Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAysel Şerif Değiştirilmiş 8 yıl önce
1
LİDERLİK ve İLETİŞİM
2
TAVUK YUMURTA İLİŞKİSİ A.İyi bir lider olabilmek için etkili ve ikna edici iletişim şart. B.Etkili ve ikna edici bir iletişimi sağlamak için liderliğin gerektirdiği özelliklere sahip olmak şart.
3
LİDER KİMDİR? Peter Drucker: İnsanları arkasından sürükleyen. Mandela: İnsanları çaktırmadan arkasından iten. Montesquieu: Güç’ü temsil eden. (elinde tutan) Thrasymachus: Sosyal düzeni belirleyen güçlü kişilerdir.
4
LİDERLİK (Leadership) NEDİR? (Leadership is the capacity to shape the future) Si se quede = Yes we can Liderlik doğuştan mıdır? Sonradan lider olunur mu? Geleceği şekillendirme kabiliyeti
5
GÜÇ NEDİR? NEREDEN KAYNAKLANIR? Angeles Arien’in araştırmalarına göre mitoloji dahil tarihte 3 tür güç mevcuttur. Kişiliğingücü 1. Kişiliğin gücü 2. İletişimin gücü 3. İnsanın kendini adadığı gelecekten kaynaklanan güç
6
Kişiliğin Gücü: Kişinin, gücün kaynağı olan kişisel bütünlük içinde olması İletişim Gücü: Kişinin, kime, neyi, ne zaman ve nasıl söyleyebileceğini bilmesi Ama en önemlisi kişinin söylediği şeyleri sadece ağzının mı, yoksa varoluşunun mu söylediğidir. En önemli mesaj insanın kendisidir (Kişisel Bütünlük). Kendini adadığı gelecekten kaynaklanan güç; inanmak, istemek ve ulaşmak için mücadele etmektir.
7
Her devrin istediği adam değişiktir. Kaldı ki; Zaman Şöhreti Ünü Başarıyı yok eder O zaman ortak vasıfların neler olduğunu tespit gerekir.
8
Bir takım yaratan ve yöneten gözü ile: Gerard Houllier: Fransız Milli Takımını kuran ve hem Avrupa hem de Dünya Şampiyonu yapan, şimdilerde Liverpool’u yeniden yaratan kişi. 1. Expertise - Yetkinlik 2. Personalitiy - Kişilik 3. Strategy - Strateji
9
3 W Words 3 M Mots Way Moyens When Moments Strateji: Şayet nereye ve nasıl ulaşacağınıza karar vermediyseniz oraya ulaşma şansınız çok azdır.
10
Michael Maynard : Ünlü bir yönetim bilimci 7 - i 1. Insight ( Anlayış: Birşeyin iç yüzünü kavrama – What else can be seen) 2. Initiative (İnisiyatif) 3. Inspiration (İlham, Esin) 4. Involvement (Öznellik, İstemek) 5. Inprovisation (Yaratıcılık, Esneklik, Doğaçlama) 6. Individuality (Kişilik) 7. Implementation (Uygulama)
11
Ama herşeyden evvel; 1. Kendini tanıyan 2. Etkili bir iletişim kuran
12
BEN KİMİM? 1. Ne için yaşıyorum? 2. Neye değer veriyorum? 3. Dünya görüşüm? 3.1. Vizyonum 3.2. Dürtülerim 3.3. Misyonum 3.4. Rollerim
13
Daha iyi nasıl olurum? Daha iyi nasıl oynarım? Daha iyi iletişim nasıl sağlarım? İletişim, İletişim, İletişim
14
Kaynak Hoparlör Hedef Mikrofon Feedback Geri Besleme Gürültü Parazit Dikkat-Şartlanma İLETİŞİMİN TEMEL PRENSİPLERİ
15
İletişim Etkili İletişim İkna Edici İletişim Kodlama Feedback Beden Dili Dinleme Ethos (Etik) Argümantasyon (Kanıt) Persuasion (İkna) Propaganda Coersion (Zorlama) Logos (Mantık) Pathos (Psikoloji)
16
CONVAINCRE PERSUASION Manipulation: Hile ile istediği biçimi verme. Makyavelizm vs. Propaganda: Retorik Seduction: Tavlama, Ayartma, Baştan Çıkarma Argumentation: Kanıtlama Demonstration: İspatlayıcı (Bilimsel) Destek
17
İLETİŞİMDE EN ÖNEMLİ UNSUR KAYNAK 1.İletişim sürecini başlatır. 2.Kodlamayı yapar. 3.Feedback’i alarak mesaj akışını takip ve kontrol eder.
18
KAYNAĞIN ÖZELLİKLERİ 1. Güvenilirlik 2. Sosyo Demografik Özelliği 2.1. Yaşı 2.2. Cinsiyeti 2.3. Dini 2.4. Ekonomik Düzeyi 2.5. Eğitim Düzeyi 2.6. Sosyal Statüsü 3. Görünüşü 4. İletişim Kompetanlığı 5. Kodlama Kabiliyeti 6. Empati Kabiliyeti
19
GÜVENİLİRLİĞİN ORTAK PAYDALARI 1.Dürüstlük 2. Gerçekçilik 3. Uzmanlık 4. Samimilik 5. Mantıklılık 6. Önsezi İsabeti
20
Görüldüğü gibi, 1.Kaynak’ın pek çok özelliği (olmazsa olmazı) iyi bir lider ile aynı vasıfları içermektedir. Öyleyse: a.İyi bir iletişimci olabilmek için iyi bir lider olmak gerekir. b.İyi bir lider olabilmek için iyi bir iletişimci olmak gerekir.
21
2.Kaynağın pek çok özelliği değişmeye ve gelişmeye açıktır. Görünüşü, iletişim kompetanlığı, kodlama kabiliyeti, ekonomik, eğitsel ve sosyal statüsü gibi. Yani liderlik için bazı vasıfların genetik olduğu fakat pek çoğunun zamanla kazanılan vasıflar olduğu açıktır.
22
İletişim Etkili İletişim İkna Edici İletişim Kodlama Feedback Beden Dili Dinleme Ethos (Etik) Argümantasyon (Kanıt) Persuasion (İkna) Propaganda Coersion (Zorlama) Logos (Mantık) Pathos (Psikoloji)
23
İletişim Etkili İletişim İkna Edici İletişim Her Canlı Anne-Baba Eğitimciler Avukatlar Avukatlar Pazarlamacılar (Reklam) Pazarlamacılar (Reklam) Halkla İlişkiler Halkla İlişkiler Politikacılar Politikacılar Yöneticiler İş Dünyasının büyük bir bölümü Sanatçılar vs. Dolandırıcılar vs. Dolandırıcılar vs.
24
İKNA EDİCİ (PERSUASIVE) OLMAK İÇİN Persuasion-İkna : Bir şahsın zekasına (kafasına) ve hislerine (kalbine) hitap ederek o kişide fikri ve fiziki bazı davranış değişikliklerinin gönüllü olarak doğmasını sağlamaktır. Claim Claim Bir iddia, bir talep ortaya atılır. Güçlendirme Mantıksal Argümanlarla güçlendirilir. Etkileme Duygusal yaklaşımlarla desteklenerek hedef etkilenmeye çalışılır.
25
İKNA EDİCİ İLETİŞİM ŞEMASI – ÖRNEK DATA Lead’s To CLAIM Trafik ve/veya Karayolları Müdürü emniyet kemeri takma ile ilgili argümanlar Ülkeler/Yüzdeler Tak kemeri
26
İKNA EDİCİ İLETİŞİM ŞEMASI – ÖRNEK DATA Lead’s To Çünkü CLAIM Trafik ve/veya Karayolları Müdürü emniyet kemeri takma ile ilgili argümanlar Ülkeler/Yüzdeler Tak kemeri MantıklıArgümanlar Araba dışına savrulma İçinde ezilme Azalan ölüm istatistikleri
27
İKNA EDİCİ İLETİŞİM ŞEMASI – ÖRNEK DATA Lead’s To Çünkü CLAIM Trafik ve/veya Karayolları Müdürü emniyet kemeri takma ile ilgili argümanlar Ülkeler/Yüzdeler Tak kemeri MantıklıArgümanlar Araba dışına savrulma İçinde ezilme Azalan ölüm istatistikleri PsikolojikArgümanlar + Garanti ölürsün. Aklı başında herkes takıyor vs
28
1. Sahip Olma Duygusu: Gain/Save : Şunu kazanırsın Şu kadar tasarruf edersin %50 iskonto Daha çok boş zaman Antika/Tablo yatırım aracı vs 2. Macera Duygusu: Yeni şeyler öğren Yeni yerler keşfet Join the (army,navy) see the world 3. Dostluk Geliştirme : Başkaları ile olma Bir gruba girme Internet chat club/(site kurma) 4. Bilgi ve Tecrübeye Saygı: Akıllı Bilgili Daha tecrübeli Yüksek mevkide Kişilere refere etme
29
5. Dayanıklılık ve Kalite: Uzun yıllar kullanma Honeywell örneği/ 4 yıl sonra 20 yıl 6. Korku: Hasta olursun Yıpranırsın Kanser, Ölüm Passive Smokers 7. Suçluluk Duygusu: Çalışkan anne ve babalar Anneye, bakıcıya veya kreşlere bırakılan çocuklar Ziyaret edilmeyen yaşlılar 8.Mizah: Dikkatli bir dozaj ile yerinde ve dengeli Sakız reklamı Profilo/Balık/Derin Dondurucu/ Sessiz Çamaşır Makinası vs
30
9.Bağımsızlık Duygusu: Suçluluk duygusu Taklitçilik Gruba ait olma Kendi başına karar verme duygusu Kendi başına hareket etme duygusu 10. Sadakat/Bağlılık: Ülkeye, dostlara, aileye, kuruma Ülkenizin size değil/sizin ülkeniz için ne yapabileceğinizi düşünün Vatan, millet, sakarya, ezan, bayrak, sadakat 11. Güç ve Otorite Özlemi: Lider olmak Murat değil/Şahin Renault değil/Kartal Satıcı değil/Satış Müdürü Sekreter değil/Asistan Vice President
31
12.Gurur: En büyük - Şehitler – Kahramanlar Diyarı Türkiye seninle gurur duyuyor Büyük ve güçlü ülke 13. Toplum İçinde Sivrilme Farklı Olma Duygusu: Astronot, Rekortmen, Şampiyon 14. Din ve İnanç Konusu: Cennet/Cehennem vs 15. Nefret ve İsyan Duyguları: İzmir Körfezi Zehirlenen balıklar Pislik/Ozon/Dalaman vs 16. Seksüel Çekicilik: Otomobil ve Manken 17. Sempati Yaratmak: Beğenerek Acıyarak Aç çocuklar
32
ETKİLİ İLETİŞİMİN 4 TEMEL AŞAMASI : 1. Analiz 2.Hazırlık 3. Uygulama (sunuş tekniği) 4. Feedback
33
ANALİZ AŞAMASININ BİLEŞKENLERİ 1. Konuya kişisel uyum analizi 2. Dinleyici analizi 3.Konu analizi
34
KİŞİSEL UYUM ANALİZİ Çok önemli Fikir veya ürün, ne satacaksak satalım önce kendimiz inanmalı veya inanmış görünmeliyiz. kendimiz inanmalı veya inanmış görünmeliyiz. Kendimiz inanmadan kimseyi inandıramayız
35
DİNLEYİCİ ANALİZİ 1. Kantitatif Analiz 2. Kalitatif Analiz
36
KANTİTATİF ANALİZ Dinleyici kitlesinin Sayısı Yaş ortalaması Ortak özellikleri Tahsil düzeyi Ekonomik durumu Cinsiyet oranı
37
KALİTATİF ANALİZ Zorunlu olarak mı, istekli olarak mı geldikleri İlgi düzeyleri Beklentileri Olası karşıt görüşler
38
KONU ANALİZİ Konu hakkında yeterli bilginiz yoksa iyi bir araştırma yapın. araştırma yapın. Bilgi ve fikirleri kağıda dökün Öncelik sırasına koyun Mantık bağlantıları kurun
39
HAZIRLIK AŞAMASI 1. Konuşmanın şekli 2. Hazırlanması 3. Son hususlar
40
KONUŞMANIN ŞEKLİ Ne şekilde? Yazılı metinden okuyarak, Sözlü Karma (kartlardan) Hangi araçlarla? Video, diya, poster, tepegöz, projeksiyon, sinema, flipchart sinema, flipchart
41
KONUŞMANIN SÜRESİ Ne kadar sürem var? Öncelik sırasını ve mantık bağlantısını süreye göre yeniden düzenleyin. göre yeniden düzenleyin. Konuşma provası yaparak ne kadar sürdüğüne bakın. bakın.
42
HAZIRLIK Konuşmayı defalarca tekrarlayın. Kelimeleri değil, fikirleri ezberleyin. Mümkünse yargısına güvendiğiniz birine veya videoya konuşun, eleştirel gözle inceleyin, videoya konuşun, eleştirel gözle inceleyin, inceletin. inceletin.
43
KONUŞMAYA GİDERKEN Varsa notlarınızı ve yardımcı malzemelerinizi mutlaka yanınızda götürün. Mendil, kıyafet, gözlük vs. kontrolü yapın. Haberleri izleyerek konuşmanızı etkileyecek bir olay var mı bakın. Konuşma mahalline erken gidin.
44
KONUŞMA YERİNDE Kullanacağınız alet/donanımı kontrol edin. Panel veya oturum ise diğer konuşmacılarla ön görüşme yapın. ön görüşme yapın. Programda bir değişiklik var mı bakın. Tuvalete gidin, kıyafet ve görünümünüzü kontrol edin. kontrol edin.
45
KONUŞMA BAŞLAMADAN ÖNCE Hafif yemek yiyin. Alkol almayın. Süt içmeyin. Gazlı yiyecek yemeyin.
46
KONUŞMA SIRASINI BEKLERKEN Bacak bacak üstüne atmayın. Bacak bacak üstüne atmayın. Bütün organlarınızın uyanık olmasını sağlayın. Bütün organlarınızın uyanık olmasını sağlayın. Sizi takdim ederlerken dikkatle dinleyin. Sizi takdim ederlerken dikkatle dinleyin.
47
BAŞLARKEN Güvenle yerinizi alın, acele etmeyin. Dinleyici kitlesini gözden geçirin ve gülümseyin. Rahat ve güvenli olmaya çalışın.
48
KONUYU İŞLERKEN - I Akıcı bir üslubunuz olsun. Anlaşılacak kadar yavaş, sıkmayacak kadar hızlı konuşun. konuşun. Dinleyici sizi sıkılmadan takip edebilmeli, konudan hiç kopmamalı. hiç kopmamalı. Bir yere yetişecek insanın taksi şoförüne “yavaş git, acelem var” demesi gibi acelem var” demesi gibi
49
KONUYU İŞLERKEN - II Yapıcı olun. Bardağın dolu yarısını işlemeye özen gösterin. Konuşmanın, kişiler üzerindeki olumsuz etkilerinin neler olabileceğini dikkate alın. etkilerinin neler olabileceğini dikkate alın. “Sigara insanlığın yüz karasıdır” değil “Sigara insanlığın yüz karasıdır” değil “Sigara sağlığa zararlıdır” gibi “Sigara sağlığa zararlıdır” gibi
50
KONUYU İŞLERKEN - III Bir toplantıyı yönetiyorsanız ve son söz sizdeyse fikirleri reddedip insanları reddetmemeye özen gösterin. (Gazetenin yazı işleri toplantısı) (Gazetenin yazı işleri toplantısı)
51
KONUYU İŞLERKEN - IV Açık ve anlaşılır cümleler seçin. Anlatmak istediğinizi direkt ve açık bir şekilde anlatın. anlatın. İma, teşbih, dolambaçlı ifade, sembol kullanmayın. Seçtiğiniz örnekler gerçekçi ve çoğunluk tarafından bilinir olsun. Firma/şahıs ismi vermemeye çalışın. bilinir olsun. Firma/şahıs ismi vermemeye çalışın. (Hayat Sigortası Poliçesi, Kilise’nin Çan Kulesi) (Hayat Sigortası Poliçesi, Kilise’nin Çan Kulesi)
52
KONUYU İŞLERKEN - V Dinleyicileri gözleyin. Basit yöntemlerle ilgilerinin devamını sağlayın. Sizden kopanları geri döndürecek yöntemler uygulayın. uygulayın. (Çiçek tohumları) (Çiçek tohumları) (Yamuk kartlar) (Yamuk kartlar) (Genç veya yaşlı kadın) (Genç veya yaşlı kadın)
53
KONUYU İŞLERKEN - VI Asansörün düğme ışıkları yanmıyorsa, asansör geliyor olsa bile bir süre sonra çağırma düğmesine yeniden basarız. Karşınızdakinin anlamış ve mutabık olması çok önemlidir. (Laz şoför)
54
KONUYU İŞLERKEN - VII Herkes I. Vezir olamaz. Onun için bıkmadan tekrar etmekten kaçınmayın. Hayatta başarının en önemli unsurlarından birisi iletişim ve iletişimin en önemli araçlarından birisi de etkili konuşmadır. Bunu daima göz önünde tutarak kendinizi yetiştirin.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.