Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Eğitimi SERTİFİKA PROGRAMI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Eğitimi SERTİFİKA PROGRAMI."— Sunum transkripti:

1

2 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Eğitimi SERTİFİKA PROGRAMI

3 ÖĞRENME – ÖĞRETME KURAM ve MODELLERİ-II

4 ÇOKLU ZEKA KURAMI ( GARDNER)

5 Farklı nedenlerle hasar görmüş beyinleri inceleyen Prof. Howard Gardner, insan beyninin farklı bölümlerden oluştuğu ve her bölümün özel işlevlere sahip olduğu gerçeğinden yola çıkarak çoklu zeka teorisini ortaya atmış ve insanların tek bir zekaya sahip oluğu IQ denilen anlayışı kırmıştır. Farklı nedenlerle hasar görmüş beyinleri inceleyen Prof. Howard Gardner, insan beyninin farklı bölümlerden oluştuğu ve her bölümün özel işlevlere sahip olduğu gerçeğinden yola çıkarak çoklu zeka teorisini ortaya atmış ve insanların tek bir zekaya sahip oluğu IQ denilen anlayışı kırmıştır. ÇOKLU ZEKA TEORİSİ

6 Çoklu Zeka Teorisi Nedir ? Çoklu zeka teorisi, bütün çocukların sahip oldukları doğal ve gizil güçleri, potansiyelleri ve yeteneklerini bulmayı ve onları geliştirmeyi vurgulayan bir eğitim felsefesi olarak ortaya çıkmıştır. Çoklu zeka teorisi, bütün çocukların sahip oldukları doğal ve gizil güçleri, potansiyelleri ve yeteneklerini bulmayı ve onları geliştirmeyi vurgulayan bir eğitim felsefesi olarak ortaya çıkmıştır.

7 Prof. GARDNER’ a göre zeka, değişen dünyada yaşamak ve değişimlere uyum sağlamak amacıyla her insanda kendine özgü bulunan yetenekler ve beceriler bütünüdür, yaşadığınız toplumda faydalı şeyler yapabilme kapasitesidir Prof. GARDNER’ a göre zeka, değişen dünyada yaşamak ve değişimlere uyum sağlamak amacıyla her insanda kendine özgü bulunan yetenekler ve beceriler bütünüdür, yaşadığınız toplumda faydalı şeyler yapabilme kapasitesidir

8 Zekaya İlişkin Eski Anlayış Zeka doğuştan kazanılır, sabittir ve bu nedenle de asla değiştirilemez. Zeka doğuştan kazanılır, sabittir ve bu nedenle de asla değiştirilemez. Zeka, niceliksel olarak ölçülebilir ve tek bir sayıya indirgenebilir. Zeka, niceliksel olarak ölçülebilir ve tek bir sayıya indirgenebilir. Zeka, öğrencileri belli seviyelere göre sınıflandırmak ve onların gelecekteki başarılarını tahmin etmek için kullanılır. Zeka, öğrencileri belli seviyelere göre sınıflandırmak ve onların gelecekteki başarılarını tahmin etmek için kullanılır. Zeka, gerçek hayattan soyutlanarak (yani, belli zeka testleri ile) ölçülür. Zeka, gerçek hayattan soyutlanarak (yani, belli zeka testleri ile) ölçülür. Bir bireyin kalıtımla birlikte getirdiği zeka kapasitesi iyileştirilebilir, geliştirilebilir, değiştirilebilir. Bir bireyin kalıtımla birlikte getirdiği zeka kapasitesi iyileştirilebilir, geliştirilebilir, değiştirilebilir. Zeka, herhangi bir performansta, üründe veya problem çözme sürecinde sergilendiğinden sayısal olarak hesaplanamaz. Zeka, herhangi bir performansta, üründe veya problem çözme sürecinde sergilendiğinden sayısal olarak hesaplanamaz. Zeka, çoğuldur ve çeşitli yollarla sergilenebilir. Zeka, çoğuldur ve çeşitli yollarla sergilenebilir. Zeka, öğrencilerin sahip oldukları gizli güçlerini veya doğal potansiyellerini anlamak ve onların başarmak için uygulayabilecekleri farklı yolları keşfetmek için kullanılır. Zeka, öğrencilerin sahip oldukları gizli güçlerini veya doğal potansiyellerini anlamak ve onların başarmak için uygulayabilecekleri farklı yolları keşfetmek için kullanılır. Zeka, gerçek hayat durumlarından veya koşullarından soyutlanamaz. Zeka, gerçek hayat durumlarından veya koşullarından soyutlanamaz www.albayrakegitim.com Zekaya İlişkin Yeni Anlayış

9 www.albayrakegitim.com Zeka, testlerle ölçülemeyecek kadar karmaşık yapıdadır. Gerçek yaşamda karşılaştığı problemleri çözemeyen bir kişinin, zeka testlerindeki sayısal ya da sözel problemleri çözüyor oluşu çok önemli değildir.

10 Garner, yapmış olduğu çalışmalar doğrultusunda insanlarda 8 farklı zeka alanının olduğunu ortaya koymuştur. Garner, yapmış olduğu çalışmalar doğrultusunda insanlarda 8 farklı zeka alanının olduğunu ortaya koymuştur www.albayrakegitim.com

11 201 Çoklu ZEKA ALANLARI

12 DİNLEME BECERİSİ YÜKSEKTİR KELİME OYUNLARINI SEVER İYİ BİR FIKRA ANLATICISIDIR KİTAPLARLA İÇ İÇEDİR İYİ BİR KELİME HAZNESİ VARDIR SÖZEL OLARAK İYİ İLETİŞİM KURAR www.albayrakegitim.com

13 MESLEKFİİLDERS Öğretmen Gazeteci Yazar Şair Çevirmen Avukat Edebiyatçı Oyun yazarı Yayıncı Hatip Eğitim bilimci Komedyen Romancı Tanımla Listele Görüş Formüle et Yeniden ifade et Tartış Şiir, makale yaz Sunu yap Slogan Bul Röportaj Yap Mektup Yaz Talk-Show Sun Türkçe Yabancı Dil Dilbilgisi Sosyal Bilgiler Dil Kulübü Okul Gazetesi Yıllık Kütüphane Hikayeler Dergiler Çizgi Roman Kelime Oyunları Senaryo Yazma DERS DIŞI www.albayrakegitim.com

14 RESİMLERDEN DAHA FAZLA ÖĞRENİRLER HARİTA, TABLO VE DİYAGRAMLARI KOLAYLIKLA OKUR ARKADAŞLARINA ORANLA DAHA ÇOK HAYAL KURAR RESİM, SANAT ETKİNLİKLERİNDEN HOŞLANIR YAŞINA ORANLA DAHA İYİ ŞEKİL ÇİZER. GÖRSEL SUNULARI (FİLM, SLAYT) TERCİH EDER. BULMACA ÇÖZMEKTEN HOŞLANIR ÜÇ BOYUTLU YAPILAR KURMAKTAN HOŞLANIR (LEGO) NESNELERİN YERİNİ BİLİR www.albayrakegitim.com

15 MESLEKFİİLDERSDERS DIŞI Kaşif Mimar Mühendis Mekanikçi Görsel Sanatlar Gemici Satranç uzmanı Gezgin Fotoğrafçı Ressam Dekoratör Geometri uzmanı Çiz Hayal et Şekil yap İnşa et Resmini yap Poster yap Örnekle Boya Düzenle Görsel ayrıntı hatırla Dekore et Renklendir Sanat Resim İş- Teknik Fen Bilgisi Satranç kulübü Fotoğrafçılık Resim kursu El sanatları Üç boyutlu çalış Koleksiyonlar Legolar Bloklar Haritalar Renkli kalemler Kuklalar Karikatür Model yapma www.albayrakegitim.com

16 SOYUT VE KAVRAMSAL DÜŞÜNEBİLİR ZİHİNDEN İŞLEMLERİ KOLAYCA YAPAR GÜÇLÜ BİR MUHAKEMESİ VARDIR KATEGORİLERİ, İLİŞKİLERİ FARKEDER, AÇIKLAR BİLGİLER ARASINDA BAĞLANTILAR KURAR RAKAMLARLA İLGİLİ İŞLEMLERİ YAPMAKTAN HOŞLANIR MATEMATİK OYUNLARDAN ZEVK ALIR SEBEP-SONUÇ İLİŞKİLERİN KOLAYCA ANLAR www.albayrakegitim.com

17 MESLEKFİİLDERSDERS DIŞI Bilim Adamı Mühendis Bilgisayar programcısı İstatistikçi Yargıç Mucit Matematikçi Muhasebeci Ekonomist Satın alma görevlisi Tahmin Et Uygula Karşılaştır Hipotez kur Problem yaz Şifrele Sınıfla Çözümle Hesapla Keşfet Dene Sor Akıl yürüt Matematik Fen bilgisi Fizik Hayat Bil. Bilgisayar kulübü Ölçme birimi Legolar Hesap makineleri Bilmeceler Oyun kartları Oyuncak paralar Bulmacalar Strateji oyunları Deney yapma Yap- boz www.albayrakegitim.com

18 BAŞKALARINI DÜŞÜNÜR SOSYAL İLİŞKİ KURMAKTAN HOŞLANIR. DOĞAL BİR LİDER OLARAK GÖRÜNÜR. PROBLEMİ OLAN ARKADAŞLARINA ÖĞÜTLER VERİR. ORGANİZASYONLARIN BAŞ ELEMANIDIR. BİR ŞEYLER ANLATMAKTAN HOŞLANIR. DİĞER ÇOCUKLARLA OYNAMAKTAN HOŞLANIR. İKİ YA DA DAHA FAZLA YAKIN ARKADAŞI VARDIR. DİĞERLERİ ONU ARKADAŞLIK İÇİN ARAR www.albayrakegitim.com

19 MESLEKFİİLDERSDERS DIŞI İş adamı Dini lider Öğretmen Organizatör Politikacı satıcı danışman Antropolog Sosyolog Parti Lideri Pazarlamacı Gözle Paylaş Değiştir Tartış Katıl Görüş İş birliği yap yardım et Öğret Takım Kur Yönlendir Arabulucu ol Empati kur Çatışma çöz İkna et Hayat bilgisi Sosyal bilgiler Halk oyunları Beden eğitimi Öğrenci konseyi Kol çalışmaları Takım oyunları İzci kampları Grup projeleri kukla gösterisi Tartışma grubu Mektup arkadaşı Gezi yarışmaya katılma Tiyatro Ders Çalıştırma Beyin Fırtınası kulüp kurma www.albayrakegitim.com

20 HATALARINDAN VE BAŞARILARINDAN ÖĞRENEBİLİR BAĞIMSIZLIK DUYGUSU GÜÇLÜDÜR GÜÇLÜ VE ZAYIF YÖNLERİ TANIR GERÇEKÇİ AMAÇLAR OLUŞTURUR BAŞKALARINA ANLATMADIĞI HOBİSİ VARDIR. KENDİNİ İYİ MOTİVE EDER KENDİ BAŞINA TERCİH EDER. NE HİSSETTİĞİNİ DOĞRU BİR ŞEKİLDE SÖYLER. ÖZ SAYGISI YÜKSEKTİR www.albayrakegitim.com

21 MESLEKFİİLDERSDERS DIŞI Psikolog Dini Lider Araştırmacı Kuramcı Felsefeci Şair İlahiyatçı Zanaatçı Yazar Dinle Anla Ölç Değerlendir Eleştir Hedef oluştur İfade et Günlük yaz Amaç belirle Hayal et Bireysel çalış Düşün Duyumsa Planla Sessiz kal Kompozisyon Matematik Türkçe Din Bilgisi Resim İlgi grupları Bilgisayar Bulmacalar Filmler Okuma köşeleri Kişisel öğretim El sanatları www.albayrakegitim.com

22 DOĞA OLAYLARINA MERAKLIDIR HAYVANLARA KARŞI ÇOK MERAKLIDIR AÇIK HAVADA OLMAKTAN HOŞLANIR BAHÇE İŞLERİNİ SEVER VARLIKLARI SINIFLANDIRMAYA MERAKLIDIR. FARKLI BİTKİ VE HAYVANLARA İLGİ DUYAR ÇEVRE KİRLİLİĞİNE DUYARLIDIR DOĞA DERGİLERİNİ VE BELGESELLERİ İZLER DOĞAYLA BAŞBAŞA KALMAYI SEVER www.albayrakegitim.com

23 MESLEKEYLEMDERSDERS DIŞI Ziraat Mühendis Çiçekçi Zoolog Bahçıvan Ziraat teknisyeni Biyolog Jeolog Veteriner Çevre bilimci Peyzaj mimarı Bitki bilimci Hayvan terbiyecisi Gözle Tahmin et Sınıflandır Kategorize et Çözümle Fotoğraf çek Seyahat et İzle Bitki yetiştir Hayvan eğit Koleksiyon yap Araştır Keşfet Hayat Bilgisi Fen Bilgisi Matematik Sağlık Türkçe Doğa gezisi Müze gezisi Piknik yapma Koleksiyon yapma İzcilik Dağcılık Kamp yapma Su altı İnceleme Akvaryum bakımı Fotoğrafçılık www.albayrakegitim.com

24 DUYGULARINI BELİRGİN OLARAK VUCUT DİLİYLE İFADE EDER BOYA VE HAMURLA OYNAMAYI SEVER NESNELERİ PARÇALAYIP BÜTÜNLEŞTİRMEYİ SEVER BİR VEYA DAHA FAZLA SPORLA UĞRAŞIR KÜÇÜK KAS GELİŞİMİ MÜKEMMELDİR UZUN SÜRE OTURDUĞUNDA ELLERİ VE AYAKLARIYLA OYNAR YERİNDE DURAMAZ www.albayrakegitim.com

25 MESLEKFİİLDERSDERS DIŞI Atlet Dansçı Aktör Balerin Heykeltıraş Pantomimci Balet Mim sanatçısı Cerrah Koreograf Sihirbaz Göster Öğret Ayarla Parçalara ayır Yap Dene Rol oyna Yapı oluştur Alan gezisi yap Modelini yap Jimnastik Beden Eğitimi Yüzme Tiyatro Drama Spor takımı Kukla oyunu Aerobik Kil çalışmaları Mim sanatı Beden dili Vücut geliştirme El sanatları www.albayrakegitim.com

26 ÇEVRESEL GÜRÜLTÜLERE DUYARLIDIR ŞARKILARIN MELODİLERİNİ HATIRLAR GÜZEL ŞARKI SÖYLER MÜZİK ALETİ ÇALAR VURMALI ALETLERDEN HOŞLANIR RİTMİK KONUŞUR YA DA HAREKET EDER FARKINDA OLMADAN MIRILDANIR ÇALIŞIRKEN MASAYA VURARAK RİTİM TUTAR MÜZİK DİNLEYEREK ÇALIŞIR ÖĞRENDİĞİ ŞARKILARI SINIFTA SÖYLER www.albayrakegitim.com

27 MESLEKFİİLDERSDERS DIŞI Müzik Öğretmeni Besteci Bando elemanı Tiyatrocu Şarkıcı Söz yazarı Müzik aleti yapımcısı Udi, gitarist vs. Müzik marketi sahibi Bestele Kaydet Şarkı sözü yaz Ritim tut Mırıldan Şarkı söyle Nota yaz Islık çal Ayaklarını vur Melodi tanı Enstrüman tanı Müzik Drama Fen bilgisi Beden Eğitimi Matematik Orff Programı Bando Orkestra Müzik kolu Koro Gitar kulübü Aerobik Şarkılar Müzikal geziler Misafir şarkıcılar www.albayrakegitim.com

28 Çoklu Zeka Teorisinin İlkeleri 1. İnsanlar çok farklı zeka türlerine sahiptir. Örnek: Bir futbolcu hem Görsel - Mekansal hem de Kinestetik – Bedensel Zekasını etkili bir biçimde kullanabilir. Bu zekalara ek olarak Sosyal Zekayı da güçlü olarak kullandığında başarılı bir teknik direktör olabilir. Örnek: Bir futbolcu hem Görsel - Mekansal hem de Kinestetik – Bedensel Zekasını etkili bir biçimde kullanabilir. Bu zekalara ek olarak Sosyal Zekayı da güçlü olarak kullandığında başarılı bir teknik direktör olabilir. 1. Her insan aktif olarak kullandığı zekaları ile özel bir karışıma sahiptir. Her insanın kendine özgü bir zeka profili vardır. 2. Zekaların her biri insanda farklı bir gelişim sürecine sahiptir. 3. İnsandaki zekalar tanımlanabilir ve geliştirilebilir.

29 4. Her bir zeka hafıza, dikkat, algı ve problem çözme açısından faklı bir sisteme sahiptir. 5. Bir zekanın kullanımı esnasında diğer zekalardan da faydalanılabilir. 6. Kişisel altyapı, kültür, kalıtım, inançlar zekaların gelişimi üzerinde etkiye sahiptir. 7. Şu anda bilinen zeka türlerinden daha farklı zekalar da olabilir. Çoklu Zeka Teorisinin İlkeleri

30 ZEKA ALANLARININ GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER ZEKA ALANLARININ GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Bireylerde belirtilen zekaların gelişimi de farklılıklar göstermektedir. Armstrong zekaların gelişmesinde avantaj ya da dezavantaj yaratan çevresel etkenleri şu şekilde sıralamıştır: Bireylerde belirtilen zekaların gelişimi de farklılıklar göstermektedir. Armstrong zekaların gelişmesinde avantaj ya da dezavantaj yaratan çevresel etkenleri şu şekilde sıralamıştır: 1- Kaynaklara ulaşım şansı: Örneğin aile fakirse ve keman, piyano gibi müzikal zekayı geliştirecek enstrümanlar olmadığından bu zekanın güçlenmesi zorlaşabilir. 1- Kaynaklara ulaşım şansı: Örneğin aile fakirse ve keman, piyano gibi müzikal zekayı geliştirecek enstrümanlar olmadığından bu zekanın güçlenmesi zorlaşabilir. 2-Tarihsel- kültürel etkenler: Okulda matematik ve fene dayalı programlar varsa ve bunlar önemseniyorsa, mantık, matematik zekası gelişir. 2-Tarihsel- kültürel etkenler: Okulda matematik ve fene dayalı programlar varsa ve bunlar önemseniyorsa, mantık, matematik zekası gelişir www.albayrakegitim.com

31 ZEKA ALANLARININ GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 3- Coğrafi etkenler: Köyde yetişmiş bir çocuk, apartmanda büyümüş bir çocuğa oranla, bedensel ve doğacı zekalarını daha çok geliştirebilir. 3- Coğrafi etkenler: Köyde yetişmiş bir çocuk, apartmanda büyümüş bir çocuğa oranla, bedensel ve doğacı zekalarını daha çok geliştirebilir. 4- Ailesel etkenler: Ressam olmak isteyen bir çocuğun ailesi onun avukat olmasını istiyorsa dil zekası desteklenecektir. 4- Ailesel etkenler: Ressam olmak isteyen bir çocuğun ailesi onun avukat olmasını istiyorsa dil zekası desteklenecektir. 5- Durumsal etkenler: Kalabalık bir ailede yaşayan bireyler sosyal anlamda, kendilerini geliştirmek için daha az zamana ihtiyaç duyarlar 5- Durumsal etkenler: Kalabalık bir ailede yaşayan bireyler sosyal anlamda, kendilerini geliştirmek için daha az zamana ihtiyaç duyarlar www.albayrakegitim.com

32 www.albayrakegitim.com

33 SINIF: 5 DERS : Fen Bilgisi KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz? Sularda yaşam ile ilgili akış haritası şeklinde bir besin zinciri oluşturun. Yanda canlıların karadaki yaşamıyla ilgili besin zinciri verilmiştir. Resmi yorumlayan bir yazı yazın …………………………… Sence doğada olan bu dengenin korunması için yapılması gerekenleri öncelik sırasına göre yaz Özgür,bir saksının içine fasulye tohumları ekti.Bunun çimlenmesi için gerekli olan koşulları yaz Bitkisinin büyümesi için neler yapmalı?

34 Aşağıdaki resimlerde verilen iki canlının benzer ve farklılıklarını Venn şemasında göster Güneş ışığı, su, karbon dioksit ve mineralleri kullanarak besin üretiriz. Biz hangi canlıyız? Bize ne ad verilir? Sence üretici ne demektir? Tanımını yap Üretici sözcüğü yapısı bakımından nasıl sözcüktür? ……….. Aşağıda verilen canlılardan üretici olanları A-1, üretici olmayanları da A-2 kutusuna yaz. “alg, virüs, mantar, fasulye, nohut, kuş, inek, koyun, bakteri, yosun, mercimek, tavuk, arı, ıspanak, ot, menekşe” A-1A-2

35 Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? Bu düşünceye neden ulaştın ? Üreticilerin (bitkilerin) besinlerini depo etme şekilleri aşağıda verilmiştir. Bunlara örnek yazın. Kök ……… …………………………..... Yaprak ……… …………………………….. Gövde ………………………………… ………… Çiçek ……… ………………………….... Meyve ……… …………………………... Tohum ……… …………………………... Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? …………………………………….. Bu düşünceye neden ulaştın? Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın Yukarıdaki canlılar neden hazır besinleri kullanıyor? …… ……………………………………………………………………………………………………………………………….. Bu canlılara ne ad verelim? …………………………………………………………..

36 Aşağıdaki kutularda beslenme şekillerine göre hayvanlar verilmiştir. Bunların beslenmesi ile ilgili kuralı bulup birkaç örnek de siz yazın at, inek tilki, örümcek ayı Gergedanla bir tür kuş arasında iyi kurulmuş. İkisi de hayatından memnun. Bu ortak yaşamın adı nedir? Bu yaşam türünü açıkla …………………………………… ………………………………………………………. Aşağıdaki ünitemizle ilgili terimi tanımlayınız. Tüketici: ………………………………………………….. …………………………………… Bu canlılar neden güneş enerjisini kullanarak besinlerini yapamıyorlar? ……………………………………………………

37 Aynı tür bir yaşamı ben mantar ve arkadaşım algle birlikte dostluk içinde yürütüyoruz. Oluşturduğumuz ortaklığın adı nedir? ……………………………….. Aynı tür ortaklığı sürdürmeyi düşündüğün kişiler var mı? Yaz ……………………………………. Aşağıda sivrisinek ile kendin arasındaki diyalogu tamamla. - Konak: Niye canımı yakıp duruyorsun? Yeter artık! - Konakçı: Konak: Sen kendi beslenmeni sağlamak için, benim canımı yakıyorsun. - Konakçı: Konak: Senin bu yaptığına parazitlik derler. - Konakçı: Unutma ki benim bir adım daha var. Söyle bakalım. - Konak :

38 2. Çoklu zekâ kuramının ortaya koyduğu bilgileri dikkate alarak mesleğini sürdüren bir öğretmen, bu kuramın gereği olarak aşağıdakilerden hangisini yapmaya özen gösterme­lidir? (KPSS) A) Dersi sunuş biçimine öğrencilerin alışması için çaba göstermelidir. B) Öğrenciler, hazırbulunuşluk düzeylerine göre bir araya getirilerek gruplanmalıdır. C) Öğrencilerin kavrayabilmeleri için konuları tekrar tekrar anlatmalıdır. D) Farklı öğretim yöntem ve teknikleri kullanmaya çaba göstermelidir. E) Öğrenme gerçekleştiğinde pekiştireç vermelidir. D

39 3. Canlılarla ilgili kitapları okumayı seven, oyun oynarken, ders çalışırken yalnız olmayı tercih eden ve açık hava ortamlarında yapılan yürüyüşlerden hoşlanan bireyin çoklu zekâ kuramına göre hangi zekâ alanlarının daha baskın olduğu söylenebilir? (KPSS: 2008) A) Öze dönük ve doğacı B) Doğacı ve mantıksal C) Mantıksal ve sözel D) Sözel ve öze dönük E) Öze dönük ve müziksel A

40 (KPSS 2016) : Esin Öğretmen’in, “Ben ve Ailem” konusunda öğrencilerine; kendini tanıtmanın neden önemli, ev adresinin ve telefon numarasının bilinmesinin neden gerekli olduğunu sorması, çoklu zekâ kuramına göre aşağıdaki zekâ alanlarından hangisine hitap eder? A. Uzamsal B. Dilsel C. Öze dönük D. Sosyal E. Mantıksal

41 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME KURAMI

42 “oluşturmacılık”, “kurmacılık”, “bütünleştiricilik”, “yapılandırıcı öğrenme”, “yapısalcı öğrenme”, “oluşumcu yaklaşım” gibi kelime ve kavramlarla “ yapılandırmacılık ” ifade edilmektedir. Temsilcileri; Vico, Piaget, Vygotsky, Bruner, Dewey ve Glasersfeld’dir

43 Bu düşünceye göre; öğrenci çevreyle etkileşim sonucunda yeni kazandığı bilgileri daha önceden sahip olduğu bilgilerle karşılaştırarak yorumlar ve anlamlı hale getirerek zihnine yerleştirir

44 Yapılandırmacılar, Ne Öğretilmeli??? DEĞİL ! Birey Nasıl Öğrenir??? Sorusu ile ilgilenmektedirler.

45 Yapılandırmacı yaklaşım, bilginin doğası ile ilgili bir kavram olarak ortaya çıkmıştır. Bu yaklaşımda, öğrenilen bilginin transfer edilmesi ve yeniden yapılandırılması söz konusudur

46 Geleneksel Görüş Yapılandırmacı Görüş Bilgi, bireylerin dışındadır ve öğretmenlerden öğrencilere aktarılır. Bilgi, kişisel anlama sahiptir. Bireysel olarak öğrenciler tarafından oluşturulur. Öğrenciler duyduklarını ve okuduklarını öğrenirler. Öğrenme daha çok öğretmenin iyi anlatmasına bağlıdır. Öğrenciler kendi bilgilerini oluştururlar. Duyduklarını ve okuduklarını önceki öğrenmelerine ve alışkanlıklarına dayalı olarak yorumlarlar. Öğrenme, öğrenciler öğretilenleri tekrar ettiği zaman başarılı olur. Öğrenme, öğrenciler kavramsal anlamayı gösterebildiklerinde başarılıdır

47 YAPILANDIRMACI ÖĞRENMENİN TEMEL İLKELERİ Öğrenme aktif bir süreçtir Öğrenme aktif bir süreçtir İnsanlar öğrenirken, öğrenmeyi öğrenir. İnsanlar öğrenirken, öğrenmeyi öğrenir. Anlam oluşturmanın en önemli eylemi zihinseldir Anlam oluşturmanın en önemli eylemi zihinseldir Öğrenme ve dil iç içedir. Öğrenme ve dil iç içedir. Öğrenme sosyal bir etkinliktir Öğrenme sosyal bir etkinliktir Sinan KOÇYİĞİT237

48 YAPILANDIRMACI ÖĞRENMENİN TEMEL İLKELERİ Öğrenme yaşantımızla bağlantılıdır. Öğrenme yaşantımızla bağlantılıdır. Öğrenmek için önceki bilgimize ihtiyaç vardır. Öğrenmek için önceki bilgimize ihtiyaç vardır. Öğrenme için zamana gerek vardır. Öğrenme için zamana gerek vardır. Motivasyon öğrenmede anahtar öğedir. Motivasyon öğrenmede anahtar öğedir Sinan KOÇYİĞİT238

49 Yapılandırıcılığın Çeşitleri 1. Bilişsel Yapılandırmacılık (Piaget) Piaget’e göre anlama zihinsel bir yapıdır, yaşantılarla oluşur. Yeni bilgi bireyin ön bilgileri ile çelişmiyorsa özümsenir ve yeni bir bilişsel denge oluşur. Bilişsel gelişim de bu denge sonucu oluşur. Yeni bir bilgi bireyin önceki yapıları ile uyuşmadığında ise zihinsel dengesizlik oluşur

50 Bu anlayoşa göre öğrenme şu şekilde gerçekleşir: Özümleme Özümleme Yerleştirme Yerleştirme Zihinde yapılanma (Zihinsel Denge) Zihinde yapılanma (Zihinsel Denge) Sürekli özümleme Sürekli özümleme Oluşturmacılık (Kendi Kendine Sorular Üretme) Oluşturmacılık (Kendi Kendine Sorular Üretme)

51 2. Sosyal Yapılandırmacılık (Vygotsky ) B Çocuklar dış dünyadaki insanlar arasında geçen etkileşimi izler, diğerleri ile etkileşim kurarlar ve tüm bu etkileşimleri kendi gelişimleri için kullanırlar. Bu yaklaşımda eğitimin rolü bireyi sosyal ortamdaki karmaşık etkinlikler için hazırlamaktır. Biliş, sosyal etkileşimlere dayalı olarak gelişir. Bu nedenle bilginin aktarılması soru sorma, araştırma, problem çözme gibi öğrenci faaliyetleri ile gerçekleşmektedir

52 Radikal Yapılandırmacılık Radikal yapılandırmacılık sosyal etkileşimin önemini inkâr etmemekle birlikte, anlamanın sosyal bir etkileşimle aktarılamayacağını ve kişisel gayret ve beceriyle herkesin kendi anlayışını kendisinin oluşturması gerektiğini vurgular. Radikal yapılandırmacılık sosyal etkileşimin önemini inkâr etmemekle birlikte, anlamanın sosyal bir etkileşimle aktarılamayacağını ve kişisel gayret ve beceriyle herkesin kendi anlayışını kendisinin oluşturması gerektiğini vurgular. Hiç kimse aynı deneyim ve yaşantıya sahip olamaz. Bu yüzden kimsenin ortak bir bilgi alanı oluşamaz. Öğrenmenin ve gelişmenin hayat boyu süreceğini savunur. Öğrenmenin ve gelişmenin hayat boyu süreceğini savunur

53 4) Eleştirel Yapılandırmacılık: Her birey önüne gelen bilgiyi eleştirel bir yapıyla karşılamalıdır

54

55

56 Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı - Gerçek durumdan alınan zengin bir öğrenme çevresi oluşturulmalıdır. - Ortam, öğrencilerin kendi öğrenme stratejisini düzenleyebileceği ve kendi çözüm yollarını tamamen kendisi bulacak şekilde hazırlanmalıdır. - Bireyin kendisini ifade etmesine ve bütüncül gelişimine olanak sağlamalıdır. - Planlama sürecini öğretmen ve öğrenci birlikte belirlemelidir. - Çok boyutlu bir değerlendirme sürecine izin vermelidir. Deneyimler dikkate alınmak zorundadır

57 Yapılandırmacı Öğretmenin Özellikleri 1. Öğrencilerin görüşlerine önem verir, dikkate alır. 2. Öğrencilerini iyi tanır. 3. Öğrencilerin eğitim ortamında olabildiğince rahat olmalarını sağlar, 4. Açık uçlu sorularla öğrencilerin düşünmelerini, sorgulama ve soru sorma becerilerini geliştirir. 5. Öğrencilerine öğrenmeyi ve düşünmeyi öğretir. 6. Etkileşimli bir ortam oluşturur

58 7. Grupla çalışma yöntem ve tekniklerine önem verir. 8. Öğrenmeyi öğrencinin ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate alır 9. Öğrencilerin geniş bir bakış açısı kazanmaları için, devamlı farklı ve alternatif görüşler sunar. 10. Öğrencilerin moral, motivasyon ve meraklarını devamlı canlı tutar Yapılandırmacı Öğretmenin Özellikleri

59 11. Öğrencilerin özgün, yaratıcı yönlerinin ürünü olan çalışmaları tespit ve takdirde çok titiz davranır. 12. Öğrencilerin kendi yanlışlarını, görüşlerindeki çelişkileri yine kendilerinin görmesine, bulmasına fırsat verecek etkinlikler düzenler. 13. Öğrenmenin değerlendirilmesinde sonuçtan çok, sürece önem verir, ölçme değerlendirme ölçütlerini öğrencilerle birlikte tespit eder Yapılandırmacı Öğretmenin Özellikleri

60 Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğrenen (Öğrenci) Yapılandırmacı öğrenmede Birey öğrenme sürecinde seçici, yapıcı ve etkindir. Öğrenmeye öğretmeniyle birlikte yön verir. Öğrenen kendi kararlarını kendi alır

61 Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğrenen (Öğrenci) Birey, zihinsel özerkliğini kullanarak öğrenme sürecinde etkili rol almak için eleştirel ve yapıcı sorular sorar, diğer öğrenenlerle ve öğretmenle iletişim kurar, fikirleri tartışır. Öğrenen, öğrenme ortamlarındaki öğretici sorularıyla diğer bireylerin gelişimine de katkıda bulunur

62 Yapılandırmacı öğretimin aşamaları 1) Eski bilgilerin harekete geçirilmesi: Herkes kendi yaşantısını hatırlayacak ve bunları geri getirecektir. 2) Yeni bilginin kazanılması: Bir sürü konunun yüzeysel öğrenilmesi yerine bir konunun derinlemesine öğrenilmesi daha önemlidir. ( Bütün – Parça – Bütün ) 3) Bilginin anlaşılması: Yeni bilgi ile eski bilginin karşılaştırılması. Var olan şemaya uydurması veya yeni bir şema oluşturulmasıdır. 4) Bilginin uygulanması: Bütünleştirilen bilginin yeni durumda kullanılmasıdır. 5) Bilginin farkında olunması: Bireyin problemi nasıl çözdüğünün farkında olmasıdır

63 YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN SINIFTA UYGULANMASI MODELLERİ YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN SINIFTA UYGULANMASI MODELLERİ 4 E MODELİ 4 E MODELİ 5 E MODELİ 5 E MODELİ 7 E MODELİ 7 E MODELİ

64 5E MODELİ ( Bu model yapılandırmacı anlayışın eğitimde uygulanmasında en çok tercih edilen modeldir ) AŞAMALARI 1. GİRME 2. KEŞFETME 3. AÇIKLAMA 4. DERİNLEŞME 5. DEĞERLENDİRME

65 5E MODELİ 1) Giriş (Girme): Ön öğrenmelerin değerlendirilmesi, merak uyandırılması, hazırbulunuşluğun ortaya çıkartılması gibi etkinlikleri kapsamaktadır. Öğretmen kavramları, ilkeleri kesinlikle hazır olarak vermez. Sorduğu sorularla öğrencilere hatırlatmaya çalışır. Bu bölümde merak uyandırılır, öğrencilere ”neden” sorusu sordurulur, öğrenciler motive edilir ve öğrencilerin ilgisi çekilir

66 2. Keşfetme aşaması : 2. Keşfetme aşaması : Öğrenci bir problem durumuyla karşılaştırılır ve bu problemi çözmesi beklenir. Öğrencinin en aktif olduğu basamaktır. Bu bölümde, öğrencilerle birlikte çalışılır, öğrenciler kendi kararlarını kendileri verir, soru ve fikir üretirler

67 3. Açıklama (explain) aşaması : Bu aşamada öğretmen öğrencilerin yetersiz olan eski düşüncelerini daha doğru olan yenileriyle değiştirmelerine yardımcı olur. Modelin en öğretmen merkezli evresidir. Modelin en öğretmen merkezli evresidir. Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler 1. Ulaştıkları yargılar konusunda sorular sorulur 2. Sınıfta tartışma yaratılır 3. Daha fazla soru sorulur 4. Yeni tanımlar araştırılır

68 4. Derinleşme (elaborate) aşaması : Bu aşamada öğrenciler kazandıkları bilgileri veya problem çözme yaklaşımını yeni olaylara ve problemlere uygularlar. Bu yolla zihinlerinde daha önce varolmayan yeni kavramları öğrenmiş olurlar. Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler 1. Öğrenciler kendi yargılarını oluştururlar, bu konuda baskı yapılmaz 2. Diğer kavramlarla bağlantı kurarlar

69 Değerlendirme aşaması : Bu dönem öğretmenin problem çözerken öğrencileri izlediği ve onlara açık uçlu sorular sorduğu bir aşamadır. Bu aynı zamanda yeni kavram ve becerileri öğrenmede, öğrencilerin kendi gelişmelerini değerlendirdikleri evredir. Değerlendirme aşaması : Bu dönem öğretmenin problem çözerken öğrencileri izlediği ve onlara açık uçlu sorular sorduğu bir aşamadır. Bu aynı zamanda yeni kavram ve becerileri öğrenmede, öğrencilerin kendi gelişmelerini değerlendirdikleri evredir. Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler Bu aşamada yapılabilecek etkinlikler 1. Öz değerlendirme 2. Öğretmen gözlemi 3. Performans değerlendirme 4. Portfolyo 5. Rubrik v.s

70 SORU ÖRNEKLERİ

71

72

73

74

75 www.albayrakegitim.com


"Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Eğitimi SERTİFİKA PROGRAMI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları