Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

1 HOŞ GELDİNİZ BORÇKA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "1 HOŞ GELDİNİZ BORÇKA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ."— Sunum transkripti:

1 1 HOŞ GELDİNİZ BORÇKA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

2 2

3 3 Eğitimin Amacı; 1.Okul servis şoförlerinin hizmet verdiği yaş grubuna ait gelişim dönemleri özelliklerinin tanıtılması. 2.Öğrenci,öğretmen,veli ve servis şoförleri arasında işbirliğinin sağlanması. 3.Öğrencilerin karşı karşıya kalabilecekleri risk durumlarını ve bu durumlara yönelik uygun yaklaşım biçimlerinin fark edilmesi. 4.Servis şoförlerinin çatışma yönetimi konusunda bilinçlenmelerini sağlamak.

4 4. "Biz çocuğa ne kadar 'sigara içme' dersek diyelim. Eğer yanında biz içiyorsak çocuk bu hareketi modeller. Büyük elini arkada kavuşturup yürüyorsa küçük de bunu yapar. Çocuğa dürüst olmak öğretilmez, dürüstlük örnek alınır. Öğretmen isterse sabahtan akşama kadar 'Kırmızı da geçmeyin' desin, servis sürücüsü geçerse çocuk, 'Ha demek ki polis yokken geçilebilir' veya 'Kırmızı da geçip geçmemek duruma göre değişir' diye algılar. Şoför çabuk sinirlenmemelidir. Çocukları okula götürürken veya getirirken kafanızı camdan çıkarıp, 'Ne biçim şoförsün' diye bağırırsanız ve 'trafikte burnunu yola sokacaksın' deyip hakkın olmayan bir şekilde aradan yola dalarsanız çocukların okullarda öğrendiği askıda kalır. Bu nedenlerle şoförlerin öğrenciler yanında hal ve hareketlerine en az öğretmenler ve ebeveynler kadar dikkat etmelidir. Şoförlerin her hareketini modelleyen çocukların hayatıyla oynanmamalıdır. Şoförlük meslektir ve kutsaldır, bu mesleğe sahip çıkması gerekenler de bu işten ekmek yiyenlerdir. Şoför toleranslı, güler yüzlü, sakin olmalıdır."

5 5 Alanya Rehberlik ve Araştırma Merkezi.

6 6 Alanya Rehberlik ve Araştırma Merkezi. :))

7 7 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ Dış görünüm; kendimize ve başkalarına Dış görünüm; kendimize ve başkalarına karşı ne kadar saygılı olduğumuzun en karşı ne kadar saygılı olduğumuzun en belirgin işaretidir. belirgin işaretidir.

8 8 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ Saçı başı darmadağınık, elleri ve tırnakları pis ; buram buram ter kokan, elbiseleri ütüsüz ve kirli, ayakkabıları çamurlu bir kişinin ağzından bal damlasa bile ; bizde saygı uyandırması, inandırıcı olması ve ciddiye alınması mümkün değildir Saçı başı darmadağınık, elleri ve tırnakları pis ; buram buram ter kokan, elbiseleri ütüsüz ve kirli, ayakkabıları çamurlu bir kişinin ağzından bal damlasa bile ; bizde saygı uyandırması, inandırıcı olması ve ciddiye alınması mümkün değildir

9 9 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ Karşımızdaki insanlar üzerinde bıraktığınız ilk izlenim için 10-15 saniye yeterlidir. Ama bu ilk izlenim kötüyse,onu silmeye bazen bir ömür bile yetmez. Karşımızdaki insanlar üzerinde bıraktığınız ilk izlenim için 10-15 saniye yeterlidir. Ama bu ilk izlenim kötüyse,onu silmeye bazen bir ömür bile yetmez.

10 10 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ İnsanın dış görünümünün birinci unsuru temiz ve bakımlı olmaktır. İnsanın dış görünümünün birinci unsuru temiz ve bakımlı olmaktır. Beden kokularına çözüm bulunmalıdır. Beden kokularına çözüm bulunmalıdır. Deodorant ve diğer kokular aşırı kullanılmamalıdır. Deodorant ve diğer kokular aşırı kullanılmamalıdır. Saç bakımı,sakal tıraşı ve cilt bakımı düzenli yapılmalıdır Saç bakımı,sakal tıraşı ve cilt bakımı düzenli yapılmalıdır

11 11 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ Giyim tarzımız hem özel,hem toplumsal hayatımızda hem de çalışma yaşamında kendimizi ifade ettiğimiz en önemli araçlardan biridir ; aynı zamanda çevremizdeki insanlara karşı ne kadar saygılı olduğumuzun da en önemli göstergelerindendir. Giyim tarzımız hem özel,hem toplumsal hayatımızda hem de çalışma yaşamında kendimizi ifade ettiğimiz en önemli araçlardan biridir ; aynı zamanda çevremizdeki insanlara karşı ne kadar saygılı olduğumuzun da en önemli göstergelerindendir.

12 12 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ Kilo fazlası olanlar siyah, boyuna çizgili giysilerle ; aşırı zayıflar ise beyaz, enine çizgili giysilerle dengeyi yakalarlar. Kilo fazlası olanlar siyah, boyuna çizgili giysilerle ; aşırı zayıflar ise beyaz, enine çizgili giysilerle dengeyi yakalarlar.

13 13 ŞOFÖRÜN GÖRÜNÜMÜ Giyim kuşam kadar yüz ifadesi de dış görünümde önemlidir. Hoş ve ayarında bir gülümseyiş, sizin daha sıcak algılanmanızı, daha kolay iletişim kurulabilecek geçimli bir insan olduğunuzu belirtir. Giyim kuşam kadar yüz ifadesi de dış görünümde önemlidir. Hoş ve ayarında bir gülümseyiş, sizin daha sıcak algılanmanızı, daha kolay iletişim kurulabilecek geçimli bir insan olduğunuzu belirtir.

14 14 Yeni bir güne MERHABA ile başlamalı… Yeni bir güne MERHABA ile başlamalı… Rica ve Teşekkür etmeyi,özür dilemeyi,övüp takdir etmeyi bilmeli… Rica ve Teşekkür etmeyi,özür dilemeyi,övüp takdir etmeyi bilmeli… Güler yüzlü olmalı,selam verip almalı… Güler yüzlü olmalı,selam verip almalı… TÜKÜRMEK Mİ !!!  TÜKÜRMEK Mİ !!!  VEEEE SİGARAAAAAA !!! VEEEE SİGARAAAAAA !!!

15 15 REHBER PERSONEL Bir ailenin yaşamı boyunca sahip olduğu en değerli varlık olan çocuklarını, okullarına götürmek ve geri getirmek amacıyla, güvenerek teslim ettikleri ; servislerin içinde öğrencilerin güven ve huzurunu sağlayan, iniş ve binişlerde yardımcı olan nitelikli bir kişidir. Bir ailenin yaşamı boyunca sahip olduğu en değerli varlık olan çocuklarını, okullarına götürmek ve geri getirmek amacıyla, güvenerek teslim ettikleri ; servislerin içinde öğrencilerin güven ve huzurunu sağlayan, iniş ve binişlerde yardımcı olan nitelikli bir kişidir.

16 16 REHBER PERSONELİN GÖREVİ Rehber Personelin görevi, bir öğretim yılı boyunca tatil günleri hariç her gün öğrencileri, velilerinden teslim alıp, güvenli bir şekilde servise binmelerini, sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yolculuk yapmalarını sağlayarak okula teslim etmek ve aynı şekilde okuldan velilere teslim etmektir. Rehber Personelin görevi, bir öğretim yılı boyunca tatil günleri hariç her gün öğrencileri, velilerinden teslim alıp, güvenli bir şekilde servise binmelerini, sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yolculuk yapmalarını sağlayarak okula teslim etmek ve aynı şekilde okuldan velilere teslim etmektir.

17 17 REHBER PERSONELİN GÖRÜNÜMÜ Hafif makyajlı ve temiz görünümlü olmalıdır. Hafif makyajlı ve temiz görünümlü olmalıdır. Siyah pantolon üzerine beyaz gömlek giymeli, fular takmalıdır (İmkanlar ölçüsünde) Siyah pantolon üzerine beyaz gömlek giymeli, fular takmalıdır (İmkanlar ölçüsünde) Rahat hareket edebilmek için topuksuz veya alçak topuklu siyah ayakkabı giymelidir. Rahat hareket edebilmek için topuksuz veya alçak topuklu siyah ayakkabı giymelidir.

18 18 REHBER PERSONELİN GÖRÜNÜMÜ Soğuk ve yağmurlu havalarda üstüne giydiği her türlü kıyafeti (mont, kaban, palto vb.) siyah renk olmalıdır. Soğuk ve yağmurlu havalarda üstüne giydiği her türlü kıyafeti (mont, kaban, palto vb.) siyah renk olmalıdır. Kolay tanınabilmesi için yaka kartı takmalıdır. Kolay tanınabilmesi için yaka kartı takmalıdır. Kesinlikle sigara içmemeli ve sakız çiğnememelidir. Kesinlikle sigara içmemeli ve sakız çiğnememelidir.

19 19

20 20 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Sebebi ne olursa olsun, öğrenciye karşı fiziki müdahalede bulunmamalıdır. Sebebi ne olursa olsun, öğrenciye karşı fiziki müdahalede bulunmamalıdır. Her sabah öğrenciye güler yüzle "GÜNAYDIN" diyerek hatırı sorulmalıdır. Her sabah öğrenciye güler yüzle "GÜNAYDIN" diyerek hatırı sorulmalıdır. Öğrenciler sabahları apartmanın giriş kapısından alınmalıdır. Öğrenciler sabahları apartmanın giriş kapısından alınmalıdır.

21 21 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Öğrencinin çanta, torba, beslenme çantası gibi eşyalarının taşınmasında yardımcı olunmalıdır. Öğrencinin çanta, torba, beslenme çantası gibi eşyalarının taşınmasında yardımcı olunmalıdır. Araca binişte önce öğrencinin binmesini sağlamalı, daha sonra kendisi binmeli ve kapıyı kendisi kapatmalıdır. Araca binişte önce öğrencinin binmesini sağlamalı, daha sonra kendisi binmeli ve kapıyı kendisi kapatmalıdır. Araçtan inişte önce inmeli ve daha sonra öğrencinin inmesini sağlamalıdır. Araçtan inişte önce inmeli ve daha sonra öğrencinin inmesini sağlamalıdır.

22 22 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Öğrenci büyük çocuk bile olsa mutlak surette araçtan iniş ve binişte nezaret Öğrenci büyük çocuk bile olsa mutlak surette araçtan iniş ve binişte nezaret edilmeli. Aracı izleyen velilere mutlaka görünülmelidir edilmeli. Aracı izleyen velilere mutlaka görünülmelidir Yerine oturan öğrencilerin kemerlerini bağlayıp bağlamadıkları kontrol edilmeli ve tüm öğrenciler kemerleri bağlanmadan hareket edilmemelidir. Yerine oturan öğrencilerin kemerlerini bağlayıp bağlamadıkları kontrol edilmeli ve tüm öğrenciler kemerleri bağlanmadan hareket edilmemelidir.

23 23 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Akşam öğrenciyi bırakırken kesinlikle apartman kapısına kadar nezaret ederek velisine teslim edilmeli ; öğrencinin kaçırılması gibi ihtimalleri düşünülerek asla kapıya bırakıp gidilmemelidir. Akşam öğrenciyi bırakırken kesinlikle apartman kapısına kadar nezaret ederek velisine teslim edilmeli ; öğrencinin kaçırılması gibi ihtimalleri düşünülerek asla kapıya bırakıp gidilmemelidir.

24 24

25 25 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Öğrencilere şaka niyetle de olsa argo sözcükler sarf edilmemeli, kaba davranılmamalıdır. Öğrencilere şaka niyetle de olsa argo sözcükler sarf edilmemeli, kaba davranılmamalıdır. Öğrenciler arasında sükunet sağlanmalı, kavga etmelerine izin verilmemelidir. Öğrenciler arasında sükunet sağlanmalı, kavga etmelerine izin verilmemelidir. Emniyet kemeri takmayan öğrenci uyarılmalı takmamakta ısrar eden öğrencinin velisine durum bildirilmelidir. Emniyet kemeri takmayan öğrenci uyarılmalı takmamakta ısrar eden öğrencinin velisine durum bildirilmelidir.

26 26 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Öğrenciyle birlikte cadde geçişlerinde, şoförün sizi görebilmesi için mutlaka aracın önünden dolaşarak karşıya geçilmelidir.Aynı şekilde yolun zıt tarafından alınan öğrenci de mutlaka aracın önünden dolaşarak servise bindirilmelidir. Öğrenciyle birlikte cadde geçişlerinde, şoförün sizi görebilmesi için mutlaka aracın önünden dolaşarak karşıya geçilmelidir.Aynı şekilde yolun zıt tarafından alınan öğrenci de mutlaka aracın önünden dolaşarak servise bindirilmelidir.

27 27 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Alış ve bırakışlarda DUR Levhanız daima elinizde bulunmalıdır. Alış ve bırakışlarda DUR Levhanız daima elinizde bulunmalıdır. Yağmurlu havalarda semsiye kullanılmalı, çocukların ıslanmaması sağlanmalıdır. Yağmurlu havalarda semsiye kullanılmalı, çocukların ıslanmaması sağlanmalıdır.

28 28 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Ana sınıfı öğrencileri çıkış zilinden 10 dakika önce öğretmenlerinden teslim alınmalı, eksik olan öğrencinin durumunu öğretmenine sorulmalı, daha sonra hareket edilmelidir. Ana sınıfı öğrencileri çıkış zilinden 10 dakika önce öğretmenlerinden teslim alınmalı, eksik olan öğrencinin durumunu öğretmenine sorulmalı, daha sonra hareket edilmelidir.

29 29 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Araç hareket etmeden öğrencileri sayılmalı, gelmeyen öğrenci size iletilen bir bilgi yoksa okul içinde aranmalıdır. Araç hareket etmeden öğrencileri sayılmalı, gelmeyen öğrenci size iletilen bir bilgi yoksa okul içinde aranmalıdır. Eksik olan öğrenci Araç Yoklama Fişi'ne kaydedilmelidir. Eksik olan öğrenci Araç Yoklama Fişi'ne kaydedilmelidir. Yolun kapalı olmasından dolayı araç öğrencinin evinin önüne kadar gidemiyorsa, öğrenciyi almaya veya bırakmaya siz gitmelisiniz. Yolun kapalı olmasından dolayı araç öğrencinin evinin önüne kadar gidemiyorsa, öğrenciyi almaya veya bırakmaya siz gitmelisiniz.

30 30 REHBER PERSONEL / ŞOFÖRÜN GÖREVLERİ Servis esnasında araçtan son öğrenci ininceye kadar orta kapının önünde ayakta durup, öğrencilere müdahale etmeye her an hazır olunmalıdır. Servis esnasında araçtan son öğrenci ininceye kadar orta kapının önünde ayakta durup, öğrencilere müdahale etmeye her an hazır olunmalıdır. Araç camlarının kapalı olmasını sağlanmalı Camdan elini, başını çıkartan veya dışarıya herhangi bir şey atan öğrenciye derhal müdahale edilmelidir. Araç camlarının kapalı olmasını sağlanmalı Camdan elini, başını çıkartan veya dışarıya herhangi bir şey atan öğrenciye derhal müdahale edilmelidir. Akşam bırakılışta inecek olan öğrenciye evinin önüne gelmeden hazırlamaya başlanmalıdır. Akşam bırakılışta inecek olan öğrenciye evinin önüne gelmeden hazırlamaya başlanmalıdır.

31 31

32 32 ARAÇLARIN ÖZELLİKLERİ

33 33 Taşıtlarda aranacak şartlar MADDE 4 – (1) Taşımacılar tarafından okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlarda aşağıdaki şartlar aranır. a) Okul servis araçlarının arkasında "OKUL TAŞITI" yazısını kapsayan numunesine uygun renk, ebat ve şekilde reflektif bir kuşak bulundurulmalıdır. (EK: 1/1, EK: 1/2) b) Okul servis aracının arkasında, öğrencilerin iniş ve binişleri sırasında yakılmak üzere en az 30 cm çapında kırmızı ışık veren bir lamba bulunmalı ve bu lambanın yakılması halinde üzerinde siyah renkte büyük harflerle "DUR" yazısı okunacak şekilde tesis edilmiş olmalı, lambanın yakılıp söndürülmesi tertibatı fren lambaları ile ayrı olmalıdır. (EK: 2) c) Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlarda, öğrencilerin kolayca yetişebileceği camlar ve pencereler sabit olmalı, iç düzenlemesinde demir aksam açıkta olmamalı, varsa yaralanmaya sebebiyet vermeyecek yumuşak bir madde ile kaplanmalıdır. ç) Okul servis araçlarında Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik ile Karayolları Trafik Yönetmeliğinde belirtilen standart, nitelik ve sayıda araç, gereç ve malzemeler her an kullanılabilir durumda bulundurulmalıdır.

34 34 d) Okul servis araçlarının kapıları şoför tarafından açılıp kapatılabilecek şekilde otomatik (Havalı, Hidrolikli v.b.) olabileceği gibi; araç şoförleri tarafından elle kumanda edilebilecek şekilde (Mekanik) de olabilir. Otomatik olduğu takdirde, kapıların açık veya kapalı olduğu şoföre optik ve/veya akustik sinyallerle intikal edecek şekilde olmalıdır. e) Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtlar temiz, bakımlı ve güvenli durumda bulundurulmalı ve 6 ayda bir bakım ve onarımları yaptırılmakla birlikte; taşıtların cinsine göre Karayolları Trafik Yönetmeliğinin öngördüğü periyodik muayeneleri de yaptırılmış olmalıdır. (EK-3) g) Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine göre tayin edilen ve o araca ait tescil belgelerinde gösterilen oturacak yer adedi, aracın içerisine görülebilecek bir yere yazılarak sabit şekilde monte edilecektir.

35 35 ğ) Kamu Kurum ve Kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişi ve kuruluşlara ait okul servis aracı olarak teçhiz edilmiş araçlar, taahhüt ettikleri öğrenci taşıma hizmetlerini aksatmamak kaydıyla, personel servis taşıma hizmetlerinde de kullanılabilir. Ancak, bu taşıma esnasında okul servis araçlarına ait ışıklı işaretlerin şoförler tarafından kullanılması yasaktır. h) Okul servis aracı; Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine uygun olmalıdır. ı) Gerektiği hallerde ilgili meslek odası, okul veya işyeri ve öğrenci velileriyle haberleşebilmek için telsiz veya mobil telefon bulunmalıdır. i) Taşıtlarda her öğrenci için bir emniyet kemeri bulunmalıdır. j) Taşıtlarda görüntü ve müzik sistemleri taşıma hizmeti sırasında kullanılmamalıdır.

36 36 OTOBÜSLER İÇİN

37 37 MİNÜBÜSLER İÇİN

38 38

39 39 T.C.EK-4 VALİLİĞİ EMNİYET MÜDÜRLÜĞÜ TRAFİK DENETLEME ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ BÜRO AMİRLİĞİ OKUL SERVİS ARACI ÖZEL İZİN BELGESİ SAYISI: VERİLİŞ TARİHİ: GEÇERLİLİK TARİHİ: TAŞITIN PLAKASI: TAŞITIN CİNSİ: TAŞIT SAHİBİNİN ADI SOYADI : (ŞİRKET İSE UNVANI) TAŞITIN ŞOFÖRLERİI -: 1-; 3-: REHBER PERSONEL VEYA ÖĞRETMENİN ADI SOYADI: TAŞITIN TAŞIMA SINIRI (KAPASİTESİ) : TAŞITIN İZLEYECEĞİ GÜZERGAH : Yukarıda işleteni, solum, rehber personeli, plakası ve güzergahı belirlileri okul servis aracının 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği ve Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği ile 11-1 İçe Trafik Komisyonu karalarına uygunluğu anlaşılmış olup, iş bu Özel İzin Belgesi tanzim edilerek verilmiştir. Adı Soyadı Trafik Denetleme Şube Müdürü/Büro Amiri İmza Mühür

40 40 Taşımacının yükümlülüğü MADDE 5 – (1) Okul servis araçları ile taşımacılık yapanlar; a) Öğrencilerin oturarak rahat bir yolculuk yapmalarını sağlayacak tedbirleri alarak taahhüt ettiği yere kadar götürüp getirmekle ve servis hizmeti sırasında taşıta başka herhangi bir yolcu almamakla, b) (Değişik bend : 17.9.2009/27352 RG) Taşıt içi düzeni sağlamak, okul öncesi eğitim ve ilköğretim öğrencilerinin inme ve binmeleri sırasında yardımcı olmak üzere rehber personel bulundurmakla, c) (Değişik bend:11.10.2008/27021 RG) İlgili belediyeden Özel İzin Belgesi (EK- 4) almakla, ç) Taşımacıların yanında çalışanlar, hizmet akdine tabi olup, bunların sosyal güvenlik yönünden sigorta işlemlerinin yaptırılması zorunluluğuyla, d) (Değişik bend:11.10.2008/27021 RG) Yetkili mercilerce belirlenen okul servis araçları fiyat tarifelerindeki ücrete uymakla,

41 41 e) (Değişik bend:11.10.2008/27021 RG) Taşınan öğrencinin; 1) Okulun veya ikametgâhının değişmesi, 2) Uzun süreli tedaviyi gerektiren bir hastalık geçirmesi, 3) Okumaktan vazgeçmesi veya okuma hakkını kaybetmesi, hallerinden herhangi birine bağlı olarak servisle taşınmaktan vazgeçmesi durumunda; varsa geri kalan ayların ücretlerini iade etmekle, yükümlüdürler. Şikayetlerin değerlendirilmesi MADDE 6 – (1) Türk Ticaret Kanunu, Borçlar Kanunu ve Karayolları Trafik Kanunundaki işletenin ve araç sahibinin sorumluluğuna ilişkin hükümler ile taşımacı ve taşınan arasında vuku bulabilecek anlaşmazlıkların giderilmesi amacıyla açılacak davalara ait hususlar saklı kalmak kaydıyla; bu madde hükümleri ile bu Yönetmelikteki diğer hükümlere uygun davranmadıkları anlaşılanlarla ilgili şikayetler trafik zabıtasınca değerlendirilir.

42 42 Taşıma işlerinde çalışanlar MADDE 8 – (1) Okul servis araçlarını kullanan şoförler ile rehber personel; a) Sorumlu ve yetkili olduğu hizmetin niteliklerine sahip olmak, b) (Değişik bend : 17.9.2009/27352 RG) Rehber personel için 20 yaşını doldurmuş ve en az ilköğretim mezunu olmak, c) Türk Ceza Kanununun 103, 104, 109, 188, 190, 191, 227 ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 35 inci maddelerindeki suçlardan affa uğramış olsa bile hüküm giymemiş olmak, ç) Şoförler; E Sınıfı Sürücü Belgesi için 3 yıllık, B Sınıfı Sürücü Belgesi için 5 yıllık sürücü belgesine sahip olmak, d) (Değişik bend:11.10.2008/27021 RG) Şoförler, son beş (5) yıl içerisinde; bilinçli taksirli olarak ölümlü trafik kazalarına karışmamış olmak, alkollü olarak araç kullanma ve hız kurallarını ihlal nedeniyle, sürücü belgeleri birden fazla geri alınmamış olmak, e) Şoförler, "Yurtiçi Yolcu Taşımacılığı Sürücü Mesleki Yeterlilik Belgesi" ne sahip olmak, zorundadırlar. (2) Bu maddede belirtilen şartlara uymayanların özel izin belgesi, söz konusu belgeyi düzenleyen kurum tarafından iptal edilir.

43 43 Denetim MADDE 12 – (1) Bakanlık yapacağı denetimleri, kendi personelinin yanı sıra, valilikler, kolluk kuvvetleri (polis, zabıta, jandarma) ve yetkili kıldığı diğer kamu kurum ve kuruluşlarının personeli aracılığıyla yapar. Denetimle ilgili olarak bu kuruluşlar Bakanlıkla her zaman işbirliği içinde olmak ve Bakanlık talimatlarını yerine getirmek zorundadır. Çalışma şartları yönünden Milli Eğitim Bakanlığı ve diğer ilgili kuruluşlar da mevzuatları çerçevesinde her türlü denetimi yaparlar.

44 44 VELİYE KARŞI DAVRANIŞLARINIZ Hayatının en önemli parçasını her sabah size emanet eden anne/babaya karşı sabırlı ve anlayışlı olun. Hayatının en önemli parçasını her sabah size emanet eden anne/babaya karşı sabırlı ve anlayışlı olun. Velilerle konuşmalarınızda mesafeli olun, nezaket kurallarını aşmayın. Velilerle konuşmalarınızda mesafeli olun, nezaket kurallarını aşmayın. Sabahları güler yüzle GÜNAYDIN deyin, akşam öğrenciyi teslim edişinizde yine aynı güler yüzle İYİ AKŞAMLAR deyin. Sabahları güler yüzle GÜNAYDIN deyin, akşam öğrenciyi teslim edişinizde yine aynı güler yüzle İYİ AKŞAMLAR deyin.

45 45 VELİYE KARŞI DAVRANIŞLARINIZ Öğrenciyi mutlaka velinin kendisine veya yönlendirdiği birine teslim edin. Öğrenciyi mutlaka velinin kendisine veya yönlendirdiği birine teslim edin. Aksam bırakılışta veli, apartman kapısına inmiyorsa zile basarak onu uyarın, mutlaka öğrenciyi bırakabileceğinize dair onay alın. Aksam bırakılışta veli, apartman kapısına inmiyorsa zile basarak onu uyarın, mutlaka öğrenciyi bırakabileceğinize dair onay alın.

46 46 VELİYE KARŞI DAVRANIŞLARINIZ Öğrencinin araç içinde ufak tefek yaralanmalarında gerekiyorsa daire kapısına kadar çıkarak velilere açıklamada bulunun,onları rahatlatın. Öğrencinin araç içinde ufak tefek yaralanmalarında gerekiyorsa daire kapısına kadar çıkarak velilere açıklamada bulunun,onları rahatlatın.

47 47 VELİYE KARŞI DAVRANIŞLARINIZ Asla velilerle tartışmayın ; doğacak sorunlarda velileri yetkili kişiye yönlendirin, görüş beyan etmeyin. Asla velilerle tartışmayın ; doğacak sorunlarda velileri yetkili kişiye yönlendirin, görüş beyan etmeyin. Şahsi işleriniz için asla velileri arayarak yardım, bilgi ve kaynak taleplerinde bulunmayın. Şahsi işleriniz için asla velileri arayarak yardım, bilgi ve kaynak taleplerinde bulunmayın.

48 48 VELİYE KARŞI DAVRANIŞLARINIZ Rehber personel/şoförlüğü dışında ek bir iş yapıyorsanız, yaptığınız işle ilgili ürünleri velilere ve öğrencilere pazarlamayın. Rehber personel/şoförlüğü dışında ek bir iş yapıyorsanız, yaptığınız işle ilgili ürünleri velilere ve öğrencilere pazarlamayın. Aksama ve gecikmelerde mutlak suretle veliye bilgi verin. Aksama ve gecikmelerde mutlak suretle veliye bilgi verin.

49 49

50 50 AKSAMA DURUMUNDA YAPILACAKLAR

51 51 HASTALANIRSANIZ Rahatsızlığınızı yetkilinize ve şoföre/ Rehber personele bildirin. Rahatsızlığınızı yetkilinize ve şoföre/ Rehber personele bildirin. Kış aylarında çok sık rastlanan ve işinizi aksatacak gribal hastalıklara karşı aşı olun. Kış aylarında çok sık rastlanan ve işinizi aksatacak gribal hastalıklara karşı aşı olun.

52 52 ARACINIZ ARIZALANIRSA Şoför aracı onarırken veya yedek parça talebinde bulunurken rehber personel de öğrencilerin güvenliğini sağlamalı, onları oyalamalı, araçtan aşağıya inmelerine kesinlikle izin vermemelidir. Şoför aracı onarırken veya yedek parça talebinde bulunurken rehber personel de öğrencilerin güvenliğini sağlamalı, onları oyalamalı, araçtan aşağıya inmelerine kesinlikle izin vermemelidir.

53 53 ARACINIZ ARIZALANIRSA Gecikmeyi bildirmek için velilere telefon açarak, şoföre yardımcı olunmalıdır. Gecikmeyi bildirmek için velilere telefon açarak, şoföre yardımcı olunmalıdır. Arızadan dolayı araç değişikliği olacaksa mutlaka öğrencileri güvenli bir şekilde diğer araca aktarmalı, şoför ile birlikte aktarma anında başlarında durulmalıdır. Arızadan dolayı araç değişikliği olacaksa mutlaka öğrencileri güvenli bir şekilde diğer araca aktarmalı, şoför ile birlikte aktarma anında başlarında durulmalıdır.

54 54

55 55 ARACINIZ KAZA YAPARSA Derhal öğrencilerin sağlık durumunu kontrol edin. Yaralı bir öğrenci varsa hemen hastaneye yetiştirin. Derhal öğrencilerin sağlık durumunu kontrol edin. Yaralı bir öğrenci varsa hemen hastaneye yetiştirin. Kaza küçük çaplıysa öğrencilerin araçtan inmesine müsaade etmeyerek güvenliğini sağlayın Kaza küçük çaplıysa öğrencilerin araçtan inmesine müsaade etmeyerek güvenliğini sağlayın

56 56 ARACINIZ KAZA YAPARSA Kaza büyük hasarlıysa ve yangın ihtimali varsa derhal öğrencileri araçtan çıkarın, yol kenarında güvenli bir noktaya toplayın. Kaza büyük hasarlıysa ve yangın ihtimali varsa derhal öğrencileri araçtan çıkarın, yol kenarında güvenli bir noktaya toplayın. Vakit kaybetmeden yetkililere haber verin. Vakit kaybetmeden yetkililere haber verin. Velileri arayarak durumdan haberdar edin. Velileri arayarak durumdan haberdar edin.

57 57 HAVA MUHALEFETİNDEN KAYNAKLANAN AKSAMALARDA Sabah servise çıkıldıktan ve öğrenciler toplanmaya başlandıktan sonra, okullar hava koşullarından dolayı tatil edilmiş ise henüz alınmayan öğrencilere haber vererek okulların tatil edildiğini bildirin. Sabah servise çıkıldıktan ve öğrenciler toplanmaya başlandıktan sonra, okullar hava koşullarından dolayı tatil edilmiş ise henüz alınmayan öğrencilere haber vererek okulların tatil edildiğini bildirin.

58 58 HAVA MUHALEFETİNDEN KAYNAKLANAN AKSAMALARDA Aldığınız öğrencileri tekrar evlerine teslim edin. Ancak ailelerin böyle bir duruma hazırlıklı olmadığını düşünerek, dönüşünüzü telefonla haber verin. Öğrencilerin velilerine ulaştığından emin olun. Gerekirse kapısına kadar gidin. Aldığınız öğrencileri tekrar evlerine teslim edin. Ancak ailelerin böyle bir duruma hazırlıklı olmadığını düşünerek, dönüşünüzü telefonla haber verin. Öğrencilerin velilerine ulaştığından emin olun. Gerekirse kapısına kadar gidin.

59 59 ÖĞRENCİYİ TESLİM ALACAK BİRİNİN BULUNMAMASI DURUMUNDA Böyle durumları yetkilinize bildirin Böyle durumları yetkilinize bildirin Anne veya babaya cep telefonlarından ulaşarak öğrencinin nereye bırakılacağını sorun. Anne veya babaya cep telefonlarından ulaşarak öğrencinin nereye bırakılacağını sorun. Anne ve babaya ulaşamıyorsanız servisinize devam ederek yetkilinizi arayın ve çocuğu aldığınız direktife göre okula veya firma merkezine götürerek görevliye teslim edin. Anne ve babaya ulaşamıyorsanız servisinize devam ederek yetkilinizi arayın ve çocuğu aldığınız direktife göre okula veya firma merkezine götürerek görevliye teslim edin.

60 60 Akşam bırakılışta öğrenciyi teslim almaya o ana kadar hiç görmediğiniz biri gelmişse kaçırılma ve diğer durumları düşünerek derhal cep telefonlarından anne ve babaya ulaşıp onay alın, daha sonra durumu yetkilinize bildirin. Akşam bırakılışta öğrenciyi teslim almaya o ana kadar hiç görmediğiniz biri gelmişse kaçırılma ve diğer durumları düşünerek derhal cep telefonlarından anne ve babaya ulaşıp onay alın, daha sonra durumu yetkilinize bildirin.

61 61 Büyük sınıf öğrencilerinin inmeleri gereken noktaların dışında inmelerine izin vermeyin, bu işi zorla yapmaları halinde derhal yetkilinize, anne ve babaya ulaşarak durumu bildirin. Büyük sınıf öğrencilerinin inmeleri gereken noktaların dışında inmelerine izin vermeyin, bu işi zorla yapmaları halinde derhal yetkilinize, anne ve babaya ulaşarak durumu bildirin.

62 62 Şoförle/ Rehber Personelle laubali olmayın, Şoförle/ Rehber Personelle laubali olmayın, ölçüsüz davranış ve konuşmalardan kaçının. ölçüsüz davranış ve konuşmalardan kaçının.

63 63 !!! DEĞERLİ SÜRÜCÜLER !!! Siz şu hatalı davranışları Siz şu hatalı davranışları yapmıyorsunuz yapmıyorsunuz değil mi ?…… değil mi ?……

64 64 Otomobili,altınızdaki aracın ne kadar yetenekli ve güçlü ve kendinizin de ne kadar usta ve korkusuz bir şoför olduğunuzu gösterecek şekilde kullanmak Otomobili,altınızdaki aracın ne kadar yetenekli ve güçlü ve kendinizin de ne kadar usta ve korkusuz bir şoför olduğunuzu gösterecek şekilde kullanmak

65 65 Sizden daha hızlısı olamayacağı,inancıyla yolun sol şeridine yerleşmek Sizden daha hızlısı olamayacağı,inancıyla yolun sol şeridine yerleşmek Hiç hız kesmeden,diğer araçlar arasından zigzaglar yaparak ilerlemek. Hiç hız kesmeden,diğer araçlar arasından zigzaglar yaparak ilerlemek. Önünüzdeki aracın tamponuna dayanıp,sürücüsüne sinyalle ve kornayla yol vermeye zorlamak. Önünüzdeki aracın tamponuna dayanıp,sürücüsüne sinyalle ve kornayla yol vermeye zorlamak.

66 66 Park ederken,başka araçları engelleyip engellemediğimize,önümüzdeki ve arkamızdaki araçları sıkıştırıp sıkıştırmadığımıza aldırmamak Park ederken,başka araçları engelleyip engellemediğimize,önümüzdeki ve arkamızdaki araçları sıkıştırıp sıkıştırmadığımıza aldırmamak Şerit değiştirirken ve dönerken sinyal vermemek Şerit değiştirirken ve dönerken sinyal vermemek

67 67 Kavşağa o anda giren başka araç yoksa kırmızı ışıkta geçmek ve kırmızı ışığa yakalanmamak için hız artırıp sarı ışıkta geçmek Kavşağa o anda giren başka araç yoksa kırmızı ışıkta geçmek ve kırmızı ışığa yakalanmamak için hız artırıp sarı ışıkta geçmek Klaksonun sadece ve sadece tehlike halinde çalınması gereken bir düzenek olduğunu unutup,istediğimiz hızda ilerleyemediğimiz her durumda korna çalmak Klaksonun sadece ve sadece tehlike halinde çalınması gereken bir düzenek olduğunu unutup,istediğimiz hızda ilerleyemediğimiz her durumda korna çalmak

68 68 Kadın sürücüleri ve acemileri taciz edici davranışlarda bulunmak Kadın sürücüleri ve acemileri taciz edici davranışlarda bulunmak Trafik kurallarına uymayan ve yayalar da dahil trafikteki herkese saygılı davranmaya çalışan sürücüleri horlamak Trafik kurallarına uymayan ve yayalar da dahil trafikteki herkese saygılı davranmaya çalışan sürücüleri horlamak Kendinizi her zaman haklı,diğer herkesi haksız görmek,sözle taciz etmek veya elle/ kolla sövüp hakaret etmek Kendinizi her zaman haklı,diğer herkesi haksız görmek,sözle taciz etmek veya elle/ kolla sövüp hakaret etmek

69 69 Yağmurlu havalarda,yoldaki su birikintilerini kaldırımdaki yayalara sıçratmamaya özen göstermemek Yağmurlu havalarda,yoldaki su birikintilerini kaldırımdaki yayalara sıçratmamaya özen göstermemek Sağa dönüşlerde karşıdan karşıya geçmekte olan yayalara yol vermemek,yayalara böcek muamelesi yapmak Sağa dönüşlerde karşıdan karşıya geçmekte olan yayalara yol vermemek,yayalara böcek muamelesi yapmak

70 70

71 71 UNUTULMAMALIDIR Kİ… TRAFIK KAZALARINDAKI ÖLÜMLERIN; % 30'u GELISMIS, % 70'i GELISMEKTE OLAN ÜLKELERDE MEYDANA GELMEKTEDIR. TRAFIK KAZALARINDAKI ÖLÜMLERIN; % 30'u GELISMIS, % 70'i GELISMEKTE OLAN ÜLKELERDE MEYDANA GELMEKTEDIR.

72 72 TRAFİK KURALLARINI iHLAL EDENLER KENDİSİNE VE TOPLUMA SAYGISI OLMAYANLARDIR. TRAFİK KURALLARINI iHLAL EDENLER KENDİSİNE VE TOPLUMA SAYGISI OLMAYANLARDIR.

73 73 !!! UNUTMAYINIZ !!! !!! UNUTMAYINIZ !!! Sizler çocuklarımızın eğitimlerinde köşe taşlarısınız. Sizler çocuklarımızın eğitimlerinde köşe taşlarısınız. Geleceğin mimarlarının Geleceğin mimarlarının yetişmesinde görülmez kahramanlarsınız. yetişmesinde görülmez kahramanlarsınız.

74 74. Servis Şoförlerinin Etkileşimde Oldukları Yaş Gruplarının Gelişimsel Özellikleri 3-6 Yaş Okul Öncesi 7-12 Yaş İlköğretim12-17 Yaş Orta Öğretim

75 75 Öğrencilerin Gelişim Dönemleri Okul Öncesi (3-6 Yaş) Gelişim Dönemi 3-6 yaşın her döneminde çocuğun öğreneceği fiziksel, sosyal, zihinsel, cinsel, duygusal ve ahlaki görevler vardır. 4-5 yaş zorlu bir dönemdir; inatlaşma, dengesizlik, uyumsuzluk başlar. Çevresindekilere buyurmaya, hükmetmeye bayılır. Aşırılıklara kaçar. Toplumsallaşmaya başlar. Çoğunlukla kendi cinsinden olan 1-2 arkadaş seçer. Ancak oyun sırasında da sürekli kavga ederler. Yarım bırakılan şeylere karşı duyarsızdır, oyun oynarken dağıtır. Hareketli ve enerjiktir. Her zaman konuşmak ister. Konuşacak kimse yoksa kendi kendine konuşur.

76 76 Öğrencilerin Gelişim Dönemleri Okul Öncesi (3-6 Yaş) Gelişim Dönemi 5-6 yaşına gelen çocuklar artık yetişkine çok daha az ihtiyaç duyar hale gelmişlerdir. Sorumluluk verilmesi çocuğun kendine güvenmesi, değerli ve önemli hissetmesi açısından çok önem taşımaktadır. Bu yaş korkuların sıkça görüldüğü bir yaştır. Bu dönemde çocukların ilgilerinde de artış olur. Kitaplar, resim, müzik, doğa daha fazla ilgilerini çekmeye başlar ve birçok şeyi keşfetmek için deneyler yapmak isterler. Arkadaşlık çok önemlidir. Sık sık yaşıtlarıyla birlikte olmak ister. Değişik sosyal ortamlara ihtiyaç duyar.

77 77 İlköğretim Dönemi Gelişim Özellikleri Sosyal Özellikleri: Öğretmenin ve diğer büyüklerin beğenisini her şeyin üzerinde tutarlar. Onlara dikkat etmek gerekir. Bazen bir aferin çocuğun kendi saygınlığını kazanmasına yol açar. Bu dönemde sık sık kızlar ve erkekler kendi gurupları içinde karşı cinsten olan arkadaşlarına itici ve aşağılayıcı sözler söyleyebilirler. Duygusal Özellikleri : İlgi görmek, eğlenip oynayacak ortamın varlığı çocuğun kısa bir süre içinde gevşeyip rahatlamasına yardım eder.

78 78 Ortak kurallar oluşturur, amaçlar etrafında birleşirler. Kendi cinsiyetine ilişkin toplumsal rolleri kazanmaya başlar. Üretmeye ve yaptıkları işlerden zevk almaya başlarlar. Soyut kavramları kazanmaya başlarlar. Başarı isteği duyarlar. Okul korkusu bu dönemde oluşabilir, dikkatli olun. Özgüveni zedeleyici davranışlardan uzak durun. Çocuk yüksek sesle konuşabilir, nazik bir şekilde uyarın. İlköğretim Dönemi Gelişim Özellikleri

79 79 İlköğretim 2. Kademe Dönemi Gelişim Özellikleri Ortaokul çocukları bazen anne ya da babalarının sürekli yargılayıcı ve emrivaki konuştuklarından, kendilerini hiç anlamadıklarından ve konuşmalarını ikide bir kestiklerinden yakınabilirler. Çocuğun benlik algısı değişmeye başlar, kimlik arayışı içine girer. Bir gruba dahil olma ve arkadaşlık ilişkileri çok önemlidir. Fiziksel görünümleri konusunda çok hassastırlar. Yoğun bir duygusallık yaşarlar. Toplumsal değerler ön plandadır. Hem toplumsal değerlere önem verir, hem de isyankar olur. Kimlik kazanımında model alırlar.

80 80 14 - 17 Yaş Dönemi Gelişim Özellikleri Fiziksel değişimler düzene girmeye başlar. Boy uzaması devam eder. Grup faaliyetlerine katılım artar. Sportif faaliyetler önem kazanır. Bu dönemde kimlik kazanılır ya da kimlik karmaşası devam eder. Karşı cinse ilgi kız çocuklarda duygusal açıdan daha yoğundur. Erkekler karşı cinse hem cinsel hem duygusal açıdan ilgi duyar. İletişimleri genelde iyidir. Özenti denilen davranış ortaya çıkar. Bu dönemde ya kurallara uyma ya sıra dışı olma eğilimi görülür. İntihara, suça, kanun dışı olaylara eğilim görülebilir. Bunun sebebi kimlik karmaşasıdır.

81 81 Öfke Yönetimi Öfke gelir göz kararır öfke gider yüz kızarır “öfkeyle kalkan, zararla oturur”

82 82 Öfke Nedir ? Bireyi tehdit eden, ihtiyaçlarına ulaşmasını (doyurulmasına) engelleyen durum, olay veya kişi ile karşılaştığında öfke duygusu oluşur. İstediğini alamama, haksız davranışlara maruz kaldığını düşünme, arkadaş kaybı, kaçırılmış fırsatlar, kavgalar, engellenme, anlaşılmama, saygısızlık vb. durumlar öfkelenmemize neden olur. Her bireyin öfkelendiği durumlar farklıdır. Ayrıca bir birey aynı konuya bazen öfkelenirken bazen öfkelenmeyebilir.

83 83 Öfkenin Sonuçları Öfke ve Fizyolojik Tepkiler : Kan şekerinin yükselmesi Nabzın ve kan basıncının artması Sık sık ve zor nefes alma Baş ağrısı Kas ağrıları, sırt, boyun. Öfke ve Zihinsel Tepkiler : Konsantrasyon bozukluğu Düşük performans Unutkanlık Uykusuzluk Dikkatsizlik

84 84 Öfkenin Sonuçları Öfke ve Davranışsal Tepkiler : Alkolizm Sigara tiryakiliği Huzursuzluk Acelecilik İlaç kullanımı Aşırı yemek yeme

85 85 Öfke İle Birlikte Görülen Duygular Kızgınlık Kaygı Kin Nefret Düşmanlık Yıkıcılık Hiciv Öç Alma Öfke Hiddet

86 86 Öfke Temel duygulardan biri Doğuştan gelir, Erken yaşlarda da görülür, Daha çok sosyo-kültürel olarak beslenir, Sosyalleşme ile birlikte şekillenir, Belli bir düzeyde normal kabul edilir, bireye göre ve duruma göre değişir,

87 87 Çözümlenmemiş öfke duygusal gelişimimizi engeller Öfke düşüncelerimize bağlıdır. Öfke yaratan düşünceleri değiştirdiğimizde öfke de ortadan kalkar Depresyon bastırılmış öfkedir Düşmanlık bir tür çözümlenmemiş öfkedir. Saldırgan öfke (sözel veya fiziksel) ifade edildiğinde daha da yoğunlaşır

88 88 Neden Öfkeleniriz? Çıkmazda hissettiğimizde Anlaşılmadığımızı hissettiğimizde Engellendiğimizde Tehdit algıladığımızda Benliğimize direkt saldırıldığında

89 89 Öfkelendiğimizde Neler Yaparız ? Unutma Gizleme Hedef Değiştirme Kontrol Etme Bastırma Pasif Ağlama Direkt Yüzleşme Aşırı Tepki

90 90 Öfkeyi İfade Şekilleri Nelerdir ? Saldırgan Davranışlar En sık ortaya koyulan yolu da bu duygularımızı dışarı vurmak bağırmak, kızmak, eşyaları kırmak, duvarlara vurmak gibi saldırgan davranışlarda bulunmaktır. Bastırılmış Davranışlar Sürekli öfkeyi bastırmak, sanki hiç kızmıyormuş gibi görünmek, sakin kalmak, belli etmemektir. Zamanında ifade edilmediği için birikir birikir ve bir yanardağ gibi patlama şeklinde sonuçlanabilir. Kontrol Etme Konunun başında da belirttiğimiz gibi öfke duygusunu hepimiz yaşarız. Ben hiçbir şeye öfkelenmiyorum veya hiç kızmam dediğimizde bir şeylerden kaçıyor olabiliriz. Önce bunun farkına varıp daha sonrada bunu etkili bir biçimde ifade etme yollarını kullanmak gereklidir.

91 91 Öfkeyi Yenmek

92 92 Öfkenle yüzleş ondan kaçma Öfkenin altındaki duyguları anlamaya çalış Ben dili kullan Öfkene karışan suçluluk, pişmanlık, hiddet, utanma, korku gibi duyguları ayıkla Öfkelenmene neden olan konu ile yüzleş. Damla mı kaynak mı olduğunu belirle Geçmişten gelen öfke kaynaklarını kurut Yarım iş bırakma Çevrendekilerden yardım al. Öfkelenmeden öfken için hazırlıklı ol Ben öfkeliyim…. Çünkü Öfkelendiğimde neler yapabilirim ?

93 93 Öfke benim özelliğim ve benimle ilgilidir. O halde öfkeyi kontrol etmek benim elimdedir. Her şeyin sorumlusu son damla değildir. Kontrol ettiğin öfkeyle gelişirsin. Öfkeyi iyi yönetebilmek duygusal gelişimi sağlar. Öfkelendiğimde neler yapabilirim ?

94 94 Öfkelendiğinde Gevşe…düşün…davran Neye ve niçin öfkelendim? Öfkemin altında ne var? Ne tür alternatiflerim var? En iyi yol hangisi? En faydalı yol hangisi? Kaybım ve kazancım ne olur?

95 95 Öfkelenmeden Öfkenin doğal olduğunu düşün Öfke bir yaşam kaynağıdır Öfke duygularımızın bileyicisidir İyi bir espri anlayışı binbir öfkeyi yener Hazırlıklı olmak yıkıcılığı azaltır Slogan: öfkenin sana zarar vermesine asla izin verme

96 96 Herkesin Dikkatine Herhangi bir kimse öfkelenebilir. Bu kolaydır. Ne var ki; Doğru İnsana Doğru Derecede Doğru Zamanda Doğru Maksatla ve Doğru Biçimde Öfkelenmek İşte Bu Zordur.... ARİSTO

97 97 Şiddet Şiddet davranışının içine sadece fiziksel içerikli şiddeti değil; sözel ve psikolojik tacizi de içeren davranışlar ile birine bilerek rahatsızlık veya fiziki olarak zarar vermek de almaktadır. Son bir yıl içerisinde fiziksel bir kavga içinde yer alma; yaşamı boyunca bir kez dahi bir silah taşıma veya ateşli silah dışındaki çakı, bıçak, jilet gibi kesici aletler taşımak da şiddet kavramı kapsamında değerlendirilmelidir. Şiddet içerikli davranışlar arasında öfke patlamaları, vurmak, tekmelemek, itmek, yaralamak, kavga etmek, başkaları ile ilgili tehditler savurmak ya da yaralamaya çalışmak, hayvanlara yönelik acımasız davranışlar, yangın çıkarmaya teşebbüs ve eşyalara bilerek zarar vermek sayılabilir.

98 98 Okullarda Şiddet Sorunlu Davranışlar veya Riskli Davranışlar Çocuk ve gençlerin iyilik hallerini tehdit eden ve sorumlu bir yetişkin olmalarını sınırlayan istemli davranışlardır. Bir davranışı riskli olarak tanımlamak için; Düzenli ve oturmuş bir davranış biçimi olması, Bir kereden fazla yaşanmış olması gerekir. Ancak bazı davranışların bir kez dahi yapılmış olması risk olarak kabul edilebilir. (Örneğin; madde kullanımını deneme )

99 99 Okul Öncesi Çocuklarda Gözlenen Tehlike İşaretleri Gün içerisinde çok sık ortaya çıkan ve sakinleştirilemeyen öfke nöbetleri Çocuğun aşırı aktif, kontrolsüz yada korkusuz olması Yetişkinleri ve kuralları hiçe sayması Televizyonda sıklıkla şiddet içeren programlar izlemesi Şiddet temalı oyunlar oynaması

100 100 Dikkat ve konsantrasyon sorunları Sınıf aktivitelerinde “oyun bozan” davranışlar sergilemesi Okulda diğer çocuklarla sık sık kavga etmesi Çok az sayıda arkadaşının olması Ev ya da sokak hayvanlarına yönelik fiziksel baskı uygulamaları yapması Okula Giden Çocuklarla İlişkili Tehlike İşaretleri

101 101 Şiddet Davranışının Nedenleri Ekolojik Model ÇEVRETOPLUMAİLEBİREY

102 102 Şiddetin Sebepleri Yoksulluk oranının giderek artması, Göç sebebiyle başta büyük kentler olmak üzere varoşların oluşması ve geçiş kültürü problemleri, İstikbal endişesi ve ümitsizlik, Kültürel yozlaşma ve kimlik kargaşası, Karamsarlık,ümitsizlik ve hayata isyan ettiren her türlü müzik, Aile içi ve okullarda şiddet örnekleri, Kitle iletişim araçlarıyla silahlanma dürtüsünün güdülenmesi, kışkırtılması, Yazılı basın ve görsel medyanın şiddet öğeleri içeren program ve haberleri; düzeysiz, şiddet konulu duygusallığı körükleyen dizi filmler.

103 103 Okullarda Ortaya Çıkan Suçlar Ve Yaşanan Şiddetin Kaynağı Kız / erkek arkadaş sorunu, Boş zaman değerlendirme olanaklarının yetersizliği, Yoksulluk, Katı yetişkin davranışları.

104 104 Şiddet Davranışına Müdahalede Temel Stratejiler Kimlerle arkadaşlık ettiğini, arkadaş grubunun özelliklerinin neler olduğunu sorun. Hayal kırıklıklarını, öfkelerini, eleştirileri kendini kaybetmeden, dövüşmeden açıklamasının yollarını anlatın. Kendisine saygı gösterilmesi için, kendisinin de diğerlerine saygı göstermesini öğrenmesi gerektiğini vurgulayın. Ergenlerde görülen anti sosyal davranışlarla ilgili, okul yönetiminin bilgilendirilmesi gerekir. Şiddet davranışını gencin içinde bulunduğu sosyal ortam bağlamında düşünmek gerekmektedir.

105 105 Şiddet kullanarak durumu halletmeye çalıştığı zamanlarda, haklı olsa bile nasıl haksız duruma düştüğünü kendisine hatırlatın. Kendisini diğer arkadaşlarının yerine koyarak şiddet uyguladığında diğerlerinin neler yaşadığı hakkında konuşun. Hatalarını kabul etmesinin ve uygun olduğunda özür dilemesinin ona bir şey kaybettirmeyeceğini gösterin. Toplumun kurallarının ne işe yaradığının ve neden suç işlemememiz gerektiğinin mantığını kavramasına yardım edin. Gencin damgalanma riski olduğunu unutmayın. Şiddet Davranışına Müdahalede Temel Stratejiler

106 106 Okul çağındaki çocuklarla iletişimde çok sık yapılan bazı hatalar vardır: Emrivaki konuşmak “Bunu söylediğim gibi yapacaksın, yoksa...” Ders vermek “Ben çocukken senin yaptığın işin iki katını yapardım.” Eleştirmek “Bugün her şeyi berbat yapıyorsun.” Alay etmek “Bu yaptığın çok aptalca bir şeydi.” Küçük düşürmek “Senin yaşındaki bir çocuğun bunu bilmesi gerekir.” Kıyaslama “Bizim zamanımızda bu imkanlar olsaydı…” “Bu senin yaptığını kardeşin bile yapmıyor” İletişim Engelleri

107 107 İletişim Engelleri Yargılamak eleştirmek ad takmak Öğüt vermek çözüm bulmak Çok fazla neden sorusunu sorarak çocuğu savunmaya itmek Teşhis, tanı koymak Teselli etmek, konuyu değiştirmek

108 108 Olumlu İletişim Biçimleri Çocukla iletişim kurarken ona olumlu bir bakış açısıyla yaklaşılmalı ve gerektiğinde onurlandırılmalıdır. Örneğin, "Bugün bahçede çok güzel oynadın” gibi takdir söylemleri kullanılabilir. İyi bir iletişimin koşulu, dinlemesini bilmektir. Çocukla iyi bir iletişim kurabilmek için ondan gerekli mesajların alınması gerekir. Bu da ancak dinlemekle sağlanır. İyi bir dinleyici olunabilirse çocuk için de iyi bir model oluşturacaktır. Aktif dinleme, iletişimin önemli bir parçası olup, iletişim kanallarının açık tutulmasıdır. Bir başka deyişle, sizin, çocuğun duygu ve düşüncelerini söyleme isteğini fark etmeniz ve onu dinlemeye hazır olduğunuzu belirtmeniz anlamındadır.

109 109 Aktif bir dinleyici olmak için :  Çocuğu dikkatle dinleyip onu anladıktan sonra, biraz daha yumuşak bir söylemle aynı şeylerin çocuğa yinelenmesine yansıtmalı dinleme yöntemi denir. Fakat, bu çocuğun söylediklerini papağan gibi yinelemek biçiminde olmamalıdır..  Duyguları sözcüklerle belirtmek için konuşma arasına girilerek "sanki bana biraz korkmuşsun... üzgünsün... kızgınsın... gibi geldi" gibi cümlelerle altta yatan duygular öğrenilebilir

110 110  Çocukla konuşurken göz teması çok önemlidir. Onun söylediklerine ilgi gösterildiğini belirtmek için arada bir baş sallayarak onaylamak ya da "evet.. Anlıyorum... Yaaa" gibi karşılıklar vermek çocuğun konuşmasını sürdürmesini destekleyecektir.  Çocuğun karşılaştığı sorunları kendisinin çözmesi için ona fırsat tanımalı, bu yönde yüreklendirmeli, ancak uygun biçimde ona yol da göstermelidir. Aktif bir dinleyici olmak için :

111 111 “Ben” mesajlarına örnekler: Servis içinde gezinmediğinizde işimi daha rahat yapabilirim. Sizi eve/okula sağlam olarak teslim etmek benim görevim. Dikkatim dağılırsa kaza yapabilirim.. Görevimi yapamıyor olmak beni rahatsız ediyor, çocuklar için endişeleniyorum.. "Ben" mesajları, aslında "sen" mesajları ile aynı şeyleri söylemesine karşın, tehdit içermediğinden, çocuk tarafından daha kolay kabul edilecektir.

112 112 "Sen" mesajlarına örnekler: Bir daha bunu sakın yapma. Beni çok kızdırıyorsun. Neden dikkat etmiyorsun? Bu mesajlar yargılayıcı olduklarından, çocuk kendini savunmak zorunda hissedecek, o da benzer karşılıklar verecek ve böylece de etkili bir iletişim olanağı ortadan kalkacaktır.

113 113 Her çocuk tek ve özeldir. aynı zamanda herbirinin gelişimi kendine özgüdür.

114 114 Sizlere sağlıklı,başarılı ve kazasız günler dileriz. Sizlere sağlıklı,başarılı ve kazasız günler dileriz.

115 115 BAYRAM BAKIR İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRÜ


"1 HOŞ GELDİNİZ BORÇKA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları