Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

FATİH İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ SEDA DONAT OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "FATİH İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ SEDA DONAT OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANI."— Sunum transkripti:

1 FATİH İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ SEDA DONAT OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANI

2 EYVAH!!! ÇOCUĞUM BÜYÜYOR •Doğduğunda size Dünyaları verdi, •İlk adımı attığı zaman,sevinçten uçtunuz, •İlk Anne veya Baba dediğinde ne yapacağınızı şaşırdınız, •Büyüdükçe problem yaşamaya başladınız, “ARTIK ÇOCUĞUMU ANLAYAMIYORUM” DEMEYE BAŞLADINIZ DEĞİL Mİ? ** Korkmayın çocuğunuz kendini arıyor.

3 ERGENLİK DÖNEMİ  Ergenlik:Çocukluktan erişkinliğe geçiş dönemi olan,  Zaman sınırları kişiye göre değişebilen,  Genelde yaş arasını kapsayan,  Hızlı büyüme ve gelişmenin görüldüğü,  Fiziksel,sosyal,zihinsel ve psikolojik değişimlerin yaşandığı evredir.  “BİREYİN HEM KENDİSİ İLE HEM DE ÇEVRESİ İLE ÇATIŞMA YAŞADIĞI BİR DÖNEMDİR ”.

4 FARKLILIKLAR  Bazı çocuklarda erken veya geç başlayabilir, bitebilir.  Beden yapıları büyümede farklılık gösterir.  Bireysel farklılıklar görülür.  Kızlar ergenliğe 1-2 yıl daha erken girer.  Ergenlik deki hızlı değişimlere uyumda çocuklar farklılık gösterebilirler.

5 ERGENLİKDE BEDENSEL DEĞİŞİMLER  BOY UZAR,  AĞIRLIK ARTAR,  KEMİKLEDE UZAMA OLUR,  KASLARDA BÜYÜME VE GELİŞME MEYDANA GELİR.  CİNSEL ORGANLARDA GELİŞME OLUŞUR,  YAĞLANMA VE KILLANMALAR OLUŞUR,  SESDE ÇATALLAŞMA,SONRADA KALINLAŞMA MEYDANA GELİR.

6 ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ  Değişkendirler.  Otoritelere karşı çıkarlar.  Karşı gelmesi saygısızlık değil,varlığını ispat etme çabasıdır.  Arkadaşları onun için önemlidir.  Dağınıktır, unutkandır,  Tepkileri anlaşılamaz.  Çok hassas ve kırılgandırlar,  Dünya görüşleri farklıdır ve çabuk değişir,  Hata yapma oranları yüksektir.

7 “ ERGEN K İ ML İĞİ N İ ARIYOR ”  KİŞİLİĞİNİ arayan ergen, sorumlulukları ile eğlence arasındaki dengeyi kuramayabilir.  KİMLİK arayışındaki ergenin okul başarısında düşüşler olabilir.  GERGİN olan ergen yoğun baskıyı kaldırmada zorlanabilir ve kontrol edemez.  BAŞARISIZLIKLARI sonucunda tepki göreceği korkusu ile yalana başvurabilir.  EMİR almayı ve eleştiriyi sevmez ancak içinde zıtlıklar yaşar.  BİR yandan kendisi diğer yandan da çevre ile çatışma yaşar.  ONUN SLOGANI GÖLGE ETME BAŞKA İHSAN İSTEMEM DİR.

8 ***HAKAN DİYOR Kİ ; ÖZGÜRLÜKTEN YANAYIM ANNEVEBABAMIN KAYGILARINI BANA YANSITMALARINDAN ŞİKAYETÇİYİM.BİR YERE GİTMEMİ İSTEMEZLERSE ÇOK SİNİRLENİRİM. ***ASLI DİYOR Kİ ; BEN ÖĞRETMEN OLMAK İSTİYORUM,ONLAR İSE İLLEDE DOKTOR OLACAKSIN DİYORLAR.GİYSİLERİME KARIŞIYORLAR.HANGİ MÜZİĞİ DİNLEMEMDEN ONLARA NE? DELİRİYORUM. ***CEM DİYOR Kİ ; OKULDAKİ KURALLAR BENİ ÇILDIRTIYOR.KRAVAT TAKMAK, ÜNİFORMA GİYMEK ÇOK SIKICI ONLARI GİYMEK İSTEMİYORUM. ONLARI GİYMEK İSTEMİYORUM.

9  Yetişkin gibi davranılmasını isterler,  Emir almayı sevmezler, açıklama isterler,  Kısıtlama değil özgürlük isterler (sınırlı),  Düşüncelerine değer verilmesini isterler,  Kıyaslanmaktan nefret ederler,  Olduğu gibi kabul edilmek isterler,  Sevgi,anlayış,hoşgörü ve takdir beklerler,  Hayal kurar,yalnız kalmak ister,  TAM BİR BENMERKEZCİDİRLER  “ DİKKAT” DEPRESYONA GİRME İHTİMALLERİ OLDUKÇA YÜKSEK. OLDUKÇA YÜKSEK.

10 “ERGENLİK DÖNEMİ DEPRESYONU” NEDENLERİ: **Aile ve akrabalarda benzeri durumların olması, **Düşünce biçiminin kötümser, hassas alıngan, ve evhamlı olması, **Çevresel stresler, ** Önemli olan kişiyi yada sevgisini kaybetme, **Yaşadığı sorunlarla baş edememesi en büyük etkendir. **** Bu nedenler her çocukta depresyona yol açmayabilir.Çocuğun kişilik yapısı, belirleyicidir.

11 Tedavi edilebilir mi? ** Tedavi edilebilir ve eski haline tamamen dönebilirler. **İlaç tedavisi,Psikoterapi gibi yöntemlerle hekim ile işbirliği gerekir. **Ergenlerde ona rehber olabilecek birine ihtiyaç duyulur. **Depresyonun bir akıl hastalığı olmadığı bilinmeli **Ancak ailede depresyonlu kişi varsa tekrarlayabilir. **Depresyon duygusal çöküntü olarak nitelenebilir. “EVET”

12 ANNE VE BABALAR NE YAPMALI ?  ANNE VE BABALAR ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ HAKKINDA BİLGİ EDİNMELİ,  DEPRESYONA NEDEN OLABİLECEK BELİRTİLER GÖRDÜĞÜNÜZ ANDA BİR UZMANA BAŞ VURUN.  ÖĞRETMLERİ İLE GÖRÜŞÜP OKUL ARKADAŞ İLİŞKİLERİNİ DEĞERLENDİRİN.  SAKİN OLMAK ÖNEMLİ; ERGEN KİŞİYE SEVGİYLE GÜVEN VERİCİ BİR TUTUMLA YAKLAŞALIM.  ERGEN KİŞİ FAZLA BUNALTILMADAN SIKIŞTIRILMADAN GÖZLEM ALTINDA TUTULMALIDIR.

13 ERGEN AİLE İLİŞKİSİ  Aile büyükleri ergenin büyüdüğünü fark etmez veya kabullenmezse çatışmalar başlayacaktır.  Ergen zamanla aileden uzaklaşıp arkadaşlarına yaklaşacaktır.  Arkadaşları onunla aynı sorunlara sahip kişilerdir.  Ailelerini beğenmezler.  Aile içinde yapılan eleştirilere ani tepkiler verirler.  Eleştiri kabul etmediği gibi kendisi sürekli ailesini eleştirir.  Anne ve babanın düşüncelerini eski kafalılık olarak görür.  Anne ve babanın beğenileri ile alay ederler.  BU DÖNEMDE ANNE VE BABALAR.; SABIRLI,ANLAYIŞLI,HOŞGÖRÜLÜ OLMALI AKSİ HALDE ERGEN AİLEDEN TAMAMEN UZAKLAŞABİLİR.SORUNLARIYLA BAŞEDEMEYEN ERGEN,AİLEDEN DESTEK GÖRMEZSE HERTÜRLÜ ZARARLI ALIŞKANLIKLARI EDİNEBİLİR. SABIRLI,ANLAYIŞLI,HOŞGÖRÜLÜ OLMALI AKSİ HALDE ERGEN AİLEDEN TAMAMEN UZAKLAŞABİLİR.SORUNLARIYLA BAŞEDEMEYEN ERGEN,AİLEDEN DESTEK GÖRMEZSE HERTÜRLÜ ZARARLI ALIŞKANLIKLARI EDİNEBİLİR.

14 ‘ERGENİN ANNE BABALARLA İLGİLİ EN BELİRGİN SİTEMLERİ,  ONLAR ESKİ KAFALI!  SANKİ KENDİLERİ HİÇ GENÇ OLMADILAR!  ONLARLA ARAMIZDA DAĞLAR KADAR FARK VAR.  BÜYÜKLER BİZİ NE ZAMAN ANLAYACAKLAR?  ONLAR GİBİ YAŞAMAK ZORUNDADEĞİLİZ Kİ!!!  HER ŞEYİME KARIŞMAK ZORUNDALAR MI ?

15 YETİŞKİNLER İSE GENÇLERİ; •Sorumsuz ama sorun, •Saygısız, •Laf dinlemeyen, •Öğütlere kulak asmayan, •Büyükleri dinlemeyen, •Burnunun doğrultusunda giden, •Dediğim dedik, •Bazen de baş belası biri olarak görürler. •BİZ BÖYLEMİYDİK? NERDE O ESKİ GENÇLİK? diye yakınırlar.

16 SOKRATES ; ***GENÇLERİN GÖZÜNDE YETİŞKİNLER GERİKAFALI TUTUCU KİŞİLERDİR. GENÇLERİ ANLAMAYA YANAŞMAŞMAZLAR. AYNI ZAMANDA ÇIKARCI VE İKİYÜZLÜDÜRLER. ***YETİŞKİNLER İSE KENDİ ARALARINDA NERDE BİZİM GENÇLİK DİYE DERTLEŞİRLER. ** OYSA KENDİLERİ DE; GENÇLİKLERİNDE BİR ÖNCEKİ KUŞAKLA BENZER ÇATIŞMA YAŞADIKLARINI UNUTURLAR.

17 “ERGENLER NE İSTERLER”  Büyüyüp gelişmiş bir kişi olmak,  İlerleyip olgunlaşmak ve değişmek  Bireysel bağımsızlık elde etmek,  Başarmak ve güven kazanmak,  Beğenilmek ve takdir edilmek,  Çevresiyle olumlu bir sosyal ilişki kurmak,  Geleceğini belirlemek,  KISACASI MUTLU OLMAK isterler.  Anne babalara düşen görev ise onların karşılarında değil, yanlarında olmalarıdır.

18 “BAZI İPUÇLARI”  Öfke,kızgınlık,sevinç,korku gibi,duygularının paylaşılması gerekir.  Her konuda konuşmaya,dinlenilmeye ve büyükler tarafından anlaşılmaya ihtiyaçları vardır.  Yeteneklerini fark etmede ve kendini gerçekleştirmede yardıma ihtiyaç duyarlar.  Beslenme ve Zararlı alışkanlıklarla baş etmede bilgilendirilme gereksinimleri vardır.  Bilinçli fiziksel aktivitelere yönlendirilmelidirler. (spor,tiyatro,folklor)gibi.  Zaman zaman kendileri ile vakit geçirilmesini de isterler.  UNUTULMAMALIDIR Kİ ONLARLA GEÇİRECEĞİNİZ ZAMAN BOŞA HARCANAN ZAMAN DEĞİL,ONLARIN İHTİYAÇ DUYDUKLARI BERABERLİKDİR.

19 Ergen arkadaş ilişkisi. •ARKADAŞLARI İLE DAHA YAKINDIRLAR. •BAŞLANGIÇTA KENDİ CİNSLERİNE SONRADA KARŞI CİNSE YÖNELİR. •ARKADAŞLARININ KENDİSİ HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİ ÇOK ÖNEMLİDİR. •HER ERGEN BİR ARKADAŞ GRUBUNA AİT OLMAK İSTER. •AİLESİ İLE DENGESİZ VE OLUMSUZ İLİŞKİLERE SAHİP OLAN ERGENLER ARKADAŞ GRUPLARI İLE ÇETELEŞMEYE KADAR GİDEBİLİRLER. •ERGENLER EVDE ANNE VE BABA TARAFINDAN ANLAŞILAMAYACAKLARINI DÜŞÜNDÜKLERİNDEN ARKADAŞLARI İLE DAHA ÇOK PAYLAŞIM İSTERLER. •ANNE VE BABALARININ KENDİLERİ İLE KONUŞMADIKLARINDAN SIK SIK YAKINIRLAR. •ÖZGÜRLÜĞÜNE DÜŞKÜNDÜRLER.

20 “ANNE VE BABALARA ANAHTAR ÖNERİLER” ** BİLGİ SAHİBİ OLUN. ** SABIRLI VE ANLAYIŞLI OLUN. **OKUL VE ÖĞRETMENLERİ İLE İLİŞKİ KURUN. **ÇOCUKLA SAĞLIKLI BİR İLETİŞİM KURUN. **SERT VE KATI BİR TUTUM SERGİLEMEYİN. **SEVGİ EN ÖNEMLİ SİLAHTIR. **ÇOCUKTAKİ DEĞİŞİMLERİ İYİ GÖZLEYİN. **YARGILAMADAN ELEŞTİRMEDEN DÜŞÜNCELERİNİ ÖNEMSEYİN. **ASLA AMA ASLA ONU BAŞKALARI İLE KIYASLAMAYIN. **ASLA AMA ASLA ONU BAŞKALARI İLE KIYASLAMAYIN. **CEZALANDIRMA YOLUNU DENEMEYİN. **ÖFKELİ İSE ÜZERİNE GİTMEYİN.

21 “ Ergenin ilgileri ” •Ergenlerin ilgilerinde sık değişkenlik, karışıklık,dengesizlik görülebilir. karışıklık,dengesizlik görülebilir. Erkeklerde; Açık hava sporları, Açık hava sporları, Çeşitli hobiler, Çeşitli hobiler, Radyo,T v,bilgisayar, Radyo,T v,bilgisayar, Müzik aleti çalma, Müzik aleti çalma, Grupla beraber olma. Grupla beraber olma. •Kızlarda ise; bunlara kitap okuma,müzik dinleme eklenebilir. bunlara kitap okuma,müzik dinleme eklenebilir.** Meslek ilgisinde ise ;erkekler saygınlığı yüksek mesleklerle ilgilenirken,Kızlar ise saygınlığı daha az fakat etkinliği çok olan mesleklere ilgi duyarlar.

22 “Ergenin kaygıları”  Sağlıkla ilgili kaygıları,  kişilikle ilgili kaygıları,  Aile ve ev hayatıyla ilgili kaygıları,  Sosyal ilişkilerle ilgili kaygıları,  Din ve ahlak la ilgili kaygıları,  Okul ile ilgili kaygıları,  Meslek seçimi ile ilgili kaygıları.

23 Ergenlikte çeteleşmenin nedenleri  İletişim ve uyum güçlükleri,  Okulda karşılaşılan güçlükler,  Ayrımcılık (dil,din,mezhep,ırk),  Düşük ekonomik gelir,  Aile içi yıkım ve sorunlar,  Gruptan dışlanma,  Zayıf kişilik yapısı.

24 ERGENLERİN ÇELİŞKİLERİ  AŞIRI DERECEDE BENCİLLİK FEDAKAR DAVRANIŞLAR  OTORİTEYE KARŞI DİRENÇ BAĞLANDIĞI KİŞİYE SONUNA KADAR İTAAT İTAAT  ANLAYIŞLI DAVRANILMA BEKLENTİSİ BAŞKALARINA KABA VE SERT DAVRANMA SERT DAVRANMA  HER İŞE DÖRT ELLE SARILIR YORULMAZ KÖTÜMSER,BAŞARI SIZLIK KORKUSU,İÇE KAPANIKLIK KORKUSU,İÇE KAPANIKLIK  SORUNLARLA BAŞ EDEMEME ALKOL VE UYUŞTURUCUYA YÖNELİM EĞER,YİNEDE DIŞARDAN BİR YARDIM ALAMAZSA, EĞER,YİNEDE DIŞARDAN BİR YARDIM ALAMAZSA, TEK BİR ÇARESİ KALIR; TEK BİR ÇARESİ KALIR;

25 ‘ İ NT İ HAR etmek,  yaş arası çocukların ölüm nedenleri arasında İNTİHAR 2. sıra yer almaktadır.

26 İntihar için risk faktörleri;  Akıl Sağlığı tedavisi görmek,  Çok sevilen birini veya sevgisini kaybetmek,  Ergenin kendini başarısız ve değersiz hissetmesi,  Ümitsizlik,depresyon,uyuşturucu ve alkol kullanımı,  Baskıcı aile ortamı,  Aile içi şiddet,  Ailede olumsuz modelin varlığı. “Bu durumlar;ergenlik döneminde çocuğun baş edemediği ve sonunda içine düştüğü olumsuzluklardır.”

27 Ergenlik; *Okyanusta 5-10 metrelik dalgalarda yüzmeye benzer. *Her gün omuzlarınızda 50 kilo yükle dolaşmaya benzer. *Aynı anda 4-5 kişiyle dövüşmeye benzer. *Hangi limana gideceğini bilmeyen bir gemiye benzer.

28 **Dün çocuklarınız için yaptıklarınız size yeterli geliyorsa; bugün yeterli değilsiniz demektir. ** Unutmayın asla kolay olmayacak. ** Çocuğunuzu, başkalarının ne yaptığı ile değil onun ne yapabildiği ile değerlendirin. ** Çocuklarınızla aranıza duvar örmeyin aksine köprü kurun ki! örmeyin aksine köprü kurun ki! “ Onlara yardımcı olabilesiniz”.

29 Son bir söz; •Unutmayın çocuklarınız sizin değildir; •Onları yaratandan ödünç aldınız.

30 KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ SEDA DONAT SEDA DONAT Okul Psikolojik Danışmanı Okul Psikolojik Danışmanı


"FATİH İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ SEDA DONAT OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları