme Durumu PLAN HEDEFLERİGERÇEKLEŞME YILLAROkullaşma oranı % , , ,5

67 c) Temel Eğitim II. Kademe (Ortaokullar): Ortaokul okullaşma oranları, Üçüncü Plan döneminde öngörülen hedeflerin gerisinde kalmıştır öğretim yılında bu oran yüzde 34 dolayında olmuş, yeni kayıt hedefleri ise gerçekleşmemiştir yılları arasında ortaokul sayısındaki artış yüzde 51.1 olduğu halde öğrenci sayılarındaki artış yüzde 18,3 dolayında olmuştur. Ortaokul okullaşma oranları, Üçüncü Plan döneminde öngörülen hedeflerin gerisinde kalmıştır öğretim yılında bu oran yüzde 34 dolayında olmuş, yeni kayıt hedefleri ise gerçekleşmemiştir yılları arasında ortaokul sayısındaki artış yüzde 51.1 olduğu halde öğrenci sayılarındaki artış yüzde 18,3 dolayında olmuştur. Üçüncü Plan döneminde de sürdürülen dengesiz ve düzensiz okul açma politikası sonucu bazı bölgelerde ikili öğretim artarken, özellikle kırsal bölgelerde l Üçüncü Plan döneminde de sürdürülen dengesiz ve düzensiz okul açma politikası sonucu bazı bölgelerde ikili öğretim artarken, özellikle kırsal bölgelerde l veya 2 öğretmenle açılan ortaokullarda atıl kapasite yaratılarak eğitimin niteliği düşürülmüştür eğretim yılında ortaokulun 483 ü il ve ilçe merkezlerinde, 628’i bucaklarda, 1145'i ise kasaba ve köylerde bulunmaktadır

68 2. GENEL ORTAÖĞRETİM (LİSELER) : Üçüncü Plan döneminde genel liselerin önemli bir bölümünün kapasitelerinin üstünde öğrenci ile öğrenim yapmaları sonucu öğretimin niteliği olumsuz yönde etkilenmiştir. Birkaç öğretmenli ortaokullarda lise açma uygulaması giderek yaygınlaşmıştır. Üçüncü Plan döneminde Birinci Plan dönemi başına göre genel ortaöğretim ve mesleki, teknik ortaöğretimde okuyan öğrencilerin toplam öğrenci sayısına oranında önemli bir değişiklik olmamıştır yılında genel lise oranı yüzde 62 iken 1978 sonunda yüzde 60 olmuştur.

69 Oysa Üçüncü Plan dönemi sonunda bu oranların, genel öğretim için yüzde 45, mesleki ve teknik öğretim için yüzde 55 olması öngörülmüş ancak gelişme mesleki ve teknik öğretim doğrultusunda değil genel liseler doğrultusunda olmuştur. Bu durumda öğrenciler en küçük yerleşme birimlerine kadar açılan genel liseleri tercih etmekte, üniversiteye girişte lise mezunlarının tüm fakülte ve yüksekokullara kabul edilmesi öğrencileri genel ortaöğretim yapmaya yönlendirmektedir.

70 TABLO:244-GENEL LİSELERDE TOPLAM ÖĞRENCİ VE OKULLAŞMA ORANLARI( ) HEDEFLER GERÇEKLEŞME YILLAROkullaşma oranı ,2 11, ,4 12, ,4 12, ,4 13, ,4 14,6

71 3. MESLEKİ VE TEKNİK ÖĞRETİM : Lise düzeyindeki mesleki ve teknik öğretim (II. Devre) öğrenci sayının çağ nüfusu içindeki oranı, genel liselerin oranından daha düşük düzeyde artmıştır.

72

73 TABLO:247-MESLEKİ VE TEKNİK ÖĞRETİM II.DEVRESİNDE GELİŞME Plan hedefi Gerçekleşme YILLAR ,0 9, ,6 9, ,9 10, ,2 9, ,5 10,0

74 ile öğretim yıllan arasında mesleki ve teknik liselerde toplam öğrenci sayısı bakımından plan hedeflerine ulaşılmış ve aşılmış olmakla birlikte (Tablo 247) Bu sayısal gelişme beraberinde bir nitelik iyileşmesini getirmemiştir öğretim yılında da plan hedefinin gerisinde kalınmıştır ile öğretim yıllan arasında mesleki ve teknik liselerde toplam öğrenci sayısı bakımından plan hedeflerine ulaşılmış ve aşılmış olmakla birlikte (Tablo 247) Bu sayısal gelişme beraberinde bir nitelik iyileşmesini getirmemiştir öğretim yılında da plan hedefinin gerisinde kalınmıştır

75 DÖRDÜNCÜ BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI

76 NÜFUS NÜFUS Nüfusun temel öğelerinin geçirdiği değişmelere ve gelecekteki sosyo – ekonomik gelişmelere dayalı olarak nüfusun IV. Plan ve uzun dönemli perspektif yıllarındaki büyüklüğüne ve yapısına ilişkin projeksiyon çalışmalarının temelini doğum, ölüm ve göçlerin gelecekteki eğilimine ilişkin varsayımlar oluşturmaktadır döneminde erkekler için 55,88, kadınlar için de 59,99 olan ortalama yaşam umudunun IV. Plan dönemi sonunda sırasıyla 58,27'ye ve 62,79'a yükselmesi beklenmektedir.

77 TABLO,146 DEMOGRAFİK HIZLAR VE NÜFUS PROJEKSİYONU DOĞAL NÜFUS ARTIŞ HIZI22,2 22,7 21,6 DOGUM HIZI32,2 31,6 29,5 ÖLÜM HIZI10,0 8,9 7,8

78 İNSANGÜCÜ. IV. Plan dönemi için verilen gereksinme tahminleri, kalkınma hızı ile diğer toplumsal ve ekonomik değişkenler dikkate alınarak hesaplanmıştır. IV. Plan dönemi sonunda orta nitelikli teknik insan gücü gereksiniminin olacağı tahmin edilmektedir. Bu durumda insan gücü piramidinin yapısındaki dengesizliğin bir ölçüde giderilmesi için orta nitelikli teknik insan gücü yetiştirilmesi zorunlu olmaktadır.. IV. Plan dönemi sonunda insan gücü piramidinin eskisine oranla daha tutarlı bir yapıya kavuşturulabilmesi amacıyla bugün için 1,2 dolaylarında olan genel teknisyen/mühendis oranının 1983 yılında 1,8 dolaylarına yükseltilmesi IV. Plan dönemi sonunda orta nitelikli teknik insan gücü gereksiniminin olacağı tahmin edilmektedir. Bu durumda insan gücü piramidinin yapısındaki dengesizliğin bir ölçüde giderilmesi için orta nitelikli teknik insan gücü yetiştirilmesi zorunlu olmaktadır.. IV. Plan dönemi sonunda insan gücü piramidinin eskisine oranla daha tutarlı bir yapıya kavuşturulabilmesi amacıyla bugün için 1,2 dolaylarında olan genel teknisyen/mühendis oranının 1983 yılında 1,8 dolaylarına yükseltilmesi hedef alınmıştır.

79 II. İSTİHDAM VE YAPISI : 1978'de yüzde 67 olan işgücüne katılma oranının, 1950'den beri görülen yumuşak azalma eğilimini sürdürerek, 1983'te yüzde 63'e ineceği varsayımına göre, 1978'de 16,4 milyon kişi olan sivil işgücü arzı, 1983'te 17,5 milyona çıkacaktır.Aynı dönemde, toplam sivil işgücü talebi 14,8 milyon kişiden, yaklaşık 16,5 milyona yükselecektir. Böylece tarımsal gizli işsizler dışındaki işsiz sayısı 1978'de 1,6 milyon kişiden 1983'te 1,1 milyona düşecektir.

80 TABLO 149-SEKTÖRLERE GÖRE İSTİHDAM TARIM 0,61 0,54 SANAYİ 0,12 0,14 HİZMETLER 0,13 0,15

81 TABLO147-NÜFUSUN ÜÇ ANAYAŞ GRUBU ARASINDA DAĞILIMI( YÜZDE YÜZDE YÜZDE YÜZDE YÜZDE ERKEK ,2 37,7 37,4 37,2 37, ,6 58,0 58,4 58,7 58,8 65+4,2 4,3 4,2 4,1 4,1 KADIN ,5 37,9 37,5 37,4 37, ,7 57,3 57,7 57,9 58,8 65+4,8 4,8 4,8 4,7 4,8 KADIN+ERKEK ,3 37,8 37,537,3 37, ,2 57,6 58,0 58,3 58,5 65+4,5 4,6 4,5 4,4 4,3

82 Dördüncü Plan dönemi teknik insan gücü arzındaki gelişmeler ve gereksinim tablo 150'de verilmiştir

83

84 II. HEDEFLER : Dördüncü Plan döneminde eğitim kademelerinde okul çağı nüfus, toplam öğrenci ve okullaşma oranı hedefleri Tablo 262'de verilmektedir. Öngörülen sayısal gelişmenin gerçekleşmesinde mesleki - teknik eğitime ağırlık verilecektir.

85 TABLO 262-Eğitim Kademelerinde Toplam Öğrenci Sayıları ve Okullaşma Oranı Hedefleri Temel eğitim I.kademe Temel eğitim II. KademeOrtaöğretimYükseköğretim Yıllar ,9 43,1 26,0 10, ,2 47,1 28,0 11, ,3 51,4 30,5 12, ,0 55,5 33,2 13, ,0 37,0 15,0

86 BEŞİNCİ BEŞİNCİ BEŞ YILLIK BEŞ YILLIK KALKINMA KALKINMA PLANI PLANI

87 NÜFUS NÜFUS döneminde doğurganlık hızının Batı bölgesinin halen sahip olduğu 2,89 değerine düşeceği, bebek ölüm hızlarının geçmiş dönemlerde görülen oranlarda azalacağı, yetişkin ölüm hızlarında ise iyileşmenin azalan bir hızla devam edeceği varsayımlarına göre yapılan nüfus tahminleri Beşinci Plan çalışmalarında esas alınmıştır. Beşinci Plan dönemi başında doğal nüfus artış hızının binde 21,6, kaba doğum hızının binde 30,6, kaba ölüm hızının ise binde 9,0 olacağı tahmin edilmektedir. Bu hızların Plan dönemi sonunda sırasıyla binde 21,2, 29,1 ve 7,9'a düşmesi beklenmektedir

88 TABLO :84- DEMOGRAFİK HIZLAR ORAN DOĞAL NÜFUS ARTIŞ HIZI BİNDE21,621,2 KABA DOĞUM HIZI BİNDE30,629,1 KABA ÖLÜMBİNDE9,07,9 BEBEK ÖLÜM HIZI BİNDE83,265,3 DOĞUŞTA HAYAT ÜMİDİ TOPLAM DOĞURGA NLIK ORANI YIL TOPLAM ERKEK KADIN 63,0 60,6 65,5 3,97 65,3 62,8 67,8 3,61

89 Demografik hızların tabloda belirtilen değerlerde seyretmesi halinde, 1984 yılında bin olacağı hesaplanan toplam nüfusun, 1989 yılında bin ulaşacağı tahmin edilmektedir. Beşinci Plan döneminde kaba ölüm hızının binde 9,0 dan binde 7,9'a indirilmesi ve özellikle bebek ölüm hızının da binde 83 den binde 65 dolaylarına Beşinci Plan döneminde kaba ölüm hızının binde 9,0 dan binde 7,9'a indirilmesi ve özellikle bebek ölüm hızının da binde 83 den binde 65 dolaylarına düşürülmesi halinde, doğuşta hayat ümidi süresinde artışlar olabilecek ve Beşinci Plan dönemi başında erkekler için 60,6, kadınlar için 65,5 yıl olan doğuşta ortalama hayat ümidi süresi, dönem sonunda yaklaşık iki yıl artarak sırasıyla 62,8 ve 67,8 yıla yükselecektir.

90 Doğurganlığın düşmesinin bir sonucu olarak, yaş grubunun toplam nüfus içindeki payında azalmalar gelecekte de devam edecektir yılında bu nüfus grubunun payı yüzde 37,1 iken, Beşinci Plan dönemi sonunda yüzde 35,5'e inecektir. Doğurganlığın düşmesinin bir sonucu olarak, yaş grubunun toplam nüfus içindeki payında azalmalar gelecekte de devam edecektir yılında bu nüfus grubunun payı yüzde 37,1 iken, Beşinci Plan dönemi sonunda yüzde 35,5'e inecektir.. İlk ve Ortaöğretim çağ nüfusunun , yaş grupları payları Beşinci Plan döneminde de azalmaya devam edecektir. Ancak, yüksekokul çağı nüfus grubu ( yaş grubu) payının, planlı dönem başlarındaki yüksek doğurganlığın etkisinin bir sonucu olarak Beşinci Plan dönemi ortalarına kadar artacağı, daha sonraki yıllarda azalmaya başlayacağı tahmin edilmektedir

91 Toplam nüfus içindeki payı 1970'li yılların başında artmaya başlayan yaş grubunun gelecek yıllarda da bu eğilimi sürdüreceği, Beşinci Plan dönemi başında nüfusun yüzde 58,8'inin yaş grubunda bulunacağı, plan dönemi sonunda ise bu nüfus grubunun payının yüzde 60,4'e yükseleceği tahmin edilmektedir

92 TABLO 85-NÜFUSUN OKUL ÇAĞI,ÜÇ ANA –YAŞ GRUBUNA DAĞILIMI VE BAĞIMLILIK ORANLARI TAHMİNLERİ YAŞ % % GRUPLARI%ORTALAMA% YILLIK ARTIŞ HIZI ÇAĞ NÜFUS GRUBU 0-619,118,41,418,217,91,7 7_1113,111,90,411,911,21 12_147,27,11,976,50,6 15_176,86,726,86,30,6 18_218,28,42,78,48,11,4

93 ÜÇ ANA YAŞ GRUBU 0_1439,637,4137,135,51,3 15_6455,758,2358,860,42,7 65+4,74,414,1 1,9 TOPLAM100 2,2100 2,1 BAĞIMLILIK ORANI BİNDE KAYNAK: D.İ.E. Genel nüfus sayımlarından faydalanılarak tahmin edilmiştir.Not:Yaşı bilinmeyen nüfus yaş gruplarına dağıtılmıştır.

94 Beşinci Plan döneminde yaşlı nüfusun payında önemli bir değişikliğin olmayacağı, toplam nüfusun yüzde 4 ünden biraz fazlasının bu yaş grubunu teşkil edeceği tahmin edilmektedir. Toplam nüfus içinde 0-14 ve 65 ve daha yukarı yaş gruplarının paylarının azalması, buna karşılık yaş grubunun payının artması çalışma çağındaki nüfusun istihdam edilebildiği takdirde yükünü azaltacak, 1980 yılında bin kişi kendisi dışında 762 kişiye bakmak durumunda iken, 1984 yılında 700 ve 1989 yılında 655 kişiye bakmak durumunda olacaktır. Toplam nüfus içinde 0-14 ve 65 ve daha yukarı yaş gruplarının paylarının azalması, buna karşılık yaş grubunun payının artması çalışma çağındaki nüfusun istihdam edilebildiği takdirde yükünü azaltacak, 1980 yılında bin kişi kendisi dışında 762 kişiye bakmak durumunda iken, 1984 yılında 700 ve 1989 yılında 655 kişiye bakmak durumunda olacaktır.

95 İSTİHDAM A) HEDEFLER Türkiye'de emek piyasasında V. Plan Döneminde öngörülen hedefler ve istihdamın sektörel dağılımı ise Tablo 86 ve 87'de verilmektedir. Bu tahminlere göre 1984 yılında yaklaşık 18.0 milyon olan toplam işgücü arzı 1989 yılında 19.5 milyon kişiye ulaşacaktır.

96 TABLO :87 TÜRKİYEDE SEKTÖREL İSTİHDAM ( ) SEKTÖRLER %% TARIM 62,560,359,954,7 SANAYİ 11,812,212,713,9 TÜM HİZMETLER25,727,627,431,4 (İNŞAAT DAHİL+BM.) TOPLAM 100 KAYNAK:DPT NOT:Nüfus,işgücü arz ve talebi tahminleri en son veriler ışığında ve döneminin bütününü Kapsayacak,şekilde yapılmış olup,V.B.Y.K.P dan itibaren ileriye ve geriye doğru bu yeni dizi esas alınmıştır.

97 1984 yılında 15.7 milyon olan toplam sivil işgücü talebi V. Plan Dönemi sonunda 17.2 milyon kişiye ulaşacak yüzde 12.8 olan tarım dışı işgücü fazlası oranı ise % 11.7'ye düşecektir. Bu oranın % 5.5'ini açık işsizler, geriye kalanını ise iş aramayan potansiyel işgücünün teşkil etmesi beklenmektedir

98 V. — İNSANGÜCÜ A) HEDEFLER Mevcut kapasitelerin ihtiyacı karşılamakta yetersiz kalacağı meslek dallarıyla ilgili arz ve ihtiyaç tahminleri Tablo 93'te gösterilmektedir Öğretmen ihtiyaçları, öngörülen okullaşma oranları ve öğrenci - öğretmen oranlarına göre tahmin edilmiştir

99 TABLO :93 PLAN DÖNEMİNDE ULAŞILMASI GEREKEN ÖĞRETMEN HEDEFİ KADEME MEVCUTİHTİYAÇHEDEF İLK OKUL ÖĞRETMENİ ORTA OKUL,LİSE ÖĞRETMENİ YÜKSEKÖĞRETİM ÖĞRETMENİ20,22245 KAYNAK:DPT

100 EĞİTİM A)OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ 542. Beşinci Plan Dönemi sonunda ilkokul öncesi (5-6 yaş nüfusunun) okullaşma oranı %10'a çıkarılacaktır. Bu hedefin gerçekleştirilmesi ve anaokullarıyla anasınıflarının yaygınlaştırılması için kamu ve özel kuruluş imkânlarından azamî derecede yararlanılacaktır.

101 TABLO :96 V.BEŞ YILLIK PLAN DÖNEMİNDE OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE HEDEFLER YILLAR ÇAĞ NÜFUSUHEDEF ALINAN 5-6 YAŞLARÖĞRENCİ SAYISIOKLULLAŞMA ORANI % 1983_ _ ,5 1985_ _ _ _ KAYNAK:DPT

102 İLKOKUL VE ORTAOKULLAR. Özel eğitim gerektiren geri ve üstün zekâlılarla, işitme, konuşma ve ortopedik özürlüler; uyumsuzlar ve sürekli hastalığı olan çocukların eğitimine gereken önem verilecektir. Bu amaçla; özel eğitim alanında görev alacak öğretmen ve personelin yetiştirilmesi için gerekli tedbirler alınacaktır. İnsan gücü ihtiyaçları açısından, üstün zekâlı ve özel yetenekli çocuklara özel İnsan gücü ihtiyaçları açısından, üstün zekâlı ve özel yetenekli çocuklara özel eğitim hizmetlerinin götürülmesi bir programa bağlanacaktır

103 TABLO :97 İLKOKULLARLA İLGİLİ HEDEFLER YILLARÇAĞ NÜFUSUTOPLAMOKLULLAŞMA ORANI 7_11 YAŞLARÖĞRENCİ SAYISI % 1983_84(A) ,2 1984_ _ _ _ _ KAYNAK :DPT (A)1984 yılı geçiş programı hedefidir.

104 YILLARÇAĞ NÜFUSUGENELMESLEKİ-TEKNİKTOPLAM 12_14 YAŞLARORTAOKULLARÖRGÜN VE YAYGINOKULLAŞMA ORANI ORTAOKULLAR OKULLAŞMA ORANI %% 1983_ ,4647,4 1984_ ,8750,8 1985_ ,8955,8 1986_ ,21261,2 1987_ _ TABLO :98 V.PLAN DÖNEMİNDE ORTAOKULLARDA HEDEF ALINAN GENEL VE MESLEKİ-TEKNİK ÖĞRENCİ SAYILARI VE OKULLAŞMA ORANLARI (BİN KİŞİ)

105 3. GENEL, MESLEKÎ VE TEKNİK LİSELER V. Plan döneminde örgün ve yaygın meslekî ve teknik liseler, yükseköğretim önünde yığılmayı önlemek, ihtiyaç duyulan insan gücünü yetiştirmek, çalışma hayatına kısa yoldan atılmayı sağlamak için genel liselere tercih edilen öğretim türü olacaktır. Bu V. Plan döneminde örgün ve yaygın meslekî ve teknik liseler, yükseköğretim önünde yığılmayı önlemek, ihtiyaç duyulan insan gücünü yetiştirmek, çalışma hayatına kısa yoldan atılmayı sağlamak için genel liselere tercih edilen öğretim türü olacaktır. Bu sebeple, Beşinci Plan döneminde liselerde amaç kalkınmanın gerektirdiği sayı ve nitelikteki ara insan gücünü, diğer bir ifadeyle, nitelikli işçi, usta ve teknisyeni yetiştirmek, gençleri hayata ve yükseköğretime hazırlamak için gerekli program ve yapı değişikliğini gerçekleştirmektir. Beşinci Plan döneminde liselerde gerçekleştirilmesi öngörülen sayısal hedefler Tabloda verilmiştir

106 TABLO:99 V. PLAN DÖNEMİNDE LİSELERDE SAYISAL HEDEFLER (BİN KİŞİ) YILLARÇAĞ NÜFUSUGENELMESLEKİ-TEKNİKTOPLAM 15_17 YAŞLARLİSE OKULLAŞMA ORANI %% 1983_ ,313,430,7 1984_ ,514,431,9 1985_ ,715,733,4 1986_ ,217,335,5 1987_ ,519,237,3 1988_ ,820,639,4 KAYNAK:DPT NOT:Mesleklere göre dağılım için planın insangücü bölümündeki dağılım yapı esas alınacaktır

107 4. YÜKSEKÖĞRETİM Beşinci Plân Dönemi sonunda yükseköğretimde yüzde 12'lik okullaşma oranına erişilmesi hedef alınmıştır, aynca; meslek yüksekokullarında yaygın eğitim yolu ile, Beşinci Plan dönemi içinde 'i teknik dallarda olmak üzere, en az kişiye meslek kazandırıcısı nitelikte, eğitim imkânı sağlanacaktır

108 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER


"KALKINMA PLANI (BİRİNCİ BEŞ YIL) 1963 — 1967. İNSANGÜCÜ, İSTİHDAM, EĞİTİM VE ARAŞTIRMA Eğitim konusu, eğitimin sosyal hedefleri yanında kalkınma hedeflerine." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları