Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ÖĞRENME NEDİR ve NASIL GERÇEKLEŞİR? BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 3 DESTEK SÜREÇLERİ “Geleceğiniz,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ÖĞRENME NEDİR ve NASIL GERÇEKLEŞİR? BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 3 DESTEK SÜREÇLERİ “Geleceğiniz,"— Sunum transkripti:

1 ÖĞRENME NEDİR ve NASIL GERÇEKLEŞİR? BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 3 DESTEK SÜREÇLERİ “Geleceğiniz, geleceğimizdir…” SUNU 1

2 Bursa temel eğitim sonrası kariyer danışmanlığı projesi; Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından “Geleceğiniz, geleceğimizdir…” fikrinden hareketle temel eğitimden ortaöğretime uzanan bu süreçlere ilişkin tanıtım, bilgilendirme, ilişkilendirme iş ve işlemlerine genişlik kazandırmak, birliktelik sağlamak, bilgi dağınıklığını ortadan kaldırmak, kılavuzluk ve kaynaklık etmek amacıyla geliştirilmiştir. Bu bağlamda Bursa Temel Eğitim Sonrası Kariyer Danışmanlığı Projesinin hedef kitlesi ortaokullardır. Proje yapı olarak dört temel modülden oluşmaktadır:  Merkezi ortak sınav temel bilgiler modülü  Ortaöğretim kurumları tanıtım modülü  Destek süreçleri modülü  Tercih Süreçleri modülü Modüller içerik ve zamanlama olarak birbirini izleyen, tamamlayan ve kapsayan bir yapı içermektedir. Bu bağlamda her modül için içeriğine ve amacına ilişkin kaynaklar (Kitapçık, sunu, yazılım v.b.) geliştirilmiştir. PROJE TANITIMI

3 1.TEOG Genel Esasları 2.TEOG Değerlendirmesine İlişkin Esaslar 3.Özel Eğitime İhtiyacı Olan Öğrencilere İlişkin Esaslar Modül 1 Merkezi Ortak Sınav Temel Bilgiler Modülü 1.Temel Eğitim Sonrası Ortaöğretim Eğitim Seçenekleri 2.Fen Liseleri Tanıtımı 3.Sosyal Bilimler Liseleri Tanıtımı 4.Anadolu İmam Hatip Liseleri Tanıtımı 5.Anadolu Liseleri Tanıtımı Kitabı 6.Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Tanıtımı 7.Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri Tanıtımı 8.Özel Eğitim Okul ve Kurumları Tanıtımı 9.Mesleki Eğitim Merkezleri Tanıtımı 10.Açık Öğretim Kurumları Tanıtımı 11.Temel ve özel liseler Tanıtımı 12.Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları Modül 2 Ortaöğretim Kurumları Tanıtım Modülü 1.Öğrenme Nedir Ve Nasıl Gerçekleşir? 2.Bellek Sistemi ve Geliştirme Yolları 3.Dikkat ve Konsantrasyon 4.Verimli Ders Çalışmayı Etkileyen Faktörler 5.Verimli Ders Çalışmayı Kolaylaştıran Yöntemler 6.Amaç Belirleme ve Motivasyon 7.Zaman Yönetimi ve Planlı Çalışma 8.Sınav Stratejileri ve Test Çözme Teknikleri 9.Sınav Kaygısı ve Başetme Yolları 10.Nefes ve Gevşeme Egzersizleri 11.Meslek Seçimi Ve Önemi Modül 3 Destek Süreçleri Modülü 1.Tercih Süreçleri Genel Tanıtım Modül 4 Tercih Süreçleri Modülü ŞUAN PROJENİN NERESİNDESİNİZ ?

4 Bursa Temel Eğitim Sonrası Kariyer Danışmanlığı Projesi aşağıda belirtilen komisyon tarafından Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü adına yazılmıştır… VELİ SARIKAYAARZU AYYILDIZ Bursa İl Milli Eğitim Müdürü Bursa İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı MEHMET KÖYLÜKEMAL AKARZAFER AĞAOĞLUHÜSEYİN İCALY. FIRAT ERKEKİLHAN SARIGÜLERHAN AĞBABA Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü Temel Eğitim Şubesi Proje Koordinatörü Bursa İl Milli Eğitim Fatih Projesi İl Eğitmeni Nilüfer Zekai Gümüşdiş Ortaokulu Müdürü Osmangazi Şehit Deniz Piyade Er Tahsin Şen Ortaokulu Müdürü Yıldırım Şehit Piyade Er Rahim Keskin Ortaokulu Müdürü Nilüfer Abdurrahman Vardar Ortaokulu Müdürü Osmangazi Hamitler Adnan Türkay Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı ENİSE CANTAŞGÖKAY MUTLUİBRAHİM İBRAMGÜLŞAH ER SEVAL ULVİYE AKYOL SERAP ÖZÜDOĞRU Yıldırım Rehberlik Araştırma Merkezi Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Zekai Gümüşdiş Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Abdurrahman Vardar Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Karamehmet Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Dilek Özer Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı Nilüfer Süleyman Cura Ortaokulu Rehber Öğretmeni ve Psikolojik Danışmanı

5 1.Öğrenme nedir? Öğrenme süreci Öğrenme süreci Nasıl öğreniriz? Nasıl öğreniriz? A. ÖĞRENME NEDİR? Bu bölümde aşağıdaki başlıklara ilişkin bilgiler bulacaksınız…

6 ÖĞRENME NEDİR? Öğrenme ; tekrar ya da yaşantı yoluyla organizmanın davranışlarında meydana gelen kalıcı ya da izli değişikliklerdir.

7 ÖĞRENME NEDİR? Öğrenme, duyu organlarımız aracılığıyla gelen uyarıcıların seçilerek anlamlı hale getirilmesini, bilginin organize edilmesini, depolanmasını ve gerektiğinde geri çağrılmasını içeren bir süreçtir.

8 Öğrenmenin Aşamaları 1) Giriş (Input) : Gelen bilgilerin duyu organları vasıtası ile algılanması ve beyne iletilmesidir. 2) İşlem (Entegrasyon) : Beyne iletilen bilginin kaydedilmesi, organize edilmesi, anlaşılması ve işleme konulup yorumlanmasıdır. Bu aşamada bilgiyi sıraya koyma, ilişkilendirme, soyutlama, organize etme işlemleri gerçekleşir.

9 Öğrenmenin Aşamaları 3)Bellek (Depolama): Anlaşılan bilgi tekrar kullanılmak üzere depo edilir. Bu depo kendi içinde iyi organize edilmiş, daha önce oluşturulan binlerce şema ve haritalardan oluşan bir kayıt arşividir. 4) Çıkış (Output): Beynin bilgiyi mesaj olarak hücrelere, kaslara, dil ya da motor etkinlik alanlarına göndermesi sürecidir. Bir anlamda işlenen bilginin kullanılmak üzere bilince gelmesidir.

10 Nasıl Öğreniyoruz? ▲ Öğrenmenin ilk basamağı çevreden gelen uyarıcıları fark etmektir. Duyu organlarına gelen uyarıcılar duyusal kayıt yoluyla sinir sistemine iletilir. Örneğin sınıfta öğretmenin sesi (işitsel uyarıcı), tahtada yazılı bir kelime ya da bir grafik (görsel uyarıcı) ilgili duyu organı tarafından fark edilir ve duyusal bir kayıt oluşturulur.

11 Nasıl Öğreniyoruz? ▲ Bu kayıt kısa süreli belleğe ve oradan da organize edilerek depolanmak üzere uzun süreli belleğe gönderilir. ▲ Kısa süreli belleğin bilgiyi saklama süresi çok az olduğundan gelen uyarıcının seçici dikkatle kodlanması uzun süreli belleğe gönderilen bilginin depolanmasını ve geri çağrılmasını kolaylaştırır.

12 Nasıl Öğreniyoruz? ▲ Kısa süreli bellekteki bilgilerin uzun süreli belleğe geçmesi için bilginin çok iyi gruplanması gerekir. ▲ Bunun için öğrenilen bilgiler rastgele değil de benzerlikleri ve anlam ilişkileri yönünden belli çerçeveler içinde düzenlenmelidir.

13 Nasıl Öğreniyoruz? ▲ Bilginin kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe gönderilmesinde tekrar çok önemlidir.

14 Nasıl Öğreniyoruz? ▲ Gruplama ve tekrarla uzun süreli belleğe kaydedilen bilgiler gerektiğinde kullanılmak üzere geri çağrılır. Buna hatırlama denir. ▲ Uzun süreli bellekte bilgiler kaybolmaz, ancak bilgi, uygun biçimde kodlanmamış ve uygun yere yerleştirilmemişse, geri getirmede zorluklarla karşılaşılır.

15 1.Öğrenenle ilgili faktörler 2.Yöntemle ilgili faktörler 3.Öğrenme malzemesi ile ilgili faktörler B. ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Bu bölümde aşağıdaki başlıklara ilişkin bilgiler bulacaksınız…

16 ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Öğrenen İle İlgili Faktörler Türe Özgü HazıroluşOlgunlaşmaGenel Uyarılmışlık HaliGüdü (Motivasyon)Öğrenmenin AktarılmasıDikkati Odaklama Yöntemle İlgili Faktörler Öğrenilen Konunun Yapısı Öğrenmeye Ayrılan Zaman GeribildirimKatılım Öğrenme Malzemesi İle İlgili Faktörler Algısal Ayırt EdilebilirlikAnlamsal ÇağrışımKavramsal Gruplandırma

17 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER 1. Türe Özgü Hazıroluş: Organizmanın öğrenilecek davranışı öğrenebilmek için gerekli biyolojik donanıma sahip olmasıdır.

18 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER 2. Olgunlaşma: İnsan vücut organlarının kendinden beklenen görevleri yerine getirebilecek olgunluğa veya gelişmişlik düzeyine ulaşmasıdır.

19 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER 3. Genel Uyarılmışlık Hali : Uyarılmışlık düzeyi, bireyin dışarıdan gelen uyarıcıları alma derecesidir. Bireyin kaygı düzeyi, uykululuk ve açlık durumu gibi kişinin kendisine bağlı nedenler uyarılmışlık düzeyini etkiler. Öte yandan ısı, ışık, gürültü gibi çevresel etkenlerde uyarılmışlık düzeyini yoğun derecede etkiler.

20 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER 4. Güdü: Organizmayı harekete geçiren güçtür. Güdülerin kaynağı ihtiyaçlarımız, sonucu ise davranışlarımızdır. Güdüler kendi içlerinde birincil güdüler ve ikincil güdüler olmak üzere ikiye ayrılır.

21 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER Güdüler, güdü kaynağının bireye göre bulunduğu yer açısından da içsel güdüler ve dışsal güdüler olarak ikiye ayılır.

22 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER Öğrenmenin Aktarılması (Eski Yaşantılar) Olumlu Aktarım (Pozitif Transfer) Olumsuz Aktarım (Negatif Transfer) Ket Vurma 5. Öğrenmenin Aktarılması

23 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER Olumlu Aktarım (Pozitif Transfer): Bir alandaki öğrenmenin, başka bir alandaki öğrenmeyi ya da başka bir deyişle önceki öğrenmelerimizin bugünkü öğrenme sürecini kolaylaştırmasıdır.

24 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER Olumsuz Aktarım (Negatif Transfer) : Bir alandaki öğrenmenin, başka bir alandaki öğrenmeyi ya da başka bir deyişle önceki öğrenmelerimizin bugünkü öğrenme sürecini zorlaştırmasıdır.

25 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER Ket Vurma: Gerçekleştirdiğimiz bir öğrenmenin, kendinden önceki ya da sonraki öğrenmeleri engellemesi - unutturmasıdır. Kendi içerisinde ileriye ket vurma ve geriye ket vurma olmak üzere ikiye ayrılır.

26 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER İleriye ket vurma, önceki öğrenmenin yeni öğrenmeyi unutturmasıdır. Yani yeni öğrendiğimiz bilgiye ihtiyaç duyduğumuzda hatırlamada zorlanıyorsak ya da yerine eski bilgiyi kullanıyorsak ileriye ket vurma durumu gerçekleşir. Geriye ket vurma ise, yeni öğrenmenin önceki öğrenmeyi unutturmasıdır. Yani eski öğrendiğimiz bilgiye ihtiyaç duyduğumuzda hatırlamada zorlanıyorsak ya da yerine yeni bilgiyi kullanıyorsak geriye ket vurma durumu gerçekleşir.

27 ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER 6. Dikkati Odaklama: Bilincin belli bir noktada toplanmasıdır. İnsan çevresinde onlarca uyarıcıya söz konusudur ve hepsine odaklanması mümkün değildir.

28 ÖĞRENMENİN YÖNTEMİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 1. Öğrenilen Konunun Yapısı: Öğrenilen konunun yapısına göre öğrenme yöntemleri, parçalara bölerek çalışma ve bütün halinde çalışma olarak ikiye ayrılabilir.

29 ÖĞRENMENİN YÖNTEMİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 2. Öğrenmeye Ayrılan Zaman: Zaman, öğrencilerin çalışmaya ayırdıkları süreyi bildiren bir yöntem olarak aralıklı çalışma ve toplu çalışma olmak üzere ikiye ayrılır.

30 ÖĞRENMENİN YÖNTEMİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 3. Geribildirim: Konunun öğretimi sürecinde düzenli ve sık bir şekilde geribildirimler verilmelidir. Çünkü geribildirimler, öğrencinin konuyu ne derece öğrenip ne derece öğrenmediğini ya da hangi konularda başarılı olup hangi konuları tekrar etmesi gerektiği konusunda en önde gelen fikir kaynağıdır. Geribildirim mümkün olduğunca çabuk - hemen - verilirse, etkisi daha da artar.

31 ÖĞRENMENİN YÖNTEMİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 4. Öğrenci- Öğretmen Etkinliği (Etkin Katılım) : Etkili öğrenmede öğreten kadar öğrenenin de sürecin içinde etkin olması gerekir.

32 ÖĞRENME MALZEMESİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 1. Algısal Ayırt Edilebilirlik: Öğrenme malzemesinin çevredeki diğer uyarıcılardan ayırt edilebilecek özelliklerinin olması gerekir.

33 ÖĞRENME MALZEMESİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 2. Anlamsal Çağrışım: Ele alınan konu başka bazı bilgi birikimleriyle ilgili olmalıdır. Örnek için, bir kelime söylendiğinde, öğrencinin aklına ilgili diğer kelimeler gelebilmelidir.

34 ÖĞRENME MALZEMESİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER 3. Kavramsal Gruplandırma: Kavram haritası, bir konunun içerisinde yer alan alt başlıkların hiyerarşik olarak sıraya dizilmesiyle oluşturulan, iki boyutlu, bağlantıları içeren şemalardır.

35 1.Etkili öğrenme için öneriler C. ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER Bu bölümde aşağıdaki başlıklara ilişkin bilgiler bulacaksınız…

36 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Genel uyarılmışlık hali için beslenme, uyku, dinlenme, kaygı düzeyi vb. durumlar konusunda doğru yaşam alışkanlıkları edinmelisiniz. Doğru yaşam planı ile değişkenler kontrol altına alınırken gevşeme egzersizleri gibi yöntemlerle istemsiz değişkenlerle mücadele edebilirsiniz.

37 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Motivasyon öğrenmenin en temel olgusudur ve bu nedenle sınava hazırlık sürecine motive olmalısınız.

38 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Dikkat ve konsantrasyon konusunda farkındalık kazanmalısınız ve kendinizi bu konuda geliştirmelisiniz. ▲ Etkili öğrenme için not almalı, etkin dinlemeli ve tekrar yapmalısınız.

39 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Derse ve hatta dersin konularına göre doğru ders çalışma yöntemleri kullanmalısınız. ▲ Etkili öğrenme için zamanı etkili kullanmalısınız.

40 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Etkili öğrenme için öğrendikleriniz konusunda farkındalık kazanmalısınız. Bunun için ölçme deneyimleri ile kendinize geri dönüt vermelisiniz.

41 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Etkili öğrenme için öğrenilen konu ve öğreten kişi ile doğru ilişkiler kurmalısınız. Katılımcı olmalısınız.

42 ETKİLİ ÖĞRENME İÇİN ÖNERİLER ▲ Ön hazırlık yaparak derse girip ders sonrasında periyodik aralıklarla tekrar yapmalısınız. ▲ Öğrenme sürecini kolaylaştıracak teknikler konusunda destek almalısınız. Hafıza teknikleri gibi…

43 BAŞARILAR… BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ


"ÖĞRENME NEDİR ve NASIL GERÇEKLEŞİR? BURSA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BURSA TEMEL EĞİTİM SONRASI KARİYER DANIŞMANLIĞI PROJESİ MODÜL 3 DESTEK SÜREÇLERİ “Geleceğiniz," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları