Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLER. 19.06.2014 2 n GERÇEK DURUM İLE İSTENEN DURUM ARASINDAKİ FARKTIR n PROBLEM NEDİR? Problem Çözme Teknikleri.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLER. 19.06.2014 2 n GERÇEK DURUM İLE İSTENEN DURUM ARASINDAKİ FARKTIR n PROBLEM NEDİR? Problem Çözme Teknikleri."— Sunum transkripti:

1 PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLER

2 n GERÇEK DURUM İLE İSTENEN DURUM ARASINDAKİ FARKTIR n PROBLEM NEDİR? Problem Çözme Teknikleri

3 n Kurum çalışanlarının tümünün katılımları ile; yaşanan problemlerin tek tek ele alınarak bir sistematik içinde çözülmesi ve çalışma ortamının iyileştirilmesi n PROBLEM ÇÖZME TEKNİĞİNDE AMAÇ NEDİR? Problem Çözme Teknikleri

4 Plan Yap Sına Uygula Küçük çapta dene Uygulamaya al Sonucu değerlendir P-Y-S-U çevrimi İyileştirmeyi planla P-Y-S-U METODOLOJİSİ

5 Sürekli iyileştirme sürecinin, etkin bir şekilde kontrolünü sağlayan sistematik bir yaklaşımdır. Sürekli iyileştirme sürecinin, etkin bir şekilde kontrolünü sağlayan sistematik bir yaklaşımdır. PLANLA Belirle, Analiz et, Yeniden Planla YAP Planlanan gibi yap, Dene SINA Sonucu hedefe göre değerlendir UYGULA Sonucun sürekliliğini sağla (Standartlaştır) P-Y-S-U METODOLOJİSİ

6 PLANLA YAP SINA UYGULA ÖNCELİKLİ SORUNU ANALİZ ET Neyi İyileştirelim ? SORUNLARI BELİRLE ÖNCELİKLERİ SAPTA OLASI SEBEPLERİ SAPTA VE DOĞRULA KARŞI ÖNLEMİ SEÇ VE PLANLA DEĞİŞİKLİKLERİ DENE SONUÇLARI DOĞRULA STANDARTLAŞTIR Neden ? Nasıl ? Yapılan uygun mu ? Durum Analizi Teşhis İyileştirici karar ve planlama Deneme Kontrol İyileştirmenin sürekliliğinin sağlanması SORUN ÇÖZMESORUN ÇÖZME P-Y-S-U METODOLOJİSİ

7 7 1- Problemin Seçimi ( Anket,Şikayet,Müşteri İsteği vb.) 2- Mevcut Durumun İncelenmesi (Verilere Dayalı,Hedef Belirli) PLANLA NE ? UYGULA KONTROL ET ÖNLEM AL NEDEN? NASIL NE ZAMAN NEREDEKİM Problem Çözme Teknikleri

8 PLANLANEDEN 3- Nedenlerin Analizi ( Nedenlerin Araştırılması ve analizi) UYGULA KONTROL ET ÖNLEM AL NE ? NEDEN? NASIL NE ZAMAN NEREDEKİM Problem Çözme Teknikleri

9 PLANLANEDEN 4- İyileştirmelerin Önerilmesi ( İyileştirme İçin Fikirler Önermek ) UYGULA KONTROL ET ÖNLEM AL NE ? NEDEN? NASIL NE ZAMAN NEREDEKİM Problem Çözme Teknikleri

10 PLANLA 5- İyileştirmelerin Uygulanması (Seçilen Çözümün Uygulanması) UYGULA KONTROL ET ÖNLEM AL Problem Çözme Teknikleri

11 PLANLA 6- Sonuçların Kontrolü Çözümün Sonuçlarının Kontrolü ve Hedeflerle Gerçekleşenin karşılaştırılması UYGULA KONTROL ET ÖNLEM AL Problem Çözme Teknikleri

12 PLANLA 7- Çalışma Kurallarının Düzenlenmesi İyileştirmeleri Kalıcı Kılmak 8- Çalışmaların Sürdürülmesi Yeni bir Amaç Belirlemek,Ya da Genelleştirmek UYGULA KONTROL ET ÖNLEM AL Problem Çözme Teknikleri

13 Problemin Seçimi 2- Mevcut Durumun İncelenmesi n Beyin Fırtınası n Karar Matrisi n Grafikler n K 5N n Veri Çizelgesi n Histogram n Pareto Diyagramı n Veri Çizelgesi n Grafikler n Histogram 3- Nedenlerin Analizi n Beyin Fırtınası n Veri Çizelgesi n Neden-Sonuç D. n Grafikler n Histogram n Pareto Diyagramı n Veri Çizelgesi n Korelasyon n Pareto Diyagramı n Karar Matrisi PLANLAMAPLANLAMAPLANLAMAPLANLAMA 4- İyileştirmelerin Önerilmesi n Beyin Fırtınası n Karar Matrisi Problem Çözme Teknikleri

14 İyileştirme Çalışmalarının Uygulanması 6- Sonuçların Kontrolü n K 5N n GANTT Diyagramı n Grafikler n Veri Çizelgesi n Histogram n Grafikler n K 5N UYGULAUYGULAUYGULAUYGULA KONTROLKONTROLKONTROLKONTROL Problem Çözme Teknikleri

15 Çalışma Kurallarının Düzenlenmesi n K 5N n GANTT Diyagramı ÖNLEMALÖNLEMALÖNLEMALÖNLEMAL 8- Çalışmaların Sürdürülmesi n K 5N n GANTT Diyagramı Problem Çözme Teknikleri

16 16 Tanım : Belirli bir konu üzerinde, katılımı ve yaratıcılığı kolaylaştıran bir atmosfer oluşturarak, bir çok fikrin ortaya çıkmasını amaç edinen bir takım tekniğidir. Problem çözme araçları arasında en popüler olan bu teknik, genelde birçok çalışmanın ilk adımı olmaktadır. 1950’lerden günümüze miras kalmış bir serbest düşünce üretme yöntemidir. Beyin Fırtınası

17 17 BAZI İNSANLAR, BELİRLİ BİR KONU ÜZERİNDE UZMANLIKLARININ GETİRDİĞİ SINIRLAMANIN SONUCU, KISITLI FİKİR ÜRETİRLER. BU TEKNİK YARATICILIĞI TEŞVİK EDEREK, FİKİRLERİN SERBESTÇE ORTAYA ÇIKMASINI SAĞLAMAKTADIR. BAZI İNSANLAR DA, SINIRLAMALARI KALDIRARAK AKLA GELMEDİK YARATICI FİKİRLER ÜRETİRLER. Beyin Fırtınası

18 18 TEKNİK NASIL UYGULANIR ? EN İYİ / GEÇERLİ DÜŞÜNCELERİN TESPİTİ PROBLEMİN KESİN TANIMIYÖNTEM KURALLARININ AÇIKLANMASISERBEST FİKİR YARATMAFİKİRLERİN TOPLANIP YAZILMASIDÜZENLEMEDEĞERLENDİRME Beyin Fırtınası

19 19 KURALLAR : MÜMKÜN OLDUĞU KADAR ÇOK FİKİR ÜRETİLECEK, SANSÜRSÜZ HER TÜRLÜ FİKİR ORTAYA KONULACAK, FİKİRLER AÇIK VE TAM OLARAK İFADE EDİLECEK, KATILIMCILARIN FİKİRLERİ TENKİT EDİLMEYECEK, FİKİRLER SIRAYLA AÇIKLANACAK, MÜMKÜNSE BİR SÜRE BELİRLENECEK, Beyin Fırtınası

20 20 YÖNETENİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR: FİKİRLERİN ÇOK OLMASINA DİKKAT EDİNİZ, OTURUMU TARAFSIZCA YÖNETİNİZ, SIRAYA DİKKAT EDİNİZ, DİSİPLİNİ SAĞLAYINIZ, FİKİR ÜRETİMİNİ TEŞVİK EDİNİZ, ELEŞTİRİYE, TARTIŞMAYA İZİN VERMEYİNİZ, ÜRETİLEN FİKİRLERİ GÖRÜNÜR BİR YERE YAZINIZ. Beyin Fırtınası

21 21 YARATICILIĞI ENGELLEYEN TABİRLER : ORİJİNAL BİR FİKİR, AMA..., BU BİZİM STRATEJİMİZE UYGUN DEĞİL, BU TEORİK OLARAK İYİ, FAKAT.... BU KADAR DA OLMAZ, YANİ, BÜTÇEMİZ BUNA MÜSAİT DEĞİL, PATRON BUNA NE DER, ACABA ?, BUNUN İÇİN HENÜZ ÇOK ERKEN, BUNUN İŞE YARAYACAĞINI SANMIYORUM, ÇOK PAHALI, BU HİÇ DENENMEDİ, BÖYLE BİRSEYİ HİÇ DUYMADIK, BÖYLE BİRŞEY GERÇEKLEŞEMEZ, Beyin Fırtınası

22 22 GRUP ÇALIŞMASI Beyin Fırtınası

23 23 Tanım : Çoklu oylama tekniği karar verme tekniğidir. Uzun bir liste halindeki görüşlerin, sistemli bir oylama tekniği ile yönetilebilir sayıda görüşlere indirgenmesidir. Böylelikle grup halinde üretilen görüşlerden hangilerinin daha öncelikli olduğu ortaya çıkarılmış olur. Çoklu Oylama Tekniği

24 24 TEKNİK NASIL UYGULANIR ? Bu işlemler istenilen görüş sayısı kalıncaya kadar tekrar edilebilir Beyin fırtınasında üretilen görüşler liste haline getirilirHer görüşe bir harf yada sıra numarası verilirGrup üyelerinin listeden görüşlerin üçte birini seçmeleri istenirSıra ile görüşler oylanırGrup sayısına bağlı olarak az oy alan görüşler listeden çıkarılırGörüşler puan sırasına göre yeniden sıralanır Çoklu Oylama Tekniği

25 25 KURALLAR : HER GRUP ÜYESİ LİSTEDEKİ GÖRÜŞLERİN ÜÇTE BİRİ KADAR GÖRÜŞ SEÇEBİLİR, GRUP ÜYELERİNE GÖRÜŞLERİ SEÇEBİLECEK KADAR ZAMAN TANINIR, GÖRÜŞLER SEÇİLİRKEN GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ ETKİLEMEMELERİ SAĞLANIR OYLAMAYA GEÇMEDEN TÜM ÜYELERİN KENDİ GÖRÜŞLERİNİ SEÇMİŞ OLMALARINA DİKKAT EDİLİR, OYLAMA SONUCUNDA; GRUP SAYISI 5 VE ALTI İÇİN 2 VE 2 DEN AZ GRUP SAYISI ARASI İÇİN 3 VE 3 DEN AZ GRUP SAYISI 16 VE 16 DAN FAZLA OLAN 4 VE 4 DEN AZ OY ALAN GÖRÜŞLER LİSTEDEN ÇIKARTILI Çoklu Oylama Tekniği

26 A- Ders işleme tarzı //// 4 B- Öğrenciyi yeterince tanımama //// 4 C- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma // 2 Ç- Kendini yenilememe //// 4 D- Hizmetiçi eğitimin sürekli olmaması / 1 E- Bireysel farkları dikkate almama /// 3 F- Fakültelerin yetersizliği // 2 G- Kendini sorgulamama Ğ- Çevreyi iyi tanımama H- Kıyas yapmama (iyilerle) // 2 I- Aileyi tanımama /// 3 İ- Sınıfa hazırlıksız gelme //// 4 J- Plansız çalışma // 2 K- Öğrencilerin nasıl izlenebileceğini bilmeme// 2 Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? L- Bir grupla ders işleme / 1 M- Okul idaresiyle çatışma yaşama / 1 N- Öğretmen arkadaşlarıyla olumlu ilişkiler kurmama O- Kaynak ve araştırma gereği görmeme // 2 Ö- Teknolojiden yararlanamama // 2 P- Sınıflar arası duvarlar R- Sınıfta otoriter bir ortam yaratma /// 3 S- İstatistik bilmeme // 2 Ş- Korku kültürünün egemen olması / 1 T- Ekonomik yetersizlikler / 1 U- Eğitim ortamını sınıfa tam olarak uygulayamama Ü- Değerlendirmenin yetersizliği // 2 V- İkili öğretim // 2 27 Çoklu Oylama Tekniği Çoklu Oylama Tekniği

27 A- Ders işleme tarzı //// 4 B- Öğrenciyi yeterince tanımama //// 4 C- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma // 2 Ç- Kendini yenilememe //// 4 D- Hizmetiçi eğitimin sürekli olmaması / 1 E- Bireysel farkları dikkate almama /// 3 F- Fakültelerin yetersizliği // 2 G- Kendini sorgulamama Ğ- Çevreyi iyi tanımama H- Kıyas yapmama (iyilerle) // 2 I- Aileyi tanımama /// 3 İ- Sınıfa hazırlıksız gelme //// 4 J- Plansız çalışma // 2 K- Öğrencilerin nasıl izlenebileceğini bilmeme// 2 Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? L- Bir grupla ders işleme / 1 M- Okul idaresiyle çatışma yaşama / 1 N- Öğretmen arkadaşlarıyla olumlu ilişkiler kurmama O- Kaynak ve araştırma gereği görmeme // 2 Ö- Teknolojiden yararlanamama // 2 P- Sınıflar arası duvarlar R- Sınıfta otoriter bir ortam yaratma /// 3 S- İstatistik bilmeme // 2 Ş- Korku kültürünün egemen olması / 1 T- Ekonomik yetersizlikler / 1 U- Eğitim ortamını sınıfa tam olarak uygulayamama Ü- Değerlendirmenin yetersizliği // 2 V- İkili öğretim // 2 27 Çoklu Oylama Tekniği Çoklu Oylama Tekniği

28 A- Ders işleme tarzı //// 4 B- Öğrenciyi yeterince tanımama //// 4 C- Kendini yenilememe //// 4 Ç- Sınıfa hazırlıksız gelme //// 4 Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? 27 Çoklu Oylama Tekniği Çoklu Oylama Tekniği

29 29 GRUP ÇALIŞMASI Çoklu Oylama Tekniği Çoklu Oylama Tekniği

30 30 Tanım : Beyin fırtınası yada bir başka şekilde üretilen çok sayıda görüşü eşit katılımı sağlayarak önem sırasına göre sıralamaya nominal grup tekniği denir. Bu teknikte grup üyeleri arasında etkileşim oranı oldukça düşüktür. Nominal Grup Tekniği

31 31 TEKNİK NASIL UYGULANIR ? Beyin fırtınasında üretilen görüşler liste haline getirilirHer görüşe bir harf yada sıra numarası verilirGrup üyelerinin görüşleri puanlamasıPuanların Toplanması Puan sırasına göre en büyük puandan başlayarak sırala Nominal Grup Tekniği

32 32 KURALLAR : HER GRUP ÜYESİ LİSTEDEKİ GÖRÜŞLERİN SAYISI KADAR PUANI VARDIR (13 GÖRÜŞ 13 PUAN) GRUP ÜYELERİ PUANLARI VERİRKEN KENDİSİ İÇİN EN ÖNCELİKLİ OLAN GÖRÜŞE EN YÜKSEK PUANI BİR SONRAKİNE BİR PUAN AZALTARAK PUANLAMA YAPAR Nominal Grup Tekniği

33 A- Ders işleme tarzı B- Öğrenciyi yeterince tanımama C- Öğrenciyle olumsuz iletişim kurma Ç- Kendini yenilememe D- Hizmetiçi eğitimin sürekli olmaması E- Bireysel farkları dikkate almama F- Fakültelerin yetersizliği Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? 27 Nominal Grup Tekniği

34 Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? 27 Nominal Grup Tekniği ALIAHMETAYŞETOPLAM

35 Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? 27 Nominal Grup Tekniği ALIAHMETAYŞETOPLAM

36 GRUP ÇALIŞMASI Nominal Grup Tekniği

37 Sağlıklı iletişim ve güven ortamının olmayışı 2Ç/1G Sağlıklı iletişim ve güven ortamının olmayışı 2Ç/1G Öğretmenin kendini geliştirememesi 3G/0Ç Öğretmenin kendini geliştirememesi 3G/0Ç Fiziki ve sistemden kaynaklanan sorunlar 3Ç/0G Fiziki ve sistemden kaynaklanan sorunlar 3Ç/0G Rehberlik anlayışının yerleşmemesi 2G/1Ç Rehberlik anlayışının yerleşmemesi 2G/1Ç Akademik Öğrenci Başarısızlığının Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri? İlişkiler Diyagramı

38 Okul araç ve gereçlerini kullanmasını bilmiyor. 3G/0Ç Okul araç ve gereçlerini kullanmasını bilmiyor. 3G/0Ç Fiziksel ve ruhsal gelişme geriliği var. 0G/3Ç Fiziksel ve ruhsal gelişme geriliği var. 0G/3Ç Annesi ve babası yalnız kardeşiyle ilgileniyor. 1G/2Ç Annesi ve babası yalnız kardeşiyle ilgileniyor. 1G/2Ç Çok zor öğreniyor. 2G/1Ç Çok zor öğreniyor. 2G/1Ç..... Niçin Zor Öğreniyor? İlişkiler Diyagramı

39 GRUP ÇALIŞMASI İlişkiler Diyagramı

40 BU YÖNTEMDE KULLANILAN SORULARLA BİR PROBLEM, BİR NEDEN YA DA BİR ÇÖZÜM HER YÖNÜYLE, EKSİKSİZ OLARAK BELİRLENİR. 5N1K

41 NE : Problemi, çözümü ya da nedeni oluşturan nedir? NEREDE : Problem nerede meydana gelmektedir, çözüm nerelerde uygulanmaktadır ? NEDEN : Neden problem meydana geliyor ? NE ZAMAN: Problem ne zaman meydana geliyor? NASIL : Problem nasıl oluşuyor? Tüm aşamaları nelerdir? KİM : Problemle hangi kişi ve departmanlar ilgilidir? (üretim, teknik müdür, tasarım bölümü,...) 5N1K

42 ISHIKAWA BALIK KILÇIĞI Tanım : BİR SONUÇ ( PROBLEM ) İLE BUNA YOLAÇABİLECEK ETKENLER ( SEBEPLER ) ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN DETAYLI OLARAK GRAFİKSEL ANALİZİDİR. SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

43 SONUÇ / PROBLEM BİRİNCİL SEBEP İKİNCİL SEBEP ÜÇÜNCÜL SEBEP İKİNCİL SEBEP ÜÇÜNCÜL SEBEP SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

44 SONUÇ / PROBLEM İKİNCİL SEBEP ÜÇÜNCÜL SEBEP İKİNCİL SEBEP ÜÇÜNCÜL SEBEP “ 3 M + BİR İ + BİR Ç “ YÖNTEMİ MALZEMEMETODÇEVRE MAKİNAİNSAN SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

45 Yöntem Matematik Dersinde Sınıf Ortalaması 5,5 Öğrenci merkezli ders İşlenmiyor Bu konuda eğitimli öğretmen yok Öğrenci bu yönteme alışmamış. SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

46 ARABANIN KONTROLÜNÜN KAYBI PATLAK LASTİK ÇİVİ Aşırı hız AŞINMIŞ LASTİK Ayarsız basma açısı MEKANİK ARIZA SÜRÜCÜ HATASI TEHLİKELİ SÜRÜŞ REFLEKSLER YAVAŞ içki uykusuzluk YOL FREN ARIZASI Aşınmış fren balatası Yağ kaçağı BUZ / KAR YAĞMUR MICIRYAĞ HAVA KOŞULLARI SİS YANLIŞ VİRAJ EĞİMİ AŞIRI ISINMA SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

47 Öğrenciler Yöntem Programsız Geç kaldık Yol uzundu Süre yetmedi Büyük çocuklar küçük çocukların yanına oturtuldu Canımız sıkıldı Kimse vaktinde gelmedi Kurallara uyulmadı Hasta olduk Çok soğuktu Yağmurluydu Sis vardı Yetersiz Dinlenemedi Azarlayanlar Düdük yoktu Çantam kayboldu Erzak yetmedi Zaten azdı Tarihi yer kapandı Malzemeler Çevre Gözetim 20 Mayıs’ta Yapılan Okul Gezisine Katılan 50 Öğrencinin 45’i Neden Okul Müdürüne Geziyi Şikayet Etti? SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

48 Araç-GereçYöntem Ezbere dayalı Konuların çok hızlı geçilmesi Ödevlerden not kırılıyor Sadece tek kitapla ders işleniyor Hesap makinesi yasak 50 kişilik sınıflar Yetersiz ilgi Katı öğretmen Sorulara kızıyor Matematikten sıkılıyoruz Kursa gitmeyenler çok Temelimiz zayıf Öğrenci Çevre Öğretmen Bu yıl 9. Sınıflarda (toplam 250 kişi) 115 Kişinin Matematikten Sınıfta Kalması Neyin nerede kullanılacağı belirsiz Öğretmenin tek bir yöntemle anlatması SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

49 GRUP ÇALIŞMASI SEBEP - SONUÇ DİYAGRAMI

50 Ağaç Diyagramı’nın Amacı Ağaç Diyagramı’nın Amacı  Geniş bir HEDEFİ daha detaylı seviyelere ayırmak için kullanılır.  Bir öneriye daha detaylı NASIL - ÇÖZÜM üretildiğini göstermek için kullanılır.  Bir problemin NEDENLERİNİ daha detaylı göstermek için kullanılır.  Bir problemin NEDENLERİNE NASIL öneriler ve eylemler geliştirildiğini göstermek için kullanılır. Ağaç Diyagramı

51 NASIL ? NASIL - NİÇİN HEDEF Önerileri artırmak İşleyen bir öneri süreci geliştirmek Yeterliliği Artırmak Sonuçları ölçmek Ödüllendirmek ………………… NİÇİN ? Ağaç Diyagramı

52 NASIL ? NASIL - NASIL Çocukların Öğrenme Heyecanını Artır Öğretmenleri Eğit Okul-Aile İlişkilerini Güçlendir Kaynak Planlamasını İyileştir Öğrenciyi Uzaklaştıran Sebepleri İncele En Önemli 10 Sebebe Odaklan ve Önlem Geliştir Uygula ve Sonuçları İzle Başarıyı Kalıcı Hale Getir Çözüm NASIL ? Ağaç Diyagramı

53 NEDEN ? NEDEN - NEDEN PROBLEM Çocukların Öğrenme Heyecanını Kaybetmesi Öğretmenlerin Tutumu Arkadaşların Tutumu Araç-gereç Yetersizliği Tecrübesizlik Bilgisizlik Okulun Kaynaklarının Yetersizliği Öğrencilerin Araç-Gereç Getirmemesi Tecrübesizlik Bilgisizlik NEDEN ? Ağaç Diyagramı

54 NASIL ? NEDEN - NASIL SORUN NEDEN Yapılacak Çalışma ÇÖZÜM Ağaç Diyagramı

55 GRUP ÇALIŞMASI Ağaç Diyagramı

56 Pareto Analizi BİR SORUNA YOLAÇAN NEDENLERİN ÖNCELİKLE HANGİSİNİ ORTADAN KALDIRMAYA VEYA ETKİSİNİ AZALTMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALIYIZ? BU KONUDA KARAR VEREBİLMEK İÇİN PARETO ANALİZİ YAPMAK GEREKMEKTEDİR.

57 57 TEKNİK NASIL UYGULANIR ? İncelenecek sorun belirlenirVeriler toplanır (sorunu çıkaran hatalar / nedenler belirlenir).Soruna sebep olan hataların tekrar etme sıklığı tesbit edilir. Nedenler (hatalar) gruplandırılır. Hataların yüzdelik ağırlıkları hesaplanır. Oranlar büyükten küçüğe doğru sıralanır. Pareto Analizi Yapılan sıralama grafik halinde çizilir.

58 Pareto Analizi ÖRNEK: SON ALTI AYDA TEKSİR EDİLEN SORU KİTAPÇIKLARINDA HATALI BASKI SAYISININ ARTMIŞ OLDUĞU BELİRLENMİŞTİR..HATALARA AİT VERİLER TOPLANMIŞTIR..VERİLERİN ÜÇ HATA TİPİ ÜZERİNDE YOĞUNLAŞTIĞI GÖZLEMLENMİŞTİR.HATA TİPLERİNİ ORTAYA KOYAN GRAFİK ÇİZİLMİŞTİR. HATA TÜRLERİ HATA TÜRLERİNİN YÜZDELERİ %45 %25 %30 Ciltleme baskı numaralama hatası hatası hatası

59 Pareto Analizi Örnek: Son üç ayda, yapılan bölüm toplantılarının zamanında başlatılıp bitirilemediği gözlemlenmiştir. Sorunla ilgili olarak söz konusu dönemdeki hatalar ve nedenler tespit edilmiştir. Bunlar aşağıdaki gibi gruplanmıştır: n Toplantı zamanının tüm öğretmenlerin ders saatleri ile uyumlu olmaması n Toplantıların belirli bir gündemle başlatılmaması n Toplantıların belirli bir yönetim ve akış biçimine sahip olmaması n Planlanmamış faaliyetlerin yarattığı aksaklıklar

60 Pareto Analizi Hatalar tekrarlanma sıklıklarına göre oranlara dönüştürülmüştür: HATA TEKRARI ORANI *Ders saatleri ile uyumsuzluk % 10 *Belirli bir yöntemin kullanılmaması % 20 *Planlanmayan faaliyetlerin etkisi % 30 *Gündemsiz toplanılması % 40

61 Pareto Analizi Belirlenen hata oranları grafik halinde gösterilmiştir. HATA YÜZDELERİ % 40 % 30 %20 %10 Yöntemsizlik Plansız Faaliyetler Gündemsizlik Saat uyumsuzluğu HATA TÜRLERİ

62 Pareto Analizi Sonuç olarak ortaya çıkan sorun, % 70 oranında *Toplantıların belirli bir gündem esas alınarak yürütülmemesi *Plansız olarak gelişen başka faaliyetler ya da çalışmaların toplantı saatleri ile çakışmasından kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla PARETO ANALİZİ sonunda iyileştirme alanları kendiliğinden ortaya çıkmaktadır.

63 GRUP ÇALIŞMASI Pareto Analizi

64 HİSTOGRAM HİSTOGRAM (SIKLIK DİYAGRAMI) HİSTOGRAM ELDE EDİLEN VERİLERİN ŞEMA HALİNDE GÖSTERİMİDİR. BİR PROBLEM HAKKINDA TOPLANAN VERİLERİN BELİRLİ BİR ZAMAN İÇİNDE NASIL BİR DAĞILIMA VEYA DEĞİŞKENLİĞE SAHİP OLDUĞUNU GÖSTERİR. ORTAYA ÇIKAN DEĞİŞKENLİK YORUMLANARAK SORUNA YOLAÇAN NEDENLERİN ORTADAN KALDIRILMASI KOLAYLAŞTIRILIR. HİSTOGRAMLAR ÖLÇÜLEBİLİR VERİLER İÇİN HAZIRLANABİLİR.

65 HİSTOGRAM İyileştirme Çalışması: Lise öğrencilerinin deneme sınavlarında aldıkları sayısal puanların yükseltilmesi -Hangi veriler toplanacak? Deneme sınavlarında doğru cevaplanan sayısal soru sayısı hakkında veriler toplanacaktır. -Veriler hangi zaman aralığı içinde toplanacaktır? Birinci dönem yapılan deneme sınavlardaki notlar -Veri toplamada hangi kaynaklar kullanılacaktır? Deneme sınav sonuçlarından veri toplanacaktır.

66 HİSTOGRAM DENEME SINAVLARINDA DOĞRU CEVAPLANDIRILAN SAYISAL TÜR SORU SAYISI :

67 N: TOPLAM VERİ SAYISI: 49 R: EN BÜYÜK DEĞER-EN DÜŞÜK DEĞER: 28-10=18 K: 6 SUTÜNLU BİR HİSTOGRAM ÇİZMEYE KARAR VERELİM. SINIF ARALIĞI: R/K= 18/6=3 ARALIKLAR BU ARALIKTA YERALAN VERİ SAYISI ARALIKLAR BU ARALIKTA YERALAN VERİ SAYISI HİSTOGRAM

68 DOĞRU CEVAPLANAN SORU SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI HİSTOGRAM

69 HİSTOGRAMIN YORUMU: Deneme sınavlarında öğrenciler ağırlıklı olarak ve sayısal sorusunda doğru yanıt vermektedirler. Dolayısıyla, Deneme sınavlarında doğru sayısını artırmaya yönelik hedef belirlerken bu verilerden yararlanabilirim. Diğer gruplarda yer alan öğrencilerin neden daha fazla veya az doğru cevap verdiklerini araştırabilirim. Hazırlanan histogramlarda normal bir dağılım izlenmemesi mümkündür. Bu durumda öğrencilerin doğru cevap verdikleri soru sayılarına bağlı değişkenliğin genel mi yoksa öğrencilerin özel nedenlerinden mi ortaya çıktığını araştırmalıyım. Eğer gen genel nedenlerden ise derslerin öğretim metodolojisini iyileştirmem lazım HİSTOGRAM

70 HİSTOGRAM

71 Yürütülen faaliyetlerin kabul edilebilir sırırlar içinde tamamlanıp tamamlanmadığını göstermek amacıyla kullanılır. Kabul edilebilir sınırlardan sapma sıklığı fazla ise süreçte bir problem olduğuna ve iyileştirilmesi gerektiğine karar verilebilir. KONTROL ŞEMALARI

72 YANLIŞ SAYISI SINAVLAR ÖNGÖRÜLEN EN YÜKSEK YANLIŞ SAYISI ÖNGÖRÜLEN EN DÜŞÜK YANLIŞ SAYISI MATEMATİK SINAVLARINDA YANLIŞ CEVAPLANAN SORU SAYISINA İLİŞKİN KONTROL ŞEMASI KONTROL ŞEMALARI

73 BİR PROBLEMİ ANALİZ EDERKEN ÇEŞİTLİ FAKTÖRLER ARASINDAKİ MUHTEMEL İLİŞKİYİ ORTAYA KOYMAYA YÖNELİK OLARAK KULLANILAN BİR ARAÇTIR. YAYILMA DİYAGRAMI

74 ÖRNEĞİN, •ÖĞRENCİLERİN BELİRLİ BİR DERSTE ÖDEV HAZIRLAMA SAYISI İLE SINAV BAŞARILARI ARASINDA, •VELİLERİN ÖĞRENİM DURUMU İLE ÖĞRENCİLERİN BAŞARISI ARASINDA BİR İLİŞKİ OLUP- OLMADIĞI BU TEKNİK İLE ANALİZ EDİLEBİLİR. YAYILMA DİYAGRAMI

75 SINAV SONUÇLARI SINAV SALONUNUN ISISI TERS YÖNLÜ BAĞINTI YAYILMA DİYAGRAMI

76 SINAV SONUÇLARI LABORATUAR ÇALIŞMASI SAATLERİ DOĞRUSAL BAĞINTI YAYILMA DİYAGRAMI

77 GRAFİK

78 n Yapılacak işlerin hazırlanması n Bir projenin ya da çalışmanın gerçekleştirilmesi çerçevesinde,öngörülenlere göre gerçekleşenlerin izlenmesi GANTT DİYAGRAMI

79 GANTT DİYAGRAMI


"PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLER. 19.06.2014 2 n GERÇEK DURUM İLE İSTENEN DURUM ARASINDAKİ FARKTIR n PROBLEM NEDİR? Problem Çözme Teknikleri." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları