Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TERCİH DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ. BULUNDUĞUMUZ DURUM! 1981.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TERCİH DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ. BULUNDUĞUMUZ DURUM! 1981."— Sunum transkripti:

1 TERCİH DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ

2

3 BULUNDUĞUMUZ DURUM! 1981

4 YGS SAYISAL BİLGİLER ÖSYS Başvuran Aday Sayısı Sınava Girmeyen Aday Sayısı Sınavsız Geçişe Başvuran Aday Sayısı Sınavı Geçerli Aday Sayısı

5 ?

6 2016 YGS’de Önceki Yıllarda Bir Yükseköğretim Programına Yerleşmiş Aday Sayısı

7 BİZ KİMLERE TERCİH YAPIYORUZ ? İşyerleri prens ve prensesler istihdam etmiyor etmiyor !

8 İş yerleri ne yazık ki, mezun profilinden memnun değil. Çalışma hayatında haftada bir sınav yapılsa bu gençler eminim çok başarılı olurlar. Ama firmalar proje yaptırıyorlar, çözüm senaryoları istiyorlar. Bu hiç adil değil fakat çıplak gerçek böyle. Çocuklar evde, okullarda prensler ve prensesler gibi yaşıyorlar. En küçük bir problemde devlet okulu velileri 147’ye, özel okul velileri yöneticilere gidip koruma kalkanlarını açıyorlar. İş yerleri ise prenses ve prensleri istihdam etmiyor çok şükür!istihdam

9 Gençlerin zihninde gerçek yaşamda karşılığı olan bir gelecek kavramı da yok. Çünkü ebeveynler çocukların karar verme merkezi olan frontal lobunu iptal edip, onlar adına kararları kendileri veriyorlar. Aileler genellikle geçmiş korku ve kaygılarından oluşan belirsiz bir gelecek senaryosuna sahipler. (Prof. Dr. Ziya Selçuk-Hürriyet Eğitim)

10 Y KUŞAĞI NEDİR?

11 1980 ile 2000 yılları arasında doğanlara Y Kuşağı deniyor?

12 Aynı anda birçok işle uğraşabilirler

13 BU KUŞAĞIN EN BELİRLEYİCİ ÖZELLİKLERİ İnternet, neredeyse yaşamlarında hep vardı. Teknoloji ve internet kültürüyle iç içe büyüyorlar. Dolayısıyla sabırsızlar, Daha özgürler ve daha çok bireysel olarak karar alabiliyorlar. Dikkatlerini uzun süre toplayamıyorlar. Çabuk sıkılıyorlar, Bilgi kaynakları ellerinin altında ve ulaşmaları çok kolay. Gerçek yaşam becerileriyle ilgileniyorlar, ‘ ’Bunun bana ne faydası var?’’ diye soruyorlar.

14 NELER HOŞLARINA GİDER? Yeni şeyler öğrenmekten zevk alırlar. Teknolojiyi kullanmak isterler. Her şeyi, hemen isterler. Fikirlerini doğrudan söylerler. Ünlü olmak, bir tür kahraman olmak isterler.

15 Y KUŞAĞININ KARİYER-İŞ AÇISINDAN BEKLENTİLERİ Çok para kazanmakİşlerinde esnek olabilmekDeğer verildiğini hissetmekGlobal-mobil olabilmek Güvenilir ve örnek patronlar/müdürler Kariyeri ve fırsatlar konusunda açıkça konuşabilmek Özel yaşamlarına önem verebilmek

16 ADAYLARIN TERCİH YÖNELİMLERİ İLE İLGİLİ GÖZLEMLERİM

17 Meslek seçimi ile ilgili kararsızlık yaşanmaya devam ediyor. Daha doğrusu her adayın bir A planı var. Ancak B planı yok. Örneğin lise yaşamı boyunca Psikoloji isteyen bir öğrenci istediği başarı sırasını yakalayamayınca ne yapacağını şaşırıyor. Çünkü sadece Psikoloji üzerine odaklanmış ve ‘’ya olmazsa?’’ sorusunu kendisine hiç sormamış.

18 Garanti iş bulunabilecek mesleklere talep gittikçe artıyor. Anestezi Adalet Ağız ve Diş Sağlığı Çocuk Gelişimi Hukuk, Psikoloji, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tıp, Diş Hekimliği, Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon

19 Vakıf üniversiteleri ile devlet üniversiteleri arasında ayırım ortadan kalkmış durumda. Adaylar ve aileleri rahatlıkla vakıf üniversitelerini tercih ediyorlar. Burs oranlarını artıran üniversiteler daha çok tercih ediliyor.

20 Adaylar ve aileleri geçmiş yıllara göre üniversite seçiminde daha duyarlılar. İyi ve kaliteli eğitim alacakları, mezun olduklarında iş bulabilecekleri üniversiteleri daha çok tercih ediyorlar.

21 ÖSYM’nin Kılavuzu sadece internet sitesinden yayınlaması çoğu aday tarafından bilinmiyor bile. Ayrıca Kılavuzu sitede de bulamıyorlar. Adaylar; meslek ve üniversite seçiminin sınava hazırlanmaktan daha zor bir süreç olduğu konusunda hemfikirler.

22 Meslek Seçimi Araştırması

23 Araştırmanın Konusu Bu araştırmada 12. sınıfta okuyan öğrencilerin meslek seçimlerini etkileyen faktörler incelenmiştir. Meslek tercihini ele alırken meslek tercihinin yapılıp yapılmadığı, meslek seçimindeki belirleyici faktörler, mesleğin nasıl algılandığı gibi konular irdelenmiştir.

24 Araştırmanın Yöntemi Araştırma,tarama modelinde olup teorik arka planı oluşturmak üzere kaynak taraması yapılmıştır. Araştırma İstanbul il merkezindeki öğrencilerin 1483’ü ile anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Anket sonuçları SPSS 12,0 istatistik programında analiz edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgular ve bilgiler ışığında lise son sınıf öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır.

25 Cinsiyet Sayı% Kız82755,8 Erkek65644,2 Toplam Ankete katılanların %55,8’i kız, %44,2’si de erkek öğrencilerden oluşmuştur.

26 Mesleğin Belirlenmeye Hangi Dönemde Karar Verildiği Mesleğinizi belirlemeye hangi dönemde karar verdiniz? Sayı% İlköğretim sınıf1338,97 10.sınıf16110,9 11.sınıf40927,6 12.sınıf49233,2 Boş805,4 Toplam Ankete katılanların %33,2 ’s i 12. Sınıfta, % 27,6 ’s ı 11.sınıfta, %10,9 ’ u 10.sınıfta, % 14 ’ ü ilk ö ğretim d ö neminde, %8,97 ’s i ise 9.sınıfta tercih edecekleri b ö l ü m ile ilgili karar verdiğini ifade etmiştir.

27 Toplumda En Saygın Meslek (%1 ‘in altında kalan meslekler değerlendirme dışı bırakılmıştır.)

28 En Az Bilgiye Sahip Olduğu Düşünülen Meslek (%1 ‘in altında kalan meslekler değerlendirme dışı bırakılmıştır.) Araştırmaya katılanların en az bilgiye sahip olduklarını düşündüğü meslekler %6,7 ile mühendislik programları olmuştur. Mühendislik programları İçinde ise en az bilgi sahibi olduğu düşünülen meslek %4,7 ile endüstri mühendisliğidir.

29 Geleceğin Meslekleri (%1 ‘in altında kalan meslekler değerlendirme dışı bırakılmıştır.) Ankete katılanların %17’si Moleküler Biyoloji ve Genetik programını ;%11,9’u ise Tıp Fakültesini geleceğin mesleği olarak düşündüklerini ifade etmiştir.

30 MF/ TM PUAN türünde istediğiniz sıralamayı yaparsanız seçeceğiniz ilk üç meslek tercihiniz neler olur? Sayı% Hukuk17311,7 Tıp16511,1 Mimarlık1067,15 Psikoloji1026,88 Endüstri Mühendisliği865,8 Makine Mühendisliği493,3 İnşaat Mühendisliği483,24 İşletme442,97 Mühendislik Programları412,76 Bilgisayar Mühendisliği352,36 Moleküler Biyoloji ve Genetik302,02 Ekonomi261,75 Elektrik-Elektronik Mühendisliği251,69 Eczacılık231,55 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık201,35 Uluslararası ılişkiler191,28 Genetik ve Biyomühendislik171,15 İç Mimarlık161,08 Fizyoterapi ve Rehabilitasyon151,01 Tercih Sıralamasında İlk Üç Meslek

31 HP'nin araştırmasına göre ise, Türkiye'deki ebeveynlerin yüzde 22'si çocuklarının doktor olmasını istiyor.

32 Türkiye: Doktorluk: %22 Bilim insanlığı: %13 Türkiye: “mühendislik”, “girişimcilik” ve “yaratıcılık tabanlı çalışmaları” ön plana çıkarırken, gazeteci, oyuncu ve sporcu olmasını istemedi. Rusya, Polonya, Çek Cumhuriyeti, Ukrayna, Türkiye, Güney Afrika, Yunanistan, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Romanya, Macaristan ve Slovakya'da. HP’NİN 1653 KİŞİ İLE YAPTIĞI ARAŞTIRMA SONUCUNA GÖRE;

33 BAE, Güney Afrika ve Yunanistan'ı içeren Orta Doğu, Afrika ve Akdeniz bölgeleri: Doktor:%17 Orta ve Doğu Avrupa'da da : 1. sıra:Doktorluk 2. sıra:Avukatlık HP’NİN 1653 KİŞİ İLE YAPTIĞI ARAŞTIRMA SONUCUNA GÖRE;

34

35 Tercih Danışmanı Ne Yapar? Bir tercih danışmanının en önemli görevi; çocukların, gençlerin, yetişkinlerin kendi kariyer gelişimlerini anlamaları ve bu süreci yapılandırmaları için yardım/destek/müdahale hizmeti sunmaktır.

36 Tercih yaparken, adayların doğru tercih yapmak için aşağıdaki soruları bilinçli yanıtladığından emin olmalısınız.

37 Seçeceğiniz bölüm size ne kadar uygun? Tercih edeceğiniz alan kişilik özellikleriniz, ve beklentilerinizle ne kadar örtüşüyor? Benim için uygun meslekler neler? Devlet üniversitesi mi tercih etmeliyim yoksa vakıf üniversite mi? Aileden uzaklaşmak için yaşadığı il dışı tercih yapan öğrenciler: "Karşılaşacağınız güçlükleri biliyor musunuz? Peki ya hazır mısınız?"

38 Ayrıca ; "Sınava tekrar girmeli miyim?" diyen adaylar Ailenin istekleri ile kendi istekleri arasında kalan adaylar... Puanıma yazık olmasın, puanıma göre tercih yapmalıyım! Yoksa istediğim meslek için mi tercih yapmalıyım? diyen adaylar da var

39 Tercih danışmanlığı yaptığımız öğrenciyi tanımak önemlidir.Bu noktada İlgi ve Yeteneklerinin, Sosyo – ekonomik düzeyin tespit edilmesi, Varolan değerlerinin bilinmesi, Beklentilerinin öğrenilmesi, gereklidir.

40 Tercih danışmanı, bu bilgiler ışığında öğrenciyi, bölümler ve üniversiteler hakkında bilgilendirmeli, öğrencinin kafasındaki soru işaretlerini cevaplandırmalıdır. Öğrenciye farklı alternatifler gösterilmeli, istediği yerlerin avantaj ve dezavantajları izah edilmeli ama asla öğrenci zorunlu bir yönlendirmeye maruz bırakılmamalıdır.

41 Tercih Danışmanlığı ; vicdani sorumluluğu ağır, profesyonelce yapılması gereken ciddi bir iştir.

42 Adaylar tercihlerini internet üzerinden elektronik ortamda göndererek tercih bildirimde bulunacaklardır. Bu tercih bildiriminin sorumluluğu adayın kendisine aittir.

43 2016 Yılındaki Yenilikler & Değişiklikler

44 Başarı Sırası Sınırlaması 2015 yılında tıp ve hukuk alanları için getirilen başarı sırası sınırlaması, 2016 yılında mimarlık ve mühendislik alanlarına da getirildi. Tıp Fakültesi bin Hukuk Fakültesi bin Mühendislik Fakültesi bin(Orman,Ziraat,Su Ürünleri Fakülteleri hariç,Ziraat Fakültesi Gıda Mühendisliği dahil) Mimarlık Fakültesi bin

45 YGS’DE BARAJ YÜKSELDİ: 2016 yılında YGS’de meslek yüksekokulu ve açıköğretim önlisans programları ile özel yetenek sınavına başvuru yapmak isteyen adayların ilgili YGS puan türünde 150 puan barajını aşmış olmaları gerekmektedir.2015 yılında ilgili alanlar için puan barajı 140’tı.

46 TERCİH SAYISI DEĞİŞTİ 2016 yılında adaylar en fazla 24 tercih yapabilecektir.2015 yılında adaylar 30 tercih hakkına sahipti.

47 EK PUAN Mesleki ve teknik liselerde okuyanlara üniversiteye girişte verilen ek puan uygulaması kalktı tarihi itibariyle bir mesleğe yönelik program uygulayan ortaöğretim kurumlarından mezun olan veya öğrenim görmekte olan öğrenciler için uygulanmaya bu yıl devam edilecek.

48 YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Avrupa Birliği ilişkileriTM-2TM-3 Kamu YönetimiTM-2TM-3 Küresel Siyaset ve Uluslararası İlişkilerTM-2TM-3 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi TM-2TM-3 Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiTM-2TM-3 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerTM-2TM-3 Uluslararası İlişkiler TM-2TM-3 Yerel YönetimlerTM-2TM-3 BAZI PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ DEĞİŞTİ

49 YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi TS-1TS-2 Film Tasarım TS-1TS-2 Film Tasarım ve Yazarlık TS-1TS-2 Film Tasarım ve Yönetmenliği TS-1TS-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları TS-1TS-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları(M.T.O.K.) TS-1TS-2 Gazetecilik TS-1TS-2 Görsel İletişim TS-1TS-2 Görsel İletişim Tasarımı TS-1TS-2 Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı TS-1TS-2 Halkbilim TS-1TS-2

50 YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Halkla İlişkiler TS-1TS-2 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık TS-1TS-2 Halkla İlişkiler ve Tanıtım TS-1TS-2 Kurgu-Ses ve Görüntü Yönetimi TS-1TS-2 Medya ve Görsel Sanatlar TS-1TS-2 Medya ve İletişim TS-1TS-2 Medya ve İletişim Sistemleri TS-1TS-2 Radyo ve Televizyon TS-1TS-2 Radyo, Televizyon ve Sinema TS-1TS-2 Reklam Tasarım ve İletişimi TS-1TS-2 Reklamcılık TS-1TS-2

51 YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI PUAN TÜRÜ (YENİ) Reklamcılık ve Halkla İlişkiler TS-1TS-2 Sinema ve Dijital Medya TS-1TS-2 Sinema ve Televizyon TS-1TS-2 Türk Halkbilimi TS-1TS-2 Yeni Medya TS-1TS-2 Yeni Medya ve Gazetecilik TS-1TS-2

52 TERCİH TAKVİMİ LYS Sonuçlarının Açıklanması: 18 Temmuz 2016 Tercih Bildirim Dönemi:18 Temmuz 2016 – 29 Temmuz 2016 Yerleştirme Sonuçlarının Açıklanması: Ağustos’un 2.haftası(tahmini) Elektronik Kayıt Tarihi: 12 Ağustos Ağustos 2016 Üniversite Kayıt Tarihi:15 Ağustos Ağustos 2016 Ek Yerleştirme Tercih İşlemleri: 26 Ağustos Ağustos 2016 Ek Yerleştirme Kayıt Tarihi: 6 Eylül Eylül 2016.

53 Tercih Yaparken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

54 TABLO 3: Sınavsız geçiş ve YGS puan türleriyle alan 2 yıllık programları gösteren tablodur. YGS ‘de ilgili puan türünde en az 150 puan alan adaylar tercih işlemi yapabileceklerdir. ÖSYS Tercih Kılavuzunda Yer Alan Tablo 3, Tablo 4 VE Tablo 5 NEDİR?

55 TABLO 4: Fakülte ve Yüksekokul programlarının yer aldığı tablodur. Bu bölümleri tercih edebilmek için ilgili YGS- LYS puan türlerinden en az 180 puan almış olmak gerekir. Bu tablodaki açık öğretim programları en az 150 puan alınması koşulu ile tercih edilebilir. TABLO 4: Fakülte ve Yüksekokul programlarının yer aldığı tablodur. Bu bölümleri tercih edebilmek için ilgili YGS- LYS puan türlerinden en az 180 puan almış olmak gerekir. Bu tablodaki açık öğretim programları en az 150 puan alınması koşulu ile tercih edilebilir. TABLO 5: Özel Yetenek Sınavı sonuçlarına göre öğrenci alan yükseköğretim programlarını gösteren tablodur. Bu tabloda yer alan yükseköğretim programlarına başvurabilmek için YGS puanlarının herhangi birinden en az 150 puan almış olmak gerekir. Özel yetenek gerektiren programların sınavları ile seçme ve yerleştirme işlemleri yükseköğretim kurumlarınca yapılır. Başvurular doğrudan programın bulunduğu yükseköğretim kurumuna yapılır.

56 Her adayın toplam 24 tane tercih bildirme hakkı var.Tercihlerde mükemmeliyetçi davranmamak gerekir. Sadece 5-6 tercihle listeyi oluşturmak risklidir.Mutlaka geniş aralıkta tercih yapılmalıdır.

57 İlk sıralarda başarı sıranın üzerinde ve en çok istenilen bölümler ( ilk 2 ya da 3 tercih ), Orta sıralarda yerleşme olasılığı yüksek olan ve başarı sırasına yakın olan bölümlere ( 5 ile 18. tercihler), Son sıralarda ise yerleşme olasılığının çok yüksek olduğu (19 ve 24.tercihler) bölümlere yer vermek uygun olacaktır. DOĞRU YAPILMIŞ BİR LİSTE İÇİN:

58 Adaylar,tercih edecekleri bölümü gerçekten isteyip istemediklerini sorgulamalı okumayı düşünmedikleri bölümleri kesinlikle tercih listesine almamalıdırlar. Ayrıca, puanları elverse bile, başarılı olma konusunda tereddütleri olan programı da tercihlerine yazmamalıdırlar. Çünkü, tercih listesine alınan programa yerleştirilmeleri durumunda adayın bir sonraki yıl OBP' si yani okul puanları yarı yarıya düşecektir.

59 Adaylar, bir yükseköğretim programına yerleştirilmişse aynı yıl yapılacak olan ek yerleştirmelere başvuru yapamazlar.

60 Tercih yapılırken istek sırası önemlidir.Adayların ilgi alanına göre en çok istediği bölümlerden başlayarak tercih yapması daha sağlıklı olacaktır.Açıkta kalmamak adına istenilmeyen bölümler tercih listesine alınmamalıdır.

61 Tercihler yapılırken ÖSYM'nin yayınladığı kılavuzdaki yükseköğretim programlarına ait değerlerin 2015 ÖSYS'ye ait olduğu ve geçen seneki öğrencilerin isteklerine, aldıkları başarı sıraları ve o zamanki puan hesaplamalarına göre ortaya çıkmış veriler olduğu unutulmamalı.

62 2015-ÖSYS puanları veya özel yetenek sınavı sonucu ile bir yükseköğretim programına yerleştirilen adaylar, 2016-ÖSYS puanları ile bir yükseköğretim programına yerleştirilirken OBP’ye uygulanacak katsayılar yarıya düşürülecektir.

63 Tercih edilen bölüm ve üniversiteye dair özel koşulları tercih kılavuzundan öğrencinin mutlaka okuması gerektiği belirtilmelidir. Bir çok aday özel şartları okumadan tercih yaptığından kayıt yaptırırken sürprizlerle karşılaşmaktadır.

64 Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği ve Gemi Makineleri İşletme Mühendisliği bölümlerinde Beden Eğitimi zorunlu derstir. Bu programa kayıt olan öğrenciler, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrenci Kıyafet Yönergesine uygun üniformayı giymek zorunda olup, eğitim ast-üst ilişkileri şeklinde gerçekleştirilir. Üniformanın temini öğrenciye aittir.

65 Havacılık Elektrik ve Elektroniği Bu programa kayıt için Üniversitenin önereceği ve/veya tam teşekküllü resmi bir hastaneden, SHY-66 Hava Aracı Bakım Personeli Lisans Yönetmeliği: Tıbbi uygunluk Madde 30’a göre görme ve renk ayırma kabiliyetinin kaybolmadığının, eğitim süresince ve daha sonrasında bu mesleği yürütmeyi engelleyecek fiziki ve ruhsal engeli olmadığını belgeleyen heyet raporu olması gerekir.

66 Gülhane Askeri Tıp Akademesi Bu programa girmeye hak kazanan öğrencilerin; yaptırılacak soruşturmada tutum ve davranışları ile yasa dışı siyasi, yıkıcı, irticai, bölücü, ideolojik görüşleri benimsememiş, bu gibi faaliyetlerde bulunmamış veya karışmamış olması, herhangi bir suçtan dolayı mahkum olmaması veya başvuru tarihinde hakkında kamu davası ya da şahsi bir ceza davası açılmamış olması, yaptırılacak güvenlik soruşturmasının olumlu sonuçlanması, NOT: Bu programa Ek Kontenjanla kayıt yapılmaz.

67 Dil Konuşma Terapisi B u programa kayıt için bir hastaneden bu mesleği yürütmeyi engelleyecek derecede konuşma (aksan ve şive hariç, pelteklik, telaffuz, ortodontik bozukluk, kekemelik ve tutukluk), işitme, görme veya ruhsal engeli olmadığını belgeleyen sağlık raporu almak gerekir.

68 Pilotaj Bu programa başvurabilmek için T.C. vatandaşı olmak, 1 Ocak 1993 ve sonra doğmuş olmak (Yaş düzeltmesi kabul edilmeyecektir.), boy uzunluğunun en az 1,65 m., en çok 1,90 m. olması, boy uzunluğunun santimetre olarak ifade edilen değerinin son iki rakamından en çok 5 fazla veya 15 noksan kilo ağırlıkta olmak; dilinde kekemelik, pelteklik ve tutukluk bulunmaması gerekir. Bu programda uygulamaya yönelik bazı dersler ve stajlar özel ve resmi havacılık kuruluşlarının tesislerinde yapıldığından bu programı kazanan öğrencilere güvenlik soruşturması yaptırılacaktır. Güvenlik soruşturması olumsuz olan veya bu kuruluşların düzen ve disiplinine uymayan öğrenciler bu programa devam edemezler.

69 SINAVSIZ GEÇİŞ

70 Sınavsız Geçiş yerleştirme işlemleri aşağıdaki önceliklere göre merkezi sistemle yapılır: Mezuniyet yılı daha büyük (yeni mezun) adaylara öncelik verilir. Aynı yıl mezun olan adaylar arasında öncelik okul türüne göre Anadolu Teknik Lisesi, Teknik Lise veya Anadolu Meslek Lisesi, Meslek Lisesi, çok eski yıllarda enstitü adı altında mezun olunan meslek lisesi sırasında verilir. Mezuniyet yılı ve okul türü aynı olan adaylardan aynı METEB içinde olanlara öncelik verilir.

71 Mezuniyet yılı, okul türü ve METEB içi, METEB dışı bilgileri aynı olan adaylardan OBP’si yüksek olan adaylara öncelik verilir. Yukarıda sayılan tüm bilgileri aynı olan adaylardan doğum tarihi büyük (yaşı küçük) olana öncelik verilir.

72 2015 ÖSYS'de sınavsız geçiş ile bir yükseköğretim programına yerleştirilen adayların 2016 ÖSYS'de OBP'lerine uygulanacak katsayılarda herhangi bir değişiklik yapılmayacaktır.

73 Tablo 3'te yer alan ön lisans programlarının kontenjanları Sınavsız geçiş kontenjanı (SGK) YGS puanı ile öğrenci alan kontenjanı (YGSK)

74

75 İlgili alanda sınavsız geçiş hakkı bulunan adayların,tercihlerine göre Tablo 3'te yer alan programlara Yerleştirilmesi yapılırken önce ilgili programın sınavsız geçiş kontenjanına (SGK) yerleştirmesi yapılacaktır. Bu adaylardan SGK kontenjanına yerleşemeyenlerin, ilgili YGS puanlarının yeterli olması halinde YGS puanı ile öğrenci alan kontenjanına (YGSK) yerleştirmesi yapılacaktır. İlgili alanda sınavsız geçiş hakkı olmayan adaylar, Tablo 3'te yer alan programların sınavsız geçiş kontenjanına (SGK) yerleştirilmezler.Bu adaylar, YGS puanları ile bu programların sadece YGSK kontenjanına yerleştirilirler

76 Tablo 3’te;hem SGK hem de YGSK kontenjanı bulunan programlar ile sadece SGK kontenjanı bulunan programlarda boş kalan kontenjan, talep olması halinde diğer kontenjana aktarılacaktır.Sınavsız geçiş alanı olmadığı için sadece YGSK kontenjanı bulunan programlarda ise boş kalan kontenjan diğer kontenjana aktarılmayacaktır

77 OKUL BİRİNCİLERİ

78 Ortaöğretim okullarını birincilikle bitiren adaylar, öncelikle genel kontenjandan, genel kontenjandan yerleşemedikleri durumlarda yükseköğretim programlarında okul birincileri için ek olarak ayrılacak kontenjanlardan yararlandırılacaklardır.

79 OKUL BİRİNCİLİĞİ KONTENJANI ÖRNEKLER ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADITABAN PUAN OKUL BİRİNCİSİNİN YERLEŞME PUANI Hacettepe Üniv.Tıp (İng) 513,768509,699 Galtasaray Üniv.Hukuk Fakültesi Boğaziçi Üniv.Elek.Elektronik Müh ODTÜİşletme

80 MERKEZİ YERLEŞTİRME İŞLEMİNDE EŞİT PUAN ALAN ADAYLARA NASIL BİR İŞLEM YAPILIR?

81 Merkezi yerleştirme işleminde bir programa kesin kayıt hakkı kazananların belirlenmesinde aynı programı tercih etmiş adaylar arasından, tercihi hangi sırada olursa olsun yerleştirmede kullanılan puanı ve varsa ek puan toplamı büyük olan adaya öncelik tanınacaktır Eğer adayların yerleştirme puanları eşitse, ilgili puanın OBP katkısı eklenmemiş ÖSYS puanı büyük olana, bu puanları da eşitse ilgili puanda ağırlığı en büyük olan testin ham puanı büyük olana (ağırlığı en büyük iki test varsa, bunların ham puanlarının toplamı büyük olana) öncelik verilecektir. Eşitlik sürdüğü takdirde söz konusu yükseköğretim programını daha üst tercihinde gösterene, eşitlik yine de sürdüğü takdirde doğum tarihi günümüze daha yakın (yaşı küçük) olana öncelik verilecektir

82 Kılavuzda Yer Alan En Küçük Puan ve Başarı Sırası Sütunlarında Kullanılan Kısaltmalar

83 ÖSYS'de yeni açılan programlar için En küçük puan ve Yerleştirme Öncelikleri sütunlarında (----)yer almaktadır. **** 2016-ÖSYS'de puan türü değişen programların Yerleştirme Öncelikleri sütununda ise (* * * *) işareti bulunmaktadır. Kontenjanı 2015-ÖSYS Merkezî Yerleştirme ile dolmayan programlarda ise En küçük puan ve Yerleştirme Öncelikleri sütunlarında hiçbir işaret ( ) bulunmaz.

84 ADAYLARI ÖDEVLENDİRME Tercih edeceği bölümler ve üniversiteler hakkında bilgi sahibi olmak için meslekleri tanıma çalışmaları

85 ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ İNTERNET ADRESİ İŞKUR

86 İlgi Duyulan Mesleklerin İncelenmesi Meslek için aranan nitelikler Meslek için aranan nitelikler Eğitim süreci Eğitim süreci İş bulma olanakları İş bulma olanakları Çalışma ortamı Çalışma ortamı Kazanç durumu Kazanç durumu Mesleğin günümüzdeki geçerliliği Mesleğin günümüzdeki geçerliliği Okurken görülecek dersler

87 Yönetim Bilişim Sistemleri Yabancı Dil Üretim Yönetimi İşlem Tablosu Programlama Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Sistem Analizi ve Tasarımı Kurumsal Kaynak Planlama Sistemleri Bilgi Toplumu ve E-Devlet İşletme Bilgi Sistemleri Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bilgisayar ve Programlamaya Giriş İşlem Tabloları İşletim Sistemleri İstatistik İşletme Yönetimi Hukukun Temel Kavramları İktisada Giriş İşletme İlkeleri Matematik İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku Örgütsel Davranış Ağ Yönetimi ve Bilgi Güvenliği Veritabanı Programlama İleri Programlama Sosyal Ağ Analizi Etkili İletişim Teknikleri Muhasebe Yazılımları Elektronik Ticaret İşletme Analitiği Algoritmalar ve Programlama Veritabanı Sistemleri Proje Yönetimi Yeni İletişim Teknolojileri İşletme Fonksiyonları Bilişim Hukuku Genel Muhasebe Pazarlama Yönetimi

88 Sonuç Belgesi Örnekleri

89

90

91 ADAYLARIN SIK SORDUĞU SORULAR

92 Tercihlerimi ÖSYM’ye gönderdikten sonra değişiklik yapmak mümkün mü? Tercih işlemi için belirtilen son gün-saate kadar, internet ortamında tercih listesinde değişiklik yapılabilir.

93 Kılavuzda aynı isme sahip bazı bölümler, örneğin; Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon, Bankacılık ve Finans vb. hem YGS hem de MF veya TM puanlarıyla tercih edilmekte. Bunun nedeni nedir? Sözü edilen bölümlerden bazıları yüksekokula, bazıları ise fakülteye bağlıdır.Fakülteye bağlı olanlar MF ya da TM puan türlerine göre öğrenci alırken, yüksekokullara bağlı olan bölümler ise YGS puan türlerine göre öğrenci almaktadır. Yüksekokullara bağlı olan ve YGS puan türleriyle öğrenci alan bu bölümler ayrıca meslek lisesi çıkışlı öğrencilerin ek puanla yerleşebileceği bölümlerdir.

94 Açıköğretim Fakültesi’nde bir bölüm kazananlar ek yerleştirmeye başvurabilir mi? Açıköğretim Fakültesini kazananlar, ek yerleştirmeye başvuramazlar.

95 Genel lise mezunuyum. 2 yıllık bir bölüme yerleştiğimde bir sonraki yıl puanım düşer mi? 2 ya da 4 yıllık herhangi bir bölüme yerleştirildiğinizde bir sonraki yıl OBP’niz yarı yarıya düşer.

96 Özel Yetenek Sınavını kazandığım ve okumaya başladığım takdirde gelecek sene tekrar sınava girdiğimde puanım düşer mi? Özel Yetenek Sınavıyla da olsa bir yükseköğretim programına yerleştirildiğinizde ortaöğretim başarı puanınız yarı yarıya düşer.

97 Tercih listemde son sıraya yazdığım bir bölümü benden daha düşük puanlı birisi ilk sıraya yazarsa kim daha avantajlıdır? Tercih sıralaması bu anlamda önemli midir? Puanı yüksek olan bir aday son tercihine daha önce yerleştirilir. Burada önemli olan puanın yüksek olmasıdır. Bir adayın puanının diğerine göre yüksek olması demek, sıralama olarak önde olması demektir.

98 Tercih yaptığım halde yerleştirilmezsem seneye puanım düşer mi? Tercih yapmak puanı düşürmez. Burada önemli olan bir yükseköğretim programına yerleştirilmektir. Bir yükseköğretim programına yerleştirildiğinizde, ister kayıt yaptırın ister yaptırmayın, OBP katkınız yarı yarıya azalacaktır.

99 Tercihleri oluştururken puana mı yoksa başarı sırasına mı bakmak gerekiyor? Puan hesaplama katsayıları her yıl Türkiye soru çözüm ortalamalarına bağlıolarak değişmektedir. Dolayısıyla aynı sayıda soru çözen bir aday her yıl farklı bir puan alabilmektedir. Bu nedenle tercih yaparken bir önceki yıla ait taban puanlarla kıyaslama yapmak sağlıklı bir gösterge olmayabilir. ÖSYM, 2007'den itibaren yükseköğretim programlarının başarı sıralarını da Kılavuzda yayınlamaya başladı. Kendi başarı sıranızı yükseköğretim programlarının bir önceki yıla ait başarı sıraları ile karşılaştırmak en doğru yöntem olacaktır.

100 Bir De Sosyal Sorumluluk Projesi Olan “Uzmana Sor”a Gelen Sorular Var

101 Merhabalar hocam öncelikle, size sorum sizce tıp okunur mu?Daha doğrusu okumaya değer mi veya daha az zor olan hem de iş bulma açısından daha uygun mf- 3 meslekleri var mıdır?

102 Hocam sizce mimarlık mı endüstri mühendisliği mi yoksa elektrik elektronik mühendisliği mi daha iyi iş bulma açısından ve maaş konusunda ?

103 Hocam kolay gelsin sizce coğrafya öğretmenliği mi Türkçe öğretmenliği mi daha kolay atanabilir, hangisini okumak bu yönden daha mantıklı?

104 Cihan hocam moleküler biyoloji ve genetiği mi yoksa veteriner hekimliğini mi tavsiye edersiniz ?

105 Hocam merhaba,tercih yapıp yapmamak arasında gitgellerim oluyor. İllaki bir yere yerleşirim ama mutlu olmazsam?İçimde uhte kalan tıp,diş var. Ailem der ki;'' Dershaneler yok,özel ders bizi aşar,evde bilgilerin körelir artı nasıl çalışacaksın özellikle de deneme sınavı olmadan durumunu nasıl bileceksin? İnternetle olmaz mı,bir sene evde kalmayla bilgiler körelir mi?Yardımcı olun!

106 Merhabalar hocam öncelikle.Size sorum eczacılık veya psikoloji bölümlerinden hangisini önerirsiniz? Bir de sizce uluslararası ilişkiler okuyup psikoloji çap yapmak mantıklı mıdır? teşekkürler şimdiden…

107 Hocam biyoloji bölümünü seçip formasyon dersi alıp biyoloji öğretmeni olsam diye düşünüyorum sizce yanlış mı düşünüyorum atanma sorunu olur mu?

108 Hocam bu sene tercih yapıp yerleştikten sonra aynı zamanda 2. üniversiteye de kayıt yaptırabilir miyim? Yani aynı sene içinde 2 başvuru

109 Hocam ben üniversite öğrencisiyim. Bölümümden memnun olmadığım için tekrar hazırlanmaya karar verdim. Ama YGS ye tam olarak hazırlanamadım.MF-1 de deyim. Sizce sıkı bir çalışmayla LYS de e çekebilir miyim?

110 Hocam ben meslek lisesi son sınıf öğrencisiyim. YGS'den hedeflediğim puanı aldım fakat rehber öğretmenlerimiz bu yıl Meslek Liseli öğrencilerin kendi mesleklerinin devamı niteliğindeki 2 yıllık MYO'larını tercih etme haklarının olmadığını söyledi. Kılavuzda da böyle bir bilgiye ulaşamadım. Bilginin kesinliği nedir hocam ?

111 Hocam sizce bu sene ilkogretim matematik ogretmenliginde oynama olurmu olursa ne kadar oynar tahmini

112 Hocam odtü inşaat okusam yüksek maaşlar alır mıyım, inşaat mühendisliği hakkındaki düşünceleriniz neler? bi de odtü endüstri okumak mantıklı mı bi tercih mi ? teşekkürler

113 Merhaba, sabancı üniversitesinden ayrılmayı düşünüyorum tekrar sınava girdim eğer puanım %50 burs ve %100 burs arasında olursa hukuktan %75 burs alınabilme gibi bir durum oluyor mu?

114 Hocam ben TIP fakültesi istiyorum. Devlet Üniversitesine puanım yetmezse vakıf Üniversitesine gidersem sonradan devlet univ. Yatay geçiş yapabilir miyim

115 Hocam YGS 1 ve YGS 2 den yani sayısal bölümden barajı geçemezsek eğer, LYS sınavında sayısal bölümden sınava girip tercih yapabilir miyiz?

116 TERCİH ÖRNEKLERİ

117 TM GRUBU

118 PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI TM 1 478,6773,201 TM 2 479,6492,745 TM 3 478,8462,559

119 ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. KOÇ ÜNİ. (İNG.) PSİKOLOJİ (TAM BURSLU) 526, TM 3 4 BOĞAZİÇİÜNİ.PSİKOLOJİ509,8421, BOĞAZİÇİ ÜNİ. ÜNİ.İKTİSAT515,4751,790 TM YEDİTEPEÜNİ.HUKUK (TAM BURSLU) 513,3751,680 TM 3 20 BİLGİÜNİ.HUKUK (TAM BURSLU) 510,9871,910 TM 3 18 ODTÜPSİKOLOJİ488,6525, ODTÜ SİYASET BİLİMİ ve KAMU YÖNETİMİ 463,97913,700 TM Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek

120 PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI TM 1 417,88722,854 TM 2 421,91620,322 TM 3 424,06218,666

121 ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. İSTANBULÜNİ.HUKUK481,5337,420 TM MARMARAÜNİ.HUKUK475,8399, ODTÜİŞLETME489,4656,240 TM ODTÜİKTİSAT478,3809, ÖZYEĞİN ÜNİ. ÜNİ. İŞLETME (İNG.) (TAM BURSLU) 454,62719,200 TM 1 14 İSTANBULÜNİ. İŞLETME (İNG.) 436,55330,400 TM İSTANBULÜNİ.İŞLETME420,89044, YILDIZ TEKNİK ÜNİ. İŞLETME421,20544,400 TM Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek

122 MF GRUBU

123 PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI MF 1 504,1975,550 MF 2 499,9376,719 MF 3 492,1978,547 MF 4 498,2066,849

124 ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. MARMARAÜNİ.TIP535,2922,770 MF ANKARAÜNİ.TIP535,0092, DOKUZ EYLÜL ÜNİ.TIP529,4924,000 MF ULUDAĞÜNİ.TIP527,2464, HACETTEPE ÜNİ. TIP524,6475,250 MF 3 52 SAKARYAÜNİ.TIP520,8096, TRAKYAÜNİ.TIP514,1848, MUĞLAÜNİ.TIP512,3269, Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek

125 PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI MF 1 429,68336,703 MF 2 425,25039,324 MF 3 423,03638,845 MF 4 428,81736,403

126 ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. YEDİTEPEÜNİ.ELEKTRİK-ELEKTRONİKMÜH. (TAM BURSLU) (TAM BURSLU)492,04218,600 MF 4 9 MARMARAÜNİ.ELEKTRİK-ELEKTRONİKMÜH.(İNG.)487,11020, İSTANBULÜNİ.ELEKTRİK-ELEKTRONİKMÜH.473,81727, İSTANBUL TEKNİK ÜNİ. KİMYA MÜH. 480,78623,800 MF 4 67 YILDIZ TEKNİK ÜNİ. MAKİNE MÜH. 476,70225,800 MF MARMARAÜNİ. MAKİNE MÜH. (İNG.)468,94529,400 MF 4 62 İSTANBULÜNİ. MAKİNE MÜH. 455,19936,300 MF 4 88 MARMARAÜNİ. MAKİNE MÜH. 454,31036,800 MF Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek

127 PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI MF 1 525,9051,670 MF 2 524,5401,722 MF 3 522,4541,840 MF 4 524,4841,713

128 ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. YEDİTEPEÜNİ.TIP (TAM BURSLU) (TAM BURSLU)543,0881,470 MF 3 10 KOÇÜNİ. KİMYA BİYOLOJİ MÜH. (TAM BURSLU) 528,7334,830 MF 4 5 KOÇÜNİ. MOLEKÜLER BİYOLOJİ ve GENETİK ve GENETİK524,3805,320 MF 3 8 YEDİTEPEÜNİ. GENETİK ve BİYOLOJİ MÜH. 489,32918,400 MF Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek

129 PUAN TÜRÜ TÜRÜ YERLEŞTİRME PUANI BAŞARI SIRASI MF 1 376,61067,944 MF 2 373,03769,243 MF 3 369,41069,351 MF 4 374,20967,871

130 ÜNİVERSİTE ADI BÖLÜM ADI TABANPUANIBAŞARISIRASI PUAN TÜRÜ KONT. TOBBÜNİ.ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜH. (% 50 BURSLU) 480,92833,200 MF 4 20 TOBBÜNİ. BİLGİSAYAR MÜH. (% 50 BURSLU) 461,41823,700 MF 4 20 ÖZYEĞİNÜNİ. MAKİNE MÜH. (% 75 BURSLU) YENİYENİ MF 4 4 KOÇÜNİ. KİMYA ve BİYOLOJİ MÜH. (% 50 BURSLU) 459,49134,200 MF 4 28 BAHÇEŞEHİRÜNİ. MEKATRONİK MÜH. (% 50 BURSLU) 444,54042,100 MF 4 10 BAHÇEŞEHİRÜNİ. YAZILIM MÜH. (% 50 BURSLU) 272,845239,000 MF 4 60 IŞIKÜNİ. YAZILIM MÜH. (% 50 BURSLU) 261,750265,000 MF 4 16 MALTEPE ÜNİ. YAZILIM MÜH. (% 50 BURSLU) 243,691310,000 MF Yerleşme Olasılığı Düşük Yerleşme Olasılığı Yüksek Yerleşme Olasılığı Çok Yüksek

131 2016 YGS DEĞERLENDİRME

132 YGS SAYISAL BİLGİLER ÖSYS Başvuran Aday Sayısı Sınava Girmeyen Aday Sayısı Sınavsız Geçişe Başvuran Aday Sayısı Sınavı Geçerli Aday Sayısı

133 HERHANGİ BİR PUAN TÜRÜNDE 150 VE 180 PUAN BARAJINI GEÇEN ADAY SAYILARI Puan Barajı (2016 yılı öncesi 140 puan üzerinden hesaplanmıştır.) Puan Barajı

134 BARAJ ALTINDA KALAN YAKLAŞIK ADAY SAYILARI Puan Barajı(2016 yılı öncesi 140 puan üzerinden hesaplanmıştır.) Puan Barajı

135 YGS SORU ÇÖZÜM ORTALAMALARI (Son Sınıfta Okuyan Adaylar) Testler 2015 Türkiye Ortalaması 2016 Türkiye Ortalaması Türkçe (40 soru) 15,919,309 Sosyal Bilimler (40 soru) 10,410,450 Temel Matematik (40 soru) 5,47,935 Fen Bilimleri (40 soru) 4,65,753

136 BAŞARI SIRALARININ KARŞILAŞTIRILMASI

137 YGS – 1 PUANI İÇİN Puan Başarı Sırası , , , , , , , ,

138 YGS – 2 PUANI İÇİN Puan Başarı Sırası , , , , , , , ,

139 YGS – 3 PUANI İÇİN Puan Başarı Sırası , , , , , , , ,

140

141 ADAY BAŞVURU SAYILARI

142 Testler Soru Sayısı 2013 Türkiye Ort. Soru Sayısı 2014 Türkiye Ort. Matematik 5012,32509,72 Geometri 304,15305,47 Fizik 306,46305,28 Kimya 3010,19307,54 Biyoloji 3011,05309,33 Edebiyat 5623,225618,73 Coğrafya-1 247,61248,7 Tarih 4414,494412,78 Coğrafya-2 144,78145,24 Felsefe Gr. 327,883210,68 Soru Sayısı 2015Türkiye Ort. 509,72 303,78 306,48 308,75 309, , , ,12 145, ,80

143 DEVLETVAKIFKKTC DİĞER YURT DIŞI GENEL TOPLAM Ön Lisans Tablo Lisans (Tablo-4 ve 5) Genel Toplam ÖRGÜN YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAMLARI KONTENJANI

144 “ Yazgıların en güzeli, bir insanın sahip olabileceği en büyük hazine, tutkuyla yaptığı bir iş için ona para ödeniyor olmasıdır” (Maslow)


"TERCİH DANIŞMANLIĞI EĞİTİMİ. BULUNDUĞUMUZ DURUM! 1981." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları