Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YİBO'ların Öğrencilerin Gelişim Gereksinimlerini Karşılaması Bakımından Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında Değerlendirmesi Duygu ÇAVDAR Gökçe ÇOKAMAY.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YİBO'ların Öğrencilerin Gelişim Gereksinimlerini Karşılaması Bakımından Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında Değerlendirmesi Duygu ÇAVDAR Gökçe ÇOKAMAY."— Sunum transkripti:

1 YİBO'ların Öğrencilerin Gelişim Gereksinimlerini Karşılaması Bakımından Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında Değerlendirmesi Duygu ÇAVDAR Gökçe ÇOKAMAY M. Osman ÇETİNER Prof. Dr. Figen ÇOK

2 Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği’nin dördüncü maddesine göre Yatılı İlköğretim Bölge Okulları nüfusu az, dağınık, okulu bulunmayan veya ilköğretim hizmetlerinin götürülemediği yerleşim yerlerindeki zorunlu öğrenim çağındaki öğrencilerin parasız yatılı, çevresindeki öğrencilerin gündüzlü olarak eğitim-öğretim gördükleri okullar olarak tanımlanmıştır. Buna göre yatılı ve pansiyonlu ilköğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin; barınma, beslenme, tedavi ve ilaç giderlerinin tamamı devlet tarafından karşılanır. Ayrıca, bu öğrencilere kanunda ön görülen miktar kadar da harçlık verilir.

3 Tarihsel Gelişim 1942 yılına kadar… Üç sınıflı eğitmenli, geri kalanı da beş sınıflı öğretmenli veya öğretmenli eğitmenli okullar ve “Köy Bölge Okulları” 1958 yılında metre karelik bir alan üzerine bölge yatılı erkek okulu inşası, 1959 Mart ayında Afganistan’dan gelen 9 öğrenciyle yatılı okul olarak eğitim, öğretim yılıyla beraber yatılı kız öğrencilerinde alınmasıyla ilk yatılı ilköğretim bölge ve pansiyonlu ilköğretim okulları temeli (Adana, Ceyhan, Mustafabeyli Kasabası), 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 25. ve 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununun 9 uncu maddesi, 1962 yılında, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununa göre hazırlanan “Bölge okulları Yönetmeliği”nin 1.maddesi öğretim yılında sekiz yıllık zorunlu öğretim uygulamasının başlatılması ile birlikte yatılı ilköğretim bölge okulları daha da önem kazanması

4 TOPLAM: 551 (MEB, 2011)

5 Bu araştırmada Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında öğrenim gören bir grup öğrencinin ve görev yapan bir grup öğretmenin çocuklara ve YİBO okullarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma YİBO’lardaki öğrenim gören öğrencilerin gelişim gereksinimleri ile ilgili sorunlarını anlayıp karşılaştıkları zorluklara ilişkin önlemler alınması konusunda farkındalık yaratması bakımından önemlidir.. AMAÇ ÖNEM

6 YÖNTEM Yibo’larda öğrenim gören öğrenci ve öğretmenlerden elde edilen görüşlere dayalı olarak sürdürülen betimleyici bir çalışmadır. Araştırma grubu Muş iline bağlı 2 YİBO’daki 4-8. sınıf arası 135 öğrenci ve 19 öğretmen Veri toplama araçları YİBO öğrencilerine uygulanan Muş Milli Eğitim Müdürlüğü’ne ait bir değerlendime anketi

7 VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ Öğrencilerden ve öğretmenlerden alınan verilerin yüzdelik frekans dağılımları oluşturulmuştur.

8 Ankette Yer Alan Sorular Sınıfta projeler ve performans görevleri, ürün dosyası hazırlama, öz ve akran değerlendirme gibi uygulamalar Derslerde, öğretmenlerin anlatımı yanında farklı etkinlikler yapılması Okulda kantin/yemekhane Okulda uygulanan veli memnuniyet anketinden öğrencinin haberdarlığı Okulu tanıtma çalışmaları Sınıfta haritalar, küre, kitaplar vb. ders araç gereçleri Okulda tuvaletlerin temizliği/temizlik hizmetleri Okulda, boya rengi seçimi, kıyafet seçimi gibi kararlara katılabilmek için demokratik biçimde oluşturulmuş sınıf temsilciliği, Okul Öğrenci Meclisi gibi çalışmalar Sınavlarda derslerde işlenilen konular ve yapılan faaliyetlerle ilgili sorular Okulda ve çevrede diğer çocuklar ve/ya büyükler kötü ve uygunsuz davranıp şiddet uyguladığında (dövme, tartaklama, hakaret, aşağılama, vücudun özel yerlerine dokunma, diğer çocukları da kötü davranmaya zorlama, dayılanma, vb) okuldan nasıl yardım alınacağı konusunda bilgili olma

9 Okul yönetiminin olumlu davranışlarımızı ve çalışmalarımızı destekleyici ve takdir edici uygulamaları Rehberlik saatinde rehberlik etkinlikleri E-Okul uygulamaları Güvenlik hizmetleri Okulda, yangın, sel, deprem vb doğal afet, saldırı, büyük kavga gibi riskli bir olay olduğunda ne yapılacağına dair bilgili olma Öğretmen-Öğrenci ilişkileri/Öğrenci gereksinimlerinin belirlenmesi Akademik başarının artmasına yönelik çalışmalar Okulda sosyal, sanatsal, kültürel, sportif etkinlikler Sağlık hizmetleri Laboratuvar, kütüphane, müzik ve görsel sanatlar dersliği, çok amaçlı salon gibi çeşitli yerler Sınıflardaki materyaller

10 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ TEMİZLİK HİZMETLE Rİ/TUVALE T TEMİZLİĞİ Öğretmen15,3823,0834,62026,92 Öğrenci2,2220,7431,8518,5226,67 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ GÜVENLİK HİZMETLERİ Öğretm en Öğrenci

11 Öğrencilerin Temel İhtiyaçlarına Yönelik Okulun Sunduğu Olanaklar Temizlik HizmetleriYeme-İçme HizmetleriOkulun Güvenliği Temizlik görevlilerinin yetersizliği Aşçı tarafından ve belirli bir sisteme göre hazırlanan yemekler İlçenin güvenli oluşuna güvenme Çocukların temizlik malzemelerini gereksiz ve özensiz kullanımı Üç öğün yemekNöbetçi öğretmenlerin güvenliği sağlayışı Okul içi ve tuvaletlerin her an temizlenmesi Lezzetli yemeklerGüvenlik önlemleri yetersiz Aileden özbakım becerilerinin öğrenilmemesi Kurubaklagil ve Sebze yemeklerinin ağırlıklı olması, et türlerinin az oluşu sabaha karşı arası bir güvenlik görevlisi Hizmetlilerin temizlik işlerini öğrencilere yaptırması Çocukların canlarının istediği kadar yemek yiyebilmesi Kamera sistemi (yalnızca bir okulda)

12 Temizlik HizmetleriYeme-İçme HizmetleriGüvenlik Hizmetleri Hijyenin olmamasıAilelerinde görmedikleri yemekler arası güvenlik görevlisi Sabah akşam ve ders aralarında temizlik yapılması Yeterli çeşit ve öğün yemek çıkması Akşam belleticileri Öğrencilerin bireysel temizliklerinde gözlenen sıkıntılar Yemeklerin aynı tür çıkması, sunulan yemeklerin sınırlı olması Kazan görevlisi Sağlığa uygun ama çocukların sevmediği yemekler Büyük bir güvenlik açığı

13 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ YEMEK HİZMETLERİ Öğretm en Öğrenci YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ SAĞLIK HİZMETLERİ Öğretm en Öğrenci ,96

14 YİBO’larda Çocuklara Sunulan Sağlık Hizmetleri YeterliYetersiz 2-3 ay da bir doktor genel tarama için doktorun gelmesi Hemşire olması fakat rapor ya da izin alarak yerinde bulunmaması Diş macunu ve diş fırçası okul tarafından karşılanması, bit ilacının sürekli bulundurulması Saat 8.30 dan, 15.00’a kadar hemşirenin olması Acil bir durum olduğunda şoförün sağlık ocağına götürmesi Hemşire sadece çocuk hasta olduğunda ilgilenmesi 24 saat revirin açık olmasıÇağ dışı teknikler kullanılması Aşıların düzenli takip edilmesiÇocukların hemşireden korkması İlk müdahaleler ve ilaç kontrolleri revirde hemşire tarafından yapılması, ihtiyaç durumunda okul taşıtı aracılığıyla sağlık ocağı ya da devlet hastanesine gidilmesi Bir rahatsızlığı olan çocukların saat 15.00’da hastaneye toplu götürülmesi Öğrencilerin sağlık ocağına gönderilmesi

15 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ ŞİDDET, UYGUNSUZ DAVRANIŞLA BAŞETME BECERİLERİ VE ENGELLEYİCİ UYGULAMAL AR Öğretm en 34,6211,5426,927,6919,23 Öğrenci3,722,2227,4119,227,41 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ REHBERLİK HİZ METLERİ (Eğitsel/kişis el/mesleki rehberlik ort.) Öğretm en Öğrenci

16 Okul Rehberlik Biriminin Yaptığı Çalışmalar YeterliYetersiz İletişim, madde kullanımı, verimli ders çalışma yöntemleri, ergenlik dönemi ve davranışlarla ilgili öğrenci seminerler Rehber öğretmenin olmaması Önleme ve çözüme yönelik çalışmalarİdareci isterse rehber öğretmenin müdahalede bulunması 2-3 hafta da bir rehberlik dersinin ve değerlendirme testleri Rehberliğin 2. kademe odaklı çalışması Yönlendirme çalışmalarıyla okullar ile ilgili bilgilerin verilmesi Sorunlu öğrencilerle bireysel görüşmeler yapılması Öğretmenlerle konsültasyon çalışması yapılması Öğrenci sayısının fazla olmasıyla yeterli olmayan rehberlik çalışmalarının olması RAM ya da sağlık kuruluşlarına yönlendirme yapılması Kağıt üzerinde var olan ancak yapılmayan uygulamalar Sosyal aktiviteleri artırmaya yönelik çalışmalar Kişisel rehberlik, velilere yönelik rehberlik, kız erkek için ayrı ayrı rehberlik, grup rehberliği

17 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ AKADEMİK BAŞARIYI ARTIRMAYA YÖNELİK ÇALIŞMALAR Öğretm en Öğrenci YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ SOSYAL/SAN ATSAL/KÜLTÜ REL/SPORTİF FAALİYETLER Öğretm en Öğrenci

18 YİBO’da Eğitim Gören Öğrencilerin Akademik Başarılarına İlişkin Gözlemler Başarılı olma nedenleriBaşarısız olma nedenleri Ailenin ilgili olmasıKızların bir an önce evlenme isteği Öğretmen-öğrenci ilişkilerinin sıcak olmasıAilenin okutmayacağı düşüncesi Öğretmenlerin özverisiAile ilgisizliği-ailenin okula gelip gitmemesi Öğretmenin motivasyon sağlamasıKültürel iklim Rol modeli kişinin başarılı olmasıÇalışmaya yönelik isteksizlik Rehberlik servisinin çok iyi çalışmasıTürkçe’yi sonradan öğrenme Törenlerde başarılı öğrencilerin onure edilmesi kaynaklı motivasyon Rol modeli kişinin başarısız olması Okulun sağladığı olanaklar (Kurslar, etütler, ders dışı zamanlarda soru çözümleri) Yaşlarına göre çok daha büyük problemlerin varlığı ile birlikte derse olan ilginin azalması

19 Başarılı olma nedenleriBaşarısız olma nedenleri İlköğretim 1. kademeyi köyde okuma (birleştirilmiş sınıflar, öğretmen sıkıntısı) İlköğretim 1. kademeyi köyde okuyanların kaynaşamaması

20 YOKLUK YÜZDESİ VARLIK YÜZDESİ İŞLEVSELLİ K YÜZDESİ PAYLAŞIM YÜZDESİ YARARL YÜZDESİ ÖĞRETMENL ERİN ÖĞRENCİ GELİŞİM DURUMU ve GEREKSİNİM LERİNİ GÖZ ÖNÜNDE BULUNDUR MASI Öğretm en Öğrenci

21 Öğretmen Rubriğine göre; YİBO’larda kayıt kabul alanında nüfusa kayıtlı olmayan 6-14 yaş grubu kız-erkek tüm çocukların okula kazandırılmasına yönelik planlamalar %42.31 oranında bulunmaktadır ve bu çalışmalardan %23.08 oranında yarar sağlanmaktadır.

22 Sonuç ve Öneriler… Temizlik hizmetlerinin yokluğu öğretmenlerce daha fazla algılanmaktadır. Bu durum aynı zamanda güvenlik hizmetleri ile ilgili paylaşım konusunda da görülmektedir. Ancak daha fazla oranda öğretmen güvenlik hizmetlerinin yararlı olduğunu belirtmiştir. Öğretmen rubriğine bakıldığında okulun yakın çevresindeki riskli durumlar ve korunma hakkında çocukların ve velileri bilgilendiren öğretmen yüzdesinin (3.85) oldukça az olduğu görülmektedir.

23 Okullardaki beslenme hizmetlerinin sağlıklı ve yararlı olduğunu belirten öğretmen öğrenci oranı yarı yarıya olduğu görülmektedir. Buna göre beslenme hizmetlerinin yararlılığını öğretmenler daha çok belirtmişlerdir. Sunulan sağlık hizmetlerinin yokluk değerlerine bakıldığında sağlık hizmetlerinin yokluğu-eksikliği öğretmenlerce daha çok farkedilen bir durumdur denilebilir.

24 Öğretmen ve öğrenci rubrikleri rehberlik hizmetleri boyutunda karşılaştırıldığında öğretmenler rehberlik derslerinde yapılacak faaliyetler için öğrencilerin görüşlerini aldıklarını öğrencilere göre daha az belirtmişlerdir. Buna göre rehberlik saatlerinde yapılan faaliyetlerdeki paylaşıma ilişkin öğrenci algısının daha olumlu olduğu, öğretmenlerin rehberlik derslerine ilişkin ideal algılarının daha yüksek olduğu yorumu getirilebilir. Şiddet, zorbalık gibi durumlar karşısında yüksek oranda öğrenci başetme becerilerinin (arkadaşından – idareciden- öğretmenden yardım alma) varlığını belirtirken, bu durumlara yönelik engelleyici uygulamaların varlığını belirten öğretmen yüzdesi az görünmektedir. Dolayısıyla önleyici hizmetlerin yetersiz kaldığı daha çok müdahale edici hizmetlerin olduğu söylenebilir.

25 Sanatsal, kültürel, sportif faaliyetlerin yokluğunu belirten öğrenci yüzdesi öğretmen yüzdesinden daha fazla görülmektedir. Öğrencilerin oyun ihtiyacını da karşılayan bu faaliyetlerin yokluğu öğrenciler tarafından daha çok hissedildiği söylenebilir. Öğretmenler eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğrenci gelişim durumu ve gereksinimlerini göz önünde bulundurduklarını belirtirken, öğrenciler öğretmenlerin bu davranışını yararlı bulduklarını belirtmelerinin yanında bu durumun varlığını öğretmen yüzdelerine göre daha az oranda belirtmiştir.

26 Türkiye’de çok fazla sayıda YİBO bulunmaktadır. Dolayısıyla öğrenci sayısı da fazladır. Bu durum göz önüne alınarak YİBO’lara yönelik gerekli araştırmalar yapılarak eğitim politikaları oluşturulmalıdır. ( BUNLARI YAPTIKTAN SONRA TIKANDIIIM NOLLURR YARDIM EDİNN.. YAZAMIYORUM :s )

27 Onların Gülümsemesini Görmezden Gelebilir miyiz???

28

29

30 Çocukların Gelişim Gereksinimlerinin Daha İyi Karşılandığı Okullara Ulaşılması Dileğiyle…


"YİBO'ların Öğrencilerin Gelişim Gereksinimlerini Karşılaması Bakımından Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri Bağlamında Değerlendirmesi Duygu ÇAVDAR Gökçe ÇOKAMAY." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları