Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BÜYÜME VE GELİŞME 1-3 YAŞ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BÜYÜME VE GELİŞME 1-3 YAŞ."— Sunum transkripti:

1 BÜYÜME VE GELİŞME 1-3 YAŞ

2 1-3 yaş Konuşma, yürüme, motor fonksiyonların gelişmesi ile çok hareketli bir dönemin başlangıcıdır. Bu yaş grubu çocuğunda dokunma, elle temas, çevreyi keşfetme çok önemlidir. Çocuk meraklıdır. Çevresindeki her şeyin büyüklüğü, şekli, rengi,ağırlığı ve fonksiyonu onun ilgisini çeker.

3 Ancak henüz çok az şeyi anlar.
Her çocuğun gelişmesinde faklılıklar görülebilir. Bazı çocuklar enerjilerini motor aktivitelere yöneltirler erken yürürler. Diğer taraftan dil gelişimi geri kalabilir. Bazı çocuklar ise erken konuşur geç yürüyebilir.

4 FİZİKSEL BÜYÜME Büyüme hızı 2 yaşına kadar devam eder.
Vücut Ağırlığı Büyüme hızı 2 yaşına kadar devam eder. 2 yaştan okul öncesi döneme kadar sabit kalır. Çocuğun görünümü yavaş yavaş yetişkin görünümüne benzemeye başlar. 18. aydan itibaren kas kitlesi hızla artar. Ekstraselüler sıvı miktarı azalır. 2-2.5 yaşında doğum kilosunun dört katına ulaşır.

5 Boy Uzunluğu 1-2 yaşlar arasında boy uzaması oldukça yavaştır. Gövdeden çok ekstremiteler özellikle de bacaklarda uzama olur. Çocuğun boyu yılda cm uzar. Çocuk 2 yaşında yetişkin boyunun yarısına ulaşır.

6 Beslenme Büyümenin yavaşlaması ile birlikte besin gereksinim ve iştah azalmıştır. Kemik ve diş gelişimi için kalsiyum önemlidir. Günlük 2-3 bardak süt günlük kalsiyum gereksinimini karşılar. 2 yaşına kadar tam yağlı sonra düşük yağlı sütler önerilmektedir.

7 Çocuk bu dönemde yemeklerini seçmek ister. Kaşık çatal kullanabilir.
Demir eksikliği, C vitamini ve A vitamini eksiklikleri görülebilmektedir. Çocuk bu dönemde yemeklerini seçmek ister. Kaşık çatal kullanabilir. Yemek ölçüsü çocuğa uygun olmalı, masada gerginlik olmamalı, renkli ve etkileyici servis yapılmalı. Yemek oyun haline dönüştürülmemelidir. A.İşler

8 Diş Gelişimi Doğumdan sonra 5-6 aylarda başlayan diş çıkarma süreci 2-3 yaşına kadar devam eder. Tamamlandığında sayısı 20’ye ulaşır. Süt dişlerin sayısı aşağıdaki formül ile hesaplanabilir:

9 Çocuğun Yaşı ( ay) – 6= Diş Sayısı
Nadir görülmesine rağmen çocuk doğduğunda alt ve üst kesiciler çıkmış olabilir. Dişlerin çıkmasında bireysel, ailevi ve genetik özellikler önemlidir. Diş çıkmasında aşırı gecikmenin nedeni genellikle genetik ve tiroid hormonun eksikliğidir.

10 Sağlıklı dişler için yeterli ve dengeli beslenme yapılmalıdır.
Özellikle bebeklik döneminde beslenme yetersizliği ya da kronik hastalıklı çocuklar kalıcı dişlerde sorunlar yaşayabilirler.

11 2 yaştan küçük çocuklarda diş bakımı aile tarafından gaz bezi ya da küçük diş fırçası ile yapılmalıdır. Ayrıca şekerli besinleri en aza indirme diş çürüklerini azaltabilmektedir.

12 Uyku Uyku süresi 12-14 saattir.
Genellikle uyku gecedir ve öğleden sonra 1-2 saattir. Çocuk rüya gördüğünü söyler ama rüya ile gerçeği ayırt edemez.

13 Karanlıktan korkar. Çocuk yatarken ışık açık bırakılmalıdır. Yatakta hikaye okuma, konuşma, sevdiği oyuncağı ile yatması uyumayı kolaylaştırır.

14 Seksüel Gelişim Çevresindekilerin ve kendisinin vücut bölümlerinin farkındadır vücudun belli bölümlerine dokunur. Oyuncaklarını ve insanları gözler. Kadın erkek ayrımı yapabilir. A.İşler

15 Tuvalet Eğitimi Tuvalet eğitimine başlanmadan önce;
Çocuk rektal ve üratral sfinkter kontrolü sağlamış, idrar ve gaitayı tutmanın anlamını biliyor olmalıdır.

16 Çocukta mesane kontrolü;
Çocuğun gelişme hızı, Tuvalet eğitimi uygulama biçimi, Uygulayan kişi, Çocuğun kişilik yapısı ve emosyonel durumu Ev ortamı göz önüne alınarak başlanmalıdır.

17 Çocuk klozette uzun süre oturtulmamalı
Yalnız bırakılmamalı Süre 5-10 dakikayı geçmemeli, Oyun haline dönüştürmemeli, Başarılı davranış ödüllendirilmeli, Başarısız davranış cezalandırılmamalı. Çocuk tuvalet eğitimi için hazırsa bir haftada tamamlanır.

18 Başarısız olunmuşsa bir sonraki aya bırakılmalıdır.
Gece idrar kontrolü 4-5 yaşına kadar sürebilir. Çocuk gece kaldırılmamalıdır. Yatmadan önce sıvı kısıtlaması yararlı olabilir. Yoğun aktivite zamanlarında çocuk unutabilir sık sık hatırlatılmalıdır.

19 NÖROMOTOR GELİŞME 12-15 AY Kaba Motor Yardımsız kalkar yürür
Odanın zeminine ya da koltuğa diz çöker Merdivenleri emekleyerek çıkar Çömelip oyuncağını alabilir

20 İnce Motor İçmek için bardağı eğebilir Kaşık kullanmaya çalışır, fakat dökebilir İki küpü birbiri üzerine koyar

21 4-6 kelimeyi anlayarak söyler Kendine has kelimeler kullanır
Dil Gelişimi: 4-6 kelimeyi anlayarak söyler Kendine has kelimeler kullanır Kendi ismini bilir Ritimden, müzikten zevk alır A.İşler

22 15-18 AY Kaba Motor Acemice koşar
Alçak iskemleye oturur, büyük iskemleye tırmanır Yardımla merdiven çıkabilir Topu kısa mesafeye atabilir Bir ayağının üzerinde yükselebilir

23 İnce Motor Kitabın sayfalarını çevirebilir 3-4 küpü üst üste koyabilir Kendince yazı yazar Yemeği kendisi yemeğe başlar Resimleri tanır ve adlandırır

24 Dil Gelişimi 6-10 kelimeyi söyleyebilir Merhaba, teşekkür ederim gibi sözleri söyleyebilir Fincan, kaşık, araba gibi eşyaları tanır Basit emirleri anlar ve yerine getirir

25 18-21 AY Kaba Motor Koşması rahattır Yardımla merdivenleri inebilir
Yalnız merdivenleri çıkar Kendisi iskemlede oturabilir

26 İnce Motor 5-6 küpü üst üste koyabilir Gösterildiğinde kağıdı katlayabilir Basit ev işlerine yardım eder Bazı elbiselerini çıkarır Bir şey göstermek için kişileri çeker

27 İki ya da üç kelimeyi birleştirebilir Yemek ya da içecek isteyebilir
Dil Gelişimi 15-20 kelime konuşabilir İki ya da üç kelimeyi birleştirebilir Yemek ya da içecek isteyebilir A.İşler

28 2 YAŞ Kaba Motor Düşmeden koşar Merdivenleri inip çıkar
Eliyle topu atabilir Ellerini çırpar Kapıyı açar A.İşler

29 Kitap yapraklarını tek tek çevirebilir Yatay ve dikey çizgi çizebilir
İnce Motor 6-7 küple kule yapabilir Kitap yapraklarını tek tek çevirebilir Yatay ve dikey çizgi çizebilir Makas ile kesebilir Çatalı ve kaşığı iyi tutar A.İşler

30 Dört ya da daha fazla kelimeden oluşan cümle kurar
Dil Gelişimi Dört ya da daha fazla kelimeden oluşan cümle kurar Ben sen gibi zamirleri kullanır Burun ağız gibi organlarını gösterir İsmini tanır A.İşler

31 2.5 YAŞ Kaba Motor Sıçrayabilir Ayak parmakları üzerinde durabilir
Bir ayağı üzerinde durmak için çaba harcar

32 İnce Motor 7-8 küpü üst üste koyabilir Oyuncakları itebilir Kırılacak objeleri taşıyabilir Giysilerini giyebilir Ellerini yıkar ve kurular Çatalla yemek yer Gösterildiğinde daire çizebilir

33 Dil Gelişimi Kendinin ben olduğunu bilir Yaygın kullanılan objelerin isimlerini bilir İki rakamı tekrarlayabilir Basit sorulara cevap verebilir

34 2.5 YAŞ Kaba Motor Bir dakika tek ayak üzerinde durabilir
Merdivenleri rahatça iner, çıkar tırmanır Üç tekerlekli bisikleti kullanabilir

35 İnce Motor Sürahiden su dökebilir Düğmeleri açabilir Ayakkabılarını giyebilir 8-10 küpü üst üste koyabilir

36 Dil Gelişimi Üç sayıyı ve 6 hecelik bir kelimeyi tekrarlayabilir
Bir resimdeki üç ve daha fazla objenin adını bilir Cinsiyetini bilir Kısa şiir ve öykü bilir En az bir rengi bilir kelimeyi bilir

37 Konuşmanın gecikmesinde etkili olan faktörler;
Çevresel faktörler İşitme bozuklukları Doğumsal kusurlar Beyin zedelenmesi Duygusal sorunlar

38 ZEKA VE ZİHİNSEL GELİŞİM
Çocukta zeka gelişimi onun genetik yapısı, zeka potansiyeli ve çevrenin bunlar üzerine etkisi sonucu gelişmektedir. A.İşler

39 Zeka 10-12 yaşlara kadar gelişmesi hızlı olmakla beraber,
20 yaşına kadar sürmekte, yetişkin dönemde uzun süre aynı kalmakta, orta yaştan sonra yavaş yavaş düşüş gösterdiği düşünülmektedir.

40 Zihinsel gelişimde bireyler arasında farklılıklar vardır.
Çocuğun doğumda belirli bir zeka potansiyeli vardır. Genetik faktörler başta olmak üzere, bebeğin doğumdan önce ve sonra beslenmesi, sağlık durumu, ailenin sosyal, ekonomik ve kültürel düzeyi zihinsel gelişimde etkilidir.

41 Yaşasın Ders Bitti !!!!!! A.İşler


"BÜYÜME VE GELİŞME 1-3 YAŞ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları