Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Mehmed Zahid Kotku MİLLİ NİZAM PARTİSİ  Necmettin Erbakan, A. Tevfik Paksu,  Ali Haydar Aksay, Süleyman Arif Emre,  H.Tahsin Armutcuoğlu, Ömer.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Mehmed Zahid Kotku MİLLİ NİZAM PARTİSİ  Necmettin Erbakan, A. Tevfik Paksu,  Ali Haydar Aksay, Süleyman Arif Emre,  H.Tahsin Armutcuoğlu, Ömer."— Sunum transkripti:

1

2

3 Mehmed Zahid Kotku

4

5 MİLLİ NİZAM PARTİSİ

6  Necmettin Erbakan, A. Tevfik Paksu,  Ali Haydar Aksay, Süleyman Arif Emre,  H.Tahsin Armutcuoğlu, Ömer Çoktosun,  Ekrem Ocaklı, Ö.Faruk Ergin,  Saffet Solak, Hasan Aksay,  Ali Oğuz, İsmail Müftüoğlu,  Nail Sürel, Fehmi Cumalıoğlu,  Hüsamettin Fadıloğlu, Bahattin Çarhoğlu,  Mehmet Satoğlu, Rıfat Boynukalın,  Hüsamettin Akmumcu, Hüseyin Abbas, ikbal Şen.

7  12 Mart müdahalesinden hemen sonra 20 Mayıs'ta MNP kapatıldı. Genel başkan Necmettin Erbakan İsviçre'ye gitti. Kapatılan MNP'nin kadroları, 11 Ekim 1972'de, Millî Selamet Partisi (MSP) adıyla bir parti kurdular. Partinin Genel Başkanlığı'na Süleyman Arif Emre getirildi. MNP kurucularından hiçbiri MSP kurucusu değildi. Parti 42 ilde teşkilatlandı.

8

9

10

11

12  MSP'nin kuruluş çalışmaları içinde yer alan Necmettin Erbakan, bu partiye resmen 1973'ün Mayıs ayında katıldı, 20 Ekim 1973'te partinin genel başkanı oldu. 14 Ekim 1973 seçimlerinde MSP 1.2 milyon oy aldı, %11'lik bu oyla 48 milletvekiliyle meclise girdi. Senato seçimleri sonucunda ise 3 senatörlük kazandı.  26 Ocak 1974'te CHP-MSP koalisyonu kuruldu. Başbakan yardımcısı Necmettin Erbakan, din işlerinden sorumlu devlet bakanlığı, içişleri, adalet, ticaret, gıda tarım hayvancılık, sanayi teknoloji bakanlıklarını aldı.

13

14

15  31 Mart 1975'de AP-MSP-MHP-CGP 1.MC'yi (milliyetçi cephe) kurdular.  Arkasından 1977 seçimleri sonunda 2.MC kuruldu.  MSP bu koalisyonlarda anahtar parti idi.  Ancak genç demokrasiye bir darbe daha vuruldu ve 12 Eylül askeri müdahalesi gerçekleşti.  MSPliler Konya mitingi sebebiyle yargılandılar, beraat ettiler.  MSP, 12 Eylül 1980'e kadar, Türkiye'nin siyâsal yaşamında etkin bir rol oynadı.  Üç kez koalisyon hükümetlerinde yer aldı. 12 Eylül yönetimi tarafından diğer partilerle birlikte kapatıldı.

16

17

18

19  Milli Selamet Partisi, 12 Eylül 1980 askeri harekatından sonra kapatılmıştı.  Milli Güvenlik Konseyince siyasi partilerin yeniden kurulup faaliyet göstermesine izin verilmesi üzerine 19 Temmuz 1983'te avukat Ali Türkmen başkanlığında Milli Selamet Partisinin görüşlerini benimseyen Refah Partisi (RP) kuruldu.  Kurucularının Milli Güvenlik Konseyi (MGK) tarafından birkaç defa veto edilmesi sebebiyle, kadrosu, kanunların öngördüğü zamanda tamamlanamadığından 1983 seçimlerine katılamadı.  Daha sonra kurucu üyeler arasından veto edilmeyen Ahmet Tekdal parti başkanlığına getirildi.

20  Refah Partisi ülke çapında çok kısa zamanda bütün teşkilatını kurdu. Programında manevi kalkınmaya ve sanayileşmeye ağırlık vereceğini belirterek, Milli Selamet Partisinin muhafazakar-dini oy tabanına yerleşti.  İlk olarak 25 Mart 1984'te Ahmet Tekdal başkanlığında yerel seçimlere katıldı. Oyların % 4.44'ünü alarak Urfa ve Van belediye başkanlıklarını kazandı. 28 Eylül 1986'da 11 ilde yapılan milletvekili ara seçimlerine katıldı. Bu seçimlerde % 4.76 oy alabildi.  6 Eylül 1987'de yapılan referandum (halk oylaması) ile bazı eski siyasi parti liderlerine siyaset yapma yasağı kaldırılınca, MSP eski başkanı Necmettin Erbakan Refah Partisi genel başkanlığına seçildi (11 Ekim 1987).

21

22  Refah Partisi, Kasım 1987'de yapılan milletvekili erken genel seçimlerine Necmettin Erbakan başkanlığında girdi. Oylarının oranını % 7,16 oranına çıkardı. Ülke genelinde% 10 barajını aşamadığı için milletvekili çıkaramadı. Mart 1989'da yapılan Belediye Başkanlığı (Yerel İdare) Genel Seçimlerinde Türkiye genelinde toplam oy oranını % 9.8'e çıkardı. Kahramanmaraş, Sivas, Şanlıurfa, Van ve Konya illerinin belediye başkanlıklarını kazandı.

23  20 Ekim 1991 Milletvekili Erken Genel Seçimine Refah Partisi, Milliyetçi Çalışma Partisi, Islahatçı Demokrasi Partisi üçlü ittifak olarak katıldılar. Anayasaya göre iki ve daha fazla partinin birleşerek seçime katılmalarının yasak olması sebebiyle bu üç partinin ittifakları kâğıt üzerinde resmi bir belgeye dayanmamaktadır.  Bunun için IDP ve MÇP partilerinin milletvekili adayları seçime katıldıkları bölgelerden bağımsız aday olarak katılmışlar, fakat her üç parti de birbirinin adaylarına oy vermişlerdir.

24  20 Ekim 1991 Erken Genel Seçimlerine bu şekilde katılan Refah Partisi (RP), Türkiye genelinde kullanılan seçmen oylarının % 16.90'ını alarak TBMM'ye 62 milletvekiliyle girdi. TBMM'de grup kuran dört partiden birisi oldu. Daha sonra Milliyetçi Çalışma Partisine ve Islahatçı Demokrasi Partisine mensup milletvekilleri ayrıldılar. Kapatılan partilerin açılmasına izin verilmesi üzerine açılan MSP Refah Partisine katıldı.

25  1994 Yerel Seçimlerinde büyük bir sıçrama yaptı; yüzde oranında oy alarak, İstanbul ve Ankara belediye başkanlıklarını kazandı.  24 Aralık 1995 genel seçimlerinde yüzde oy oranıyla 158 milletvekilliği kazandı ve birinci oldu.  Seçimlerden hemen sonra Anavatan Partisiyle yapılan koalisyon görüşmeleri başarısızlıkla sonuçlandı.  Doğru Yol Partisiyle kurduğu koalisyon hükümeti (Refahyol Hükümeti) 28 Haziran 1996'da TBMM'de güvenoyu aldı, Erbakan da başbakan oldu.

26

27  İsrail ’in Sesi Radyosu muhabiri İzak Feller :  Türkiye’nin gelecek başbakanının İslami partinin lideri Necmettin Erbakan olmasını nasıl karşılıyorsunuz.  Weizmann: “Türkiye’ye daveti kabul etmenin bir sebebi de bu konuları soruşturmak.  Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel çok iyi tanıyorum ve onun, elindeki bütün gücü kullanarak, böyle bir gelişmeyi önleyeceğine inanıyorum.  Ordunun da kenarda bekleyeceğini sanmıyorum.  Dolayısıyla, şu anda, korku üzerine değerlendirmeler yapmanın hiçbir anlamı yok.”  13 haziran 1996 Hürriyet

28 Ezer Weizmann

29

30

31

32

33

34

35

36  Sincan’ın RP’li Belediye Başkanı Bekir Yıldız’ın 31 Ocak 1997′de düzenlediği ”Kudüs Gecesi”ne İran’ın Ankara Büyükelçisi Muhammed Rıza Bagheri de katılarak bir konuşma yaptı. Gecede, ”intifada” hareketini canlandıran bir oyun sergilendi ve gösterinin yapıldığı çadıra Hizbullah ve Hamas örgütlerinin liderlerinin posterleri asıldı.

37

38

39

40  A New Axis: The Emerging Turkish-Israeli Entente  by Daniel Pipes National Interest Winter 1997/98  Necmettin Erbakan, a fundamentalist Muslim who sees Israel roughly as do the leaders in Iran, became Turkey's prime minister.  Erbakan talks of Israel as a "timeless enemy" and "a cancer in the heart of the Arab and Muslim world."  For him, Israel seeks to undermine the Islamic faith and annihilate the Muslims.

41 İsmaiİ Hakkı Karadayı ile

42

43  The military got its way because the constitution gives it a political role, and because the realities of Turkish politics give it an effective veto over the policies of an elected government.  Çevik Bir, the dynamic and articulate deputy chief of staff explains:  We are acting strictly in accordance with the Turkish Constitution. Article 2 of the Constitution declares that we are a secular country, and Article 4 says that this provision can never be changed. Parliament has given us the responsibility to protect the Turkish mainland and also the Turkish Republic.  Daniel Pipes

44

45  Thanks in part to the Turkish military role in politics, military ties stand at the heart of the new Turkish- Israeli relationship.  These ties have expanded noticeably since the Sincan episode.  The Turkish army's Chief of Staff Ismail Hakki Karadayi then traveled to Israel in late February 1997, marking the first trip there by a senior Turkish military officer.  Karadayi praised the two states' close relations in recent years and commended face-to-face meetings as the best way for further progress to be made. He got his wish. The to-ing and fro-ing began in earnest when Israel's Foreign Minister David Levy visited Ankara on 8-9 April.  Daniel Pipes

46  Formula for Stability: Turkey Plus Israel  by Çevik Bir and Martin Sherman Middle East Quarterly Fall 2002, pp

47  In the largest-scale defense industry deal, worth $632.5 million, Israeli Aircraft Industries is modernizing fifty-four of Turkey's Phantom F-4E aircraft, a Vietnam War-era fighter- bomber. The "Phantom 2000" will have enhanced firepower and maneuverability, better vision and electronics. To clinch the deal Israel granted Turkey a line of credit nearly equal to the entire cost of the modernization. Israel also seeks to upgrade Turkey's aging U.S.-made M-60 tanks.

48 Modernization of Turkey's F-4 Phantoms and F-5 aircraft at a cost of $900 million.F-4 PhantomsF-5

49 Turkey-Israel naval collaboration, 2009: John Moore of U.S. Navy, Turkish Rear Adm. Ismail Taylan, Israeli Rear Adm. Rom Rutberg

50  Milli Güvenlik Kurulu’nun tarihindeki en uzun toplantılardan biri olan 28 Şubat 1997′de alınan kararlardan sonra siyasi ve sosyal süreç yön değiştirdi. Zorunlu temel eğitimin 8 yıla çıkması ve daha bir dizi kararın uygulanması MGK bildirisinin ardından gerçekleşti.  Erbakan, hükümete bildirilmek üzere MGK’da alınan 20 maddelik kararlar listesinde ”bazı ifadelerin çok sert olduğunu” öne sürerek kararları imzalamadı.  Genelkurmay Genel Sekreteri Tümgeneral Erol Özkasnak, ”Ordu ile uyum içindeyiz” diyen Erbakan’a, ”Ordu Atatürk’e inananlarla uyum içindedir” yanıtını verdi.  3 Martta DYP’nin bazı önde gelen isimleri DYP’nin hükümetten çekilmesini istedi. Çiller, Başbakanlık’ta biraraya geldiği Erbakan’ı ”MGK kararlarını imzalaması” konusunda iknaya çalıştı.

51  Milli Güvenlik Kurulu ile Erbakan'ın başbakanlığındaki 54. hükümet arasında yapılan kritik toplantı ardından alınan kararlar Türk siyaset tarihine "28 Şubat Kararları" olarak geçti. Radikal dinci faaliyetlere ilişkin MİT raporunun ele alındığı toplantıdan sonra alınan kararlar için bir çeşit "sivil muhtıra" yorumu yapıldı. Tarihi toplantıda alınan 18 maddelik karar metni şunlardan oluşuyor:

52 1- Demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'ni hedef alan rejim aleyhtarı faaliyetler karşısında ödün verilmemelidir. Anayasa'nın 174. maddesinde koruma altına alınan Devrim Kanunları'nın ödün verilmeden uygulanması esastır. Hükümet, icraatında Devrim Yasaları'na uygunluğu sağlamakla görevlidir. 2- Savcılar, Devrim Yasaları'nın ihlalini oluşturan davranışlar karşısında harekete geçmelidirler. Yasaları ihlal eden dergahlar kapatılmalıdır. 3- Sarık ve cüppeli giyim şeklinin özendirildiği görülmektedir. Kılık ve kıyafetleri bu yasaya ters düşen kişilerin onurlandırılmamaları gerekir. 4- Anayasa'nın 163. maddesinin kaldırılmasının yarattığı hukuki boşluklar, irticai akımların ve laikliğe aykırı tutumların güçlenmesine yol açmıştır. Bu boşlukları telafi edecek yasal düzenlemeler getirilmelidir.

53  5- Eğitim politikalarında yeniden Tevhidi Tedrisat Kanunu ruhuna uygun bir çizgiye gelinmelidir. 6- Temel eğitim 8 yıla çıkarılmalıdır. 7- İmam - hatip okulları toplumdaki bir ihtiyacı karşılamak üzere kurulmuşlardır. Bu ihtiyacın fazlası olan imam hatip okulları, meslek okullarına dönüştürülmelidir. Ayrıca kökten dinci grupların kontrolünde olan Kuran kursları kapatılarak, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda düzenlenmelidir. 8- Devlet dairelerinde ve belediyelerde kökten dinci bir kadrolaşma hareketi sürdürülmektedir. Hükümet, bu kadrolaşmanın önüne geçmelidir. 9- Cami yapımı gibi dini konuları siyasi amaçlar için istismar etmeye dönük olan her türlü davranışlara son verilmelidir.

54  10- Pompalı tüfekler kontrol altına alınmalı ve gerekirse pompalı tüfek satışları yasaklanmalıdır. 11- İran'ın Türkiye'deki rejimi istikrarsızlığa itmeyi amaçlayan çabaları yakın takibe alınmalıdır. İran'ın Türkiye'nin içişlerine karışmasını önleyici politikalar uygulanmalıdır. 12- Yargı mekanizmasının daha etkin çalışmasını sağlayacak ve yargı bağımsızlığını güvence altına alacak, hükümetin tasarruflarından koruyacak düzenlemeler bir an önce getirilmelidir. 13- Son dönemde Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarını hedef alan tahriklerde büyük artış gözlenmektedir. Bu sataşmalar TSK içinde rahatsızlığa yol açmaktadır. 14- İrticai faaliyetlere karıştıkları için TSK'daki görevlerine son verilen subay ve astsubayların belediyelerde istihdam edilmelerinin önüne geçilmelidir.

55  15- Partilerin belediye başkanları ve il, ilçe yöneticilerinin konuşma ve davranışları da Siyasi Partiler Yasası'nın sorumluluk alanına sokulmalıdır. 16- Tarikatların denetimindeki finans kuruluşları ve vakıflar aracılığıyla ekonomik güç haline gelmeleri dikkatle izlenmelidir. 17- Laiklik aleyhtarı yayın çizgisi olan TV kanalları ve özellikle radyo kanallarının verdikleri mesajlar dikkatle izlenmeli ve bu yayınların Anayasa'ya uygunluğu sağlanmalıdır. 18- Milli Görüş Vakfı'nın bazı belediyelere yaptığı usulsüz para transferleri durdurulmalıdır.

56  Çiller, Erbakan’dan Temmuz 1997′de Başbakanlık görevini kendisine devretmesini istedi. Bu isteği reddeden Erbakan 5 Mart 1997′de MGK kararlarını imzaladı.  Çiller, Başkanlık Divanı toplantısında MGK kararları ve uygulanması konusunda TBMM’de genel görüşme açılması için Erbakan ile anlaştıklarını, genel görüşme önergesini hafta başında Meclis’e sunacaklarını açıkladı.  Ancak diğer partilerin sert tepki göstermesi üzerine bu plan uygulanamadı.  Genelkurmay Başkanı Orgeneral Karadayı, 5 Martta, Başbakan Erbakan’ın görüşme istediğini nazik bir üslupla reddetti.

57  by Alan Makovsky Middle East Quarterly March 1997, pp. 3-8  Shortly after Turkey's new Islamist prime minister, Necmettin Erbakan, signed a $23 billion gas pipeline deal with Iran, Thomas Friedman of The New York Times wrote an article titled "Who Lost Turkey?"  In fact, Turkey is not really lost.  It remains a secular, pro-Western, democratic state.  However, the unprecedented emergence of an Islamist at the pinnacle of power raises a warning flag for Americans, who can do much to help insure that Turkey does not become "lost."

58  Fehim Adak: Erbakan Seeks Cooperation with America  by Daniel Pipes and Alan Makovsky Middle East Quarterly March 1997  Fehim Adak has served as Minister of State since June 1996 in the Turkish government headed by Necmettin Erbakan. Born in 1931 and trained as a civil engineer, he entered electoral politics in 1969 and became a parliamentary deputy in Mr. Adak is one of Prime Minister Erbakan's oldest and most trusted political allies. During the coalition governments of , he served in three ministerial positions.

59  His trip to the United States has its origins in a trip by Mr. Erbakan to Libya in October 1996, after which the State Department announced it would seek a "private dialogue" with the Turkish government.  At the invitation of Treasury Secretary Robert Rubin appears to reflect a US effort to strengthen ties with the Erbakan wing of Turkey's coalition government.  Mr. Erbakan explained that Mr. Adak's trip is intended to assure the U.S. government that it has no reason to be afraid of anything we are doing, adding: We need to explain ourselves better to our friend America.  Daniel Pipes and Alan Makovsky had a short interview with him at the Turkish embassy in Washington on January 15, 1997.

60

61 (L to R) Israeli Premier Ehud Barak, Egyptian President Hosni Mubarak, Egyptian Foreign Minister Amr Musa and Israeli Foreign Minister David Levy meet in Alexandria 29 July 1999.

62

63  Türkiye ve İsrail, kayda değer bir gelişmeyle, her iki ülkeye yönelik tehditleri değerlendirmek ve Ortadoğu'da gelecekte bir istikrarsızlık durumuna ilişkin ortak önlemler almak ve hazırlanmak amacıyla geniş çaplı bir değerlendirme projesi başlatıyor. İlk adım - tehdit değerlendirmesi- İsrail Dışişleri Bakanı David Levy'nin Nisan ayındaki Türkiye ziyaretindeki görüşmelerde atıldı.  Metehan Demir "Tel Aviv-Kudüs“, Turkish Daily News, 1 Mayıs 1997.

64  Cengiz Çandar  "Milli Askeri Stratejik Konsept" (MASK) hakkında 29 Nisan salı günü bilgilendirildik. Bunun "değiştiği" ve artık "iç tehdit"in "öncelik" kazandığı bildirildi. Bu "iç tehdit"i dışarıdan besleyen "dış güçler"in İran ve Suriye olarak değerlendirildiği öğrenildi.  Cengiz Çandar, MASK (2) 4 Mayis 1997 Sali Sabah.

65  Bir kasaba (Sincan) Kudüs Günü kutladığı için işgal edildi. Belediye başkanı İsrail aleyhindeki sözleri nedeniyle görevinden alınıp hapse atıldı. 1997’de Ortadoğu’da bu, ancak Türkiye’de olabilirdi.,  Daniel Pipes, A New Axis: The Emerging Turkish-Israeli Entente, The National Interest (Number 50, Winter 1997/98

66

67  Haziranın 18′inde Başbakan Necmettin Erbakan ile yardımcısı Tansu Çiller, ”giderek artan toplumsal gerginlik nedeniyle hükümetin nasıl devam edeceği” konusundaki görüşmelerinde uzlaştılar.  Başbakanlığı Çiller devralacak, BBP hükümete girecek ve erken seçim yapılacaktı.  Bu anlaşmadan sonra Erbakan aynı gün hükümetin istifasını Cumhurbaşkanı Demirel’e sundu.  Erbakan Demirel ile görüşmesinde RP, DYP ve BBP’nin anlaştığını, Bakanlar Kurulu ve hükümet programının hazır olduğunu” bildirdi ve hükümeti kurma görevinin Çiller’e verilmesini istedi.

68

69  Cumhurbaşkanı Demirel ertesi gün muhalefet lideri Mesut Yılmaz, Bülent Ecevit, Deniz Baykal ve Hüsamettin Cindoruk ile görüştü, ardından da hükümeti kurma görevini ANAP Genel Başkanı Yılmaz’a verdi.

70

71

72  Bu arada, Anayasa Mahkemesi RP’yi, 16 Ocak 1998′de “demokratik ve laik cumhuriyet ilkelerine aykırı davranarak, devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğü ve millet egemenliği ilkelerini çiğnediği ve irticai faaliyetlerin odağı olduğu” gerekçesiyle kapattı.  Genel Başkan Necmettin Erbakan ile Şevket Kazan, Ahmet Tekdal, Şevki Yılmaz, Hasan Hüseyin Ceylan, İbrahim Halil Çelik’in milletvekillikleri düşürüldü ve 5 yıl siyaset yasağı konuldu.  22 Şubat 1998′de kararın Resmi Gazete’de yayımlanmasıyla RP’nin 14 yıl süren siyasi yaşamı sona erdi.

73

74  17 Aralık 1997'de, Refah Partisinin kapatılması ihtimaline karşı Milli Görüş çizgisindeki bir parti olarak İsmail Alptekin başkanlığında kuruldu.  Refah Partisi'nin 16 Ocak 1998'de Anayasa Mahkemesi tarafından kapatılmasından sonra bağımsız kalan 150'ye yakın milletvekili Fazilet Partisi'ne geçti.  14 Mayıs 1998'de yapılan kongrede Recai Kutan genel başkanlığa getirildi.

75 OYLARIN PARTİLERE GÖRE DAĞILIMI VE MİLLETVEKİLİ SAYILARI DSP: % MHP: % FP: % ANAP: % DYP: % CHP: %

76  FP'nin kapatılma davası Anayasa Mahkemesi tarafından ancak 11 Haziran 2001 tarihinde görüşülmeye başlandı.  Kapatma kararı 22 Haziran 2001'de verilerek Nazlı Ilıcak, Merve Kavakçı, Bekir Sobacı, Ramazan Yenidede ve Mehmet Sılay'a 5 yıl süreyle siyasî yasak getirildi.

77

78  Millî Görüş hareketinin siyasî partisi olan Saadet Partisi, 20 Temmuz 2001 tarihinde Ankara'da kuruldu.  Recai Kutan kurucu genel başkanlığa getirildi.  Fazilet Partisi'nin Anayasa Mahkemesi tarafından kapatılmasından sonra bağımsız kalan 105 milletvekilinden yarıya yakını Saadet Partisi'ne geçti.

79

80

81

82  Genelkurmay Başkanı Org. Işık Koşaner, Eski Başbakanlardan Prof. Dr. Necmettin Erbakan'ın hayatını kaybetmesi nedeniyle bir mesaj yayımladı: "Değerli bilim ve siyaset adamı olarak büyük hizmetleri daima hatırlanacaktır."

83


"Mehmed Zahid Kotku MİLLİ NİZAM PARTİSİ  Necmettin Erbakan, A. Tevfik Paksu,  Ali Haydar Aksay, Süleyman Arif Emre,  H.Tahsin Armutcuoğlu, Ömer." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları