Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MÜHENDİSLİK NEDİR, MÜHENDİS KİMDİR? Prof. Dr. Yunus Çengel Yıldız Teknik Üniversitesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MÜHENDİSLİK NEDİR, MÜHENDİS KİMDİR? Prof. Dr. Yunus Çengel Yıldız Teknik Üniversitesi."— Sunum transkripti:

1 MÜHENDİSLİK NEDİR, MÜHENDİS KİMDİR? Prof. Dr. Yunus Çengel Yıldız Teknik Üniversitesi

2 MÜHENDİSLİK NEDİR?

3 MÜHENDİSLİK = İnovasyon (Yenilik)

4 MÜHENDİSLİK: DEĞİŞİM ve GELİŞİM •Dünya hızla değişiyor. İnsanlar daha iyisini istiyor. Bu değişimin motoru bilim ve teknolojidir. •Dünyada dinamizm esastır, ve değişmiyecek tek şey değişimdir. •Değişen bir ortamda yerinde duran geride kalır ve geriye gider. •Değişim durdurulamaz, ancak yönlendirilebilir.

5 DEĞİŞİM: TEMEL BİR İNSANLIK HASİYETİ •İnsan DEĞİŞEN bir varlıktır. •Değişime itiraz, insanlığa itiraz ve insanlığı inkardır. (İNSAN-HAYVAN FARKI) İNSAN BİR VARLIKTIR. •Akıllı •Konuşan •Sosyal •Ekonomik •DEĞİŞEN Mühendislik: Zevkli bir meslek Durağan meyil ve kabiliyetlerin harekete geçirilip meyve vermesi bir hazdır.

6 YENİLİKÇİLİK (İNOVASYON)

7 "Facebook Class" Helped Pioneer Lean Start-Up Model. 7 May 7, 2011

8 ‘Facebook Sınıfı’ Yeni Firmalar ve Zenginler Türetti •On the front page of its Sunday Business section, the New York Times reported on the "Facebook Class," a class of Stanford students in 2007 who were asked to design and market a Facebook app.New York Times •Some of the projects were wildly successful and "almost overnight, the Facebook Class fired up the careers and fortunes of more than two dozen students and teachers." •The class "also helped to pioneer a new model of entrepreneurship that has upturned the tech establishment: the lean start-up." •Students learned, among other things, to keep their ideas simple and expedient, while venture capitalists began designing funds designed for this low-cost approach. •Working in teams of three, the 75 students created apps that collectively had 16 million users in just 10 weeks. Many of those apps were sort of silly: Mr. De Lombaert’s, for example, allowed users to send “hotness” points to Facebook friends. Yet during the term, the apps, free for users, generated roughly $1 million in advertising revenue. 8

9 Video Games for Education 9

10 MÜHENDİSLİK: Dinamik Bir Meslek DEĞİŞİM Mühendisliğin Özü DİNAMİK ÇEVRE Mühendislik Eğitimi Toplumun daha iyi olma talebi; Değişim arzusu Mühendislik Uygulaması “Geleceğin mühendisi” profili Mühendislik Eğitimi Teknoloji: - Güç, - Zenginlik, - Refah. Teknoloji, meslek yaratmada çığ etkisine sahiptir.

11 APPLE: MOST INNOVATIVE TECHNOLOGY Co. Steve Jobs, a college dropout, co-founded Apple Computer in 1976 when he was 21 and, with his childhood friend Steve Wozniak, marketed what was considered the world's first personal computer, the Apple II. (IBM introduced its PC in 1984). In 2007, he transformed the cell phone. Apple's iPhone, with its iconic touch screen, was a handheld computer, music player, messaging device, digital wallet and -- almost incidentally -- cell phone.

12 Steve Jobs: Bir Teknoloji Lideri (7 Ekim 2011, Gazeteler) •ABD Başkanı Barack Obama: Jobs'un "Amerika'nın en büyük yenilikçilerinden biri" olduğunu belirten Obama, Jobs'un "farklı düşünecek kadar cesur, dünyayı değiştirebileceğine inanacak kadar pervasız ve bunu yapabilecek kadar yetenekli olduğunu" kaydetti. •Avustralya Başbakanı Julia Gillard: “Onun yaratıcı dehasının dünyayı değiştirdiğini" söyledi. •Meksika Devlet Başkanı Felipe Calderon: “Jobs'un ardında "yaratıcılık, ilham ve mücadele" mirası bıraktığını söyledi. “Dünya, çağının hayal gücü en yüksek akıllarından birini kaybetti" dedi. •Samsung: Steve Jobs'un, sonsuza kadar hatırlanacak "yenilikçi bir ruh" olduğunu açıkladı. Jobs'un, "enformasyon teknolojisi endüstrisini, devrim niteliği taşıyan sayısız değişiklikle tanıştırdığı" belirtildi. •News Corporation CEO'su Rupert Murdoch: çağımızın en ilham verici düşünürünü, yaratıcısını ve girişimcisini kaybettik diye konuştu. •APPLE: Apple bir vizyoner ve yaratıcı bir deha kaybetmiştir. •APPLE: Steve’in parlak zekası, tutkusu, ve enerjisi hepimizin hayatını zenginleştiren ve geliştiren sayısız yeniliğin kaynağı olmuştur.

13 YARATICILIK, HAYAL GÜCÜ

14 HAYAL GÜCÜ: DEĞİŞİMİN ATÖLYESİ •İnsan HAYAL EDEN bir varlıktır. •İnsan, hayalleri kadar büyüktür. •İnsanın özelliği, olmayan şeyleri hayal aleminde var etmektir. •Hayal gücü veya yaratıcılık, inovasyonun temelini olusturur. •Hayal alemindeki şeyleri fizik (madde) aleminde var etmek, bilgi ve beceri ile olur. •Hayvanlar içgüdüleri, insanlar ise hayalleri ile hareket ederler. Einstein: “Hayal etme, bilgiden daha önemlidir.”

15 Hayal gücü nasıl geliştirilebilir? •Test çozerek DEĞİL. •Çok çalışarak da DEĞİL. •İnsanı ROBOTLAŞTIRARAK ve TEK BİR TİPİ empoze ederek hiç DEĞİL. • •Oturup düşünmeye zaman ayırarak. •Düşünce ve ifade özgürlüğü önündeki tüm engelleri kaldırarak. •Aykırı düşüncelere ve en uçuk fikirlere saygılı davranarak. •TV seyretme yerine KİTAP okuyarak. •YANİ: Hayal etmekten korkmayarak, hayalimizi cesurca kullanarak, ve zihnimize vurulan prangaları kırarak. • •Kullanılan kaslar nasıl gelişirse, kullanılan hisler de öyle gelişir (akıl, hayal,...). “Kullan, veya kaybet.” •“Hayal gücü gelişmemiş bir kişi, gelişmemiş bir insandır.”

16 YARATICILIK ve EL BECERİSİ •Mühendis, Mimar, Sanatkar (6. his) ile yapma (CD, çizim) •Maddesiz inşaat, hayal-bilgi-zihin becerisi (yaratıcılık). •Teknisyen, Usta: •El becerisi ile malzemeyi istenilen şekle sokma •Madde ile yapma, ruha uygun beden giydirme (Beceri, otomasyon, - robot). •- Aynı ruha milyonlarca beden giydirilebilir. •- Ruh sağlam olmazsa, beden de sağlam olmaz. Teori: Ruh, Mânâ, Öz, iç âlem Pratik: Beden, Madde, kabuk, dış âlem Boltzmann: İyi bir teoriden daha pratik birşey yoktur.”

17 YARATICILIK : Başarının Sırrı •Doğuştan gelen bu kabiliyet harekete geçirilebilir ve geliştirilebilir. •“Amerika var olmuş en büyük yenilik makinesidir ve hiçbir zaman kopya edilemeyecektir. Çünkü bu, çok sayıda faktörün çarpımından elde edilir: - En yüksek düzeyde düşünce özgürlüğü, - Bağımsız düşünceye verilen önem, - Sürekli yeni beyin göçü, - Gözünü kırpmadan risk alma kültürü, …” Thomas Friedman, NY Times. •“Yaratıcılık olmadan, biz bir hiçiz. Öğrencilere nasıl yaratıcı olunacağını öğretmek, onları özgür kılar. Buluşun anası özgürlüktür.” - John Leinhard, Univ. Houston •Benim hiçbir özel yeteneğim yok. Ben sadece ölesiye meraklıyım. - Einstein

18 EĞİTİM FELSEFESİ: Ezbercilik-Yaratıcılık •Eğitim sistemimiz büyük etapta körü körüne ezberciliğe ve bilgi yüklemeye yani öğrenciyi robotlaştırmaya dayalıdır. •Olması Gereken: Sistem düşünmeye, sorgulamaya, öğrencinin yaratıcılığıni teşvik edip geliştirmeye, ve çok öğrenmekten ziyade öğrenilen bilgiyi kullanıp özdeştirmeye dayanır. •Modern dünyada çok şey ezberleyip bilgisi ile ne yapacağını bilmeyen kişiye değil, az da olsa bilgisi ile ne yapılabileceğini bilen “düşünen” kişilere değer verilir. Çünkü bilgisayarlar da bilgi yüklü, ama onların bile düşünen kişilerin elinde değeri var. •Mühendislik yenilik (innovation) ile ilgilidir ve yenilenmeyi gerçekleştiren özellik de yaratıcılıktır. •Öğrencilerden bir ödev sorusu hazırlamalarını istemek, bir yaratıcılık etkinliğidir.

19 CREATIVITY and CRITICAL THINKING High school students in Asia often do better than American students on international math and science tests (like PISA). Schools in countries like China and South Korea do better at preparing students to take tests. Yet some of these same countries want to learn what makes American students good at creativity and critical thinking.”

20 CLASSICAL EDUCATION vs. CREATIVE THINKING •“In Asia, the students often have test scores that soar beyond those of their counterparts in the West. •However, much of that learning is book learning and rote memorization, which will take you only to a certain level. •To reach the higher levels of science and technology, you need creativity, imagination, and innovation, which the Eastern system does not nurture.” •(Michio Kaku, Physics of the Future, Doubleday, New York, 2011, p. 323).

21 Türkiye: YAYIN ZENGİNİ, PATENT FAKİRİ (Kaynak: TUBİTAK)

22 GİRİŞİMCİ ve YENİLİKÇİ ÜNIVERSİTE (Kaynak: TUBİTAK)

23 AKADEMİK YÜKSELME KRİTERLERİ (Kaynak: TUBİTAK)

24 BİLGİ ÇAĞI •İçinde bulunduğumuz çağa haklı olarak bilgi çağı deniyor. Bilişim ve iletişim, çağımıza damgasını vuran yüksek değerler. •Bilim değişimi tetikliyor, ve teknoloji bu değişimin motorluğunu yapıyor. •Eskiden zenginliğin ölçüsü sahip olunan toprak ve doğal kaynaklardı, ve zenginleşmenin yolu daha çok toprağa hükmetmekten geçiyordu. •Sanayi devrimi bu anlayışı değiştirdi, ve hammaddenin değerini kat kat arttıran sanayileşme zenginliğin yeni ölçüsü oldu. •20. asrın ikinci yarısından sonra ise bilimsel araştırmalara yönelinmesiyle mamul madde yerine bilgi üretimi ön plana geçti, ve bilgi en kıymetli meta oldu. •Zaten bu yüzden zamanın akıl ve bilim zamanı olduğunu gören ülkeler bilgi- tabanlı ekonomiye bir an evvel geçmek için gayret göstermektedirler. •Bilim ve teknolojiye hakim olanlar refah, kuvvet, ve itibara sahip olmaktadırlar. Artık en zengin ülkeler en çok doğal kaynağa sahip olanlar değil, en yüksek beyin gücüne sahip olanlardır. •En güçlü firmalar da AR-GE’ye yönelip teknoloji geliştiren firmalardır. Zamanın değişen değerlerini iyi okuyan ülkeler, net beyin göçü almak için gerekli altyapıyı oluşturup bir cazibe merkezi olmakta, ve böylelikle bilgiyle donanımlı kişileri ve dolayısıyla bilgiyi kendilerine çekmektedirler.

25 ZENGİNLİKLE FAKİRLİĞİN FARKI: BİLGİ 25 Kaynak: Dünya Bankası Kişi başı milli gelirde 6 kat fark

26 DÜNYA TİCARETİNDE TEKNOLOJİK ÜRÜNLERİN PAYI 26 Kaynak: Dünya Bankası, 1999

27 ÜNİVERSİTELERİN ROLÜ: ABD Örneği •ABD’de üniversitelerin yaygınlaştılması 150 yıl öncesine dayanır, ve ekonomiyi desteklemek amacıyla yapılmıştır. •2 Temmuz 1862’de başkan Abraham Lincoln, Federal hükümetin her eyalete yüzbinlerce dölüm arazı bağıslamasını öngören Arazi-bağış kanununu (Land Grant Act) imzaladı. •Bu kanunun amacı, 50 eyaletin her birinde tarım ve makineleşmeyi desteklemek amacıyla birer Ziraat ve Mekanik Sanatlar Fakültelerinin kurulmasını sağlamak, ve buralarda çiftçileri ve makinacıları eğitmekti. •Bu üniversitelerin misyonu, topluma ihtiyaç duyduğu eğitim, bilimsel araştırma, ve yerinde hizmeti sunmaktı. ABD’nin tarım ve teknolojide dünya lideri olmasında eğitime yapılan bu yatırımım büyük etkisi olmuştur. •Avrupa Birliği 2000’de Lisbon’da “2010 yılına kadar dünyada rekabet gücü en yüksek ve bilgi-tabanlı en dinamik ekonomi olmak” hedefini benimsemiştir.

28 Dynamic Environment: RESPONDING TO LOCAL NEEDS Youngstown State University To Offer Undergraduate Minor In Gas Technologies

29 University Of Michigan To Invest In Tech Startups

30 Program at Villanova Univ to Bring Out Creativity ‘As the world absorbed the news of the death of Apple's cofounder, and wondered what would become of the US technology sector without Jobs' extraordinary vision, Villanova's College of Engineering spent two hours trying to get 28 sophomores to think more like Jobs and less like engineers. In other words, to consider the relevance of what is being created, not just the mechanics behind it." The "idea behind the Engineering Entrepreneurship minor is to at least create an environment to foster" creativity said Gary Gabriele, dean of the College of Engineering.

31 Hayal gücü gelişiminin olmazsa olmazı: HÜR DÜŞÜNCE ORTAMI  “Gençleri bozmanın en kestirme yolu farklı düşünenlere değil benzer düşünenlere değer vermelerini öğretmektir.” (Nietzsche)  “Söylediğin şeyi tasvip etmiyorum, ancak onu söyleme hakkını ölünceye kadar müdafaa edeceğim.” (F. Voltaire)  “İnsanlara yapılabilecek en büyük iyilik, onlara akıllarını kullanmayı öğretmektir.” (Molliere)  “Gerçek politikacı, geçmiş olayların hıncını, intikamını alan kimse değildir. Bu olayların tekerrürüne engel olan kişidir.” (Bismark) •“Bir ülkenin en büyük zenginliği sahip olduğu doğal kaynaklar değil, gelişmiş beyin gücüdür. Yasakçılık, beyin gücünün gelişimi önünde en büyük engeldir.” •“Mayınlı yollardan kimse gitmek istemez. Gitse bile temkinli ve yavaş yavaş gider – mayınlar açıkça işaretlenmis olsa bile.”

32 ÖZGÜRLÜK: Mühendisliğin temel zemini Yaratıcılık, hayal gücü Yenilik İfade Özgürlüğü Sözel, fikirler Bilim ve sanat DEMOKRASİ MÜHENDİSLİK “Değişik olma özgürlüğü” Mühendislik yaratıcı bir aktivitedir ve en iyi özgür yerlerde gelişir. Kapalı ve baskıcı toplumlar: ‘Gerçek’ mühendislik yoktur. Einstein: “Gerçekten büyük ve ilham verici herşey hürriyet içinde çalışabilen kişi tarafından yaratılmıştır.”

33  “Eğitimin en büyük gayesi kişiye özgüveni öğretmek, ve kendi zihin aleminin zenginliklerini tanımasını sağlamak olmalıdır.” (R. W. Emerson)  “Gerçek öğretmen, öğrenmeyi öğretmekten başka birşey öğretmez.” (M. Heidegger)  “Motivasyon, insan motorunun çalışmaya devam etmesi için gereken yakıttır.” (Zig Ziglar)  “İnsanlar yüksek motivasyonlu oldukları zaman, imkansızı başarmak kolaydır. Öyle olmadıklarında ise kolayı başarmak imkansızdır.” (Bob Collings)  “Disiplinin sırrı motivasyondur. Bir kişi yeterince motive edilmişse, disiplin kendi kendine sağlanır.” (Sir A. Paterson)  “Başarının kaynağı motivasyon, gayret, ve mükemmelliği amaçlamaktır.” (Anonim).  “Yapılırken heyecan duyulmayan işler başarılamaz.” (Emerson) Mühendisliğin itici gücü: ÖZGÜVEN ve MOTİVASYON (ŞEVK)

34 Result of Self-Confedence: LEADERSHIP and ENTERPREUNERSHIP

35 Özgüvenin bir meyvesi: GİRİŞİMCİLİK •Değişim olmadan mühendislik, girişim olmadan da değişim olmaz. •Özgüven cesareti, cesaret de girişimciliği doğurur. •Hata yapmaktan korkmamak lazımdır. •Gerçek mühendis iş aramaz; işini yaratır. •Özgüven ve girişimcilik örneği: •Türkiye’den bir haber: “Onbinlerce öğretmen tayin edilmeyi bekliyor.” •ABD’den bir haber: “Öğretmenlerin yarısı daha iyi iş bulup mesleği bırakıyor.”

36 ABD: Öğretmenlerin Yarısı ilk 5 Yılda Mesleği Bırakıyor

37 MÜHENDİSLİK ÜRÜNLERİNİN GİRDİLERİ Bilgi, hayal gücü Beceri Ham madde

38 UYDU = Madde {bakır, demir, plastik,...} + Madde-dışı {hayal gücü (yaratıcılık), bilgi (teknoloji), beceri, sanat...} BİR MÜHENDİSLİK HARİKASI $100 bin/kg 1000 kg, $100 milyon Hammadde değeri: $1/kg?

39 MÜHENDİSLİĞİN SAN’AT BOYUTU “Ba ş arılı bir mühendislik eseri, aynı zamanda bir san’at ş aheseridir.”

40 Fonksiyonellik + Estetik (Ruh İnceliği)

41 MÜHEND İ SL İ K: SAN’AT + FEN  Müzik  Resim  Güzel yazı  Şiir .

42 Yaratıcılığın İki Dalı: Sanat ve Mühendislik

43

44 İLETİŞİM

45 •İyi iletişim becerisi, teknik bilgiden daha önemlidir. •Mühendislerin iyi iletişim ve ikna yeteneğine sahip olması gerekir. Yaptıkları işi yasa koyuculara, medyaya ve tüketicilere açıklayabilmelidirler. •Okullarda etkin iletisim alışkanlığı kazandırmaya, rapor yazmaya, ve proje çalışmalarını kalabalık önünde sunmaya ağırlık verilmelidir. •Mühendis, en modern iletişim vasıtalarını etkin olarak kullanabilmelidir.

46 University Of Iowa Holds Elevator Pitch Competition The Iowa City (IA) Press-Citizen (11/2,2009 Gallegos) reported on "the second annual fall 2009 Elevator Pitch Competition," in which undergraduate students have two minutes to "pitch their business idea to a panel of judges." They then have "up to five minutes to answer judges' questions. Every 10 minutes, a new student is in front of the judges, said Amberly Hagen, event coordinator in the John Pappajohn Entrepreneurial Center." There are two categories, "Best Technology Business and Best Non-Technology Business." The article noted, "Faculty, staff and graduate students have a separate Elevator Pitch Competition." The name of the competition is derived "from the idea of being able to convince an investor to support your business in the time it takes to reach your desired floor."Iowa City (IA) Press-Citizen

47 MIT Engineering Program Seeks To Foster Communication Skills •The Boston Globe (10/25, 2009) reported on an "unusual undergraduate program" created by MIT in which "students practice networking and hone 'elevator pitches,' entrepreneurial ideas summarized in under a minute."Boston Globe •The program is a "response to industry pressures to produce engineers who are as skilled at communicating face-to-face as they are at writing complicated computer codes… •Business leaders complain that many of today's engineering graduates...have too little grounding in the actual practice of working with others to deliver innovative products amid time and budget constraints." •The idea is "to refocus the engineering curriculum to counter the shift in recent decades toward scientific theory and away from the practice of engineering."

48 BEŞERÎ BİLİMLER (Humanities) ve YUMUŞAK BECERİLERE (Soft Skills) VURGU •Bu zamanda başarılı olmak için çok yönlü olunmalıdır. •Mühendisler yeterli liberal sanat eğitimine sahip olmadıkları yönünde sürekli eleştirilirler. •Çok sayıda raporda mühendislik eğitimine liberal sanat eğitiminin de dahil edilmesi tavsiye edilir. •Dartmouth College ve Smith College gibi birkaç okul bu öneriyi takip etmiştir. •ABET 2000 kriterlerine göre “genel bir eğitim katmanı müfredatın teknik içeriğini tamamlamalıdır” (Kriter 4).

49 Mühendislik: Değişen Roller •Mühendislik artık çok yönlü bir meslek olmuştur. •Günden güne daha fazla sayıda mühendis kendi işini kurmaya başladı. •Mühendislerin geleneksel rolleri değişiyor. •Mühendisler Hollywood da olduğu gibi menkul değerler piyasasında da iş bulabiliyor. •Pek çok mühendis finans kurumlarında çalışıyor. •Mühendisler sıklıkla farklı disiplinlere geçiş yapıyor. NSF incelemesine göre: Doktoralı mühendislerin %50’si farklı alanlarda çalışıyor. •Başarı reçetesi: Sevdiğin işi yap, yaptığın işi sev.

50 İngiltere: Mühendislerin yarısı alan dışı işlerde çalışıyor

51 Engineering&Science Majors: 40% Drop-out Rate •Studies found that roughly 40% of students planning engineering or science majors end up switching to other subjects or failing to get any degree. •Deterrents include the demanding "freshman classes, typically followed by two years of fairly abstract courses leading to a research or design project. •Some "of the best-prepared students find engineering education too narrow and lacking the passion of other fields. •The excitement quickly fades as students brush up against the reality of “the math-science death march.” Freshmen in college wade through a blizzard of calculus, physics and chemistry in lecture halls with hundreds of other students. And then many wash out

52 TAKIM ÇALIŞMASI

53 NİÇİN TAKIM ÇALIŞMASI? • Birey zayıf, takım kuvvetlidir. • Güç ve etki, uzmanlardan oluşan takımdadır. • Birey, harika dahi olsa, takıma göre zayıf ve etkisi sınırlıdır. •Eskiden problemler nispeten basit idi, ve bireyler tarafından çözülebiliyordu. •Bugünün problemlerinin disiplinler arası yapıya sahip olması, mühendislerin daha fazla işbirliği ve takım çalışması yapmasını gerektiriyor. (Hala ülke ve hatta dünya problemlerini tek başına çözebileceklerini zannedenlerin kulakları çınlasın). •Takım çalışması yapma yeteneği, diğer disiplinlerin üyeleri ile bir takım içerisinde, çok yönlü projeler yaparak kazanılır.

54 MÜHENDİSLİK DİSİPLİNLERİNİN YENİDEN TANIMLANMASI •Disipline özel ürün günleri geride kaldı. •Arabalar ve çamaşır makineleri gibi dünün mekanik cihazları, bugünün elektronik harikaları haline geldi. •Mühendislik problemleri hızla çok yönlü hale geldi ve mühendislik eğitiminin de buna uyum sağlaması gerekiyor. •Mühendislik fakültesi mezunlar ı geniş bir perspektifle birlikte, geniş tabanlı beceri ile donatılmış olmalı. MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ Malzeme Biyoloji Elektronik Ekonomi Çevre Yazılım

55 HİBRİT DİSİPLİNLERİN DOĞUŞU •Bir disiplin içinde alanlara ayrılmak yerine, şimdi disiplinlerin birleştirildiğini görüyoruz. Böyle iki hibrit disiplin: •Nanoteknoloji: Mühendislik + Malzeme Bilimi •Doğada imalat yöntemi. •Nano ölçekte moleküllerle inşa etmek. •Hücreler: Doğanın Nanomakinaları. •Biyoteknoloji: Mühendislik + Hayat Bilimleri •Mühendislik prensiplerinin ve yöntemlerinin biyoloji ve tıp problemlerine uygulanmasıdır. •Amerika’da biyoloji tabanlı endüstriler ve tıbbi teknoloji endüstrileri yılda 100 milyar $’lık bir endüstridir. •Doku mühendisliği gibi çok sayıda alt alana sahiptir.

56 İki Örnek •NANOTEKNOLOJİ 1990’da, IBM araştırmacıları tek atomları ustalıkla kullandılar. 35 Xenon atomunu, bir nikel kristalinin yüzeyine yerleştirdiler. •BIOTEKNOLOJİ Bağırsak haritasını çıkarmak için yutulabilir kapsül şeklinde bir görüntüleme cihazı 2001’de FDA tarafından onaylandı. İçerisinde kamera, ışıklandırma, verici ve piller var.

57 EĞİTİMDA GLOBALLEŞME •Büyük firmalar gibi, yabancı kurum ve üniversiteler başka ülkelerde uydu okullar açıyor, ve yerel okullara rakip oluyor. •ABD üniversiteleri yıllardır yabancı öğrencilerin “Mekke”si oldu ’da 672 bin kişi (toplam öğrenci nüfusunun %5 cıvarı; Hindistan 103 bin, Çin 98 bin) ABD’de öğrenim gördü, ve ABD ekonomisine $15 milyar katkı yaptı. •Georgia Tech Üniversitesi 1990’da Fransa’da sonra Singapur’da lisansüstü mühendislik programları başlattı; sırada Almanya ve Güney Amerika var. •Globalleşme futbol gibi artık eğitimde de kendini gösteriyor, ve eğitim kurumlarının uluslararası arenada rekabete hazır olmalarını gerektiriyor. •Rekabet, ürünlerde olduğu gibi, eğitimde de kalitenin yükselmesini netice verecek, ve rekabet edemeyenler kap ı lar ı na kilit vuracaklard ı r.

58 EDUCATION as an EXPORT COMMODITY USA, Academic year: 724,000 international college students, $20 billion/year

59 BİLGİ PATLAMASI ve BİLGİ DİLİ BİLGİ HER 4 YILDA KENDİNİ KATLIYOR •Hızlandırılmış büyüme, artan karmaşıklık, ve hızla değerini kaybetme trendi, çağdaş bilginin karekteristikleri arasındadır. •Milat (Miladi takvimde ‘0’ yılı) referans alınınca, bilginin ilk kez kendini katlaması 1750 yıl aldı. •Sonra bilgi kendini 50 yılda katladı. •Dünyadaki bilgi şimdi kendini her 4 yılda bir katlıyor. •2020’de bilginin kendini her 73 günde bir katlaması bekleniyor. •Biz bu yeni bilginin ancak küçük bir kesrine vakıf olabiliyoruz. •Dünyadaki yeni bilginin temel ifade dili İngilizcedir, ve bu realite İngilizceyi dünyanın gayri resmi dili yapmıştır. Bu globalleşme çağında artık fonksiyonel ‘Dünya Vatandaşı’ olmanın yolu ‘Dünya Dilini’ bilmekten geçmektedir. •Kaynak: UNESCO Forum Occasional Paper Series Paper No. 4 (2003).

60 BİLGİYE ULAŞMA ARACI: İNGİLİZCE •Dünyadaki yeni bilginin temel ifade dili İngilizcedir, ve bu realite İngilizceyi dünyanın gayri resmi dili yapmıştır. •Bu globalleşme çağında artık fonksiyonel ‘Dünya Vatandaşı’ olmanın yolu ‘Dünya Dilini’ bilmekten geçmektedir. •Türkiye dünya ile entegre olmuş ‘açık’ bir toplumdur, ve ekonomisi global kurallarla, global oyuncularla, çok uluslu takımlarla, rekabetçi bir ortamda işlemektedir. •Bilginin evrensel dili İngilizce olmuştur. Bilgiye ulaşmak ve onu doğru anlayıp filtrelemek İngilizce’ye hakim olmakla olur. •İngilizceye hakim olmıyan bir mühendis ‘özürlü’ bir mühendistir, ve global ortamda geri planda kalmaya mahkumdur. 60

61 İNGİLİZCE: MÜHENDİSLER İÇİN OLMAZSA OLMAZ •Bir dersi İngilizce olarak takip edemeyen ve bir konuyu İngilizce bir kitap veya makaleden öğrenemeyen bir kişinin İngilizcesi yetersizdir (hazırlığı geçmiş olsa bile). •Mühendislik ürünlerinin pazarı tüm dünyadır. •Soru 1: Hangi mühendis daha çok tercih edilir? Teknik bilgisi çok iyi, İngilizcesi vasat bir mühendis Teknik bilgisi vasat, İngilizcesi çok iyi bir mühendis •Soru 2: Üniversiteye girişte en çok tercih edilen programlar hangileridir? %100, %30, veya %0 İngilizce olanlar. •Soru 3: Büyük şirketlerin iş ilanlarında ‘çok iyi İngilizce bilme’ şartı ne kadar yaygındır? 61

62

63 HAYAT BOYU ÖĞRENME ve ÖĞRENMESİNİ ÖĞRENME

64 Zamanın Değişen Değerleri •Değişimin yavaş olduğu ve önde gelen bilgi kaynağının da eğitim kurumları olduğu eski zamanlarda eğitimin omurgası örgün eğitim idi. •Kişiler okullarda resmi eğitimleri sırasında öğrendikleri bilgileri ve kazandıkları becerileri uzun yıllar kullanabiliyordu. Mezuniyetten sonra okul dışında bilgiye ulaşmak zor olduğundan, öğrencilik döneminde mümkün mertebe fazla bilgi ve beceri kazanmak önemli idi. •Bunun sonucu olarak müfredat programları ağır ve ders yükleri fazla idi. •ANCAK: içinde bulunduğumuz modern çağda şahit olduğumuz hızlı değişim ve bilgiye ulaşmadaki kolaylık, bu resmi tamamen değiştirdi. •Yeni bilgi üretimi zamanla eksponansiyel olarak artmakta, ve bilgi çok kısa bir sürede eskimektedir. •Böyle dinamik bir ortamda okullarda resmi eğitim sırasında edinilen bilgiyle yetinip gerçek hayatta uzun süre işlevsel olmak mümkün değildir. O yüzden okul sonrası öğrenmeye devam etmek, modern çağın bir realitesidir. •Bu da organize bir haldeki yaygın eğitim ile ve/veya kişinin normal hayatını devam ettirirken belli bir plan dahilinde olmadan okuyarak veya gözlemliyerek kendini eğitmesi ile olur. •Zaman, çok balık toplama değil, balık tutmasını öğrenme zamanıdır.

65 Değişen Okul Kavramı Yaşam alanı = Öğrenme alanı

66 Modern Çağda Örgün Eğitim •Bilginin çabuk eskiyor olması ve hayat boyu öğrenmenin herkesin yüzleşmesi gereken bir realite olması, okullardaki örgün eğitimi de etkilemesi kaçınılmazdır. •Okullar artik ‘bilgi yükleme merkezleri’ olarak varlıklarını devam ettiremezler. Keza öğretmenler de artık ‘bilgi yüklüyen kişiler’ olarak kalamazlar. Bu modern çağda örgün eğitim kurumlarının önde gelen birkaç misyonu şöyle ifade edilebilir:  Öğrenmesini öğretmek,  Hayatboyu öğrenmenin öneminin zihinlerde kalıcı bir tarzda yerleşmesini sağlamak.  Kişiyi temel bilgi ve becerilerle donatıp edip kendi kendine öğrenme özgüvenini kazandırmak. •Bunların da başarıyla yapılabilmesi için hayal gücü (yaratıcılık), girişimcilik (entrepreneurship), ve yenilikçilik (inovasyon) vasıflarının gelişimine özel gayret sarfetmek.

67 Buzdağının görünen kısmı Örgün öğrenim, hayat boyu öğrenimin sadece görünen küçük bir kısmıdır. Dalgın (informal, algın) öğrenim, hayat boyu toplam öğrenimin %85’ine karşılık gelir. (Buzdağı’nın %85-90’ı su altındadır).

68 Hayat boyu öğrenim Hayat boyu öğrenimin hayata geçmesi Milli Eğitim Bakanlığı’nın da öncelikli konularından biridir, ve bu amaçla yeni bir Genel Müdürlük (eskiden Daire Başkanlığı) kurulmuştur. Ayrıca, Bolonya süreci ve Kopenhag kriterleri uyarınca eğitimde girdilere değil çıktılara yani kazanılan bilgi ve becerilere bakılacaktır. Artık işe alımlarda diplomaya değil, sahip olunan bilgi ve beceri yeterliliklerini ölçen bağımsız kuruluşların verdiği yeterlilik belgelerine önem verilecektir. Kendi kendini eğiten bir kişi, kazandığı bir beceriyi sertifikalandırabilirse, o konu ile ilgili hiç eğitim almamış olsa bile formal eğitim almış kişilerle beraber o sahada işe girebilecektir. ABD’de mühendislik eğitimi almadıkları halde yeterli mühendislik bilgi ve becerisine sahip olanlar mühendis kadrolarında istihdam edilebilmektedir.

69 ABET ve MÜDEK •Üniversitelerde eğitim programlarını akredite eden kuruluşlar, mezunların hayat boyu öğrenme ile ilgili becerilere sahip olmalarını şart koşmaktadırlar. •Örneğin ABD’de üniversitelerde Mühendislik ve Teknoloji Programlarını akredite eden ABET (Accreditation Board for Engineering and Technology) kriterlerine göre mezunların sahip olması gereken becerilerden biri i şıkkında şöyle ifade edilmektedir: •‘Hayat boyu eğitim ihtiyacının şuurunda olmak ve hayat-boyu eğitime katılma becerisine sahip olmak.’ •ABET’in Türkiye’deki karşılığı olan Mühendislik Akreditasyon Kurumu MÜDEK bu şartı şöyle ifade eder: ‘Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.’ Yani bir mühendislik öğrencisinin hayat boyu öğrenmeye hazır olmadan hayata atılmasına izin verilmemektedir. •ABD’de mezuniyetten sonra doktor ve mühendis gibi bir çok profesyonelin mesleklerini icra etmeye devam edebilmeleri ve lisanslarını yeniliyebilmeleri için belli sayıda eğitim programına katılmaları gerekir. Yoksa lisanslarını kaybederler. O yüzden bizdeki ‘Sürekli Eğitim Merkezleri’ tarzındaki ‘Continuing Education Center’lar veya ‘Continuing Education Programs’ oldukça yaygındır.

70 Üniversite eğitimi ve Hayat boyu öğrenim •Bilginin hızla eskimesi ve toplam eğitim içinde hayat boyu eğitimin önemi ve rolünün artması, örgün eğitim üzerindeki baskıyı ve ağır yükü de hafifletmiştir. •Artık üniversiteler ‘herşeyi öğretmek’ yerine ‘öğrenmesini öğretmeye’ ağırlık vermekte, ve mezuniyetten sonra da eğitimin hiç durmaksızın devam edeceği bilincini yerleştirmektedirler. •Bunun olumlu bir çıktısı, üniversitelerde mezuniyet için gerekli toplam kredilerin azalması ve dolayısıyla çok daha az insan kaynağı ve tesise ihtiyaç duyarak üniversite eğitiminin daha ekonomik bir hale gelmesidir. Mezuniyet için gerekli ders sayısının azaltılması, mevcut kaynaklarla çok daha fazla kişiye yüksek öğrenim imkanı vermek anlamına da gelmektedir. •Mezuniyet için gerekli ders saati sayısının fazla olması ve öğrencinin adeta dersten derse koşturulması, adeta ‘öğrenci kendi kendine öğrenemez; o yüzden biz ona herşeyi öğretelim’ mesajını vermektedir. •Üniversitelerimizde ders kitabı alışkanlığının henüz yerleşmediği ve ders notlarının eğitim malzemesi olarak değerinin son derece düşük olduğu dikkate alınırsa, öğrencinin okuyarak kendi kendine öğrenmesi ve dolayısıyla kendi kendine öğrenme özgüvenini kazanması oldukça zor görülmektedir.

71 ÖNCE İNSANLIK (ETİK DEĞERLER) “E ğ itimin ilk hedefi bilimsellik de ğ il insanlıktır.” (Ernest Seton)

72 72 İNSANLIK ve AHLAK (ETİKLİK) •“Birşeyi yapabilme gücünün olması ve onu yapma hakkına sahip olman onu yapmanın doğru olduğu anlamına gelmez.” (Dr. Laura Schlessinger) •“Etik değerleri olmayan bir adam bu dünyada serbest bırakılmış bir vahşi hayvan gibidir.” (Manly Hall) •“Etiklik, uluhiyetten arındırılmış bir modern dünya dinidir.” •“Dindarlık ve etiklik, kendini değişik tarzlarda gösteren aynı ruhtan başka birşey değildir. Dindarlık, hakikatı Allah’a dönük olan dindir, etiklik ise hakikatı dünyaya dönük olan dindir.” (Tryon Edwards). •“Bilgisiz doğruluk zayıf ve faydasızdır; doğruluksuz bilgi tehlikeli ve esef vericidir.” (Samuel Jackson)

73 73 THEODORE ROOSEVELT (ABD Başkanı, ) ve ETİK DEĞERLER •“Eğer bir insanı, sadece akıl yönünden eğitiyor, ahlak yönünden eğitmiyorsanız, toplumun başına yalnızca bir bela yetiştiriyorsunuz demektir.” •“Hiç okula gitmiyen bir adam bir yük treninden çalabilir; ama eğer üniversite eğitimi almışsa, bütün demiryolunu çalabilir.” •“Amerika’yı imha edecek olan şeyler ne pahasına olursa olsun zenginlik, ne pahasına olursa olsun barış, önce vazife yerine önce güvenlik, rahat yaşama arzusu, ve çabuk zengin olma hayat teorisidir.” •“Tüm Amerika’da beraberinde hiç bir ahlakî sorumluluk hissi taşımayan yalın zekiliği yüceltmekten daha tehlikeli bir davranış biçimi yoktur.” •“Uzun vadede, bireylerin ve keza ülkelerin hayatında belirleyici factor karekterdir.”

74 74 ALBERT EINSTEIN ve ETİK DEĞERLER •“Başarıları olan bir adam değil, moral değerleri olan bir kişi olmaya çalış.” •“İnsanlık ve onun kaderine göstereceğiniz hassasiyet tüm teknik çalışmalarınızda her zaman baş düşünceniz olmalıdır. Bunu hiçbir zaman diyagram ve denklemleriniz arasında unutmayın.” •“Dünya yaşamak için tehlikeli bir yerdir – kötü olan insanlar yüzünden değil, bu konuda hiçbirşey yapmayan insanlar yüzünden.” •“İnsanlık yüksek moral standart ve değerleri tesis edenleri objektif doğruları keşfedenlerin üzerine koymak için her sebebe sahiptir. Insanlığın Buda, Musa, ve İsa gibi kişiliklere olan borcu bence sorgulayıcı ve yapıcı akılların başarılarına olan borcundan çok daha yüksek seviyededir.”

75 RECENT TRENDS IN ENGINEERING EDUCATION

76 Free From M.I.T.: ON-LINE COURSES for ANYONE, ANYWHERE

77 M.I.T. EXPANDS ITS FREE ON-LINE COURSES •Over 6 million college students took an online course during Fall 2010 term, and nearly one-third of students have taken at least one at some point. •M.I.T. led the way to an era of online learning 10 years ago by posting course materials from almost all its classes. Its free OpenCourseWare now includes nearly 2,100 courses and is used by more than 100 million people.OpenCourseWare •The new 'MITx' interactive online learning platform will go further, giving students access to online laboratories, self-assessments and student-to- student discussions. •Anyone can take M.I.T. courses online free of charge — and earn official certificates for demonstrating mastery of the subjects taught. •Grading will be done by computers or by students checking one another's work. M.I.T.’s new learning platform may eventually host a virtual community of learners around the world •Users might include a high school senior who wants to take an early freshman class at MIT, or college students at overseas universities where a particular course isn't offered.

78 DISTRIBUTED EDUCATION at STANFORD 140,000 students in the AI Class

79 Stanford University Offering On-Line Education To High School Students

80 Stanford Online High School •As the line between virtual and classroom-based learning continues to blur, so, too, will the line between secondary and higher education." •About 275,000 K-12 students nationwide are enrolled full time in online schools. Several universities (The University of Nebraska, Lincoln, University of Missouri, George Washington University) already operate online high schools.University of Nebraska, Lincoln University of MissouriGeorge Washington University •Capitalizing on its reputation in foreign language instruction, Middlebury College in Vermont developed online high school language courses serving 50,000 students nationwide. An individual student’s course costs $749/year.Middlebury College •About 20 percent of the current 120 students receive financial aid to offset the $14,800 tuition, which is about half the average private-school tuition nationwide but far more than the University of Nebraska program’s $2,500. •Of the high school’s 75 graduates, 69 so far have enrolled directly in four-year colleges. Eight attend Stanford, and 25 others are at Ivy League institutions or other elite campuses.

81 Stanford On-Line Classes •In a typical class session, students simultaneously watch a live-streamed lecture, with video clips, diagrams and other animations to enliven the lesson. Instead of raising hands, students click into a queue when they have questions or comments. An instant-messaging window allows for constant discussion among the students. • “You’re interacting with people all the time — with people all over the world.” “The nature of the classes is that you do interact with people in person — you’re seeing their face and responding to them like in any normal class.” •Students taking a full five-course load must be present for 10 seminars per week, each of them 60 to 90 minutes, with an additional 15 to 20 lectures of about 15 minutes that are recorded by the teachers and viewable at the students’ convenience. •Fridays are reserved for activities like a student newspaper and an engineering team. •Papers are submitted electronically, and students are required to find a Stanford-approved proctor to oversee exams. •Admittance: There is no entrance exam, but a college-like application requires essays, letters of recommendation and standardized test scores.

82 82

83 Online MS of Engineering Degree at Clemson U. Students take one class per semester for 3 years, and then tackle a real workplace issue as a final semester capstone project. All the lectures are posted so there’s no set class time. •Renee spent over 3 years working on a master’s degree in industrial engineering, yet she’s only set foot on campus once during an unrelated business trip to Greenville. •Perry has watched lectures and turned in assignments while in Saudi Arabia, Dubai, China, and other lands where her travels have taken her. •It really doesn’t matter where you’re at. You can take this anywhere with an internet connection,” said Bryan who hasn’t been on the Clemson campus. •32 students graduated from totally online MS program in engineering.

84 SON SÖZLER

85 INDEX OF SATISFACTION •Engineering decisions are mostly based on economics, and getting more with less is certainly a good feeling. •People also get a satisfying feeling when they do the right thing, even if it is not economical.  In a survey conducted by the local power company in Reno, NV, most residents indicated willingness to pay more for electricity from renewable energy.  A Las Vegas resident who covered her roof with PV cells to generate her own electricity indicated great satisfaction even if it was not economical.  From an energy audit: Installing solar films on windows would never pay for themselves, but the company implemented it because it made office workers happy. •These examples show that all relevant feelings of satisfaction should be considered in engineering decision, not just the economic one. The right decision is the one that satisfies the most feelings of most people.

86 Kişisel Gelişim “ Bir ki ş inin yaptı ğ ı i ş için en yüksek ödül, kar ş ılı ğ ında ne aldı ğ ı de ğ il onunla ne oldu ğ udur.” (John Ruskin)

87 İ lginiz için te ş ekkürl ederim!


"MÜHENDİSLİK NEDİR, MÜHENDİS KİMDİR? Prof. Dr. Yunus Çengel Yıldız Teknik Üniversitesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları