Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SUNUM TEKNİKLERİ Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Doç.Dr. Ali Büyükaslan MÜ İletişim Fakültesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SUNUM TEKNİKLERİ Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Doç.Dr. Ali Büyükaslan MÜ İletişim Fakültesi."— Sunum transkripti:

1 SUNUM TEKNİKLERİ Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Doç.Dr. Ali Büyükaslan MÜ İletişim Fakültesi

2 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 İletişim Kaynak AlıcıMesajKanal Geri Bildirim KimNe söylediHangi yollaKime Ne etkisi oldu SunucuDinleyiciMesajKanal Geri Bildirim / 302

3 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Edgar Dale 1946 / 303

4 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Yaşantı konisine göre öğrendiklerimizin; %83 ’ünü görerek %11 ’ini işiterek %3,5 ’ini koklayarak %1,5 ’ini dokunarak %1 ’ini tadarak öğreniriz. / 304

5 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Zamanı sabit tuttuğumuzda; Okuduklarımızın % 10’unu, İşittiklerimizin% 20’sini, Gördüklerimizin % 30’unu, Görüp işittiklerimizin % 50’sini Söylediklerimizin % 70’ini Yapıp söylediklerimizin % 90’ını hatırlarız. / 305

6 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 GRAFİKLER Veri miktarını Veri eğilimlerini / 306

7 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 GRAFİKLER Verileri karşılaştırmak Verilerdeki dalgalanmayı / 307

8 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Başarılı / etkili bir sunum için: 1)Plan hazırlığı a) Sunu amacı b) Dinleyici/İzleyici ihtiyaçlarının tespiti c) Sununun yeri ve zamanı d) Teknik donanım durumu e) Sunu içeriği belirlenmesi f) Sunu ortamına geçiş 2)Dinleyici/İzleyici durumunun belirlenmesi a) Benzerlikler/Farklılıklar (İzleyici/Dinleyici düzeyinde) b) İzleyici/Dinleyici beklentileri c) Demografik özellikler ve ilgi/beklenti analizi / 308

9 Marmara Üniversitesi / Nisan )Sunuşun hazırlanma süreci a) Ayrıntılı analiz b) Sunu verilerinin elde edilmesi c) Verilerin sunuya yerleştirilmesi d) Sunu planını oluşturma e) Metin hazırlığı ve sunuya geçirme f) Sunu görsellerini hazırlamak g) Sunu öncesi prova Sunucunun dikkat etmesi gereken durumlar Ortama hakimiyet, Anlatım diline hakimiyet, İfade biçimlerinde tutarlılık (zaman kullanımı, anlatım biçimi), Beden dili kullanımı, Ses tonunu ayarlama / 309

10 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 POWER POINT SUNUMUNDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR: Başarılı bir sunum için önemli olan metin, görsel ve tasarım bütünlüğüdür. Kapak slaytı Sunum içeriği bilgisi (İçindekiler ya da plan) Amacın açıklandığı slayt Konunun esasına ilişkin anlatımın yapıldığı slayt sayısının belirlenmesi Tasarım / İçerik bütünlüğü Metin kontrolü (Tashih etmek) Slayt çıktısının basılı olarak dağıtımı (Bazı durumlarda önemlidir) Elektronik ortamda yedekleme ve mümkünse önceden izleyici/dinleyicilerle paylaşma Slayt / Anlatım birlikteliği Power point dosyası slayt kayıt formatı (ppt + gösteri formatı) Mouse / Pointer / Klavye kullanımının önceden belirlenmesi ve fiziksel ortamın buna göre ayarlanması / 3010

11 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 BEDEN DİLİ İletişimin %55’ini beden dilini oluşturan MİMİK ve JESTLER, %38’ini ses tonu, %7’sini de sözcükler oluşturur. Olumlu izlenim bırakacak beden dili özellikleri: Göz teması(Rahatsızlık vermeden) Mimikler (Kendinden emin ve güleryüzlü) Jestler (Vücut hareketlerinin anlamlı kullanımı) İzleyici / Dinleyici ile mesafenin ayarlanması Fiziksel görünüş etkisinin önemsenmesi İnsanlar kalıcı izlenimlerinin %90’ını ilk bir dakika ya da daha kısa süre içerisinde edinirler. / 3011

12 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Sunumda renkler ve özellikleri, Turuncu Sıcak bir renktir hayranlık verici, canlı ve samimidir. Sayfanın göz alıcı ve dikkat çekici olması için turuncu kullanılabilir. Zemin rengi olma açısından zayıftır. Mavi ile kullanmaktan kaçınılmalıdır. / 3012

13 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Siyah İstatistiki tabloların ve mali verilerin sunumunda kullanılır. Gücü ve tutkuyu temsil eder. (Makam araçlarının rengi) Genelde keder, ağır ve depresyon rengidir. Sofistike ve gizemli bir hava verilebilir. Önemle vurgulamak için dişi metin yapılabilir. Büyük ölçekli alanlarda siyah üzerine beyaz (dişi) metin okumasının gözü yoracağı kesindir. İçeriğe göre SİYAH RENGİN kullanılması anlamlı ya da anlamsız olabilecektir. Örneğin bazı sanat dallarına ilişkin web sayfaları özellikle koyu zeminlerde tasarlanır. / 3013

14 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Mavi Sükûnetin ve güven vericiliğin rengidir. (Deniz) Köprü ayaklarının mavi renge boyandığı ve intiharı önlemede etkisi olabileceği düşünülmüştür. Sakinleştirici etkisi nedeniyle okullarda tercih sebebidir. Gündelik yaşamda oldukça sık kullanılan bir zemin rengidir. Diğer renklerle birlikte kullanımında dikkatli olunmalıdır. / 3014

15 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Yeşil Bankaların özellikle tercih ettiği bir renktir. Güven verici bir özelliği vardır. Rahatlatıcı ve sakinleştiricidir. (Tabiatla ilişki) Dengeli olmayı çağrıştırır. Olumlayıcı durumlarda kullanılır. Kırmızı karşıtlığı verilerek kullanılabilir. Büyük lokantaların mutfaklarında yeşil tercih edildiği belirtilmektedir. / 3015

16 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Kırmızı En sıcak renktir. Güç ve şiddeti temsil eder. Dikkat çekici özelliğinden dolayı grupların temsil rengidir. Diğer renklerle kullanımına dikkat edilmelidir. (Yeşille kullanımı renk körleri tarafından algılanmaz.) Yeşil rengin karşıtı olarak kullanılabilir. Uyarıcı özelliğinin yanı sıra harekete geçirici yönü de vardır. / 3016

17 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Mor Güç ve lükse işaret eder. Asaletin ve bilgeliğin rengi olarak tanımlanır. Nevrotik duyguları açığa çıkardığı söylenmektedir. Mor renk kullanılan iri puntolu yazılar gözü yorar. / 3017

18 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Kahverengi İnsan üzerinde hızlandırıcı bir etkiye sahip olduğu belirtilir. Amerika’da bir üniversitenin yaptığı testte, kahverengiye boyanan duvarların olduğu mekanlarda insanların daha hızlı hareket ettiği tespit edilmiştir. Fast food restoranların iç mekan renklerinin kahverengi tonlarında boyandığı gözlemlenmiştir. / 3018

19 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Sarı İyimserlik ifade eder. Çekicilik ve geçicilik hissi uyandırır. (Taksi renklerine dikkat) Bankaların sarı rengi tercih etmediği görülmüştür. (Geçicilik hissinden ötürü) Dikkat çekiciliğinden dolayı logolarda tercih edilir. Araç kiralama şirketlerinin tercihen kullandıkları bir renktir. Zıt renklerle kullanımı dikkat çekicilik sağlar. / 3019

20 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 TÜMÜYLE BÜYÜK HARFLERLE YAZILMIŞ UZUN CÜMLE YA DA PARAGRAFLARIN OKUNMASI ZORDUR. BAŞLIKLAR BÜYÜK HARFLERLE YAZILIR ÇÜNKÜ BAŞLIKLAR OKUMAYI YAVAŞLATARAK BİRKAÇ KELİMEYLE İÇERİĞİ ÖZETLEMEK İÇİN KULLANILIR. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. OKUMASI ZOR OLAN BİR YAZIOkuması kolay olan bir yazı / 3020

21 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Aşırı efekt kullanımında kaçınmalıyız. Slaytlarımızda kullanacağımız RENK, YAZI PUNTOSU, GÖRSEL malzemelerin doğru Yerleşimi slaytın anlaşılır olmasında önemlidir. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. / 3021

22 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Sözcüklerin bütün olarak okunduğunu unutmayın! / 3022

23 KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Slayta tasarımında koyu zemin kullanımı rahatsızlık verir. Eğik metin kutusu dikkat çekmez, aksine göz yorar dikkat dağıdır. Aşırı efekt kullanımından kaçınmalıyız. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30 23

24 Koyu zemin üzerine kullanılması gereken yazı renkleri; Koyu renk tonlarında Kalın yazı biçiminde Çok yoğun metin şeklinde Görselle desteklenmiş Aynı slaytta farklı 2 zemin rengi şeklinde olmamalıdır! (Böyle bir zeminde hazırlanmış bir slaytın küçük bir salonda büyük bir slayt perdesinde vereceği rahatsızlığı düşünün. Özellikle ön sıralarda oturanlara…) (Bu slayttaki gibi…) Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30 24

25 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Görsellerde yapacağımız düzenlemeleri mutlaka görselin orijinal oranını koruyarak yapmalıyız. Bunun için mutlaka görsellerin köşe noktalarından büyültme ya da küçültme yapmalıyız. Yandaki görseldeki sündürme rahatsız edicidir çünkü görselin kenar noktalarından büyültme yapılmıştır. FENERBAHÇE LAZİO’YU ROMA’DA YENEREK UEFA KUPASINDA İLK DÖRDE KALDI. / 3025

26 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Görsellerde vurgu yapmak için istenmeyen alanları KIRPMA makasıyla yok edebiliriz. Bu sefer yüzü güldü (Basından) / 3026

27 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Görsellerde neyi vurgulamak istiyorsak onu öne çıkarmalıyız. / 3027 Kadın mı? Deniz mi? Farkı farkettirmek gerek!

28 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Slayt hazırlarken; Seçilecek yazı karakterinin (fontun) Puntosunun (boyutunun) Vurgulanacak sözcüklerin (koyu, italik, gölgeli) Okunaklı olmalarının önemli olduğunu unutmayınız! Slayt üzerinde belirteceğin ANAHTAR SÖZCÜKLERİN önemli olduğunu unutmayınız! Uzun cümlelerden kaçınınız! Slaytlarda fazla metin bulundurmaktan kaçınınız! Slaytları okuyan değil anlatan olunuz! / 3028

29 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Tasarımda sadelik ve dikkat çekici olmaya çalışın! Aşırı efekt kullanımı izleyiciyi konudan uzaklaştırır. Metne anlam katmayacak görselden uzak durun! Aynı slaytta çok farklı renkler kullanmayın! Sesli animasyonlardan uzak durun! Slayt geçişlerinden abartılı efektler kullanmayın! Slayt sayısı ile kullanacağınız süreyi iyi hesaplayın! Sunum yapılan ortamın önceden görün tasarımınızı buna göre yapın! Küçük bir mekanda aşırı renk kullanımı ciddi rahatsızlık verir. / 3029

30 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 İyi sunumlar... / 3030 Beni sabırla izlediğiniz/dinlediğiniz için teşekkürler ifadesi, sabırları zorlayacağınızın/zorladığınızın tarafınızdan ilanıdır.


"SUNUM TEKNİKLERİ Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 Doç.Dr. Ali Büyükaslan MÜ İletişim Fakültesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları