Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

© The McGraw-Hill Companies, Inc., 2004 1 Malzeme İ htiyaç Planlama.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "© The McGraw-Hill Companies, Inc., 2004 1 Malzeme İ htiyaç Planlama."— Sunum transkripti:

1 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Malzeme İ htiyaç Planlama

2 © The McGraw-Hill Companies, Inc., MRP (MIP) Üretim süreci içerisinde, bir parça için doğabilecek ihtiyacı öngörmeyi amaçlayan bir sistemdir. MRP siteminin en önemli yanı ana üretim programına dayalı olarak hazırlanıp yürütülmesidir. Temin sürelerini dikkate alarak gerekli malzemelerin ne zaman sipariş verileceğine karar verir Programlama, ürünün sevk ve teslim tarihinden başa doğru hesaplamayla yapılır.

3 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Malzeme İhtiyaçları Planlaması Bağımlı malzemelerin(parçaların) siparişi ve üretiminde kullanılan Bilgisayar Destekli Bilgi Sistemi  Bağımlı Talep: Nihai ürünün üretiminde  kullanılan bileşen yada alt montaj  parçalarına olan talep

4 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Bağımlı-Bağımsız Talep Hafta – – – – Masa Sayısı Sürekli Talep P S Ç P C P S Ç P C – – – – Masa Sayısı Kesikli Talep Bağımsız Talep 100 masa Bağımlı Talep 100 x 1 = 100 masa üstü 100 x 4 = 400 masa bacağı

5 © The McGraw-Hill Companies, Inc., (MASTER) ANA ÜRETİM ÇİZELGESİ (MPS) Belirli bir süreç içinde kaç adet son malın üretileceğini gösteren detaylı bir plan. Son mallar ya bitmiş ürünlerdir ya da taşınabilir malların üretildiği en yüksek seviyedeki hatlardır. Süreler saat, hafta ve hatta ay bazında ayarlanabildiği gibi genelde haftalık düzenlenir.

6 © The McGraw-Hill Companies, Inc., MRP YAPISI

7 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Bilinen müşterilerden Firma Siparişi Rasgele Müşterilerden Talep Tahminleri Toplam Üretim Planı Ürün Ağaçları Dosyası Mühendislik Tasarım Değişiklikleri Envanter Kayıt Dosyası Envanter İşleri Ana Üretim Çizelgesi (MPS) Birincil Raporlar İkincil Raporlar Stok ve Üretim Kontrol için sipariş çizelgesi planlanır İstisna Raporları Planlama Raporları Performans Kontrol Raporları Malzeme İhtiyaç Planlama (MRP )

8 MİP Girdileri MİP SüreciMİP Çıktıları Ana Üretim Çizelgesi Ürün Ağacı (Malzeme Dosyaları) Malzeme Listesi MİP Bilgisayar Programları Değişiklikler Sipariş Sunumu Sipariş Planlı Programlar İstisna Raporları Planlama Raporları Performans Kontrol Raporları Envanter Geçişi Birincil Raporlar İkincil Raporlar

9 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Malzeme Listesi Malzeme listesi: MİP’nin üç önemli girdisinden biri; bir ürünün tek birimi için gerekli olan tüm parçaların listelenmesi. Ürün yapı ağacı: Malzeme listesindeki ihtiyaçların görsel tanımlanması. Burada bütün malzemeler seviyelerle listelenir.

10 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Malzeme listesi Üretilecek bileşenler malzeme listesi yoluyla belirlenir. Malzeme listesi (bill-of-material(BOM)) bir ürünü üretmek için gerekli olan malzemeler, bileşenler ve içeriklerini miktarlarıyla belirten bir listedir. Mutfaktaki yemek tarifiyle bir uçağın malzeme listesi de kapsamları çok farklı olmasına rağmen liste sayılır. Belli bir miktarın üzerindeki malzemelere ana parça (parents), altındakilere de bileşenler (children) denilmektedir. Malzeme listesi ürünün yapısını oluşturur.

11 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Ürün Yapı Ağacı Klips Üst Klips Alt Parçası (1)Parçası (1) Mil (1)Yay (1) Perçin (2) Bitmiş Not TablasıTabla (1) Not Tablası

12 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Ürün Yapı Ağacı Not Tablası Seviye0 Seviye 1 Seviye 2 Yay (1) Klips Alt Parça (1) Klips Üst Parça (1) Mil (1) Perçin (2) Klips (1) Tabla (1)

13 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Ana Üretim ÇizelgelemePERİYOT AÜÇ PARÇA12345 Not Tablası Diz Masası Tahta Kalemlik

14 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Malzeme listesi Not Tablasıea Klipsea Klips Üst Parçasıea Klips Alt Parçasıea Milea Yayea Perçinea Tablaea1 SEVİYEPARÇAÖLÇÜ BİRİMİMİKTAR

15 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Örnek Aşağıdaki iki ürün ağacını ele alarak: Ana üretim planına göre 4. haftada 80 birim A ve 5. Haftada 50 birim C üretilmesi gerekiyor. D için başlangıç stok miktarı 110 adet olup bütün parçalar için teslim süresi 1 haftadır. D parçası için MIP’nı yapınız. A BD C D(2)F

16 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Örnek Hafta A miktarı C miktarı Parça: Brüt ihtiyaç Planlanmış gelir Mevcut stok Net ihtiyaç Planlanmış alım Planlanmış sipariş 80 A LT=1 week 50

17 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Örnek Parça: C LT=1 Brüt ihtiyaç Planlanmış gelir Mevcut stok Net ihtiyaç Planlanmış alım Planlanmış sipariş 50 hafta A miktarı C miktarı 80 50

18 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Örnek Brüt ihtiyaç Planlanmış gelir Mevcut stok Net ihtiyaç Planlanmış alım Planlanmış sipariş D LT=1 week A C

19 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Örnek Parça Temin Süresi (LT) A1 hafta B2 hafta C1 hafta D E2 hafta F3 hafta G2 hafta F(2)F(2) E(3)E(3) B(2)C(3)C(3) E(1)E(1) A G(1)G(1)D(2)D(2) D(2)D(2) A ürününden sekiz hafta sonunda 50 adetlik talebi karşılayabilmek için MIP belirleyiniz.

20 © The McGraw-Hill Companies, Inc., B parçası için2 x gerekli A sayısı =(2)(50) =100 C parçası için3 x gerekli A sayısı =(3)(50) =150 D parçası için2 x gerekli B sayısı + 2 x gerekli F sayısı = (2)(100) + (2)(300) =800 E parçası için3 x gerekli B sayısı + 1 x gerekli C sayısı = (3)(100) + (1)(150) =450 F parçası için2 x gerekli C sayısı =(2)(150) =300 G parçası için1 x gerekli F sayısı =(1)(300) =300 PARÇA (ALT MONTAJ YADA MALZEME) İHTİYAÇLARI

21 2 hafta 300 G.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 1 hafta 600 D.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 3 hafta 300 F.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 2 hafta E.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 1 hafta 200 D.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 1 hafta 150 C.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 2 hafta 100 B.Brüt İhtiyaç Sipariş verme 1 hafta 50 A.Brüt ihtiyaç Sipariş verme Temin süresi HAFTA 50 Birim A İçin Brüt Malzeme İhtiyaçları Planı Eğer 8. haftada 50 birim A istiyorsanız A’nın montajına 7. haftada başlamanız gerekir. Bundan dolayı 7. haftada 100 birim B ve 150 birim C’ye ihtiyaç olacaktır. Bu iki parçanın üretimi sırasıyla 2 ve 1 hafta sürmektedir. B’nin üretimi 5. haftada başlamalı ve C’nin üretimi de 6. haftada başlamalıdır.

22 B(2)C(3)C(3) E(1)E(1) A G(1)G(1)D(2)D(2) D(2)D(2) F(2)F(2) E(3)E(3)

23 C(3)C(3) E(1)E(1) A G(1)G(1)D(2)D(2) D(2)D(2) F(2)F(2) E(3)E(3)

24 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Ürün Ağacı ve malzeme listesinden üretim-sipariş yapısını geliştirdik ve brüt ihtiyaç planı oluşturduk. Şimdi, mevcut stokları dikkate alarak net ihtiyaç planını oluşturacağız.

25 © The McGraw-Hill Companies, Inc., ParçaStokParçaStok A10E B15F5 C20G0 D10 STOK MEVCUTLARI

26 B(2)C(3)C(3) E(1)E(1) A G(1)G(1)D(2)D(2) D(2)D(2) F(2)F(2) E(3)E(3)

27 C(3)C(3) E(1)E(1) A G(1)G(1)D(2)D(2) D(2)D(2) F(2)F(2) E(3)E(3)

28 © The McGraw-Hill Companies, Inc., ÖRNEK A(2)B(1) D(5)C(2) X C(3) 10. Hafta için 95 adet X üretilecektir ayrıca diğer parça ihtiyaçlarıda aşağıdaki tabloda verilmiştir. MIP tablosu hazırlayınız:

29 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Hafta: XBrüt Gereksinim 95 LT=2Eld.Env.= Net Gereksinim Planlanmış alım. Planlanmış sipariş ABrüt Gereksinim12 LT=3Eld.Env=75 Net Gereksinim Planlanmış alım. Planlanmış sipariş BBrüt Gereksinim 7 LT=1Eld.Env=25 Net Gereksinim Planlanmış alım. Planlanmış sipariş CBrüt Gereksinim 10 LT=2Eld.Env=10 Net Gereksinim Planlanmış alım. Planlanmış sipariş DBrüt Gereksinim 15 LT=2Eld.Env=20 Net Gereksinim Planlanmış alım. Planlanmış sipariş MIP TABLOSU

30 © The McGraw-Hill Companies, Inc., Hafta: XBrüt Gereksinim 95 LT=2Eld.Env.= Net Gereksinim 45 Planlanmış alım. 45 Planlanmış sipariş 45 ABrüt Gereksinim 9012 LT=3Eld.Env= Net Gereksinim 1512 Planlanmış alım Planlanmış sipariş 1512 BBrüt Gereksinim 745 LT=1Eld.Env= Net Gereksinim 27 Planlanmış alım. 27 Planlanmış sipariş 27 CBrüt Gereksinim LT=2Eld.Env= Net Gereksinim Planlanmış alım Planlanmış sipariş DBrüt Gereksinim LT=2Eld.Env= Net Gereksinim 130 Planlanmış alım. 130 Planlanmış sipariş 130 MIP TABLOSU

31 © The McGraw-Hill Companies, Inc., MİP Planlaması Bir Ana Üretim Planı (Çizelgeleme) Hazırla MRP yi kullanarak Malzeme ihtiyacını belirle Malzeme ihtiyaçlarını kaynak ihtiyaçlarına dönüştür Ana Üretim Planını Kesinleştir kapasitesi yeterli mi? Kapasite ihtiyaçları Karşılamak için değiştirilebilir mi? Taslak Ana Üretim Planını revize et Kapasiteyi değiştir Evet Hayır Evet Hayır

32 © The McGraw-Hill Companies, Inc., MRP II Genişletilmiş MRP Finansal planlama Pazarlama Mühendislik Satın alma İmalat

33 pazar talebi Üretim planı problem? Kaba kapasite planlama evet hayır evet hayır finans pazarlama Üretim Üretim planını düzelt ana Üretim planı MRP Kapasite planlama problem? İhtiyaçların çizelgelenmesi Ana üretim planını ayarla MRP II

34 © The McGraw-Hill Companies, Inc., İmalat Kaynak Planlaması (MRP II)

35 Tahmin Bütünleşik İmalat Planı Müşteri Siparişleri Fizibil? Ana Üretim Çizelgesi Malzeme ihtiyaç Planlama Kapasite İhtiyaç Planlama Fizibil? Satınalma Emirleri İş Emirleri Envanter Atölye Kontrolü Üretim Hayır Evet Geri besleme Hayır Evet

36 İmalat Kaynak Planlama (MRP II) Tahmin Bütünleşik İmalat Planı Müşteri Siparişleri Fizibil? Ana Üretim Çizelgesi Malzeme İhtiyaç Planlama Kapasite İhtiyaç Planlama Fizibil? Purchase orders İş Emirleri Inventory Atölye KOntrolü Üretim No Evet Geri besleme No Evet Tahmin Bütünleşik İmalat Planı Müşteri Sİparişleri Fizibıl? Ana Üretim Çizelgesi Hayır Evet

37 İmalat Kaynak Planlaması (MRP II) Tahmin Bütünleşik İmalat Planı Müşteri Siparişleri Fizibıl? Ana Üretim Çizelgesi Malzeme ihtiyaç planlama Kapasite İhtiyaç Planlama Fizibıl? Satınalma Emirleri İş Emirleri Envanter Atölye KOntrol Üretim Hayır evet Geri besleme Hayır Evet Ana Üretim Çizelgesi Malzeme İhtiyaç Planlama Kapasite İhtiyaç Planlama Fizibıl? Evet Hayır

38 Forecast Aggregate production plan Customer orders Feasible? Master production schedule Material requirements planning Capacity requirements planning Feasible? Purchase orders Work orders Inventory Shop floor control Manufacture No Yes Feedback No Yes İmalat Kaynak Planlaması (MRP II) Envanter Atölye Kontrol Üretim Satınalma Emirleri İş Emirlri Tahmin Bütünleşik İmalat Planı Müşteri Siparişleri Fizibıl? Ana Üretim Çizelgesi Malzeme ihtiyaç planlama Kapasite İhtiyaç Planlama Fizibıl? Satınalma Emirleri İş Emirleri Envanter Atölye KOntrol Üretim Hayır evet Geri besleme Hayır Evet

39 © The McGraw-Hill Companies, Inc., ERP (Kurumsal Kaynak Planlama) Pazarlamayı, finansal üretimi ve insan kaynaklarını tek bir bilgi sisteminde bütünleştirmeyi amaçlayan kapsamlı girişim. Standartlaşmış kayıt tutma, şirket içi bilgi paylaşımını sağlanması

40 © The McGraw-Hill Companies, Inc., ERP Sistemleri Tek entegre yazılım programı Tek veri tabanı Paylaşılan ve iletilen bilgi Müşteri siparişlerini, siparişin gerçekleşmesini, listelemeyi, nakliyatı otomatikleştirme Takip

41 © The McGraw-Hill Companies, Inc., SAP’ın R/3’ü Nasıl İşliyor? Bir sipariş tüm sektörde bir zincir reaksiyonu başlatıyor 1 SİPARİŞ IS şirketinden bir satış temsilcisi Brezilyalı perakendeciden 1000 ayakkabılık sipariş alır. Bilgisayarından genel müdürlüğe R/3 satış modülünü kullanarak ulaşır. Bu indirimler de dahil fiyatları kontrol eder ve perakendecinin kredi geçmişini inceler. 1

42 © The McGraw-Hill Companies, Inc., MEVCUDİYET Eşzamanlı olarak R/3 envanter yazılımı stok durumunu inceler ve satış temsilcisine siparişin yarısının hemen Brezilya’daki bir depodan temin edilebileceğini bildirir. Diğer ayakkabılar IS Şirketi’nin Tayvan’daki fabrikasından 5 gün içinde getirilecektir. 3 ÜRETİM R/3’ün üretim yazılımı Tayvan fabrikasındaki ayakkabıların üretimini programlar. Aynı zamanda IS Şirketi’nin Brezilya’daki ambar müdürüne perakendeci 500 adet mor tenis ayakkabısı göndermesini bildirir. Makbuz da Portekiz’de kesilir. 2 3

43 © The McGraw-Hill Companies, Inc., İNSAN GÜCÜ Tam bu anda R/3’ün insan kaynakları modülü siparişi yerine getirercek işçilerin azlığını tespit eder ve personel müdürünü geçici işçi konusunda uyarır. 5 SATIN ALMA R/3’ün materyal planlama modülü satın alma müdürüne mor boya lastiği ve bağcıkları almak gerektiğini ifade eder. 4 5

44 © The McGraw-Hill Companies, Inc., SİPARİŞ TAKİBİ Müşteri ayakkabı şirketinin R/3 sistemine internet yoluya girer ve Tayvan’dan gelen 500 ayakkabının 250’sinin yapılıp boyandığını görür. Müşteri aynı zamanda stokta 500 turuncu ayakkabının olduğunu görür ve internete yeni bir sipariş koyar. 7 PLANLAMA R/3’ün tahmin ve finans modüllerindeki bilgiye dayanarak CEO renkli ayakkabıların çok talep yanında çok kârlı olduğunu görür. Florosan renkli ayakkabıları hatta eklemeye karar verir. 6 7


"© The McGraw-Hill Companies, Inc., 2004 1 Malzeme İ htiyaç Planlama." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları