Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Gıda kalitesi Inneke Hantoro Handout MK. Pengawasan Mutu 2011/2012.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Gıda kalitesi Inneke Hantoro Handout MK. Pengawasan Mutu 2011/2012."— Sunum transkripti:

1 Gıda kalitesi Inneke Hantoro Handout MK. Pengawasan Mutu 2011/2012

2 Gıda kalitesi ne demektir.? Gıda kalitesi bir gıdada bulunması gereken özelliklerle ilgili gereksinimlerin hangi ölçüde karşılandığının ölçüsüdür. Örneğin:  Standarda uygun gıda  Kap ya da ambalaj içerisinde belirtilen miktar ve bileşenleri içeren gıda  Belirtilen sürede özelliklerini kaybetmeden muhafaza edilebilen gıda  Besin bileşenleri  Görünüş ( hacim, şekil, renk)  Tat  Aroma  Tekstür  Viskozite  Raf ömrü stabilitesi  Gıda olarak insanlar tarafından kullanım kolaylığı  Sağlıklı olma özelliği  Hile  Paketleme  Etiketleme

3 Gıda kalitesi ne demektir? Mükemmellik derecesi Ürünlerin gerçek değeri Kullanım/tüketim için kolaylık –fayda sağlama durumu Tüketicinin beklentilerini ve ihtiyaçlarını karşılamadaki yeterlilik Tüketici memnuniyeti

4 Kalite Boyutu TASARIM UYUM Müşteriler Üretim Diğer Paydaşlar Performans Özellikler Güvenilirlik Uygunluk Dayanıklılık Servis kolaylığı Estetik Algılanan kalite (Vosconcellos, 2004)

5 Temel faktörler Gıda Kalite Besin değeri, Sağlık yönleri Raf ömrü Güvenlik (Mikrobiyal ve kimyasal) Paketleme Tat, Lezzet, Tekstür Şekil ve Görünüm Kalite kavramının genişletilmesi (van Boekel, 2006)

6 Dış faktörler Temel Faktörler AvailabilityRegulations Emotions (tradition, culture) Food quality Nutritional value, health aspects Shelf life Safety (microbial, chemical) Convenience Price, brand name (After) sales service Packaging Taste, flavour, texture Shape, appearance (van Boekel, 2006) Kalite Kavramının kapsamı Kolaylık Duygular Gelenek ve kültür

7 Bütün temel kalite faktörleri şunlara bağlıdır:  Hammaddenin kalitesi  Gıdanın bileşimi  İşleme metotları  Depolama metodu ve şartları

8 Neden kalite önemlidir? İyi kaliteli ürün ne demektir? - şartnameye uygunluk (production) - Tüketici için kullanım kolaylığı - Müşteri memnuniyeti - Tüketici beklentilerinin karşılanması

9 Tüketici gereksinimleri şunları içerir: Güvenlik gereksinimleri –Risk faktörlerinin yokluğu. Mal gereksinimleri –Sunulan bir ürünün onun tanımına uygunluğu. –Geliştirilmiş kanunlar ve gönüllü düzenlemeler, geleneksel uygulamalar. Besinsel gereksinimler –Yemek yemenin temel amacı temel besin ihtiyaçlarını karşılamak olduğundan bu son derece önemlidir –Fonksiyonel gıdalara artan ilgi

10 Duyusal gereksinimler –Beyin duyumları algılara dönüştüreceğinden bunlar çok önemlidir. –Bizim duyusal algılarımız belli bir alanda gerçekleşir ki bunlar diğer beyin fonksiyonları ve içeriği ile yakından bağlantılıdır (hafıza, kültür değerleri ve duygular gibi), Üretim şartları ile ilgili gereksinimler –Bir ürünün geleneği, kaynağı ya da organik kültür kullanımı ile ilgili göstergeler tüketiciler üzerinde kuvvetli bir etkiye sahiptir. –Ürünün nerede, ne zaman ve nasıl üretildiği gibi bilgiler tüketiciyi memnun edebilir.

11 Etik gereksinimler –Organik tarım, çevrenin korunması hayvanların refahı, ve kitlesel üretime karşı biyo çeşitliliğin savunulması gibi. Garanti gereksinimleri –Belgelendirme ve izlenebilirlik prosedürü. Ambalaj sisteminin gereksinimleri –Ürünü tanıma, pazarlama ve kullanımını kolaylaştırmak. –Ayrıca etiket gıdanın sunumu ile ilgili estetik gereklilikleri ve tüketici için gerekli bilgileri içerir. –Tüketici kullanımı kolay olan pratik ambalaj materyallerini tercih etmektedir

12 (Peri, 2005) Gereksinimler performanslar ile karşılanır Özellikler işleme şartları ile belirlenir Performanslar özellikler tarafından belirlenir Performansların bir grubu olarak kalite Özelliklerin bir grubu olarak kalite

13 Herhangi bir gıda kaybı?  process control! İyi kaliteli ürün üretmek ve kaliteyi sürdürmek için ne yapmalıyız ve hatta kaliteyi iyileştirmek için ne yapabiliriz.  Kalite sistem yönetimi uygulaması ! Gıda üretim sürecinde ne olur ?

14 Gıda kalite standartları Kalite özellikleri bazı gıda yasa ve yönetmeliklerle sınırlandırılmıştır.  Bir gıdanın bir standarttaki  Belirtilen miktarı,  Belirtilen katkılar,  Etiket bilgilerini karşılama gibi tanımlanan kimliğinin gereksinimleri karşılamadaki başarısızlığı, yanlış beyan dolandırıcılık ya da taklit olarak değerlendirilebilir. Herhangi bir zararlı maddenin yokluğunda gıdaların bozulması, parçalanması ve yapısal değişimi ile hastalık ya da yaralanmaya sebebiyet verebiliyorsa, insanların kullanım rahatlığına ve sağlıklı olma kriterlerine bağlı olarak bunun gıda kalite gereksinimlerini karşılamada başarısız olduğu düşünülebilir.

15 4 yaygın standart Yasal Standartlar Yasal standartlar zorunludur ve kanunlarla belirlenirler veya yasal olarak düzenlenirler. Yasal standartlar genellikle böcekler, küf, maya ve böcek ilaçları içeren tağşiş eksikliği ile ilgilidir; katkı maddelerinin müsaade edilen maksimum limitleri; veya Gıdaların kontamine olmayacak şekilde spesifik proses şartlarının geliştirilmesi Gıda kalite Standartları

16 Firma veya Gönüllü Etiket Standartları These standards represent those established by various segments of the food industry. They represent a consumer image and may become a trademark or symbol of product quality. Voluntary standards are generally used by private companies or supermarkets and tend to vary depending upon the particular requirements of a given label. Food Quality Standards

17 Endüstri standartları Those whereby an organize group attempts to establish given quality limits for a given commodity. Industry standards are implemented due to the pressure from marketing organizations or by specific commodity groups where legal standards are not involved. Consumer or grade(derece) standards. Bir ürün için tüketicilerin gereksinimlerini belirleyen standartlar Food Quality Standards

18 Codex Alimentarius Komisyonu Dünya Ticaret Örgütü –Sağlık ve Bitki Sağlığı Anlaşmaları (SPS) –Ticaret Anlaşmalarında Teknik Engeller (TBT) –Anlaşmazlıkların Giderilmesi Uluslararası Gıda Standartları

19 CODEX Kodeks Alimentarius Komisyonu (KAK) 1960'larda Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Teşkilatı (FAO) ve Dünya Sağlık Örgütü(WHO) tarafından ortaklaşa kurulan ve merkezi Roma’da olan Birleşmiş Milletlere bağlı bir kuruluştur. KAK’a bugün 184 ülke ve bir organizasyon (Avrupa Birliği) üyedir. Kuruluşun görevi dünyada gıda ile ilgili uygulamaların sağlık ve teknoloji yönünden standartlaştırılmasını sağlamaktır. Kuruluşun bu amaçla hazırladığı "Codex Alimentarius Standartları" tüm dünya ülkeleri için güvenilir gıda üretiminde referans dokümandır.Codex Alimentarius

20 CODEX The Codex Alimentarius or the food code is the global reference point for consumers, food producers, processors, national food agencies and international trade organisations. KAK’ın amacı; kaliteli ve güvenilir ürünlerin üretilmesi ve tüketicilere sunulmasının yanı sıra dünya gıda ticaretinde yer alan gıda maddelerinin kalite ve hijyen kriterlerinin belirlenmesidir. KAK’a sadece ülkeler üye olabilmekte ancak çeşitli organizasyonlar ve sivil toplum kuruluşları gözlemci statüde toplantılara katılabilmektedir.

21 Dünya Ticaret Örgütü Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ), Uruguay Round müzakereleri sonunda, Gümrük Tarifeleri ve Ticaret Genel Anlaşması'nın (GATT) yerini alan 29 ayrı çok taraflı hukuki belgeyi/anlaşmayı ve 25 Bakanlar Bildirisini kapsayan, 15 Nisan 1994 tarihinde Marakeş'te (Fas) imzalanan Dünya Ticaret Örgütü Anlaşması (Final Act) ile kurulmuştur.

22 Örgüt'ün temel işlevleri: a) DTÖ'yü meydana getiren çok taraflı ve çoklu ticaret anlaşmalarının uygulanmasını ve denetlenmesini sağlamak, b) Çok taraflı ticaret müzakerelerinin yürütüldüğü bir forum oluşturmak, c) Ticari uyuşmazlıkların çözümünü sağlamak, d) Üye ülkelerin ulusal ticaret politikalarını izlemek, e) Küresel ekonomik politikayla ilgili diğer uluslararası kuruluşlarla işbirliğini sağlamak, f) Gelişme yolundaki ve geçiş sürecindeki ekonomilerin çok taraflı ticaret sistemi ile bütünleşmelerine yardımcı olmak.


"Gıda kalitesi Inneke Hantoro Handout MK. Pengawasan Mutu 2011/2012." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları