Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Türk Çocuk Kitapları. Türk çocuk kitaplarıyla ilgili sorunlar Türler kısıtlı (biyografi, şiir çok az) Farklı yaş gruplarına hitap eden kitap az Tema veya.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Türk Çocuk Kitapları. Türk çocuk kitaplarıyla ilgili sorunlar Türler kısıtlı (biyografi, şiir çok az) Farklı yaş gruplarına hitap eden kitap az Tema veya."— Sunum transkripti:

1 Türk Çocuk Kitapları

2 Türk çocuk kitaplarıyla ilgili sorunlar Türler kısıtlı (biyografi, şiir çok az) Farklı yaş gruplarına hitap eden kitap az Tema veya konu olmayabiliyor Çok didaktik olabiliyor Dil ve kavram düzeyleri çocuklara uygun olmayabiliyor

3 Türk çocuk kitaplarıyla ilgili sorunlar - II Fiziksel özellikler açısından sorunlar var (ciltleme, kağıt) Fiziksel özelliklerin istenen düzeyde olması maliyeti artırıyor Bir değerlendirme mekanizması yok ◦Sürekli eleştiri yapan bir yayın yok ◦Yerleşmiş bir ödül sistemi yok Herkes çocuk kitabı yazıyor Bu alanda bir bibliyografik kaynak yok (Türkiye Bibliyografyası 080)

4 Bibliyografyalar Türk Yazarlarının Yayınladıkları Çocuk Kitapları Bibliyografyası ( ). Nurten Eke, Tülin Tepiltepe, Sevgi Ünlü. Ankara: Kütüphaneler Genel Müdürlüğü (1973) Çocuk Yılında Çocuk Kitapları. Leman Şenalp, Ayten Şen. İstanbul (1981) Yayıncı katalogları Türkiye Bibliyografyası Yayıncı web sayfaları

5 Eğitim Sen – Kitap Katalogları Okul Öncesi Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu İlköğretim Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu Gençlik Edebiyatı ve Genel Edebiyat Kitap kataloğu (e-kopyalar erişime açık)

6 Ödüller Doğan Kardeş Türk Dil Kurumu Kültür Bakanlığı (Eflatun Cem Güney Ödülleri) Çocuk ve Gençlik Yayınları Derneği yılın çocuk kitapları (en iyi öykü, en iyi resimleme) (2009). ◦Dernek 2007 yılında kurulmuştur

7 Ödüller - Uluslararası H.C. Andersen Medal Phoenix Award Newbery Medal (ABD) (öykü) Caldecott Medal (ABD) (resimleme) CLA Book of the Year (Kanada) Carnegie Medal (İngiltere) Book of the Year (Avusturalya) Esther Glen Award (Yeni Zellanda)

8 Sorunlar - devam Telif hakları sorun olabiliyor Çeviri kitaplar için her zaman iyi seçim yapılamıyor Adaptasyon sorun olabiliyor Baskı hataları olabiliyor Yazarla ressam arasında sorun olabiliyor Ressamlar bu konuda deneyimli olmayabiliyor Resimleme özellikleri maliyeti artırabiliyor Resimleme özellikleri basım sırasında bozulabiliyor

9 Yararlı Bilgiler CBS (Children’s Book Council) Great Websites for Kids International Children’s Digital Library International Board on Books for Young People IBBY Congress

10 Çocuk kütüphaneleri

11 Genel standartlar Ulaşmak için 1-1,5 km’den fazla yol yürünmemeli 3000 çocuğun bulunduğu yerleşim merkezine bir kütüphane gerekir ◦30000 kişilik toplulukta yaklaşık 6000 okuyabilecek çocuk olduğu bunun da yarısının kütüphaneye geleceği hesaplanır Kütüphane aynı anda 60 kişiyi alacak büyüklükte olmalı Halk kütüphanelerinin bir bölümü olabilir Dağıtık yerleşim alanlarında okula yakın olmalı En az kitap bulunmalı

12 Bina özellikleri Merkezi bir yerde olmalı ◦Ulaşımı kolay ◦İşlek caddede değil ara sokakta olmalı Bahçe içinde olması tercih edilir Giriş katında olmalı Merdivensiz ulaşım sağlanmalı Doğal ışıkla aydınlatılmalı

13 Bina özellikleri - II Kendi içinde bir bütün olmalı (müracaat masası vs.) Pencereler tavana yakın olmalı Çocukların yaşlarına göre ayrı bölümler olmalı Faaliyet köşesi bulunmalı Her çocuk için 2-3 m² alan olmalı

14 İç dekorasyon özellikleri Aşırı süslemeye kaçılmamalı Ahşap malzeme kullanılmalı Açık renk badana kullanılmalı Mobilyalar yuvarlak köşeli olmalı Mobilyalar ve yer döşemesi kolay temizlenebilir olmalı Tehlike yaratabilecek dekorasyon ögeleri kullanılmamalı Küçük çocuklar için minderler, boyutlarına uygun koltuklar, puflar vs kullanılmalı

15 İç Dekorasyon Özellikleri - II Raf boyutları çocuklara uygun olmalı ◦Küçükler için en çok 120 cm ◦Büyükler için cm Masa ve sandalyelerin boyutları çocuklara uygun olmalı ◦Masaların yüksekliği cm ◦Sandalyelerin yüksekliği cm Tehlike yaratmayacak bir ısıtma yöntemi kullanılmalı

16 Çocuk kütüphanecisi Karakter özellikleri ◦Çocuk sevmeli ◦Güler yüzlü olmalı ◦Çocukların seviyesine inebilmeli ◦Sabırlı olmalı ◦Dikkatli olmalı ◦Hoşgörülü olmalı ◦Otoriter olmalı ◦İşini severek yapmalı

17 Çocuk kütüphanecisi Bilgi ve eğitim özellikleri ◦Çocuk psikolojisi ◦Kütüphanecilik ◦Çocuk literatürü ◦Eğitim psikolojisi

18 Türkiye’de çocuk kütüphaneleri Her halk kütüphanesinin bir çocuk bölümü var Müstakil çocuk kütüphaneleri var İlk çocuk kütüphanesi 1951 yılında kurulmuştur (Namık Kemal İlkokulu’nun içinde) İkinci çocuk kütüphanesi 1955’te Bahçelievlerde kurulmuştur 1965’te çocuk kütüphaneleri Kütüphaneler Genel Müdürlüğü’nün denetimine geçmiştir 1979’da açılan Bakırköy Çocuk Kütüphanesi okul öncesine hizmet veren ilk kütüphanedir

19 Türkiye’de çocuk kütüphaneleri Çoğu okullara yakındır Personel kütüphaneci değildir Koleksiyon sınırlıdır Ayrı bir bütçeleri yoktur Koleksiyonun bir kısmı ödünç verilir Bina ve iç dekorasyon özellikleri standartlara uymuyor Halk ve Çocuk Kütüphaneleri Yönetmeliği uygulanır (1982)


"Türk Çocuk Kitapları. Türk çocuk kitaplarıyla ilgili sorunlar Türler kısıtlı (biyografi, şiir çok az) Farklı yaş gruplarına hitap eden kitap az Tema veya." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları