Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÇAĞIMIZIN ÖLÜM ÖLÜMTUZAKLARI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÇAĞIMIZIN ÖLÜM ÖLÜMTUZAKLARI"— Sunum transkripti:

1

2 ÇAĞIMIZIN ÖLÜM ÖLÜMTUZAKLARI

3 ALIŞKANLIK Taklit ve özentiyle başlayan sık uygulanmayla kazanılan söz ve davranışlardır. 1.ZARARLI: Küçük yaşta ilgi ve dikkat çeken her söz ve davranışları modellemeyle başlayan sonu acıyla biten alışkanlıklardır. 2.ZARARSIZ: İnsanlara sağlık,para ve huzur yönünden kötü tesir etmeyen alışkanlıklardır. 3.BAĞIMLILIK: Kötü sonuçlarını bilerek tekrar tekrar yapılan alışkanlıklardır.

4 KİM FARKEDER DEMEYELİM  Kralın biri halkından, sarayın bahçesindeki havuzun süt İle doldurulmasını istemişti. "Herkes yarım kova süt getirse, havuz dolar" diyordu. "Fazla bir şey istemiyorum. Ye­ter ki iş yarın sabaha kadar bitmiş olsun."  Bu emir üzerine süt doldurmaya giden yaşlı adam:  "Hava nasıl olsa karanlık" diye düşündü. "Süt yerine su koysam, kim fark eder ki?"  Sabahleyin bahçeye çıkan kral, havuzu süt yerine su ile doldurmuş vaziyette buldu.  Çünkü herkes, o yaslı adam gibi düşünmüştü...  Doğu Klâsiklerinden

5 ZARARLIALIŞKANLIK 1.MADDE BAĞIMLILIĞI 2.KUMAR 3.YANLIŞ BESLENME ALIŞKANLIKLARI 4.ALIŞVERİŞ BAĞIMLILIĞI 5.SEKS BAĞIMLILIĞI 6.SANAL BAĞIMLILIK Bağımlılık Yapan Maddeler Alkol Sigara Esrar Uçucu Maddeler Uçucu Maddeler Eroin Morfin Ketamin Meskalin (kaktüs) Meskalin (kaktüs) Metamfetamin Steroidler Kokain Ecstasy Rohypnol (Roche) Rohypnol (Roche) LSD GHB Ice Crack Fensiklidin (PCP) Fensiklidin (PCP) Ritalin Mantar (Psylocibin) Mantar (Psylocibin)

6 BAĞIMLILIK RİSK FAKTÖRLERİ AİLESOSYALKİŞİLİK ROL MODELLERİ GENETİK Anne –Baba Destek Az GöçÇekingenlik Sanatçılar Teoman,Serdar Ortaç Dugdale, 1730’da doğan, Juke’lerin ata babası Max’ı buldu. Arkadan gelen 709 kişi araştırıldı ve bunlar çalışan, fakir ve suçlu insanlar olarak gruplara ayrıldı. Bu ailenin arasında 77 suçlu, 202 fahişe ve genelev sahibi, 142 serseri ve çok sayıda fakir yurdundan yararlanan, hırsız ve katiller vardı. Juke’ler kural olarak onlara benzeyen aynı seviyedeki insanlarla evlendiler ve diğer bir toplumsal sınıf içine çıkmayı denemediler Diğer bir sorunlu serseri ailesi Viktoria’nın, 76 üyesinden, sadece 8’i ispat edilebilir sapma göstermişti. Zero, Kallikak aileleri ile ilgili aynı araştırmalarda, benzer sonuçlar ortaya koydular Kendileri kullanıyor Arkadaş grubu Kendine Güveni az Çizgi Filmler Red Kit Diziler Emret Komutanım Şimdi Zaman Böyle Azizim Okul Başarısızlığı Otokontrol az Siyasetçi Mesut Yılmaz Tutarsız Disiplin Aile Geliri Dışarıdan etkilenme Okuldaki Öğretmenler Bırak Çocuk Aslına Bir gün Döner Hem okul hem iş Sinirli Olma Çevreden Abla Ağabey,Aile

7 MADDE BAĞIMLISI MIYIM ACABA  Maddeyi kullanma isteği güçlüyse,  Davranışları denetlemede zorluk çekiyorsa  Almayınca eksiklik hissi varsa,  Maddeye karşı iradesizlik varsa,  Madde kullanımı sosyal,ruhsal,fiziksel sorunlara yol açsa da devam etme varsa,  Maddeyi elde etmek,kullanmak ve belirtileri gizlemek için aşırı zaman ve çaba harcama varsa SEN BAĞIMLISIN Arkadaş!

8 BAĞIMLILIK YAPAN MADDELERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ  Madde alındığında davranış,duygu ve düşüncede değişiklik hali,  Alan kişi kısa sürede gerçeklerden kopar  Kişi karşı koyulması çok zor bir istekle madde arar,maddenin miktarının arttırır  Sonuç BAĞIMLILIKTIR.

9 Madde Kullanmaya Başlama Yaşı 99-10 yaş sigaraya başlama yaşı.Anadolu köylerimizde de var olmasına rağmen bunda yaygın olarak Güneydoğu Anadolu Bölgesi illerinde dini bayramlarda çocuklara şeker yerine sigara verilmesi bu oranı düşürmektedir. EErkeklerin %53’ü,kadınların %20’Sİ sigara içmektedir. KKişi başına sigara tüketiminde Avrupa ülkeleri arasında bir numarayız. LLise öğrencilerinin %20’si sigara içmektedir. MMadde kullanım oranı %3,5’tir. AAlkol kullanım oranı %20’dir. EEn az bir kez madde kullanan gençlerin oranı %2,6’dır. 11994 yılında Ankara’da yapılan bir çalışmada alkol bağımlılık sıklığı %1,5 olrak bulunmuştur.

10  Ergenlik döneminin özelliklerini bilin,eğitim ve öğretimini ona göre yönlendirin.  Değişiklikleri fark edecek kadar dikkatli olun  Ergenliğin sorumluluklarının onun adına yüklenmeyin  Tutarlı olun  Bilim,spor ve sanat etkinliklerine yönlendirin  Maddeler hakkında bilgi edinin ve doğru bilgi verin

11 Bilgisizlik:Tehlikeden habersiz ve bu sebepten konuyu hafife almak Özenti:Özenti sergilemede en önemli payın medyaya ait olduğu rahatlıkla söylenebilir. Merak:Denerim,bakarım,bırakırım düşüncesi;fakat bir veya iki deneme genci belki de dönüşü olmayan yola sokmaya yeterli gelmektedir. Moda:Çevreye uyma havası…Bozuk çevre ve hasta toplum

12 TEHLİKE ÇANLARI ÇALIYOR  Daha önce bizlerle olmaktan zevk alan programlar yapan evladımız bizden uzaklaşmışsa  Ruhsal yönden içine kapandığını,aşırı sinirli olduğunu,alınganlaştığını,sonra tekrar normale döndüğünü fark ediyorsak  Başarı oranı düştüyse ve arkadaşlarının değiştirdi veya çok sık değiştiriyorsa eski arkadaşlarına sırt çevirdiyse  Hiçbirşeye ilgi duymuyor ve herkesten uzak kalıyorsa,geleceğe dair hiçbir adım atmıyorsa  Ani ve çabuk duygu değişimleri varsa,yemek ye düzeninde değişiklik oluyorsa  Yalan söylüyor ve evden ufak tefek şeyler kayboluyorsa  Elbisesinde,yatağında ufak yanıklar ve yırtıklar oluşmuşsa,farklı yerlere gittiğine dair ip uçları varsa  Tuvalette uzun süre kalıp oradan rahatlamış olarak çıkıyorsa BUNLAR BİZE BİR PROBLEM OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜRMELİDİR.

13 NASIL KURTULURUZ?  Bizlere düşen görevler  Aileye düşen görevler  Devlete düşen görevler  Medyaya düşen görevler

14 BAŞLAT SİGARA Duyacağınız seslerden dolayı şimdiden özür dileriz

15 AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ SİGARANIN İÇERDİĞİ ZARARLI MADDELERDENDİR? Kadmiyum (Akü ve pillerde bulunan metal) Hidrojen Siyanür (Gaz odalarında kullanılan zehirli gaz) Arsenik (Fare zehiri) Hepsi A B C D SORU 1:

16 Sigara’nın içerdiği zararlı maddeler yalnız Kadmiyum’la sınırlı değildir. Arsenik, hidrojen siyanür, naftalin, amonyak, aseton, karbon monoksit, nikotin ve adlarını saymaya yerimizin yetmediği, insan sağlığına zararlı madde daha... Ve tabii ki ciğerlere çöken katran. Devam

17 Sigara’nın içerdiği zararlı maddeler yalnız Hidrojen Siyanür’le sınırlı değildir. Kadmiyum, arsenik, naftalin, amonyak, aseton, karbon monoksit, nikotin ve adlarını saymaya yerimizin yetmediği, insan sağlığına zararlı madde daha... Ve tabii ki ciğerlere çöken katran. Devam

18 Sigara’nın içerdiği zararlı maddeler yalnız Arsenik’le sınırlı değildir. Kadmiyum, hidrojen siyanür, naftalin, amonyak, aseton, karbon monoksit, nikotin ve adlarını saymaya yerimizin yetmediği, insan sağlığına zararlı madde daha... Ve tabii ki ciğerlere çöken katran. Devam

19 DOĞRU CEVAP! Ancak sigaranın içerdiği zararlı maddeler yalnız Arsenik, hidrojen siyanür ve kadmiyum’la sınırlı değildir. Naftalin, amonyak, aseton, karbon monoksit, nikotin ve adlarını saymaya yerimizin yetmediği, insan sağlığına zararlı madde daha... Ve tabii ki ciğerlere çöken katran. Devam

20 AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ SİGARANIN ZARARLARINDANDIR? Ağız ve yutakta tat alma eksikliği ve kanser riskinde artış. Beyinde felç, ileri yaşta bunama (Alzheimer) görülmesi. Her nefeste hücrenin ölümü. Akciğerlerde kansere yakalanma, bronşit ve amfizem gibi rahatsızlıklar. Hepsi A B C D SORU 2:

21 Genel olarak bulunduğunuz ortamlarda kötü ve ağır koku yayılır. Cildiniz bozulacağından cilt karalığı ve yaşlı gösterme belirtileri başlar. Dişleriniz kirli ve pis görünümlü olmakla beraber, dişeti hastalıkları baş gösterecektir. Ağız ve yutakta tat alma eksikliği başlar ve kanser riski artar. Gırtlak ve nefes borusunda iltihaplanma, ses tellerinin zarar görmesine ilaveten kansere yakalanma riski de artar. Kalp ve damarların görmüş olduğu zarar ve tahribattan dolayı kalp krizi, damar tıkanıklığı, tansiyon yükselmesi gibi sakıncalar ortaya çıkar. Beyinde felç, ileri yaşta bunama (Alzheimer) görülür. Her nefeste hücrenin ölümüne sebep olur. Cevabınız DOĞRU! Ancak zarar listesi bir hayli uzun! Devam

22 Gözlerde katarakt ve ileri yaşta körlük meydana gelir. Burunda koku alma duygusu azalır. Akciğerlerde kansere yakalanma, bronşit ve amfizem gibi rahatsızlıklar meydana gelir. Mide ve yemek borusunda kanama, ülser ve kanser oluşumu fazlalaşır. Pankreas kanseri riski artar. Rahim ve yumurtalıkta kısırlık, çocuk düşürme, sakat ve eksik doğum, erken menopoz, rahim kanseri gibi tehlikeler oluşur. Testisler ve cinsel organlarda iktidarsızlık, ereksiyonda azalma, döllenme yetersizliği, kalıtımsal bozukluklar meydana gelir. İdrar kesesinde mesane kanseri meydana gelir. Ellerde, parmaklarda sararma, tırnaklarda, zayıflama görülür. Devam

23 Kemik ve iskeletlerde kemik erimesi meydana gelir. Kol ve bacak damarlarında çeşitli hastalıklar oluşur. Kılcal damarlar, el ve ayaklardan başlayarak, kol ve bacaklara kadar tıkanıp bu organların kesilmesine (Burger hastalığı) kadar varan hastalıklar oluşur. Vücutta yorgunluk, uykusuzluk, ruhsal gerilim, stres, performans düşüklüğü, reflekslerde azalma oluşur. Anne ve baba mirası olarak; Sigara içen babaların çocuklarında kanser olma riski artmaktadır. Hamileliğinde sigara içen hanımların bebekleri %10-15 eksik kilolu doğdukları gibi zeka geriliği de göstermektedirler. Devam

24 ÇOK UZUN BİR SÜREDİR SİGARA İÇMEKTEYİM. BUNDAN SONRA BIRAKSAM NE OLUR. ZATEN ZEHİRLENDİĞİM KADAR ZEHİRLENMİŞİM! SORU 3: DOĞRUYANLIŞ

25 C 20 Dakika sonra tansiyon ve nabzınız normale inecek. C 8 saat sonra kanınızdaki oksijen normal düzeye çıkacak. C 24 saat sonra kalp krizi tehlikeniz azalacak. C 48 saat sonra sinir uçlarınız yenilenmeye başlayacak. C 2 hafta – 3 ay sonra kan dolaşımınız dengeye girecek. Akciğerlerinizin fonksiyonu %30 oranında iyileşecek. ÇOK YANLIŞ DÜŞÜNÜYORSUNUZ! Devam SİGARAYI ŞU AN BIRAKSANIZ:

26 C 1 – 9 ay sonra öksürük krizleri, bitkinlik, kısa kısa nefes almalarınız azalacak. Akciğerleriniz temizlenecek ve enfeksiyon tehlikeniz azalacak. C 1 yıl sonra koroner yetmezliği tehlikeniz sigara içenlere oranla yarı yarıya azalacak. C 5 yıl sonra akciğer kanserinden ölme tehlikeniz yarı yarıya azalacak. C 10 yıl sonra akciğer kanseri tehlikeniz, içmeyenlerin düzeyine gelecek. C 15 yıl sonra koroner yetmezliği tehlikeniz sigara içmeyenlerin seviyesine inecek. Devam

27 Evet, etkilendim. Bırakmayı düşünüyorum. Umarız testimiz hoşunuza gitmiş ve eğer sigara kullanıyorsanız biraz olsun sizi sigarayı bırakma düşüncesine yöneltmiştir. Hayır

28 EĞİTİMİN GÜLEN YÜZLÜ ÇOCUKLARI İÇİN Sağlıklı ve uzun bir ömür dileriz

29 NEDEN GENÇLER? ZARARLI ALIŞKANLIKLAR KARŞISINDA GENÇLERİN GENEL ÖZELLİKLERİ:  İlgileri (politika,spor gb.sosyal ve enerjik konulara)  Tepkileri serttir.  Çabuk sevinir,çabuk üzülürler.  Gel geç hevesleri vardır.  Başarılı olma istekleri güçlüdür.  Karşılaştırmadan hoşlanmazlar.,  Dış görünüşe önem verirler.  Arkadaşlarının sözüne ve davranışlarına önem verirler.

30 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. “Karşımda müthiş bir yangın var. Alevleri göklere yükseliyor, içinde evladım yanıyor, imanım tutuşmuş yanıyor. O yangını söndürmeye, imanımı kurtarmaya koşuyorum. “ Zamanımızın Söz Sultanı

31 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Dişlerin üzerinde katran artıkları veya koyu-kahverengi lekeler Damakta kırmızı renkli oluşumlar Dişeti hastalığına yatkınlık Kötü Siyah kıllı dil görüntüsü Ağızda doku bozuklukları (oral lezyonlar) çekilmesi çekilmesi çekilmesi

32 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır.

33 Tütünün en büyük zararlarından birisi ağız kanseridir. Genelde ağız kanserlerinin %75'inde sigara ve alkol alışkanlığı olduğu saptanmıştır. Kişi sigarayı bırakırsa ağız kanseri riski hemen ve önemli ölçüde azalır. Sigara bırakıldıktan 10 yıl sonra ağız kanseri olma riski, hiç sigara içmeyeninkine denk olur.

34 Sigara ve tütün kullanımı ağız için oldukça zararlıdır. Bu etkileri şöyle sıralayabiliriz: Sigara ve tütün kullanımı ağız için oldukça zararlıdır. Bu etkileri şöyle sıralayabiliriz: Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Bilerek zarara razı olana şefkat edip lehinde bakılmaz

35 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Ağız Kanserinin Tespiti Ağızda ve boyunda ağrısız, alışılmadık şişlik, yumru ve şişlik oluşumu Ağız içinde yer yer kırmızı ve beyaz alanlar Ağız içinde yer yer kırmızı ve beyaz alanlar Ağız veya boğazdan gelen tekrar eden kanamalar Çiğneme - yutkunma zorluğu Bilirsin ki: en ziyade insanı tahrik eden meraktır.

36 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Tütünün en büyük zararlarından birisi ağız kanseridir. Genelde ağız kanserlerinin %75'inde sigara ve alkol alışkanlığı olduğu saptanmıştır. Kişi sigarayı bırakırsa ağız kanseri riski hemen ve önemli ölçüde azalır. Sigara bırakıldıktan 10 yıl sonra ağız kanseri olma riski, hiç sigara içmeyeninkine denk olur.

37 •MERHABA BİRTANEM •Bak sana en sevdiğin çiçeklerden getirdim. Bir demek kırmızı gül. En sevdiğin kokumdan da süründüm. Sırf senin için. Biliyorsun sen gittiğinden beri ev sensiz ve sessiz. Biliyorum, seni seviyorum desem de, seni çok özledim desem de dönmeyeceksin ama yine de söyleyeceğim işte: SENİ SEVİYORUM ve SENİ ÇOK ÖZLEDİM. •"Bugün yine erkeden kalktım. Balkonda, beraberken yaptığımız gibi, dağların ardından güneşin doğuşu­nu izledim. Gözlerim yine yaşardı. Her zaman oturduğun o çok sevdiğin sallanan koltuğuna oturdum. "Keşke" dedim, "Keşke yanımda olsaydın. Yine sana sımsıkı sarılsaydım. Yine başını omzuma koyup seni seviyorum dîye fısıldasaydın. Ben de "ben daha çok seviyorum" deseydim ve didişseydık seninle "sana çok sevmek" üzerine." •Dön birtanem ne olur. İnan her istediğini yapacağım. Bak sigarayı bile bıraktım. Vallahi içmiyorum. Seni çok üzdüm bu konuda biliyorum. Nefret edersin ondan. Zaten gideceğini öğrendiğimde içmeye baş­lamıştım. Artık hiç içmiyorum. •Çalışma odan olduğu gibi duruyor. Hiç dokunmadım. Hiçbirşeyin yerini değiştirmedim. Sevmediğim ayıcığın da hala orada duruyor. İnan dokunmadım, inanmayacaksın ama çöpe attığın karalama kağıtları­na bile dokunmadım ve dokunmayacağım da. •Bugün dolapta kalan eşyalarını çıkarttım. Hepsini tek tek kokladım. Hepsi sen kokuyordu. Hepsini ye­niden katlayıp yerine koydum. Gözlerim yîne seni aradı. Yoktun. Hıçkıra hıçkıra ağladım. Oturma odasında otururken radyoda bizim parçamız çaldı. Celine Dion'dan "Because you loved me". Hatırlarsın, birbirimizin gözlerinin içine bakar ve karşılıklı bu şarkıyı söyleyerek dans ederdik. Sence de acıklı değil mi hayatım bu durum? Biz birbirimizle anlamlıydık. Ne kadar anlamsız kaldık böyle. Ben sensiz ne kadar anlamsızım ve sen de bensiz ne kadar yalnızsındır. Hayatım ne olur ya dön ya beni de al yanına. •Biliyorum dönmeyeceksin. Hiç olmazsa izin ver geldiğimde yanında kalayım. Zaten şimdiye kadar neden düşünemedim bunu. Bugün kararlıyım. Gitmeyeceğim. Bak bir tanem yanındayım. Sarıldım mezarına. Isıtacağını onu. Sen de ısınacaksın. Zaten yüreğim öyle sıcak ki. Seni Öyle seviyor ve senin için öyle çar­pıyor ki. •Ah bi tanem seni öyle seviyorum ki. Geliyorum bir tanem. Geliyorum, geliyorum..." •ve... Ertesi sabaha doğru, mezarlığın bekçisi, bir mezara sarılmış ve elinde bir demet kırmızı gül olan bir idam gördü. Mezara sanlmış adamı uyandırmaya çalıştı, sarstı, tekrar tekrar seslendi. Ne tepki ne de ce-vap verdi mezara sarılmış olan adam. Veremezdi de.

38 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır.

39 NASIL KORUNURUZ 1.AİLE DUYGUSAL DESTEK İ L E T İ Ş İ M İ L E T İ Ş İ M 2.OKUL ETKİNLİKLERE KATILIM 2.OKUL ETKİNLİKLERE KATILIM 3.EĞİTİM ÖNEMLİ OLMALI 3.EĞİTİM ÖNEMLİ OLMALI 4. SEMİNERLERE KATILMA 4. SEMİNERLERE KATILMA 5. SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA YER ALMA 5. SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA YER ALMA Geleceğin suçlusunu yetiştirmenin 8 basit kuralı 1 – Daha küçükken çocuğa istediği her şeyi vermeye başla! Bu şekilde o herkesin onun geçimini sağlamak zorunda olduğuna inanacaktır. 2 – Kötü sözler söylediği zaman, gül. Böylece o kendisinin akıllı olduğuna inanacaktır. 3 – Ona düşünmeyi ve beynini kullanmayı hiç öğretme, 21 yaşına gelince kendisi karar versin, diye bekle. 4 – Yerde bıraktığı her şeyi kaldır! Kitaplarını, ayakkabılarını, elbiselerini, onun için her şeyi sen yap ki o bütün sorumluluklarını başkalarına yüklemeye alışsın. 5 – Onun önünde sık sık kavga et ki, bu sayede aile bir gün parçalanırsa o da o kadar şaşırmasın. 6 – Ona istediği kadar harçlık ver ki, hiçbir zaman kendi parasını kazanmanın ne olduğunu öğrenmesin. 7 – Yiyecek, içecek ve konforla ilgili bütün arzularını yerine getir ki istediklerini her zaman elde etmeye alışsın. 8 – Komşulara, öğretmenlere, polislere karşı daima onun tarafını tut ki onların hepsine karşı peşin hükümleri oluşsun. Bütün bunları ve buna benzerleri yaparak yetiştirdiğin ÇOCUĞUNUN, günün birinde başına gerçekten bir bela gelirse, kendinden özür dile ama onu felaket dolu bir hayata hazırladığın için kendine teşekkür etmeyi de ihmal etme. Kaynak: ARANIZDA DERS ÇALIŞMAYI SEVMEYEN VAR MI KİTABI TİMAŞ YAYINLARI 2006

40 Dünyanın lezzetini, zevkini, saadetini, rahatını isterseniz; meşru dairedeki keyfe iktifa ediniz. o, keyfinize kafidir.

41 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Nefsini ıslah etmeyen, başkasını ıslah edemez.

42 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Ord.Prof.Dr.Mazhar Osman Bey.Bediüzzaman Said Nursi,Şeyh’ül-İslam Haydarizâde İbrahim Efendi’nin teşvik ve himayesinde halkı ve gençliği uyarmak ve bu yolda mücadele etmek için 5 Mart 1920 tarihinde merkezi İstanbul’da olmak üzere “Hilâl-i Ahdar” adıyla cemiyetin temellerini attılar. Daha sonraları, cemiyet ilkönce “Yeşil Hilal” ve sonra da “Yeşilay” isimlerini kullanmıştır. Cemiyetin şimdiki yasal adı ise “Türkiye Yeşilay Cemiyeti” dir.

43 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Alkol, diğer bazı zehirleyici maddeler gibi, keyif verici, alışkanlık ve iptila yaratan bir maddedir. İçki olarak kullanılan alkol etil alkoldür (C2H5OH). Bileşiminde çeşitli oranda alkol bulunan ve içildiği zaman geçici bir keyif ve sarhoşluk veren, zamanla da vücutta zehirleyici tesirler yapan ve birçok insanda alışkanlık yaratan içkilere denir.

44 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. •Bira, •Cin, •Konyak, • Rakı, •Şarap, •Şampanya, • Viski, •Rom, • Kokteyl İçki - Kadeh - Bira - Rakı

45 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Bireyin beden ve ruh sağlığını, aile, sosyal ve iş uyumunu bozacak derecede sık ve fazla alkol alma ve alkol alma isteğini durduramama ile beliren bir bozukluktur. Benim boynumda veya koynumda bir akrep bulunduğunu biri söylese veya gösterse; ondan darılmak değil, belki memnun olmak lazım gelir.

46 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. ALKOLİK ŞAHIS  Dünya sağlık örgütü içki içenle alkoliği ayırmak için şu tanımı yapmaktadır. İçkinin işine engel olduğunu değil de, işinin içki içilmesine engel olduğunu düşünmeye başlayan kişi alkoliktir."

47 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Saf alkol renksiz, berrak ve hemen hemen tatsız bir sıvıdır. Alkol - özellikle ölçüsüz kullanılırsa - uyuşturucu etkiye sahip sert (hard) uyuşturucular grubuna girer.

48 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Birada ortalama %5, şarapta %12 ve damıtık içkide %35 oranında alkol vardır.

49 Karışık veya ‘shooter’ gibi yeni alkollü içeceklerde bulunan alkol oranı %5 ile %20 arasında değişebilir. Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır.

50 Fazla içersen, sarhoş olursun. Kavga ve kazalar olabilir veya yere düşebilirsin.

51 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Alkol vücudumuza alınır alınmaz sindirim kanalında emilip, kana, hücre dışı boşluklara yayılır ve dokulara dağılır. Alınan alkolün çok az miktarı(%3) solunan havayla, idrarla ve tükürükle dışarı atılırken, geri kalan miktarı da kanı ve dokuları yavaş yavaş arıtan karaciğerdeki yükseltgenme yoluyla atılır. Alkol özellikle karaciğer ve sinir dokusunu bozar.

52 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır.  Birkaç bardak alkol kişiyi RAHATLATMAZ.  Çekingenliğini azaltmaz. Atılganlık ve saldırganlığını artırabilir.  Alkol ruhsal durumunu etkiler; kişiyi nedensiz neşelendirebilir veya üzebilir.  Alkol kişinin reaksiyonunu yavaşlatır.  Alkol tüketiminde ölçü olamaz.

53 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Çok fazla içtikten sonra, ayıldığında olup bitenleri hatırlamayabilirsin buna geçici şuur kaybı denir.

54 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Alkol karaciğerin, midenin, bağırsakların ve beynin tahriş olmasına yol açabilir.

55 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Bir kaç yıl haftada 25 bardak alınan alkol beyin hücrelerini yok edebilir ve bunun sonucunda erken yaşta hafıza gerilemesi yaşanabilir. Bir kaç yıl haftada 25 bardak alınan alkol beyin hücrelerini yok edebilir ve bunun sonucunda erken yaşta hafıza gerilemesi yaşanabilir.

56 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. 2 bardak içtikten sonra TRAFİĞE ÇIKMAK YASAKTIR!

57 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır.  Diğer uyuşturucular ile birlikte alkol kullanırsan, risk daha büyüktür.  Alkol bedensel ve ruhsal bağımlılık yaratır.

58 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Vücudun, fazla tüketilen alkole alışır; aynı etkiyi hissedebilmen için giderek daha fazla alkole ihtiyaç duyarsın. Vücudun, fazla tüketilen alkole alışır; aynı etkiyi hissedebilmen için giderek daha fazla alkole ihtiyaç duyarsın.

59 Copyright © HIC KIZMAYAN OGRETMEN Tüm hakları saklıdır. Kendini iyi hissedebilmek veya problemlerini unutmak için alkol kullanırsan, BAĞIMLI OLURSUN Kendini iyi hissedebilmek veya problemlerini unutmak için alkol kullanırsan, BAĞIMLI OLURSUN

60 Eyvah! Çocuğum uyuşturucu kullanıyor  Bugün Türkiye’de binlerce genç uyuşturucu batağında. Onları kurtarmak ve yeni gençlerin de bu tuzağa düşmemeleri için alınması gereken tedbirler olmalı.  Kırmızı ışıkta beklerken kağıt mendil uzatan bir çocuğa kayıtsız kalamıyoruz. Sokakta çalıştırılan çocuklar için üzülüyor, ailelerine kızıyoruz. diye etiketleyip kendimizden uzaklaştırdığımız uyuşturucu ve uçucu madde bağımlısı gençlerden sadece kaçıyoruz. Aslında onları görmezden gelip unutmaya çalışırken kendi çocuklarımızın da geleceğini ihmal ediyoruz. Çocukları sokağa düşmekten ve madde bağımlılığından koruma sorumluluğu sadece anne babalara değil birey olarak toplumdaki herkese ait. Bir kişi tek başına ne yapabilir diyenlere, Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi Başhekim Yardımcısı Fatih Kılıçarslan’ın cevabı hazır: “Göreve çocuklardan mendil almayarak başlayabilirsiniz.”  Kırmızı ışıkta beklerken kağıt mendil uzatan bir çocuğa kayıtsız kalamıyoruz. Sokakta çalıştırılan çocuklar için üzülüyor, ailelerine kızıyoruz. Tinerci, balici diye etiketleyip kendimizden uzaklaştırdığımız uyuşturucu ve uçucu madde bağımlısı gençlerden sadece kaçıyoruz. Aslında onları görmezden gelip unutmaya çalışırken kendi çocuklarımızın da geleceğini ihmal ediyoruz. Çocukları sokağa düşmekten ve madde bağımlılığından koruma sorumluluğu sadece anne babalara değil birey olarak toplumdaki herkese ait. Bir kişi tek başına ne yapabilir diyenlere, Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi Başhekim Yardımcısı Fatih Kılıçarslan’ın cevabı hazır: “Göreve çocuklardan mendil almayarak başlayabilirsiniz.”

61  ÇOCUK VE GENÇLERİN UYUŞTURUCU VE UÇUCU MADDE KULLANMAYA BAŞLAMASININ SEBEPLERİ NELERDİR?  Madde bağımlılığına başlamanın,   Merak,  Arkadaş grubunun yönlendirmesi,  Çocukların arkadaşlarına hayır diyememesi birçok nedeni var. Çocuğun arkadaşları tarafından sürekli kullanılması ya da çocuğun örtülü bir depresyon geçirmesi, aile içi sorunlar, aile içerisinde anne ya da babadan birinin madde bağımlısı olması, alkol bağımlısı olması çocuğun madde bağımlılığında bir etkendir. Bu nedenlerin hepsi ya da sadece biri bile çocuğun yönlenmesinde etkilidir. Madde kullanmayı özellikle çocuğun modelleme ile ilişkisine bağlayabiliriz.  Çocuk ya arkadaşından birini ya da anne babasından birisini model alır. Çocuğun çevresinde ve ailesinde böyle modeller varsa, maddeye yönelme riski çok daha yüksektir. Ailede sigara içen ebeveynin olması, çocuğu sigara bağımlılığına yatkın hale getiren en etkin sebeplerden birisidir.

62 BİR GENCİN UYUŞTURUCU MADDE KULLANDIĞI NASIL ANLAŞILIR? BELİRTİLERİ NELERDİR?  Madde ve uyuşturucu kullanan bir çocuğun her şeyden önce tutum, davranış ve psikolojisinde belirgin değişikler yaşanır. İçine kapanabileceği gibi aşırı hareketlilik gözlenebilir. Öfke, kızgınlık patlamalarının yanı sıra yalan söyleme gibi uyum ve davranış sorunları baş gösterebilir. Çocuğun ders kalitesinde düşme, sınıfta kalma ya da okulda öğretmenleri tarafından sürekli uyarı cezaları aldığı gözlenir. Bedeninde belirgin değişiklikler ortaya çıkar. Aşırı kilo kaybı, kollarında iğne izleri, sürekli öksürmesi, gözlerinde kızarıklık, uyku düzeninde bozukluk oluşur. Arkadaş grubu değişir, giyim tarzı değişir, kollarında dövme ya da kesikler görülür.

63 ÇOCUKLAR SOKAKTA NASIL BİR ORTAM BULUYOR?  Çocuk ailede bulamadığı ilgiyi, desteği, sokakta arkadaş grupları içerisinde sağlamaya çalışır, arkadaş grupları içinde onay görür, takdir görür. Dolayısıyla çocuk sokakta yaşamayı alışkanlık haline getirir. Sokak onun bir parçası olur. Sokakta bir kimlik, güç kazanır. Bu durum, özellikle ergenlik döneminde bağımsızlaşma, gelişim sürecinde çok iyi gelir çocuğa. Çocuk artık aileden koparak sokak kültürünün bir parçası haline gelir. Burada her türlü manipülatif etkiler, arkadaş etkisi, çıkar gruplarının etkisi, merak ve ilgi çocuğu madde kullanmaya yöneltir ve çocuk madde bağımlısı haline gelir. Madde kullanan çocuklar arasında tiner, bali, esrar, kokain, ecstasy, karışık maddeler hatta eroine kadar kullananlar var. Gençleri ve çocuklarımızı tehdit eden bir unsur. Bunun tabii sonucu olarak, kapkaç olayları, çocukların hırsızlık olaylarında kullanılması, çocuklara tecavüz, fiziksel şiddet, duygusal şiddet gibi arka planları da ortaya çıkıyor.  Çocuk ailede bulamadığı ilgiyi, desteği, sokakta arkadaş grupları içerisinde sağlamaya çalışır, arkadaş grupları içinde onay görür, takdir görür. Dolayısıyla çocuk sokakta yaşamayı alışkanlık haline getirir. Sokak onun bir parçası olur. Sokakta bir kimlik, güç kazanır. Bu durum, özellikle ergenlik döneminde bağımsızlaşma, gelişim sürecinde çok iyi gelir çocuğa. Aile içinde onay görmeyen, takdir görmeyen, bağımsızlaşma süreci desteklenmeyen çocuk, yani otoriteyle, baskıyla ya da koruyucu anne-baba tutumları ile bastırılan çocuk, sokakta arkadaş grubu içerisinde güçlenir, kişilik ve kimlik kazanır, bağımsızlık kazanır ve bu çocuğun sokakta yaşama, sokağa bağımlı olma sürecini artırır. Çocuk artık aileden koparak sokak kültürünün bir parçası haline gelir. Burada her türlü manipülatif etkiler, arkadaş etkisi, çıkar gruplarının etkisi, merak ve ilgi çocuğu madde kullanmaya yöneltir ve çocuk madde bağımlısı haline gelir. Madde kullanan çocuklar arasında tiner, bali, esrar, kokain, ecstasy, karışık maddeler hatta eroine kadar kullananlar var. Gençleri ve çocuklarımızı tehdit eden bir unsur. Bunun tabii sonucu olarak, kapkaç olayları, çocukların hırsızlık olaylarında kullanılması, çocuklara tecavüz, fiziksel şiddet, duygusal şiddet gibi arka planları da ortaya çıkıyor.

64 ÇOCUKLARIN SOSYAL FAALİYETLERE YÖNLENDİRİLMESİ NEDEN ÖNEMLİDİR?  Çocukları eğitirken bilgiyi yüklemek yerine, bilgiyi nasıl kullanacağını öğretmemiz lazım. Çocuğumuzu geleceğe ve hayata hazırlayabilmeliyiz. Dolayısıyla burada bilgiyi kullanabilme becerisi, sosyal beceri, davranışsal beceri çok daha önem kazanıyor. Çocuklara oyun alanları, spor, sanat, kültür, edebiyat alanları oluşturmalıyız. İlköğretimden itibaren sanat ve kültür alanlarında etkin bir yer edinmelerini sağlamalıyız.  Çocukları eğitirken bilgiyi yüklemek yerine, bilgiyi nasıl kullanacağını öğretmemiz lazım. Çocuğumuzu geleceğe ve hayata hazırlayabilmeliyiz. Dolayısıyla burada bilgiyi kullanabilme becerisi, sosyal beceri, davranışsal beceri çok daha önem kazanıyor. Çocuklara oyun alanları, spor, sanat, kültür, edebiyat alanları oluşturmalıyız. İlköğretimden itibaren sanat ve kültür alanlarında etkin bir yer edinmelerini sağlamalıyız. Enerjisini harcayacak bilinçli, sağlıklı alanlar bulamayan çocuk, bilinçsiz ya da sağlıksız alanlara yönelir. Çocukluk ve ergenlik çağı potansiyel ve güçlü bir enerjiyi temsil eder. Dolayısıyla çocuğun sağlıklı bir şekilde bu enerjisini harcayacak alanlar oluşturmak bizim görevimizdir.

65 MADDE KULLANAN ÇOCUK KARŞISINDA TOPLUM NE YAPABİLİR?  Ülkemizde madde bağımlılığı sürekli artan bir eğilim içinde. Ülkemizin genel nüfusuna göre oran düşük; ama her geçen yıl madde kullanımı artıyor.  Toplumumuz, bu alanda hizmet veren kuruluşları bilmeli:  Sosyal Hizmetler il müdürlükleri,  Emniyet’teki Küçükleri Koruma şube müdürlükleri’ni bilmeli. O çocuklara yardım etmek isteyen herkes bu kuruluşları harekete geçirmek ve işbirliği yapmalarını sağlamak zorunda.  Kendi başına çözüm üretemiyorsak, gece saat 11’de mendil satan bir çocuğu görünce Küçükleri Koruma Şube Müdürlüğü’ne bildirmeli. Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’nde Korunmaya Muhtaç Çocuklar Şube Müdürlüğü’ne bildirmeli. Belediyede zabıtaya haber vermeli. Bağımlı çocukları balici, tinerci vs. kavramlarla etiketleyici ve dışlayıcı yaklaşarak suçlamak doğru değil. Madde bağımlısı çocuklar da Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi bünyesinde çalışan Çocuk ve Ergen Madde Bağımlılığı Tedavi ve Eğitim Merkezi (ÇEMATEM)’ne yönlendirilmeli.

66 MADDE BAĞIMLISI ÇOCUKLAR NASIL BİR TEDAVİ SÜRECİNDEN GEÇİYORLAR?   Anne-babalar, madde kullanan çocuklarda meydana gelen davranış ve fizikî değişiklikler konusunda bilgi sahibi değil. Birçok aile çocuğunun madde bağımlılığını geç fark ediyor. Bir, hatta iki yıl sonra çocuğunun madde kullandığını fark eden anne ve babalar var. Dolayısıyla bu geç kalış, tedavi sürecini de olumsuz etkileyerek, güçleştiriyor. Tedaviyi öncelikle çocuğun istemesi, tedavi sürecine anne ve babanın da katılması gerekiyor. Madde bağımlılığı tedavisi bir ekip işidir. Psikiyatr, psikolog, sosyal hizmet uzmanı, hemşire ve aile birlikte çalışır. Tedavide koruyucu ve önleyici aile ruh sağlığı yaklaşımlarını önemsiyorum. Madde bağımlılığı tedavisinde sürece aileyi katmadan, ailenin tedavide etkin rol oynamasını desteklemeden kalıcı bir tedavi olması mümkün değil. Öncelikle aileyi tedavi sürecine katılmaya inandırmak lazım. Aile buna inanırsa çocuğuna sonuna kadar yardımcı olur. Madde kullanan çocuklar kendilerini sorunlu hissediyor, problemin kendilerinde olduğunu sanıyorlar. Burada sorunu dışsallaştırmak gerekiyor. Çocuğu soruna madde kullanmanın ittiğini kabul ettirmek gerekiyor. ‘Ben sorunlu değilim, madde beni sorunlu hale getirdi, ailemle ilişkilerimi bozdu’ diye düşünmesini sağlamak lazım.

67 Çocuklara yardım etmek isteyenler ne yapmalı?  Bağımlı ve sokakta çalıştırılan çocuklara acımak ve üzülmek çare değil. Bireysel çabalar yerine, sivil toplum gücü halinde organizeli bir şekilde çalışılması gerekiyor. Özellikle kadınlar, anne olma vasfından dolayı daha duyarlı olmalı. Kadınların hizmet ettiği dernek ve vakıfların yardım yöntemlerini değiştirmesi gerekiyor. Kermes düzenleyip yoksul ailelere ayni ve nakdi yardımlar yapılıyor. Oysa bu tür yardımlar kriz müdahaleleridir. Kermes dışında ne yapacaklarını bilmiyorlar. Toplumu bilinçlendirme yardımı en önemli faaliyettir. Topluma sokakta mendil satan çocuktan mendil almamayı öğretecek bir eğitim bile çok önemlidir. Herkes kendi çözümünü kendi üretmeli. Yanlışlar karşısında organize olup bilinçli hareket edilmeli. Bir kişi tek başına sorunu çözemez ama sivil toplum kuruluşları ile ortaklaşa çalışılırsa güçlü adımlar atılabilir.

68 Alışveriş Hastalığı Alışveriş Hastalığı •Çeşitli nedenlerle ortaya çıkan mutsuzluk, yalnızlık, öfke, engellenme ve sinirlilik gibi olumsuz duyguların neden olduğu alışveriş hastalığı aile huzurunu da bozuyor. •Hastalığın en büyük özelliğinin bir anda kriz gibi alışveriş tutkusunun başlaması olduğunu vurgulayan Psikiyatr Dr. Sabri Yurdakul, “Hastalar, ‘param var mı? yok mu?’ diye düşünmeden önüne gelen her şeyi satın alır, alışveriş yapamadığı zaman da çok büyük sıkıntı duyar, kendisini kötü hisseder” dedi.

69 “HASTALIK YÜZDE 90 KADINLARDA GÖRÜLÜYOR” •Kişi bir anda karar verip önceden hiç aklında olmayan eşyaları ALMAYA BAŞLAR: •“Örneğin, evden çıkarken mağazaya gidip bir bluz almayı planlayan bir kadın mağazaya girdiğinde 3 etek, 2 kazak, 4 çorap, bir palto ve iki de gömlek alıyor ama asıl almak için gittiği bluzu almadan çıkabiliyor ve hesabı gördüğünde bir anda ‘ben ne yaptım’ diye düşünüyorsa bu alışveriş hastalığının bir belirtisi olabilir. Kredi kartı gibi sanal ortamda para harcanması da bu hastalığın varlığını sürdürmesine yol açan bir durumdur. Cebinde para olmadığında alışverişi sonlandırabilecek bir insan o anda yanında para olmadığı ve borçlanarak para harcayabildiğinde hesapsızca satın alabilmektedir. Kredi ekstreleri geldiğinde sorunlar başlamakta ve kimi zaman kredi kartı mağdurları dediğimiz kişiler ortaya çıkabilmektedir.”

70 “TEDAVİSİ MÜMKÜN” •Tedavi için alışveriş çılgınlığının mutlaka kişi tarafından bir hastalık olarak kabul edilmesi gerekir. •“Bu hastalığın gerek terapi gerekse düşük dozda ilaçlarla tedavisi mümkündür” Hastalık düzeyinde olmadığı halde satın alma güdüsüne engel olamayanlara çarşıya çıkarken kredi kartını evde bırakmaları, almayı planladıklarını alabilecek kadar bir miktar parayı yanlarına almaları önerilir. •Hastalığın yaş arasında daha yoğun görülmektedir. Çocuklarıyla sağlıklı ve doyurucu ilişki kuramayan sosyoekonomik düzeyi yüksek anne babaların da bu eksikliği, onlara bir şeyler satın alarak tamamlamaya çalışmaları, bunun da çocuklarda gelecekte alışveriş hastalığının ortaya çıkmasına neden olacağı unutulmamalıdır.

71 SAĞLIKLI BESLENMENİN PÜF NOKTALARI • İyi beslenme sizinle başlar.Evde, kafeteryada yada işte iyi beslenme sağlıklı yaşam şeklinin bir parçasıdır. • Aşamalı değişiklikler yapın. Beslenme alışkanlıklarınızı bir gecede değiştiremeyeceğinizi unutmayın. • Tüketimde aşırıya kaçmayın. Porsiyon ölçülerinizi küçük tutun. • Yemek yaparken ızgara, buğulama, haşlama gibi yöntemleri tercih edin. • Daha az yağ tüketin. • Omega 3 yağ asitleri ve DHA (doksa hegzanoik asit) yönünden zengin besinler tüketin. (Ceviz, keten tohumu, badem, fındık, fındık yağı, semiz otu, zeytinyağı, balık ve balık yağı) Katı yağlardan, etlerin görünen yağlarını yemekten kaçının. • Sebze ve meyveleri kabukları ile çiğ tüketmeye özen gösterin. • Diyetinizdeki tuz tüketimini azaltın. • Şeker ve kafein tüketimini azaltın. (Şeker boş kaloridir. Kafein ise bir iki fincan üzerinde içildiğinde sinir sistemini uyararak uyku problemi yapabilir ve kalp atımlarının hızlanmasına sebep olabilmektedir.) • Bol bol sıvı tüketin. (Günde 8 – 10 bardak arası su ve bitkisel çay) • Fiziksel aktivitenizi arttırın.. • Bir diyetisyene başvurup; kişisel özellikleriniz, beslenme alışkanlıklarınıza göre sizin için en uygun beslenme programını öğrenin.

72 Belirtilen tüm bu besinleri içeren bir günlük sağlıklı örnek menü; • Kahvaltı: · 1- 2 bardak açık çay veya bir bardak greyfurt suyu, taze sıkılmış portakal suyu yada bitkisel çay. · Yarım yağlı beyaz peynir (bir kibrit kutusu kadar) veya yumurta (haftada iki, üç defa) · Domates, yeşil biber, maydanoz, tere. · Zeytin (5 Adet) · Tam buğday unu veya kepek, yulaf, çavdar unundan yapılmış ekmek. (bir, iki dilim) •Ara Öğün: •· Meyve (bir porsiyon) veya kuru meyve( bir adet incir, dört beş adet kuru erik veya üç dört adet kuru kayısı) • Öğlen : · Bir kase çorba. (Sebze, mercimek, tarhana) · Ton balıklı yeşillikli cevizli salata veya tavuk etli haşlanmış sebze. · Tam buğday unu veya kepek, yulaf, çavdar unundan yapılmış ekmek. (bir iki dilim) •Ara öğün: •· Bir iki bardak bitkisel çay · Üç dört adet badem, fındık, ceviz vs. • Akşam : •· Zeytin yağlı sebze yemeği · Salata ( İçerisine dört beş kaşık haşlanmış kuru fasulye, nohut ve mercimek ile marul, salatalık, turp, limon, sıvı yağ konulmalıdır.) · Bir kase yoğurt · Bir iki dilim Kepekli ekmek. • Ara öğün: • Bir porsiyon sütlü tatlı yada meyve salatası.

73 Sanal bağımlılık S.O.S veriyor •''internet bağımlılığı'' yalnızlık hissi ve depresyona, toplum, yakın akraba ve arkadaş ilişkilerinde de zayıflamaya sebep olmaktadır.

74 ÇOCUĞUM İNTERNET BAĞIMLISI MI •''Çocuğunuz her gün internete bağlanıyor, bağlıyken zamanın nasıl geçtiğinin farkına varmıyor, sorulduğunda inkar ediyor ya da yalan söylüyorsa internet bağımlısıdır.'‘ •''Herkese mail adresi, ICQ numarası, sohbet odası adları vermek veya dağıtmaya çalışmak, internet dışı uğraşlarda ilginin kaybolması, bilgisayardan uzak kalındığında sinirlilik hallerinin gözlenmesi, e-postalara bakmak için aşırı istek duymak, sosyal faaliyetlerde azalma, dostları tarafından anlaşılmama duygusu, spor faaliyetlerinden uzaklaşma ve kondisyon kaybı.'' BELİRTİLERİ ARASINDA YER ALMAKTADIR.

75 SANAL DÜNYANIN KARŞI KONULMAZ ÇEKİCİLİĞİ •''İnternette harcadığınız zaman haftada 18 saati geçiyorsa 'internet bağımlılığı' riski taşıyan insanlar grubundansınız •İNTERNETTEKİ TEHLİKE- •Ailelerin çocuklarına iyi bir eğitim sağlamak ve onları modern bir topluma hazırlamak amacıyla evlerine bilgisayar aldığını, internet bağlatırız. •İnternet üzerinden pornografik materyallere sınırsız ve denetimsiz ulaşmanın mümkün olmakta, erken yaşlarda bu tür görüntülere maruz kalan çocukların duygusal ve cinsel gelişiminin olumsuz etkilenmektedir.Bunun özellikle internet kullanımı ve güvenliği konusunda bilgili olmayan ailelerin çocukları için bir risk faktörüdür. •Çocuk ve geçlerin internetteki radikal nefret gruplarına rahatça ulaşmaktan, satın almaya kadar her türlü işlemi internet üzerinden yapabilmelerinin de önemli bir risk olduğunu bilmekteyiz. •Bu nedenle ailenin internet kullanımında çocukla işbirliği yapması ve yararlı kullanımı teşvik ederek bir denetim sistemi oluşturmasının gereklidir

76 ALINACAK ÖNLEMLER •Çocukların da katkısıyla internet ev kuralları listesi oluşturmak, internete bağlı olan bilgisayarları, açık bir alanda ve çocukların yatak odası dışında tutmak, anne babanın çocuklarıyla çevrim içi arkadaşları ve etkinlikleri hakkında konuşmak, yabancılarla konuşmalarını engellemek için anlık ileti listeleri hakkında onları bilgilendirmenin sanal ortamdaki tehlikelere karşı önlem olabilecektir. •İnternet fitreleme araçlarını kullanmak, çocukların hangi sohbet odalarını ya da ileti programlarını ziyaret ettiğini ve çevirim içi ortamda kimlerle konuştuğunu öğrenmek, onları izlenen sohbet odalarını kullanmaya teşvik etmek ve genel sohbet odalarında kalmaları, çevirim içi ortamda edindikleri arkadaşlarla asla gerçek yaşamda buluşmayı kabul etmemeleri yönünde teşvik etmek ve çocukları detaylı kişisel bilgileri paylaşmamak konusunda uyarmanın da alınacak önlemler arasındadır. •Okulda öğretmeniyle temasa geçmeli ve bilgilerinde mutlaka faydanılmalıdır.

77 AİLEYE ÖNERİLER ☼Dinleyin,konuşun ☼Yargılamayın ☼Tehdit etmeyin ☼Sorgulamayın ☼Öğüt ve emir vermeyin ☼Örnek olun ☼Arkadaşlarının tanıyın ☼Açık olun ☼Öğrenmesine yardım edin ☼Hayır demesini öğretin ☼Sevin ve sayın ☼Sevgi gösterin ☼Saygı duyun ☼Sabırlı olun ☼Maddeler hakkında bilgi edinin ve çocuğunuza doğru bilgi verin

78  Bilgi toplumunun hoşgörülü, adil, demokrasi kültürünü benimsemiş, mesleki duyarlılığa sahip, bilim ve teknolojinin farkında olan, farklıklıları zenginlik kabul eden, mili ve manevi değerlerini yaşayan ve yaşatan AİLELERLE HER ZAMAN BULUŞMAK DİLEĞİYLE


"ÇAĞIMIZIN ÖLÜM ÖLÜMTUZAKLARI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları