Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BÖTE Öğrencilerinin Açık Kaynak Kod ve Yazılım Lisansları Hakkındaki Görüşleri Cahit Cengizhan Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fak. Bilgisayar ve Öğretim.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BÖTE Öğrencilerinin Açık Kaynak Kod ve Yazılım Lisansları Hakkındaki Görüşleri Cahit Cengizhan Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fak. Bilgisayar ve Öğretim."— Sunum transkripti:

1 BÖTE Öğrencilerinin Açık Kaynak Kod ve Yazılım Lisansları Hakkındaki Görüşleri Cahit Cengizhan Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fak. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bl. cahit at marmara.edu.tr

2 Kaynak:DC BSA Global Araştırma Sonucu * 2009 yılı için ön görülmektedir. Türkiye BT Sektörü Yılları

3 BT Şirketleri ve Stratejileri IBM ve Linux Linux Technology Center

4 Tanımlar •Eser: Emek sonucu ortaya konmuş ürün; yapıt. [3] •Telif Hakkı: Fikir ve sanat eserini yaratan kişinin bu eserden doğan haklarının tümüdür. [3] •Patent: Yeni, tekniğin bilinen durumunu aşan ve sanayiye uygulanabilir olan buluşun kullanma hakkının birine ait olduğunu gösteren belge [4] •Lisans: Bir malı yabancı firma adına üretme izni. [3]

5 Eser üzerindeki haklar •Eser sahibinin hakları mutlak niteliktedir, yani herkese karşı ileri sürülebilir. •Maddi haklar, eserin işlenmesi, çoğaltılması, yayılması, yayınlanması haklarını kapsar. •Manevi haklar, yapıtını topluma sunma, adını belirtme ve eserin tümlüğünü koruma yetkilerini kapsar.

6 Yazılım Eserlerinin Korunması •Kapalı Koruma; telif hakkı sahibinin izni olmaksızın … •Açık Koruma: Telif hakkı sahibinin izni ile …

7 ŞartlarEULA (MS Windows)GPL Anlaşmanın reddiKullanma, Ücreti geri alKullanma Kullanım kısıtlaması1 Kişisel + 1 Taşınır (1.1) Kısıtlama Yok Etkinleştirme, Kayıt olma Bir Defa, Donanım değişikliği (2.1) Yok Lisans aktarımıBir kereliğineKısıtlama Yok Değiştirme, Geliştirme, Tersine Mühendislik Yasaların izin verdiği ölçüde (4) Kısıtlama Yok KopyalamaTek sefer Medya yedekleme kopyası Kısıtlama Yok DağıtmaYasa dışıKısıtlama Yok Değişik halini dağıtmaDeğiştirilemez - Yasa dışıKaynak kodla birlikte GarantiYok (17)Yok Dava edilmeEdilemez (18)Edilemez KARŞILAŞTIRMA

8 Amaç •Bilgisayar ve öğretim teknolojileri bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin açık kaynak kod ve yazılım lisansları hakkındaki bilgilerinin ve düşüncelerinin incelenmesi bu araştırmanın temel amacıdır.

9 Yöntem •Model: tarama ve son test deneme •Çalışma grubu: –Boğaziçi (50), –Marmara (74), –Yıldız Teknik (60) toplam 184 öğrenci •Basit tesadüfi örnekleme yöntemi

10 Bilgi toplama aracı: –Soru formu; demografik ve görüşler –Akademik başarı testi; bilişsel düzey için 10 soruluk, 4 seçenekli çoktan seçmeli

11 •Çalışma grubunun başarı testine verdikleri doğru yanıtlar değerlendirilmiştir. Aldıkları puanların grafiği incelendiğinde, MÜ en başarılı grup olurken BÜ, ve YTÜ sırayla takip etmişlerdir.

12 Bulgular

13 •Akademik başarı testinden alınan puan ortalamaları incelendiğinde grupların başarıları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. (p<0,05) Okul / PuanOrtalamaN 1- MÜ 5, YTÜ 2, BÜ 3,2650 TOPLAM 4,03184

14 Çoklu grup karşılaştırmaları (I) Okul(J) OkulOrtalama Farkı Std. Hata Anlamlılık MÜYTÜ2,9351*0,35540,000 BÜ2,3751*0,37450,000 YTÜMÜ-2,9351*0,35540,000 BÜ-0,56000,39170,326 BÜMÜ-2,3751*0,37450,000 YTÜ0,56000,39170,326

15 Cinsiyet ile puan ortalamaları, frekans ve yüzdelik değerleri CinsiyetOrtalamaFrekansYüzde 1- Bay4, ,4 2- Bayan3,614926,6 TOPLAM4, ,0 p>0,05

16 Gelir düzeyleri ile puan ortalamaları, frekans ve yüzdelik değerleri Gelir DüzeyiOrtalamaFrekansYüzde YTL4,205731, ,896736, ve üzeri4,136032,6 TOPLAM4, p>0,05

17 “Lisanslar ile ilgili bilgiyi nereden aldınız?” Nereden bilgi aldınız?MÜYTÜBÜToplam 1- Bilgim Yok Gazete Dergi Makale Internet Görsel işitsel medya Eğitim Kurumu TOPLAM

18 Bilgi alınan yere göre puan ortalamaları Nereden bilgi aldınız?OrtalamaN 1- Eğitim Kurumu4, Gazete Dergi Makale3, Görsel işitsel medya3, Internet3, Bilgim Yok2,007 TOPLAM4,03184

19 “Yazılım lisansları ile ilgili kavramlardan hangisini duydunuz?” Duydunuz mu?FrekansYüzde 1- EULA2714,7 2- Copyright2413,00 3- BSD2312,5 4- BSA2010,9 5- GPL1910,3 6- Copyleft179,2 7- LGPL168,7 8- Özgür Yazılım147,6 9- SUN – SISSL137,1 10- Açık Kaynak Kod63,3 11- Lisans Sözleşmesi52,7 TOPLAM184100,0

20 “Kullandığınız yazılımları genellikle nereden temin edersiniz?” Temin edilen yerFrekansYüzde 1- Internet4524,5 2- Market31,6 3- Arkadaş10054,3 4- Korsan3619,6 TOPLAM184100,0

21 “Lisansı ücretli olmayan yazılımları biliyor musunuz?” Lisans ücreti ödemedenFrekansYüzde 1- Evet17394,0 2- Hayır116,0 TOPLAM184100,0

22 “MS Windows dışında bir işletim sistemi kullandınız mı?” MS Windows dışındaFrekansYüzde 1- Evet11160,3 2- Hayır7339,7 TOPLAM184100,0

23 SONUÇLAR •Ders verilen grup diğerlerine göre daha başarılıdır. •Bilgi testinden alınan puanlar açısından cinsiyet ve gelir düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. •Bilgi aldıkları kaynaklar; –eğitim kurumu, Internet, gazete, dergi, ve TV

24 SONUÇLAR •Öğrenciler lisanslar ile ilgili kavramlardan haberdar oldukları görülmektedir. •En fazla duyulanlar arasında EULA, Copyright, BSA, GPL, BSD ifadeleri •Yazılım temin ettikleri yere bakıldığında ise arkadaş ve korsan, Internet gibi yasal olmayan kaynaklar (%75’i) ifade edilmiştir.

25 ÖNERİLER •Öğrencilere açık kaynak kod ve yazılım lisansları hakkında derslerde ve ders dışı faaliyetlerle bilgi verilmelidir. •Öğrencilerin yazılımlara ulaşmak ve kullanmak boyutundaki sıkıntıları kapalı kodlu yazılımlarda akademik lisanslar, veya özgür açık kaynak kodlu yazılımlar kullanılarak giderilmelidir.

26 ÖNERİLER •Öğrencilere öğrenimleri sırasında Açık kaynak kodlu yazılımlarla tanıştırmalı ve laboratuar ve benzeri ortamlarda bu yazılımları denemeleri için fırsatlar yaratılmalıdır. •Açık kaynak kodlu yazılımlar, lisanslarında kullanıcılara tanınan haklar ve özgürlükler nedeniyle akademik çevrelerde desteklenmeli, geliştirilmeli, geliştirilen yazılımları yeniden dağıtılmalıdır.

27 ÖNERİLER •Akademik yazın dünyasında açık kaynak kod ve yazılım lisansları hakkında basılı materyallerin üretilmesi teşvik edilmelidir. •Yazılımları seçerken lisans türünün de önemsenmesi gereken bir seçim kriteri olarak kullanılabileceği bilinmelidir. •Yazılım seçme özgürlüğünün bilincinde, benzer işleri yapan yazılımlar arasından en uygun yazılımı seçebilen bireyler yetiştirilmelidir.

28 Sorular •İlgi ve sabrınız için teşekkürler. •İletişim : cahit at marmara.edu.tr Cahit Cengizhan Marmara Üniversitesi Atatürk E ğ itim Fakültesi Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Bl.

29

30

31 AKDENİZ HEYKELİ "Sizden Akdeniz’in heykelini isteseler ne yaparsınız? Dalgaları, rüzgarı, yosunu, balığı, yakamozuyla bir denizi heykele nasıl dönüştürürsünüz?" (*) Dünyadaki en güzel deniz heykeli (*) ‘Akdeniz’ ile, 1981 yılı ‘Sedat Simavi Vakfı Görsel Sanatlar Ödülü’ nü kazandığında, eserin yaratıcısı sanatçı İlhan Koman şöyle diyordu: "İnsanın kucaklaşması, sevgisi anlatılırken Akdeniz aklıma geldi. Akdeniz büyüktü, bizden bir denizdi. Kucak açmayı bu adla anlatmak istedim. Sevgiyi ve kucaklaşmayı anlatırken bir kadının bütünlüğünden yararlanmak istedim." Şirket yönetimi tarafından sanatçıdan talep edilen Akdeniz Heykel’ i, Yapı Kredi Sigorta’ nın ( O zamanki ismi Halk Sigorta) Zincirlikuyu’ da inşa edilen Genel Müdürlük Binası önüne 1980 yılında yerleştirilmiş ve şirketin simgesi haline gelmiştir. Yaklaşık 4 ton ağırlığındaki heykel, 12 mm kalınlığında 112 metal levha yan yana getirilerek oluşturulmuş bir kadın figürüdür. Türk heykel sanatının önemli isimlerinden sanatçı İlhan Koman, 1986 yılında, yaşadığı Stockholm’de, 63 yaşında hayatını kaybetmiştir. (*) Zülfü Livaneli/ Sabah Gazetesi /


"BÖTE Öğrencilerinin Açık Kaynak Kod ve Yazılım Lisansları Hakkındaki Görüşleri Cahit Cengizhan Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fak. Bilgisayar ve Öğretim." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları