Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİRLEŞMİŞ MİLLETLERİN TANIMINA GERE 18 YAŞINA KADAR HERKES ÇOCUKTUR.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİRLEŞMİŞ MİLLETLERİN TANIMINA GERE 18 YAŞINA KADAR HERKES ÇOCUKTUR."— Sunum transkripti:

1 BİRLEŞMİŞ MİLLETLERİN TANIMINA GERE 18 YAŞINA KADAR HERKES ÇOCUKTUR.

2 TIP LİTERATÜRÜNDE İSE DURUM FARKLIDIR. ERGENLİK ÇAĞINA KADAR ÇOCUK DİYEBİLİYORUZ. 17 YAŞINDAKİ BİREYE ÇOCUK DİYEMEYİZ. O ARTIK BİR ERGENDİR.

3 0-11 YAŞ GERÇEK ÇOCUKLUK (CEZA YASASINDA DA YARGILANAMAZ, CEZA VERİLEMEZ) YAŞ YENİ YETMELİK 15 VE YUKARISI ARTIK GENÇLİK ÇAĞI OLARAK BELİRLENMİŞTİR.

4 5 YAŞINA KADAR OLAN DÖNEME DE TAM ÇOCUKLUK DİYORUZ. BU DÖNEMDE ÇOCUK İNANILMAZ DERECEDE MERAKLIDIR, ARAŞTIRMACIDIR, HAYALCİDİR, UYDURUR, YAKIŞTIRIR.

5 ÇÜNKÜ HERŞEYİN NEDENİNİ SORGULAR. BİR CEVAP BULMAYA ÇALIŞIR. SOMUT DÜŞÜNÜR. DEYİMLER, ATASÖZLERİ GERÇEK ANLAMIYLA YORUMLAYAMAZ. “ÖLEYİM DE KURTUL, AĞIR BAŞLI ADAM…”

6 ELİYLE TUTTUĞU, DOKUNDUĞU ŞEYLERİ, DAHA İYİ ALGILAR. BENZETMELERİN ÇİFT ANLAMINI KAVRAYAMAZ.

7 BU YAŞ ÇOCUĞUNUN DİĞER BİR ÖZELLİĞİ BEN MERKEZCİDİR. ÇOCUK EVRENİN MERKEZİNDE KENDİSİNİ GÖRÜR. HER ŞEY BANA BAĞLIDIR DİYE YORUMLAR. “BENİ SEVSELERDİ YENİ BİR KARDEŞ GETİRMEZLERDİ.”

8 BU BENCİLLİK DEĞİLDİR ASLINDA. AMA ÇOCUK BENCİLDİR DE, ACIMASIZDIR DA.. HAYAL GÜCÜ GENİŞTİR, DUYGUSALDIR. AMA DUYARLI OLDUĞU ŞEYLER ÇOK FARKLIDIR. HERŞEYDEN ETKİLENMEZ. YOKSULLUKTAN, DEPREMDEN BİLE SİZİN DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ KADAR DEĞİL.

9 YETER Kİ ANNE BABA OLSUN. ANNE BABADAN AYRI DÜŞMEK EN BÜYÜK TRAMVA, EN BÜYÜK DARBEDİR ÇOCUK İÇİN.

10 HAYATLARINDAKİ EN DEĞERLİ VARLIKLAR…

11 NEDİR GÜNÜMÜZDEKİ SORUN? PARÇALANMIŞ AİLELER, SORUNLU ÇOCUKLAR… PEKİ NEDEN? NEREDE HATA YAPIYORUZ?

12 ANNE- BABA –ÇOCUK1- ÇOCUK2-ÇOCUK 3 5 KİŞİLİK BİR AİLE

13 120 FARKLI İLETİŞİM. (TEORİK OLARAK) İLİŞKİLER NE KADAR KARMAŞIKLAŞIYORSA, İLETİŞİM, ETKİLEŞİM DE O KADAR ARTAR.

14 ESKİDEN KALABALIK AİLELER DE DÜZEN NASIL SAĞLANIYORDU.

15 HİYERARŞİK DÜZEN, HER GRUBUN KURALLARI VARDI HER GRUBUN BİR LİDERİ. AMACI, İŞBÖLÜMÜ, ORTAK DEĞERLERİ…

16 TÜRK MEDENİ KANUNUDA “AİLENİN REİSİ BABADIR” İBARESİ KALDIRILDI. GRUP BAŞSIZ KALDI.

17 ROLLER DEĞİŞTİ. KADININ GÖREVLERİ DAHA DA ARTTI… HEM İŞTE, HEM EVDE…

18 ELBETTE KALABALIK AİLELERDE DE SÜRTÜŞMELER OLACAKTIR. HEM DE DAHA ÇOK. BU TÜM GRUPLAR İÇİNDE DE GEÇERLİDİR. AMA DAYANIŞMADA VARDIR. KARDEŞİNİ HIRPALAYAN ABİ, DIŞARIDA ONUN İÇİN ASLAN KESİLİR.

19 GENİŞ AİLEDE KURALLAR DAHA ÇOKTUR. ÇEKİRDEK AİLE DAHA DEMOKRATİKTİR. ÖZGÜRDÜR, DAYANIŞMA ZAYIFTIR. BU YÜZDEN DE DAĞILMASI DAHA KOLAYDIR.

20 GÜNÜMÜZ ÇOCUKLARININ KAVGA EDECEKLERİ KARDEŞLERİ YOK. EŞYALARINI PAYLAŞMAK ZORUNDA OLDUKLARI EV İÇİ SORUMLULUKLARI DA. KAYBETME KORKULARI DA…

21 ÇÜNKÜ YAŞAMI ONLAR ADINA KOLAYLAŞTIRAN, SORUNLARI ÇÖZEN, YOĞUN İŞ TEMPOSUNDAN DOLAYI ÇOCUĞUNA ZAMAN AYIRAMAMANIN VİCDAN AZABINI ÇEKİP, HERŞEYİ ÖNLERİNE SUNAN ANNE BABALARI VAR.

22 ERTESİ GÜN, İŞYERİNE BİR PROJE YETİŞTİRMENİN, YARINKİ YEMEĞİ HAZIRLAMANIN, ÜTÜYÜ BİTİRMENİN STRESİNİ YAŞAYAN BİR ANNE DÜŞÜNÜN. PEKİ ÇOCUĞUNA ZAMAN NASIL AYIRACAK? ÇÖZÜM:GÜZEL BİR ÇİZGİ FİLM CD’Sİ, BİR BİLGİSAYAR OYUNU YENİ BİR OYUNCAK…

23 SONUÇ:PAYLAŞMAYI BİLMEYEN, SOSYAL İLİŞKİLERİNDE SORUNLAR YAŞAYAN,YÜRÜMEYİ,KOŞMAYI BECEREMEYEN APARTMAN ÇOCUKLARI…

24 ŞARTLAR BU? PEKİ NE YAPABİLİRİZ.?

25 ANNE BABA TUTUMLARINDAN BAŞLAYALIM.  AİLE ÇOCUĞA NE VERİR?  SEVGİ:ŞEVKAT, KORUMA, KOLLAMA  -EĞİTİM:KURALLAR, DEĞERLER, İYİ KÖTÜ, DOĞRU YANLIŞ

26 AŞIRI SEVGİ: 3 YAŞ ÇOCUĞUNA BEBEK GİBİ DAVRANMAK. AĞLAMASINA İZİN VERMEMEK. HAYIR DEMEMEK. (ALTINDA YATAN SEBEPLERDEN BİRİ DE TEMBELLİKTİR.(

27 AŞIRI SEVGİ: ŞIMARTIR, BAĞIMLI ÇOCUK YETİŞTİRİR. SORUMLULUK DUYGUSU GELİŞMEZ. BEKLENTİLERİGERÇEKLEŞMEDİĞİNDE ÖFKE NÖBETLERİGEÇİRİR.

28 ÇOCUĞUNUZ ÖDEVLERİNİ KENDİ BAŞINA YAPMIYORSA EŞYALARINI SÜREKLİ KAYBEDİYORSA ARKADAŞLARI VE ÖĞRETMENİYLE YAŞADIĞI SORUNLARDA HEMEN SİZE SIĞINIYORSA. ÖNCE KENDİNİZİ SORGULAYIN

29 YETERSİZ SEVGİ YETERSİZ SEVGİ VEYA SEVGİYOKLUĞU. GÖRÜLME SIKLIĞI DAHA AZDIR. İSTENMEYEN ÇOCUK ANNENİN PSİKOLOJİKSORUNLARI DİRLİK DÜZEN YOK ÇOCUĞU TEMEL İHTİYAÇLARI KARŞILANMIYOR.

30 YETERSİZ SEVGİYİ EN ÇABUK HİSSEDEN, EN İYİ TANIMLAYAN ÇOCUKLARDIR. TEPKİ GÖSTERİR, HUYSUZDUR. BU DA AİLENİN DAHA KATI DAVRANMASINA NEDEN OLUR. BİR KISIR DÖNGÜ SÜRER GİDER.

31 AŞIRI SEVGİDE ÇOCUK KENDİNE GÜVENMEZ, BAĞIMLIDIR. YETERSİZSEVGİDEİSE ÇOCUKANA BABADAN ÜMİDİ KESMİŞTİR,KENDİ BAŞINADIR. GÜVENSİZ VE ŞÜPHECİDİR. SOKAK KEDİSİ. İNSAN SICAKLIĞINI TANIMAYAN KEDİ NASIL YABANSA, ÇOCUKTA YABAN OLUR.

32 EĞİTİM KURALLAR BÜTÜNÜ, İÇİNDE DİSİPLİNDE VAR. ÇOCUK NE ZAMAN NEREDE DURACAĞINI, DOĞRULARI YANLIŞLARI İLK AİLEDE ÖĞRENİR. BU DAVRANIŞ KALIPLARINI ÇOCUĞA EDİNDİRMENİN YÖNTEMİ DE NASİHAT DEĞİL, ÖRNEK OLMAKTIR. (GAZETE BİLEOKUMUYORSANIZ, SEBZE YEME ALIŞKANLIĞINIZ YOKSA….)

33 GEVŞEK EĞİTİM: HOŞGÖR, BOŞVER, ÇOCUKTUR, CANI SAĞOLSUNLA BÜYÜYEN ÇOCUK, OKUL DUVARINA ÇARPTIĞI ANDA DÜNYANIN TOZ PEMBE OLMADIĞINI ANLAR. (HER KES ONUN HER YAPTIĞINA GÖZ YUMMAK ZORUNDA DEĞİLDİR.)

34 SIKI EĞİTİM: KURALLAR ÇOK FAZLADIR. ÇOCUĞA YAŞININ ÜSTÜNDE SORUMLULUKLAR YÜKLENİR. CEZALAR AĞIRDIR. BÜYÜMÜŞ DE KÜÇÜLMÜŞ MUAMELESİ YAPILIR.

35 GEVŞEK EĞİTİM-AŞIRI SEVGİ SORUMSUZ, BAŞKALARINA BAĞIMLI, ASALAK HAYATI SÜRE GÜNÜNÜ GÜN EDEN, ALTLARINDAN DESTEK ÇEKİLİNCE, ARADIKLARINI BULAMAYINCA İÇKİ, UYUŞTURUCU… HER İNSAN KADERİYLE DOĞAR, KENDİMİZİ SUÇLAMAYALIM.

36 AŞIRI SEVGİ-GEVŞEK EĞİTİM ÇOCUĞA HER ŞEYÇOK VERİLİR.KARŞILIĞINDA ÇOK ŞEY İSTENİR. SEVİLDİĞİNİ HİSSEDER,BU SEVGİ VE EMEĞE LAYIK OLMAK İÇİN İYİ OLMAK ZORUNDA OLDUĞUNU BİLİR. “ÇOCUK NE BANKAYA YATIRDIĞINIZ PARA GİBİ FAİZ, NE DE DÖVİZ GİBİ GETİRİSİ OLAN BİR MATERYAL DEĞİLDİR.”

37 SADECE VERİRSİNİZ.KARŞILIK BEKLEYEMEZSİNİZ. EN AZINDAN KENDİ ADINIZA. HEP ANNE BABALAR DERLER YA “BİZİM İÇİN MİİSTİYORUZ YAVRUM KENDİN İÇİN GELECEĞİN İÇİN…” EVET KENDİLERİ İÇİN İSTERLER ASLINDA.Çocukken olmayı istedikleri mesleği yapsın isterler, çalamadığı enstrümanı, gidemediği okula gitsin isterler.

38 BAZI ANNE BABALAR BÖYLE DÜŞÜNMESELERDİ; NEDEN 1.SINIFTAKİ OĞULLARININ YAZI DEFTERİNİ SİLİP KENDİLERİ YAZMAYA, ONUN RESMİNİ YAPMAYA KALKIŞSINLAR Kİ.

39 MÜKKEMMELLİYETÇİ YAKLAŞIM DAİMA ÇOCUĞA VE AİLE İLİŞKİLERİNE ZARAR VERİR. HER ÇOCUK FARKLI ZEKA VE BECERİLERİYLE ÖZELDİR. LÜTFEN MATEMATİK ZEKASI ALT SINIRDA OLAN ÇOCUĞUNUZU, MATEMATİK DEHASI YAPMAK İÇİN. ZORLAMAYIN.

40 ELBETTEKİ DESTEK OLUN, BAŞARISIZLIĞIN NEDENLERİNİ ARAŞTIRIN. ÇOK FARKLI SEBEPLER OLABİLİR. ÇOCUK DÜNYASI ASLINDA KARMAŞIKTIR, KOLAY ÇÖZÜLMEZ.

41 AŞIRI SEVGİ-SIKI EĞİTİM BAŞKALARI İÇİN BAŞARILI OLMAZORUNLULUĞU. HER AN BAŞARISIZ OLMA KORKUSU. OBSESİF-KOMPLUSİF BOZUKLUKLAR FOBİLER.

42 YETERSİZ SEVGİ-SIKI EĞİTİM: ÇOCUK SEVİLMEDİĞİNİ HİSSEDER. ŞİDDET VARDIR. O DA BAŞKALARINA ZARAR VERİR, ARAR VERİR. SUÇA EĞİLİM YARATIR, SALDIRGANLIĞA…

43 ERKENDEN SOKAKLARA İTİLMEK, SUÇA YÖNELMEK. ANKARADA ÇOCUK SUÇLULARIN % 96’SI GECE KONDULARDAN…

44 PEKİ SAĞLIKLI TUTUM NEDİR? REÇETE: (HELVA)  ILIMLI,ÖLÇÜLÜ,TUTARLI, DENGELİ, ANLAYIŞLI BİR TUTUM GELİŞTİRMEK…  ÇOCUK YETİŞTİRMEK BİR SANATTIR.  BİR O KADAR ZOR, BUNA KARŞIN DA ÇOK CİDDİYE ALINMAMASI GEREKEN BİR SANAT.

45 ÇOK CİDDİYE ALIRSANIZ EĞER, HER DAVRANIŞIN NEDENİNİ SORGULAR, ALTINDA BİRŞEYLER ARAMAYA KALKARSANIZ, HEMKENDİNİZİ HEMÇOCUĞUNUZU FAZLASIYLA YORMUŞ OLURSUNUZ. TIPKI BİRKUŞ MİSALİ AVUÇLARINIZIN ARASINDA ÇOK SIKARSANIZ ÖLÜR,KÜÇÜK YÜREĞİ DAYANMAZ, İYİCE GEVŞETİRSENİZ ELLERİNİZİ UÇUP GİDER…

46 VE EN ÖNEMLİSİ, MUTLU, HUZURLU BİR AİLE ORTAMI. (YAPILAN ARAŞTIRMALAR ANNE BABANIN BİRLİKTE HAREKET ETTİĞİ, BABANINDA ÇOCUK EĞİTİMİNE ANNE KADAR DAHİL OLDUĞU)

47 1. SINIF EBEVEYNLERİ: YAŞADIĞINIZ HER DURUMUN DOĞAL OLDUĞUNU UNUTMAYIN. ÇEVRENİZDEKİ PEK ÇOK 1. SINIF ANNESİNİN DE AYNI SORUNLARI YAŞADIĞINI…

48 OKULUN ÖNEMİ: BİR ÇOCUK İÇİN OKUL, DAHA ÖNCE HEMEN HEMEN HİÇBİRİNİ TANIMADIĞI ÇOK SAYIDA ÇOCUKLA KARŞILAŞMA ZORUNLULUĞUYLA, UYULMASI GEREKEN KURALLARIYLA VE BAŞARILMASI GEREKEN ÖĞRENİM GÖREVLERİYLE DOLU YEPYENİ BİR SOSYAL ÇEVREDİR. OKULUN AMAÇLARINDAN BİRİ ÇOCUĞA DÖNÜKTÜR. OKUL, ÇOCUĞUN KALITIM OLANAKLARI İÇİNDE BİR BÜTÜN OLARAK GELİŞMESİ, YAŞAMDA SAĞLIKLI, BAŞARILI VE MUTLU OLMASI İÇİN UYGUN ORTAM HAZIRLAR. ÖNLEMLER ALIR, ONU OLUMLU YÖNDE ETKİLER. OKUL, EĞİTİM ARACILIĞIYLA İNSANI KENDİSİ İÇİN YARARLA VE YETERLİ KILMAYA ÇALIŞIRKEN, BİR YANDAN DA ONU, İÇİNDE YAŞADIĞI TOPLUMA VE TÜM İNSANLIĞA YARARLI, TOPLUMSAL BİLİNCİ GELİŞMİŞ BİR İNSAN OLMASI İÇİN EĞİTMEYİ AMAÇLAMAKTADIR. GÜNÜMÜZDE, OKULDA YAPILAN HER ŞEY ÇOCUKLARI YANIT-MERKEZLİ KİŞİLER HALİNE GETİRME EĞİLİMLİDİR. ÇÜNKÜ OKULLARDA DOĞRU YANITLARA ÖNEM VERİLİR. OYSA; YANIT AVCILIĞINDAN ÖNCE ÇOCUKLARIN DÜŞÜNMELERİNİ SAĞLAMAMIZ GEREKİR.

49 İLKOKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUĞUN İLK GÜNÜ: İLK GÜN ÇOCUK HEYECAN VE UMUT DOLU BEKLENTİLERLE UYANIR, OKULA GİTMEYE HAZIRDIR. DİĞER YANDAN BELKİ ANNE BABA DA ONUN KADAR HEYECANLI OLABİLİR VE ÇOCUĞUNUN YAŞAMININ BU YEPYENİ EVRESİNE ADIMINI ATARKEN, KARMAŞIK BİR DUYGU YOĞUNLUĞU YAŞAR. ÇOCUĞU OKULA HAZIRLAMAK İÇİN ALINAN ÖNLEMLERE RAĞMEN İLK GÜN GÖZYAŞLARI EPEY YAYGINDIR. DÖNEMİN BAŞLADIĞI GÜN ANA BABALARI TARAFINDAN İLK KEZ SINIFLARINA GÖTÜRÜLDÜKLERİNDE HER ZAMAN AĞLAYAN BİRKAÇ ÇOCUK OLUR. BU, KAYGILANMAYI GEREKTİRMEYEN, SON DERECE NORMAL BİR TEPKİDİR. OKULUN İLK GÜNÜ ÇOCUĞUN ANA BABADAN AYRILIRKEN GÜÇLÜK ÇEKMESİYLE, DAHA SONRAKİ PSİKOLOJİK VE EĞİTİMSEL GELİŞİMİ ARASINDA BİR İLİŞKİ YOKTUR.

50 ANNE BABAYA NOT: BİRLİKTE EVDEN ÇIKTIĞINIZDA, ÇOCUĞUNUZA SAKİN, GERGİNLİKTEN UZAK VE MUTLU GÖRÜNMEYE ÇALIŞIN. OKUL BAŞLANGICININ, HER İKİNİZİN DE YAŞAMINDA BELLİ BİR ÇAĞIN ARTIK SONA ERDİĞİ ANLAMINA GELDİĞİNİ FARK ETTİĞİNİZDE YAŞAYABİLECEĞİNİZ STRESE KARŞIN, HERHANGİ BİR KAYGI BELİRTİSİ GÖSTERMEMEYE ÖZEN GÖSTERİN. ÇOCUĞUNUZ ONU BIRAKTIĞINIZ ANDA TEDİRGİN GÖRÜNMEYE BAŞLARSA, KENDİNİ İYİ HİSSEDECEĞİNİ, HER ŞEYİN YOLUNDA GİDECEĞİNİ ONA ANIMSATIN. DİĞER ÇOCUKLARIN DOSTÇA DAVRANACAKLARINI, ÖĞRETMENİN ONUN KENDİ SINIFINDA OLMASINI SABIRSIZLIKLA BEKLEDİĞİNİ SÖYLEYİN VE OKUL BİTER BİTMEZ ONU ALMAYA GELECEĞİNİZİ YADA SERVİS ARACINA BİNDİRECEĞİNİZİ ÖZELLİKLE BELİRTİN. ENDİŞESİNİ, SIKINTISINI ARTIRACAĞI İÇİN KAYGILANDIĞINIZI VE ÜZÜLDÜĞÜNÜZÜ BELLE ETMEMEYE ÇALIŞIN.

51 ARAŞTIRMALAR, BEŞ İLKOKUL ÇOCUĞUNDAN DÖRDÜNÜNÜ OKULUN İLK GÜNÜ SINIFTA GERGİNLİK YAŞADIĞINI GÖSTERMEKTEDİR. *ÇOCUĞUNUZ, İSTESE DE İSTEMESE DE AYRILACAĞINIZ VE GÖZYAŞLARININ HİÇBİR ŞEYİ DEĞİŞTİRMEYECEĞİNİ KESİNLİKLE ANLAMAK ZORUNDADIR. EYLEM PALANINIZA BAŞINDAN SONUNA KADAR BAĞLI KALMAYA KARARLI OLUN. ANCAK BUNUN TERSİNE DAVRANAN VE ÇOCUĞA OLUMSUZ BİR UYARICI OLUŞTURAN EBEVEYNE RASTLANMAKTADIR. ÖRNEĞİN, AŞIRI KAYGISI NEDENİYLE BİR BÜTÜN YILINI ÇOCUĞUN OKULUN KARŞISINDAKİ PASTANEDE GEÇİREN BİR ANNE ÖRNEĞİMİZ BULUNMAKTADIR. *SINIFIN KAPI EŞİĞİNDE BEKLEŞEREK GEREKSİZ YERE OYALANMAYIN. ÇOCUĞUNUZ ÜZGÜN GÖRÜNSE BİLE HEMEN ORADAN AYRILIN, SONRADAN KENDİNİ İYİ HİSSEDECEKTİR. *ÖĞRETMENİN ÇOCUĞUNUZU GÖRDÜĞÜNDEN EMİN OLUN, ONUNLA VEDALAŞIN VE SONRA OKULDAN AYRILIN. SİZ YANINDA OLMASANIZ DA ÇOCUK STRESİYLE BAŞA ÇIKABİLECEK VE BİRKAÇ DAKİKA İÇİNDE AĞLAMASI DURACAKTIR. *ÇOCUĞUNUZ OKULUN İLK GÜNÜ OLDUKÇA SAKİN VE GÜVENLİ GÖRÜNÜYORSA, BU ONUN OKULA ÇOK İYİ HAZIRLANMIŞ OLDUĞUNUN GÖSTERGESİDİR.

52 OKULUN İLK GÜNÜ ÇOCUĞUNUZDAN AYRILIRKEN UYGULANACAK EYLEM PLANI ŞÖYLE ÖZETLENEBİLİR; 1-ÇOCUĞUNUZU OKULLA İLGİLİ OLARAK ÖNCEDEN BİLGİLENDİRİN VE OKULU GEZDİRİN. 2-GÜVEN VERİN, RAHATLATIN. YANINDA OLMADIĞINIZDA ONUN MUTLU EVE RAHAT OLACAĞINA İLİŞKİN ONA GÜVEN VERİN. 3-SAKİN KALMAYA ÇALIŞIN. KAYGI, ÖZELLİKLE EBEVEYNLE ÇOCUK ARASINDA BULAŞICIDIR. ÇOCUK KAYGI DUYDUĞU, CANI SIKILDIĞI HER DURUMDA NE KADAR ENDİŞELENDİĞİNİZİ ANLAMAK İÇİN SİZE BAKACAK VE ENDİŞELİ OLDUĞUNUZU GÖRDÜĞÜNDE, BU KENDİ KORKULARININ YERİNDE OLDUĞUNU DOĞRULAYACAKTIR. BU NEDENLE, NE KADAR TEDİRGİN, GERGİN OLURSANIZ OLUN, DIŞARIDAN BAKILDIĞINDA SAKİN VE RAHAT GÖRÜNMEYE ÇALIŞIN. 4-OKUL ÇIKIŞI ONU TAM ZAMANINDA ALACAĞINIZI YA DA SERVİSE BİNDİRECEĞİNİZİ, EVDE MUTLAKA KARŞILAYACAK BİR KİŞİNİN OLDUĞUNU ONA AÇIKLAYIN. ÖZELLİKLE KAYGILI ÇOCUK, ANNESİNİN EVDE KENDİSİNİ KARŞILAMAYACAĞI DÜŞÜNCESİYLE OKULA GİTMEK İSTEMEYEBİLİR. BU YAPIDAKİ BİR ÇOCUĞUN BİR KEZ KAPIDA KALMASI OKUL FOBİSİNİ TETİKLEYEN BİR NEDEN OLABİLİR. 5-VEDALAŞMA UZUN SÜRMEMELİDİR.

53 6-GEREKİRSE ÇOK KISA BİR SÜRE SINIF ARKADAŞLARINDAN BAZILARI İLE TANIŞIN VE DERS PROGRAMINI İNCELEYİN. KUŞKUSUZ ANAOKULU DENEYİMİ OLAN ÇOCUKLAR TÜM BU AŞAMALARI DAHA KOLAY AŞACAKLARDIR. ÖZELLİKLE AŞIRI KORUYUCU AİLELERDE BÜYÜYEN TEK ÇOCUKLA, OKULÖNCESİ EĞİTİMİ GÖRMEMİŞ OLAN ÇOCUKLARIN “OKULA BAŞLAMA” DÖNEMİNDEKİ UYUM SÜRELERİ UZAYABİLİR. 7-EVE GELDİĞİNDE OKULDA YAŞADIKLARIYLA İLGİLİ ONUNLA KONUŞUN. HER OKUL DÖNÜŞÜ EĞER İSTERSE OLAN BİTEN HER ŞEYİ SİZE ANLATMASINA İZİN VERİN. BU, ÇOCUĞUNUZUN OKUL YAŞAMINA DUYDUĞU İLGİYİ PEKİŞTİRMEK İÇİN EN İYİ YOLDUR VE OKULA KARŞI DUYMASI GEREKEN HEVESİN, ÖĞRENME İSTEĞİNİN GELİŞMESİNE YARDIMCI OLUR. NE VAR Kİ, OKUL ÇIKIŞI HEM FİZİKSEL HEM DE DUYGUSAL OLARAK ÇOK YORGUN OLABİLECEĞİNİ VE TÜM AYRINTILARI HEMEN ANLATMAYI İSTEMEYEBİLECEĞİNİ AKLINIZDAN ÇIKARMAYIN. SABIRLI OLUN, ONU EVE GÖTÜRÜN, İÇECEK VE YİYECEK BİR ŞEYLER VERİN VE SONRA KENDİ İSTEDİĞİ ZAMAN GÜNÜNÜ SİZE ANLATMASINA İZİN VERİN.

54 ANNE BABAYA NOT: BİR SONRAKİ GÜN İÇİN ÇOCUĞUN GİYSİLERİYLE, ÇANTASININ ÖNCEDEN HAZIRLANMIŞ OLMASI, ERTESİ SABAHIN TELAŞLI GEÇMESİNİ ÖNLER. ÇOCUK BİRKAÇ HAFTA İÇİNDE BU DÜZENE YAVAŞ YAVAŞ UYUM SAĞLAYACAKTIR; VE ZAMANLA, SABAHLARI ONU OKULA HAZIRLARKEN DAHA AZ ZAMAN HARCADIĞINIZI FARK EDECEKSİNİZ. YETERİNCE ERKEN YATTIĞI (UYANDIĞINDA YORGUN OLMAMASI İÇİN) VE ERKENDEN UYANDIĞI SÜRECE SABAH HAZIRLIKLARI GERGİNLİKTEN UZAK OLACAKTIR.

55 ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARI TARAFINDAN ZARAR GÖRÜYORSA…. DUYGUSAL AÇIDAN DAYANIKLI OLMASINI SAĞLAYIN. ÇOCUĞUNUZA, JUDO, BOKS YADA BENZER KENDİNİ SAVUNMA DÖVÜŞLERİ ÖĞRETEREK, KAVGA ETMESİ DOĞRULTUSUNDA ONU DESTEKLEMEYİN. BU SADECE, OYUNLARINDA BAŞKALARINA ZARAR VERMESİNE YOL AÇACAKTIR. ÇOCUĞUNUZUN, PSİKOLOJİK SAVUNMALARINI GELİŞTİRMESİNE YARDIM ETMENİZ ÇOK DAHA MANTIKLI VE YARARLIDIR. BÖYLECE; KENDİSİNE ZARAR VEREN KİŞİLERE, ONLARIN EGOLARINI BESLEYEN KORKU VE GÖZYAŞI YERİNE; MUTLU BİR KAYITSIZLIKLA KARŞILIK VEREBİLECEKTİR. ÇOCUĞUNUZUN KENDİNE GÜVENİ VE BENLİK SAYGISI GELİŞTİKÇE; SATAŞMA, ALAY YADA TEHDİTLERE KARŞI DAYANIKLILIĞI DA O DERECE ARTACAKTIR. KENDİLERİNE ACI VEREBİLECEK KİŞİLERİ ACIMASIZ VE KORKUNÇ DEĞİL, GÜÇSÜZ VE İŞE YARAMAZ OLARAK GÖRMELERİ KONUSUNDA DESTEKLEYİN.

56 ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARI TARAFINDAN ZARAR GÖRÜYORSA…. OYUN BECERİLERİNİ GELİŞTİRİN. ÇOCUĞUNUZ OYUN BECERİLERİNDEN YOKSUNSA, BİR SPOR YAPMASI VE MÜMKÜN OLDUĞUNCA FAZLA ARKADAŞ EDİNMESİ KONUSUNDA ONU TEŞVİK EDİN. BASKETBOL; VOLEYBOL GİBİ SPOR DALLARI BAŞTA OLMAK ÜZERE TENİS, YÜZME GİBİ SPORLAR ÖNERİLEBİLİR. ETRAFI ARKADAŞLA ÇEVRİLMİŞ BİR ÇOCUĞUN,KURBAN OLARAK SEÇİLMESİ OLASILIĞI ÇOK AZDIR. BAŞKALARINA ZARAR VEREN BİRİNİN EN SON İSTEYECEĞİ ŞEY BİR GRUBU KARŞISINA ALMAKTIR. ÖĞRETMENLERİYLE KONUŞUN. SEKİZ YAŞ VE ÜSTÜNDEKİ BİR ÇOCUĞA SAHİP OLAN ANA BABANIN, ÖĞRETMENLERE YADA ZARAR EREN DİĞER ÇOCUĞUN AİLESİNE ŞİKAYETTE BULUNMASI, ZARARIN SÜREKLİ VE TEHLİKELİ OLDUĞU DURUMLARDA EN SON BAŞVURACAĞI YÖNTEM OLMALIDIR. ANCAK, ZARAR GÖRME; ÇOCUĞUNUZUN SEKİZ YAŞIN ALTINDA OLMASI VE ÇOCUĞUN DÜZENLİ OLARAK BUNA MARUZ KALMASI DURUMUNDA HEMEN BİLDİRİLMELİDİR. BU YAŞTAKİ ÇOCUKLARIN, ÖZELLİKLE DE YAŞÇA BÜYÜK ÇOCUKLARIN SALDIRILARINA KARŞI KENDİLERİN SAVUNMALARI OLDUKÇA GÜÇTÜR. ÖĞRETMENLE YADA EBEVEYNLE PROBLEMİ TARTIŞIRKEN SAKİN DAVRANIN VE GÖRÜŞLERİNİZİ SAĞLAM, ANCAK SALDIRGAN OLMAYAN BİR ŞEKİLDE İFADE EDİN.

57 ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARINA ZARAR VERİYORSA; ŞİMDİ, BİR DE MADALYONUN ÖTEKİ YÜZÜNE BAKALIM. ÇOCUĞUNUZUN BAŞKALARINA ZARAR VERDİĞİ KEŞFETMENİZ YADA BUNDAN ŞÜPHELENMENİZ DURUMUNDA NE OLUR? BAŞKALARINA ZARAR VERME DE, ZARARA MARUZ KALMAK GİBİ KÖTÜ DAVRANIŞ ÖRNEĞİDİR. ÖRNEK OLUN. ZARAR VERME DAVRANIŞINI İYİLEŞTİRMENİN İLK VE EN ÖNEMLİ ADIMI, EVDE ÇOCUĞA İYİ BİR MODEL OLUŞTURMAKTIR. ÇOCUKLAR, ANA BABALARININ DURUMLAR KARŞISINDAKİ TEPKİLERİNİ TAKLİT EDERLER. DAYAK YİYEN ÇOCUK, AYNI YÖNTEMLERİ DİĞER ÇOCUKLAR ÜZERİNDE UYGULAR. DAVRANIŞLARI SİZİ NE KADAR KIZDIRIRSA KIZDIRSIN, HİÇBİR KOŞULDA, ÖZELLİKLE DE ZARAR VERME AMAÇLI OLALAR, ÇOCUKLARINIZA BEDENSEL CEZA UYGULAMAYIN.

58 ÇOCUĞUNUZ BAŞKALARINA ZARAR VERİYORSA; PRATİK BECERİLER KAZANDIRIN. ÇOCUĞUNUZUN, ONU DİĞER ÇOCUKLARLA İŞBİRLİĞİ HALİNDE OYNAMAKTAN ALIKOYAN HANGİ SOSYAL BECERİLERDEN YOKSUN OLDUĞUNU BULMAYA ÇALIŞIN. BAŞKALARINA ZARAR VEREN BİR ÇOCUK ÇOĞUNLUKLA, BAŞKALARIN ETKİLEMEK VE DİKKAT ÇEKMEK İÇİN ŞİDDETTEN BAŞKA BİR YOL KULLANAMAYAN, SOSYAL AÇIDAN YETERSİZ ÇOCUKTUR. ONA, ÇEVREYE ZARAR VERMEK YERİNE, YOKSUN OLDUĞU BU BECERİLERİ KAZANDIRMAK VE ÖRNEĞİN; BİR SPOR YAPMA, BİR ENSTRÜMAN ÇALMA, RESİM KURSUNA GİTME YADA İZCİLİK, SATRANÇ KULÜBÜNE KATILMA GİBİ POPÜLER OLMA YOLLARINI GÖSTERMEK İÇİN ELİNİZDEN GELENİ YAPIN. ŞAYET ÇOCUĞUNUZ YAŞINA GÖRE DAHA İRİYSE, ONU KENDİSİNDEN YAŞÇA BİRAZ DAHA BÜYÜK ÇOCUKLARIN GRUPLARINA KATILMAYA TEŞVİK EDİN.

59 NEDİR BU ŞİKAYETLER: MASA BAŞINDA UZUN SÜRELİ OTURAMIYOR. YAZI YAZMAYI SEVMİYOR. FATMA HANIMIN OĞLU KADAR HIZLI OKUYAMIYOR. HERKES OKUMAYI SÖKTÜ. BİR BENİM KIZ KALDI. EŞYALARINI SÜREKLİ OKULDA UNUTUYOR. İYİ BİR ARKADAŞI YOK. KENDİNİ YALNIZ HİSSEDİYOR. ARKADAŞLARINDAN DAYAK YİYOR.

60 Bu süreçte soğukkanlılığınızı korumalısınız. SABRINIZIN SINIRLARINI DA ZORLAMALI…

61 OKULUN İLK GÜNÜ YUVA TECRÜBESİ OLAN ÇOCUK İÇİN ÇOK DAHA KOLAY OLACAKTIR. AMA KARŞIMIZDAKİ BİR ÇOCUK OLDUĞUNA GÖRE HER AN YENİ DURUMLARA KARŞI HAZIRLIKLI OLMALIYIZ…

62 BENİM ÇOCUĞUM YALAN SÖYLEMEZ? HAYAT BAZILARINIZA ERKENDEN ÖĞRETMİŞTİR ASLINDA HER AN HER ŞEY OLABİLİR. Herkes tarafından…

63 ÇOCUĞUN YANINDA ASLA ELEŞTİRİLMEMESİ GEREKENLER… ANNE-BABA DOKTORLAR VE ÖĞRETMENLER…

64 ÖĞRETMENİNİZLE İŞBİRLİĞİ İÇİNDE OLUN…

65 YAPTIĞI ÇALIŞMALARI ASLA ELEŞTİRMEYİN. ( ELMA PEMBE OLAMA,BU NE BİÇİM YAZI…) HER ÇOCUĞUN DİKKAT SÜRESİ KİŞİYE ÖZGÜ OLARAK DEĞİŞİKLİK GÖSTERİR. İLGİ ALANLARI DA YETENEKLERİ DE…

66 OKUMA-YAZMA BECERİLERİNİN KAZANILMASI İlkokulda okuma-yazma-aritmetikle ilgili 3 temel becerinin kazanılması, bu evredeki çocuğun başarması gereken en önemli görevdir. Bu konuda anne-babaların yapmaları gereken faaliyetler vardır:  Çocuğunuza okuduğunuz öyküler, söylediğiniz şarkılar, mırıldandığınız çocuk şiirleri onun konuşma ve yazma diline duyduğu ilginin gelişmesine yardımcı olur. Bu da ilerideki okuma becerisinin temellerini oluşturur. Bu nedenle ona mümkün olduğunca sık kitap okuyun.  Kitapçıya gittiğinizde ona da istediği kitapları seçmesi konusunda şans tanıyın.  Çizim, resim yapma, boyama,noktalardan basit şekiller yapma, şekil tanımlama vb. faaliyetler çocuğunuzun yazma konusundaki becerilerinin gelişimine yardımcı olur.  Yazı yazarken kalemi düzgün tutması konusunda yardımcı olun.  Yazı yazarken rahat oturmasını sağlayın.

67 ÇOCUKLA İLETİŞİM Çocukla iletişim kurmak için bazı önemli tavsiyeler:  Çocuğunuzu dinlemek için zaman ayırın. Onlarla konuşurken dikkat dağıtan öğelere mümkün olduğunca engel olun.  Tüm dikkatinizi ona yöneltin ve deneyimlerini anlayabilmek için kendinizi onun yerine koyun.  Duyduğunuz mesajı dinleyin, özetleyin ve çocuğunuza tekrarlayın. Buna yansıtıcı dinleme denir.  Çocuğunuz konuşurken göz kontağını sürdürün. Konuşmayı sürdürmesi için onu teşvik edin.  Sizin fikirlerinizle uyumlu olmasa dahi çocuğunuzun söylediklerini kabul edin ve saygı gösterin.  Karşılaştığı problemleri çözmesi için çocuğunuza olanaklar yaratın. Cesaretlendirin ve kendisine yol gösterin.  Onunla birlikte etkinliklere katılın. Onunla ve başardıklarıyla ilgilendiğinizi gösterin.  Mümkün olduğu zamanlarda, karar vermesine ve hayatında daha fazla sorumluluk üstlenmesine izin verin. Ona olan güveninizi gösterin.  Çocuğunuza onu ne kadar çok sevdiğinizi ve ne kadar iyi ve sevilecek bir çocuk olduğunu herhangi bir koşul koymadan söyleyin.

68 ANNE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNDE DOĞRU MESAJLAR VEREBİLME:, MESAJLAR YALNIZCA SÖZLERDE DEĞİL DAVRANIŞLARDA DA GİZLİDİR. KÜÇÜK OĞLUNUZA BİR BAKIŞINIZ, KÜÇÜK BİR GÜLÜMSEME BÜYÜK KIZINIZ TARAFINDAN FARK EDİLECEK VE İŞTE O ZAMAN MESAJ GİDECEKTİR. ŞİMDİ OLMAZ KIZIM BUNLARI SONRA KONUŞURUZ DEDİĞİNİZ ZAMANLARDA GİDEN MESAJLAR NELER OLABİLİR SİZCE? İÇİNİZDEN BİRKAÇ SAVUNUZCU SES “BEN ÇOCUKLARIMA BAĞIRMADAN GÜZELLİKLE DE ANLATIYORUM YADA HER ZAMAN VURMUYORUM” DİYE YÜKSELEBİLİR. FAKAT YAD DAVRANIŞLARINIZLA GİDEN MESAJLAR. ÖRNEK: SÜTÜ DÖKEN ÇOCUĞUNUZA BAĞIRMADAN “BIRAK TAMAM HER YERİ LEKELEDİN BANA VER.” DİYE SÖYLENDİĞNİZ ZAMANLAR ŞU SÖZLERİN NE KADAR7I SİZİN İÇİN TANIDIK? *CANIN SENİN DAYAK MI İSTİYOR? *HİÇ SENİN GİBİ BİR ÇOCUK GÖRMEDİM? *OĞLUM O DA ÇOCUK SEN NEDEN ONUN GİBİ OLMUYORSUN? *KÖR MÜSÜN? *SEN NE LAF ANLAMAZ ÇOCUKSUN? *SEN BENİ ÖLDÜRECEKSİN? *BU ACAYİP ARKADAŞLARI NERDEN BULDUN? *YÜZÜME ÖYLE SAF GİBİ BAKMA? *

69 ANNE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNDE DOĞRU MESAJLAR VEREBİLME: BU SÖZLER YERİNE ŞU SÖZLERİ ÇOCUKLARINIZA NE KADAR SÖYLÜYORSUNUZ? *BUNU YAPIŞ TARZIN ÇOK HOŞUMA GİTTİ. *BU BERBAT DAĞINIKLIĞI TOPLAMAN BENİ SEVİNDİRDİ. *ÖYLE GÜZEL GÜLÜYORSUN Kİ? *SEN BU KONUDA NE DÜŞÜNÜYORSUN? *İYİ Kİ BENM OĞLUMSUN *BAŞKALARI SENİN BAŞARINDAN SÖZ ETTİĞİNDE SENİNLE GURUR DUYUYORUM. *SENİNLE KONUŞMAKTAN ZEVK ALIYORUM. UNUTMAYIN Kİ, DURUMLARA YAKLAŞIM TARZIMIZI BİZLER SEÇERİZ. KOLASINI DÖKEN OĞLUNUZA NE KADAR SAKAR OLDUĞUNU DA SÖYLEYEBİLİRSİNİZ VEYA ONA YAPTIĞI KAZANIN SONUCUNU TEMİZLEMEYİ DE ÖĞRETEBİLİRSİNİZ. SİZİN VERDİĞNİZ BASİT BİR MESAJ ÇOCUĞUNUZUN KENDİNE OLAN BAKIŞINI OLUŞTURUR. BU BASİT ÖNERİLER “KOŞMA CANINI ACITACAKSIN” ŞEKLİNDE OLABİLECEĞİ GİBİ “LÜTFEN DİKKATLİ OL” ŞEKLİNDE DE OLABİLİR.

70 ANNE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİNDE DOĞRU MESAJLAR VEREBİLME: YETİŞKİNLERİN ÇOCUKLARA GÖNDERDİĞİ MESAJLARIN YANINDA BAZEN ÇOCUKLAR DA YETİŞKİNLERE FARKLI MESAJLAR GÖNDERİR VE KENDİLERİNE İLİŞKİN İPUÇLARI SUNARLAR. ÖRNEĞİN, SABAH OKULA GİTMEK İSTEMEYEN OĞLUNUZU DİKKATLE DİNLEDİĞİNİZDE ONUN YAŞADIĞI YALNIZLIK DUYGUSUNU FARK EDEBİLİRSİNİZ. ÇOCUKLARIN DAVRANIŞLARI YETİŞKİNLERE GİDEN PEK ÇOK MESAJLA DOLUDUR. ÖNEMLİ OLAN ONLARI DİKKATLE GÖZLEMLEYEREK VE DİNLEYEREK GÖNDERDİKLERİ MESAJLARI DOĞRU OLARAK ANLAYABİLMEKTİR. KARŞINIZDAKİ İNSANLARDAN BEKLENTİLERİNİZİ ONLARI ÜZMEDEN, İNCİTMEDEN, SUÇLAMADAN, YALNIZ DUYGULARINIZI VE KENDİNİZİ ANLATARAK DA KONUŞABİLİRSİNİZ. “İŞTEN YENİ GELDİM GERÇEKTEN ÇOK YORGUNUM BİRKAÇ SAAT DİNLENMEME İZİN VERİRSENİZ BİR SAAT SONRA DİLERSENİZ SİZİNLE SANTRANÇ OYNAYABİLİRİM?” BİZ BU TÜR KONUŞMALARA “BEN DİLİ MESAJLARI” DİYORUZ.

71 ÇOCUKLARLA İLETİŞİM: BEN DİLİ CÜMLELERİNİZDE; * İSTENMEDİĞİNİZ DAVRANIŞI TANIMLAYIN, DAVRANIŞLA İLGİLİ YARGILARINIZI DEĞİL. ÖRNEK: -YARAMAZLIK YERİNE “KAPAKLARI BİRBİRİNE VURDUĞUN ZAMAN….” -PİS ÇOCUKSUN YERİNE”YEMEĞİNİ ÜZERİNE DÖKTÜGÜN ZAMAN…….” -BAŞARISIZSIN YERİNE “DÜZÜNLİ ÇALIŞMADIĞIN ZAMAN …..” *İSTEMEDİĞİNİZ DAVRANIŞIN SİZİN ÜZERİNİZDEKİ ETKİLERİNİ İFADE EDİN. ÖRNEK: -KAPAKLARI BİRBİRİNE VURDUĞUNUZ ZAMAN BAŞIM AĞRIYOR. -GÖMLEĞİNİ ÇABUK KİRLETTİĞİN ZAMAN GÖMLEĞİ TEKRARA YIKAMAM GEREKİYOR. -ÖDEVİNİ ZAMANINDA YAPMADIĞIN ZAMAN, DERSİN YEMEKTEN SONRAYA KALIYOR VE BENİM SANA YARDIM ETMEM ZORLAŞIYOR…… *İSTEMEDİĞİNİZ DAVRANIŞIN SİZDE UYANDIRDIĞI DUYGUYU TANIMLAYIN.. ÖRNEK: -SİNİRLENİYORUM. -YORULUYORUM, BOŞ YERE VAKİT HARCAMIŞ OLUYORUM. -YEMEKTEN SONRA DİNLENECEĞİME SENİNLE DERS YAPMAK BENİ SİNİRLENDİRİYOR. BU ÖRNEKLERİ, GERÇEKTEN ÇOCUĞUYLA SAMİMİ BİR İLETİŞİM KURMAK İSTEYEN ANNE BABALAR ZENGİNLEŞTİREBİLİR VE FARKLI DURUMLARA RAHATLIKLA UYARLAYABİLİRLER.

72 ÇOCUĞUNUZUN DAVRANIŞINI DEĞİŞTİRMEK Çocuğunuz yaşının verdiği tecrübesizliklerle gerek ahlaki, gerekse sosyal açıdan kurallara aykırı davranışlarda bulunabilir. Ve bu davranışlarının kurallara aykırı olduğunun farkında bile olmayabilir. Bu nedenle çocuklarınızın davranışlarını değiştirme istediğinizde;  Davranışlarını değiştirmek için verilecek ceza ve davranışlar çocuğun yaşına uygun olmalıdır ve aşırı olmamalıdır. Ceza gelecekteki problemi azaltmak için davranıştan hemen sonra verilmelidir.  Belirli bir davranışı ödüllendirme ve cezalandırma söz konusu olduğunda, sadece davranış üzerine odaklanın ve bu davranışı onun bütün kişiliğine genelleyerek eleştiri de bulunmayın.  Cezalandırmaya nadiren başvurmalı ve sadece duygularınıza hakim olduğunuz zaman gerçekleştirilmelidir. Fiziksel cezalar zararlı ve verimli değildir.  Gerekli olduğunu düşündüğünüzde uzman yardımı alın.  Duygularınızı çocuğunuza çatmadan ve onu kınamadan ifade edin.  Çocuğunuzu olduğu gibi, kendisi olarak görmeyi öğrenin. Onun ilgi ve yeteneklerini iyice tanıyın ve keşfedin ki ÇITAYI DOĞRU YÜKSEKLİĞE KOYABİLESİNİZ.  Herhangi bir konuda yaptığınız açıklamalar, açık ve yalın olmalı, kararınızın akla uygun ve tutarlı ilkelere dayandığını çocuğa gösterin.  Haklı başarılarından dolayı çocuğu ÖVMEK konusunda tereddüt etmeyin.

73 OKUL ÇAĞI ÇOCUĞUNDA GÖRÜLEN SORUNLAR VE BUNLARIN DENETİMİ  Yaygın Biçimde Görülen Sorunlar ve Uyumsuz Davranışlar  Davranım Bozukluğu  Dikkat Eksikliği-Hiperaktivite Bozukluğu (ADHD)  Okul Fobisi

74 Yaygın Biçimde Görülen Sorunlar ve Uyumsuz Davranışlar 1. Karşıt Olma – Karşı Gelme Çocuklar, anne-babalarının isteklerine bu dönemde çok sık karşı gelirler. Bu büyümenin ve yetişkinlerin yöntem ve beklentilerini denemenin bir parçasıdır. Zaman zaman, ebeveyne saygısızca karşılık verme, tartışma ve alaylı sözler kullanma gibi davranışlarda bulunurlar. Bunların nedenleri genelde;  Yorgun ve mutsuz olma, düş kırıklığına uğrama,  Başka çocuklar tarafından korkutulma veya başkalarından güçlü görünmek için onları korkutma yolunu seçme,  Daha fazla özerklik ve yetki arzusuna karşılık uzlaşma becerilerinin kısıtlı olması, Karşı gelme bozukluğu aşağıdakilerden 4 yada fazlasının bulunduğu bir olumsuzluk ve kaşı gelme davranışı örüntüsü şeklinde tanımlanır.  Sık sık hiddetlenme,  Sık sık büyüklerle tartışmaya girme,  Büyüklerin isteklerine yada kurallarına uymaya çoğu zaman karşı gelme veya reddetme,  Çoğu zaman isteyerek başkalarını kızdıran şeyler yapma,  Kendi yaramazlıkları için başkalarını suçlama,  Alınganlık, çabuk darılma yada başkalarınca kolay kızdırılma,  Kinci olma ve intikam alma isteği,

75  Eğer çocuğunuz sürekli itaatsiz davranışlarda bulunuyorsa olası iç çatışma ve isyankarlık kaynaklarını inceleyin,  Eğer sadece kısa bir süredir saygısız ise, ona davranışlarında bir farklılık sezdiğinizi ve onun mutsuz veya zorlanıyor olduğunu hissettiğinizi söyleyin,  Soğukkanlılığınızı koruyarak çocuğunuzun ruh halini derinliğine anlamaya çalışın,  Herhangi bir ceza vermeden önce belirli, net bir şekilde ifade edilmiş isteklerde bulunduğunuzdan emin olun.  Ona adıyla hitap edin. Onun seviyesinde göz kontağı kurun ve isteğinizi basit bir şekilde, sakin ve uygun bir ses tonuyla söyleyin.  Saygısızca davranmasının sebebiyle ilgili kendi görüşünü açıklaması için onu destekleyin. Bu açıklama bu davranışını doğuran temel nedenlerin ortaya çıkmasına yardımcı olur.

76 2. Sataşma, Başkalarıyla Alay Etme, Aşırı Övünme Çocuklar kendi yetenekleriyle ilgili kaygılarından dolayı başkalarına sataşır, onlarla dalga geçer ya da kendileriyle aşırı övünürler. Grup içinde uyum sağlayamayan bir çocuk aşırı övünmek ve sözlü saldırıda bulunma yöntemiyle kendi yetenek ve özelliklerinden duyduğu korkuya karşı kendilerini korurlar.

77 3. Küfürlü Konuşma Küfretmek çocuklar için genellikle küçük bir “kötü” birey olmaktan korkmadığını, hayata dair çok şey bildiğini göstermenin bir yoludur. Küfür, arkadaşları etkilemek ve yaşıtlarıyla ilişki kurmak için kullanılır. Ayrıca çocuklar, öğrendikleri kötü kelimeleri kullanarak anne-babalarını şaşırtmaktan zevk alırlar. Eğer anne-baba evde küfrediyorlarsa çocuklarda aynısını tekrarlayacaklardır. Bu tür durumlarda karşılaştığınızda;  Çocuğunuzu bu sözleri kavrayışını ve nerede öğrendiğini araştırana dek, duygusal tepkinizi kontrol altında tutun,  Çocuğunuzun bazı küfürlü sözlerini duymazlıktan gelin. Bu onun dikkat çekme silahı olarak kullandığı bu yolu etkisiz hale getirecektir,  Küfürlü konuştuğu için cezalandırmak çocuğun bu davranışını pekiştirebilir. Böylece çocuk sizi etkilediğini fark eder ve bu gücü kullanmaya çalışır,  Bağırmak, küfürle cevap vermek, ağzına biber sürerim arzı ifadeler kullanmak hatalıdır, aynı zamanda da etkisiz kalacaktır,  Öfkelendiğinde küfretmek yerine, doğrudan ifade etme yolunu öğretin. Örnek olarak; 2 hafta boyunca küfür etmediği her gün kavanoza 2 adet bozuk para atın, küfür ettiği zamanda ise 2 adet çıkarın.

78 4. Yalan Söyleme Çocuklar uygunsuz davranışlarını ebeveynden veya otorite sahibi kişilerden gizlemek için veya kendilerini suçsuz göstermek için sorunlu bir durumu ilişkin gerçekleri bilerek çarpıtmak için yalan söylerler. Yapılan araştırmalarda görülmüştür ki; yalan söyleyen çocuklar genellikle kendilerinden çok şey beklenen, beklenti düzeyleri yüksek ailelerden oldukları görülmüştür. Eğer çocuğunuzun yalan söylediğini fark ettiyseniz;  Baskıcı olmayan disiplin yöntemlerini benimseyin. Böylece çocuğunuz sonuçlardan kaçmak yerine, yanlışları nasıl kabul edeceğini öğrenmeye daha çok eğilim gösterecektir.  Anne-babaları gerçeği öğrendiği zaman küçük düşürülmek yada incinmekten korkmayan çocukların yalan söyleme olasılıkları daha azdır.  Çocuğunuzun yanlış yaptığından kesin eminseniz,bunu bildiğinizi doğrudan gösterin. Hatasını itiraf etmesi için doğrudan konuya girin.  Yalan söylemeyen bir çocuk görmek istiyorsanız, ona sözleriyle, davranışlarıyla tutarlı, yalan söylemeyen bir ebeveyn modeli sunun.

79 5. Öfke Nöbetleri Bir anne-baba için en kötü ve en sıkıcı anlar çocuğun öfke nöbetleri sırasında yaşanır. Bu çocuklar öfke ve hayal kırıklıklarını çığlık atarak, oyuncaklarını fırlatarak veya oyun arkadaşlarına vurarak; muhtemelen başkalarına zarar vererek ifade ederler. İstediklerini elde edemediklerinde kendilerini yere atarak ağlar, küfreder veya eşyalara zarar verirler. Bu çocuklar özel bir meydan okuma sergilerler. Anne-Babalara tavsiye;  Çocuğunuzdan gerçekçi olmayan beklentilerde bulunmaktan kaçının,  Çocuğunuz kontrolünü kaybettiğinde; öfke nöbetini görmezlikten gelin, böylelikle uygun olmayan davranışını ödüllendirmemiş olursunuz,  Ancak, bazen peşinizden geldiği, oyuncaklarına zarar verdiği veya kardeşine vurduğu için öfke nöbetini görmezlikten gelmeyebilirsiniz. Bu gibi durumlarda başkalarından uzakta tekrar kontrolünü kazanıncaya kadar başka bir odaya gitmesi konusunda ısrarcı olun, mümkünse ona eşlik edin.  Anne-baba olarak sakin kalmalı, fiziksel müdahalelerden kaçınmalısınız,  Çocuğunuz ve siz sakinleştikten sonra olayın nedenleri hakkında konuşun.

80 6. Bağımlılık Bağımlılık hiçbir zaman tekbir olaya bağlı olarak ortaya çıkmaz. Çocuklar bazen kendilerini güçlü hissetmek bazen de dikkat çekmek için kullanırlar. Bağımlılık her yaştan çocukta ortaya çıkabilir. Fakat önemli olan bağımlılığı mümkün olduğunca erken fark etmektir. Bağımlılığın belirtileri:  Eğer çocuğunuz teneffüste diğer çocuklarla oynamak yerine öğretmenin yanında oturmayı ya da onları izlemeyi tercih ediyorsa,  Öğretmenden sürekli daha fazla yönlendirme, onaylama, güvence yada öneri bekliyorsa,  Öğretmen yanına oturup adım adım ne yapacağını söylemedikçe, yeni etkinliklere katılmak istemiyorsa,  Ev ödevini yada sınıftaki ödevlerini, ancak yardım isteyebileceği bir yetişkin varken yapıyorsa,  Okula gitmek istemiyorsa bağımlılık sorunu olabilir.

81  Çocuğunuzun öğretmeniyle görüşün ve birlikte uygun stratejiler geliştirin,  Davranışlarını değiştirmek için çalışırken sabırlı ve kararlı olun,  Çocuğunuzu ve kendinizi ayrı bireyler olarak görün. Çocuğunuzun işleriyle kendinizi özdeşleştirmeyin,  Çabası için verdiğiniz ödüller, başarısı için verdiklerinizden daha sık olsun,  Okuldan getirdiği eşya ve ödevleri koyması için bir yer hazırlayın. Ödevlerini yada kitaplarını bulmak sizin işiniz değildir,  Ödevleri konusunda bağımsız çalışmasına yardımcı olun,  Ev ödevlerini küçük bölümlere ayırarak çalışmasını sağlayın.

82 Dikkat Eksikliği-Hiperaktivite Bozukluğu (ADHD) ADHD’nin esas belirtileri 3 tanedir: Dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik, dürtüsellik. Bu belirtilerin zaman içinde kalıcı olduğu gözlenmiş, bazı çocuklarda yetişkinlik yıllarına kadar sürdüğü görülmüştür. ADHD olan çocuklar okulda sıklıkla sıralarında oturmazlar, otursalar bile uzun süre orada duramazlar. Sürekli konuşan, bağıran ve başkalarını rahatsız eden bir yapıları vardır. Düzensizdirler ve gerekli eşyalarını unutma eğilimindedirler. Davranışlarının sonuçlarını düşünmeden hareket ederler, isteklerini erteleyemezler ve sürekli ataktırlar. Gerek akademik alanda gerekse motor beceriler (yüzme, bisiklete binme) ve pratik beceriler de öğrenme güçlüğü çekerler. Bu durum bazen konuşmalarına da yansır. Arkadaş bulmakta güçlük çekerler ve buldukları arkadaşlar genellikle yanlış kişilerdir. Anne-babalara tavsiye:  Öncelikle sabırlı olun. Bu davranışları sizi kızdırmak için değil, rahatsız olduğu için yaptığını unutmayın,  Davranış olduğu anda yanıt verin. Verdiğiniz yanıt türünden çok (övgü, özel bir yiyecek vb.), zamanlama önemlidir,  Olumlu davranışının ardından daha fazla somut ödüller (süslü bir kalem gibi) verin,  Zaman içinde çocuğunuzdan beklentileriniz konusunda, iyi veya uygunsuz davranışlara yanıt verme konusunda tutarlı olmayı başarmalısınız,  Problemleri önceden fark edin ve önlem alın. Çocuğunuz için sıkıntılı olabilecek zamanları tahmin ederek, uygun olmayan davranışı engelleyebilirsiniz.

83 SONUÇ NE OLURSA OLSUN. BAŞARILI, BAŞARISIZ, DAĞINIK, UNUTKAN, SORUNLU, TANRI’YA HERGÜN SAĞLIKLI BİRÇOCUĞU SİZLERE VERSİĞİ İÇİN ŞÜKREDİN… “SENİN GİBİ BİR(KIZIM) OĞLUMOLDUĞU İÇİN GRUR DUYUYORUM.. ÇOCUĞUNUZA DA YÜKSEK SESLE SIK SIK DİLE GETİRİN.

84 TEŞEKKÜRLER ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME UZMANI MELTEM ŞAHİN


"BİRLEŞMİŞ MİLLETLERİN TANIMINA GERE 18 YAŞINA KADAR HERKES ÇOCUKTUR." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları