Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EGE MERİÇ ERDOĞAN 11/E 132.  Tanzimant dönemi Türk edebiyatı yazarlarından plan Samipaşazade Sezai 1860 yılında, İstanbul’da doğmuştur  Babası Sami.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EGE MERİÇ ERDOĞAN 11/E 132.  Tanzimant dönemi Türk edebiyatı yazarlarından plan Samipaşazade Sezai 1860 yılında, İstanbul’da doğmuştur  Babası Sami."— Sunum transkripti:

1 EGE MERİÇ ERDOĞAN 11/E 132

2  Tanzimant dönemi Türk edebiyatı yazarlarından plan Samipaşazade Sezai 1860 yılında, İstanbul’da doğmuştur  Babası Sami Paşa’dır  Samipaşazade Sezai babasının evinde özel eğitim alarak yetişti.Arapça,Farsça,Fransızca,Almanca ve İngilizce öğrendi

3  “Maarif” başlıklı ilk yazısı 1874 yılında “Kamer” adlı gazetede yayımlandı 3 perdelik bir piyes olan “Şir” isimli ilk eseri 1879’da yayımlandı.

4  Babasının ölümünden sonra da Londra elçiliği ikinci kâtipliğine atandı. Orada kaldığı dört yıl boyunca İngiliz ve Fransız edebiyatlarını yakından izlediLondra

5  arasında İstanbul’da yaşadı ve edebi açıdan verimli bir dönem geçirdi. Abdülhak Hamit ve Recaizade Ekrem ile yakın dost oldu.  Diğer Tanzimat yazarları gibi çok sayıda eser vermedi  1888’de bir paşazade ile cariyenin aşk öyküsünü anlattığı Sergüzeşt adlı romanı yayımlayarak Şemseddin Sami, Namık Kemal ve Ahmet Mithat Efendi'den sonra Türk edebiyatının ilk romancıları arasına girdi.

6  1891’de hikayelerini “Küçük Şeyler” adlı kitapta topladı

7  KÜÇÜK ŞEYLER: Sami Paşazade Sezai; hikâye; edebiyatımızdaki Batılı anlamda ilk hikâye eseridir; küçük hikâye türünün ilk örneğidir

8  Küçük Şeyler'de biri Alphonse Daudet'ten çeviri olmak üzere yedi öykü vardır. Bunlar;  Bu Büyük Adam Kimdir  Hiç  Kediler  İki Yüz Elli kuruşa Bir Asır  Aryezyalı  Pandomima

9  Ortak temalar ‘hayaller’ ve ‘hayal krıklığı’ dır.  Fransız gerçekçi akım yazarlarından etkilenilmiştir  Dili Sergüzeşt romanına göre daha yalındır  Gerçekçilik ve Doğalcılık akımlarından etkilenilmiştir.

10  Bir çocukluk hatırasının hikayeleştirilmesiyle şekillenmiştir.Bir çocuk olan hikaye kahramanı, sokakta dikkatini çeken bir kişinin hal ve tavrındaki farklılığı Fransızca derslerinde okuduğu kitabın etkisiyle, büyük adamlara mahsus bir özellik olarak düşünür ve zihninde o kişiyi bir kahraman olarak yaşatmaya başlar.

11  Rastladığı bir kavga sahnesi dahi, bu zannını, zihnindeki canlandırdıklarını bozamaz. Bu dünya, yıllar sonra bir tütüncünün gerçeği ifadesine kadar sürer. Bu adam. gerçekte okuma yazması olmayan, sıradan biridir

12 Kişiler : Zihninde canlandırdığı Bilgin,Sokaktaki insanlar Mekan: İstanbul,Beyazıt,laleli Zaman:Akşamüzeri Anlatıcı:Birinci Kişi Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici

13  ‘HİÇ’ te kahramanın her gördüğü yerde gülümsediği için kendisine aşık olduğunu sandığı,bu nedenle de evlenme,mutlu olma hayelleri kurduğu,geç kızın gülümsemesinin, aslında üzt dudağının kısa olmasından ileri geldiğini öğrenmesi ele alınır

14 Kişiler:Kahramanın aşık olduğu Kız,Kızın Annesi,kaharamanın annesi,kahramanın kız kardeşi Zaman:Sabahleyin Yer:Boğaziçi,vapur Anlatıcı: Üçuncü kişi Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici

15  ‘İki Yüz Elli Kuruşa Bir Asır’ öyküsü edebiyatımızdaki ilk çevreci öyküdür.  Yazarın çocukluğundan beri sevdiği,çesitli hayvanların yaşadığı koruluğun,iki yüz elli kuruşa bir oduncuya satılarak ağaçların acımasızca kesilişi konu alınır.  Bireysel ama aslında toplumsal anlamda bir hayal kırıklığı söz konusudur.

16  Yer:Çamlıca Tepesi  Zaman:Gece  Kişiler:yazar,yazarın arkadaşları,bağcı,oduncu  Analatıcı:Birinci kşği  Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici

17  "otuz üç senelik bir evliliğin"in sonunda kendisi yerine kedilerin tercih edilmesiyle hayatının en büyük üzüntüsünü yaşayan bir kocanın içine düştüğü olayları anlatır. Kediler bu evin her tarafım doldurmuştur ve attığı her adımda karşısına dikilmektektedirler. Evde onlar bey olmuş. kendisi uşak konumuna düşmüştür.

18  KİŞİLER:Karı,koca,kediler  YER:Ev  Zaman:Sabah,  Anlatıcı:İlahi bakış açısı  Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici *Kediler Öyküsünde doğrudan hayal kırıklığı söz konusu edilmemiştir(dolaylı olarak söz edilmiştir)

19  İnsanları güldürmek suretiyle eğlendirmeyi kendine iş edinmiş Paskal yalnız ve kimseziz biridir.Bir tiyatrocudur.Pandomim sanatıyla uğraşır.Bir gün seyircilerden bir kıza aşık olur.Onu kimseye söylemez,içindeki aşkı büyütür.  Birkaç hafta tiyatrosuna gelmeyen Eftalaya’nın evlendiğini öğrenir.Eftalya bir akşam da kocasıyla tiyatroya gelir. Bu pakala indirilen en ağı darbedir  Paskal ertesi gün evinde asılı olarak bulunur 

20  Kişiler: paskal(tiyatrocu),Eftelya(paskalın aşık olduğu kız)  Diğer kişiler:ihtiyar rum karısı,Eftalyanın annesi ve kocası  Yer:Yeni Bahçe,tiyatro salonu  Zaman:Cuma günü  Anlatıcı:İlahi bakış açısı  Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici

21  ‘Düğün’de evdeki düğün hazırlıklarınını beyin kendisiyle evleneceğine yoran kuçük kızın,Beyin bir başka birisi ile evlenmesi sonucu hastalanıp ölmesi anlatır.

22  Kişiler:Behçet Bey (kuçuk kızın evleneceğini düşündüğü adam).  Diğer Kişiler:Sitare Hanım Kürt Haso(mahhale bekçisi)  Yer:Sultanahmet yakınlarındaki bir ev  Zaman:sabah,akşam  Anlatıcı:İlahi bakış açısı  Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici

23  "Arlezyalı" adlı hikâyeyi, Alphonse Daudet'den tercüme etmiştir

24  Kişiler:jan,jan’in annesi,aryezyalı,isto(evin efendisi)  Zaman:Pazar akşamı  Yer:Çiftlik evi  Anlatıcı:ilahi bakış açısı  Anlatım Türü: Öyküleyici-Betimleyici

25  26 Nisan 1936 tarihinde İstanbul'da zatürreden öldü. Cenazesi, Göksu’daki aile mezarlığına, yeğeni İclal’in yanına defnedildi.  Eserleri:  Roman: Sergüzeşt (1888)  Öykü: Küçük Şeyler (1892)  Oyun: Şir (1879)  Sohbet/Eleştiri/Anı: Rumuzu’l- Edeb (1900), İclal (1923)


"EGE MERİÇ ERDOĞAN 11/E 132.  Tanzimant dönemi Türk edebiyatı yazarlarından plan Samipaşazade Sezai 1860 yılında, İstanbul’da doğmuştur  Babası Sami." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları