Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

/ 321 Sağlıklı Beslenme. 2 BESLENME İnsanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması ve yaşam kalitesini artırması için gerekli.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "/ 321 Sağlıklı Beslenme. 2 BESLENME İnsanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması ve yaşam kalitesini artırması için gerekli."— Sunum transkripti:

1 / 321 Sağlıklı Beslenme

2 2 BESLENME İnsanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması ve yaşam kalitesini artırması için gerekli olan besinleri vücuduna alıp kullanmasıdır.

3 3 YETERLİ VE DENGELİ BESLENME Vücudun büyümesi ve gelişmesi, dokuların yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan enerji ve besin öğelerinin her birinin yeterli ve dengeli miktarlarda alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılmasıdır.

4 4 BESİN ÖGELERİ 1- Proteinler 2- Karbonhidratlar 3- Yağlar 4- Vitaminler 5- Mineraller 6- Su

5 / 325 Besin piramidi Yağlar Proteinler Lif Karbonhidratlar Su süt, yoğurt… Ekmek, tahıl ürünleri… sebze Meyve Et, baklagiller, yumurta… Yağlar, şekerler

6 6 SU Yetişkin insan vücudunun ortalama %60’ı sudur. Bu nedenle, su vücut için elzemdir.

7 7 SU Vücutta oluşan zararlı maddelerin atılımını sağlamak ve vücut sıvı dengesini koruyabilmek için 8-10 bardak (2.5 litre) su tüketmeliyiz.

8 PROTEİNLER Büyüme çağında protein gereksinimi de yüksektir. Günlük protein ihtiyacının %50 si hayvansal kaynaklı olmalıdır. Büyüme ve gelişmede Enzim ve hormonların yapısında enerji sağlamada Yaraların iyileşmesinde Bağışıklık sisteminin güçlenmesi ve antikor yapımında görevlidirler.

9 Örnek Protein Vücut tarafından tamamı kullanılabilen proteindir. Örnek: yumurta ve anne sütü / 329

10 İyi kalite protein Tamamına yakını (%91-100)sindirilen ve kullanılan proteinlerdir. Örnek: et ve et ürünleri / 3210

11 Düşük kalite protein Sindirilebiliriği %70 ile 90 arasında olan proteindir Örnek: kurubaklagiller, tahıllar / 3211

12 Karbonhidratlar başlıca enerji kaynağıdır. Günlük enerjinin %50-60 ‘ı değişik türdeki karbonhidratlardan karşılanmalıdır. Su ve elektrolitleri dengede tutar Proteinlerin enerjiye dönüşmesini önler Barsakların sağlığı ve çalışmasında etkilidir KARBONHİDRATLAR

13 İYİ KALİTE KARBONHİDRAT KAYNAKLARI / 3213  Süt  Tahıllar  Kahverengi pirinç  Makarna  Sebzeler  Meyveler ve 100% meyve suları

14 YAĞLAR / 3214 Enerji sağlaması (Günlük enerjinin %20-35’inin yağlardan gelmesi sağlıklı bir beslenme için gereklidir.) Yağda eriyen vitaminlerin kullanılması Sinir sisteminin çalışması Vücut ısısının korunması Organların korunması Hormonların çalışmasında önemli görevleri vardır.

15 Günlük beslenmede üç ana öğünde verilmesi gerekir. Öğünlere meyve ve taze meyve suları eklenmelidir. Büyüme ve gelişmesi normal olan çocuklara ilk yaştan itibaren dişleri korumak için flor tuzları ve kış aylarında D vitamini ilave edilmelidir. Vitaminler ve Mineraller

16 / 3216 Vitamin ve Mineraller Vitamin ve mineraller sağlığın devamı ve vücuttaki tüm proseslerde gereklidir. Küçük miktarlarda ihtiyaç duyulmalarına karşın çok önemlidirler. Önemli görevleri;  Enerji üretiminde yardımcıdırlar  Vücut hücrelerinin hasar görmesinin önlenmesi ve yapımında  Kemiklerin sağlığında önemlidir.

17 / 3217 Beslenmemize dikkat etmezsek neler olabilir? Şişmanlık Zayıflık Kalp hastalıkları Tansiyon yüksekliği Yağ yüksekliği Kansızlık Kemik zayıflığı Kanser Guatr …

18 18 Beslenmemize dikkat etmezsek neler olabilir? Osteoporoz

19 / 3219 Beslenmemize dikkat etmezsek neler olabilir?

20 / 3220 Şişmanlık Gelişmiş toplumlarda şişmanlık oranı %20-40 Ben şişman mıyım? –Beden Kitle Endeksi (BKİ) –Ağırlık (kg)/Boy 2 (m 2 ) –(71)/(1,65) 2 = 71/2,7 = 26,1

21 / 3221 BKİ BKİ (kg/m 2 )İlişkili sağlık riskleri Zayıf< 18.5Düşük (ama başka sorunları var) Normal orta Kilolu ,9 Artmış Şişman Orta derecede artmış Çok şişman Çok artmış Aşırı şişman40 or higher Tehlikeli düzeyde artmış

22 Beden Kütle İndeksi (BKI) - Tüm Grup Normal %22.1 %38.2 %39.7 Fazla Kilolu Obez

23 Cinsiyete Göre Beden Kütle indeksi (BKI) % %22.7 %27.7 %49.6 %21.8 %45.3 %32.9 (n=278)(n=597)

24 Vücut Kütle İndeksine Göre Diyabet Oranı %6,7 %15,0 %12,3 Diyabet Oranı

25 BİLİYOR MUSUNUZ? Hiç sigara içmemiş yaş arası yaklaşık 100 bin kadın ve 25 bin erkekte yapılan araştırmada Beden Kitle İndeksi 29’un üzerinde olanlarda kardiyovasküler hastalıklar 2 kat arttığı araştırıcılar tarafında rapor edilmiştir. / 3225

26 Kadınlarda Güne Gitme Alışkanlığı ve Diyabet Oranı %8,6 %14,1 Diyabet Oranı Yaş: 45.4Yaş:46.8

27 Vücut Kütle İndeksine Göre Hipertansiyon Oranı %24,9 %59,4 %42,5 Hipertansiyon TA > 140/90 mmHg veya antihipertansif ilaç kullanma

28 28

29 DİYET PLANLAMA

30 30 İYİ BİR MENÜ NASIL OLMALIDIR? - Yeterli - Dengeli - Kalori (enerji) kontrolü - Besin yoğunluğu - Ölçülü - Çeşitlilik göstermesine özen gösterilmelidir.

31 / 3231 Besin piramidi Yağlar Proteinler Lif Karbonhidratlar Su süt, yoğurt… Ekmek, tahıl ürünleri… sebze Meyve Et, baklagiller, yumurta… Yağlar, şekerler

32 ET, TAVUK, BALIK, YUMURTA İyi kaliteli protein Fosfor, B6, B12 Niasin ve tiamin Çinko Demir / 3232 Kırmızı et beyaz ete göre daha fazla doymuş yağ ve kolesterol içerir

33 KURUBAKLAGİLLER Protein Tiamin E vitamini Potasyum, magnezyum, demir, çinko / 3233 Yağ ve kolesterol yoktur

34 KURUYEMİŞLER (FINDIK, CEVİZ, FISTIK, ÇEKİRDEK) Doymamış yağlar E vitamini Potasyum Magnezyum Folik asit / 3234

35 SÜT, PEYNİR, YOĞURT 35 Kalsiyum Riboflavin B12 Fosfor Protein

36 EKMEK VE TAHILLAR Karbonhidrat, Riboflavin Tiamin Demir Magnezyum Protein / 3236

37 37 MEYVELER A ve C vitaminler Potasyum Sodyum, yağ, kolesterol içermezler.

38 SEBZELER A ve C vitaminleri Potasyum Magnezyum / 3238 Yağ ve kolesterol içermezler.

39 YAĞLAR TEREYAĞI Doymuş yağ Kolesterol A vitamini / 3239 MARGARİN Doymuş yağ E vitamini

40 ŞEKERLER PEKMEZ, BAL, HELVA PEKMEZBALHELVA Kalsiyum Demir C vitamini, Rriboflvin, Niasin Pentatonik asit K vitamini Protein Kalsiyum, Demir B vitamini / 32

41 TEŞEKKÜRLER / 3241


"/ 321 Sağlıklı Beslenme. 2 BESLENME İnsanın büyümesi, gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak uzun süre yaşaması ve yaşam kalitesini artırması için gerekli." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları