Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ekim - 2009.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ekim - 2009."— Sunum transkripti:

1 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ekim

2 2 Sosyal Güvenlik Reformu Çerçevesinde; Reform Öncesi sosyal güvenlik kurumları 1-T.C. Emekli Sandığı, 2-Sosyal Sigortalar Kurumu, 3-Bağ-Kur, 4-Bankalar, Sigorta ve Reasürans Şirketleri, Ticaret Odaları, Borsalar veya bunların teşekkül ettikleri birliklerinin personelinin sosyal güvenliğinin sağlanması amacıyla oluşturdukları emekli sandığı vakfı, olarak sayılabilir Sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu 20 Mayıs 2006 tarihli sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve Sosyal Sigortalar Kurumu, Emekli Sandığı ve Bağ-Kur tek çatı altında birleştirilmiştir.

3 3 Neden Reforma İhtiyaç Duyuldu?  Sosyal güvenlik sisteminin mali açıdan sürdürülebilirliğini kaybetme noktasına gelmesi,  Nüfus yapısındaki değişim, (Ülkemizdeki ortalama yaşam süresinin artması)  Nüfusun tamamının kapsam altına alınamaması,  Mevcut sistemin yoksullukla mücadelede etkin olamaması,  Sosyal güvenlik kurumlarının kurumsal kapasitelerinin yetersizliği.

4 4  Bileşen 1 : Sigorta hak ve yükümlülüklerin eşitlendiği, mali olarak sürdürülebilir tek bir emeklilik sigortası sisteminin kurulması,  Bileşen 2: Nüfusun tamamına eşit, kolay ulaşılabilir ve kaliteli sağlık hizmeti sunumunu finanse eden genel sağlık sigortası sisteminin oluşturulması,  Bileşen 3 : Dağınık bir halde yürütülen sosyal yardımların merkezi olarak izlenebildiği, nesnel yararlanma ölçütlerine dayalı bir sosyal yardımlar sisteminin oluşturulması ve halen sosyal güvenlik kurumları tarafından sürdürülen primsiz ödemelerin toplulaştırılması,  Bileşen 4 : Yeni kurumsal yapının oluşturulması sureti ile yukarıda belirtilen üç temel işlevin mali disiplin içinde, bütünleşmiş, etkin ve vatandaşlarımızın günlük hayatlarını kolaylaştıracak şekilde sunulması amaçlanmıştır.

5 5 Sigortalılık, İşverenlik ve İşyerine İlişkin Hükümler

6 6 Sigortalı Sayılanlar  4/a Kapsamında Sigortalı Sayılanlar (SSK’lılar): Hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılanlar. Sigortalı sayılabilmek için, sigortalının işveren veya işveren vekili ya da alt işveren tarafından işe alınıp, hizmet akdine tabi çalıştırılması veya işe başlatılması gerekir.  4/b Kapsamında Sigortalı Sayılanlar (BAĞKUR’lular): Kendi nam ve hesabına bağımsız çalışanlar ile aynı şekilde tarımsal faaliyette bulunanlar, şirket ortakları, muhtarlar ve isteğe bağlı sigortalılar bu kapsamda değerlendirilmektedir.  4/c Kapsamında Sigortalı Sayılanlar (ES Mensubu): Kamu idarelerinde kadrolu çalışanlar ile yine 4/a ve 4/b kapsamına girmeyen sözleşmeli ve seçimle gelerek görev yapanlar ve 657/86’ya göre açıktan vekil atananlar bu kapsamda sayılmışlardır.

7 7 Sigortalı Sayılanlar 4/a kapsamında sigortalı sayılanlar; 1)İşçi sendikaları ve konfederasyonları ile sendika şubelerinin başkanlıklarına ve yönetim kurullarına seçilenler. 2)Bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılan ve Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından belirlenen; film, tiyatro, sahne, gösteri, ses ve saz sanatçıları ile müzik, resim, heykel, dekoratif ve benzeri diğer uğraşları içine alan bütün güzel sanat kollarında çalışanlar ile düşünürler ve yazarlar. 3)Yabancı uyruklu, uyruksuz, göçmenler ve sığınmacı kişiler (Yurt dışında sigortalılık niteliği olanlar hariç) 4)Büyükelçilik, konsolosluk mensuplarının özel hizmetlerinde çalıştırılanlardan yabancılar ile Türk vatandaşları. 5)Çiftçi Mallarının Korunması Hakkında Kanuna göre, çiftçi malları koruma başkanlıkları veya meclisleri tarafından çalıştırılan koruma bekçileri.

8 8 Sigortalı Sayılanlar 4/a kapsamında sigortalı sayılanlar; 6)Umumi Hıfzısıhha Kanununda belirtilen umumi kadınlar. 7)MEB tarafından düzenlenen kurslarda usta öğretici olarak çalıştırılanlar, kamu idarelerinde ders ücreti karşılığı görev verilenler ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (C) bendi kapsamında çalıştırılan geçici personeller*. * Geçici personel; Bir yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna Devlet Personel Dairesinin ve Maliye Bakanlığının görüşlerine dayanılarak Bakanlar Kurulunca karar verilen görevlerde ve belirtilen ücret ve adet sınırları içinde sözleşme ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan kimselerdir.

9 9 Sigortalı Sayılanlar (4/b) Kendi nam ve hesabına bağımsız çalışanlar ile aynı şekilde tarımsal faaliyette bulunanlar, şirket ortakları, muhtarlar ve isteğe bağlı sigortalılar 4/b kapsamında değerlendirilmektedir. 1.Şirket ortakları, (A.Ş’de kurucu ortakları ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komanditer ortakları hariç) 2.Köy ve Mahalle Muhtarları 3.İsteğe bağlı sigortalılar 4.Jokey ve Antrenörler 5.Gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olduğu tespit edilen avukat ve noterler 6.İşverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerinden, uzun vadeli sigorta kollarına tabi olmak isteyenler bu kapsamda değerlendirilmektedir.

10 10 Sigortalı Sayılanlar 4/c kapsamında sigortalı sayılanlar; 1)Kuruluş ve personel kanunları veya diğer kanunlar gereğince seçimle veya atama yoluyla kamu idarelerinde göreve gelenlerden; bu görevleri sebebiyle kendilerine ilgili kanunlarında Devlet memurları gibi emeklilik hakkı tanınmış olanlardan hizmet akdi ile çalışmayanlar. 2)Başbakan, bakanlar, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri, belediye başkanları, il encümeninin seçimle gelen üyeleri. 3)Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine tabi sigortalı iken aynı kapsamdaki kişilerin kurduğu sendikalar ve konfederasyonları ile sendika şubelerinin başkanlıkları ve yönetim kurullarına seçilenlerden aylıksız izne ayrılanlar.

11 11 Bazı Sigorta Kollarına Tabi Olanlar SigortalıSigorta Kolları Ceza ve İnfaz Kurumlarında Çalışan Hükümlü ve Tutuklular (4/a) İş Kazası, Meslek Hastalığı ve Analık Sigortası Çıraklık ve İşletmelerde Meslek Eğitimi Gören Öğrenciler (4/a) İş Kazası, Meslek Hastalığı ve Hastalık a) Meslek Lisesi ve Yüksek Okulun Zorunlu Stajyer Öğrencileri ile YÖK 46. md. göre kısmi zamanlı çalıştırılan öğrenciler, (4/a) b) Türkiye İş Kurumu tarafından düzenlenen meslek edindirme, geliştirme ve değiştirme eğitimine katılan kursiyerler hakkında İş Kazası ve Meslek Hastalığı Vazife Malüllüğü Aylığı Alanlar (Harp Malulü, 3713 sayılı Terörle Mücadele ve 2330 nakti tazminat ve Aylık bağlanması hakkında kanun ) Aylıkları Kesilmeksizin Kısa Vadeli Sig. Kolları Zorunlu ve Uzun Vadeli Sig. Kolları İstekli (4/a,b) (GSS alınmaz) (4/c kapsamındakilere uzun vadeli zorunlu) (GSS alınmaz) Yurtdışına (sözleşme bulunmayan ülke) götürülen işçiler Kısa vadeli ve GSS zorunlu (4/a); Uzun vadeli isteğe bağlıdır (4/b).

12 12 Sigortalılık Hallerinin Çakışması  Sigortalılar, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan sigortalılık hallerinden birden fazlasına aynı anda tabi olmaları halinde öncelikle (c) bendi kapsamında, (c) bendi kapsamında çalışma yoksa ilk önce başlayan sigortalılık ilişkisi esas alınarak sigortalı sayılırlar.  4 (a,b,c) ile 5-a (çırak), 5-e (kursiyer) çakışırsa 4. madde sigortalılığı geçerlidir.  İsteğe bağlı ile zorunlu sigortalılık çakışırsa zorunlu sigortalılık hali devam eder.  4/b’liler kendilerine ait işyerlerinden 4/a kapsamında sigortalı gösterilemezler.

13 13 Sigortalı Sayılmayanlar  İşverenin işyerinde ücretsiz çalışan eşi,  Aynı konutta birlikte yaşayan ve 3 üncü dereye kadar hısımlar arasında, dışarıdan başka kimse katılmaksızın, yaşadıkları konut içinde yapılan işlerde çalışanlar,  Ev hizmetlerinde çalışanlar (Ücretle ve sürekli çalışan hariç)  Askerlik hizmetini er/erbaş olarak yapanlar ve yedek subay okulu öğrencileri,  Resmi meslek ve sanat okullarında tatbiki mahiyetteki yapım ve üretim işlerinde çalışan öğrenciler,  Sağlık hizmeti sunucuları tarafından işe alıştırılmakta olan veya rehabilite edilen hasta veya maluller,

14 14 Sigortalı Sayılmayanlar  18 Yaşını doldurmamış olanlar (4/a yani SSK kapsamında olanlar hariç )  Tarım işlerinde veya orman işlerinde hizmet akdiyle süreksiz işlerde çalışanlar, (kamu idareleri hariç)  Tarımda kendi nam ve hesabına bağımsız çalışanlardan tarımsal faaliyet gelirlerinin ortalama aylık net tutarı, aylık asgari ücretin altında kaldığını belgeleyenler,  Gelir Vergisinden muaf kendi adına bağımsız çalışan esnaf ve sanatkarlardan aylık net geliri asgari ücretten az olduğunu belgeleyenler.

15 15 Sosyal Güvenlik Destek Primi Önceki sigortalıların bu Kanundan sonra emekliliklerinde çalışmaları halinde:  Mevcut sigortalılar için sosyal güvenlik destek primi uygulamasına devam edilecektir. Ancak, SSK’ya tabi çalışan bu emeklilerin prim oranı % 31 - % 36,5 olarak uygulanacaktır.  Tarımsal faaliyetler hariç olmak üzere Bağ-Kur’a tabi çalışan emeklilerin aylıklarından % 12 oranında prim kesilecek, bu oran kademeli olarak üç yılın sonunda % 15’e yükselecektir.  Kesilecek bu miktar en yüksek yaşlılık aylığı alan Bağ-Kur emeklisinin aylığından kesilecek tutardan fazla olamayacaktır.  2925 sayılı Tarım İşçileri SSK’ya göre yaşlılık aylığı almakta iken çalışmaya başlayanların aylıkları kesilmez ve bunlar hakkında sosyal güvenlik destek primi alınmasına ilişkin hükümleri uygulanır.

16 16 Sosyal Güvenlik Destek Primi Bu Kanundan sonra ilk defa sigortalı olanların emekliliklerinde çalışmaları halinde:  4/a ve 4/c kapsamında çalışmaları halinde aylıkları kesilecektir.  4/b’ye tabi çalışmaları halinde almakta oldukları emekli aylıklarından % 15 oranında destek primi kesilecektir.  Terörle Mücadele Kanunu kapsamında vazife malullüğü aylığı alanların çalışmaları halinde aylıkları kesilmeyecektir.  3201 sayılı Kanuna göre borçlanılan yurtdışı hizmetlerine istinaden yaşlılık aylığı bağlananlar hakkında sosyal güvenlik destek primine ilişkin hükümler uygulanmaz.

17 17 İsteğe Bağlı Sigorta Düzenlemeleri Önceki uygulamada SSK’da 1080 gün prim ödeme, Emekli Sandığında 10 yıllık fiili hizmet şartı aranmaktadır. Bağ-Kur’da ise ev kadınları için süre şartı aranmamaktadır. İsteğe bağlı sigortalılar önceki uygulamada sağlık yardımlarından yararlanamamaktaydılar.  Yeni Kanunda isteğe bağlı sigortalılık için süre şartı kaldırılmış, sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelerde bulunan Türk vatandaşlarına da bu hak verilerek kapsam genişletilmiş ve sağlık yardımlarından yararlanma imkanı getirilmiştir.  Ayrıca, kısmi zamanlı olarak çalışan sigortalılara eksik sürelerini isteğe bağlı sigortayla tamamlama hakkı verilmiştir.

18 18 İşyeri, İşveren ve Alt İşveren Kavramları  İşyeri : Sigortalı sayılanların maddî olan ve olmayan unsurlar ile birlikte işlerini yaptıkları yerlerdir.  İşveren : 4. maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentlerine göre sigortalı sayılan kişileri çalıştıran gerçek veya tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlar işverendir.  İşveren Vekili : İşveren adına ve hesabına, işin veya görülen hizmetin bütününün yönetim görevini yapan kimsedir.  Alt İşveren : Bir işverenden, işyerinde yürüttüğü mal veya hizmet üretimine ilişkin bir işte veya bir işin bölüm veya eklentilerinde, iş alan ve bu iş için görevlendirdiği sigortalıları çalıştıran üçüncü kişiye alt işveren denir.  İşyeri Sahibi : Sigortalı olanların işlerini yaptıkları işyerlerinin sahibi veya kullanıcısı olan gerçek ya da tüzel kişilikler ile tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluşlar.

19 19 İşveren Yükümlülükleri 1- Sigortalı İşe Giriş Bildirgesinin Verilmesi, 2- İşyeri Bildirgesinin Verilmesi, 3- İş kazası ve Meslek Hastalığının Bildirimi, 4-Tehlike Sınıf ve Derecelerini Etkileyebilecek Değişikliklerin Bildirilmesi 5- Aylık Prim ve Hizmet Belgesine İlişkin Yükümlülükler, 6- Primlerin Ödenmesi, 7- İşyeri Kayıt ve Belgelerinin İbrazına İlişkin Yükümlülükler.

20 20 Sigortalılığın Başlangıcı ve Bildirim Süresi  4/a Kapsamındaki Sigortalılar: Çalışmaya, mesleki eğitime veya zorunlu staja başladıkları tarihten itibaren sigortalılıkları başlar ve başlangıç tarihinden önce Kuruma bildirimi yapılmalıdır. Ancak; • İnşaat, balıkçılık ve tarım işyerlerinde,En geç çalışmaya başladığı gün • Yabancı ülkelere sefer yapan ulaştırma araçlarına sefer esnasında alınarak çalıştırılanlar ile Çalışmaya Başladıkları Tarihten İtibaren En Geç Bu Bir Aylık Sürenin Dolduğu Tarihe Kadar •İlk defa işyeri bildirgesi verilecek işyerlerinde (İlk defa sigortalı çalıştırılmaya başlanılan tarihten itibaren bir ay içinde çalışmaya başlayan sigortalılar)

21 21 Sigortalılığın Başlangıcı ve Bildirim Süresi 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine tabi sigortalıları çalıştıran işverenlerden aylık prim ve hizmet belgesini zorunlu olarak e-Sigorta yoluyla verenler; 1) 01/11/2008 tarihinden itibaren sigortalı tekrar işe giriş bildirgesini, 2) 01/12/2008 tarihinden itibaren ise sigortalı ilk işe giriş bildirgesini zorunlu olarak e-Sigorta yoluyla internet üzerinden vereceklerdir. Aylık prim ve hizmet belgesini e-Sigorta yoluyla bildirme zorunluluğu olmayan işverenler (2009/Ekim ayından itibaren bütün işverenler zorunlu tutulmuştur) sigortalı ilk ve tekrar sigortalı işe giriş bildirgesini kağıt ortamında Kuruma verebilecekleri gibi e-Sigorta yoluyla da Kuruma bildirileceklerdir.

22 22 Sigortalılığın Başlangıcı ve Bildirim Süresi (4/b) Sigortalı Sigortalılık Başlangıcı Bildirim Yükümlülüğü Bildirim Süresi Sigortalılığın Sona Ermesi ve Bildirim Süresi 1 Gerçek veya basit usulde gelir vergisi mükellefi olanlar Mükellefiyetlerinin başladığı tarihte Vergi dairelerince, 15 günFaaliyetlerine son verdikleri tarihte – 10 gün içerisinde 2Gelir vergisinden muaf olanların sigortalılıkları Esnaf ve Sanatkar Sicil Müdürlüklerine tescil tarihinde Esnaf ve Sanatkar Sicil Müdürlüklerince 15 güna) Kayıtlarının silindiği tarihte b) Hizmet akdi ile çalışmaya başlayanların sigortalılıkları çalışmaya başladıkları tarihte – 10 gün içinde 3 Kollektif şirket, adi komandit şirketlerin komandite ve komanditer ortakları ile donatma iştiraki ortakları Vergi mükellefiyetlerinin başladığı tarihte Vergi dairelerince 15 günVergi mükellefiyetlerinin bittiği tarihte – 10 gün içinde 4 Anonim şirketlerin yönetim kurulu üyesi olan ortaklar Yönetim kurulu üyeliğine seçildikleri tarihte Şirket yetkililerince 15 günGörevlerinin bittiği tarihte – 10 içinde

23 23 Sigortalılığın Başlangıcı ve Bildirim Süresi (4/b) Sigortalı Sigortalılık Başlangıcı Bildirim Yükümlülüğü Bildirim Süresi Sigortalılığın Sona Ermesi ve Bildirim Süresi 5 Limited şirket ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortaklar Şirketin ticaret siciline tescil edildiği tarihte Ticaret sicil memurluklarınca 15 günOrtaklar kurulu kararı – 10 gün içinde 6 Limited şirket ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin komandite ortaklarından hisse devri alan yeni ortaklarının Ortaklar kurulunca devrin yapılmasına karar verildiği tarihte Şirket yetkililerince 15 günOrtaklar kurulu kararı – 10 gün içinde 7Köy ve mahalle muhtarlarının Muhtar seçildikleri tarih itibariyle İl veya ilçe mülki amirliklerince 15 güna) Muhtarlık görevinin bittiği tarihte b)Hizmet akdi ile çalışmaya başlayanların sigortalılıkları çalışmaya başladıkları tarihte – 10 gün içinde

24 24 Sigortalılığın Başlangıcı ve Bildirim Süresi  4/c Kapsamında Sigortalılar: Bu kapsamdaki sigortalıların göreve başladıkları tarihten itibaren 15 gün içinde bildirimleri e-sigorta yolu ile yapılır. Bunların naklen tayin ve görevlendirmelerinde bildirim yapılmasına gerek yoktur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen kamu idaresi işverenlerine idari para cezası uygulanmaz.

25 25 Sigortalılığın Sona Ermesi  Sigortalılık ilişkisinin sona ermesi halinde; 4/a ve 4/c için işverenleri, 4/b için kendileri ve sona erme halinin bildirildiği kuruluşlar veya vergi daireleri, Tarafından en geç 10 gün içinde Kuruma bildireceklerdir.  4/c kapsamındaki sigortalıların sigortalılıkları - Ölüm hâlinde veya aylık bağlanmasını gerektiren hâllerde, görev aylıklarının kesildiği tarihi, - Yaş hadleri ile sıhhi izin sürelerinin doldurulması hâlinde ise bu süre ve hadlerin doldurulduğu tarihleri takip eden aybaşında, - Diğer hâllerde ise görevden ayrıldıkları tarihten itibaren, sona erer ve bu tarih, sigortalı işe giriş bildirgesini düzenlemekle yükümlü olan idare tarafından, 10 gün içinde Kuruma bildirilir.

26 26 İşyeri Bildirgesi (4/a) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran işverenler, Kural olarak en geç sigortalı çalıştırılmaya başlandığı tarihte işyeri bildirgesini, Kuruma e-sigorta ile vermekle yükümlüdür. Aynı işverenin birden fazla işyeri kurması veya devir alması hâlinde, her bir işyeri için ayrı işyeri bildirgesi düzenlenecektir. İşyerinin devredilmesi halinde, devir tarihinden itibaren 10 gün içinde, Şirket kuruluş aşamasında, sigortalı sayısı ve bunların işe başlama tarihlerinin ticaret sicil memurluklarına bildirilmesi halinde, bildirim kuruma yapılmış sayılmakta ve Ticaret sicil memurlukları bunları 10 gün içinde, işyerini Kuruma bildirmekle yükümlüdür. Bir işyerinde, ücretlerini ayın 1’i ila 30’u arasında ve ayın15’i ila müteakip ayın 14’ü arasındaki çalışmaları karşılığı alan sigortalıların bulunması halinde, her iki çalışma döneminden dolayı ayrı ayrı işyeri dosya numarası verilecektir.

27 27 İşyeri Bildirgesi (4/c) 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran işverenler, Kural olarak en geç sigortalı çalıştırılmaya başlandığı tarihte işyeri bildirgesini, Kuruma e-sigorta ile vermekle yükümlüdür. Kamu Kurumları Kanunun yürürlük tarihinden önce mevcut olan işyerleri için en geç tarihine kadar İşyeri Bildirgesi vermekle yükümlü tutulmuşlardır. Maaş ödemeleri Saymanlıklarca yapılan Kamu kurum ve kuruluşlarının tahakkuk dairelerinin her biri ayrı işyeri olarak tescil edilebileceği gibi, istenilmesi halinde tahakkuk dairelerinin birleştirilmesi suretiyle bir veya birkaç işyeri olarak da tescil edilebilecektir.

28 28 İşyerinin Nakli Halinde İşyeri Bildirgesi - İşyerinin faaliyette bulunduğu ilden başka bir ile nakledilmesi halinde, işyeri bildirgesi, işyerinin nakledildiği adresin bağlı bulunduğu üniteye, en geç işyerinin nakledildiği tarihi takip eden on gün içinde verilecektir. - İşyerinin, aynı il içinde olmakla birlikte, başka bir ünitenin görev alanına giren bir adrese nakledilmesi halinde işyeri bildirgesi verilmez, ancak nakil tarihini takip eden tarihten itibaren on gün içinde nakledilen işyerinin sicil numarasını içerir yazı ile durum eski ve yeni üniteye bildirilecektir. Yeni ünite, nakil bilgilerine dayanarak yeni bir işyeri sicil numarası verir. Aynı ünite sınırları içerisinde yapılan nakiller adres değişikliği olarak değerlendirilecek ve yine 10 gün içinde Kuruma bildirilecektir. Ancak bu durumda yeni bir işyeri numarası verilmeyecektir.

29 29 İş Kazasının ve Meslek Hastalığının Bildirilmesi a- İş Kazasının Tanımı: 4 / a bendi kapsamında çalışan sigortalının; 1) İşyerinde bulunduğu sırada, 2) İşveren tarafından yürütülmekte olan iş dolayısıyla, 3) Görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda, 4) Emziren kadın sigortalının, iş mevzuatına tabi olup olmadığına bakılmaksızın yine bu mevzuatta belirtilen sürelerde çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda, 5) İşverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında,

30 30 İş Kazasının ve Meslek Hastalığının Bildirilmesi 4 / b bendi kapsamında çalışan sigortalının ise; 1) İşyerinde bulunduğu sırada, 2) Yürütmekte olduğu iş nedeniyle işyeri dışında, meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen yada ruhen özre uğratan olaydır.

31 31 İş Kazasının ve Meslek Hastalığının Bildirilmesi b- Meslek Hastalığının Tanımı: Sigortalının çalıştığı veya yaptığı işin niteliğinden dolayı tekrarlanan bir sebeple veya işin yürütüm şartları yüzünden uğradığı geçici veya sürekli hastalık, bedensel veya ruhsal özürlülük halleridir. Özürlülük halinin, sağlık kurulu tarafından tespit edilmesi zorunludur.

32 32 İş Kazasının ve Meslek Hastalığının Bildirilmesi 5510 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi gereğince, iş kazasının, işverenler tarafından en geç kazadan sonraki üç işgünü içinde Kuruma iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi ile bildirilmesi gerekmektedir. İş kazasının belirtilen sürede Kuruma bildirilmemesi halinde, bildirim tarihine kadar geçen süre için sigortalıya ödenecek geçici iş göremezlik ödeneği Kurumca işverenden tahsil edilir sayılı Kanunun 14 üncü maddesi gereğince, meslek hastalığının, sigortalının meslek hastalığına tutulduğunun öğrenildiği günden başlanarak üç işgünü içinde, işveren tarafından iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi ile Kuruma bildirilmesi zorunludur.

33 33 Tehlike Sınıf ve Derecelerini Etkileyebilecek Değişikliklerin Bildirilmesi İşverenler, tehlike sınıf ve derecesini etkileyebilecek yapılan işteki her türlü değişiklikleri bir ay içinde Kuruma bildirmekle yükümlüdür. Bu bildirimler üzerine Kurum, yaptıracağı incelemeler sonucunda tehlike sınıf ve derecesini değiştirebilir. Değişikliğin bir ay içinde bildirilmesi halinde, alınan karar, değişikliğin meydana geldiği tarihten sonraki aybaşından başlanarak uygulanır.

34 34 Primlere İlişkin Hükümler

35 35 Prime Esas Kazançlar 4/a Kapsamında Sigortalı Sayılanlar İçin:  Hak edilen ücretler,  Prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkaktan o ay içinde yapılan ödemeler  İşverenler tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sistemine ödenen tutarlar, (aylık toplamı asgarî ücretin % 30'unu geçen kısmı)  İdare veya yargı mercilerince verilen karar gereğince yukarıda belirtilen kazançlar niteliğinde olmak üzere sigortalılara o ay içinde yapılan ödemelerin, Brüt toplamı esas alınır.

36 36 Prime Esas Kazançlar 4/b Kapsamında Sigortalı Sayılanlar İçin:  Aylık prime esas kazanç, prime esas günlük kazanç alt sınırı ile üst sınırı arasında kalmak şartı ile kendileri tarafından beyan edilecek günlük kazancın otuz katıdır. Yapılan beyana istinaden üst üste oniki aydan fazla prim ödemesinde bulunulmaması hâlinde, bu oniki aylık sürenin sonundan itibaren beyanın geçerliliği ortadan kalkar. Beyanda bulunmayan, beyanın geçerliliği ortadan kalkan veya beyanı prime esas kazancın altında kalan sigortalıların aylık prime esas kazancı, prime esas günlük kazanç alt sınırının otuz katı olarak belirlenir.  Sigortalı aynı zamanda işveren ise aylık prime esas kazancı, çalıştırdığı sigortalıların prime esas günlük kazancının en yükseğinin otuz katından az olamaz.  4 / b kapsamında sigortalı sayılmayı gerektirecek birden fazla durumun söz konusu olması halinde, yukarıda belirtilen esaslara göre tek beyanda bulunulur.

37 37 Prime Esas Kazançlar 4/c Kapsamında Sigortalı Sayılanlar İçin: Eski uygulamada, 5434 sayılı Kanuna göre çalışanların emeklilik keseneğine esas gösterge aylığı, ek gösterge aylığı, kıdem aylığı, taban aylığı ve 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesindeki zam ve tazminatlara karşılık gelmek üzere en yüksek devlet memuru aylığının ek gösterge dahil brüt tutarının, personelin ek göstergesine göre teşmil edilecek oranlarda bulunan kısmı emekli keseneğine ve kurum karşılığına tabi tutulmakta idi. Bu durum personel kanunlarına göre aylık alan memurlar için devam etmektedir.

38 38 Prime Esas Kazançlar 4/c Kapsamında Sigortalı Sayılanlar İçin:  Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra ilk defa 4/c bendi kapsamında sigortalı sayılan ve personel kanununa göre aylık alanların, - aylık gösterge ve ek gösterge aylığı, - kıdem aylığı ve taban aylığı, - makam, temsil ve görev tazminatları, sayılı Kanunun 152. maddesinde gösterilen personelin hizmet sınıfına, unvanına ve derece kademesine göre belirlenen tazminatlar, sayılı TSK Kanunun ek 17.maddesinin (a) bendine göre ödenen hizmet tazminatları, sayılı Yükseköğretim Personel Kanunun 12. maddesi uyarınca ödenen üniversite ödeneği sayılı Hakim ve Savcılar Kanunun 106. maddesinin 3. fıkrası uyarınca ödenen ek ödemeler, prime esas kazanca dahil edilmiştir.

39 39 Prime Tabi Olmayan Kazançlar  Ayni yardımlar,  Ölüm, doğum ve evlenme yardımları,  Görev yollukları,  Seyyar görev tazminatı,  Kıdem tazminatı,  İş sonu tazminatı veya kıdem tazminatı mahiyetindeki toplu ödeme,  Keşif ücreti,  İhbar ve kasa tazminatları,  Kurumca tutarları yıllar itibarıyla belirlenecek yemek, çocuk ve aile zamları, (Sırasıyla: %6 (günlük as. üc.), %2 (aylık as. üc.), %10 (aylık as. üc.))  İşverenler tarafından sigortalılar için özel sağlık sigortalarına ve bireysel emeklilik sistemine ödenen ve aylık toplamı asgarî ücretin % 30'unu geçmeyen özel sağlık sigortası primi ve bireysel emeklilik katkı payı tutarları, prime esas kazanca tâbi tutulmaz.

40 40 Prime Oranları SSK/4-aBAĞKUR/4-bEmekli Sandığı/4-c SİGORTALI İŞVEREN SİGORTALI İŞVEREN MEMUR İŞVEREN SİGORTALI İŞVEREN Malullük, Yaşlılık ve Ölüm Kısa Vadeli Sigorta Kolları-1, , Analık Genel Sağlık Sigortası / Hastalık56 57,52012,557,5 Sadece GSS İsteğe Bağlı Sigorta Çıraklar ve Öğrenciler Kendi Nam ve Hesabına Çalışanlar ( 4/b ) = 40 33, Emekli Sandığı Mensupları ( 4/c ) Borçlanmalar 3,5 $/gün323,5 $/gün32

41 41 Sigorta Primlere İlişkin Teşvikler

42 42 Sigorta Primi İşveren Hissesi Teşvikleri ile İlgili Yapılan Düzenlemeler 1- İşveren hissesi prim oranından beş puanlık indirim teşviki (sürekli teşvik) yaş aralığında olan erkek ve 18 yaşından büyük olan kadın sigortalılardan, yeni işe alınanlara ilişkin işveren hissesi sigorta prim teşviki. 3- Özürlü sigortalıların istihdamına ilişkin işveren hissesi prim teşviki. 4- Araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesine ilişkin işveren hissesi sigorta prim desteği.

43 43 Prim Belgeleri Önceki uygulamada SSK’ya tabi çalışanların prim tutarları ve çalışma günlerini gösteren belgeler, takip eden ayın sonuna kadar verilmekte, 5434 sayılı Kanun uygulamasında, Kamu kurum ve kuruluşlar şahıs emeklilik kesenekleri icmal bordrosunu bir takvim yılına ait olmak üzere takip eden yılın Ocak ayı sonuna kadar sandığa göndermekte iken, 5510 sayılı Kanun ile 4/a ve 4/c çalışanları için anılan belgelerin takip eden ayda Kurumca belirlenecek günün sonuna kadar verilmesi öngörülmüştür. Böylece, Kanunun özünde yer alan ve diğer kamu kurumları ile karşılıklı bilgi akışı ve kontrol için bu kurumlara verilecek belgeler ile SGK’ya verilen belgelerin eş zamanlı ve uyumlu verilmesi amacıyla yasal zemin oluşturulmuştur.

44 44 Prim Belgeleri Buna göre 4/a kapsamındaki sigortalılar için; - Özel nitelikteki işyeri işverenleri, cari aya ilişkin olarak düzenleyecekleri asıl, ek veya iptal nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerini, en geç belgenin ilişkin olduğu ayı izleyen ayın 23’ünde, - Resmi nitelikteki işyeri işverenleri ise, cari aya ilişkin olarak düzenleyecekleri asıl, ek veya iptal nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerini, en geç belgenin ilişkin olduğu dönemi izleyen takvim ayının 7’sinde, saat 23.59’a kadar e-Sigorta kanalıyla Kuruma göndermek zorundadırlar.

45 45 Prim Belgeleri 4/c kapsamındaki sigortalılar için; a) Her ayın 15’i ile müteakip ayın 14’ü arasındaki maaşını ayın 15’inde peşin alan sigortalılar için maaş ödemelerinin yapılması gereken ayının 25’inci günü sonuna kadar, b) Her ayın 1’i ile 30’u arasındaki maaşını ayın 1’inde peşin alan sigortalılar için, maaş ödemelerinin yapılması gereken ayın 11’inci günü sonuna kadar, c) Her ayın 15’i ile müteakip ayın 14’ü arasındaki maaşını müteakip ayın 15’inde çalıştıktan sonra alan sigortalılar için, maaş ödemelerinin yapılması gereken ayının 25’inci günü sonuna kadar, d) Her ayın 1’i ile 30’u arasındaki maaşını müteakip ayın 1’inde çalıştıktan sonra alan sigortalılar için maaş ödemelerinin yapılması gereken ayın 11’inci günü sonuna kadar, her bir maaş ödeme dönemi için ayrı ayrı Kuruma vermekle yükümlüdür. (15/10/2009 tarihinden itibaren)

46 46 Prim Belgeleri – 4/a Sigortalıları Belgenin ilişkin olduğu yıl ve ay yazılacaktır. Belgenin asıl, ek veya iptal mahiyetinden uygun olanı seçilir. Teşvik kanunlarından faydalanılması halinde ilgili kanun yazılır. Belgenin toplam sayfa sayısı yazılır. Belgenin sayfa numarası belirtilir. Belge türü bölümüne, sigortalıların çalışmalarının niteliğine uygun olan iki haneli kodlardan biri yazılır. Aynı işyerinde çalışan sigortalıların farklı sigortalılık niteliği bulunuyor ise, her bir sigortalılık niteliği için belge türü belirtilmek suretiyle ayrı ayrı aylık prim ve hizmet belgesi düzenlenecektir. Belge türleri aşağıda belirtilmiştir.

47 47 Prim Belgeleri – Belge Türleri Belge Türü Sigortalılar 01Hizmet Akdi İle Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışanlar (Yabancı uyruklu sigortalılar dahil) Sosyal Güvenlik Destek Primine Tabi Çalışanlar Yer Altında Sürekli Çalışanlar (Maden işyerlerinde 1/10/2008 öncesi çalışması olanlar için) Yer Altında Gruplu Çalışanlar (Maden işyerlerinde 1/10/2008 öncesi çalışması olanlar için) Yer Üstü Gruplu Çalışanlar (Maden işyerlerinde 1/10/2008 öncesi çalışması olanlar için) Sayılı Kanunda Belirtilen Aday Çırak, Çırak ve Mesleki İşletmelerde Eğitim Gören Öğrenciler 12Geçici 20 nci Maddeye Tabi Olanlar 13Tüm Sigorta Kollarına Tabi Olup İşsizlik Sigortası Primi Kesilmeyenler 14Libya'da Çalışanlar 19 Ceza İnfaz Kurumları İle Tutukevleri Bünyesinde Oluşturulan Tesis Atölye ve Benzeri Ünitelerde Çalıştırılan Hükümlü ve Tutuklular 20İstisna Akdine İstinaden Almanya'ya Götürülen Türk İşçiler 21 Türk İşverenler Tarafından Sosyal Güvenlik Sözleşmesi İmzalanmamış Ülkelere Götürülerek Çalıştırılan Türk İşçileri 22 Meslek Liselerinde Okumakta İken veya Yüksek Öğrenimleri Sırasında Zorunlu Staja Tabi Tutulan Öğrenciler ile 2547 sayılı Kanun uyarınca Üniversitelerde kısmi süreli çalıştırılan öğrenciler 23 Harp Malulleri İle 3713 ve 2330 Sayılı Kanunlara Göre Vazife Malullüğü Aylığı Alanlardan Kısa Vadeli Sigorta Kollarına Tabi Olanlar 24 Harp Malulleri İle 3713 ve 2330 Sayılı Kanunlara Göre Vazife Malullüğü Aylığı Alanlardan Kısa ve Uzun Vadeli Sigorta Kollarına Tabi Olanlar

48 48 Prim Belgeleri – Belge Türleri Belge Türü Sigortalılar 25Türkiye İş Kurumu Tarafından Düzenlenen Eğitimlere Katılan Kursiyerler Sayılı Kanunun 21 İnci Maddesi Kapsamında İş Kaybı Tazminatı Alanlar 29Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışıp 60 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 30İşsizlik Sigortası Hariç 60 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 31 Harp Malulleri İle 3713 Ve 2330 Sayılı Kanunlara Göre Vazife Malüllüğü Aylığı Alanlardan Kısa Ve Uzun Vadeli Sigorta Kollarına Tabi Olup 60 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 32Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışıp 90 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 33İşsizlik Sigortası Hariç 90 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 34 Harp Malulleri İle 3713 ve 2330 Sayılı Kanunlara Göre Vazife Malullüğü Aylığı Alanlardan Kısa ve Uzun Vadeli Sigorta Kollarına Tabi Olup 90 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 35Tüm Sigorta Kollarına Tabi Çalışıp 180 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 36İşsizlik Sigortası Hariç 180 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 37 Harp Malulleri İle 3713 ve 2330 Sayılı Kanunlara Göre Vazife Malullüğü Aylığı Alanlardan Kısa ve Uzun Vadeli Sigorta Kollarına Tabi Olup 180 Gün Fiili Hizmet Süresi Zammına Tabi Çalışanlar 38 Sosyal Güvenlik Sözleşmesi İmzalanmış Ülke Vatandaşı Olup Türkiye’de Çalışanlar, Birleşik Krallıkta İkamet Edenler ve İsviçre Vatandaşı Olanlardan Uzun Vadeli Sigorta Kolunu Tercih Edenler 39 Birleşik Krallıkta İkamet Edenler ve İsviçre Vatandaşı Olanlardan Uzun Vadeli Sigorta Kolunun Uygulanmasını Talep Etmeyenler Kamu İdarelerinde İş Akdi Askıda Olanlar İtibari hizmet süresine tabi olarak çalışanlar 60 gün fiili hizmet süresine tabi olanlardan itibari hizmet süresine tabi olarak çalışanlar 90 günlük fiili hizmet süresine tabi olanlardan itibari hizmet süresine tabi olarak çalışanlar

49 49 Prim Belgeleri – 4/a Sigortalıları Sigortalıların; ay/dönem içinde ücret almaya hak kazandıkları süreler “Prim Ödeme Günü” bölümüne, hak ettikleri ücretleri ise “Prime Esas Kazanç” bölümüne kaydedilecektir. Prim ödeme gün sayıları; -Ay içindeki çalışmaları tam olanların prim ödeme gün sayısı 30 gündür. -Ay içinde işe girenlerin (ayın ilk gününde işe başlayanlar hariç) prim ödeme gün sayısı, işe giriş tarihi dikkate alınarak ayın geri kalan günleri parmak hesabı yapılmak suretiyle hesaplanan gün sayısıdır. -Ay içinde işten ayrılanların (ayın son günü çalıştıktan sonra ayrılanlar hariç) prim ödeme gün sayısı, işten çıkış tarihi dikkate alınmak suretiyle parmak hesabı yapılmak suretiyle hesaplanan gün sayısıdır. -İşe başladığı ay içinde işten ayrılanların prim ödeme gün sayıları, işe giriş tarihi ile işten çıkış tarihleri dahil kaç gün olduğu parmak hesabı yapılmak suretiyle hesaplanan gün sayısıdır.

50 50 Prim Belgeleri – 4/a Sigortalıları -Ay içinde bazı günlerde çalışmamış ve çalışmadığı günler için ücret almamış sigortalıların prim ödeme gün sayısı, ilgili aydaki gün sayısından ücret almaya hak kazanılmamış gün sayısı çıkartılmak suretiyle hesaplanan gün sayısıdır. -Geçici iş göremezlik ödeneği alan sigortalılara, istirahatlı oldukları süreler için ücret ödenmesi halinde prim ödeme gün sayısı, ödenen geçici iş göremezlik ödeneği ile normal günlük kazançları arasındaki fark ücretleri veya ödenen geçi iş göremezlik ödeneği dikkate alınmaksızın normal günlük ücretin ödendiği süreler de prim ödeme süresine dahil edilerek hesaplanan gün sayısıdır. -Hafta tatili ücretine hak kazanılması veya hak kazanılmadığı halde kullanılmış olan hafta tatili için ücret ödenmesi hallerinde, hak kazanılan veya hak kazanılmadan kullanılan ve ücret ödenen hafta tatili prim ödeme gün sayısına dahil edilecektir. Ancak, hafta tatiline hak kazanmadıkları halde hafta tatili yapan sigortalılara ücret ödemesinde bulunulmaması halinde bu süre prim ödeme gün sayısına dahil edilmez ve puantaj kaydı ile Kuruma bildirilmesi gerekmektedir.

51 51 Prim Belgeleri – 4/a Sigortalıları Eksik Gün Nedeni: Ay içinde bazı işgünlerinde çalıştırılmadığı ve ücret ödenmediği beyan edilen sigortalıların, 30 günden az çalıştıklarını ispatlayan belgelerin işverence (Kamu idareleri ve toplu iş sözleşmesi imzalanan işyerleri hariç) ilgili aya ait aylık prim ve hizmet belgesine eklenmesi şarttır. 01-İstirahat 09-Lokavt 02-Ücretsiz/aylıksız izin10-Genel hayatı etkileyen olaylar 03-Disiplin cezası 11- Doğal afet 04-Gözaltına alınma12-Birden fazla 05-Tutukluluk 13-Diğer 06-Kısmi istihdam 15-Devamsızlık 07-Puantaj kayıtları 16- Ev hizmetlerinde 30 günden az çalışma 08-Grev17- Kısa çalışma ödeneği eksik gün nedenleri olarak sayılmıştır. Dolayısıyla, ay içinde bazı iş günlerinde çalıştırılmayan ve çalıştırılmadığı günler için de ücret ödenmediği beyan edilen sigortalılara ilişkin olarak, prim belgesinde kayıtlı eksik gün nedeni hanesine, yukarıda belirtilen nedenlerden sigortalının durumunu açıklayan kod numarası kaydedilecektir.

52 52 Prim Belgeleri – 4/a Sigortalıları Eksik Gün Nedeni: Eksik gün bildirimine ilişkin bilgi formu ekinde Kuruma verilecek belgeler; a) Kurumca yetkilendirilmiş sağlık hizmeti sunucularından veya işyeri hekimlerinden alınmış istirahatlı olduğunu gösteren raporu, b) Ücretsiz veya aylıksız izinli olduğunu kanıtlayan izin belgesi, c) Disiplin cezası uygulaması, gözaltına alınma ile tutukluluk hâline ilişkin belgeleri, ç) Kısmi süreli çalışmalara ait yazılı iş sözleşmesi, d) İşverenin imzasını da taşıyan puantaj kayıtları, e) Grev, lokavt, genel hayatı etkileyen olaylar, doğal afetler nedeniyle işyerinde faaliyetin durdurulduğunu veya işe ara verildiğini gösteren ilgili resmî makamlardan alınan yazı örneği. Eksik gün bildirimine ilişkin belgelerin Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 10 nolu ekinde yer alan belge ile aylık prim ve hizmet belgesinin verilmesi gereken süre içinde işyerinin bağlı bulunduğu Sosyal Güvenlik İl/Merkez Müdürlüğüne elden verilmesi veya aynı süre içinde posta ile gönderilmesi gerekmektedir.

53 53 Prim Belgeleri – 4/a Sigortalıları İşten Çıkış Nedeni: Sigortalının ay içinde işten ayrılması halinde, işten çıkış tarihi sisteme girildikten sonra, işten ayrılma nedeninin aylık prim ve hizmet belgesine kaydedilmesi gerekmektedir. İşten ayrılma nedenleri; 01 Deneme süreli iş sözleşmesinin işverence feshi 02 Deneme süreli iş sözleşmesinin işçi tarafından feshi 03 Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işçi tarafından feshi (istifa) 04 Belirsiz süreli iş sözleşmesinin işveren tarafından haklı sebep bildirilmeden feshi 05 Belirli süreli iş sözleşmesinin sona ermesi 08 Emeklilik (yaşlılık) veya toptan ödeme 09 Malulen emeklilik 10 Ölüm 11 İş kazası sonucu ölüm 12 Askerlik 13 Kadın işçinin evlenmesi 14 Emeklilik için yaş dışında diğer şartların tamamlanması

54 54 İşten Çıkış Nedeni: 15 Toplu işçi çıkarma 16 Sözleşme sona ermeden sigortalının aynı işverene ait diğer işyerine nakli 17 İşyerinin kapanması 18 İşin sona ermesi 19 Mevsim bitimi (İş akdinin askıya alınması halinde kullanılır. Tekrar başlatılmayacaksa "4" nolu kod) 20 Kampanya bitimi (İş akdinin askıya alınması halinde kullanılır. Tekrar başlatılmayacaksa "4" nolu kod) 21 Statü değişikliği 22 Diğer nedenler 23 İşçi tarafından zorunlu nedenle fesih 24 İşçi tarafından sağlık nedeniyle fesih 25 İşçi tarafından işverenin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih 26 Disiplin kurulu kararı ile fesih 27 İşveren tarafından zorunlu nedenlerle ve tutukluluk nedeniyle fesih 28 İşveren tarafından sağlık nedeni ile fesih 29 İşveren tarafından işçinin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih 30 Vize süresinin bitimi (İş akdinin askıya alınmasında kullanılır. Tekrar başlatılmayacaksa "4" nolu kod ) 31 Borçlar, Sendikalar, Grev ve Lokavt Kanunu kapsamında kendi istek ve kusuru dışında fesih sayılı Kanunun 21 inci maddesine göre özelleştirme nedeni ile fesih 33 Gazeteci tarafından sözleşmenin feshi 34 İşyerinin devri, işin veya işyerinin niteliğinin değişmesi nedeniyle fesih

55 55 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) Belge Türü : Aynı Kamu İdaresinde farklı dönemlerde maaş ödemesi yapılan personelin olması halinde belge türüne aşağıdaki gruplandırılan iki haneli kodlardan uygun olan kod yazılarak her bir grup için ayrı belge düzenlenir. Maaş ödemeleri ayın 15.günü peşin yapılanlar01 Maaş ödemeleri ayın 1.günü peşin olarak yapılanlar02 Maaş ödemeleri çalıştıktan sonra ayın 15’de yapılanlar03 Maaş ödemeleri çalıştıktan sonra ayın 1’de yapılanlar04

56 56 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) Emekli keseneğine esas aylık toplamı : -Aylıklarını personel kanunları hükümlerine göre alan sigortalıların emeklilik keseneklerine, emekli keseneğine esas aylık derece ve kademelerinin gösterge rakamının her yıl Bütçe Kanununda tespit edilen katsayı ile çarpımı sonucunda bulunacak tutarı, - Emekli keseneğine esas alınacak ek gösterge rakamının her yıl Bütçe Kanununda tespit edilen katsayı ile çarpımı sonunda bulunacak tutarı, - Memuriyet taban aylığı, - Kıdem aylığı tutarı, - Zam, tazminat ve ödenekler ile benzeri ödemeler toplamına karşılık gelmek üzere 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarının, ek göstergesi 8400 ve daha yüksek olanlarda % 240’ına, ek göstergesi 7600 (dahil) (hariç) arasında olanlarda % 200’ine, ek göstergesi 6400 (dahil) (hariç) arasında olanlarda % 180’ine, ek göstergesi 4800 (dahil) (hariç) arasında olanlarda % 150’sine, ek göstergesi 3600 (dahil) (hariç) arasında olanlarda % 130’una, ek göstergesi 2200 (dahil) (hariç) arasında olanlarda % 70’ine, diğerlerinde % 40’ına, tekabül eden miktarın toplanması sonucunda bulunacak tutar yazılır.

57 57 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) Tahakkuk ettirilen kesenek, karşılık, genel sağlık sigortası primi ve diğer kesintiler : İştirakçinin 5434 sayılı Kanuna göre tespit edilecek emekli keseneğine esas aylık tutarları üzerinden tahakkuk ettirilecek ve aynı Kanunda belirtilen oranlarda tahakkuk ettirilecek emekli kesenekleri ve kurum karşılıkları ilgili bölümlerine yazılacaktır. Emekli keseneğine esas aylık toplamları üzerinden kesilecek %16 emekli keseneği ve %20 kurum karşılıkları tahakkuk ettirilirken, 5434 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin (a) bendinde öngörülen “aybaşlarından sonra vazifeye girenlerin, o aya ait eksik aylık veya ücretlerinden kesenek alınmaz, aybaşlarından sonra vazifeden ayrılanların ise eksik aylık veya ücretlerinden tam kesenek alınır” hükmü dikkate alınacaktır.

58 58 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) %16 Kesenek, İştirakçinin emeklilik kesenek ve kurum karşılığına esas alınan derece, kademe ve ek gösterge tutarı ile emekli keseneğine esas diğer unsurların toplamı üzerinden, iştirakçi payına düşen % 16 emekli keseneği tutarı yazılacaktır. %20 Kurum Karşılığı, İştirakçinin emeklilik kesenek ve kurum karşılığına esas alınan derece, kademe ve ek gösterge tutarı ile emekli keseneğine esas diğer unsurların toplamı üzerinden, ilgili kurumunca ödenmesi gereken % 20 kurum karşılık tutarı yazılacaktır. Emekli keseneğine esas aylık toplamları üzerinden kesilecek %16 emekli keseneği ve %20 kurum karşılıkları tahakkuk ettirilirken, aybaşlarından sonra vazifeye girenlerin, o aya ait eksik aylık veya ücretlerinden kesenek alınmayacak, aybaşlarından sonra vazifeden ayrılanların ise eksik aylık veya ücretlerinden tam kesenek alınacaktır. %100 Artış Farkları (Şahıs hissesi ve kurum karşılığı), e mekli keseneğine esas derece ve kademeleri ile ek göstergeleri yükselmek suretiyle artanların, ilk aya ait %100 artış farkının ve aynı miktarda verilecek kurum karşılığı tutarları yazılacaktır. (katsayı değişiklikleri sebebiyle meydana gelen artışlardan %100 artış farkı kesilmeyecektir )

59 59 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) Genel sağlık sigortası primi, her ay emekli keseneklerine esas aylıklarının %12’si oranında, sigortalıların Kurumlarınca karşılanacak genel sağlık sigortası primi tutarı yazılacaktır. Geçmiş hizmet borçlanması, sigortalının talebi üzerine 5434 sayılı Kanunun ilgili maddelerine istinaden borçlandırılan hizmetine ait borç tahakkuk tutarının, her ay ilgilinin %16 oranındaki emekli keseneği tutarı kadar geçmiş hizmet borçlanması kesilerek yatırılacak miktar yazılacaktır. Terfi farkları/İntibak tashihi, iştirakçinin yeni bir hizmetinin intibakında değerlendirilmesi veya normal terfisinin zamanında yapılamaması nedeniyle eski intibakı ile yeni intibakı arasındaki farkların hesaplanarak yatırılması gereken miktar yazılacaktır. Aylık kesim cezası/İnzibati para cezası, i ştirakçinin aylıktan kesme cezası alması halinde, tahsil edilen ceza tutarı yazılacaktır.

60 60 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) Ay içerisinde göreve başlama ve ayrılma, Belgenin ait olduğu ay içinde göreve başlayan veya ayrılan iştirakçi bulunması halinde, göreve başlama ve görevden ayrılma tarihleri ay ve gün olarak yazılarak sebebi bölümüne ise aylık prim ve hizmet belgesinin açıklamalar bölümündeki kodlamalardan uygun olan iki haneli kod yazılacaktır. Göreve Başlama Sebepleri 01-İlk atama 02-Nakil gelme 03-Göreve iade 04-Ücretsiz izin dönüşü göreve başlama 05-Askerlik dönüşü göreve başlama 06-Geçici görevlendirme sonu başlama

61 61 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları (5434 sy Kanuna tabi) Görevden Ayrılma Sebepleri 07-Emekliye ayrılma 08-Ölüm 09-İstifa 10-Nakil gitme 11-Görevine son verilme 12-Ücretsiz izine ayrılma 13-Askerlik nedeniyle ücretsiz izine ayrılma 14-Başka bir kuruma geçici görevli gitme 15-Müstafi sayılma 16-Re’sen emekliye sevk 17-Terhis Olma (Yedek Subay) 18-Sözleşmenin Feshi

62 62 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları Belge Türü : Aynı Kamu İdaresinde farklı dönemlerde maaş ödemesi yapılan personelin olması halinde belge türüne aşağıdaki gruplandırılan iki haneli kodlardan uygun olan kod yazılarak her bir grup için ayrı belge düzenlenir. -Ücret ödemeleri ayın 15’inde pesin olarak yapılan sigortalılar için “01” -Ücret ödemeleri ayın 1’inde peşin olarak yapılan sigortalılar için “02” -Ücret ödemeleri ayın 15’inde çalıştıktan sonra yapılan sigortalılar için “03” -Ücret ödemeleri ayın 1’inde çalıştıktan sonra yapılan sigortalılar için “04”

63 63 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları Derece, kademe, ek gösterge ve kıdem hizmet süresi, bu bölüme sigortalının maaş ödenen derece, kademe, ek gösterge rakamları ile sigortalının kazanılmış hak aylığında değerlendirilen ve kıdem aylığı ödenmesine esas hizmet süresi yıl-ay-gün olarak yazılacaktır. Tazminatlar ve ek ödemeler, prime esas kazancın hesabında dikkate alınacak makam, temsil, görev tazminatları ile 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesi uyarınca ödenen tazminatlar (bölge, kurum, birim, çalışma mahalli, görevin niteliği ve benzeri kriterlere dayalı olarak asıl tazminatlara ilave, ek veya ayrıca ödenen tazminatlar hariç), 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun ek 17 nci maddesinin (A) bendinde yer alan cetvelde belirtilen oranlar üzerinden ödenen hizmet tazminatı (28/2/1982 tarih ve 2629 sayılı Kanun ile 17/11/1983 tarih ve 2955 sayılı Kanuna göre tazminat veya üniversite ödeneği alanların sadece rütbelerinin karşılığı hizmet tazminatları), 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun 2 nci maddesi uyarınca ödenen üniversite ödeneği, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununun 106 ncı maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca ödenen ek ödeme tutarları toplamı yazılacaktır.

64 64 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları Prime esas kazanç toplamı, sigortalıların Kanunun 80 inci maddesine göre tespit edilecek ve prime esas kazancın hesabında dikkate alınacak tüm unsurların toplam tutarı yazılacaktır. Prim ödeme gün sayısı, Sigortalının hizmetlerine ilişkin prim ödeme gün sayısı bölümüne, sigortalının ay içinde ücret aldığı gün sayısı yazılacaktır. Ay içinde tam çalışan sigortalıların prim ödeme gün sayıları, işyerinde ay içinde tam olarak çalıştırılan bir sigortalı için prim ödeme gün sayısı 30 gündür. Ay içinde göreve başlayan sigortalıların prim ödeme gün sayıları, ay içinde göreve başlayan sigortalılardan ayın ilk gününde göreve girenler hariç olmak üzere, ay içinde göreve başlayanların prim ödeme gün sayısı, o ayda ücret ödenen gün sayısı ve ayın 28, 29, 30, 31 çektiği dikkate alınarak parmak hesabı yapılarak hesap edilecektir. Ay içinde görevden ayrılan sigortalıların prim ödeme gün sayıları, sıhhi izin sürelerinin doldurulması veya emeklilik ve ölüm nedeniyle görevleri sona erenlerin çalışmadığı günlere ait aylıkları borç çıkarılmadığından, prim ödeme gün sayısı 30 gün olarak belirlenecektir.

65 65 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları Tahakkuk ettirilen prim tutarları, sigortalıların prime esas kazanç toplamı üzerinden, prim ödeme gün sayısı dikkate alınarak, - malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi olarak; % 9 oranında sigortalı, %11 oranında işveren, - genel sağlık sigortası primi olarak; % 5 sigortalı, %7,5 işveren hissesi tahakkuk ettirilerek belgenin ilgili bölümlerine para miktarı olarak yazılacaktır.

66 66 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları Ay içerisinde göreve başlama ve ayrılma, Belgenin ait olduğu ay içinde göreve başlayan veya ayrılan iştirakçi bulunması halinde, göreve başlama ve görevden ayrılma tarihleri ay ve gün olarak yazılarak sebebi bölümüne ise aylık prim ve hizmet belgesinin açıklamalar bölümündeki kodlamalardan uygun olan iki haneli kod yazılacaktır. Göreve Başlama Sebepleri 01-İlk atama 02-Nakil gelme 03-Göreve iade 04-Ücretsiz izin dönüşü göreve başlama 05-Askerlik dönüşü göreve başlama 06-Geçici görevlendirme sonu başlama

67 67 Prim Belgeleri – 4/c Sigortalıları Görevden Ayrılma Sebepleri 07-Emekliye ayrılma 08-Ölüm 09-İstifa 10-Nakil gitme 11-Görevine son verilme 12-Ücretsiz izine ayrılma 13-Askerlik nedeniyle ücretsiz izine ayrılma 14-Başka bir kuruma geçici görevli gitme 15-Müstafi sayılma 16-Re’sen emekliye sevk 17-Terhis Olma(Yedek Subay) 18-Sözleşmenin Feshi

68 68 Prim Belgeleri Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin Yasal Süresi Dışında Verilmesi 4/c kapsamındaki sigortalılar için; - Kanuni düzenleme veya Bakanlar Kurulu Kararı ile enflasyon farkı veya başka ad altında geriye yönelik olarak yapılan ödemelere ilişkin ek nitelikteki aylık prim ve hizmet belgeleri, ödemenin yapıldığı tarihi takip eden günden başlayarak onuncu günün sonuna kadar verilen ek mahiyetteki aylık prim ve hizmet belgeleri, - Görevden uzaklaştırılması veya görevine son verilmesine rağmen idari tasarrufla ya da yargı kararı ile görevlerine iade edilenler için geriye yönelik olarak ödenen aylık, ücret veya tahsisata ilişkin aylık prim ve hizmet belgeleri ödemenin yapıldığı tarihi takip eden günden başlayarak onuncu günün sonuna kadar verilen ek mahiyetteki aylık prim ve hizmet belgeleri, yasal süresi içerisinde verilmiş kabul edilecektir. Operasyonlara katılmak amacıyla görev yerleri değiştirilen askeri birliklerin bu durumu belgelemeleri kaydıyla yasal süresi dışında verilen belgeler süresinde verilmiş sayılacaktır.

69 69 Prim Belgeleri Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin İşyerinde Sigortalıların Görebileceği Yere Asılması Sigortalıyı çalıştıran işveren ile alt işveren ve sigortalıyı geçici olarak devralan işveren; aylık prim ve hizmet belgesinin barkod numaralı bir nüshasını sigortalının çalıştığı işyerinde, birden ziyade işyeri olması halinde ise sigortalının çalıştığı her işyerinde ayrı ayrı olmak üzere, Kuruma verilmesi gereken sürenin son gününü takip eden günden başlanarak, müteakip belgenin verilmesi gereken sürenin sonuna kadar, sigortalılar tarafından görülebilecek bir yere asmak zorundadır.

70 70 Prim Ödeme Yükümlüsü 4/a ve 4/c kapsamında olanlar açısından prim ödeme yükümlüsü bunları çalıştıran işverenleridir. 4/b kapsamında olanlar ile isteğe bağlı sigortalı olanların kendileri prim ödeme yükümlüsüdür. Harp malûlleri ile 3713 sy Terörle Mücadele Kanunu, 2330 sy Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hk. Kanuna göre vazife malûllüğü aylığı bağlanmış malullerin, 4/c kapsamında sigortalı olmaları halinde, prim ödeme yükümlüsü bunları çalıştıran işverenleridir. (Bu fıkra kapsamına girenlerden ayrıca genel sağlık sigortası primi alınmaz.)

71 71 Primlerin Ödenmesi Önceki uygulamada SSK’ya tabi çalışanların prim tutarları ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar ödenmekte iken, 5510 sayılı Kanun ile, 4/a kapsamındaki çalışanlara ait prim tutarlarının, Kurumca belirlenecek günün sonuna kadar ödenmesi olarak değiştirilmiştir. Buna göre çıkarılan tebliğde belirtildiği şekliyle, primlerin ödenmesi açısından eski uygulama sürdürülecektir. Diğer taraftan, Prim borçlarının katma değer vergisi iade alacığından mahsup edilmesi talebinde bulunan işverenlerin, cari aylara ilişkin prim borçlarını ödeme süresinin sona erdiği tarihten itibaren 15 gün içinde mahsup suretiyle ödemeleri halinde, bahse konu primler yasal süresi içinde ödenmiş kabul edilecektir.

72 72 Primlerin Ödenmesi Önceki uygulamada, 1479 ve 2926 sayılı Kanuna tabi sigortalıların prim ödemeleri cari ay içerisinde yapılmakta iken,  5510 sayılı Kanun ile, 4/b kapsamındakiler her aya ait primlerini takip eden ayda Kurumca belirlenecek günün sonuna kadar ödenmesi şeklinde değiştirilmiştir.  4/b kapsamındakiler için en fazla 360 günle sınırlı olmak üzere peşin olarak ödeme imkanı sağlanmıştır.  Erken ödeme halinde, 6183 sayılı Kanunun Ek 1 inci maddesine göre erken ödeme indiriminden faydalanacaklardır.

73 73 Primlerin Ödenmesi Önceki uygulamada, 5434 sayılı Kanuna göre Kamu kurum ve kuruluşları tarafından ödenecek kesenek ve karşılıkları, aylığın veya ücretin ödeme gününden itibaren 7 gün içinde sandığa veya sandık adına bankaya yatırılmak zorunda iken, 5510 sayılı Kanun ile, 4/c kapsamındaki çalışanlara ait prim tutarlarının, Kurumca belirlenecek günün sonuna kadar ödenmesi olarak değiştirilmiştir.

74 74 Primlerin Ödenmesi Yani, 4/c kapsamında sigortalı sayılanları çalıştıran işverenler, bir ay içinde çalıştırdığı sigortalılara ilişkin aylık prim ve hizmet belgesini her bir maaş ödeme dönemi için ayrı ayrı Kuruma vermekle yükümlüdür. Örnek - (A) Kamu idaresince, 4 ayrı maaş ödeme dönemine ait sigortalı çalıştırıldığı varsayıldığında, bu kamu idaresince 2008/Ekim ayına ilişkin asıl nitelikteki aylık prim ve hizmet belgelerinin, a) 15/10/ /11/2008 ayı ücretlerini 15/10/2008 tarihinde peşin ödenen sigortalıların aylık prim ve hizmet belgelerini 31/10/2008 günü sonuna kadar, b) 1/10/ /10/2008 ayı ücretlerini 1/10/2008 tarihinde peşin alan sigortalıların aylık prim ve hizmet belgelerini 15/10/2008 günü sonuna kadar, c) 15/10/ /11/2008 ayı ücretlerini 15/11/2008 tarihinde çalıştıktan sonra alan sigortalıların aylık prim ve hizmet belgelerini 30/11/2008 gününün hafta sonu tatiline rastlaması nedeniyle 1/12/2008 günü sonuna kadar, d) 1/10/ /10/2008 ayı ücretlerini 1/11/2008 tarihinde çalıştıktan sonra alan sigortalıların aylık prim ve hizmet belgelerini 15/11/2008 gününün hafta sonu tatiline rastlaması nedeniyle 17/11/2008 günü sonuna kadar, Kuruma gönderilmesi ve primlerin de bu süreler içinde ödenmesi zorunludur.

75 75 Kurum Alacaklarında Zamanaşımı  Kurumun prim ve diğer alacakları ödeme süresinin dolduğu tarihi takip eden takvim yılı başından başlayarak 10 yıllık zamanaşımına tâbidir.  Kurumun prim ve diğer alacakları; -Mahkeme kararı sonucunda doğmuş ise mahkeme kararının kesinleşme tarihinden, -Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerden doğmuş ise rapor tarihinden, -Kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatı gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelerden doğmuş ise bu soruşturma, denetim ve inceleme sonuçlarının Kuruma intikal ettiği tarihten, -Bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulmuş kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden doğmuş ise bilgi ve belgenin Kuruma intikal ettiği tarihten, itibaren zamanaşımı 10 yıl olarak uygulanır.

76 76 İşyeri Kayıt ve Belgelerine İlişkin Yükümlülükler a- İşyeri defter ve belgelerin saklanması ve incelemeye ibraz edilmesi Kanunun 86 ncı maddesi gereğince, işveren, işyeri sahipleri; işyeri defter, kayıt ve belgelerini ilgili olduğu yılı takip eden yıl başından başlamak üzere on yıl süreyle saklamak ve Kurumun denetim ve kontrol ile görevlendirilen memurlarınca istenilmesi halinde onbeş gün içinde ibraz etmek zorundadır. Zamanaşımı süresi, -Özel işyerleri için Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren 2008 yılı için 5 yıl ve sonraki yıllarda 10 yıl tamamlanıncaya kadar her yıl birer yıl artırılarak, -Kamu işyerleri için ise 2008 yılı için 5 yıl ve sonraki yıllarda 30 yıl tamamlanıncaya kadar her yıl birer yıl artırılarak, uygulanacaktır.

77 77 İşyeri Kayıt ve Belgelerine İlişkin Yükümlülükler b- İşyeri defter ve belgelerin usulüne uygun düzenlenmesi Defter ve belgelerin; - Kanunî tasdik süresi geçtikten sonra tasdik ettirilmiş olan defterlerin tasdik tarihinden önceki kısmı, - İşçilikle ilgili giderlerin işlenmemiş olduğu tespit edilen defterler, - Sigorta primleri hesabına esas tutulan kazançların kesin olarak tespitine imkân vermeyecek şekilde usûlsüz veya noksan tutulmuş defterler, - Herhangi bir ay için sigorta primleri hesabına esas tutulması gereken kazançların ve kazançlarla ilgili ödemelerin o ayın dahil bulunduğu hesap dönemine ait defterlere işlenmemiş olması halinde, o aya ait defter kayıtları, - Kullanılmaya başlanmadan önce tasdik ettirilmesi zorunlu olduğu halde tasdiksiz tutulmuş olan defterler, - Vergi Usûl Kanunu gereğince bilanço esasına göre defter tutulması gerekirken işletme hesabı esasına göre tutulmuş defterler, geçerli sayılmaz.

78 78 İşyeri Kayıt ve Belgelerine İlişkin Yükümlülükler c- Ücret tediye bordrolarının usulüne uygun düzenlenmesi İşverenlerce ibraz edilen ücret tediye bordrolarında; - işyerinin sicil numarası, - bordronun ilişkin olduğu ay, - sigortalının adı - soyadı, - sigortalının sosyal güvenlik sicil numarası, - ücret ödenen gün sayısı, - sigortalının ücreti, - ödenen ücret tutarı, - ücretin alındığına dair sigortalının imzasının, bulunması zorunludur. Belirtilen unsurlardan herhangi birini ihtiva etmeyen (imza şartı yönünden makbuz mukabilinde veya banka kanalıyla yapılan ödemeler hariç) ücret tediye bordroları geçerli sayılmaz.

79 79 İdari Para Cezaları

80 80 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ a) Sigortalı İşe Giriş Bildirgesi ile GSS Giriş Bildirgesi; 1-Vermeyenler, geç verenler hakkında veya istenilen ortamda verilmemesi durumunda, Her bir Sigortalı İçin Asgari Ücret Tutarında 2-Verilmediğinin mahkeme kararından veya Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerden ya da diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarının kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelerden veya bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden anlaşılması halinde, Her bir Sigortalı İçin Asgari Ücretin 2 Katı 3-Bir yıl içinde, (2) numaralı alt bendinde sayılan durumlardan biriyle tekrar bildirge verilmediğinin anlaşılması halinde, Her bir Sigortalı İçin Asgari Ücretin 5 Katı

81 81 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ b) İşyeri Bildirgesi’nin verilmemesi, geç verilmesi veya istenilen ortamda verilmemesi hallerinde; 1-Kamu idareleri ile bilanço esasına göre defter tutmak zorunda olanlar için, Asgari Ücretin 3 Katı 2-Diğer defterleri tutmakta zorunlu olanlar için,Asgari Ücretin 2 Katı 3-Defter tutmakta yükümlü olmayanlar için,Asgari Ücret Tutarında

82 82 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ c) Prim Belgelerinin verilmemesi, geç verilmesi veya istenilen ortamda verilmemesi hallerinde; 1-Belgenin asıl olması halinde, (Aylık asgari ücretin 2 katını geçmemek kaydıyla) Sigortalı Sayısı Başına Asgari Ücretin 1/5 2-Belgenin ek olması halinde, (Aylık asgari ücretin 2 katını geçmemek kaydıyla) Sigortalı Sayısı Başına Asgari Ücretin 1/8 3-Ek belgenin Kurumca re’sen düzenlenmesi durumunda, (Aylık asgari ücretin 2 katını geçmemek kaydıyla) Sigortalı Sayısı Başına Asgari Ücretin ½ 4-Belgenin mahkeme kararı, Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerden ya da diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarının kendi mevzuatları gereğince yapacakları soruşturma, denetim ve incelemelerden veya bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kamu idareleri ile kanunla kurulan kurum ve kuruluşlardan alınan bilgi ve belgelerden anlaşılması halinde, Asgari Ücretin 2 Katı

83 83 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ d) Kurum denetim ve kontrolle görevli memurlarınca veya SMMM ile YMM’ce tespit edilen eksik işçilik tutarının mal edildiği her ay için; Asgari Ücretin 2 Katı e) İşyeri kayıtlarının ibraz edilmemesi; 1-Bilanço esasına göre defter tutmakla yükümlü olanlar için,Asgari Ücretin 12 Katı 2-Diğer defterleri tutmakla yükümlü olanlar için,Asgari Ücretin 6 Katı 3-Defter tutmakla yükümlü olmayanlar için,Asgari Ücretin 3 Katı 4-İbraz edilen defter ve belgelerdeki geçersizlik halinde, (İbraz edilmeme haline verilecek cezayı geçmemek üzere) Asgari Ücretin ½ Katı Tasdiksiz tutulan defterler için ilgisine göre (1) ve (2) nolu alt bendinde belirtilen cezalar, Bilanço defteri tutması gerekirken işletme defteri tutanlara Asgari Ücretin 12 Katı

84 84 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ 5-Ücret tediye bordrolarının geçersiz olması halinde her bir ücret tediye bordrosu için, Asgari Ücretin ½ Katı f) Kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar ile bankalar, Kurumca istenilecek bilgileri ve belgeleri (85. mad. 5. fıkra- asgari işçilik) yazılı olarak en geç bir ay içinde vermemesi halinde, Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin asılmaması halinde, Asgari Ücretin 2 Katı

85 85 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ g) Kuruma bildirim yükümlülüğü olan; 1-4/b kapsamında olanlardan kendi mevzuatına göre kayıt veya tescili yapan ilgili kurum, kuruluş ve birlikler, vergi daireleri ve esnaf sicil memurluğu sigortalı işe giriş bildirgesi düzenleyerek Kuruma vermemeleri, Aylık Asgari Ücret 2-4/b kapsamında olanların sigortalılığın sona ermesi halinin kuruluşlar veya vergi daireleri tarafından, en geç on gün içinde Kuruma bildirmemeleri, Aylık Asgari Ücret 3-Kamu idareleri, vazife malullüğüne sebep olan olayı Kuruma en geç 15 iş günü içinde bildirmemeleri, Aylık Asgari Ücret 4-Kamu idareleri ile döner sermayeli kuruluşlar ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu kapsamındaki kuruluşlar, kanunla kurulan kurum ve kuruluşlar, ihale yolu ile yaptırdıkları her türlü işleri üstlenenleri ve bunların adreslerini onbeş gün içinde Kuruma bildirmemeleri, Aylık Asgari Ücret - Kamu idareleri ve bankalar işlem yaptığı kişilerden sigortasız olduğunu tespit ettiği kişileri Kuruma bildirmemeleri halinde Aylık Asgari Ücretin 1/10

86 86 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ h) İşyerinin bildirilmesi ile ilgili yükümlülüğünü yasal süresi içinde (10 gün) yerine getirmeyen ticaret sicil memurluklarına, Yapı ruhsatı ve diğer tüm ruhsat veya ruhsat niteliği taşıyan işlemlerine ilişkin bilgi ve belgeler ile varsa bunların verilmesine esas olan istihdama ilişkin bilgileri, verildiği tarihten itibaren bir ay içinde Kuruma bildirme yükümlü kurum ve kuruluşlara, Aylık Asgari Ücret ı) Kurum denetim ve kontrolle görevli memurlarının; 1- Denetimini engelleyen ilgiliye,Asgari Ücretin 5 Katı 2- Denetimini engellemek amacıyla cebir ve tehdit kullanan ilgiliye, Asgari Ücretin 10 Katı + hapis

87 87 İdari Para Cezaları FİİLMÜEYYİDESİ i) Kurum tarafından 100 üncü madde dahilinde istenilen bilgi ve belgeleri belirlenen süre içinde mücbir sebep olmaksızın vermeyen kamu idareleri, bankalar, döner sermayeli kuruluşlar, kanunla kurulmuş kurum ve kuruluşlar ile diğer gerçek ve tüzel kişiler hakkında, Aylık Asgari Ücretin 5 Katı Geç verilmesi halinde ise,Asgari Ücretin 2 Katı j) Hizmet akdi ile çalışanların sigortalılığı sona erenlere ilişkin bildirimi (10 gün içerisinde) belirlenen şekle ve usule uygun olarak yapmayanlar hakkında, Aylık Asgari Ücret Tutarında Geçici 20 nci maddeye tabi sandık iştirakçilerinin sandık iştirakçiliğinin başlama veya sona ermesine ilişkin bildirimi (10 gün içerisinde) belirlenen şekle ve usule uygun olarak yapmayanlar hakkında, Aylık Asgari Ücret Tutarında


"1 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Ekim - 2009." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları