Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SİSTEM LİDERLİĞİ Öğr.Gör.Mahmut AÇIL

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SİSTEM LİDERLİĞİ Öğr.Gör.Mahmut AÇIL"— Sunum transkripti:

1 SİSTEM LİDERLİĞİ Öğr.Gör.Mahmut AÇIL

2 SİSTEM LİDERLİĞİ 4. YÜKSEK KURUMSAL GÜÇ 2. ÜSTÜN ORGANİZASYON YETENEĞİ 3. ETKİN İNSAN GÜCÜ YÖNETİMİ 1. GÜÇLÜ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ

3 • Açıklık • Karizma • Mücdele Ruhu • Yaratıcılık (Üretkenlik) • Güven • Nitelik ve Bigi 1. GÜÇLÜ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ

4 • Yetki Devri • Ortaklarla Çalışmak • Hedef Oluşturmak • İnsan&Bilgi Odaklı Olmak • Organizasyonu Bütünüyle Görme • Uzağı Görme 2. ÜSTÜN ORGANİZASYON YETENEĞİ

5 • Çatışma ve İletişim yönetimi • Durumsal Liderlik Uygulaması • Motivasyon Oluşturma • Yetenekleri Açığa Çıkarama • Takım Oluşturabilme • Adil Ödüllendirme 3. ETKİN İNSAN GÜCÜ YÖNETİMİ

6 • Yatay Hiyerarşi • Kurum Vatandaşlığı • Kalite Duygusu • Müşteri Odaklı Düşünme • Rekabet Gücü ve Esneklik • Değişime ve Öğrenmeye Açıklık 4. YÜKSEK KURUMSAL GÜÇ

7 YÖNETİMDE KAMALA OLMAYALIM KAMALA Hidistan ’ da kurtlar tarafından bakılmış bir çocuk 8 yaşında bulunup Mitnaper yetimhanesine getirilmiş. * Ellerini hiçbir işte kullanamıyor * Kurtlar gibi dört ayak üstünde yürüyor. * Kurtlar gibi diliyle yerden su içiyor. * Hayvan eti yiyor * İnsanlardan kaçıyor, kendi kendine kalmayı ve karanlığı tercih ediyor. * Gülme ve gülümsemeyi katiyyen bilmiyor * Geceleri tıpkı kurt gibi uluyordu.

8 Yetimhaneye geldikten sonra devamlı bir eğitimle ; * 3 yılda gülmesini * 5 yılda bardaktan su içmesini * 3 yılda iki ayak üzerinde durmasını * 5 yılda yürümesini öğrenebilmiştir. * 17 yaşında öldüğünde bütün bildiği, gösterilen o kadar çabaya rağmen; 45 kelimeden ibaretti. Neden KAMALA herşeyi bu kadar geç öğreniyordu?

9 “İleriye ket vurma durumu” yaşanıyordu. Çünkü KAMALA ’ nın öğrenmiş oldukları sonradan öğreneceklerini güçleştiriyordu. Çıkarılacak ders ne?

10 - Doğruluğuna inandığımız, farkında olmadığımız bir çok yanlış bilgilere ve alışkanlıklara sahibiz - Sahip olduğumuz yanlış bilgi ve alışkanlıklar hem iyi öğrenmemizi hem de “ doğru ve etkin öğrenmenin yollarını ” öğrenmemizi engelliyor.

11 Hepimiz yönetimde, yöneticileri mizden ne gördüysek, çevremizden ne kaptıysak onu uygulamaya çalışıyoruz. Bugüne kadar gördüklerimizde hep sıkı bir disiplin,bürokrasi, hantallık. Kötü olanı, bunların bizim doğrularımız olması. Daha da kötüsü bütün bunları benimsemiş olmamız. LİDERLİK VE YÖNETİMLE İLGİLİ, GÜZEL UYGULAMALAR SANDIĞIMIZ, YÜZLERCE KAMBURLA YAŞIYORUZ FARKINDA OLMADAN.

12

13 DEĞERLENDİRME (Muhtemel Yorum) Tek ve çift sırada işaretlediğiniz sayıları ayrı ayrı toplayarak yazınız. TEK SIRA TOPLAMLARI : Etkili Yöneticide bulunan özellikler ÇİFT SIRA TOPLAMLARI : Yöneticilerde her zaman bulunmayan ama liderlerde genellikle bulunan özelliklerdir. 1-Liderlik özellikleri ile ilgili toplam puanınız 80 veya daha fazla ise bu daha güçlü birliderlik rolüne “ HAZIR ” olma yolunda işaretler almakta olduğunuzu gösterir. 2-Eğer liderlik özellikleri ile ilgili puanınız 60 ile 80 arasında ise, bu liderlik rolü için “ HAZIRLANMAKTA ” olduğunuzu gösterebilir. 3-Eğer liderlikle ilgili puanınız,yöneticilikle ilgili puanınızın çok altında ise, bu şimdilik liderlik yapmaya “ HAZIR OLMADIĞINIZI gösterir.

14 “HİÇKİMSE PİYON OLARAK DOĞMAZ. HER İNSANDA LİDERLİK POTANSİYELİ VARDIR. ÖNEMLİ OLAN BU POTANSİYELİ ORTAYA ÇIKARMAK İŞLEMEK VE KULLANACAK DURUMA GETİRMEKTİR.” Doç Dr. Nurullah GENÇ

15 YÖNETİCİ Kararnamelere uyar Sarı zarf kullanır. Fikir verir Dinler İşi doğru yapar Pansuman tedavi Sever İnsiyatif kullanmaz Dövünür Onlar Demir atar Savunma yapar Silindir şapka Şahin Denetime bel bağlarlar Risk almazlar LİDER Karar verir Sallandırır Dikte ettirir Anlatır İş yapar Ameliyat Savaşır İnsiyatif sahibidir Övünür Ben Yelken açar Gol atar Miğfer Mersedes Denetler Risk alırlar LİDER-YÖNETİCİ Karar verdirir Ödüllendirir Satar Dinler ve anlatır Doğru işi yapar Koruyucu hekimlik Sevilir İnsiyatif verir Alkışlar Biz Fırtınaya yakalanmaz Gol attırır Kep Minivan Güvene bel bağlarlar Riski paylaşırlar

16 ULAŞ BIÇAKÇI Yıllardır, dinlediklerinden, gözlemlediklerinden, incelemelerinden “ Başarının olmayan rotasını ” çıkarmış. Bunların en önemlileri: 1 - Sorumluluk çok, yetki yok. 2 - Kim kime bağlı belli değil. 3 - İş tanımları yok. 4 - İyi adamlar kaçıyor. 5 - İnsana değer verilmiyor. 6 - Patron adam atlayarak herkesle muhatap oluyor.

17 7 - Patron herşeye karışıyor detaylarla uğraşıyor. 8 - Çok başlılık var. 9 - Burada insana gelecek yok Kimse işini kendi işi gibi benimsemiyor Ücret düzeyimiz düşük Kurumsallaşamamışık Burada profosyonellik yok, herkes amatör Bir organizasyon şemamız bile yok.

18 “ Bilmediğini öğrenmek isteyen terbiyeli ve nazik her insan için kapalı kalacak hiçbir kapı yoktur. Bu kapılar asık suratlı, ne yaptığını bilmeyen, kendini zavallılar arasında dev sanan insanların yüzüne karşı kapalıdır. ” Herbert N. CASSON

19 1- AÇIKLIK Üç temel noktaya AÇIK olmalıdır: İLETİŞİME FİKİRLERE DEĞİŞİME a- İLETİŞİME * Lider-Yönetci bir iletişim ustasıdır.İletişim hataları onun için yönetim hatalarıdır. * İletişimde hiyararşi yoktur.

20 •VERİLEN MESAJLAR KARŞIMIZDAKİ ÜZERİNDE TÜM ETKİYİ BU ÜÇ KANALDAN BIRAKIRIZ •SÖZ : •SES TONU : •BEDEN DİLİ : HANGİSİ NE KADAR ETKİYE SAHİPTİR?

21 HAREKET VE YÜZ İFADELERİMİZİN KULLANDIĞIMIZ SÖZCÜKLERDEN SEKİZ KAT DAHA GÜÇLÜ OLDUĞUNU BİLİYOR MUYDUNUZ? •SÖZ : % 7 •SES TONU : % 35 “SES İKİNCİ YÜZÜNÜZDÜR.” •BEDEN DİLİ : % 58

22 “KENDİMİZİ NASIL YANSITTIĞIMIZ” ÇOK ÖNEMLİDİR.

23 “KENDİMİZ HAKKINDA SÖZCÜKLERİN ASLA VEREMEYECEĞİ MESAJLAR VERİRİZ.”

24

25

26

27

28 SÖZ VE DAVRANIŞLARIMIZDA MESAJLAR SAKLIDIR. 1- KABUL 2- REDDETME 3- UMURSAMAMA

29 * “Açık kapı yönetimi”

30 J. TSCHOHL “NE SÖYLEDİĞİNİZ DEĞİL, NASIL SÖYLEDİĞİNİZ ÖNEMLİDİR.” J. TSCHOHL - GİYİMİNİZE DİKKAT EDİN “ Doğru giyinin, önemli görünün karşılığını her zaman alırsınız. ” - GÜLER YÜZLÜ VE NAZİK OLUN - İÇTEN OLUN, BELİRSİZ MESAJLAR VERMEYİN.(AÇIK OLUN) - SESİNİZİ NASIL KULLANDIĞINIZIN VE SES TONUNUZUN FARKINDA OLUN - İFADE ETMEK İSTEDİĞİNİZ DUYGULARINIZI ORTAYA KOYACAK DURUŞ SERGİLEYİN - GÖZ TEMASINI İHMAL ETMEYİN

31 “HERKESİN DÜŞÜNDÜĞÜNÜ SÖYLEYEBİLDİĞİ BİR ORTAMDA ORTAYA ÇOK GÜZEL ŞEYLER ÇIKAR” Herbert N. CASSON Herbert N. CASSON

32 b- FİKİRLERE * Herkes sizin gibi düşünmek zorunda mı? * Sizin gibi düşünen insanlar mı yoksa düşünmeyen insanlar mı size daha fayda sağlar?

33

34 HANGİ TÜR BİLGİLERİ DİNLERİZ ? NEDEN ? KİŞİ, SÖYLENEN ŞEYİN İLGİNÇ, ÖNEMLİ VE YARARLI OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜ ZAMAN DİNLER

35 HEPİMİZ ÖNEMLİ OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜMÜZ VE BİZE FAYDA SAĞLAYACAĞINA İNANDIĞIMIZ BİR BİLGİYİ CAN KULAĞIYLA DİNLERİZ ! OYSA HER BİLGİNİN BİR ÖNEMİ VARDIR. HER BİLGİ BİZDE KÜÇÜK VEYA BÜYÜK BİR DEĞİŞİKLİK YAPAR VE HER BİLGİ MUTLAKA BİZE BİR ŞEYLER KATAR. “ ONUN İÇİN HER FİKRİ VE BİLGİYİ DİNLEYİN ! BU BİLGİ NEREDE KULLANILIR, NE İŞE YARAR DİYE DÜŞÜNÜN ? ”

36 Dünyaya baktığınız pencereyi açın ! Başkalarından daha iyi fikirler bulabileceğini reddedenler, yalnızca zayıf insanlardır. Güçlüler, yeni fikirleri hemen tanır ve kaparlar. Böylece daha da güçlenirler

37 “ Ne kadar geniş bilginiz varsa o kadar çok yolunuz vardır. Ne kadar çok yolunuz varsa, en iyisini seçmek için o kadar çok şansınız vardır. Bir insanın sorun çözme becerisi dağarcığındaki sorun çözme metodları kadardır.” Tınaz TİTİZ Tınaz TİTİZ

38 * “ Hiç birimiz hepimiz kadar akıllı ve becerikli değiliz. ” Warren BENNIS

39 “ Akıllı adam aklını kullanır, daha akıllı adam başkalarının da aklını kullanır. ” Bernard SHAW

40 “ Başkalarının fikir, düşünce ve inançlarına hürmet eden ve bunların iyilerini her fırsatta alan ve istifade etmeye çalışan insan, şüphe yok ki; hayatta başarılı olur. ” Herbert N. CASSON Herbert N. CASSON

41 Alfred de VIGNY “ Hiçbir insana rastlamadım ki, onda öğrenilecek bir şey bulunmasın. ” Alfred de VIGNY

42 “ Kimden gelirse gelsin kendi sistemine, kendi düşüncelerine, kendi dünyasına ve kendi menfaatine olacak bilgi ve fikirlerden faydalanmayı bilmelidir. Hele tecrübe sahiplerinin tecrübelerinden yararlanmayı da asla ihmal etmemelidir. ”

43 * “ Akıllıdan bir kaç adım daha ileri akıllı, başkalarının akıl ve düşüncelerine de değer verendir. ”

44 * “ Kendi akıllarına güvenip, başkalarının düşüncelerine müracaat etmeyenler, dahi de olsalar muhakameye önemli bir derinlik kazandıran başkalarına danışmayı terkettiklerinden, akılsız sayılırlar. ”

45 * İnsanlarda kendilerine danışılmadan alınan kararlara, karşı çıkma eylimi vardır. Fikir olarak katkıda bulunmadığı işe kendisini adamaz ABD ‘ de Endüstri işçileri arasında yapılan araştırma sonucu: Yönetimde kesinlikle söz sahibi olmayan, öneri ve fikir katkısında bulunmayan, kendi düşüncelerini ifade etmelerine izin verilmeyen işçiler, tavsiyelerde bulunmaya teşvik edilenlere kıyasla daha az iş yapmaktadırlar. GOETHE “ Çözümde görev almayanlar, sorunun bir parçası olurlar. ” GOETHE

46 c- DEĞİŞİME Pat MESITI Değişim “ yeni ” yi hoş karşılamak ve görülmemiş,denenmemiş şeylere açık olmaktır. ” Pat MESITI

47 “GÖZ KİŞİNİN BİLDİĞİNİ GÖRÜR” Kişinin ilgi ve bilgi alanı genişledikçe görme açısı ve görme alanı genişler “Her alanda bir şey bilin, bir alanda herşeyi bilin.” Sakıp SABANCI 1- Mutlaka günlük bir gazete okuyun. Bir bilimsel rapora göre: Bir lise mezunu 5 yıl boyunca “ kesintisiz bir şekilde, ciddi bir gazeteyi takip ederse, O kişi bu süre sonunda ortalama bir üniversite mezununa denk genel kültür düzeyine ulaşır. ”

48 2- Mutlaka bir ansiklopedi bitirin Bilgi ve kültür yelpazenizi genişletmenin en iyi yollarından biridir. 3- Felsefe kitapları okuyun. Felsefenin “ insana soru sordurmaya ” yöneltmiş olması, beynin kavrayış çevikliğini arttırır. ( Sofi ’ nin Dünyası) 4- Düşünmek için düşünerek okuyun. 5- Sözlük okuyun 6- Daha çok ve farklı okuyun.

49 DEĞİŞİME ÜÇ ENGEL 1- TEMBELLİK Bir çok insan ne yapması gerektiğini bilir, ama bunu yapacak enerjiyi hiç bir zaman toplayamaz 2- KORKU Şimdiki zamanın güvencesi, gelecekte daha fazla ve mükemmel olsa da risk korkutur “ İnsanlar hata yapmaktan korkuyor. Korkunun yer almadığı bir şirket yaratmalısınız. ” Dr. Barbara MOCKOFF ABD ’ de bir çok şirket hata yapan personelini mükafatlandırarak hata yapma korkusundan kurtulmalarını sağlamaya çalışıyor.

50 3- ALIŞKANLIKLAR Hepimizin eski duygusal paternleri vardır. Bunlar alışkanlığın öldürücü gücünü taşır. Beynimiz otomatik pilota bağlanmış bir uçak gibi, hep aynı cevapları verir durur. * Birçokları için alışık olduğu kalıpları değişmesi kadar korku verici bir şey yoktur.

51 Bruce BARTON “ Artık değişemeyecek hale geldiğin zaman bitmiş sayılırsın. ” Bruce BARTON

52 İLETİŞİM FİKİRLER DEĞİŞİM

53 “ Zamana göre hareket edin, değişim tehdidinden korkmayın, aksine onun getireceği sonsuz olanakları görün. Pat MESITI

54 GÜNÜMÜZDE - Yüksek muhakeme gücüne ihtiyaç duyuluyor -Sonuç odaklı yaklaşım “doğru hedeflere ulaşmak” hakim -İletişim becerilerine dayalı olarak çalışılıyor -Esneklik ve uyum yeteneğine önem veriliyor -Çalışanlar motive edilerek yönetiliyor -Geniş bakış açısı hakim -Dışa dönük “önce müşteri” yaklaşımı hakim -Girişimci beceriler ön planda -Sorumluluklar ve roller kesin olarak belli değil -Devamlı öğrenme yaklaşımı uygulanıyor. ESKİDEN -Tanımlanmış politika ve süreçlere ihtiyaç duyuluyordu -Faaliyet odaklı yaklaşım, “doğru şeyleri yapmak” hakimdi -Teknik becerilere dayalı olarak çalışılırdı -Katılık ve tutarlılığa önem veriliyordu -Çalışanlar kontrol edilerek yönetiliyordu -Dar bakış açısı hakimdi -İçe dönük “önce şirket” yaklaşımı hakimdi -İdari beceriler ön plandaydı -Sorumluluklar ve roller kesin hatlarla belirliydi -Statik beceri eğitimi uygulanıyordu ESKİ VE YENİ İDARECİLİK ANLAYIŞI

55 ESKİDEN -Makine ve teknolojiye insan eğitiminden daha çok önem verilir -Organizasyon çok önemlidir. -”Karda mıyız? Ne kadar kardayız?” düşüncesi birinci plandadır. -Çalışanlara yaklaşmamaya, denetime, disipline cezaya önem verir. -İsmen tanımaya önem vermez, mevkiler insandan daha önemlidir. -Üretimi doğrudan yapan insanla, ilişki kurmaya önem vermez. -Makine bakımı ile ilgili tedbirler alır, stratejiler geliştirir. GÜNÜMÜZDE - İnsan kalite ve eğitimine makine kadar önem verir. -İnsanın, kim olduğu önemlidir. -Morali yüksek, iyi eğitilmiş, üretici, işe zevkle gelen çalışan birinci plandadır. -Çalışanları ve müşterileriyle iyi ilişkidedir. -Her çalışanı tanımaya çalışır, personeli ismen çağırır. -Üretimde ve hizmette olan personelle temas kurar ve fikir alır. -Makine ve teknoloji kadar insan ilişkilerine de önem verir.

56 ESKİ BAKIŞ AÇISI - GÜNÜ KURTARMAK - SUSTURMAK - SÖZÜNÜ KESMEK - EMİR VERMEK - YARGILAMAK - TENKİT ETMEK - ŞÜPHE ETMEK - TEDAVİ ETMEK - TEK ADAM OLMAK - ŞEF’ LİK - AMİRLİK YENİ BAKIŞ AÇISI - VİZYONER OLMAK - KONUŞTURMAK - DİNLEMEK - SORUMLULUK VERMEK - OLDUĞU GİBİ KABUL ETMEK - REHBERLİK ETMEK - GÜVENMEK - PROBLEMİN KÖKÜNE İNMEK - YERİNE ADAM YETİŞTİRMEK - KOÇ’ LUK - ANTRONÖRLÜK YÖNETİCİLER İÇİN

57 ESKİ BAKIŞ AÇISI - YÖNETİCİLİK - ENGELLEMEK - AKIL ÖNDE - MEVKİ VE GÜÇ - AKLA ENDEKSLİ - EĞİTİM=MASRAF - MESAFELİ DURUŞ - KÖTÜMSERLİK - TEK ADAM OLMAK - ŞEF’ LİK - AMİRLİK YENİ BAKIŞ AÇISI - LİDERLİK - ÖZGÜRLEŞTİRMEK - DUYGU ÖNDE - İNSANİYET VE TEVAZU - KALBE ENDEKSLİ - EĞİTİM=YETIRIM - AÇIK KAPI - İYİMSERLİK - YERİNE ADAM YETİŞTİRMEK - KOÇ’ LUK - ANTRONÖRLÜK

58 2-KARİZMA * KİTLELERİ PEŞİNDEN SÜRÜKLEYEBİLME * ETKİLEME GÜCÜ * POZİTİF ENERJİ YAYMA

59 LİDERLERDE KARİZMA OLUŞTURAN ÖZELLİKLER * ETKİLEYİCİ VE ABARTILI KULLANILAN BİR SES TONU * YÜKSEK HİTABET GÜCÜ * BEDEN DİLLERENİ ETKİN KULLANMA * ETKİLEYİCİ HATTA “DELİCİ” BAKIŞLAR * BÜYÜK VE FARKLI DÜŞÜNCE * AĞIRLIK VE CİDDİYET, GENELDE TOPLULUĞA HİTAP ANINDA COŞKU * ETKİLEYİCİ KİMİ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ (GÜÇLÜ HAFIZA) * YETKİ VE POTANSİYELLERİNİ HEP VURGULARLAR * İDEALLERİ VARDIR VE BUNU CEVRESİNE AKTARIRLAR * YÜKSEK İKNA KABİLİYETİ

60 UZUN BOY KARİZMA OLUŞTURUR Ken KOOPER “ Yüksek boylu olanlar % 12 daha ücretli işe girebiliyorlar. ” Ken KOOPER Boyu 1.87 ve 1.92 arasında olan mezunların diğerlerine oranla hiç bir neden olmadan % 12 daha fazla maaş aldıklarını gösteriyor yılında Pittsburg Üniversitesinde yapılan bir arştırma

61 ATATÜRK, CHURCHILL, HİTLER, NAPELEON, GANDHI GİBİ LİDERLER 1.60 CİVARINDA OLMALARINA RAĞMEN MİLYONLARI PEŞLERİNDEN SÜREKLEMİŞ LİDERLERDİR. BÜTÜN LİDERLERİN ORTAK YÖNÜ ŞUDUR : Liderler bir yere gitmeye ve başkalarını da kendileriyle beraber gelmeye ikna edebilecek kabiliyettedirler

62

63

64

65

66 -Yöneticilerin karizmasından bahsedemeyiz. -Ama liderler mutlaka karizma sahibidirler. ÖRGÜT İÇİNDEKİ ÇAYCI, KARİZMASI SAYESİNDE LİDER KONUMUNDA OLABİLİR.

67 -KARİZMA DİĞER ÖZELLİKLERE GÖRE EN DOĞAL OLANI VE DOĞUŞTAN GELENİDİR. -SONRADAN OLUŞTURULMAYA ÇALIŞILAN KARİZMA, SADECE YAPAY OLACAKTIR.

68 “ Kaç kişi, biraz daha çaba ve sabrın başarıyı getireceği anda birden vazgeçmiştir. ” H. Ross PEROT

69 3-MÜCADELE RUHU 1- TUTKU “ LİDER YÖNETİCİ GÖREVİNE TUTKUYLA BAĞLANIR. ” 2- ÇALIŞKANLIK “ TARİHTE MESAİSİ YAPAN LİDER YÖNETİCİ YOKTUR. ” 3- ATILIM GÜCÜ “ YÖNETİCİLER RİSK ALMAZLAR, LİDERLER İSE HER TÜRLÜ RİSKE VE RESTE AÇIKTIRLAR. LİDER YÖNETİCİ İSE RİSK ALACAĞI ZAMAN VERİLERİ VE BİLGİLERİ BİR ARAYA GETİRİR VE ADIM ATAR VE ATTIĞI ADIMI RİSK OLMAKTAN ÇIKARIP ATILIM HALİNE GETİRİR. ”

70 BİR MAFYA BABASI OĞLUNA NASİHATI: - “ OĞLUM; İYİ BİR BOKS SEYİRCİSİ OLMANDANSA, KÖTÜ BİR BOKSÖR OLMANI TERCİH EDERİM. RİNGE ÇIK VE DAYAK YE. ”

71 İSMAİL ÜSTEL “ CAHİL CÜRETİYLE BİLGE CESARETİ ARASINDA BÜYÜK FARK VARDIR. ” İSMAİL ÜSTEL

72 - CENGİZ HAN

73

74 - EDİSON VE ASİSTANI

75 4-YARATICILIK KALEMİ BİR NOKTANIN ÜZERİNE KOYARAK, HİÇ KALDIRMADAN DÖRT TANE DÜZ ÇİZGİ ÇİZİN. BU DÖRT ÇİZGİNİN SONUNDA KALEM BÜTÜN NOKTALARDAN GEÇMİŞ OLSUN Çizgiler birbirinin üzerinden geçebilir Süreniz iki dakikadır

76

77 Uzayda çalışacak tükenmez kalem nasıl yapılır?

78

79 YARATICILIKTA İKİ TEMEL NOKTA ÖNEMLİDİR: 1- EQ + IQ DÜZEYİ 2- ÜRETKENLİK

80 YARATICILIĞIN ÜRETKENLİĞE VE ÜRÜNE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ VERİM İÇİN VAZGEÇİLMEZ BİR ŞARTTIR. LEONARDO DA VINCI ÜRETKEN YARATICILIĞA İYİ BİR ÖRNEKTİR. HAYAL ETTİĞİ HERŞEYİ PRATİĞEDE GEÇİRMİŞTİR. * UÇAK YAPMAYI PLANLAYIP, KANAT YAPMIŞ VE ATLAMIŞTIR. * DENİZALTIYI PLANLAMIŞ, SUALTINA İNMEK İÇİN İLK PROTOTİPLERİ YAPMIŞTIR. WALT DISNEY: HAYELLERİNİN PLANINI ÇİZMİŞ VE UYGULAMAYA KOYMUŞTUR.

81 A. ŞERİF İZGÖREN “ BURNUNUN DİBİNDE HAREKETSİZ DURANLARI BAŞKA GÖZLE GÖRÜP KIPIRDAR HALE GETİRENLER YARATICI İNSANLARDIR. ” A. ŞERİF İZGÖREN

82 TAKIM YARATICILIĞI 1093 PATENTLİ BULUŞU BULUNAN EDİSON ’ A : “YARATICI BİR İNSAN MISINIZ?” SORUSUNUSORDUKLARINDA: “HAYIR. SADECE GRUPLA YARATICILIK TEKNİKLERİMİ GELİŞTİRDİM.”

83 TAHMİN EDİLENİN AKSİNE DÜNYADAKİ ÖNEMLİ BULUŞLAR BÜYÜK ŞİRKET VE KURULUŞLARDAN DEĞİL, UFAK GARAJLARDAN ÇIKMAKTADIR. BÜYÜK ŞİRKETLER ARASINDA EN YARATICILARDAN BİRİ OLAN SIEMENS ’ TE 100 ÇALIŞAN BAŞINA DÜŞEN PATENT SAYISI 10 İKEN, KÜÇÜK ÖLÇEKLİ BAŞARILI FİRMALARDAN BİRİ OLAN FISCHER ’ İN 100 ÇALIŞANINA DÜŞEN PATENT SAYISI 234 TÜR.

84

85

86 • yılları arasında yaşamış akrobat •İlk kez 1859’da şelaleyi ip üstünde geçmişti. Charles BLONDIN

87 5- GÜVEN LİDER-YÖNETİCİ EKİBİNE GÜVEN VERİR. SORUMLULUK SAHİBİ OLMAK, HERKESİN İNANDIĞI BİR İNSAN OLMAK VE DAVRANIŞLARINDA TUTARLILIK GÖSTERMEK EKİBİN GÜVENİNİ KAZANMANIZI SAĞLAR. SORUMLULUK GÜVEN TUTARLILIKİNANILIRLIK ++= EĞER YÖNETİCİNİZ İÇİN “ BU ADAM YARIN BİZİ RAHATLIKLA SATAR ” DÜŞÜNCENİZ VARSA HERŞEY BAŞLAMADAN BİTMİŞ DEMEKTİR.

88 GÜVEN ; - KİŞİSEL VE MESLEKİ İLİŞKİLERDE EN ÖNEMLİ FAKTÖRDÜR. - İNSANLARI BİR ARADA TUTAN YAPIŞTIRICIDIR. - ETKİLİ BİR KİŞİ YA DA KURUM OLMANIN ANAHTARIDIR. BİR MÜESSESEDE YÖNETİCİYE KARŞI GÜVEN YOKSA ; KAYNAŞMA VE BİRLİKTELİK OLMAZ. KAYNAŞMA VE BİRLİKTELİĞİN OLMADIĞI YERDE BAŞARI OLMAZ “KRİZ ANINDA İŞÇİ ÇIKARMA” VOLSWAGEN’ TUTUMU

89 BAŞKALARININ GÜVENİNİ KAZANMAK İÇİN 12 YÖNTEM 1- VERDİĞİNİZ SÖZÜ TUTUN: (SAF /3) “YAPAMAYACAĞINIZ ŞEYİ SÖYLEMENİZ ALLAH KATINDA PEK BÜYÜK BİR GAZAB SEBEBİDİR. (SAF /3) “VERİLEN SÖZDE DURMA İNSAN OLMANIN GEREĞİDİR.” F. G. “BİN KERE VAAD EDECEĞİNE BİR KERE VAADİNİ YERİNE GETİR. F.G * KARARLARINIZDA SÖZ VE DAVRANIŞLARINIZDA TUTARLI VE İSTİKRARLI OLUN. * SIK-SIK KARAR DEĞİŞTİRMEYİN * VERDİĞİNİZ SÖZLERİNİZİ UNUTMAYIN. * TUTAMAYACAĞINIZ VE TUTMAYA NİYETLİ OLMADIĞINIZ SÖZLER VERMEYİN. * SÖZÜNÜZÜ TUTMAK SİZE ZARAR VERECEKSE, İŞİN BAŞINDAYKEN SÖZ VERMEYİN.

90 2-KİMSENİN YÜZÜNE SÖYLEYEMEYECEĞİNİZ SEYLERİ ARKASINDAN SÖYLEMEYİN: * İNSANLARI KÖTÜLEYEREK DEĞİL, ÖVEREK VE YÜCELTEREK DESTEK BULABİLİRSİNİZ. * EĞER BİRİSİ HAKKINDA OLUMSUZ BİR DÜŞÜNCENİZ YA DA ELEŞTİRİNİZ VARSA, BUNU ONUN YÜZÜNE SÖYLEYECEK KADAR CESUR VE MEDENİ OLUN. 3-YALAN SÖYLEMEYİN: * DOĞRUYU SÖYLEYEMİYORSANIZ SUSUN. * UZUN VADELİ BAŞARILAR DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜK ÜZERİNE KURULMUŞTUR. 4-AÇIK OLUN: BAŞKA İNSANLARLA İLİŞKİ KURMAK AMACIYLA İLETİŞİME GEÇTİĞİNİZDE, KALBİNİZİ AÇIN VE KENDİNİZ OLUN. N E KADAR SAKLAMAYA ÇALIŞSANIZ, İNSANLAR ENİNDE SONUNDA KUSURLARINIZI FARK EDECEKTİR. İNSANLARA KARŞI AÇIK OLUP, ZAYIF YÖNLERİNİZİ KABUL EDERSENİZ, İNSANLAR İÇTENLİĞİNİZİ VE DÜRÜSTLÜĞÜNÜZÜ TAKDİR EDECEKTİR. BÖYLECE SİZİNLE DAHA RAHAT İLİŞKİ KURACAKLARDIR.

91 6-SEVİMLİ, CANA YAKIN VE SAMİMİ OLUN. “İNSAN SEVMEDİĞİNDEN İSTİFADE EDEMEZ.” F.G “SEVİLMEK İÇİN, SEVİMLİ OLUNUZ.’’ P. NASON “BİR İNSAN GÜLER YÜZLÜ VE SEVİMLİ İSE VE HALKIN SEMPATİSİNİ KAZANACAK KADAR AKILLI İSE HERHALDE SÜREKLİ BİR BAŞARI ONDAN YANA OLACAKTIR. H. N. CASSON * ONLARA İLGİ GÖSTERİN, ONLARLA BAĞ KURUN. PERSONELİNİZ KİM OLURSA OLSUN, KENDİSİNİ SEVDİĞİNİZİ VE GÜVENDİĞİNİZİ HİSSETTİRİN. BU SİZİN DEĞERİNİZİ ARTTIRACAKTIR. PERSONELİNİZ DE SİZE GÜVEN DUYACAKTIR. * BAĞ KURMADAN ÖNCE İNSANLARI HAREKETE GEÇİRMEYE KALKMAK GÜVENSİZLİĞE, DİRENİŞE VE İLİŞKİLERİN GERGİNLEŞMESİNE NEDEN OLABİLİR.

92 7-PERSONELİNİZİ SEVİN: “İNSANLARI SEVİP, SEVDİĞİNİ DE HİSSETTİRME AKLIN YARISIDIR.” F.G F.G SEVGİ OLMADAN BAĞ, GELECEK VE ORTAK BAŞARI OLMAZ. TAKIM OLARAK OYNAYACAKSANIZ, BİRBİRİNİZİ SEVMELİSİNİZ. * YANINIZDAKİ İNSANLARA SEVGİ VE İLGİ GÖSTERMEK İÇİN ZAMAN AYIRIN. * ONLARIN SİZİN İÇİN NE ANLAM İFADE ETTİKLERİNİ DİLE GETİRİN. * SIRTLARINI SIVAZLAYIN VE UYGUN ALLARDA ONLARA SARILIN. * ASLA ONLAR İÇİN HİSSETTİKLERİNİZİ BİLDİKLERİNİ SANMAYIN, BUNU ONLARA TEKRAR-TEKRAR SÖYLEYİN. BİRİNE SIK-SIK ONU SEVDİĞİNİZİ SÖYLEMENİN HİÇBİR ZARARI YOKTUR.

93 8-ONLARA KARŞI SAYGILI OLUN: “SENİ MEMNUN EDECEK ŞEYLERİN, ALEMİDE MEMNUN EDECEĞİNİ UNUTMA!” KURAL: Karşındaki kişinin göstermesini istediğin tutum ve davranışları kendin takın. “ Saygı görmek için saygılı davranın.” Sang H. KİM

94 9- PERSONELİNİZİN PROBLEMLERİNDE ONLARA YARDIMCI OLUN. Personelinizin hak ve çıkarlarını her yerde ve her zaman koruyun ve savunun. Böylece sevgi, saygı ve güvenlerini kazanırsınız. 10-PERSONELİNİZİN ARASINDA AYRIM YAPMAYIN. Tarafsız, adil ve objektif olun. Teşkilatınızın imkanlarını, hak ve menfaatlerini personeliniz arasında eşit dağıtın. 11-HATA YAPARSANIZ ÖZÜR DİLEYİN. Dikkatli davranıp aynı hatayı bir daha yapmamaya çalışın. Kesinlikle kendi hatalarınızı başkalarına yüklemeyin yoksa personelin saygısını ve itimadını kaybedersiniz.

95 12-YETKİLERİNİZİ DEVREDİN * Yetki aktaran bir insan olduğunuzda, insanlarla beraber ve onlar aracılığıyla çalışır, ama aslında daha fazlasını yaparız. * Başkalarına kendi kişisel ve mesleki gelişmelerinde en yüksek düzeye ulaşma olanağı sağlamış oluruz. * Kısaca yetkilendirmek etkimizi başkalarına yaymaktır. * İnsanların potansiyelini görmek, kaynaklarımızı onlarla paylaşmak ve tamamen onlara güvendiğimizi göstermektir.

96 SAKIP SABANCI ’ YI, 20 YAŞINDA ŞU ANKİ NİTELİK VE BİLGİ DÜZEYİNE SAHİPKEN, BEŞ PARASIZ SOKAĞA BIRAKSANIZ NE OLUR?

97 PARA VE BAŞARI GETİREN BİLGİYE UZMAN TEKNİK-BİLGİ (KNOW HOW) DENİR. EĞER BİR İNSAN BÜYÜK BİR BAŞARI KAZANMIŞSA, BUNUN ARDINDA BİR UZMAN TEKNİK BİLGİ VARDIR. NEYİ NASIL YAPACAĞINI BİLMESEYDİ BAŞARAMAZDI.

98 SEZEN AKSU : “ŞIMARIK” PARÇASI İÇİN TARKAN’DAN, “YAŞASIN KÖTÜLÜK” ŞARKISININ SÖZLERİ İÇİN DE YONCA EVCİMİK ’ TEN ALTIŞAR MİLYAR ALDI !

99 6- NİTELİK VE BİLGİ İŞ YAŞAMINDA SADECE NİTELİKLERİMİZ VAR VE KURUMLAR SİZE DEĞİL NİTELİKLERİNİZE PARA ÖDÜYORLAR. NİTELİKLERİNİZİ ARTTIRIRSANIZ NASIL İŞ BULURUM DÜŞÜNCESİ OLMAZ. “ İşsiz insan yoktur, işe yaramayan insan vardır. ” Hekimoğlu İSMAİL

100 “ Bilgi en az sermaye kadar önemlidir. ” Üzeyir GARİH Çok hızlı bilgi üretilen, dağıtılan, tüketilen bir dünyada öğrenmek, bilmek, anlamak bir tercih değil, zorunluluktur. Ve güç; bilgiyi bulup kullanabilmektir. “ 21. Yüzyıl bilgi çağı değil bilgiyi kullanma çağı olacaktır. ” Mahmut TEZCAN

101 1- Önemli olan çok şey bilmekten daha çok, işe yarar bir şeyler bilmekten 2- Önemli olan işe yarar birşeyler bilmekten daha çok bildiği şeyi nasıl kullanabileceğini bilmek ve onu kullanabilmektir. Bir çok kişinin sorunu, uzman bilgiye sahip olmamak değil, sahip olduğu uzman bilgiyi satamamaktır.

102 BİLGİ HAVUZUNUZU GENİŞLETMELİ VE NİTELİKLERİNİZİ ARTTIRMALISINIZ * ZAMANI VERİMLİ KULLANMAYI BİLİN * VERİMLİ TOPLANTI YÖNETİMİNİ BİLİN * TOPLULUK KARŞISINDA KONUŞABİLME YETENEĞi EDİNİN * ETKİLİ İLETİŞİM GÜCÜNÜZÜ GELİŞTİRİN * ÜSTÜN ORGANİZASYON YETENEĞİNİZİ GELİŞTİRİN * İNSANLARI MOTİVE EDEBİLME YETENEĞİNİZİ GELİŞTİRİN * TAKIM OLUŞTURABİLME YETENEĞİNİZİ GELİŞTİRİN “ İnsan öğrenmeyi bıraktığı gün yaşlanır ” Henry FORD “ Bulunduğunuz yerin en iyi süngeri siz olun ”

103 * GÜLME VE GÜLDÜREBİLME BECERİNİZİ GELİŞTİRİN * PRATİK DÜŞÜNEBİLME BECERİSİ EDİNİN * ETKİN, DOĞRU VE GERÇEKÇİ DEĞERLENDİRME (MUHAKEME) YAPABİLME YETENEĞİ EDİNİN * EKİP OLUŞTURABİLME VE EKİBE UYUM SAĞLAYABİLME BECERİSİ EDİNİN * MEDENİ CESARET GÖSTERME BECERİNİZİ GELİŞTİRİN * YENİ METODLAR GELİŞTİRME BECERİSİ EDİNİN * DUYGUSAL DURUMUNU KONTROL ETME VE YÖNETME BECERİSİ EDİNİN * FIRSATLARI GÖREBİLME VE DEĞERLENDİRME BECERİSİ EDİNİN

104 BAŞARININ KARAKTER BOYUTU * Kaliteye önem veren * Yetenek repertuarı zengin * Hata ve yenilgiden ders alan * Çalışkan * Genel kültür düzeyi yeterli * Grup çalışmalarına uyumlu * Aktif, sosyal faaliyete açık * Motive edici

105 * Etkileyici ve karizmatik * Söylediğiyle yaptığı uyumlu * Girişimci eyleme geçebilen * Hislerini kelimelerle aktarabilen * Cesaretli, risk alabilen * Duygularına hakim * Amaçlarına adanabilen * Medeni cesarete sahip * Çözüm bulucu, uzlaştırıcı

106 * Sistemli yaşayan * Değişime açık yenilikçi * Hatasını kabul eden * Esnek, hoşgörülü * Gelişime dönük yaşayan * İnsanlara sevgi, ilgi gösteren * İnsan psikolojisini bilen * Güzel ve etkileyici konuşabilen

107 * Üzüntülere dayanabilen * Çevresindekilere güven verebilen * Dikkatli, özenli, titiz * Sürekli daha iyisini arayan

108 * Kötümserlik * Sürekli aykırılık * Sistemsiz düşünmek * Tembellik * Pasif, içedönüklük * Gündelik yaşamak * Sorumsuzluk * Saygısızlık UZAK DURMANIZ GEREKEN KARAKTER ÖZELLİKLERİ * İradesiz, fevri davranışlar * Kararsız olmak * Aşırı ihtiyatlılık * Uyumsuzluk * Tepkisellik, çekişmeye girme

109 Liderliğin Paradoksal Emirleri İnsanlar mantıksız, sağduyusuz ve bencildir, yine de onları sevin. İyilik yaparsanız insanlar sizi bencil bir art niyetle suçlayacaktır, yine de iyilik yapın. Başarılı olursanız, sahte arkadaşlar ve gerçek düşmanlar kazanırsınız, yine de başarılı olun. Bugün yaptığınız iyilik, belki yarın unutulacaktır, yine de iyilik yapın. Dürüstlük ve samimiyet sizi incitebilir, yine de dürüst ve samimi olun. En büyük fikirlere sahip en büyük adam, en küçük kafaya sahip en küçük adam tarafından vurulabilir, yine de büyük düşünün.

110 İnsanlar ezilenlerin tarafını tutar ama güçlüleri izler, yine de ezilenler için dövüşün. Kurmak için yıllarınızı adadığınız bir şey bir gecede yıkılabilir, yine de kurun. İnsanlar gerçekten yardıma ihtiyaç duyabilir ama onlara yardım ettiğinizde size saldırırlar, yine de onlara yardım edin. Dünyaya sahip olduğunuz şeyleri verirseniz, sırtınıza bir yumruk yersiniz, siz yine de verin. Eğer “ daha iyisi ” mümkünse, “ iyi ” yeterli değildir.

111 NASIL BAŞARISIZ YÖNETİCİ OLUNUR • Daima despot olun.Her davranışınız “ben”,her çalışanınıza benim çalışanım diye davranın • Bütün kuralları sürekli çiğneyin. • Anlaşılmaz talimatlar verin.O zaman bir çalışanınız hata yaparsa hatayı o’na yükleyebilirsiniz. • Mümkün olduğunca alaycı olun.Bu uyanık olduğunuzu gösterir. • Fikrinizi hiçbir zaman söylemeyin.Biri bunu ilerde koz olarak kullanabilir. • İyi yapılan bir işi hiçbir zaman taktir etmeyin.Çünkü personel zam isteyebilir. • İşgörenlerin fikirlerine açık olmayın.Onların fikirlerini kabul etmeyin.Bu işi kim yürütüyor onlar mı ? Siz mi ?

112 • Size kimin sorumlu olduğüunu hiçbir zaman açıkça belli etmeyin: Daha esnek bir organizasyona sahip olursunuz. • Bütün şikayetlere karşı gayet kayıtsız olun.Davranışlarınızı benimsemiyorlarsa başka yerde çalışabilirler. • Personelin eğitimini hiçbir zaman teşvik etmeyin. Birisi işinizi elinizden alabilir. Lüzumsuz bilgi ukala yapar. VE HATTA ARAŞTIRMADAN SAKIN GÜLMEYİN.

113

114

115

116 İYİ VE BAŞARILI LİDERLER…TEŞEKKÜRLER Öğr.Gör.Mahmut AÇIL


"SİSTEM LİDERLİĞİ Öğr.Gör.Mahmut AÇIL" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları