Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Ana tema: Kişisel Gelişim Alt tema : Kendini Tanıma Metnin türü: Söyleşi Süre: 8 saat 1www.dilimce.com.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Ana tema: Kişisel Gelişim Alt tema : Kendini Tanıma Metnin türü: Söyleşi Süre: 8 saat 1www.dilimce.com."— Sunum transkripti:

1 Ana tema: Kişisel Gelişim Alt tema : Kendini Tanıma Metnin türü: Söyleşi Süre: 8 saat 1www.dilimce.com

2 Hazırlık Neler hayal ediyorsunuz? Bunların hangileri gerçekleşebilir, hangileri gerçekleşemez ? Hayallerinizi nasıl, ne yaparak gerçeğe dönüştürmeyi düşünüyorsunuz? Günlük gazetelerden insanların hayalleriyle ilgili yazılar bularak sınıfa getiriniz. 2www.dilimce.com

3 Okuma Metni, göz atarak okuma yöntemine uygun olarak bir kez okuyunuz. Okuma sırasında metnin içeriğini anlamak için önce metnin başlığına bakıp düşününüz. Metnin konusunu anlamak için ayrıntılara girmeden hızla okuyunuz. Önemli bulduğunuz cümleleri bütün olarak okuyarak böylece ana fikri belirleyiniz. 3www.dilimce.com

4 HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ Yazı, hayalleri gerçeğe dönüştüren büyülü bir değnektir. Kim aksini söylüyorsa burnu uzar! Nereden mi biliyorum bunu? Anlatayım: Bir kalemim vardı küçükken. Okuma yazmayı öğrendikten sonra kurduğum düşleri beyaz kâğıtlara aktarmayı öğrenmiştim onunla. İçimden geçenleri yazdım, yazdım, yazdım. Sonra o yazıların bana göz kırptığını gördüm. Gözlerime ina­namadım önce ama bir de baktım ki yazdığım hayaller gerçeğe dönüşüyor. Kimselere söyleye-medim. İnanmazlardı ki bana! Peter Pan filminde, küçük bir perinin serptiği kelebek tozlarıyla insanları "var olmayan ülke'ye götürdüğünü izlemiştim. Ama bir kalemle harflerin, sözcüklerin ete kemiğe bürünebileceğini öğrenmek gerçekten de çok şaşırtmıştı beni. 4www.dilimce.com

5 Yıllar geçti sonra. Gerçeğe değdi ellerim. Büyüdüm. Büyüyünce farkındahk oluşturmanın, hayata karşı bir tavır almanın ve durup geliştirmenin önemini kavradım önce. Bir de büyüdük­çe hayaherimin hepsinin gerçeğe dönüşemeyeceğini öğrendim. Ama bu demek değil ki hayaller gerçeğe dönüşmeyince insanın içinde ölüp gidiyor. Hayır! Böyle değildi gerçek. Hayal, tılsımını içinde barındıran bir tutkuydu. İnsan, ancak hayal ettiği müddetçe yaşardı. Bizi ayakta tutan ha-yallerimizdi en çok. Ne kadar büyük olursa hayallerirniz, o kadar büyük olurdu adımlarımız. Asıl mesele, gerçeklik duygumuzu yitirmeden, hayallerimizin önemini kavrayabilmekti. Gerçekleşmeyen hayallerimizin, bazen bizler için daha "hayırlı" olabileceğini öğrenebilmekti. Bir de hangi hayallerimizin gerçekleştiğinde bizi mutlu edebileceğim fark edebilmekti mesele... Bütün bunları kavramak, hayallerimi gerçeğe dönüştürmek için pes etmemem gerçeğiyle yüz yüze bıraktı beni. Bunun için de o ilk büyük hayalimi gerçekleştirmek için uğraşmam gere­kiyordu: "Yazmak!" HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 5www.dilimce.com

6 Yazı, hayallerimi gerçeğe dönüştüren büyülü bir değnekti. Başkalarını ötekileştirmeden sı-radanhktan kurtulmanın, düşlerden kurulan köprülerle gerçeğe dokunmanın, daha iyi ve daha güzel olanı arayıp durmanın, insanların içlerindeki saklı ülkelere girmenin, kuytu köşelerdeki "çocuk'ları bulup çıkartmanın ve daha birçok şeyin hazzına vardım yazarken. Ve daha birçok şeyi öğrendim yazıyla: Hayal gücünün insanların ayaklarım yerden kesen bir gücü olduğunu ama bazen de gerçek olmayanı gerçeğe dönüştürdüğümüzde bunun bizi acı­tabileceğim, dostlukların ömrünün bazen bizim ömrümüzden kısa sürebileceğim, tüm müzikle­rin insanın ruhuna hitap etmediğini ama bunun için de müzik dinlemenin bırakılmayacağını... Hayamı, bize sunulan en değerli armağan olduğunu ve hayallerimiz olmadan bu armağanın bi­raz da kuru kalacağım... HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 6www.dilimce.com

7 Hayal Köprülerim: Edebiyat, Sinema, Fotoğraf, Resim Edebiyaü, sinemayı, fotoğrafı, resmi de işte hep bunun için sevdim. İnsanoğlunun hayalle­rinin ne kadar sınırsız olabileceğini gösterdikleri için bana. Şuurları çizenlerin yine ve sadece in­sanların beyninin olduğunu öğrettikleri için... Sözcüklerden, görüntülerden, imgelerden, karelerden örülmüş sığmakları vardır hayatın. Ve o sınığaklara girmek için çaba sarf etmek gerekiyordu. Okumak, yazmak, sinemaya gitmek, fotoğraf çekmek ve resim yapmak... Her birinden seçtiğim hayal kareleri var sizinle paylaşmak istediğim: Sinema: Dreams... (Drims) Akira Kurosawa‘nın o büyüleyici filminden bir kare var aklımda. Birinci düşteki çocuk rengârenk çiçeklerle dolu bir bahçeden yavaşça ilerliyorr ve gökkuşağına yaklaşıyor. Gördüğüm en güzel film karelerinden biriydi. HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 7www.dilimce.com

8  Edebiyat: Alphonse Daudet(Alfons Dode)'in Alün Beyinli Adam adlı müthiş öyküsü... Çocukken okuduğum ve hiç aklımdan çıkmayan bir kare, beyninin altından olduğunu anlayan ve bu altını çarçur edip olmadık şeylere harcayan genç adamın parmağının ucuncaki son altın zerreciklerini uzatmasıydı. HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 8www.dilimce.com

9  Fotoğraf: Bir fotoğraf sitesi var, dünyanın dört bir yanından insanların çektiği fotoğrafları sergiledikleri bir İnternet sitesi. Orada gördüğüm ve güzelliğini tasvir etmekte zorlandığım bir fotoğraf karesi: İri iri yağmur damlacıkları ve bu yağmur damlalarında Eyfel Kulesi'nin de bulunduğu bir Paris görüntüsü. Bir makro (yakın çekim) çalışması. Gören göze ne mutlu! HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 9www.dilimce.com

10  Resim: Aslında izlenimcileri (empresyonistleri) özellikle de Monet (Mone)'yi daha çok sevmeme rağmen beni bambaşka âlemlere götüren başka bir ressam vardır: Salvador Dali... Onun kelebek kanatlarından yapılmış yelkenlisi ve diğer tüm kelebekli resimleri beni büyülemiştir. HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 10www.dilimce.com

11 HayaUerirüzi Büyütün, Gerçeğe Dönüştürün! Yazı yazarken büyüdüm, büyüdükçe daha çok yazdım, yazdıkça da içimdekileri daha çok büyüttüm. HayaUerimin gerçeğe dönüşmesini istemek büyümenin de bir sonucuydu belki ama büyüdükçe insanın hayallerinin çoğalması ve çeşitlenmesi gerekirdi. Öyle tahmin etmiştim ama öyle olmadı. Büyüdükçe hayaller havada kanatsız uçmalardan, denizin diplerine dalmalardan, bulutların üstünde uyumalardan çıktı. Daha somut şeylere yöneldi. Daha iyi bir iş, daha iyi bir yaşam standadı, daha geniş evler, daha lüks arabalar... Bütün bunlarda da sınır yoktu (!) Yine ha- yaUerimiz çoktu, yine sınırları yoktu ama çocukluğumuzun hayallerine ne olmuştu? Büyümüş­tük galiba! Bunlar da olmalıydı elbet! Ama ya çocuklarımızı bekleyen daha güzel bir dünya, da­ha yeşil bir çevre, daha iyi bir gelecek hayalleri? Onlar nerede sahi? Sadece hayallerimizde mi? Yoksa gerçeğe dönüşmek için bizi mi bekliyorlar? Mürüvvet KURT (Düzerdenrrüştir.) HAYALÎ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜREN BÜYÜ 11www.dilimce.com

12 Söz Varlığını Zenginleştirme Metnin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını çıkarmak amacıyla 1. Etkinlik. YANİT 12www.dilimce.com

13 13www.dilimce.com

14 1. etkinlikte öğrendiğiniz kelimeleri cümlede kullanmak amacıyla 2. Etkinlik. 14www.dilimce.com

15 Metni Anlama Çözümleme 1- Yazara göre hayalleri gerçeğe dönüştüren nedir? Yazar, bu­nu nereden biliyor? Yazar büyüdükçe neyi anlıyor? Yazar, yazılarını yazarken nelerin hazzına varıyor? Bunu anlatan ifadeleri metinden bulup somutlaştırabilir misiniz? Yazar yazıyla neleri öğreniyor? 5-Yazarın hayalleri neden somut şeylere dönüşüyor? Bunlar nelerdir? 6- Yazara göre yazmakla büyümek arasında nasıl bir döngü var? Yazarın yazısına başlarken kullandığı ilk cümleleri tekrar okuyunuz. Okuduğunuz cümleler sizin karşınızda oturup sizinle sohbet eden birinin söyleyişine benziyor mu? Yazar yazısında nelerden bahsediyor? Anlattıklarından onu yazısıyla ilgili düşüncelerini öğreniyor musunuz? Bunlar nelerdir? Yazı, herhangi bir bilgi verme veya öğretme amacı taşıyor mu? 15www.dilimce.com

16 Metindeki anahtar kelimeleri belirleyerek bu kelimelerin geçtiği cümleleri defterinize yazınız. Metnin daha önce belirlediğiniz konusu nu, ana fikir lerini ve bu ana fikri destekleyen yardımcı fikirleri 3. Etkinlikteki uygun yerlere yazınız. 16www.dilimce.com

17 3. Etkinlik '" Aşağıdaki kelime ve kelime gruplarının metinde geçtiği cümleleri bulunuz. Bu kelime ve kelime gruplarının metindeki anlamlarım kullanıldıkları cümleden hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizi "X" işareti ile belirtiniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz. 17www.dilimce.com

18 4. Etkinlik. Metinde yer alan öznel ve nesnel yargılı cümleleri ayırt etmek amacıyla 4. Etkinlik. YANİT 18www.dilimce.com

19 4. Etkinlik. 19www.dilimce.com

20 Metindeki unsurlar arasındaki geçişi sağlayan cümlelerde yer alan düşüncenin akışını değiştiren ifadelere örnekler bulunuz. Günlük gazetelerden bularak sınıfa getirdiğiniz yazıları okuyunuz. Bu yazılarda insanlarla sizin hayalleriniz arasında nasıl bir ilişki var? 20www.dilimce.com

21 Konuşma Eleştirel konuşma yöntemiyle "Ne kadar büyük olursa hayallerimiz, o kadar büyük olur adımlarımız." cümlesindeki fikri, olumlu ve olumsuz yanlarıyla ve tarafsız bir bakış açısıyla yorumlayarak arkadaşlarınıza anlatınız. Bu fikirle ilgili beğeni ve tepkilerinizi açıkça dile getiriniz. 21www.dilimce.com

22 Yazma YANIT 22www.dilimce.com

23 23www.dilimce.com

24 Yaratıcı yazma Yaratıcı yazma yöntemine uygun olarak Hayallerim etkinliğini yapınız. 24www.dilimce.com

25 Hayallerim " HAYALLERİM" Bu kelimenin size çağrıştırdıklarını söyleyiniz. (Bu kelimeler tahtaya gelişigüzel yazılır.) Bu kelimelerden yararlanarak birbiriyle ilişkili birer dizi oluşturup defterinize yazınız. Bu diziden, yaşadıklarınızdan, düşündüklerinizden ve hayal ettiklerinizden hareketle yazılarınızı yazınız. Betimleme ve benzetmelerden yararlanınız. Konunun özelliğine uygun bir giriş yapınız. Yazılarınızı etkileyici ifadelerle sonuca bağlayınız. Kısa ve dikkat çekici bir başlık bulunuz. "Sınıf Gazetesi" etkinliğini yapılır. Bunun için her hafta, ilgi alanlarına göre yazılan şiir, anı, hikâye, masal, fikir yazısı vb. yazıları toplayarak "Sınıf Gazetesi "ne asılır. 25www.dilimce.com

26 Dil Bilgisi Etken, edilgen, geçişli ve geçişsiz fiilleri hatırlamak amacıyla etken çatılı fiilleri edilgen çatılı hâle getirme, edilgen çatılı fiilleri etken çatılı hâle getirme çalışması yapılır. Aynı şekilde geçişli fiiller ve geçişsiz fiillerle ilgili çalışma yapılır. 26www.dilimce.com

27 6 ve 7. Etkinlikler. Etken, edilgen, geçişli ve geçişsiz fiilleri kavramak amacıyla 6 ve 7. Etkinlikler. YANITLAR 27www.dilimce.com

28 6. ETKİNLİK 28www.dilimce.com

29 7. ETKİNLİK 29www.dilimce.com

30 30www.dilimce.com

31 31


"Ana tema: Kişisel Gelişim Alt tema : Kendini Tanıma Metnin türü: Söyleşi Süre: 8 saat 1www.dilimce.com." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları