Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PKK TERÖRÜ İ LE ASKER İ MÜCADELE ALINMASI GEREKEN EK ÖNLEMLER SA Ğ LAYACA Ğ I ÜSTÜNLÜKLER -II-

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PKK TERÖRÜ İ LE ASKER İ MÜCADELE ALINMASI GEREKEN EK ÖNLEMLER SA Ğ LAYACA Ğ I ÜSTÜNLÜKLER -II-"— Sunum transkripti:

1 PKK TERÖRÜ İ LE ASKER İ MÜCADELE ALINMASI GEREKEN EK ÖNLEMLER SA Ğ LAYACA Ğ I ÜSTÜNLÜKLER -II-

2

3 Bu gördüğünüz uçak A-10 Thunderbolt II dir.  ABD, Texas Eyaleti San Antonio konuşlu bir firma olan zamanın Fairchild Republic firması tarafindan (şimdi Northrop Grumman) yıllarında 713 adet üretilen A-10 Thunderbolt II: ABD Hava Kuvvetleri'nin en önemli saldırı platformları arasında yer alır ve öncelikli görevi, çeşitli sabit yer hedeflerine saldırı yanında, özellikle tank ve zırhlı araçların yok edilmesidir.  Burnundaki döner topundan dolayı askeri çevrelerce Warthog (düğmeli domuz) benzetmesi, yapılan A-10 uçağı, basit yapısına rağmen, düşük irtifalar için tasarlanmış, her türlü yer hedefine özellikle de tank ve zırhlı araçlara karşı son derece etkili ve nokta atışı yapabilen iki jet motorlu hava-yer amaçlı bir taarruz uçağıdır.  Soğuk Savaş döneminde alçak uçuşla Sovyet tank ve zırhlılarını imha etmek üzere tasarlanmıştır. "Tank Katili" olarak anılır. Savaş alanı üzerinde 300 m altındaki irtifalara inip büyük kanat alanı sayesinde düşük hızlarda yerdeki düşman unsurlarını ateş altına alabilir.

4 •İki adet General Electric TF34-GE-100 turbofan motoru taşımaktadır. Bu motorların her biri libre gücündedir. •Motorlar gövde üstündedir ve birbirinden ayrılmıştır. Böylece yerden gelebilecek saldırılarda hasar görmemesi amaçlanmıştır. •Motorlardan birisi isabet alsa dahi diğer motor göreve devam edebilir. •Motor sesi çok değişiktir, hafif bir ıslık sesini andırır. Bu da uçağın saldırı anında erken fark edilmemesini sağlar. •Motorlar düşük sıcaklık yaydıklarından Stinger, Redeye ve SA-7B Strela gibi yerden atılan ısıya duyarlı füzelerin takibini zorlaştırır. •Soğuk Savaş döneminde T-62 tanklarının zırhlarını orta irtifadan delmek için geliştirilen 30 mm'lik GAU-8A/Gatling Makinalı Topu uçağın en etkili silahıdır.

5

6 •Alçak uçuşlarda oldukça başarılı olan, yerleşim yerleri ve kırsal kesimde hedeflere nokta atışı yapabilen, isabet gücü yüksek bir taarruz ve yakın hava destek uçağıdır. •Kısa ve ham pistlerden iniş-kalkış yapabilmesi Thunderbolt'a cepheye yakın alanlardan harekat olanağı sağlar. Oldukça dayanıklı bir uçaktır, bu da ona geniş bir harekat yarıçapı ve savaş alanında uzun süre kalabilme yeteneği vermektedir. •Harekat yarı çapı olarak km menzile saldırı yapabilir ya da 460 km menzile kadar yakın destek vererek, 2 saat kadar yakın destek yaptığı sıcak bölgede kalabilir. •Uçağın IR güdümlü füzelere karşı az zaafiyet vermesi, iki adet TF-34-GE-100 turbofan jet motorunun, uçağın atipik dizaynından, yani gövde üstünde olmasından, dolayısıyla yere daha az ısı potansiyeli sunmasından kaynaklanmaktadır.

7  General Electric yapımı GAU-8/A Avenger Gatling otomatik döner topuna sahiptir.  Top, 7 namluludur ve 0.43 kg-0.75 kg ağırlığında adet mermi kullanır metreden tank imhası yapabilir, pilotun seçimine göre dakikada mermi atabilir.  Gatling topunda 30 mm mermiler kullanılır. Hedefi vuran mermi bir bomba etkisi yaparak patlar.  Dakikada 3900 mermi havadan yağan bomba yağmuru gibidir. •30 mm'lik top mermileri, zirh delici fakirleştirilmis / indirgenmiş uranyum alaşımlıdır. (DU-Depleted Uranium) •Bir saniyelik makinali top salvosuyla, isabet halinde, bilinen hemen tüm tank ve zırhlı araçlar delinmektedir.

8 -Saldırı helikopterlerine (Cobra, Apache vs.) göre A-10'lar daha sağlamdır ve düşürülme riskleri daha düşüktür. - Rotor veya pervane kısmından isabet olan bir saldırı helikopterinin kurtulma şansı sıfıra yakın iken, motoruna isabet alan bir A-10'un üssüne geri dönme şansı çok daha yüksektir. - Üssüne geri dönemese veya bir karayoluna acil iniş yapamasa bile son çare olarak pilot, ACES II tipi fırlatma koltuğu (ejection seat) sayesinde paraşütle atlayabilir.Helikopterlerde böyle bir kabiliyet bulunmamaktadır.

9 •Sistem ve zırhı sayesinde hayatta kalma olasılığı yüksektir. Hasara karşın pilotun uçağı üsse geri döndürebilecek şekildeki dizaynı ve görev yükü-menzili uçağın dikkat çeken unsurlarıdır. •Pilot kabininin etrafı 3.8 cm kalınlığında titanyum zırh ile kaplıdır. Uçağın tümü zırhlı değildir, zırh sadece kokpite ve yakıt deposuna uygulanmıştır. • Uçağın dizaynında performanstan çok alçak irtifa (300 m) seyirlerinde yerden açılacak ateşe karşın hedefin imhası ve üsse dönmesi esas alınmıştır. Bu özellikleri kullanıcı pilotların uçağa güven duymasını ve hedefe giderken konsantrasyonunun korunmasını sağlar. •1991 yılındaki Körfez Savaşı'nda bazı A- 10 uçaklarında, gövde ve kanatlarda 30 cm civarında uçaksavar mermi delikleri olmasına karşın uçaklar üsse geri dönebilmiştir.

10

11 1991 yılındaki Körfez Savaşı sırasında A-10'lar destan yazmışlardır. •148 A-10 tarafindan gerçekleştirilen toplam sortide, Irak Ordusu'na ait: •1.000 tank, askeri araç, top ve obüs A-10'lar tarafından tahrip edilmiştir. •148 adet A-10 uçağının, sorti için hesaplamaları yapılan A-10 kayıp tahminlerinin aksine, sadece 5 adet A-10 kaybedilmiş, yerden açılan ateş sonucu isabet alan bir A-10 uçağı, kanadının üçte birini kaybettiği halde üssüne geri dönmeyi başarmıştır. •A-10'lar 1999 yılındaki Kosova harekatında da kullanılmasının yanında, 2001 yılında Afganistan ve 2003 yılında tekrar Irak semalarında boy göstererek, Irak Savaşı sırasında kullanılmışlardır.

12 A-10 Thunderbolt II •Ordumuzda bu uçaktan bulunmamaktadır. •A-10 Thunderbolt II, kara birliklerine yakın hava desteği sağlama görevi için özel olarak geliştirilen ilk hava platformudur. •Aktütün karakoluna 350 kişi ile saldırdığı söylenilen teröristlerle olan çatışma 7 saat sürmüştür. •Bölgeye gitmesi saatler süren, bazen de hava ve gece koşullarından gidemeyen AH-1 Cobra helikopterlerine göre çok daha hızlı ve hava koşullarından etkilenmemesi nedeniyle “çatışma başladı” haberi verildikten sonra A-10’un belirlenen bölgeye gitmesi, en fazla yarım saattir. •Saldırı helikopterlerinden (Cobra) çok daha fazla ve çok daha etkili mühimmat taşıyabilir. •Saldırı helikopterlerine göre düşürülmesi, tespit ve takip edilmesi çok daha zordur.

13  Halen terörle mücadelede yakın hava desteği ve ağır mühimmat atışı (toplu hedef, mağara vb.) gerektiren durumlarda F-16 uçaklarımızı kullanmaktayız.  F-16'nın serbest uçuşlu bomba atışında isabet yüzdesi A-10'dan daha yüksektir fakat yakın hava desteği için yapması gereken düşük irtifa/düşük hızda manevraların uçağın kritik aksamında yüksek oranda yıpranma yaptığı belirlendiğinden A-10 yakın hava desteği için biçilmiş kaftandır.  A-10’lar F-16’lara göre geniş kanat alanı ve sağlamlığı nedeniyle hedef üzerinde daha yavaş uçarak, daha hassas çalışabilir.  A-10'un tek kullanıcısı ABD'dir.  Çeşitli modernizasyon programları ile bu uçakların en az 2020'li yıllara kadar hizmette tutulması planlanmaktadır.

14 Modernize edilen A-10'lar artik modern bir kokpite sahipler. Bu uçaklar artik A-10C olarak adlandırılıyor. Aşağıda sol üstteki resimde eski kokpiti ve diğer iki resimde yeni A-10C kokpiti görülüyor.

15 Geçmişte Türkiye’ye Teklif Edilmişti !!!  1990’lı yıllarda Türkiye'ye NATO Güney Kanat Yardımı kapsamında 50 adet A-10 uçağının satışı uygun koşullarda teklif edildi.  Türk tarafının yaptığı incelemeler sonunda bu uçakların yaş ve açık depolama sonucu kullanılabilir hale getirilebilmesinin zor olduğu ve standartların dışında (30 mm makinalı top, motorlar) parçalarının olması gerekçesiyle teklif kabul görmedi.  Teklifin kabulü durumunda hizmet ömrünü yarılamış 2 filoluk bir kuvvet için ülkemizde yeni bir altyapı yatırımı yapılması gerekecekti.  Ayrıca, uçakların Hava Kuvvetlerinde mi yoksa Kara Kuvvetlerinde mi görev yapacağı tartışması da yaşanmıştı.

16 •A-10'lar pkk ile mücadele gibi düşük yoğunluklu çatışmalarda başarı ile kullanılacağı gibi, olası bir savaşta KKK'nin yakın hava desteğini yapabilecek en iyi uçaktır. • KKK'nin ihtiyacı olan bütün anti-tank ve yakın hava desteği gorevlerini AH-1P/W Cobra/Super Cobra helikopterleri ile yapması mümkün olmayabilir. HvKK'nin de gelecekte F-16 ve F-35 gibi çok değerli uçaklarını KKK'na yakın hava desteği görevi için tahsis etmesi hava üstünlüğünün kazanılmasını zorlaştırabilir. •HvKK'nin MAK (Muharebe Arama Kurtarma) görevleri için düşük hızda ve alçak irtifada AS-532 cougar CSAR/SAR helikopterlerine refakat edebilecek uçaklara ihtiyaci vardır. Mevcut yapılanmada MAK görevlerinde Cougar helikopterlerine AH-1W Super Cobra’lar escort ederken, yüksek irtifadan F-16'lar koruma sağlamaktadır. PKK gibi doğru düzgün hava savunma sistemi olmayan bir gruba karşı AH-1W Super Cobra escort görevi yapabilir ama iyi donanımlı bir orduya karşı bu durum çok riskli olacaktır.

17 Kosova ve Bosna hava operasyonlarında, Super Cobra’lardan daha gelişmiş olan Apache saldırı helikopterlerinin çok ihtiyaç olduğu halde hiç kullanılamamasının bir nedeni de Sırplar’ın çok geniş, MANPADS denilen bir kişi tarafindan omuzdan ateşlenebilen, portatif kizilötesi (enfraruj-IR) güdümlü hava savunma füze stoğuna sahip olmasıydı. Kosova ve Bosna harekatları sırasında A-10 uçakları, Apache saldırı helikopterlerinin giremediği vadilere girme başarısını göstermişlerdir....

18 NVIS (Gece Görüş Sistemi) de Thunderbolt'un sahip olduğu sistemlerden biridir. Bu sistemle uçaklar gece karanlığında da yer hedeflerine saldırı düzenleyebilmektedir. •A-10 ayrıca ALQ-131 elektronik önlem (ECM) podu ve LITENING AT/Sniper XR hedefleme podları da taşıyabilmektedir. •Olağanüstü etkili topuna ilave olarak, Mk-82/83/84 serisi serbest düşüşlü bombalar, Rockeye ve CBU serisi parça tesirli bombalar, Paveway tipi lazer güdümlü bombalar, Maverick tipi güdümlü havadan yere füzeler ile Sidewinder tipi havadan-havaya füzeler de taşıyabilmektedir.

19

20 SONUÇ A-10’un özellikle dizayn edildiği yakın hava desteği görevindeki üstünlüğü nedeniyle terörle mücadelede beklenenden çok daha büyük katkı sağlayacağı açıktır. Ordumuza terörle mücadelde ve yakın hava desteğinde üstünlük sağlayacak A-10C THUNDERBOLT II ALINSIN...


"PKK TERÖRÜ İ LE ASKER İ MÜCADELE ALINMASI GEREKEN EK ÖNLEMLER SA Ğ LAYACA Ğ I ÜSTÜNLÜKLER -II-" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları