Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

MİGEM 1 3213 SAYILI MADEN KANUNU VE UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE MADENCİLİK SEKTÖRÜNE GETİRDİKLERİ Yüksel CANKURTARAN Şube Müdürü MADEN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "MİGEM 1 3213 SAYILI MADEN KANUNU VE UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE MADENCİLİK SEKTÖRÜNE GETİRDİKLERİ Yüksel CANKURTARAN Şube Müdürü MADEN."— Sunum transkripti:

1 MİGEM SAYILI MADEN KANUNU VE UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE MADENCİLİK SEKTÖRÜNE GETİRDİKLERİ Yüksel CANKURTARAN Şube Müdürü MADEN İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

2 MADENCİLİĞİN HUKUKİ REJİMİ MİGEM 2  Arazinin sahibi madenin sahibi,  Madenin sahibi devlet,  Madeni bulan onun sahibi.

3 ÜLKEMİZDE MADENCİLİĞİN TARİHSEL SÜRECİ (1) MİGEM 3  1848 Zonguldak kömür yataklarını “Emlak- i Şahane” arasına alan ferman,  1858 “Arazi Kanunu”,  1862 “Maadin Nizamnamesi”,  1872, 1887, 1901 ve 1906 Nizamnameler,  1935 MTA ve Etibank’ın kurulması,  1954, 6309 sayılı Maden Kanunu

4 ÜLKEMİZDE MADENCİLİĞİN TARİHSEL SÜRECİ (2) MİGEM 4  1978, 2172 sayılı Kanun, ( Daha önce gerçek kişilere, özel hukuk tüzel kişilerine verilmiş arama ruhsatnameleri ve işletme haklarının geri alınmasına karar vermeye Bakanlar Kurulu yetkili kılınmıştır ),  1983, 2840 sayılı Kanun,  1985, 3213 sayılı Maden Kanunu,  1994, 3971 sayılı Kanun, (Trona ve asfaltit “madenIerinin özel sektör tarafından aranması ve işletilmesine imkan sağlanmıştır).  5 Haziran 2004, 5177 sayılı Kanun,  3 Şubat 2005, Maden Kanunu Uygulama Yönetmeliği, Maden Kanununun I (a) Grubu Madenleri ile İlgili Uygulama Yönetmeliği,  21 Haziran 2005, Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliği  24 Haziran 2010, 5995 sayılı Kanun  6 Kasım 2010, Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği

5 MİGEM 5 ANAYASA’DA MADENCİLİKLE İLGİLİ HÜKÜM 168.MADDE

6 MİGEM 6 • • Tabii servetler ve kaynaklar Devletin hüküm ve tasarrufu altındadır. • Bunların aranması ve işletilmesi hakkı Devlete aittir. • Devlet bu hakkını gerçek ve tüzel kişilere devredebilir. • Hangi tabii servet ve kaynağın arama ve işletilmesinin Devletin gerçek ve tüzel kişilerle ortak olarak veya doğrudan gerçek ve tüzel kişiler eliyle yapılması, kanunun açık iznine tabidir. • Gerçek ve tüzel kişilerin uyması gereken şartlar ve Devletçe yapılacak gözetim, denetim, usul ve esasları ve müeyyideler kanunda gösterilir.

7 MİGEM sayılı Maden Kanununun amacı: Madenlerin aranması, işletilmesi, üzerinde hak sahibi olunması ve terk edilmesi ile ilgili esas ve usulleri düzenlemektir.

8 MİGEM 8 Kanuna göre Maden nedir?  Yer kabuğunda ve su kaynaklarında tabii olarak bulunan,  Ekonomik ve ticarî değeri olan,  Petrol, doğal gaz, jeotermal ve su kaynakları dışında kalan her türlü madde.

9 MİGEM 9 MADEN GRUPLARI 1.Grup Madenler (a, b) 2.Grup Madenler (a, b) 3.Grup Madenler 4.Grup Madenler (a, b,c) 5.Grup Madenler 6.Grup Madenler

10 NOT: VI.GRUP RUHSATLAR 5000 HEKTARA KADAR VERİLİR. TAMAMI DENİZLERDE OLACAK ŞEKİLDE III., IV. VE VI.GRUP RUHSATLAR HEKTARA KADAR VERİLİR. MİGEM II.Grup=100 ha III.Grup=500 ha V.Grup=1000 ha IV.Grup=2000 ha I.Grup (a) =10 ha I.Grup (b) =50 ha

11 MİGEM 11 • İnşaat ile yol yapımında kullanılan ve tabiatta doğal olarak bulunan kum ve çakıl, • %80’in altında SiO 2 içeren kum, • Ariyet malzemesi, • SiO 2 oranına bakılmaksızın denizlerdeki kum ve çakıllar.

12 MİGEM 12 - Tuğla-kiremit kili, Çimento kili, -Marn, Puzolanik kayaç (Tras) -Çimento ve seramik sanayilerinde kullanılan ve diğer gruplarda yer almayan kayaçlar, -%25’den az Al 2 O 3 içeren killer, -%50’den az montmorillonit minerali içeren killer, -%50’den az illit minerali içeren killer, -%50’den az zeolit minerali içeren kayaçlar, -Na 2 O ve K 2 O toplamı %5’ den az olan ve II. Grupta yer almayan kayaçlar, almayan kayaçlar, -Kil grubunda ağırlıkça birinci sırada Kaolinit minerali bulunmayan ve Kaolinit minerali oranı %20’den az olan, %2’den fazla Fe 2 O 3 ve K 2 O, %1’den fazla Na 2 O içeren ve %44’den az SiO 2 içeren killer.

13 25 KASIM 2010 MİGEM 13 • Kalsit, Dolomit, Kalker, Granit, Andezit, Bazalt gibi kayaçlardan agrega, mıcır veya öğütülerek kullanılacak kayaçlar

14 25 KASIM 2010 MİGEM 14 Mermer, Traverten, Granit, Andezit, Bazalt gibi blok olarak üretilen taşlar ile dekoratif amaçla kullanılan doğal taşlar.

15 MİGEM 15 • Deniz, göl, kaynak suyundan elde edilen eriyik halde bulunan tuzlar, • Karbondioksit (CO 2 ) gazı, • Hidrojen sülfür, • IV. Grup madenleri içeren ve bu madenlerin elde edilmesinde kullanılan gaz ve sular.

16 MİGEM 16 • A) ENDÜSTRİYEL HAMMADDELER (Kaolen, Bentonit, Refrakter killer, Jips, Anhidrit, Bor tuzları, Barit, Talk, Olivin, Feldispat v.b.) (Kaolen, Bentonit, Refrakter killer, Jips, Anhidrit, Bor tuzları, Barit, Talk, Olivin, Feldispat v.b.) • B) ENERJİ HAMMADDELERİ (Turba, Linyit, Taşkömürü, kömüre bağlı (Turba, Linyit, Taşkömürü, kömüre bağlı metan gazı, Kokolit ve Sapropel. metan gazı, Kokolit ve Sapropel. • C) METALİK MADENLER (Altın, Gümüş, Platin, Bakır, Kurşun, Çinko, (Altın, Gümüş, Platin, Bakır, Kurşun, Çinko, Demir, Pirit, Manganez, Krom, v.b.) Demir, Pirit, Manganez, Krom, v.b.)

17 25 KASIM 2010 MİGEM 17

18 25 KASIM 2010 MİGEM 18.

19 25 KASIM 2010 MİGEM 19.

20 MİGEM 20 Elmas, safir, yakut, beril, zümrüt…vb. kıymetli ve yarı kıymetli madenler. Elmas, safir, yakut, beril, zümrüt…vb. kıymetli ve yarı kıymetli madenler.

21 MİGEM 21 Uranyum, Toryum, Radyum Uranyum, Toryum, Radyum gibi elementleri içeren radyoaktif mineraller ve gibi elementleri içeren radyoaktif mineraller ve diğer radyoaktif maddeler. diğer radyoaktif maddeler.

22 MİGEM 22 Devletin hüküm ve tasarrufu Madenler Devletin hüküm ve tasarrufu altında olup, içinde bulundukları arzın mülkiyetine tabi değildir.

23 MİGEM 23 Madenler üzerinde tesis olunan;  İlk müracaat,  Arama ruhsatnamesi,  Buluculuk  İşletme ruhsatı haklarının hiç birisi hisselere bölünemez.Her biri bir bütün halinde işleme tabi tutulur..

24 MİGEM 24 DEVİR VE İNTİKAL  Maden ruhsatları ve maden buluculuk hakkı devredilebilir. Bu devir işlemleri maden siciline işlenir.  Maden hak ve vecibeleri miras yolu ile intikal eder.

25 MİGEM 25  Medeni hakları kullanmaya ehil T.C. vatandaşları,  Madencilik yapabileceği statüsünde yazılı T.C. Kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişiliği haiz özel şirketler,  Kamu iktisadi teşebbüsleri ile müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri, gerçek veya tüzel tek kişi olarak maden hakkından yararlanabilir.

26 MİGEM 26 KİMLER MADEN RUHSATI ALAMAZ! •Devlet memurları, •Diğer kamu görevlileri, •MİGEM’in merkez ve taşra teşkilatında çalışan yevmiyeli ve mukaveleli personeli, arama ve işletme ruhsatı alamaz.

27 MİGEM 27 Genel müracaat Maden hakkı için;  I (a) Grubu madenlerde il özel idarelerine,  I (b) ve II (a) Grubu madenlere işletme ruhsatı, II (b), III., IV. ve VI. Grup madenlere arama ruhsatı, V. Grup madenlere arama sertifikası almak için MİGEM’e müracaat edilir. I (a) Grubu madenlerde il özel idareleri; MİGEM’in ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının olumlu görüşünün alınmasını takiben ihale yolu ile işletme ruhsatı verir. Müracaatların işletme talep harcı ile yapılması zorunludur. MİGEM’e yapılan müracaatlarda öncelik hakkı esastır.

28 MİGEM 28 Arama sürecinde getirilen yenilikler Talep edilen alanın müsait olan kısmı müracaat tarihinde müracaat edene bildirilir ve iki ay içinde; ön inceleme raporu, mali yeterliliği de içeren maden arama projesinin verilmesi, harç ve teminatın yatırılması halinde arama ruhsatı verilir. Harç ve teminatın yatırılmaması ve bu belgelerin tamamlanmaması durumunda bu alanlar başka bir işleme gerek kalmaksızın müracaatlara açık hale gelir. Denizlerde alınan; Kokolit, Sapropel ve Hidrojen Sülfür ruhsat sahipleri, arama ruhsat yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içerisinde TPAO veya TPAO’ya bağlı bir şirketi en az bir yönetim kurulu üyeliği ile bir denetçi üye verme ve sermaye koyma şartı aramaksızın, en az yüzde on hisse olmak kaydıyla şirketine ortak almak zorundadır.

29 MİGEM 29 Özel alanlara arama ruhsatı düzenlenmesi  Özel çevre koruma bölgeleri,  Milli parklar,  Yaban hayatı koruma ve geliştirme sahaları,  Muhafaza ormanları,  Kıyı Kanununa göre korunması gerekli alanlar,  1 inci derece askeri yasak bölgeler,  1/5000 ölçekli imar planı onaylanmış alanlar,  1 inci derece sit alanları,  Karayolu kenarındaki alanlar,  Madencilik amacı dışında tahsis edilen ve MİGEM tarafından uygun görüş verilen elektrik santralleri, organize sanayi bölgeleri, petrol, doğalgaz ve jeotermal boru hatları gibi yatırım alanlarına ait koordinatlar ilgili kurumlar tarafından MİGEM’e bildirilir. Bu alanlara yapılan ruhsat müracaatlarının hak sağlaması halinde iki ay içinde harç ve teminatın yatırılmasından sonra bu alanlara ilişkin ilgili kurumlardan izin alınması için müracaat sahibine bir yıl süre verilir. Bu süre içinde izin alınması durumunda arama ruhsat düzenlenir, izin alınamaması halinde müracaat reddedilir.

30 MİGEM 30 Arama dönemi faaliyet raporları Arama ruhsatının düzenlenmesinden sonraki ilk bir yıl ön arama dönemidir. Ön arama süresi sonuna kadar, ön arama faaliyet raporunun verilmesi zorunludur. Aksi takdirde teminat irat kaydedilerek ruhsat iptal edilir. Yükümlülüğünü yerine getiren ruhsat sahipleri IV. ve VI. Grup madenlerde iki yıl, diğer gruplarda bir yıl olmak üzere genel arama dönemine hak sağlar. Genel arama dönemi süresi sonuna kadar, genel arama faaliyet raporunun verilmesi zorunludur. Aksi takdirde teminat irat kaydedilerek ruhsat iptal edilir. Yükümlülüğünü yerine getiren ruhsat sahipleri IV. ve VI. Grup madenlerde dört yıl detay arama dönemine hak sağlar. Detay arama döneminde her yıl, detay arama faaliyet raporunun verilmesi zorunludur. Bu yükümlülüklerin yerine getirilmemesi ve/veya arama ruhsat süresi sonuna kadar işletme ruhsat talebinde bulunulmaması durumunda teminat irat kaydedilerek ruhsat iptal edilir. Arama dönemleri ile ilgili proje, arama faaliyet raporları ve diğer belgeler, yapılan çalışmaların niteliği dikkate alınarak jeoloji, jeofizik, maden mühendisi veya mühendislerince hazırlanır.

31 MİGEM 31. RUHSAT GRUBURUHSAT SÜRESİ (YIL)RUHSAT ALANI (HEKTAR) I.GRUPI (a)İŞLETME510 I (b)İŞLETME1050 II.GRUPII (a)İŞLETME10100 II (b)ARAMA2100 İŞLETME10 III.GRUPARAMA2500 İŞLETME10 IV.GRUPARAMA72000 İŞLETME10 V.GRUPARAMA21000 İŞLETME10 VI.GRUPARAMA75000 İŞLETME10 Not:Tamamı denizlere yapılan III., IV. ve VI. Grup ruhsat müracaatları hektarı geçemez.

32 MİGEM 32 I (b) ve II (a) grubu madenlerin İşletme ruhsatı müracaatı Talep harcı yatırılıp Ek Form-1’de örneği verilen dilekçe ile maden ismi belirtilerek işletme ruhsat müracaatı yapılır. Uygun olan alanlar müracaat tarihi itibarıyla iki ay süre ile rezerve edilir. Bu sürede müracaat sahibi; • İşletme ruhsat talep harcını, • İşletme ruhsatı harcı ve teminatını, • Ek Form-2’de istenen belgeleri, • Görünür rezerv bilgilerini, • İşletme projesini, MİGEM’e vermesi halinde işletme ruhsat hakkı doğar.

33 MİGEM 33 II (a) Grubu ve patlatma yapılarak üretim yapılan I (b) Grubu madenlerin ruhsatlandırılması, izin verilmesi ve işletilmesi ile ilgili genel ilkeler Projesinde talep edilen izin alanı ve kırma-eleme tesis yerlerinin;  Karayolları Genel Müdürlüğü sorumluluğunda olan yollar,  1/5000 ölçekli imar planı onaylanmış alanlar,  Organize hale gelmiş tarım ve hayvancılık bölgeleri,  Birinci derece arkeolojik sit alanlarında fiziki olarak ortaya çıkarılmış kültürel varlıkların ön görünüm alanında yatay olarak en az 300 metre mesafede, ön görünüm alanı dışında ise en az 150 metre mesafe dahilinde izin verilmez. Ancak, Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda olan yol kenarlarında, alternatif alan bulunamaması veya coğrafik ve bölgesel şartlar dikkate alınarak, Karayolları Genel Müdürlüğünden izin alınması durumunda izin verilebilir. Kamu hizmeti veya umumun yararına ayrılmış binalardan yatay olarak en az 300 metre mesafe dahilinde izin düzenlenmez. Kırma-eleme tesislerinde toz indirgeme sistemi olacak şekilde ve bunker, kırıcılar, elekler, bantlar ve malzeme dökülme noktalarının en az ünite bazında kapatılması yönünde işletme projesi hazırlanması ve işletilmesi esastır. Ruhsat sahasında galeri atımı yöntemi ile patlatma yapılamaz.

34 MİGEM 34 II (b), III., IV. ve VI. Grup işletme ruhsatı için müracaat Arama ruhsat süresi sonuna kadar işletme ruhsatı talep edilebilmesi için;  Arama faaliyetlerine ait arama dönemleri ile ilgili yeterlilik şartlarının yerine getirilmesi,  II (b) ve III. Grup madenler için genel arama faaliyet raporu, IV. ve VI. Grup madenler için ise detay arama faaliyet raporu,  İşletme projesi,  Talep harcının eksiksiz ödendiğine dair belge, ile müracaatta bulunulması halinde işletme ruhsatı hakkı doğar.

35 MİGEM 35 II (b), III., IV. ve VI. Grup madenlere işletme ruhsatı düzenlenmesi Arama ruhsatlı sahalara;  Geçici tesis alanı ile arama süresince belirlenen görünür, muhtemel ve mümkün rezerv alanı üzerinden işletme ruhsatı,  Geçici tesis alanı ve görünür rezerv alanına da işletme izni verilir. Arama ruhsatının diğer kısımları taksir edilir.

36 MİGEM 36 Proje eksikliklerinin tamamlanması Projelerdeki eksiklikler, yapılan bildirimden itibaren üç ay içinde tamamlanır. Eksikliklerini verilen sürede tamamlamayan ruhsat sahiplerine ikinci bir bildirim yapılarak işletme ruhsat teminatları iki katına çıkarılır ve süre üç ay daha uzatılır. Bu süre sonunda eksikliklerini tamamlamayanların talepleri kabul edilmez ve ruhsat teminatı irat kaydedilir. Uygun bulunan işletme ruhsat talepleri için, ruhsat harçları ve ruhsat teminatının üç ay içerisinde tamamlanması hususu talep sahibine tebliğ edilir. Bu sürelerde eksikliklerini tamamlamayanların mevcut teminatı irat kaydedilerek, işletme ruhsat talepleri reddedilir.

37 MİGEM 37 İşletme izni verilmesi ve değişiklik talepleri Kanunun 7. maddesi gereğince alınması zorunlu olan izinlerin alınmasını, çevre ile uyum teminatının yatırılarak MİGEM’e verilmesini müteakip işletme izni düzenlenir. İşletme ruhsat alanında yeni işletme izin alanı değişiklik taleplerinde; a) Aynı grupta farklı bir maden için ikinci bir işletme izni talep edilmesi halinde işletme projesi ile birlikte işletme talep harcı istenir. b) Aynı maden için işletme izin alanı değişiklik talebinde, işletme projesi ekinde verilmesi gereken harita ve çizimler ile talep harcı istenir. c) Tesis, stok alanı, pasa döküm alanı, altyapı tesisleri gibi amaçlarla işletme izin alanı değişikliği taleplerinde işletme projesini etkilemiyor ise revize işletme projesi istenmez. Ancak söz konusu hususlar için planlar ve talep harcı istenir.

38 MİGEM 38 Ruhsatların üst üste verilmesi Aynı grup ruhsatlar birbiri üzerine verilemez. Ayrı grup ruhsatlar ise üst üste verilebilir. Aynı veya ayrı grup maden ruhsatlarının işletme izin alanlarının üst üste talep edilmesi durumunda, MİGEM’çe projeler üzerinde ve/veya yerinde inceleme yapılır. İnceleme sonucunda, kazanılmış haklar korunmak kaydı ile kaynak kaybına neden olmayacak, maden işletmeciliğini ve işletme güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek şekilde, ayrı ayrı çalışma imkânının tespiti halinde, çalışma esasları MİGEM’çe belirlenerek, bu alanda ayrı gruplarda işletme izinleri verilebilir. Bu mümkün değilse öncelik hakkı esas alınarak faaliyete izin verilir. Ancak, 2000 hektardan daha az olan IV. ve VI. Grup işletme izin alanları ile 100 hektardan daha az olan II. Grup işletme izin alanları üzerine I (b) Grubu işletme ruhsatı verilmeyeceği gibi I (b) Grubu maden işletme izni üzerine de IV. ve VI. Grup veya II. Grup işletme izni verilmez.

39 MİGEM 39 Projeye uygun faaliyette bulunulması İşletme izinlerinin alınmasını takiben üretim faaliyetleri, projesine uygun olarak yürütülür. Açık işletme ya da yeraltı işletmesine geçişler ile üretim yöntemi ile ilgili değişikliklerin, uygulanmadan önce MİGEM’e bildirilmesi zorunludur. Aksi takdirde, değişikliklere ilişkin verilmesi gereken revize projenin onaylanmasına kadar durdurulur. İşletmelerde hazırlık ya da üretim çalışmaları sürdürülürken; • Şev açısı, basamak yüksekliği, basamak genişliği • Heyelan, • Göçük, • Tahkimat, • Alt yapı gibi nedenlerle can ve mal güvenliği açısından tehlikeli bir durum oluştuğunun tespiti halinde, gerekli önlemlerin alınması ve çalışmaların yapılabilmesi için ruhsat sahibine altı aya kadar süre verilir. Bu süre sonunda projeye uygun faaliyette bulunulmaması veya tehlikeli durumun ortadan kaldırılmaması halinde teminat irat kaydedilerek can ve mal güvenliği ile faaliyetlerin projeye uygun hale getirilmesi yönündeki hazırlık faaliyetleri dışındaki işletme faaliyetleri durdurulur.

40 MİGEM 40 Yeraltı işletmelerinde üretim çalışmaları sürdürülürken işletme projesine aykırı olarak;  Yeraltındaki üretim faaliyetlerinin sürdürüldüğü alanların yerüstüne veya diğer kotlara iki ayrı yolla bağlanmadığı,  Panolarda havalandırmanın birbirinden bağımsız olarak gerçekleştirilmediği,  Yanıcı veya patlayıcı gaz geliri olabilecek ocaklarda yeterli cebri havalandırmanın yapılmadığı,  Havalandırmanın projeye uygun tesis edilmediğinin tespit edilmesi halinde can ve mal güvenliği ile faaliyetlerin projeye uygun hale getirilmesi yönündeki faaliyetler dışındaki üretim faaliyetleri durdurulur.

41 25 KASIM 2010 MİGEM 41.

42 MİGEM 42 Çevre ile uyum teminatı Arama dönemi üretim izni ve işletme izni düzenlenmiş sahalarda çevre ile uyum teminatı, yıllık işletme ruhsat harç bedeli kadar her yıl Haziran ayının son gününe kadar yatırılır. Bu teminatın süresi sonuna kadar yatırılmaması halinde ruhsat teminatı irat kaydedilir. Ruhsat hukukunun sona ermesi durumunda, faaliyet yapılan alanların çevre ile uyumlu hale getirildiğinin tespitini müteakip, çevre ile uyum teminatı iade edilir. Projeye konu olan maden rezervi bitmeden terk edilen, herhangi bir nedenle hükümden düşen ruhsatların, çevre ile uyum teminatı iade edilmez. Çevre ile uyum teminatı, ruhsat bazında alınır.

43 MİGEM 43 İşletme faaliyeti belgeleri Her yıl Nisan ayı sonuna kadar işletme faaliyet bilgi formu, satış bilgi formu ile birlikte aşağıdaki belgeler verilir: a) İmalat haritası ve uygun ölçekli kesitler, yeraltı işletmeleri için havalandırma bilgilerini içeren havalandırma planı, b) İşletme sahasında arama yapılmış ise kaynak/rezerv raporunu içeren genel/detay arama faaliyet raporu, Yukarıdaki belgelerin süresi içerisinde MİGEM’e verilmemesi halinde teminat irat kaydedilir. Yükümlülük yerine getirilinceye kadar faaliyet durdurulur. İşletme faaliyetinde bulunulmaması halinde, sadece satış bilgi formunun verilmesi yeterlidir.

44 25 KASIM 2010 MİGEM 44.

45 MİGEM 45 Ü retim yapılmayan işletme ruhsat sahaları ve tesisler Beş yıllık sürede mücbir sebepler ve beklenmeyen haller dışında üç yıldan fazla üretim yapılmayan ruhsatlar, teminatları irat kaydedilerek iptal edilir. Bu üç yıllık süre içerisinde yapılan toplam üretimin projede beyan edilen bir yıllık üretim miktarının %10’undan az olması halinde de bu hüküm uygulanır. a) İşletme ruhsatlarının yürürlükte olduğu süre içinde, işletme izinli olmalı, b) Geçici tatil süresi dikkate alınmalı, c) Mücbir sebep veya beklenmeyen hal durumu ruhsat sahasının tümü için geçerli olmalı, ç) Diğer kurumlardan alınması gereken izinlerin alınamaması durumunda, kusurun hangi tarafta olduğu araştırılmalı, d) Ruhsat sahiplerinin, mücbir sebep veya beklenmeyen hal olmasına rağmen geçici tatil talep etmemeleri durumunda da bu durum dikkate alınmalıdır. e) Temdit edilme işlemi uygulamayı engellememektedir.

46 MİGEM 46 Entegre tesislere hammadde sağlayan ruhsat alanlarında üretim yapılmaması  Üretilen madenin kullanıldığı entegre metalurji, seramik, çimento, kireç ve kimya tesisleri, termik santral ve IV. Grup madenlerin zenginleştirme tesislerini beslemeye yönelik olmalı,  Tesisler tesis sahibine ait olmalı, Bu ruhsatlara Kanunun 24. maddesinin onikinci fıkrası hükümleri uygulanmaz. Maden ruhsat sahibinin yurt içinde kurulu bulunan tesisinde hammadde olarak kullanılan, bir işleme tabi tutularak zenginleştirilen veya zenginleştirme tesislerini beslemeye yönelik beş adet ruhsat bu muafiyetten yararlanır. Bu muafiyetten yararlanan ruhsatlar, tesise yatay olarak en fazla 250 kilometre mesafede olmak zorundadır. I (b), II (a), II (b), III. ve IV (a) Grubu ruhsatlarda üretilen madenin kullanıldığı tesislerden güncel değeri üç milyon Türk Lirası ve üzeri fiziki yatırım bedeli, IV (b), IV (c) ve VI. Grup ruhsatlarda üretilen madenin kullanıldığı tesislerden güncel değeri altı milyon Türk Lirası ve üzeri fiziki yatırım bedeli olan tesisler, bu muafiyetten yararlanabilir. Fiziki yatırım bedeline arazi/arsa bedeli dahil edilmez. Muafiyetten yararlanan tesislerin fiziki yatırım bedeline ilişkin bilgi ve belgeler, sanayi ve/veya ticaret odalarından alınır.

47 MİGEM 47 İşletme ruhsatı süresi ve uzatılması I (b), II., III., IV. ve VI. Grup madenlerin işletme ruhsat süresi görünür ve muhtemel hale getirilmiş rezerv ve hazırlanmış projesine göre belirlenir. Bu süre 10 yıldan az olamaz. İşletme ruhsat süresi;  Yatırımların yapılmış ve tesislerin inşa edilmiş olması,  Projenin uygun bulunması,  Geçmiş ruhsat döneminde projeye uygun faaliyette bulunulması,  Yapılmış olan faaliyetin çevresel etkileri, çevre ile uyum planına uyulup, uyulmadığı ve yerleşim birimlerinin konumu,  Geçmiş ruhsat dönemindeki faaliyetler ve üretim durumu,  Geçici tatilde geçirilen süre,  Sahadaki mevcut tesisler ile yapılması planlanan ilave tesisler ve projesinde öngörülen üretimin özelliği de dikkate alınarak uzatılabilir.

48 MİGEM 48 Geçici tatil Sel baskını, yangın, deprem, grizu patlaması, çökme, heyelan gibi geçerli sebeplerle veya tenörde/kalitede, jeolojik şartlarda, ülke ve dünya pazarlarındaki gelişme ve değişimler, ruhsat sahibi şirketin iflasına karar verilmiş olması, özelleştirme kapsamında olan kurumlara ait ruhsat olması, ulaşım, ulaştırma altyapı durumlarında beklenmeyen değişiklikler olması veya yargı kararları sonucu faaliyetin yapılamaz duruma gelmesi hallerinde, işletme ruhsat sahalarında bir yıla kadar geçici tatil verilebilir. Ruhsat sahibi geçici tatilin bitiş tarihinden itibaren üç ay içerisinde faaliyete geçmek zorundadır. Üç ay içinde faaliyete geçilmemesi durumunda ruhsat teminatı irat kaydedilir. Takip eden altı ay içinde de faaliyete geçilmemesi halinde işletme projesinde beyan edilen üretim miktarının %10’u üzerinden Devlet hakkı alınır.

49 MİGEM 49 Ruhsat sahalarında birleştirme ve/veya küçültme işlemleri Talep harcı ile müracaatta bulunulması halinde aynı kenarda en az iki noktası ortak, aynı grup ve safhadaki ruhsatlar birleştirilebilir. Birleştirme sonucunda ortaya çıkan alan, Kanunda belirtilen alan sınırlamasını geçemez. Ancak, aynı kişiye ait mücavir işletme ruhsat alanlarında görünür maden rezervinin bir bütünlük teşkil etmesi halinde yeni bir işletme projesi verilerek birleştirme talebinde bulunulabilir. Uygun bulunan taleplerde alan kısıtlaması aranmaz. Birleştirme sonunda yeni ruhsatın süresi, birleştirilenler arasındaki süresi en az kalan ruhsat süresi kadardır. Ruhsat sahalarının birleştirilmesi halinde, ruhsatlardan biri üzerindeki haciz, ipotek, rehin, ihtiyati tedbir gibi hukuki kısıtlamalar ve maddi yükümlülükler ile Kanun hükümlerine göre uygulanmış cezalar, düzenlenen yeni ruhsat üzerinde devam eder. Ruhsat küçültme işlemlerinde talep harcı ve teminat alınmaz.

50 MİGEM 50 Sevk fişleri Ruhsat sahasında açılan ocaktan doğrudan satışlarda, stok alanları, kırma-eleme tesisi veya zenginleştirme tesislerine kadar yapılan birincil sevkiyatlarda MİGEM’den alınan sevk fişlerinin kullanılması zorunludur. Ayrıca doğrudan satışlarda, sevkiyat güzergahı üzerinde kantar olması halinde sevk fişine kantar fişinin eklenmesi gerekir. Stok alanından dışarıya satışlarda veya yukarıda belirtilen tesislerde işleme tabi tutulduktan sonra yapılan ikincil sevkiyatlarda ise 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre düzenlenmiş sevk irsaliyesinin kullanılması gerekli ve yeterlidir. Sevk fişi MİGEM tarafından bastırılır. MİGEM’in her yıl belirlediği bedel karşılığında zimmetli olarak ruhsat sahibine verilir.

51 MİGEM 51.  Cevher nakillerinde cevherin ağırlığını gösterir tartı makbuzu

52 MİGEM 52. •

53 MİGEM 53 Maden sevkiyatı Ruhsat sahasından üretilen tüvenan madenin, karayoluna çıkmadan ruhsat sahası içinde ya da mücavirindeki stok alanına veya tesise sevkiyatında, ocak-tesis mesafesi, nakil güzergahının durumu dikkate alınarak; a) Sevkiyatın, ocaktan taşıma araçları ve takiben konveyör ile yapılması halinde, her vardiya sonunda, b) Sevkiyatın, ocaktan taşıma araçları ile yapılması durumunda, ağırlık/hacim belirlenerek yirmi dört saat zarfında, c) Boru hattı ile sevk edilen madenlerin, yirmi dört saat zarfında, bir adet sevk fişi kesilmesi yeterlidir. ç) Altın, gümüş, platin gibi kıymetli metallerin elde edilmesi için zenginleştirilecek tüvenan cevherlerin, entegre ve zenginleştirme tesislerine sevkiyatında yukarıdaki esaslar uygulanır. Bu tesislerden elde edilen ürünlerin sevkiyatında da MİGEM’den alınan sevk fişi kullanılır.

54 MİGEM 54 Sevk fişi olmadan sevkiyat Madenin nakliyesi esnasında sevk fişi olmaksızın maden sevk edildiğinin, mülki idare amirlikleri veya il özel idareleri tarafından bir tutanak ile tespit edilmesi halinde;  Sevk edilen madene el konulur.  Söz konusu madeni üreten veya sevkiyatını sağlayan kişiye, el konulan madenin ocak başı satış bedelinin beş katı tutarında idari para cezası verilir. Sevk fişi olmadan sevkiyat yapan ruhsat sahibi ise madene el konulmaz, ruhsat sahibine verilir. Sevk fişi üzerinde yer alan bilgilerden madenin miktarı, sevkiyat tarihi, ruhsat numarası, madenin cinsi, güzergah ve araç plakasının eksik doldurulduğunun tespit edilmesi halinde geçersiz sayılarak sevk fişsiz sevkiyat olarak değerlendirilir.

55 MİGEM 55. Üretim ve Sevkiyatın Bildirilmemesi Denetim, inceleme ve ölçümler sonucunda; Denetim, inceleme ve ölçümler sonucunda; Yaptığı üretim ve sevkiyatı bildirmediği veya eksik bildirdiği tespit edilen ruhsat sahiplerine, ödenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten bildirilmeyen miktar için hesaplanacak Devlet hakkının on katı tutarında idari para cezası verilir. Yaptığı üretim ve sevkiyatı bildirmediği veya eksik bildirdiği tespit edilen ruhsat sahiplerine, ödenmesi gereken Devlet hakkına ilaveten bildirilmeyen miktar için hesaplanacak Devlet hakkının on katı tutarında idari para cezası verilir. Ayrıca, bu fiil haksız yere hak iktisabı kapsamında yapılmış fiil sayılarak Kanunun 10.maddesi kapsamında işlem tesis edilir.

56 MİGEM 56 Ruhsat olmadan üretim Ruhsatı olmadan veya başkasına ait ruhsat alanı içerisinde üretim yapıldığının MİGEM’çe, il özel idaresince veya mülki amirlerin yetkilendirdiği kişiler tarafından tespit edilmesi halinde;  Üretilen madene mülki idare amirliğince el konulur.  El konulan ve/veya el konulma imkanı ortadan kalkmış olan tüm madenin, ocak başı satış bedelinin üç katı tutarında idari para cezası uygulanır. Ruhsat alanında ruhsat grubu dışında üretim yapıldığının MİGEM, il özel idaresi veya mülki idare amirliklerince tespiti halinde;  Faaliyetler durdurularak üretilen madene mülkî idare amirliklerince el konulur.  El konulan ve/veya el konulma imkânı ortadan kalkmış olan tüm madenin, ocak başı satış bedelinin iki katı tutarında idari para cezası uygulanır.

57 MİGEM 57 İşletme izni olmadan üretim yapılması Ruhsatlı ancak arama dönemi üretim izni veya işletme izni olmadan ruhsatın ait olduğu grupta maden üretimi yapıldığının tespit edilmesi durumunda;  Gerekli izinler alınıncaya kadar ruhsat sahasındaki üretim faaliyetleri durdurularak teminat irat kaydedilir.  Bu kapsamda üretilen madeninin beyan süresi geçmiş ise ödenmesi gereken Devlet hakkına ilave olarak bildirilmeyen miktar için hesaplanacak Devlet hakkının on katı tutarında idari para cezası verilir.  Ayrıca Kanunun 10. maddesinin haksız yere hak iktisabı kapsamında işlem tesis edilir. Beyan etme süresinin bulunması halinde ise faaliyet durdurularak teminat irat kaydedilir. Arama dönemi üretim izni veya işletme izni dışında üretim faaliyetinde bulunulması durumunda, izin dışındaki faaliyetler durdurularak, teminat irat kaydedilir.

58 MİGEM 58. Hammadde üretim izni olmadan üretim yapıldığının ve hammaddenin kamuya ait projelerde kullanıldığının tespit edilmesi halinde faaliyetler durdurulur. Bu alanda üretilen hammadde için faaliyeti gerçekleştirene ocak başı satış bedeli kadar idari para cezası uygulanır. Hammadde üretim izin alanından üretilen hammaddenin projede belirtilen amaç dışında kullanıldığının tespit edilmesi halinde, faaliyeti gerçekleştirene amaç dışı kullanılan hammaddenin ocak başı satış bedelinin üç katı tutarında idari para cezası verilir. Yapılan üretimin projede belirtilen amaç dışında kullanımının ikinci kez tespiti halinde hammaddenin ocak başı satış bedelinin üç katı tutarında idari para cezası uygulanarak izin iptal edilir.

59 MİGEM 59 • Kamu kurum ve kuruluşlarınca yol, köprü, baraj, gölet, liman gibi projelerin inşasında kullanılacak yapı ve inşaat hammaddelerinin üretimi için MİGEM tarafından ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına izin verilir. • Üretim yapılacak yerlerde ruhsatlı alanlar var ise kamu kurumunun ihtiyacı olan üretim madencilik faaliyetlerine engel olmayacak ve kaynak kaybına yol açmayacak şekilde yapılır. • Bu izinler çerçevesinde yapılacak üretimden Devlet hakkı alınmaz ve izinler proje süresini aşamaz..

60 MİGEM 60.  DSİ  TCK  DHMİ  TCDD  BELEDİYELER vb.’ne…  Yürütecekleri yol, baraj, liman vb. yatırımları için HAMMADDE ÜRETİM İZNİ verilir.

61 MİGEM 61 Ruhsatların Devredilmesi Maden ruhsatları talep halinde, hukuki bir sakınca bulunmadığı takdirde, gerçek veya tüzel kişilere MİGEM’çe devredilebilir. Devir işlemleri yapılacak ruhsatların yıllık harçları ile Devlet hakkının eksiksiz ödenmiş olması, çevre ile uyum teminatının yatırılmış olması, devredildiği tarihe kadar geçen süre için satış bilgi formu, işletme faaliyeti bilgi formunun ve teknik nezaretçi ücretinin tam olarak ödendiğine dair belgelerin verilmesi zorunludur.

62 MİGEM 62 Ruhsatın hükümden düşmesi ve alınacak tedbirler Üretime yönelik faaliyette bulunulmuş arama ruhsatı veya işletme ruhsatı sahibi; a) Sahanın teknik nezaretçisi tarafından hazırlanmış, çevre ile uyum projesinin uygulanıp uygulanmadığını ve ruhsat alanında can ve mal güvenliği ile ilgili alınan önlemleri, çalışılan her bölge için alınan emniyet tedbirlerini içeren rapor, b) Sahanın son durumunu gösterir imalat haritası ve maden jeoloji haritası ile MİGEM’e terk talebinde bulunabilir. İşletme izni düzenlenmeyen ve herhangi bir faaliyette bulunulmayan işletme ruhsatlarının terk taleplerinde, terk raporu dışında son durum imalat haritası ve maden jeoloji haritası verilmesi zorunlu değildir. MİGEM’ce yapılan mahallinde tetkikte, can ve mal güvenliği ile ilgili tedbirlerin alınıp, alınmadığı ve çevre ile uyum planının uygulanıp, uygulanmadığı kontrol edilir. Bu tedbirler yerine getirilmemiş ise ruhsat sahibine alınması gerekli önlemler bildirilerek altı aylık bir süre verilir. Mücbir sebepler dışında bu süre içerisinde yukarıdaki tedbirleri almayan ruhsat sahibine üç aylık ek süre verilir. Verilen bu sürede çevre ile uyum planı çerçevesinde gerekli güvenlik ve çevresel önlemlerin alınmaması durumunda tedbir alınana kadar sorumluluk ruhsat sahibinin olması şartıyla, bu durum valiliğe bildirilir. Çevre ile uyum çalışması için gerekli tedbirler, çevre ile uyum planına uygun olarak orman arazilerinde ilgili orman idaresi, diğer alanlarda il özel idareleri tarafından yerine getirilir. Orman idaresi veya il özel idaresi tarafından çevre ile uyum planına uygun olarak yapılan masrafların bir ay içerisinde ödenmesi gerektiği, ödeme yapılmadığı takdirde teminatların paraya çevrileceği hususu tebliğ edilir. Verilen süre içerisinde ödenmemesi halinde yapılan masraflar ruhsat ve çevre ile uyum teminatından karşılanır. Teminatların yeterli olmaması durumunda çevre ile uyum planı çerçevesinde eksik kalan masraflar ruhsat sahiplerinden tahsil edilir.

63 MİGEM 63. Kamulaştırma • İşletme ruhsatına dayalı olarak madencilik faaliyetinde bulunulacak alanda özel mülkiyete ait taşınmaz olması, taraflar arasında anlaşma olamaması durumunda; • Ruhsat sahibinin talebi üzerine KAMU YARARI dikkate alınarak 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununa göre kamulaştırma yapılabilir. • I.Grup madenler ve mıcır ile kaba inşaat, baraj, gölet, liman, yol gibi yapılarda kullanılan her türlü yapı hammaddesi için kamulaştırma hükümleri uygulanmaz.

64 MİGEM 64 • Devlet hakkı, ocaktan çıkarılan madenin ocak başındaki fiyatından alınır. • Üretilen madenin hammadde olarak kullanılması veya satılması halinde, aynı pazar ortamında madenin işletmelerdeki tüvenan olarak ocak başı satışında uygulanan fiyat, ocak başı satış fiyatıdır. Bu fiyat emsallerinden az olamaz. • Üretilen madenin hammadde olarak kullanılması veya satılması halinde, aynı pazar ortamında madenin işletmelerdeki tüvenan olarak ocak başı satışında uygulanan fiyat, ocak başı satış fiyatıdır. Bu fiyat emsallerinden az olamaz. • Tüvenan madenin, herhangi bir zenginleştirme işlemine tabi tutulduktan veya bir prosesten geçirildikten sonra satış fiyatının oluştuğu durumlarda, ocak başı satış fiyatı, madenin ocakta üretiminden ilk satışının yapıldığı aşamaya kadar oluşan nakliye, zenginleştirme ve varsa farklı prosese ait kullanılan tesis ve ekipmanın amortismanı dahil giderler çıkarılarak oluşan fiyattır. • I. Grup ve II. Grup (a) bendi madenler ile mıcır, kaba inşaat, baraj, gölet, liman, yol gibi yapılarda kullanılan her türlü yapı hammaddelerinde ocak başı satış fiyatı boyutlandırılmış ve/veya yıkanmış olarak satılan fiyatıdır. (Maden üretimi sonucunda sağlanan gelirden Devlet payına düşen kısım).

65 MİGEM 65 • Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler ile kiralanan orman alanının 5 hektarın altında olması halinde bu alanda yapılacak madencilik faaliyetlerinden Devlet hakkı %30 fazlasıyla alınır. • Devlet hakkı işletme ruhsat harç miktarından az olamaz. • IV. Grup (c) bendi madenlerin yurt içinde ve kendi entegre tesisinde kullanılarak metal hale getirilmesi halinde ödenmesi gereken Devlet hakkının %50’si alınmaz. • Yeraltı işletme yöntemi ile üretim yapılması durumunda ödenmesi gereken Devlet hakkının %50’si alınmaz. • Altın, gümüş ve platin madenleri bu madde ile getirilen herhangi bir özel indirimden istifade edemez. (Maden üretimi sonucunda sağlanan gelirden Devlet payına düşen kısım).

66 25 KASIM 2010 MİGEM 66 • Ocak başında satışı yapılan maden ile üretim sahası dışındaki tesislere sevk edilen madenlerde sevkiyat tarihi itibarıyla Devlet hakkı tahakkuk eder. Üretim sahasında stokta bekletilen madenden Devlet hakkı alınmaz. Ancak, stoktan satış yapıldığı zaman Devlet hakkı alınır. • Ruhsat sahibi tarafından yatırılan Devlet hakkının %25’i il özel idaresine, %25’i ilgili ilçe veya ilçelerin Köylere Hizmet Götürme Birliklerine, %50’si de Hazine hesabına yatırılır. • MİGEM, Devlet hakkını, yeminli mali müşavirlerin tasdikine tabi tutabilir. • Devlet hakkı ve özel idare payı, her yıl haziran ayının son günü mesai bitimine kadar ruhsat sahibi tarafından yatırılır. • Süresinde tahakkuk ettirilmeyen Devlet hakkına, 6183 sayılı Kanunun 51.maddesine göre hesaplanacak gecikme zammı oranında faiz uygulanır. (Maden üretimi sonucunda sağlanan gelirden Devlet payına düşen kısım).

67 MİGEM 67 (Maden üretimi sonucunda sağlanan gelirden Devlet payına düşen kısım). RUHSAT GRUBU OCAK BAŞI SATIŞ ORANI MÜLKİYET DURUMU DEVLET HAKKININ DAĞITIMI •1. Grup % 4 Hazinenin, Devletin, tasarrufu altındaki alanlar ile 5 hektarın altındaki ormanlık alanlar için Devlet Hakkının % 30 fazlası alınır. *  %50’si Hazine Hesabına,  %25’i Özel İdareye,  %25’i Köylere Hizmet Götürme Birliklerine •2. Grup Mıcır vb. % 4 Blok vb. % 2 Mikronize vb. % 2 • 3. Grup % 4 • 4. Grup • Altın, Gümüş, Platin hariç % 2 •Altın, Gümüş, Platin % 4 • 5. Grup % 4% 4% 4% 4 • 6. Grup % 4.

68 MİGEM 68 Maden Teşvik Tedbirleri: • Madencilik faaliyetleri Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen teşviklerden yararlandırılmaktadır. • Ürettiği madeni yurt içinde ve kendi tesisinde işleyip ek katma değer sağlayanlardan, bu tesislerde üretimde değerlendirilen maden miktarı için Devlet hakkının %50'si alınmaz. (Bu hüküm I. Grup madenler ve mıcır ile kaba inşaat, baraj, gölet, liman, yol gibi yapılarda kullanılan her türlü yapı hammaddesi için uygulanmamaktadır.).

69 MİGEM 69. Maden Kanunu beyan esasına dayanır(1): • Teknik ve mali konularda yapılan yazılı beyanlar ile yetkili kişilerce tanzim edilen raporlar doğru kabul edilmektedir. • Beyanlardaki hata ve noksanlıklar, idarenin tespiti ve sorumluların uyarılmasından itibaren iki ay içerisinde düzeltilir. Bu sürede gerekli düzeltmenin yapılmaması halinde teminat irat kaydedilir. • Gerçek dışı veya yanıltıcı beyanda bulunmak suretiyle bu Kanun hükümlerinin uygulanmasını engelleyen ve haksız surette hak iktisabına sebep olan teknik elemanlar uyarılır. Gerçek dışı veya yanıltıcı beyanların üç yıl içinde tekrarı halinde teknik elemanların bu Kanun gereğince yapacakları beyanlar bir yıl süreyle geçersiz sayılır. Fiilin her tekrarında hak mahrumiyeti uygulamasına devam edilir.

70 MİGEM 70. Maden Kanunu beyan esasına dayanır(2): • Teknik nezaretçinin atandığı ruhsat sahasındaki faaliyetleri düzenli bir şekilde denetleyerek tespit ve önerilerini teknik nezaretçi defterine kaydetmesi zorunludur. Aksi takdirde teknik nezaretçi uyarılır. İkinci kez aynı ruhsat ile ilgili olarak bu yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunda teknik nezaretçinin bu Kanun gereğince yapacağı beyanlar bir yıl süreyle geçersiz sayılır. Teknik nezaretçi defterini, teknik nezaretçi ile ruhsat sahibi veya vekili imzalar. Defterin ibraz edilmemesi veya düzenli tutulmaması halinde, ruhsat sahibine on yıl süreli işletme ruhsatları için belirlenen yıllık işletme ruhsat harcı tutarında idari para cezası uygulanır. • Gerçek dışı veya yanıltıcı beyanda bulunmak suretiyle Kanun hükümlerinin uygulanmasını engelleyen ve haksız surette hak iktisap eden ruhsat sahiplerinin teminatları irat kaydedilerek iki katına çıkarılır. Bu fıkranın ikinci kez ihlâli halinde bir önceki ceza katlanarak uygulanır. Üç yıl içinde madde hükümlerinin üç kez ihlâl edilmesi halinde teminat irat kaydedilerek ruhsat iptal edilir.

71 MİGEM 71. Maden Kanunu beyan esasına dayanır(3): Maden Kanununa göre; a) Ruhsatın ait olduğu grup dışında, üretim hakkı olmayan diğer grup madenin üretilmesi ve/veya sevk edilmesi, b) Arama ruhsat döneminde izinsiz üretim veya verilen üretim izninden fazla üretim ve satış yapılması, c) Ruhsat sahibinin kamulaştırılan alanı kamulaştırma amacı dışında kullanması, ç) Galeri atımı yöntemi ile patlatma yapılması, d) Genel Müdürlükçe faaliyeti durdurulan sahalarda üretim faaliyetinde bulunulması, e) Ruhsat sahasında yapılan üretimlerin beyan edilmemesi, haksız yere hak iktisabı sayılmaktadır.

72 MİGEM 72. Ruhsat Harçları  Ruhsatların verilmesi için harç ve teminatın yatırılması zorunludur. Şu an itibariyle arama ruhsat harçları 544,25 TL, 10 yıla kadar olan işletme ruhsat harçları ise 3269,40 TL’dir.  Harçların her yıl 1 Ocak-31 Ocak arasında yatırılması gerekmektedir.  Ruhsat harçları yatırılmadan ruhsat sahibi lehine bir işlem yapılmamaktadır. •10 yıllık işl. ruhsat harcı:3.269,40 TL/yıl, •15 yıllık işl. ruhsat harcı:3.814,10 TL/yıl, •40 yıllık işl. ruhsat harcı:5.449,25 TL/yıl, •60 yıllık işl. ruhsat harcı:8.283,75 TL/yıl, •61-99 yıllık işl. ruhsat harcı:10.899,55 TL/yıl

73 MİGEM 73. RUHSAT TEMİNATLARI • Ruhsat teminatı, ruhsat aşamasına ve ruhsat süresine bağlı olarak hektar başına yıllık ruhsat harcının % 1’ idir. • Teminat miktarı TL’den az olamaz. Bu miktar her yıl yeniden değerleme oranı nispetinde artırılır.

74 MİGEM 74 TEMİNAT İRADI(ÖRNEK İŞLEM) TEMİNAT İRADI(ÖRNEK İŞLEM). İRAD: 4000 TL GÜNCEL TEMİNAT: TL İRAD: 4000 TL GÜNCEL TEMİNAT: TL I. Üç aySon altı ay İPTAL YTL II. Üç ay TL Aksi halde faaliyet durdurulur TL

75 MİGEM 75 Rödövans işlemleri İşletme ruhsat sahiplerinin, ruhsat sahalarının bir kısmı veya tamamı için üçüncü kişilerle yapmış oldukları rödövans sözleşmeleri ve bu sözleşmelerde yapılan değişiklikler, tarafların talebi halinde devir ve intikal işlemlerinde bilgilendirme amacıyla maden siciline şerh edilir. Tarafların birlikte rödövans sözleşmesinin iptalini talep etmeleri halinde de bu kayıtlar terkin edilir. MİGEM hiçbir şekilde rödövans sözleşmelerine taraf değildir. Ruhsat sahiplerinin, ruhsat sahalarının bir kısmında veya tamamında üçüncü kişilerle yapmış oldukları rödövans sözleşmelerinde, bu alanlarda yapılacak madencilik faaliyetlerinden doğacak İş Kanunu, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili idari, mali ve hukuki sorumluluklar rödövansçıya aittir. Ancak bu durum ruhsat sahibinin Kanundan doğan sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.

76 MİGEM 76 MTA’nın arama faaliyetleri MTA yürüttüğü projeye bağlı olarak arama yapacağı alanlardaki ruhsat bilgilerini MİGEM’den talep edebilir. MTA arama yapacağı alanlarda faaliyette bulunan ruhsat sahiplerine yapacağı çalışmanın genel bilgilerini verir. İşletme izin sınırları dışındaki ruhsat alanlarında arama faaliyetlerinde bulunmak için ruhsat sahibinin izni gerekmez. İşletme izin sınırları içerisindeki arama faaliyetleri ruhsat sahibinden izin alınarak yapılır. Yazılı olarak alınan bu iznin bir sureti MİGEM’e verilir. MTA arama ruhsatı aldığı sahalarda bulduğu madenler için buluculuk belgesi alır. Arama ruhsatı süresi sonunda MİGEM’e iade edilen bu ruhsatlar ihale edilir. Havza ve kuşak madenciliğini geliştirmek ve jeolojik yapıyı aydınlatmak için herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş alanlarda, bir proje çerçevesinde MTA’nın talep etmesi ve Bakanlık tarafından gerekli görüldüğü takdirde MTA adına ruhsat verilir. İşletilebilecek maden varlığının belirlenmesi halinde, MİGEM tarafından ihale edilir. MTA’nın arama ruhsatları teminattan muaftır.

77 MİGEM 77 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER (1) Yeni verilecek ruhsat alanlarına maden işletme yöntemi, faaliyetin yapıldığı bölge, madenin cinsi, yapılacak yatırımın çevresel etkileri, şehirleşme ve benzeri hususlar dikkate alınarak, temdit talepleri dahil ruhsat verilen alanlarda kazanılmış haklar korunmak kaydıyla, ilgili kurumların görüşleri alınarak Bakanlık tarafından kısıtlama getirilebilir. İlk müracaat veya ihale yolu ile yapılacak ruhsatlandırmalarda müracaatın yapılacağı alanlar diğer kanunlar ile getirilen kısıtlamalar göz önüne alınarak Bakanlıkça ruhsat müracaatına kapatılabilir. Bu Kanun dışında madencilik faaliyetleri ile ilgili olarak yapılacak her türlü kısıtlama ancak kanun ile düzenlenir.

78 MİGEM 78 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER (2) Devlet ormanları içinde yapılacak maden arama ve işletme faaliyetleri ile bu faaliyetler için zorunlu ve ruhsat süresine bağlı olarak yapılan geçici tesislere Orman Kanunu hükümlerine göre izin verilir. Yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarında maden arama ve işletme faaliyetleri ile bu faaliyetler için gerekli geçici tesislere çevresel etki değerlendirme raporunda belirlenen esaslar dahilinde izin verilir. Uygulanan yöntem, teknoloji ve derinliğe bağlı olarak projesi Genel Müdürlükçe uygun bulunan yeraltı madencilik faaliyetlerinin tekabül ettiği yüzey alanı için herhangi bir izin alınmaz. Yeraltı madencilik faaliyetlerine bağlı olarak gerekli olan yerüstü tesisleri veya galeri ağzının isabet ettiği alan için gerekli izinlerin alınması zorunludur.

79 MİGEM 79 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER (3) Madencilik faaliyeti yapılan alanların, izne tabi alan olmaları halinde, ilgili olduğu kanun hükümlerine göre gerekli izinlerin alınması zorunludur. Ancak, MİGEM’çe işletme ruhsatı verildikten sonra, işletme ruhsat alanının diğer kanunlara göre izne tabi alan haline gelmesi durumunda ilgili kanunların öngördüğü yükümlülüklerin yerine getirilmesi suretiyle kazanılmış haklar korunarak faaliyetler sürdürülür. Diğer kanunlara göre izne tabi alanlar, MİGEM’in görüşü alınarak belirlenir. Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları, maden ruhsat sahiplerinin izin taleplerini; Kanun, MFUY ve ilgili kanunların hükümlerine göre sonuçlandırır.

80 MİGEM 80 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER (4) 5995 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden önce, içme ve kullanma suyu rezervuarının maksimum su seviyesinden itibaren 1000 metre içerisinde bulunan ve ilgili kurumlardan izin alınmış olan maden işletme ruhsat sahalarında, kazanılmış haklar çerçevesinde faaliyetler sürdürülür. Kazanılmış haklar korunmak kaydıyla içme ve kullanma suyu rezervuarının maksimum su seviyesinden itibaren metre mesafe genişliğindeki şeritte galeri usulü patlatma yapılmaması, alıcı ortama arıtma yapılmadan doğrudan su deşarj edilmemesi şartıyla çevre ve insan sağlığına zarar vermeyeceği bilimsel ve teknik olarak belirlenen maden arama ve işletme faaliyetleri ile altyapı tesislerine izin verilir metreden sonraki koruma alanı içinde çevresel etki değerlendirmesi raporuna göre yapılması uygun bulunan maden istihracı ve her türlü tesis yapılabilir. Ancak faaliyet sırasında alıcı ortama yapılacak deşarjlarda ilgili yönetmelikte belirtilen limitlere uyulması zorunludur. MFUY’da belirtilen yükümlülüklere uyulmaması ve gerekli iznin alınmaması halinde, gerekli tedbir ve izin alınıncaya kadar sahadaki üretim faaliyetleri durdurulur.

81 MİGEM 81 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER (5) Maden üretim faaliyetleri ile bu faaliyetlere dayalı ruhsat sahasındaki tesisler için işyeri açma ve çalışma ruhsatları il özel idareleri tarafından verilir. Bu ruhsatların verilmesi sırasında 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu hükümlerine göre belediyelerin tahsil ettiği işyeri açma izni harcı il özel idaresi tarafından tahsil edilir.

82 MİGEM 82 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER(6) İmar alanları içinde kalan madencilik faaliyetleri, ilgili yerel merciden izin alınarak yapılır. Ruhsat alındıktan sonra imar alanları içine alınan maden sahalarına bu hüküm uygulanmaz. İmar planı bulunmayan alanlarda yapılan veya yapılacak olan madencilik faaliyetleri ile bu faaliyetlere bağlı geçici tesisler ve bunların müştemilatı için imar planı yapılmaz. İşletme ruhsatları çevre düzeni ve imar planları notuna işlenir. İmarsız alanlarda yürütülen madencilik faaliyetleri için gerekli olan geçici tesisler ve bunların müştemilatı, inşaat ve yapı kullanma iznine tabi değildir. Ancak, yapıların fen ve sağlık kurallarına uygun olması ve ilgili il özel idaresine bildirilmesi zorunludur.

83 MİGEM 83 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER(7) 20 m. 60 m.

84 MİGEM 84 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER(8) Maden arama faaliyetleri, bu Kanunda sayılanlar dışında herhangi bir izne tâbi değildir.  Bir ruhsat sahasında hektar başına 500 m 3 ’ün üzerinde yapılan yarmalı aramalar,  Ruhsat alanı içerisinde toplam 5000 metrenin üzerindeki maden arama sondajları, yapılması halinde ÇED Gerekli Değildir kararı alınması zorunludur. Maden arama faaliyetleri için işyeri açma ve çalışma ruhsatı istenmez. Analiz, test ve teknolojik araştırma amaçlı numune alma işlemleri, arama faaliyetleri kapsamındadır..

85 MİGEM 85. MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER(9) Kamu Yatırımları ile Madencilik Faaliyetlerinin Çakışması Madencilik faaliyetleri ile Devlet ve il yolları, otoyollar, demir yolları, havaalanı, liman, baraj, enerji tesisleri, petrol, doğalgaz, jeotermal boru hatları, su isale hatları gibi kamu yararı niteliği taşıyan yatırımların birbirlerini engellemesi, maden işletme faaliyetinin yapılamaz hale gelmesi, yatırım için başka alternatif alanların bulunamaması durumunda, madencilik faaliyeti ve yatırımla ilgili karar, Devlet Planlama Teşkilatının bağlı olduğu bakanın başkanlığında Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı, diğer yatırımcı kurum ya da kuruluşun bağlı olduğu bakan/bakanlar ve yatırım kararına onay veren kurumun ilgili olduğu bakan olmak üzere asgari üç kişiden oluşan Kurul tarafından verilir.

86 MİGEM 86 MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER(10) Yeni işletme ruhsatlarında izinler Ruhsat sahibince, işletme ruhsatı yürürlük tarihinden itibaren üç yıl içinde Kanunun 7.maddesine göre alınması gerekli olan ÇED kararı, mülkiyet izni, işyeri açma ve çalışma ruhsatı ile MİGEM’in kayıtlarına işlenmiş alanlar ile ilgili izinlerin alınarak MİGEM’e verilmesini müteakip işletme izni düzenlenir. Süresi içinde yükümlülükleri yerine getirilmeyen ruhsatların teminatı irat kaydedilerek ruhsat iptal edilir.

87 MİGEM 87 İzinsiz Faaliyete Yaptırım •Çevresel etki değerlendirmesi ile ilgili karar, •İşyeri açma ve çalışma ruhsatı, •Mülkiyet izni olmadan • veya özel mülkiyete veya kamu hizmeti/umumun yararına ayrılmış yerlere Kanunda belirtilen mesafeden fazla izinsiz olarak faaliyette bulunulduğunun tespiti halinde ruhsat teminatı irat kaydedilerek bu alandaki faaliyet durdurulmaktadır. Bu ihlallerin üç yıl içinde üç kez yapıldığının tespiti halinde ise teminat irat kaydedilerek ruhsat iptal edilmektedir. Tarım toprağı, sit alanı, milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtı ve tabiatı koruma alanları, orman sayılan alanlar, mera alanları ve sulak alanlar gibi izne tabi alanlarda izin alınmadan veya ÇED, gayrisıhhi müessese izinlerinin sınıfı dışındaki izinlerle faaliyette bulunulduğunun tespiti halinde faaliyetler durdurulur. MADENCİLİK FAALİYETLERİNDE İZİNLER(11)

88 23 EKİM Maden İhale İşlemleri Maden İhale İşlemleri Maden Kanuna göre yapılan ihaleler, açık ihale usulü ile yapılır. Teklifler kapalı alınır. Kapalı tekliflerin aritmetik ortalamasının %50’sinin üzerinde kalanlar ile açık artırma ihale usulü ile ihaleye devam edilir. Aritmetik ortalamanın %50’sinin üzerinde tek kişinin kalması halinde kapalı teklife göre ihale sonuçlandırılır.

89 MİGEM 89 TEŞEKKÜR EDERİM. Yüksel CANKURTARAN Maden İşleri Genel Müdürlüğü


"MİGEM 1 3213 SAYILI MADEN KANUNU VE UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER VE MADENCİLİK SEKTÖRÜNE GETİRDİKLERİ Yüksel CANKURTARAN Şube Müdürü MADEN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları