Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ 1. Saatlerce çalışma masasından kalkmadan sınava hazırlanıyorsunuz ya da bir ödevinizi yetiştirmeye çalışıyorsunuz. En.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ 1. Saatlerce çalışma masasından kalkmadan sınava hazırlanıyorsunuz ya da bir ödevinizi yetiştirmeye çalışıyorsunuz. En."— Sunum transkripti:

1 VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ 1

2 Saatlerce çalışma masasından kalkmadan sınava hazırlanıyorsunuz ya da bir ödevinizi yetiştirmeye çalışıyorsunuz. En yakın arkadaşınızsa son akşamını sinemaya giderek değerlendiriyor ve sizden daha başarılı oluyor. İNANILIR GİBİ DEĞİL!!! 2

3 Olumlu ve yeterli bir ortama sahip olmalarına rağmen, birçok öğrencinin başarısız olmalarının nedeni verimli ders çalışma ve öğrenme yollarını bilmemelerindendir. Verimli çalışma yollarını bilme her öğrenci için bir ihtiyaçtır. 3

4 ÖNEMLİ OLAN ÇOK ÇALIŞMAK DEĞİL, ETKİLİ VE VERİMLİ ÇALIŞMAKTIR. 4

5 ETKİLİ ÇALIŞMAK; Zamanı, belirlenmiş amaçlar ve saptanmış incelikler doğrultusunda programlı olarak kullanmaktır. Etkili çalışma programı içinde eğlenmeye, dinlenmeye, aileye, sevdiklerine zaman ayırmaya ve hobilere her zaman yer vardır. 5

6 VERİMLİ ÇALIŞMAYI ÖĞRENEBİLMEK İÇİN; Kararlı ve niyetli olunmalıdır. Ders çalışmayı kolaylaştıran ve zorlaştıran etkenler listelenmelidir. Sabırlı ve tutarlı olunmalıdır. Olumsuz düşünceler engellenmelidir. Verimli çalışmayı alışkanlık haline getirilinceye kadar devam ettirilmelidir. 6

7 VERİMLİ ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ 7

8 POTANSİYELİNİZİN FARKINA VARIN Bugünden başlayarak dilerseniz, yaşamınıza hayal edilemeyecek şeyler yapabilirsiniz. Geçmişte nerede olduğunuz, yol boyunca karşılaştığınız sorunlar, kültürünüz veya kültür eksikliğiniz, eğitiminiz ya da eğitim eksikliğiniz siz isterseniz hiçbir fark yaratmaz. 8

9 YAPAMAMLARDAN KURTULUN Yapmak istediğiniz her neyse, "onu" yapmanızı engelleyen en önemli etken, içinizde yarattığı olumsuz inançlardır. Peki "yapamamlardan" nasıl kurtulursunuz? 9

10 Başarının dört basamağı vardır. * Ne istediğini bilmek * Harekete geçmek *Yaptıklarının sonuçlarını fark etmeyi öğrenmek *Peşinde olduğunuz sonuçları alana dek davranışlarınızı değiştirmeye hazır olmak. 10

11 Bir şey yapmazsanız, hiçbir şey elde edemezsiniz. Mutluluk ve başarıyı, hayat size vermez. Gayret ve çabanızla o mutluluk ve başarıyı, hayattan sizin almanız gerekir. 11

12 ÇALIŞMAYA BAŞLAMAK Çalışma odası mümkün olduğunca fazla sıcak veya soğuk olmamalı, havalandırılmalı ve sessiz olmalıdır. Çalışma masası ve yüksekliği çalışan kişinin boyuna uygun olmalıdır. Ders çalışırken müzik dinlenmemelidir. 12

13 Ders çalışma ortamında, dikkatin dağılmasına yol açacak resim, afiş gibi materyaller olmamalıdır, Çalışma masası ders faaliyetinin dışında kullanılmamalıdır. Çalışmaya başlamadan önce, çalışma sırasında gerekli olacak bütün malzemenin el altında bulunması, dikkatin dağılmaması açısından önemlidir. 13

14 Dikkati dağıtan faktörler ya çevreden gelir veya kişinin kendi zihninden kaynaklanır. Çalışma ortamı mutlaka dikkati dağıtacak etkenlerden arındırılmalıdır. Mümkünse çalışma odası özel olarak döşenmelidir. Çalışma köşesi daha farklı işlerde de kullanılıyorsa çalışmaya başlarken değişiklik yapılması gereklidir. 14

15 Çalışmayı, çalışma alanın dışına kaydırmamak gerekir. Çalışma ortamına ait düzenlenmelerin can alıcı noktası, belirli bir çalışma alanı ile çalışma davranışı arasında "şartlı refleks" türünden bir ilişki kurmaktır. 15

16 Zihin dağılmasına yol açan sebepler içten ve dıştan kaynaklanabilir. Zihnin dağılmasına yol açan iç sebepler; HAYAL KURMAK ENDİŞELERE KAPILMAK 16

17 Hayal kurmak, çalışmaya başlayan bir öğrencinin çalışmasını engelleyen ve en sık karşılaşılan durumdur. Çalışmaya başladığınızda hayalleriniz sizi içine alıyor ve çalışmanızı engelliyorsa size iki farklı yol önereceğim; 17

18 Birincisi böyle bir durumla karşılaştığınızda kurmak istediğiniz hayali kendinize bir ödül olarak verin. "Ders çalışma seansım bittiği zaman 10 dakika hayal kuracağım" deyin. Ders çalışırken hayale dalarsanız ve bunu kendinize ödül verecek şekilde erteleyemiyorsanız ikinci önerim kurduğunuz hayale devam etmeniz ve bitirmenizdir. 18

19 Zihin dağılmasına yol açan bir başka sebep endişelerdir. "Bu sınavda başarılı olabilecek miyim?” "Ya başaramazsam annemin-babamın yüzene nasıl bakacağım?” "Arkadaşlarım benden çok çalıştı, ben hazırlanamadım.” "Çalışacak bunca konu var, hiç zaman kalmadı mahvoldum, hapı yuttum." 19

20 Bu noktada basite indirgenmiş bir formül olarak kendi kendinize şu soruları sormanız gerekir; "Bu düşünceler benim çalışmamamı kolaylaştırıyor mu?” "Bu düşünceler amacımıza hizmet ediyor mu?" 20

21 Okyanusta, nereye gideceğini bilmeyen gemi kaybolmaya mahkûmdur. AMAÇLAR BELİRLENMELİDİR 21

22 Her davranışın bir amacı vardır. Çalışmanın da amacı olmalıdır. Niçin çalışıyoruz ve çalışmamızın bize getireceği yararlar nelerdir? Önce bu sorulara cevap aramalı ve kendimizi tatmin edebilecek cevaplar verebilmeliyiz. 22

23 En kötü düzen, düzensizlikten daha iyidir. PLAN YAPILMALIDIR 23

24 Birden fazla derse çalışmanız gerekiyor. Acaba önce hangisine çalışmalıyız? Hangisine daha fazla zaman ayırmalıyız? Önce buna karar vermelisiniz. 24

25 Günlük haftalık çalışma planı Yapmadığınız zaman üzerinizde psikolojik bir baskı oluşacak Hangi dersi çalışacağına karar verememe 25

26 ÇALIŞMA PLANLARINDA; 1- Hangi derslere, haftanın hangi günleri çalışacak, 2-Geçmiş konuların tekrarına ne zaman yer verilecek, 3- Sınav tarihleri, 26

27 4- Hazırlayacakları ödevlerin neler olduğu ve zamanı, 5-Planlarına aldıkları, ancak çeşitli nedenlerden ötürü zamanında yapamadıkları çalışmalarını ne zaman tamamlayacakları, 6- Dinlenme, müzik dinleme, televizyon izleme, spor yapma, sinema ve tiyatroya gitme gibi ders dışı etkinliklere ne zaman yer verecekleri 27

28 ÇALIŞMA FORMÜLÜ 45 DK ÇALIŞ + 5 DK TEKRARLA+ 10 DK DİNLEN 28

29 Çalışmaya başladığınız zaman kendinizi yorgun ve tükenmiş hissediyorsanız muhtemelen çalışma saatlerini iyi ayarlayamamışsınız demektir. Vakit kaybetmeden planınıza göz atın ve uygun değişiklikleri yapın. 29

30 ZAMANINIZI VERİMLİ KULLANIN Zamanı boşa geçirmek, hayatı boşa geçirmek demektir ve boşa geçen zamanın asla telafisi olmaz. 30

31 Her insan bedensel, duygusal ve zihinsel yapıları, yetenekleri ve ilgileri bakımından farklı canlılardır. Kendimizi en iyi tanıyan gene biz olduğumuza göre bireysel özelliklerimiz göz önünde bulundurarak, çalışma zamanımızı planlamamız gerekmektedir. 31

32 VERİMLİLİĞİ AZALTICI ETKENLERİ ORTADAN KALDIRINIZ Sağlıklı kafa sağlıklı vücutta bulunur ve boşa geçen zamanın asla telafisi olmaz. M.Kemal ATATÜRK 32

33 Çalışmaya başlamadan önce dikkatinizi dağıtıcı, zihninizi meşgul edici düşünce ve olayları ortadan kaldırmanız gerekmektedir. Yorgunluk, uykusuzluk, fiziki olumsuzluklar, sağlık problemleri, kişisel ve ailevi problemler, açlık, tokluk, heyecan, endişe, öfke, korku ve kaygı gibi olumsuz etkenler ortadan kaldırılmalı; çalışmaya daha sonra başlanmalıdır. 33

34 ÇALIŞMA ORTAMININ AYARLANMASI Ortam ve şartlar müsait ise yapamayacağınız hiçbir şey yoktur. 34

35 Seçtiğiniz çalışma mekanınızın çalıştığınız konuya hakimiyetinizde çok önemli bir yeri vardır. Çalışma ortamınızda dikkatinizi dağıtıcı nesneler olmamalı, odanız düzenli olmalı, ısısı oda sıcaklığına yani 25 dereceye eşit olmalıdır. Çalışma yeriniz mutlaka masada ve ışığı iyi ayarlanmış şekilde olmalıdır. 35

36 DİKKATİN YOĞUNLAŞTIRILMASI Dikkatimi veremediğim hiçbir olay da benim için başarı söz konusu değildir. 36

37 Dikkat her insana var olan bir şeydir. Dikkatsizlik diye bir kavram yoktur. Dikkati dağılması vardır. Dikkati toplamada; fiziki koşullar, gürültü, hareket eden kişiler ve benzeri birçok etken olumsuz etkiye neden olmaktadır. 37

38 Sevilen ve ilgi duyulan konular dikkatin uyanık tutulmasına yardımcı olur. Yapılması gereken işlerin çokluğu da dikkatin dağılmasına neden olur. Bunun önüne geçebilmek için öncelikle işlerin planlamasını yapmak gerekir. 38

39 DERSE HAZIRLIKLI GİDİN Öğretmenler derse hazırlıklı gelen öğrencilere daha çok şey öğretebilmek için ellerinden geleni yaparlar. 39

40 Derslerde başarılı olmanın önemli yollarından biri de derse aktif katılmadır. Derslerde sürekli dinleyici olan bir öğrencinin dikkat ve motivasyon seviyesinde düşüş olacaktır. Derse aktif olarak katılma sorular sorma veya sorulan sorulara cevap verebilme kendinize olan güveninizi arttıracak ve anlatılanların daha kalıcı olmasını sağlayacaktır. 40

41 NOT TUTUN Not tutmak derste aktif olmanızı sağlayacak ve tutulan notlar daha sonra unutma anında tekrar başvurabileceğiniz bir kaynak olacaktır. 41

42 Not tutarken dikkat edilmesi gerekenler: Anlatılanları öğretmenin ağzından çıktığı gibi değil, anladığınız gibi yazın. Anlatılan konunu ana fikri ortaya çıkana kadar bekleyin. 42

43 Yazmaya çok fazla zaman ayırmayın. Anlayın, dinleyin sonra yazın. Anlatılanları düzgün ve okunaklı bir şekilde not alın. Eğer böyle yazmakta zorlanıyorsanız önce müsvette yapın, sonra temize çekin. 43

44 ARAÇ-GEREÇ VE KAYNAKLARDAN YARARLANIN Bir şeyi sadece bir yerden duymak onun doğru olduğunu kanıtlamaz. 44

45 5 DUYU ORGANINA HİTAP EDEBİLEN MATERYALLER İLE ÇALIŞMAK ÖĞRENMEYİ KOLAYLAŞTIRIR. 45

46 Bir konuyu öğrenmede ne kadar fazla kaynağa başvurursanız konu zihninizde o kadar yer edecektir. Özellikle harita, grafik ve resimler sayfalar dolusu bilgiyi de yalnız başına anlatabilir. 46

47 Günümüz teknolojik imkanlarını değerlendirsek aradığımız konuda yüzlerce çeşit kaynağa bir tuş ile ulaşabiliriz. İnterneti kullanırken de tek kaynağa bağlı kalmamamız ve interneti dikkatli kullanmamız gerekmektedir. Çünkü internette karşımıza çıkan her bilginin %100 geçerliliği ve doğruluğu kanıtlanmış değildir. 47

48 VERİMLİ OKUYUN Öğrenmenin en temel yollarından biri de okumaktır. 48

49 Ne kadar verimli okursak o kadar çok öğreniriz; ne kadar hızlı okursak da o kadar çok bilgiye daha hızlı ulaşırız. Ama not tutma ve özet çıkarma gibi amacımız olan konularda yavaş okuma daha önemlidir. Hızlı okumanın olmazsa olmazı sessiz okumadır. Sessiz okuma sayesinde okuma hızı artar ve anlama kolaylaşır. 49

50 BELİRLİ PERİYOTLARLA TEKRAR YAPIN Tekrarlanmayan her şey unutulmaya mahkûmdur. 50

51 Öğrenilen bilgiler kullanılmadığın da ya da tekrarlanmadığında unutulmaya yüz tutar. 51

52 Unutmayı önlemenin iki yolu vardır: Uygulama Tekrar etme 52

53 ETKİN DİNLEME 53 Etkin dinleme sadece söylenenleri duymak değil, aynı zamanda kavramak, değerlendirmek, anlamak, aktif katılım ve anlatılanları zihninizde şematik olarak oturtmaktır.

54 Etkin bir dinleyici olabilmek için TÖKİNA yöntemi kullanılabilir. Bu yöntem: T – Tahmin et Ö – Önem ver K – Katıl İ – İpuçlarını yakala N – Not tut A - Araştır 54

55 VE KİTAP OKUMAYI ASLA İHMAL ETMEYİN 55

56 VERİMLİ ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN TUZAKLAR (LÜTFEN AZALTMAYA ÇALIŞIN) Gözlerinizi yapamadıklarınıza çevirmek, Müzik eşliğinde çalışmak, Zorlanılan derslerin dışlanması, Aşırı kaygı(güvensizlik), Yatarak(uzanarak)çalışmak, Çalışma anında hayallere dalmak, 56

57 Uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak, Çalışmayı tamamlamadan bırakmak, Arkadaşlara “hayır!” diyememek, Televizyona takılıp kalmak, Dersler, konular hakkında yetersiz bilgi sahibi olmak, Düzenli tekrarlar yapmamak, 57

58 Plansız, programsız çalışmak, Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak, Zamanı denetleyememek, Yanlışlardan ders almamak,noksanları gidermemek, Sınav bilgi ve tekniklerini yeterince bilmemek, Motivasyon eksikliği, isteksizlik. 58

59 ÖZET 59 Derse başlamadan önce ve ders çalışma sırasında gösterdiğiniz davranışları ve alışkanlıklarımızı gözden geçirmek, kendimizi tanımak. Çalışacağımız süreyi önceden iyi bir şekilde planlamak; bunu yaparken çalışılması gereken konuları belirlemek ve bunları sosyal dersler (tarih, coğrafya, edebiyat gibi), fen dersleri (matematik, fizik, kimya gibi) ve uygulamalı dersler (müzik, resim gibi) gruplara ayırmak.

60 60 Çalışacağınız dersleri planlarken, okuma yolu ile öğrenilecek tarih, edebiyat, sosyoloji gibi derslere çalışmanın başında yer vermek uygundur. Çalışmanın başında zihin yorulmadan sosyal konuların okunması faydalıdır. Her okuma dersinden sonra bir fen dersinin çalışması, öğrenmede kolaylık sağlar. Benzer konuların art arda çalışılması zihni yorar. Her gün ders çalışmak için belirli bir zaman ayırmalı ve zor öğrenilen derslere daha çok zaman verilmelidir.

61 61 Sürekli ders çalışmak, her zaman iyi öğrenmeye yol açmaz. Çalışmanın yanında, dinlendirici boş zaman uğraşlarına ve spora da yer vermek, bireyi uyumlu ve daha başarılı yapar. Çalışma ortamının uygun şekilde düzenlenmesi gerekir. Oturma yerinin çok rahat olması, çalışırken kaykılarak oturmak veya yatarak çalışma, dikkatimizi azaltıp, başka yönlere çevirir.

62 62 Okuduklarımızı kendi kelime ve cümlelerimizle ifade etmemiz öğrenmeye aktif olarak katılmayı ve daha etkin öğrenmeyi sağlar. Çalışma yerinin ışığı, ısısı, gürültülü veya az gürültülü olması, çalışırken dikkatimizi ve derse olan ilgimizi etkilememektedir. Verimli ders çalışmada en yararlı sürelerin birer saatlik süreler olduğu söylenebilir.

63 63 Ders çalışmak için belirli bir yer ayırmalı ve burası sadece çalışma için kullanılmalıdır. Çalışmaya başlamadan önce gerekli araç ve gereçleri hazırlayın. Dersiniz bitmeden önce çalışma isteğiniz azalmış ise, çalışmanıza son vermeyin. Bazı kurallar geliştirin ve buna uyun; "Beş sayfa daha okuyup, kalkacağım" gibi. Çalışma sırasında kendinize küçük ödüller koyun.

64 SINAVLARA HAZIRLANANLARA ÖNERİLER Sınavı Önemseyin: İnsanoğlu önemsemediği bir konuda başarıyı sadece şansla yakalayabilir. Sınav maratonu ile devam eden eğitim yarışında sadece şansla ne kadar başarılı olabiliriz? Yardım İsteyin: Öğretmenlerinize ve arkadaşlarınıza nasıl çalışmanız gerektiğini sorun. Verimli Çalışın: Çalışırken ve tekrar yaparken ara verin. Öncelikle Zihninizi Dinlendirin: Yorgun bir zihinle ilerleyemezsiniz. 64

65 Zamanınızı Planlayın: Kendinize uygun bir çalışma planı yapın. Sağlığınıza Dikkat Edin: Sağlıklı kafanın sağlıklı vücutta olduğu unutulmamalıdır. Kendinize iyi bakarsanız çok daha iyi çalışabilirsiniz. Yeterli ve Dengeli Beslenin: Bünyenizin yoğun sınav temposuna uyum sağlayabilmesi için yediklerinize dikkat edin ve iyi uyuyun. Egzersiz Yapın: Spor yapmak vücudu zinde tutar. Unutmayın Çalışan Demir Pas Tutmaz. 65

66 Olumlu Düşünün: Başarısızlığı düşünmeyin, kendinize güvenin. Kendine güven %50 başarı demektir. Kaygı Düzeyinizi Tetikte Tutun: Kaygı düzeyinizi sizi motive edecek şekilde ayarlayın. Kaygının aşırısı da azıda zararlıdır. Kaygı düzeyinizi ayarlamakta problem yaşıyorsanız bir uzmandan yardım alın. Sınavdan Hemen Sonra Sınav Hakkında Yorum Yapmayın: O an için düzeltemeyeceğiniz geçen bir sınav hakkında yorum yapmanın size hiçbir getirisi olmayacaktır. 66

67 Eğer çalışırsanız şans kendiliğinden size yardım edecektir. Çalışmadan gelen başarı başarı değildir. Hiçbir zafere çiçekli yoldan gidilmez. Oturarak başarıya ulaşan tek varlık tavuktur. 67

68 Başarıyı hedef alın; mükemmel olmayı değil Yanlış yapma hakkınızdan vazgeçmeyin; Vazgeçerseniz, yeni şeyler öğrenme ve Gelişme olanağınızı kaybedersiniz. 68

69 69 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER!!!


"VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ 1. Saatlerce çalışma masasından kalkmadan sınava hazırlanıyorsunuz ya da bir ödevinizi yetiştirmeye çalışıyorsunuz. En." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları