Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KONUŞMA. “Kulağımızla işitir; zihnimizle dinleriz.” “Konuşma sentez, dinleme analizdir.”

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KONUŞMA. “Kulağımızla işitir; zihnimizle dinleriz.” “Konuşma sentez, dinleme analizdir.”"— Sunum transkripti:

1 KONUŞMA

2 “Kulağımızla işitir; zihnimizle dinleriz.” “Konuşma sentez, dinleme analizdir.”

3 KONUŞMA NEDİR? Konuşma; duygu, düşünce, istek, bilgi ve tasarımların sözle aktarılmasıdır.

4 KONUŞMANIN NİTELİĞİ Dilin kuralları ve söyleyişinin yanı sıra sözel olmayan davranışların da öğrenilmesini gerektiren konuşmanın dört temel niteliği vardır.

5 KONUŞMANIN NİTELİĞİ Konuşmanın fiziksel niteliği: Ses dalgalarının boşlukta yayılması ile gerçekleşen bir süreçtir.

6 KONUŞMANIN NİTELİĞİ Konuşmanın fizyolojik niteliği: İnsan bedeninde var olan beyin, sinir sistemi, akciğerler, ses telleri, küçük dil, büyük dil, dudak ve dişler gibi organların dengeli bir uyum içinde işbirliği ile gerçekleşen bir süreçtir.

7 KONUŞMANIN NİTELİĞİ Konuşmanın psikolojik niteliği: Anlambilimle ilgili olarak, kavramların kendileri üzerinde değil, kavramlara ilişkin deneyimler üzerinde konuşulur.

8 KONUŞMANIN NİTELİĞİ Konuşmanın toplumsal niteliği: Toplumsal yaşamın bir ürünü olan konuşma, dil kullanarak iletişim kurma yoludur.

9 KONUŞMANIN ÖNEMİ Konuşmanın insan hayatındaki önemi Bireyin günlük yaşamı iş, eğlence, toplumsal ilişkileri doğrultusunda iletişim Günlük işlerimizi yürütme Bilgi alışverişi Çağın vazgeçilmez bir çalışma yolu olan işbirliği Toplum sorunları üzerindeki görüşleri bildirme Telefon, radyo ve televizyonda bireyin haber ve bilgi alması

10 Başkalarına düşünce, tasarı, sıkıntı ve sevinçlerini anlatma Demokrasi ile yönetilen toplumlarda bireylerin toplum sorunları üzerinde konuşması hak ve görevi Bireylerin kendi iş alanlarında etkili olması ve toplumsal görevlerini yapabilmesi için konuşma yeteneğini geliştirmesi gerekir. Kişilik konuşma ile belirdiği gibi, kişiliği geliştirmenin bir yolu da konuşmadır. KONUŞMANIN ÖNEMİ

11 Etkili ve Güzel Konuşma İlkeleri Konuşmanın amacı olmalı, Konuşma içten ve canlı olmalı, Konuşma doğal olmalı, Konuşma açık ve anlaşılır olmalı, Konuşma akıcı olmalı,

12 Etkili ve Güzel Konuşma İlkeleri Konuşma inandırıcı olmalı, Konuşma güleryüzle yapılmalı, Konuşmada sözvarlığı zengin olmalı, Doğru ve güzel konuşmaya özen göstermeli,

13 Etkili ve Güzel Konuşma İlkeleri Konuşmada görgü kurallarına uyulmalı, Konuşmada ses iyi kullanılmalıdır.

14 İYİ BİR KONUŞMACININ NİTELİKLERİ Dil birikimi Konusunda geniş birikim Mantıklı ve pratik düşünebilme Kendi yeteneklerinin farkında olma Gözlem gücü kazanma; tavır ve üslûp belirleyebilme İletişimde kişiliğin önemini göz önünde bulundurma Fiziksel ögeleri en verimli şekliyle kullanabilme

15 Aktif bir dinleyici olma Olumlu bir havada konuşma ve gülümseme Kararında ve kıvamında konuşma Açık ve anlaşılır cümleler kurma Öğüt vermeme Öfkelenmekten uzak durma Hoşgörülü olma Saygılı ve nazik olma Kullanılan kelimeleri özenle seçme Canlı bir ses tonu kullanma İYİ BİR KONUŞMACININ NİTELİKLERİ

16 Kendinden fazla söz etmeme Dinleyicilere, kendilerine değer verildiğini hissettirme Kırıcı, hakaret edici sözlerden kaçınma Argo ifadeler kullanmama Planlı konuşma Düşünerek konuşma Cesur ve kararlı olma Yıkıcı değil, yapıcı konuşma… İYİ BİR KONUŞMACININ NİTELİKLERİ

17 KONUŞMAYI BOZAN ETKENLER  Kelime hazinesinin yetersizliği,  Söyleyiş (telaffuz )hataları,  Bölge ağızlarının etkisi,  Yabancı kelime kullanma alışkanlığı,  Dilimiz konusunda bilgi ve ilgi eksikliği,  Öz güven eksikliği,  Kendisini yetersiz bulmak,  Çok konuşmak, gevezelik,

18  Acelecilik,  Kırıcılık,  İlgisizlik, sözü kesmek,  Yapmacıklık,  Övünmek,  Dedikodu yapmak,  Tehdit eder gibi konuşmak,  Tartışmadan kesin konuşmak, KONUŞMAYI BOZAN ETKENLER

19  Kelimeleri, sesleri uzatmak,  Kelimeleri tekrarlamak,  Kaba, argo sözler söylemek,  Sözü gevelemek,  Konuşmada genel adap kurallarına uymamak, KONUŞMAYI BOZAN ETKENLER

20  Planlı konuşmayı bilmemek,  Sesleri değiştirme ve pelteklik,  Vurgu ve tonlama bozuklukları  Kimi seslerin yutulması,  Çok hızlı veya yavaş konuşmak,  Tekdüze konuşmak,  Yanlış ve yersiz duraklar yapmak,  Nefesin yeterli olmaması,  Sesi titretmek,  Çok abartılı jest ve mimiklerle konuşmak,  Ağız içinde konuşmak (dudak, dil,diş tembelliği),  Dinlemeyi bilmemek... KONUŞMAYI BOZAN ETKENLER

21 KELİME HAZİNESİNİN ZENGİNLEŞTİRİLMESİ £Edebi eserler okumak £Dili güzel kullanan konuşmacıları dinlemek £Sözlük ve Yazım Kılavuzu kullanmak £Bulmaca çözmek £İletişime karşı ilgi ve merak duymak £Beyin jimnastiği yapmak

22 Kendinizi yapacağınız konuşmaya ruhen, fiziken ve zihnen çok iyi hazırlayınız. Muhtemel sorulara ve durumlara karşı hazırlık yapınız. Arkadaşlarınızdan size soru sormalarını isteyiniz. Kendi kendinize muhtemel sorular sorup cevaplar veriniz. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

23 Konuşma saatinizden en az iki saat önce hafif bir yemek yiyiniz. Kahve, gazlı meşrubat ve alkol içmeyiniz. Konuşma yapacağınız yere olabildiğince erken geliniz, hazırlıklarınızı tamamlayınız ve ortamı gözden geçirip alışmaya gayret ediniz. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

24 Kendinizi topluluk önünde daha iyi hissetmeniz için, mide kaslarınızı sıkılaştırınız ve üç kez derin nefes alıp nefesinizi düzene koyunuz. Hedef kitlenizi ve dinleyicilerinizi doğru tanımaya çalışınız. Konuşmanızın onları ilgilendirdiğinden; istek ve beklentilerini karşıladığından emin olunuz. Konu, hedeftekileri ilgilendirirse, sizi değerli bulurlar ve söyleyeceklerinizi merakla dinlerler. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

25 Topluluğun huzuruna çıktığınızda bütün salona tatlı bir tebessümle bakınız. Sonra, bir yudum su alıp konuşmaya başlayınız. Mümkünse, daha konuşmaya başlarken dinleyicilerinizden bazıları ile duygusal bağlantı ve sözel iletişim kanalları açmaya çalışınız. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

26 Mümkünse, daha konuşmaya başlarken dinleyicilerinizden bazıları ile duygusal bağlantı ve sözel iletişim kanalları açmaya çalışınız. Sesinizin titrek ve uygunsuz çıkmaması için konuşmaya düşük bir ses tonuyla başlamakta yarar vardır. Önce uygun bir selamlama ve arkasından konuyu tanıtmaya geçiniz. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

27 Konuşma esnasında kendinizden emin, güler yüzlü, hoşgörülü, yerine göre espirili, gerçekçi, candan ve doğal bir tarzda gerilmeden etkili bir beden dili yardımıyla kendinizi ortaya koyunuz. Konuşma sürerken başlangıçta size tanıdık gelen insanların yüzüne bakınız. Daha sonraları bakışlarınızı herkes üzerinde adilce gezdiriniz. İnsanların karşısında düzgün bir duruş sergileyiniz. Elinizde kalem, kâğıt vb. bir nesnenin bulunması sizi rahatlatacaktır. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

28 Konuşmanız süresince topluluktan ve konudan kopmamaya gayret ediniz. Konuşmanızı planlanan sürede tamamlayıp kısa bir özet ve uygun teşekkür cümleleriyle sözlerinizi tamamlayınız. Konuşma tamamlandığında, soru sormak isteyenlere fırsat tanıyınız. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

29 Belirlenen konuyla ilgili olarak sağlam bir araştırma yapılmalı ve önemli kısımlar not alınmalıdır. Belge ve bilgiler toplandıktan sonra konu ve amaca uygun bir plan yapılmalıdır. Topluluk karşısındaki konuşmalardan önce ayna karşısında ya da kayıt cihazlarıyla denemeler yapılması yararlı olacaktır. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

30 Şunu asla unutmayalım ki konuşmacının dış görünüşü, kılık kıyafeti ve davranışları en az söyleyecekleri kadar etkilidir. Dış görünüşümüzle, bakış ve duruşumuzla karşımızdakilere güven vermeliyiz. Duruşumuz olabildiğince rahat olmalı; eğer ayakta isek dik durmalıyız. Konuşmacının kendine güvenmesi ve bunu büyüklenmeye (yani kibirlenmeye) kaçmadan dinleyicilere hissettirmesi gerekir. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

31 Herhangi bir topluluğu etkilemenin en emin yollarından birisi de gözleri kullanmaktır. Çünkü, gözler yalan söylemez. Mümkün mertebe bütün gözleri yakalamak gerekir. Sesin vurgu, ton, gibi özelliklerine özel bir önem verilmeli ve dinleyicilerde birtakım heyecanlar uyandırmaya gayret edilmelidir. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

32 Konunun niteliğine göre, aşırılığa kaçmadan jest ve mimiklerin yerinde kullanılması konuşmayı daha da etkili kılar. Konuşmaya uygun bir selamlama sırasıyla ve saygı cümleleriyle başlamak gerekir. Dinleyicilere kendilerine değer verdiğinizi hissettirseniz, sizi saatlerce dinleyebilirler Konuşma esnasında önceden hazırlanan plana bağlı kalınmalı; ancak, elinizdeki notları okumak gibi bir yanlışlığa düşülmemelidir. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

33 Hitap edilen topluluğun seviyesi iyi bilinmeli; konuşma ona göre ayarlanmalıdır. Kullanılan dil, sade ve anlaşılır olmalı olabildiğince kısa cümleler kurulmalıdır. Zaman zaman soru ve ünlem cümleleriyle konuşma tekdüzelikten kurtarılmalıdır. Bu tür cümleler, aynı zamanda konuşmacıya düşünme fırsatı da sağlar. Konuşmaya atasözü, deyim, özdeyiş, fıkra ve nükte gibi yardımcı ögelerin katılması dinleyicilerin dikkatini canlı tutacaktır. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

34 Yumuşak bir ses tonu, sevecen ve tatlı kelimeler ve nihayet yumuşak bir üslûp, konuşmacıyı amacına daha kolay ulaştıracaktır. Ses, ne çok yüksek ne de alçak olmalıdır. Telaffuz hataları yapmamaya ve özellikle bölge ağızlarını kullanmamaya gayret edilmelidir. Konuşma süresi ne uzun ne de kısa olmalıdır. En güzel konuşma, süresinde tamamlanan konuşmadır. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

35 Konuşma esnasında savunulan düşünceler, sağlam delillerle desteklenmeli, zaman zaman örnekler verilerek konu somutlaştırılmalıdır. Konuşma sırasında dilin zengin imkânlarından, anlam olaylarından ve edebî sanatlardan yararlanmak gerekir. Konuşma esnasında, genel dil yanlışlıklarından ve anlatım bozukluklarından ısrarla kaçınmak gerekir. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

36 Konuşmanın bitimine yakın bir yerde, herhangi bir yolla dikkatler toplanarak konunun kısa bir özeti yapılmalı ve nihayet asıl düşüncemiz verilmelidir. Konuşma bittiğinde dinleyenlere teşekkür edilmeli; saygı ve sevgiler sunulmalıdır. ETKİLİ KONUŞMAK İÇİN

37 Ağızda bir şey varken konuşulmamalıdır. Küfürlü konuşulmamalıdır. Konuşmada argo sözcük kullanılmamalıdır. Konuşurken tükürük saçılmamalıdır. Konuşmacının Dikkat Etmesi Gereken Görgü Kuralları

38 Tanımadığımız birine "ağabey, abla" diye seslenilmemelidir. "Hanımefendi, beyefendi" diye seslenilmelidir. Tanımadığımız bir kişiye I. tekil kişi "sen" yerine II. çoğul kişi "siz" diye seslenilmelidir. Üst konumdaki (amir) kişilere "siz" diye seslenilmelidir. Alt konumdaki kişilere "siz" diye seslenilmelidir. Konuşmacının Dikkat Etmesi Gereken Görgü Kuralları

39 Alt konumdaki kişilerden bir şey yapılması istenirken kullanılan emir cümleleri "lütfen" sözcüğü ile başlamalıdır. Alt konumdaki kişilerden bir şey yapılması istenirken kullanılan emir cümlelerinde II. çoğul emir eki kullanılmalıdır. İstenilen bir şey yerine getirildiği zaman mutlaka teşekkür edilmelidir. Konuşmacının Dikkat Etmesi Gereken Görgü Kuralları

40 Beden dili jestlerle ve mimiklerle gerçekleşir. Yüz kaslarının bir anlam yaratmak için kullanımı mimikleri, diğer bir deyişle yüz ifadesini; baş, el, kol, ayak, bacak hareketleri ya da bedenin tümünün kullanımı jestleri oluşturur. Yapılan araştırmalarda insan yüzünün 250 bin değişik ifadeyi anlatabildiği belirtilmektedir. Bazı jest ve mimikler hemen hemen her ulus için aynı anlamı taşırken, bazıları da ulustan ulusa farklı anlamlar içermektedir. Beden Dili


"KONUŞMA. “Kulağımızla işitir; zihnimizle dinleriz.” “Konuşma sentez, dinleme analizdir.”" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları