Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

2007-2008 Fizik Öğretim Programı. Fizik Dersi Öğretim Programının Tanıtımı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ Gazi Üniversitesi Fizik Öğretim Programı Geliştirme Özel.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "2007-2008 Fizik Öğretim Programı. Fizik Dersi Öğretim Programının Tanıtımı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ Gazi Üniversitesi Fizik Öğretim Programı Geliştirme Özel."— Sunum transkripti:

1 Fizik Öğretim Programı

2 Fizik Dersi Öğretim Programının Tanıtımı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ Gazi Üniversitesi Fizik Öğretim Programı Geliştirme Özel İhtisas Komisyonu Adına Fizik Öğretim Programı

3 1. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ (Gazi Ü.) 3. Prof. Dr. Ömer Asım SAÇLI (Bahçeşehir-Arel Ü.) 5. Doç. Dr. Salih ATEŞ (Abant İzzet Baysal Ü.) 7. Arş. Gör. Dr. Uygar KANLI (Gazi Ü.) 9. Uzman Öğr. Ayşegül ARSLAN (TTKB) 1. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ (Gazi Ü.) 2. Prof. Dr. Haşim MUTUŞ (İstanbul Ü.) 3. Prof. Dr. Ömer Asım SAÇLI (Bahçeşehir-Arel Ü.) 4. Prof. Dr. Ömür AKYÜZ (Yeditepe Ü.) 5. Doç. Dr. Salih ATEŞ (Abant İzzet Baysal Ü.) 6. Yard. Doç. Dr. Ali ERYILMAZ (ODTÜ) 7. Arş. Gör. Dr. Uygar KANLI (Gazi Ü.) 8. Arş. Gör. Gökhan SERİN (ODTÜ) 9. Uzman Öğr. Ayşegül ARSLAN (TTKB) 10. Uzman Öğr. Türkkan GÜLYURDU (TTKB) Özel İhtisas Komisyonu Üyeleri

4 Öğretim Programı Geliştirme Çalışmaları •2003 Yılında İlköğretim programlarını geliştirme çalışmaları başladı. •Fen ve Teknoloji Dersi öğretim programı sınıflar için geliştirme çalışmaları 2005 yılında tamamlandı. • Öğretim yılı itibari ile sınıflar için geliştirilen öğretim programı tüm Türkiye de uygulanırken, Pilot okullarda uygulanmakta olan 8. sınıflar için öğretim yılında uygulanacaktır. •Yeni Öğretim programına uygun ders kitaplarının yazımı tamamlanmıştır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

5 Öğretim Programı Geliştirme Çalışmaları •Yeni Fen ve Teknoloji öğretim programı; –Fen Bilgisi  Fen ve Teknoloji –Ders Saati 3  4 Saat/Hafta –Sarmal Yaklaşım –Bilgi Kazanımları –Beceri Kazanımları (BSB, FTTÇ ve TD) –Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri –Yapılandırmacı Yaklaşıma Daha Çok Vurgu –Az Bilgi Öz Bilgi –Öğrenci Merkezli Yaklaşım Esas Alınmıştır –Ders Kitabı+Öğrenci Çalışma Kitabı+Öğretmen Kılavuzu Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

6 Fizik Öğretim Programları •İlköğretim de 2005 yılında tamamlanan öğretim programı reformunun ardından lise düzeyindeki temel derslerin programı da değiştirilmeye başlanmıştır. •Bu kapsamda dört yıllık lise fizik dersi için öğretim programı geliştirme çalışmalarına 2006 yılı başında başlanmıştır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

7 Fizik Öğretim Programları •9. Sınıf öğretim programı Ekim 2007 ayında TTKB tarafından öğretim yılında tüm Türkiye genelinde uygulanmak üzere kabul edilmiştir. •10. Sınıf öğretim programı tamamlanmış olup Mart 2008 ayında TTKB tarafından öğretim yılında tüm Türkiye genelinde uygulanmak üzere kabul edilmiştir. •11. ve 12. sınıf öğretim programları da büyük oranda geliştirilmiş olup, tamamlanmak üzeredir. •9. sınıf öğretim programına uygun ders kitabı yazımı tamamlanmıştır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

8 Yeni Fizik Öğretim Programı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

9 Fizik Öğretim Programını Yaşam Temelli Yaklaşım Esas Alınmıştır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

10 Fizik Öğretim Programının Katmanları Birbirine Çapraz Olarak Yedirilmiş İki Katmandan Oluşmuştur •Beceri Katmanı •Bilgi Katmanı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

11 Fizik Öğretim Programının Yapısı Beceri Katmanı (114) –Problem Çözme Becerileri: PÇB (23) –Fizik-Teknoloji-Toplum-Çevre:FTTÇ (40) –Bilişim ve İletişim Becerileri: BİB (23) –Tutum ve Değerler:TD (28) Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

12 Fizik Öğretim Programının Yapısı Problem Çözme Becerileri: PÇB 1.Araştırılacak bir problem belirler ve bu problemi çözmek için plan yapar (7). 2. Belirlediği problemin çözümü için deney yapar ve veri toplar(7). 3. Problemin çözümü için elde ettiği verileri işler ve yorumlar(9). Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

13 Fizik Öğretim Programının Yapısı Fizik-Teknoloji-Toplum-Çevre:FTTÇ 1. Fizik ve teknolojinin doğasını anlar(16). 2.Fizik ve teknolojinin birbirini nasıl etkilediğini analiz eder(6). 3.Fizik ve teknolojinin birey, toplum ve çevre ile etkileşimini analiz eder(18). Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

14 Fizik Öğretim Programının Yapısı Bilişim ve İletişim Becerileri: BİB 1.Bilgiyi arar, bulur ve uygun olanı seçer (5). 2.Amacına uygun bilgi geliştirir (4). 3.Bilgiyi en etkin şekilde sunar (3). 4.İletişim becerileri geliştirir (5). 5.Temel bilgisayar becerileri geliştirir (6). Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

15 Fizik Öğretim Programının Yapısı Tutum ve Değerler:TD 1.Kendine ve diğerlerine karşı olumlu tutum ve değerler geliştirir (13). 2.Fiziğe ve dünyaya karşı olumlu tutum ve değerler geliştirir (8). 3.Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve değerler geliştirir (7). Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

16 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı Öğretim Yılında Tüm Türkiye Genelinde Uygulanacaktır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

17 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı Bilgi Katmanı (71) –Fiziğin Doğası (16) –Enerji (17) –Madde ve Özellikleri (8) –Kuvvet ve Hareket (14) –Elektrik ve Manyetizma (7) –Dalgalar (9) Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

18 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 1. Ünite: Fiziğin Doğası (16) –Fiziğin Uğraş Alanı –Fiziğin Doğası –Fizikte Modelleme ve Matematiğin Yeri –Fizik, Günlük Yaşam ve Teknoloji Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

19 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 2. Ünite: Enerji (17) –İş, Güç ve Enerji –Enerji Dönüşümleri ve Enerjinin Korunumu –Enerji Kaynakları –Isı ve Sıcaklık Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

20 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 3. Ünite: Madde ve Özellikleri (8) –Maddelerin Sınıflandırılması ve Özellikleri –Maddelerin Değişimi Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

21 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 4. Ünite: Kuvvet ve Hareket (14) –Doğrusal Hareket –Doğadaki Temel Kuvvetler –Newton’un Hareket Yasaları –Sürtünme Kuvveti Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

22 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 5. Ünite: Elektrik ve Manyetizma (7) –Elektrik Akımı –Potansiyel Farkı –Direnç –Elektrik Akımının Manyetik Etkisi Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

23 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 6. Ünite: Dalgalar (9) –Dalgalarla İlgili Temel Büyüklükler –Depremler Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

24 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

25

26 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı Ağaç Ağaç modelinde; •ağaç öğrenciyi, •meyve bilgi öğrenme alanlarını ve •kök ise becerileri temsil etmektedir. yağmur damlası Bilgi ve becerilerin birbirini dönüşümlü olarak desteklediğini göstermek için ise yağmur damlası modeli kullanılmıştır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

27 9. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı ÜNİTELER KAZANIM SAYISI SÜRE/DERS SAATİ Kazanım Sayısı/Süre ORANI 1. ÜNİTE Fiziğin Doğası 1691,78 2. ÜNİTE Enerji17180,94 3. ÜNİTE Madde ve Özellikleri 890,89 4. ÜNİTE Kuvvet ve Hareket 14160,88 5. ÜNİTE Elektrik ve Manyetizma 7100,70 6. ÜNİTE Dalgalar9100,90 TOPLAM=71720,99 Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

28 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı Öğretim Yılında Tüm Türkiye Genelinde Uygulanacaktır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

29 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı Bilgi Katmanı (47) 1.ÜNİTE: Madde ve Özelikleri (7) 2.ÜNİTE:Kuvvet ve Hareket (15) 3.ÜNİTE:Elektrik (10) 4.ÜNİTE:Modern Fizik (5) 5.ÜNİTE:Dalgalar (10) Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

30 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 1.ÜNİTE: Madde ve Özelikleri (7) –Katılarda Boyutlar Arası İlişkiler ve Dayanıklılık –Sıvılarda Kılcallık ve Yüzey Gerilimi –Gazlar ve Plazmalar Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

31 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 2.ÜNİTE:Kuvvet ve Hareket (15) –Kuvvet ve Özellikleri –Dengelenmiş Kuvvetler Etkisinde Hareket –Dengelenmemiş Kuvvetler Etkisinde Hareket –Etki-Tepki Kuvvet Çiftleri –Eylemsizlik Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

32 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 3.ÜNİTE:Elektrik (10) –Elektrostatik –Elektrik Devreleri Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

33 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 4.ÜNİTE:Modern Fizik (5) –Modern Fiziğe Giriş –Özel Görelilik Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

34 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı 5.ÜNİTE:Dalgalar (10) –Sarmal Yaylar ve Teller Üzerindeki Dalgalar –Su Dalgaları Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

35

36 10. Sınıf Fizik Öğretim Programının Yapısı ÜNİTELER KAZANIM SAYISI Süre/Ders Saati Oranı Kazanım Sayısı/Süre Oranı 1. ÜNİTEMadde ve Özelikleri790,78 2. ÜNİTE Kuvvet ve Hareket15250,60 3. ÜNİTE Elektrik10160,63 4. ÜNİTEModern Fizik590,56 5. ÜNİTEDalgalar10130,77 Genel Toplam 47720,68 Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

37 Bilimsel Hata & Kavram Yanılgısı Hata Kavram Yanılgısı Bilgi Eksikliği Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

38 Kavram Yanılgısı-Fiziğin Doğası ??? 2. 8 “Tüm araştırmalarda tek bir bilimsel yöntem kullanılır.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

39 Kavram Yanılgısı-Kuvvet ve Hareket ??? 1.1 “Bir cisme uygulanan kuvvet cismi harekete ettirmese de iş yapılır.” ??? 1.1 “Güç ve kuvvet aynı şeydir”, “Güç ve enerji aynı şeydir”. ??? 1.2 “Alınan yol ile yer değiştirme aynıdır” ve “sürat ile hız aynıdır.” ??? 2.1 “Hareket hâlindeki bir cisme etkiyen net kuvvet kaldırıldığında cisim zamanla durur.”, “Sabit hızlı hareket eden bir cisme etkiyen net bir kuvvet vardır.” “Hareket varsa her zaman net kuvvet vardır.”, “Kuvvet varsa her zaman hareket de vardır.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

40 Kavram Yanılgısı-Kuvvet ve Hareket •??? 3.2 “İvme ve hız her zaman aynı doğrultudadır.”, “Hız sıfırsa ivme de her zaman sıfırdır.”, “Cismin ivmesi yukarı doğru çıkarken azalır, aşağı doğru inerken artar.” •??? 3.5 “Yerçekimi cisimlere sadece yere düşerken etki eder.”, “Kütlesi büyük olan cisimler daha önce yere düşer.”, “Düşen cisimlerin ivmesi kütlesine bağlıdır.”, “Hareket eden bütün cisimlere hareket boyunca bir kuvvet etki eder.” • •??? 4.1 “Etki ve tepki kuvvetleri aynı cisim üzerine uygulanır.”, “Kuvvet bir cisimden diğer cisme alınıp verilir.”, “Etki ve tepki kuvvetleri birbirine eşit değildir; kütlesi daha büyük olan veya daha hareketli olan veya daha sert olan diğerine daha fazla kuvvet uygular.” •??? 5.1 “Eylemsizlik cisimlerin hareketini sürdürmesini sağlayan kuvvettir.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

41 Kavram Yanılgısı-Enerji ??? 4.1 “Sıcaklık bir sistemdeki rastgele hareket eden moleküllerin ortalama kinetik enerjisidir.” ve “40 ̊ C sıcaklık, 20 ̊ C sıcaklığın iki katıdır.” ??? 4.3 “Isı, bir sistemin iç enerjisidir.” ve “Bir bardak sıcak çayın ısısı, bir bardak ılık çayın ısısından yüksektir.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

42 Kavram Yanılgısı-Madde ve Özellikleri •??? 1.3 “Gazların hacimleri yoktur.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

43 Kavram Yanılgısı-Elektrik ve Manyetizma •??? 1.2 “Elektrik akımı yüklerin pilin pozitif kutbundan çıkıp negatif kutbuna doğru hareket eder”, “ Akım elektrik devre elemanları tarafından tüketilir.” ve “Akım pilin pozitif ve negatif kutbundan çıkıp ampul üzerinde çarpışır.” • •??? 1.4 “Seri bağlı ampuller paralel bağlı ampullerden her zaman daha parlak yanarlar” ve “Paralel bağlı ampuller seri bağlı ampullerden her zaman daha parlak yanarlar” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

44 Kavram Yanılgısı-Elektrik ve Manyetizma •??? 1.1 “Yüklü bir cisim sadece yüklü olduğu elektrik yüküne sahiptir.”, “Nötr bir cisimde hiç yük yoktur.” • •??? 1.4 “Bir yük elektriksel alan çizgisi üzerinde değilse yüke bir kuvvet etki etmez.”, “Alan çizgileri gerçektir.”, “Elektriksel alan çizgileri sadece iki boyutta gösterilir.”, “Sınırlı sayıda elektriksel alan çizgisi vardır.”, “Bir yük elektriksel alanın etkisiyle ivmelenirken her zaman alan çizgisi boyunca hareket eder.”, “Alan çizgileri herhangi bir noktada başlayıp sona erebilir. • •??? 1.5 “Elektriksel kuvvet ve elektriksel alan aynı şeylerdir ve aynı yöndedir”. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

45 Kavram Yanılgısı-Elektrik ve Manyetizma •??? 1.6 ve 1.7 “Potansiyel ve elektriksel alan arasında bir ilişki yoktur.”, “Potansiyel bir enerjidir.”, “Eş potansiyel eşit alan veya sabit alan anlamına gelir.”, “Yüksek gerilim kendi başına tehlikelidir.”, “Eş potansiyel çizgileri üzerinde bir yükü hareket ettirmek için iş yapılır.” •??? 2.1 “Akım devre boyunca aktıkça kullanılıp biter.”, “Elektronlar devrede ışık hızına yakın hızlarda hareket eder.” •??? 2.2 “Üretecin kutupları arasında bir akım yoktur.”, “Potansiyel devre boyunca akar.”, “Devredeki yükler pil (üreteç) tarafından üretilir.”, “Daha büyük pil daha büyük potansiyel fark demektir.”, “Piller hiç yoktan enerji üretirler.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

46 Kavram Yanılgısı-Dalgalar •??? 1.4 “Dalgalar enerjiye sahip değildir.” •??? 1.7 “Dalgalar hareket etmek için mutlaka bir ortama ihtiyaç duyar” •??? 2. 1 “Su, dalgayla beraber bir doğru boyunca ileriye doğru hareket eder.” Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

47 Kavram Yanılgısı-Modern Fizik •??? 1.1 “Modern fizik ve klasik fizik yasaları farklıdır.”, “Klasik fizik yasalarının yerini modern fizik yasaları almıştır.” •??? 2.1 “Evren esir denilen bir madde ile doludur.” •??? 2.1 “Kütle ışık hızına yakın hızlarda hıza bağlı olarak artar” • Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

48 Kavram Yanılgısı-Ağırlık •Bir cisme etki eden yerçekimi kuvveti •Bir cisme etki eden kütleçekim kuvveti •Bir cisme etki eden tepki kuvveti Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

49 Kavram Yanılgısı-Eylemsizlik •Newton’un 1. Hareket Kanunu •Diğer Kanunlar •Hangisiyle ilgili •Eylemsiz Gözlem Çerçevesi Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

50 Kavram Yanılgısı-Dönme Hareketi •Merkezkaç Kuvvet •Merkezcil Kuvvet Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

51 Kavram Yanılgısı-Mevsimlerin Oluşumu •Harvard Mezunlarının Düşünceleri •İngiltere’deki İlköğretim Öğrencilerinin Düşünceleri Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

52 Kavram Yanılgısı-Yerin Manyetik Alanı •Yerin Manyetik Alanının Konum ve Şiddeti Zamanla Değişiyor mu? •N Kutbu Kuzey Kutbu mu? Kuzeyi Gösteren Kutup mu? Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

53 Örnek Soru Aynı boyutlardaki iki metal toptan biri diğerinin iki katı ağırlığındadır. Toplar, tek katlı bir binanın çatısından aynı anda serbest bırakılıyorlar. Toplar yere ulaşıncaya kadar geçen süre, 1.ağır top için, hafif olanın yaklaşık yarısı kadardır. 2.hafif top için, ağır olanın yaklaşık yarısı kadardır. 3.ikisi için de yaklaşık olarak aynıdır. 4.ağır top için, hafif olanın yarısı kadar olmasa da belirgin miktarda azdır. 5.hafif top için, ağır olanın yarısı kadar olmasa da belirgin miktarda azdır. Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

54 Örnek Soru Şekildeki 1-5 yollarından hangisi, top kanalın R noktasından çıkıp, masanın sürtünmesiz üst yüzeyinde hareket ederken, topun izleyeceği yola en yakın yoldur? Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

55 Örnek Soru Bir ipe bağlanmış çelik bir top aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi, yatay bir düzlemde dairesel bir yörünge çizecek biçimde çevrilmektedir. P noktasında, ip aniden topa yakın bir yerden kopar. Eğer bu olaylar kuşbakışı olarak izleniyorsa, ip koptuktan sonra topun izleyeceği yola en yakın yol, 1-5 yollarından hangisidir? Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

56 Örnek Soru Aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi, bir tepenin kenarından bir top ateşlenir. 1-5 yollarından hangisi, merminin/güllenin izleyeceği en yakın yoldur? Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

57 Örnek Soru Şekilde görüldüğü gibi; bir asansör, çelik bir kablo ile asansör boşluğunda sabit bir hızla yukarı çıkarılıyor. Bütün sürtünmeler ihmal edilebilir. Bu durumda, asansöre etkiyen kuvvetler için denebilir ki; 1. kablonun uyguladığı yukarı yönde kuvvet aşağı yönde yerçekimi kuvvetinden büyüktür. 2. kablonun uyguladığı yukarı yönde kuvvet aşağı yönde yerçekimi kuvvetine eşittir. 3. kablonun uyguladığı yukarı yönde kuvvet aşağı yönde yerçekimi kuvvetinden küçüktür. 4. kablonun uyguladığı yukarı yönde kuvvet, havadan kaynaklanan aşağı yöndeki kuvvet ile yerçekimi kuvvetinin toplamından büyüktür. 5. yukarıdakilerden hiçbiri. (Asansör kablonun uyguladığı kuvvet nedeniyle değil kablo kısaldığı için yukarı çıkmaktadır ). Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

58 Örnek Soru Eğer bu küçük yuvarlak boncuğu artı şeklindeki ışık kaynağının önüne koyarsak, ışık yandığında perdede ne görürsün? (Boncuğun asılı olduğu ipi önemsemeyiniz.) Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ,

59 Fizik Öğretim Programı


"2007-2008 Fizik Öğretim Programı. Fizik Dersi Öğretim Programının Tanıtımı Prof. Dr. Bilal GÜNEŞ Gazi Üniversitesi Fizik Öğretim Programı Geliştirme Özel." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları