Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yöntem belli amaçlara giden yoldur.Yöntemin olabilmesi için amaçların net ve doğru olarak seçilmesi, izlenecek yolun ortaya konulması gerekir. Yöntem belli.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yöntem belli amaçlara giden yoldur.Yöntemin olabilmesi için amaçların net ve doğru olarak seçilmesi, izlenecek yolun ortaya konulması gerekir. Yöntem belli."— Sunum transkripti:

1 Yöntem belli amaçlara giden yoldur.Yöntemin olabilmesi için amaçların net ve doğru olarak seçilmesi, izlenecek yolun ortaya konulması gerekir. Yöntem belli amaçlara giden yoldur.Yöntemin olabilmesi için amaçların net ve doğru olarak seçilmesi, izlenecek yolun ortaya konulması gerekir. Okula yeni başlayan çocuklar oyun çağında olduklarından dolayı öğretim konularının oyun havası şeklinde sunulması gereklidir.Bütün çocuklardan aynı düzeyde performans beklemeden, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları, fiziksel ve ruhsal gelişimleri dikkate alınarak öğretim gerçekleştirilmelidir. Okula yeni başlayan çocuklar oyun çağında olduklarından dolayı öğretim konularının oyun havası şeklinde sunulması gereklidir.Bütün çocuklardan aynı düzeyde performans beklemeden, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları, fiziksel ve ruhsal gelişimleri dikkate alınarak öğretim gerçekleştirilmelidir. Beden eğitiminde en çok kullanılan metod gösterip yaptırma metodudur. Beden eğitiminde en çok kullanılan metod gösterip yaptırma metodudur. NEDEN ? NEDEN ?

2 Belli hareketleri iyi yapan öğrenciler model olarak kullanılabileceği gibi film, slayt, grafik gibi teknolojilerden de yararlanılabilir. Belli hareketleri iyi yapan öğrenciler model olarak kullanılabileceği gibi film, slayt, grafik gibi teknolojilerden de yararlanılabilir. Hatalı hareketler anında düzeltilmelidir. Hatalı hareketler anında düzeltilmelidir. Karmaşık olan hareketlerde bütün önce parçalara ayrılmalı,daha sonra aşamalı olarak parçadan bütüne doğru bir yol izlenmelidir. Karmaşık olan hareketlerde bütün önce parçalara ayrılmalı,daha sonra aşamalı olarak parçadan bütüne doğru bir yol izlenmelidir. Çocuğun ilgisini sürekli kılmak için değişik hareketlere yer verilmelidir. Çocuğun ilgisini sürekli kılmak için değişik hareketlere yer verilmelidir. Yapılması ve anlaşılması kolay olan hareketler öne alınmalıdır. Yapılması ve anlaşılması kolay olan hareketler öne alınmalıdır. Kısa koşular, topla oynanan oyunlar ve danslı oyunlar tercih edilmelidir. Kısa koşular, topla oynanan oyunlar ve danslı oyunlar tercih edilmelidir.

3 Yöntem Seçimini Etkileyen Faktörler Öğretmenin özelikleri Öğretmenin özelikleri Uygulanacak strateji, öğretmen ile öğrenci arasındaki mesafe Uygulanacak strateji, öğretmen ile öğrenci arasındaki mesafe Öğretim araç-gereçlerinin durumu Öğretim araç-gereçlerinin durumu Öğrenci grubunun büyüklüğü Öğrenci grubunun büyüklüğü Konunun özelliği Konunun özelliği Zaman ve fiziksel olanaklar Zaman ve fiziksel olanaklar Maliyet Maliyet Öğretim sonucunda öğrencide geliştirilmek istenen özellikler gibi.. Öğretim sonucunda öğrencide geliştirilmek istenen özellikler gibi.. Beden eğitimi dersinin genelinde uygulanan öğretim yöntemlerini 9 başlık altında toplamak mümkündür. Beden eğitimi dersinin genelinde uygulanan öğretim yöntemlerini 9 başlık altında toplamak mümkündür.

4 BEDEN EĞİTİMİ DERSLERİNDE UYGULANAN ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1. KLASİK ( KOMUT ) YÖNTEMİ 1. KLASİK ( KOMUT ) YÖNTEMİ Öğrencileri, kontrollü ve düzgün bir şekilde harekete geçirebilmek, zamanı iyi kullanabilmek ve etkinliklerin sürekliliğini sağlayabilmek amacıyla; öğrencilerin öğretmenin vereceği komut ve uyarılara uyarak öğrenim etkinliğine katılmasıdır. Öğrencileri, kontrollü ve düzgün bir şekilde harekete geçirebilmek, zamanı iyi kullanabilmek ve etkinliklerin sürekliliğini sağlayabilmek amacıyla; öğrencilerin öğretmenin vereceği komut ve uyarılara uyarak öğrenim etkinliğine katılmasıdır. Bu yöntemde öğretmen konuları amacına uygun olarak, öğrencinin anlayabileceği düzeye indirerek öğrenciye tam ve eksiksiz olarak yapmak zorundadır. Öğretmenin ders uygulamasındaki yaklaşımı, canlılığı ve öğrencilerle olan iletişimi bu yöntemin etkinliğini ve başarısını direkt olarak etkiler. Bu yöntemde öğretmen konuları amacına uygun olarak, öğrencinin anlayabileceği düzeye indirerek öğrenciye tam ve eksiksiz olarak yapmak zorundadır. Öğretmenin ders uygulamasındaki yaklaşımı, canlılığı ve öğrencilerle olan iletişimi bu yöntemin etkinliğini ve başarısını direkt olarak etkiler.

5 KOMUT YÖNTEMİ KOMUT YÖNTEMİ ( )

6 KOMUT : Herhangi bir duruşun, dönüşün, yürüyüşün çarkın koşunun sırlanmanın ve hareketin öğrenciler tarafından başarı ile yapılabilmesi için bu egzersizleri öz olarak ifade eden ve yüksek sesle söylenen emirdir. KOMUT : Herhangi bir duruşun, dönüşün, yürüyüşün çarkın koşunun sırlanmanın ve hareketin öğrenciler tarafından başarı ile yapılabilmesi için bu egzersizleri öz olarak ifade eden ve yüksek sesle söylenen emirdir. Komutlar, kısa ve açık olarak verilen kalıplaşmış emirlerdir. Yaptırım ve bildirim olmak üzere genel olarak ikiye ayrılır. Komutlar, kısa ve açık olarak verilen kalıplaşmış emirlerdir. Yaptırım ve bildirim olmak üzere genel olarak ikiye ayrılır. 1. Bildirim Komutu : Uygulanacak hareketin hazırlık aşamasıdır. Komutu uygulayacak olan fert ya da gruba yapılacak hareketin ne veya nasıl olduğunu ve alınacak düzeni bildirir. “Sağa – Dön” komutunda sağa kelimesi bildirim komutudur. 1. Bildirim Komutu : Uygulanacak hareketin hazırlık aşamasıdır. Komutu uygulayacak olan fert ya da gruba yapılacak hareketin ne veya nasıl olduğunu ve alınacak düzeni bildirir. “Sağa – Dön” komutunda sağa kelimesi bildirim komutudur. 2. Yaptırım Komutu : Uygulanacak hareketin emir niteliğinde olup, bu komutla hareket tamamlanır. “Sağa – Dön” komutunda Dön kelimesi yaptırım komutudur. 2. Yaptırım Komutu : Uygulanacak hareketin emir niteliğinde olup, bu komutla hareket tamamlanır. “Sağa – Dön” komutunda Dön kelimesi yaptırım komutudur.

7 Olumlu Yönleri Dersin belirli bir düzen ve disiplin içinde yapılmasını sağlar. Dersin belirli bir düzen ve disiplin içinde yapılmasını sağlar. Öğrencilerin yerleşim organizasyonu kolay olur. Öğrencilerin yerleşim organizasyonu kolay olur. Kalabalık guruplar için uygundur. Kalabalık guruplar için uygundur. Öğrenciler kurallara uymayı öğrenir. Öğrenciler kurallara uymayı öğrenir. Konuların tekrarına ve pekiştirilmesine imkan tanır. Konuların tekrarına ve pekiştirilmesine imkan tanır. Zamanın en verimli şekilde kullanılmasına imkan tanır. Zamanın en verimli şekilde kullanılmasına imkan tanır. Güvenlik koşullarına uygun ders yapılır. Güvenlik koşullarına uygun ders yapılır.

8 Sınırlılıkları Sadece verilen emir ve komutların yapılması,öğrencinin kişilik gelişimini etkileyebilir. Sadece verilen emir ve komutların yapılması,öğrencinin kişilik gelişimini etkileyebilir. Öğrencinin düşünme yeteneğini sınırlar, zihinsel gelişimlerini en alt düzeye indirir, karar verme ve tartışma olgusunu ortadan kaldırır. Öğrencinin düşünme yeteneğini sınırlar, zihinsel gelişimlerini en alt düzeye indirir, karar verme ve tartışma olgusunu ortadan kaldırır. İşbirliği ve yaratıcılık duygusunu köreltir. Yarışmacılığı ortadan kaldırır. İşbirliği ve yaratıcılık duygusunu köreltir. Yarışmacılığı ortadan kaldırır. Komutların tek düzeliği ve aynı hareketlerin tekrarı sıkıcı olur. Komutların tek düzeliği ve aynı hareketlerin tekrarı sıkıcı olur. Hareketleri düzeltmek amacıyla yapılan uyarılar dersin akıcılığını etkiler Hareketleri düzeltmek amacıyla yapılan uyarılar dersin akıcılığını etkiler Öğrencilerin bireysel beceri ve algılama düzeylerinin farklılıkları bazı öğrencilerin dersten soğumasına neden olur. Öğrencilerin bireysel beceri ve algılama düzeylerinin farklılıkları bazı öğrencilerin dersten soğumasına neden olur.

9 2. ALIŞTIRMA YÖNTEMİ Öğrencilerin öğrendikleri bilgileri, kendi başlarına uygulama ve alıştırma yaparak kendilerini geliştirebildikleri öğrenim etkinliğidir. Öğrencilerin öğrendikleri bilgileri, kendi başlarına uygulama ve alıştırma yaparak kendilerini geliştirebildikleri öğrenim etkinliğidir. Öğrenim uygulamasında; Öğrenim uygulamasında; * Öğrencinin duruşu ve yer seçimi, * Öğrencinin duruşu ve yer seçimi, * Alıştırmalara başlama zamanları, hızı ve ritmi, * Alıştırmalara başlama zamanları, hızı ve ritmi, * Alıştırmanın bitiş zamanı ve ara verme gibi konularda karar verme işi öğretmenden öğrenciye aktarılmıştır. * Alıştırmanın bitiş zamanı ve ara verme gibi konularda karar verme işi öğretmenden öğrenciye aktarılmıştır.

10 ALIŞTIRMA YÖNTEMİ ( )( )

11 Olumlu Yönleri Öğrencinin derse ilgisi komut yöntemine göre daha fazladır. Öğrencinin derse ilgisi komut yöntemine göre daha fazladır. Öğrenciler, öğretmenin komut vermesini beklemeden, kendi hızlarında alıştırma yapabilirler. Bu alıştırma aralarındaki zaman kaybını önler. Öğrenciler, öğretmenin komut vermesini beklemeden, kendi hızlarında alıştırma yapabilirler. Bu alıştırma aralarındaki zaman kaybını önler. Öğrenciler, arkadaşlarına etkinlikler sırasında ne kadar yakın olabileceklerine, kendileri karar verdikleri için sosyal ilişkilerinde belirgin bir gelişme olur. Öğrenciler, arkadaşlarına etkinlikler sırasında ne kadar yakın olabileceklerine, kendileri karar verdikleri için sosyal ilişkilerinde belirgin bir gelişme olur. Yerleşim ve organizasyon sorunu olmaz. Yerleşim ve organizasyon sorunu olmaz. Kendi başına hareket ettiği için bağımsız karar verme yeteneği gelişir. Kendi başına hareket ettiği için bağımsız karar verme yeteneği gelişir.

12 Sınırlılıkları Öğretmenin öğrencilerüzerindeki hakimiyeti kaybolduğundan, çalışmalar dağınık ve gürültülü olabilir. Öğretmenin, öğrenciler üzerindeki hakimiyeti kaybolduğundan, çalışmalar dağınık ve gürültülü olabilir. Tembel ve kaytaran öğrenciler gözden kaçabilir. Tembel ve kaytaran öğrenciler gözden kaçabilir. Hareket standardı öğrencilerin seviyesi altına düştüğünde ders amacından uzaklaşmış olur ve sadece zaman kaybına neden olur. Hareket standardı öğrencilerin seviyesi altına düştüğünde ders amacından uzaklaşmış olur ve sadece zaman kaybına neden olur. Süre iyi ayarlanmadığında verimlilik düşer. Süre iyi ayarlanmadığında verimlilik düşer.

13 3. EŞLİ ÇALIŞMA YÖNTEMİ İşbirliğine dayalı yöntem de denilmektedir.Çünkü öğrenciler bu yöntemde işbirliği yaparak çalışırlar. İşbirliğine dayalı yöntem de denilmektedir.Çünkü öğrenciler bu yöntemde işbirliği yaparak çalışırlar. Öğrenciler, Öğretmenden aldıkları bilgileri, kendi arkadaşlarının kontrolünde, uygulama ve alıştırma yaparak kendilerini geliştirebildikleri öğrenim etkinliğidir. Öğrenciler, Öğretmenden aldıkları bilgileri, kendi arkadaşlarının kontrolünde, uygulama ve alıştırma yaparak kendilerini geliştirebildikleri öğrenim etkinliğidir. Öğrenciler bu yöntemde uygulama yaparken, eşlerden biri uygulayıcı, diğeri ise gözlemci olmaktadır. Bu görevleri öğretmenin uyarısı ile rolleri değişir. Bu yöntemin uygulamasında performans gözlem kartı kullanılması yöntemin daha etkin hale getirir. Öğrenciler bu yöntemde uygulama yaparken, eşlerden biri uygulayıcı, diğeri ise gözlemci olmaktadır. Bu görevleri öğretmenin uyarısı ile rolleri değişir. Bu yöntemin uygulamasında performans gözlem kartı kullanılması yöntemin daha etkin hale getirir.

14 EŞLİ ÇALIŞMA YÖNTEMİ ( )

15 Olumlu Yönleri Kalabalık guruplar için uygundur. Kalabalık guruplar için uygundur. Öğrenciler rollerini değiştiklerinde dinlenme fırsatı bulurlar. Öğrenciler rollerini değiştiklerinde dinlenme fırsatı bulurlar. Öğrencilerin hareketleri uygularken, hatalarının kendilerine anında söylenmesi onların hareketi daha kolay öğrenmelerini sağlar. Öğrencilerin hareketleri uygularken, hatalarının kendilerine anında söylenmesi onların hareketi daha kolay öğrenmelerini sağlar. Liderlik özellikleri gelişir. Sorumluluk alma ve sorumluluğunu yerine getirmek duyguları gelişme gösterir. Liderlik özellikleri gelişir. Sorumluluk alma ve sorumluluğunu yerine getirmek duyguları gelişme gösterir. Kendi arkadaşları tarafından değerlendirilmek ve eleştirilmek duygusal gelişimlerini sağlayarak, sosyal ilişkilerini geliştirecekleri ortamı hazırlar. Kendi arkadaşları tarafından değerlendirilmek ve eleştirilmek duygusal gelişimlerini sağlayarak, sosyal ilişkilerini geliştirecekleri ortamı hazırlar. Hem fiziksel hem de zihinsel olarak gelişimlerini sağlar Hem fiziksel hem de zihinsel olarak gelişimlerini sağlar

16 Sınırlılıkları Öğretmen ve öğrenciler doğrudan iletişim kuramazlar ve düzeltmeler öğretmen tarafından yapılmadığında bazı aksamalar ortaya çıkabilir.(Tekniğin yanlış uygulanması gibi) Öğretmen ve öğrenciler doğrudan iletişim kuramazlar ve düzeltmeler öğretmen tarafından yapılmadığında bazı aksamalar ortaya çıkabilir.(Tekniğin yanlış uygulanması gibi) Öğretmen, gözlem yapan öğrencilere güvenmek zorundadır. Öğretmen, gözlem yapan öğrencilere güvenmek zorundadır. Öğrencilere her uygulama başında yeni görevlerini öğretmek zaman kaybına neden olur. Öğrencilere her uygulama başında yeni görevlerini öğretmek zaman kaybına neden olur. Gözlemci öğrenci uygulayıcı öğrenciyi eleştirirken incitebilir. Gözlemci öğrenci uygulayıcı öğrenciyi eleştirirken incitebilir. Öğrencilerin görevlerini algılamaları uzun sürdüğünde zaman kaybı yaşanabilir. Öğrencilerin görevlerini algılamaları uzun sürdüğünde zaman kaybı yaşanabilir.

17 4. KENDİNİ DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ Öğrencilerin öğretmenin belirlediği ölçütlere göre, edindikleri bilgileri, kendi başlarına uygulama ve değerlendirme yaparak kendi performanslarını geliştirebildikleri öğrenim etkinliğidir. Öğrencilerin öğretmenin belirlediği ölçütlere göre, edindikleri bilgileri, kendi başlarına uygulama ve değerlendirme yaparak kendi performanslarını geliştirebildikleri öğrenim etkinliğidir. Öğrenciler, bu yöntemde kendi başlarına çalışırlar. Öğretmen alıştırma yönteminde olduğu gibi görevlerinden bazılarını öğrenciye aktarır. Öğrencinin kendi başına yapmış olduğu gözlem,(gözlem kartlarıyla) uygulama bitiminde değerlendirmek için kullanılır. Hareketi bağımsız olarak uygulayan, öğrenci hem zihinsel, hem de fiziksel performans açısından, kendisini daha fazla geliştirir. Bu yöntem aynı zamanda öğrenciye sorumluluk bilinci de aşılar. Öğrenciler, bu yöntemde kendi başlarına çalışırlar. Öğretmen alıştırma yönteminde olduğu gibi görevlerinden bazılarını öğrenciye aktarır. Öğrencinin kendi başına yapmış olduğu gözlem,(gözlem kartlarıyla) uygulama bitiminde değerlendirmek için kullanılır. Hareketi bağımsız olarak uygulayan, öğrenci hem zihinsel, hem de fiziksel performans açısından, kendisini daha fazla geliştirir. Bu yöntem aynı zamanda öğrenciye sorumluluk bilinci de aşılar.

18 KENDİNİ DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ ( )

19 Olumlu Yönleri Öğrencinin kendi performansı hakkında karar vermesi, sorumluluk bilincini geliştirir. Öğrencinin kendi performansı hakkında karar vermesi, sorumluluk bilincini geliştirir. Öğrenciler, hareketleri salonda istedikleri yerde yapabilirler. Öğrenciler, hareketleri salonda istedikleri yerde yapabilirler. Bireysel çalışmaya olanak verdiği için duyuşsal gelişim üst düzeydedir. Bireysel çalışmaya olanak verdiği için duyuşsal gelişim üst düzeydedir. Kendi başlarına verebilmeleri öğrencilerin zihinsel gelişimlerini arttırır. Kendi başlarına verebilmeleri öğrencilerin zihinsel gelişimlerini arttırır. Öğretmene hataları düzeltmek için daha çok zaman kazandırır. Öğretmene hataları düzeltmek için daha çok zaman kazandırır. Disiplin sorunlarında azalma olur. Disiplin sorunlarında azalma olur. Sınırlılıkları Her zaman konuya uygun yeterli araç sağlanamayabilir. Her zaman konuya uygun yeterli araç sağlanamayabilir. Öğretmenin öğrencilerüzerindeki hakimiyeti kaybolduğundan, çalışmalar dağınık ve gürültülü olabilir. Öğretmenin, öğrenciler üzerindeki hakimiyeti kaybolduğundan, çalışmalar dağınık ve gürültülü olabilir. Hatalı uygulama yapan ve kaytaran öğrenciler arasında zaman zaman değerlendirme aşamasında güçlüklerle karşılaşılabilir. Hatalı uygulama yapan ve kaytaran öğrenciler arasında zaman zaman değerlendirme aşamasında güçlüklerle karşılaşılabilir.

20 5. KATILIM YÖNTEMİ Öğrencilere etkinliklerde daha çok özgürlük tanımak ve onların derse ilgisini çekmek amacıyla uygulanan bir yöntemdir.Bu yöntemin en büyük özelliği bütün öğrencilerin etkinliklere katılmasıdır. Bu yöntemde öğretmen, öğrencilere bağımlı olacakları bir ölçütte öne sürmez. Performans farklılıklarını dikkate almaz. Her öğrenci kendi yetenek düzeyine göre hareketlere katılır. Bu yolla öğrenciler, gerçek kapasitelerini öğrenerek kendilerine gerçekçi hedefler belirleyebilirler.Dersin hazırlık aşamasında öğretmen, uygulama ve sonuç aşamalarında ise öğrenci etkindir. Öğrencilere etkinliklerde daha çok özgürlük tanımak ve onların derse ilgisini çekmek amacıyla uygulanan bir yöntemdir.Bu yöntemin en büyük özelliği bütün öğrencilerin etkinliklere katılmasıdır. Bu yöntemde öğretmen, öğrencilere bağımlı olacakları bir ölçütte öne sürmez. Performans farklılıklarını dikkate almaz. Her öğrenci kendi yetenek düzeyine göre hareketlere katılır. Bu yolla öğrenciler, gerçek kapasitelerini öğrenerek kendilerine gerçekçi hedefler belirleyebilirler.Dersin hazırlık aşamasında öğretmen, uygulama ve sonuç aşamalarında ise öğrenci etkindir.

21 KATILIM YÖNTEMİ ( )

22 Olumlu Yönleri Öğretmen öğrenciyi daha fazla izleme imkanı bulur. Öğretmen öğrenciyi daha fazla izleme imkanı bulur. Bireysel özellikler dikkate alındığından katılım en üst düzeyde olur ve motivasyon fazladır. Bireysel özellikler dikkate alındığından katılım en üst düzeyde olur ve motivasyon fazladır. Öğrenci başarılı oldukça, öğrenmeye yeniden motive olur. Öğrenci başarılı oldukça, öğrenmeye yeniden motive olur. İsteğe bağlı ve sınırları olmayan bir katılım zorunluluğu öğrencilerin motivasyonunu artırır ve daha fazla çaba göstermelerine neden olur. Bu da onların fiziksel gelişimlerini en üst düzeye çıkarır. İsteğe bağlı ve sınırları olmayan bir katılım zorunluluğu öğrencilerin motivasyonunu artırır ve daha fazla çaba göstermelerine neden olur. Bu da onların fiziksel gelişimlerini en üst düzeye çıkarır. Kendilerini değerlendirerek kendilerine yeni hedefler belirlemeleri zihinsel gelişmelerine katkıda bulunur. Kendilerini değerlendirerek kendilerine yeni hedefler belirlemeleri zihinsel gelişmelerine katkıda bulunur. Kendine güven duygusunu artırır ve başarıyı tatmasını sağlayarak, duygusal gelişimine katkıda bulunur. Kendine güven duygusunu artırır ve başarıyı tatmasını sağlayarak, duygusal gelişimine katkıda bulunur.

23 Sınırlılıkları Verilen görevin hiçbirini yapmak istemeyen öğrenci çıkabilir. Verilen görevin hiçbirini yapmak istemeyen öğrenci çıkabilir. Bireysel farklılıklara göre görevlerin dağılımı için uzun zaman gereklidir. Bireysel farklılıklara göre görevlerin dağılımı için uzun zaman gereklidir. Tüm öğrencilerin yetenekleri doğrultusunda ilgilenmek zordur. Tüm öğrencilerin yetenekleri doğrultusunda ilgilenmek zordur. Tüm öğrencilerin aktif katılımını sağlamak ve yeterli araç gereç sağlamak zordur. Tüm öğrencilerin aktif katılımını sağlamak ve yeterli araç gereç sağlamak zordur. Ders öncesi ve ders içi organizasyon fazla zaman alır. Ders öncesi ve ders içi organizasyon fazla zaman alır. Ulaşılmak istenen hedeflerin gerisinde kalınabilir. Ulaşılmak istenen hedeflerin gerisinde kalınabilir.

24 6. YÖNLENDİRİLMİŞ BULUŞ YÖNTEMİ Öğretmen, öğrencilere çevrelerini keşfedebilme, esnek olabilme, onlara uyum gösterebilme ve değerlerle ilgili kararlar verebilme gibi olanakları verir. Ancak öğretmen tüm bunlarda etkili olabilmek için öğrencinin keşfetme sınırını geçmesine yardımcı olmalıdır. Öğretmen, öğrencilere çevrelerini keşfedebilme, esnek olabilme, onlara uyum gösterebilme ve değerlerle ilgili kararlar verebilme gibi olanakları verir. Ancak öğretmen tüm bunlarda etkili olabilmek için öğrencinin keşfetme sınırını geçmesine yardımcı olmalıdır. Bu sınır öğrencinin konu ile ilgili kavramlara, konunun boyutlarına, sınırlılıklarına yanıt aradığı ve ilerlemesine yardımcı olacağı yeri belirtir. Bu sınır öğrencinin konu ile ilgili kavramlara, konunun boyutlarına, sınırlılıklarına yanıt aradığı ve ilerlemesine yardımcı olacağı yeri belirtir. Bu yöntemde öğretmen ve öğrenci arasında zihinsel bir iletişim kurulur. Öğrenciler, öğretmenin zihinlerinde yarattığı problemlerin etkisinden dolayı baskı duyabilirler. Ancak öğretmenin yanıtları ip uçlarıyla buldurması onlarda başarma ve birlikte hareket etme gibi güdülerini canlandırarak, onları motive eder. Bu yöntem derse ilgiyi artırdığı gibi zihinsel gelişimlerini sağlar. Bu yöntemde öğretmen ve öğrenci arasında zihinsel bir iletişim kurulur. Öğrenciler, öğretmenin zihinlerinde yarattığı problemlerin etkisinden dolayı baskı duyabilirler. Ancak öğretmenin yanıtları ip uçlarıyla buldurması onlarda başarma ve birlikte hareket etme gibi güdülerini canlandırarak, onları motive eder. Bu yöntem derse ilgiyi artırdığı gibi zihinsel gelişimlerini sağlar.

25 Öğretmen, komut verme yerine soru sorarak öğrencileri düşünmeye sevk ederek öğrencilerin doğru yanıtı yada gösterecekleri tepkiyi bekler.Öğrencinin doğru yanıtlarında “evet, doğru” ; yanlış yanıtlarında ise öğrenciye ipuçları vererek doğru yanıta yönlendirir. Öğretmen, komut verme yerine soru sorarak öğrencileri düşünmeye sevk ederek öğrencilerin doğru yanıtı yada gösterecekleri tepkiyi bekler.Öğrencinin doğru yanıtlarında “evet, doğru” ; yanlış yanıtlarında ise öğrenciye ipuçları vererek doğru yanıta yönlendirir. Yönlendirilmiş buluş yöntemi, temel tekniklerin öğretim aşamasında konunun tam olarak kavranması amacıyla uygulanan ve daha çok zihinsel etkinliğe dayanan bir yöntemdir. Yaratılan öğrenme ortamı öğrenciler için anlamlı güdüleyici ve heyecan verici bir nitelik taşır Yönlendirilmiş buluş yöntemi, temel tekniklerin öğretim aşamasında konunun tam olarak kavranması amacıyla uygulanan ve daha çok zihinsel etkinliğe dayanan bir yöntemdir. Yaratılan öğrenme ortamı öğrenciler için anlamlı güdüleyici ve heyecan verici bir nitelik taşır

26 Olumlu Yönleri Zihinsel gelişimi olumlu yönde etkiler, öğrenilen bilgilerin tam olarak kavranmasını sağlar. Zihinsel gelişimi olumlu yönde etkiler, öğrenilen bilgilerin tam olarak kavranmasını sağlar. Hataların oluşum aşamasında düzeltilmesine imkan verir. Hataların oluşum aşamasında düzeltilmesine imkan verir. Öğrenci yanlış yanıt vermesi durumunda öğretmen tarafından doğru yanıta yönlendirildiğinden hatalı pekiştirmeler olmaz. Öğrenci yanlış yanıt vermesi durumunda öğretmen tarafından doğru yanıta yönlendirildiğinden hatalı pekiştirmeler olmaz. Öğretmenin, öğrencileri daha iyi tanıması ve sağlıklı değerlendirme yapabilmesini sağlar. Öğretmenin, öğrencileri daha iyi tanıması ve sağlıklı değerlendirme yapabilmesini sağlar. Hareket yollarını kendisi bulduğu için daha istekli çalışmalar yapar. Hareket yollarını kendisi bulduğu için daha istekli çalışmalar yapar. Sınırlılıkları Kalabalık sınıflarda her zaman istenilen sonuca ulaşılamaya bilir. Kalabalık sınıflarda her zaman istenilen sonuca ulaşılamaya bilir. Her soruya yanıt almak için beklemek zaman kaybını neden olur. Her soruya yanıt almak için beklemek zaman kaybını neden olur. Her konu ve her düzeydeki öğrenciler için uygun çözüm yolları üretilemeyebilir. Her konu ve her düzeydeki öğrenciler için uygun çözüm yolları üretilemeyebilir. Çözüm yolları öğrencinin düzeyinden yüksek olursa Çözüm yolları öğrencinin düzeyinden yüksek olursa öğrencide bezginlik yaratır

27 7. PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem; mevcut bilgi birikimiyle yanıtı bulunamayan ancak araştırma ve incelemeler sonunda yanıtlanabilecek sorudur.Problemin yanıtı öğrenci tarafından önceden bilinmez.Şayet yanıtı varsa bu yönlendirilmiş buluş yöntemine girer. Bu yöntem yaratıcı düşünebilen ve karşılaştığı değişik problemleri çözebilen kişilerin yetiştirilmesinde etkin rol oynar. Problem; mevcut bilgi birikimiyle yanıtı bulunamayan ancak araştırma ve incelemeler sonunda yanıtlanabilecek sorudur.Problemin yanıtı öğrenci tarafından önceden bilinmez.Şayet yanıtı varsa bu yönlendirilmiş buluş yöntemine girer. Bu yöntem yaratıcı düşünebilen ve karşılaştığı değişik problemleri çözebilen kişilerin yetiştirilmesinde etkin rol oynar. Ders öncesi hazırlığında öğretmen; hangi konunun öğretileceğine karar verir ve konu ile ilgili problemleri seçer.Araç-gerecin dağıtımı ve sınıfın organizasyonu ile ilgili kararlar alır. Ders öncesi hazırlığında öğretmen; hangi konunun öğretileceğine karar verir ve konu ile ilgili problemleri seçer.Araç-gerecin dağıtımı ve sınıfın organizasyonu ile ilgili kararlar alır. Dersin işlenişinde ise; öğretmen problemleri belirtir, problemin anlaşılması için öğrencilere zaman tanır,araç gereci ve organizasyonu yapar.Sınıfı müdahale etmeden izler.Olumsuz eleştirilerden kaçınarak olumlu eleştiriler yapar.Bu yöntemde öğrenci çözümü kendi kendine bulur. Dersin işlenişinde ise; öğretmen problemleri belirtir, problemin anlaşılması için öğrencilere zaman tanır,araç gereci ve organizasyonu yapar.Sınıfı müdahale etmeden izler.Olumsuz eleştirilerden kaçınarak olumlu eleştiriler yapar.Bu yöntemde öğrenci çözümü kendi kendine bulur.

28 PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ ( )

29 Olumlu Yönleri Öğrencide bilişsel beceri gelişir. Öğrencide bilişsel beceri gelişir. Öğrenciyi öğrenmeye yönlendirir. Öğrenciyi öğrenmeye yönlendirir. Öğrenciyi araştırmaya yönlendirir. Öğrenciyi araştırmaya yönlendirir. Motor öğrenme ve gelişimi olumlu yönde etkiler. Motor öğrenme ve gelişimi olumlu yönde etkiler. Problem çözmeyi başaran öğrencide özgüven duygusu artar. Problem çözmeyi başaran öğrencide özgüven duygusu artar. Sınırlılıkları Sınırlılıkları Çok miktarda araç gereç gereklidir. Çok miktarda araç gereç gereklidir. Uzun zaman alır.Geniş alanlara ihtiyaç vardır. Uzun zaman alır.Geniş alanlara ihtiyaç vardır. Öğrencinin; başarısızlık korkusu ve yetersizlik duygularını yaşamasına neden olur. Öğrencinin; başarısızlık korkusu ve yetersizlik duygularını yaşamasına neden olur.

30 8. GÖSTERİ YÖNTEMİ Öğrenim aşamasında daha fazla başarı sağlamak için, öğrencinin işitme duyusu yanında, görme duyusuna da hitap eden bir yöntemdir. Öğrenim aşamasında daha fazla başarı sağlamak için, öğrencinin işitme duyusu yanında, görme duyusuna da hitap eden bir yöntemdir. Öğrenmede görme duyusunun ′ lük payı olduğu düşünülürse, öğretmenin görsel yolla bilgi aktarması kaçınılmazdır. Genel olarak öğretmen hareketi açıklarken aynı zamanda uygulamasını göstererek öğrencilere aktarır ve çoğu zaman komut yöntemi ile alıştırmaların yapılmasını sağlar. Ancak öğretmen gösterim yöntemini sadece kendi uygulaması veya model üzerinde uygulamalarıyla gerçekleştirmek zorunda değildir. Film, slayt, resim, şekil, diyagram, grafik, video gibi çeşitli görsel araçlarla da gerçekleştirebilir. Öğrenmede görme duyusunun % 83′ lük payı olduğu düşünülürse, öğretmenin görsel yolla bilgi aktarması kaçınılmazdır. Genel olarak öğretmen hareketi açıklarken aynı zamanda uygulamasını göstererek öğrencilere aktarır ve çoğu zaman komut yöntemi ile alıştırmaların yapılmasını sağlar. Ancak öğretmen gösterim yöntemini sadece kendi uygulaması veya model üzerinde uygulamalarıyla gerçekleştirmek zorunda değildir. Film, slayt, resim, şekil, diyagram, grafik, video gibi çeşitli görsel araçlarla da gerçekleştirebilir.

31 Gösteri yöntemi, komut yöntemiyle bağlantılı olarak yapılır. Öğretmen, hareketi gösterirken açıklama yapar ve komutla hareketin öğrenci tarafından tekrar edilmesini sağlar. Gösteri yöntemi; gösteri,açıklama, uygulama ve değerlendirme olmak üzere dört aşamada uygulanır. Gösteri yöntemi, komut yöntemiyle bağlantılı olarak yapılır. Öğretmen, hareketi gösterirken açıklama yapar ve komutla hareketin öğrenci tarafından tekrar edilmesini sağlar. Gösteri yöntemi; gösteri,açıklama, uygulama ve değerlendirme olmak üzere dört aşamada uygulanır. Ders öncesi hazırlığında öğretmen dersin amaçlarını, hareketlerin sırasını ve sınıf organizasyonunu belirler.Hareketleri sınıfın seviyesine göre ayarlar. Ders öncesi hazırlığında öğretmen dersin amaçlarını, hareketlerin sırasını ve sınıf organizasyonunu belirler.Hareketleri sınıfın seviyesine göre ayarlar. Ders işlenişinde ise; hareketle ilgili görsel bilgi verir.(Film,resim,slayt vb.)Harekete başlama zamanını ve temposunu belirler.Bunun sonunda, seviyeye göre gruplar yapılabilir. Ders işlenişinde ise; hareketle ilgili görsel bilgi verir.(Film,resim,slayt vb.)Harekete başlama zamanını ve temposunu belirler.Bunun sonunda, seviyeye göre gruplar yapılabilir.

32 GÖSTERİ YÖNTEMİ ( )

33 Olumlu Yönleri Öğrenciler hem görerek hem de işiterek olayın oluşumunu takip ederler. Öğrenciler hem görerek hem de işiterek olayın oluşumunu takip ederler. İyi bir gösteri öğrencinin dikkatini çeker. İyi bir gösteri öğrencinin dikkatini çeker. Güdülemeyi arttırır. Güdülemeyi arttırır. Tembel ya da zor öğrenen öğrenciler bu yöntem sayesinde daha kolay öğrenerek başarı yüzdesini arttırırlar. Tembel ya da zor öğrenen öğrenciler bu yöntem sayesinde daha kolay öğrenerek başarı yüzdesini arttırırlar. Sözlü anlatımda meydana gelebilecek yanlış anlama hatalarını ortadan kaldırır. Sözlü anlatımda meydana gelebilecek yanlış anlama hatalarını ortadan kaldırır. Sınırlılıkları Sınırlılıkları Öğrencileri konuyu kavramadan taklit etmeye çalışabilir. Öğrencileri konuyu kavramadan taklit etmeye çalışabilir. Araçların kullanılması için hazırlık gerektirir. Araçların kullanılması için hazırlık gerektirir. Her zaman hareketin gösterilmesi yeterli olmayabilir Her zaman hareketin gösterilmesi yeterli olmayabilir

34 9. KOMPLEKS ÖĞRETİM YÖNTEMİ Sportif motor becerilerin öğretiminde kullanılır.Amaca mümkün olduğunca çabuk ve güvenli ulaşabilmek ve sonuç almak için her türlü görsel ve işitsel araçlardan yararlanarak tekniği doğru ve hatasız öğretme özelliğine dayanır.Kompleks öğretim yöntemlerinde hedef; öğrencilerin motorsal özelliklerinin üst düzeye çıkarılması değil, tekniğin gerektirdiği becerilerin kazandırılmasıdır.Bu yöntem öğretimi yapılacak olan tekniğin özelliğine göre üç değişik şekilde uygulanabilir. Sportif motor becerilerin öğretiminde kullanılır.Amaca mümkün olduğunca çabuk ve güvenli ulaşabilmek ve sonuç almak için her türlü görsel ve işitsel araçlardan yararlanarak tekniği doğru ve hatasız öğretme özelliğine dayanır.Kompleks öğretim yöntemlerinde hedef; öğrencilerin motorsal özelliklerinin üst düzeye çıkarılması değil, tekniğin gerektirdiği becerilerin kazandırılmasıdır.Bu yöntem öğretimi yapılacak olan tekniğin özelliğine göre üç değişik şekilde uygulanabilir. Tümevarım Yöntemi Tümevarım Yöntemi Tümdengelim Yöntemi Tümdengelim Yöntemi Miks Yöntemi Miks Yöntemi

35 Tümevarım Yöntemi Başka bir ifade ile parçalı yöntem de denir. Başka bir ifade ile parçalı yöntem de denir. Tümevarım yönteminde kolaydan zora, parçadan bütüne doğru gidilir. Tümevarım yönteminde kolaydan zora, parçadan bütüne doğru gidilir. Parçaların birleştirilmesiyle tekniğin tamamına ulaşılır.Alıştırma ve becerilerin öğretiminde hareket komut ile başlar. Öğrencinin kendi anlayışına ve buluşuna izin verilmez. Tümevarım yöntemi şu şekilde uygulanır; Parçaların birleştirilmesiyle tekniğin tamamına ulaşılır.Alıştırma ve becerilerin öğretiminde hareket komut ile başlar. Öğrencinin kendi anlayışına ve buluşuna izin verilmez. Tümevarım yöntemi şu şekilde uygulanır; Hareketin bölümlere ayrılması, Hareketin bölümlere ayrılması, Bireysel çözümlerin disipline edilmesi, Bireysel çözümlerin disipline edilmesi, Çözümlerin denenmesi, Çözümlerin denenmesi, Çeşitli çözümlerin karşılaştırılması, Çeşitli çözümlerin karşılaştırılması, En iyi çözümün seçilmesi, En iyi çözümün seçilmesi, Kaba formun elde edilmesi, Kaba formun elde edilmesi, Hareketi düzeltme, Hareketi düzeltme, Kişisel ince formun sağlanması, Kişisel ince formun sağlanması, Uygulama, pekiştirme Uygulama, pekiştirme

36 Tümdengelim Yöntemi Başka bir ifadeyle Global yöntem de denir. Tümdengelim yönteminde bütünden parçalara doğru gidilir. Öğretilecek olan teknikte hareket bütün olarak gösterilir ve yapılması istenir. Becerilerin öğretiminde esas olan; en kısa zamanda amaca ulaşabilme ve sonuçta hareketin somut olarak düzenlenmesidir. Tümdengelim yöntemi şu şekilde uygulanır : Başka bir ifadeyle Global yöntem de denir. Tümdengelim yönteminde bütünden parçalara doğru gidilir. Öğretilecek olan teknikte hareket bütün olarak gösterilir ve yapılması istenir. Becerilerin öğretiminde esas olan; en kısa zamanda amaca ulaşabilme ve sonuçta hareketin somut olarak düzenlenmesidir. Tümdengelim yöntemi şu şekilde uygulanır : Tekniğin bütününün görsel olarak sunulması, Tekniğin bütününün görsel olarak sunulması, Tekniğin akışını belirleyen bölümlerin açıklanması, Tekniğin akışını belirleyen bölümlerin açıklanması, Tekniğin kaba formunun yaptırılması, Tekniğin kaba formunun yaptırılması, Öğretmenin verdiği talimatlarla tekniğin düzeltilmesi, Öğretmenin verdiği talimatlarla tekniğin düzeltilmesi, Uygulama, pekiştirme Uygulama, pekiştirme

37 Öğrenciler tekniği bütün olarak uygularken, öğretmen yapılan her hatanın düzeltilmesi için ayrı ayrı talimatlar verir. Teknik doğru olarak uygulanıncaya kadar öğretmen talimatları tekrar eder. Öğrenmenin pekiştirilmesi için teknik doğru olarak ve bol bol tekrar ettirilir. Öğrenciler tekniği bütün olarak uygularken, öğretmen yapılan her hatanın düzeltilmesi için ayrı ayrı talimatlar verir. Teknik doğru olarak uygulanıncaya kadar öğretmen talimatları tekrar eder. Öğrenmenin pekiştirilmesi için teknik doğru olarak ve bol bol tekrar ettirilir. Miks Yöntemi Miks Yöntemi Başka bir ifadeyle karışık yöntem de denir. Öğretilecek olan tekniğin özelliğine ve zorluk derecesine göre, parçalı yöntemle global yöntem, yerine göre seçilerek uygulanır. Başka bir ifadeyle karışık yöntem de denir. Öğretilecek olan tekniğin özelliğine ve zorluk derecesine göre, parçalı yöntemle global yöntem, yerine göre seçilerek uygulanır.

38 SABIRLA DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER

39 Kaynaklar Harmandar, İsmail Hakkı (2004). Beden Eğıtımı ve Sporda Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık Harmandar, İsmail Hakkı (2004). Beden Eğıtımı ve Sporda Özel Öğretim Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık yontemleri.html/ yontemleri.html/


"Yöntem belli amaçlara giden yoldur.Yöntemin olabilmesi için amaçların net ve doğru olarak seçilmesi, izlenecek yolun ortaya konulması gerekir. Yöntem belli." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları