Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OKUL GELİŞİRME Yrd.Doç.Dr. Soner POLAT Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OKUL GELİŞİRME Yrd.Doç.Dr. Soner POLAT Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi."— Sunum transkripti:

1 OKUL GELİŞİRME Yrd.Doç.Dr. Soner POLAT Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi

2 okula dayalı y ö netim, kendini y ö neten okul, kendini yenileyen okul iyi okul okul geliştirme Okul Yönetimi Anlayışında Gelişmeler 2

3 İngilizler kızdığı kişilere şöyle diyorlarmış:  Tanır seni yönetici yapsın ve sana emrinde çalışacak insanlar versin..

4  Okul müdürü ne –nasıl- ise, okul odur.  Okul, ancak müdürü kadardır.

5 Okulu daha etkili kılmak içsel koşulların yaratılması ya da iyileştirilmesidir. Okul Geliştirme Nedir? 5

6 Eğitim kurumları ve dolayısıyla okullar, bilgi ve bilgiye dayalı hizmet ü retiminde bulundukları için “ BİLGE ÖRGÜT ” ol arak anılırlar. NİÇİN OKUL GELİŞTİRME ? 6

7 Okul Neden Gelişmeli? Okul, kuşkusuz etkili olması beklenen sosyal bir kurumdur. Okulun etkili bir kuruma d ö n ü şmesi i ç in okul paydaşlarının belli bir ahenk i ç inde d ö n ü şmesi gerekmektedir.

8 D ü nyamızda ve ü lkemizde yaşanan değişim s ü reci, eğitim s ü recini olduğu kadar okulu da d ö n ü ş ü me zorlamaktadır. Artık geleneksel okuldan ö ğrenen okula ge ç iş yaşanmaktadır. NİÇİN OKUL GELİŞTİRME ? 8

9 G ö r ü ld ü ğ ü gibi okul geliştirme esasen okulu etkili kılmak olarak anlaşılmaktadır. Okul geliştirmenin temel amacı da okulun problem çö zme kapasitesinin geliştirilmesidir. Bunun i ç inde okula dayalı okul ç aplı stratejiler, merkezi değişme stratejilerine tercih edilmektedir. Okul Geliştirme 9

10 ETKİLİ OKULUN ÖZELLİKLERİ  Öğrenci merkezlidir  Öğrencilere zengin akademik programlar sunar  Öğrencilere uygun öğrenme ortamları sunar  Olumlu bir örgütsel iklim vardır  Mesleki etkileşimi geliştiren paylaşımcı bir ortam vardır  Personelini sürekli geliştiren hizmet içi eğitim programları vardır  Paylaşımcı liderlik vardır  Yaratıcı çözümleri destekler  Paydaşların katılımını destekleyen demokratik bir ortam vardır

11 Ü lkemizde daha ö nce y ü r ü t ü len okul geliştirme ç alışmalarından daha ç ok okulun fiziki ve insan kaynaklarının, okul donanımının geliştirilmesi anlaşılmıştır. Oysaki ö ğrencilerin yaşam becerilerini ve akademik başarısını geliştirmeyi g ö zetmeyen okul geliştirme ç alışmalarının, ö ğrencileri “ hayata hazırlama ” misyonu olduğu iddia edilen okullar i ç in bir anlamı olmayacaktır. Okul Geliştirme 11

12 “ Okul Gelişim Süreci ” okulu etkili okul haline getirmek için yapılan sistematik etkinliklerdir. Okul Gelişim Süreci şu adımları izlemektedir; plânlama, uygulama, değerlendirme, düzeltme, ve tekrar plânlamaya dönüş,

13 13 OKUL GELİŞİM SÜRECİ STRATEJİK YÖNETİM İLİŞKİSİ

14 Okul Geliştirme Modelini Uygulama Basamakları 1 Okul Gelişim Yönetim Ekibinin (OGYE) Oluşturulması. 2OGYE tarafından, Okulun Stratejik Planının Hazırlanması ve Gelişim Hedeflerinin Belirlenmesi. 3OGYE tarafından Özdeğerlendirme Yapılması. 4OGYE tarafından, Özdeğerlendirme sonuçlarına göre iyileştirmeye açık alanların önceliklendirilmesi ve iyileştirme ekiplerinin (Çalışma Gruplarının) oluşturulması. 5İyileştirme Ekipleri (Çalışma Grupları) tarafından İyileştirme Planlarının Hazırlanması 6OGYE Tarafından İyileştirme Planları doğrultusunda Yıllık Okul Gelişim Planın Hazırlanması. 7İyileştirme Ekipleri (Çalışma Grupları) Tarafından, Yıllık Okul Gelişim Planının Uygulanması. 8OGYE Tarafından, Gözden Geçirme ve Biçimlendirici Değerlendirme Yapılması. 9OGYE Tarafından, Düzeltilmiş Yıllık Okul Gelişim Planının Uygulanması. 10OGYE Tarafından, Son Değerlendirme ve Rapor Yazılması.

15 I.BASAMAK OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİNİN KURULMASI -Okul toplumunu temsilen oluşturulan ve planlı okul gelişimini yöneten ve yürüten ekiptir. -OGYE okul toplumunu oluşturan birimlerin tümünü temsil edecek şekilde, demokratik bir seçimle kurulur. Bu seçim, bütün nitelikleri ile gerçek bir seçim özelliği taşır.

16 1. Okul Müdürü 2. Sorumlu Müdür Yardımcısı 3. Öğretmen ( İkiden az olmamak üzere öğretmen sayısına göre ) 4. Rehber Öğretmen 5. En az bir Destek Personeli 6. Veli (İkiden az olmamak üzere) 7. Öğrenci (İkiden az olmamak üzere) 8. Bir Okul Aile Birliği Temsilcisi 9. Okul Aile Birliği Sınıflar Temsilcisi 10. Sivil Toplum Örgütlerinden seçilen bir temsilci 11. Muhtar 12. Okulun bulunduğu bölgede Sanayi/Ticaret Odalarının birer temsilcisi OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ ÜYELERİ

17 Okul Gelişimi Yönetim Ekibi (OGYE) Üyelerinden,  Okul Aile Birliği Sınıflar Temsilcisi (her sınıftan bir kişi)  Sivil Toplum Örgütlerinden Seçilen bir Temsilci  Muhtar  Ticaret ve Sanayi Odası Temsilcisi  Okul Gelişim hedeflerinin belirlenmesi  Önceliklerin belirlenmesi  Biçimlendirici değerlendirme  Son değerlendirme bölümlerine gözlemci olarak katılır ve kararların alınmasında fikir belirterek oy kullanırlar. Gelişim süreci basamaklarının teknik çalışmaları kapsayan bölümlerine katılmazlar. Bunlar ancak;

18 Stratejik plan içerisinde okulun ilkeleri, değerleri, yargıları, misyonu, vizyonu ve değer ölçütleri bulunacağından okul gelişiminden beklenenler stratejik plan ile açığa çıkacaktır. II.BASAMAK STRATEJİK PLANLAMA

19 19 Bir değişim yaratmak ve değişime hükmedebilmek ya da başkaları tarafından algılanamayan fırsat ve tehditleri algılayabilmekdir. STRATEJİK DÜŞÜNME

20 20 Stratejik planlama kısaca; lider, yönetici ve planlayıcıların stratejik olarak hareket etmelerine ve düşünmelerine yardımcı olmak üzere tasarlanan kavram, prosedür ve araçlar dizisidir. STRATEJİK PLANLAMA

21 STRATEJİK PLAN Etkili Bir Okul Planı; okulun performans düzeyini etkileyecek yönetim, öğrenme ve öğretme süreçlerini destekleyecek olumlu faktörlerin etkisini artırmayı amaçlarken olumsuz faktörlerin etkisini en aza indirmeyi sağlayacak stratejileri içermelidir.

22 Stratejik yönetimde aşağıdaki soruların cevaplanması büyük önem taşımaktadır: 1- Strateji NE’dir? 2- Strateji NİÇİN oluşturulacaktır? 3- Strateji NE ZAMAN oluşturulacaktır? 4- Strateji oluşturularak NEREYE ulaşılması hedeflenmektedir? 5- Stratejiler NASIL oluşturulacaktır? 6- Stratejiler KİM(ler) tarafından oluşturulacaktır.

23 STRATEJİK PLANLAMA - HANGİ DEĞER YARGILARI İLE? -HANGİ ARAÇLAR İLE? Nerede olmak İstiyoruz? (Misyon Vizyon,Değerler ve Stratejik Plan) Şu anda neredeyiz? (Durum Analizi) Olmak istediğimiz yere nasıl gideceğiz? ( FAALİYETLER VE PROJELER ) Hedefe doğru ilerlediğimizi nasıl bileceğiz? (izleme,Değerlendirme ve Performans Ölçümü)

24  Plan ve Programlar  PEST ve SWOT  Hedef Kitle/ İlgili Tarafların Belirlenmesi DURUM ANALİZİ NEREDEYİZ?  Kuruluşun var oluş gerekçesi  Değerler MİSYON VE İLKELER NEREYE ULAŞMAK İSTİYORUZ?  Arzu edilen gelecekVİZYON  Orta vadede ulaşılacak amaçlar  Spesifik, somut ve ölçülebilir hedefler STRATEJİK AMAÇLAR VE HEDEFLER  Amaç ve hedeflere ulaşma yöntemleri  Detaylı iş planları  Maliyetlendirme FAALİYETLER VE PROJELER GİTMEK İSTEDİĞİMİZ YERE NASIL ULAŞABİLİRİZ?  Raporlama  Karşılaştırma İZLEME BAŞARIMIZI NASIL İZLER VE DEĞERLENDİRİRİZ?  Geri besleme  Ölçme yöntemlerinin belirlenmesi  Performans Göstergelerinin Belirlenmesi DEĞERLENDİRME VE PERFORMANS ÖLÇÜMÜ

25 25 En üst düzey yöneticilerin (Okul için OGYE üyeleri) stratejik yönetim ve planlama sürecine uyumu (anlamaları ve desteklemeleri), Çalışmaya katılanların sürecin her aşamasında ilgili kaynaklara sahip olması, Temel görevlerin ana hatları ile ortaya çıkarılması gereklidir. Etkili olmayan bir planlama, sürecin başarısızlığına neden olacaktır. S tratejik plan hazırlanırken; STRATEJİK PLANLAMA

26 26 Stratejik planlama çalışmalarına en geniş katılım sağlanmalı, bu kapsamda kuruluşun değişik birimleri ve seviyelerindeki çalışanlar planlama sürecine dahil edilmelidir. Gerektiğinde kapsamlı bir durum analizi için kuruluşun faaliyet alanıyla ilgili diğer kuruluşların ve kesimlerin görüşleri alınmalıdır. Asla unutulmamalıdır ki;, STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ

27 27 Böylece kuruluş, ortak aklı devreye sokarak bir bütün olarak kendisini tanıma fırsatı bulacak ve bu sürecin bir sonucu olarak kurum içi iletişim ve motivasyon güçlenecektir. STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ

28 28 Stratejik Amaç ve Hedef İlişkisi

29 29 DEĞERLER MİSYON STRATEJİK AMAÇ VE HEDEFLER VİZYON Vizyonun Ögeleri

30 V İ Z Y O N NE OLMAK İSTEDİĞİMİZDİR. VİZYONUMUZ İDEALLERİMİZ,HATTA ULAŞACAĞIMIZI ASLA DÜŞÜNEMEDİĞİMİZ HAYALLERİMİZDİR. YÖNÜMÜZÜ BELİRLER,HEDEFLERİMİZDEN SAPTIĞIMIZDA BİZE YOL GÖSTERİR.

31 “VİZYON” bildirimi hazırlanırken cevaplanması gereken sorular: 1.Okulun ulaşmak istediği ideal geleceği nedir? 2.- Okul; öğrencileri velileri, toplum ve diğer paydaşları tarafından nasıl algılanmak istiyor? 3.- Onlar için ürettiğimiz değer nedir ve bu değeri nasıl üretiyoruz? 4.- Okulun çevresine sağladığı katkı nedir? 5.- İş dünyasının, öğrencilerin ve ailelerin değişen talepleri nelerdir? 6.-Öğrencilerimizin geleceğin dünyasında başarılı olmaları için neler yaptık? 7.- Toplum içinde birincil olan rol ve sorumluluğumuz nedir? 8.- Toplumsal değerler ve okuldan beklenilenler nasıl değişiyor?

32 32 DEĞERLER BİLDİRİMİNİN GELİŞTİRİLMESİ Bir okulu diğer okullardan ayıran özelliklerden biri okulun benimsediği yönetim ve eğitim yaklaşımlarıdır. Okulun benimsediği yönetim ve eğitim yaklaşımları ile değerleri arasında anlamlı bir ilişki olmalıdır. Benimsenen değerler okulun hedeflerini desteklemeli, kurumsal misyon ve vizyonu temsil etmelidir. Kurum kültürü - Kurum iklimi

33  Atatürk ilke ve inkılaplarını esas alırız.  Öğrencilerimizin geleceğinin bizim geleceğimiz olduğuna inanırız.  Okulumuzda her öğrencinin öğrenmesi ve gelişmesi için ortam hazırlarız.  Başarının takım çalışması ile yakalanacağına inanırız.  Değişimin ve sürekli gelişimin önemine inanırız.  Öğrenci, veli ve toplum beklentilerine odaklı çalışırız.  Ortak aklı kullanarak kararlar alırız.  Fırsat eşitliğini okulda yaşatırız.  Eğitimde kaliteyi ön planda tutarız. ÖRNEK DEĞERLER BİLDİRİMİ

34 34 DEĞERLERİMİZ Okulumuz; öğrencilerimizin ve katılımcılarımızın beklentilerini karşılamaya yönelik çalışmaları yürütürken onlarla açık iletişim ve örgütsel empati kurar, üretime çalışanların katılımını sağlar, güvene ve iş birliğine dayalı, sürekli gelişim anlayışı içinde, yapılan işin öneminin sorumluluğunu taşıyarak, takım çalışması anlayışı ve işine adanmışlık duygusuyla üretimde bulunur, ortaya konulan ürünleri öğrencileri ve çevresiyle paylaşır. ÖRNEK DEĞERLER BİLDİRİMİ

35 M İ S Y O N Neden varız sorusunu yanıtlayan ifadedir MİSYONUMUZ Biz...Bütün öğrencilerin öğrenmelerini sağlamak,onların bilgili,becerili ve kendine güvenen bireyler olarak yetişmelerine fırsat tanımak ve onlara 21. Yüzyılın gelişen gereksinimlerine yanıt verecek beceriler kazandırmak için varız...

36 “MİSYON” bildirimi için cevaplanması gereken sorular: 1- Kuruluşun var olma nedeni nedir? 2- Kuruluş kimlere hizmet sunuyor? 3- Kuruluş hangi alanda çalışıyor? 4- Kuruluş hangi ihtiyaçları karşılıyor? 5- Kuruluşun yerine getirmek zorunda olduğu yasal görevler nelerdir? 6- Kuruluşun amacı ilk kurulduğundan bu yana değişti mi?

37 37 Misyon bir örgütün kişiliği, kimliği, varlık sebebidir; örgütün NE YAPTIĞINI, NASIL YAPTIĞINI ve KİMİN İÇİN YAPTIĞINI açıkça ifade eder. Misyon bildirimi stratejik plan dokümanının diğer kısımlarına da temel oluşturur. Misyon Bildirimi

38 B U Y O L D A İ N A N D I Ğ I M I Z İ L K E L E R İlkeler:  İlkelerimiz; bizi, öğrencilerimizi, velileri ve okulumuzun içinde bulunduğu toplumu yönlendirir.  Öğrenciler bütün çalışmalarımızın odak noktasıdır.  Biz birbirimizi öğrencilerin,velilerin ve toplumun sürekli gelişen beklentilerine ayak uyduracak şekilde geliştirmek için yüreklendiririz.  Hepimiz karşılıklı sorumluluklar alır verimli bir şekilde çalışırız.  Biz birbirimize ve kendimize güveniriz.  Farklılıklarımızın farkındayız. Bunların birer zenginlik kaynağı olduğuna inanıyoruz.  Biz farklıyız.Yetenekli,enerjik,coşkulu ve üretkeniz.

39  Okulumuzda,öğrenme temel ihtiyaç kabul edilsin.  Her veli,okulumuzda öğrencisine her fırsatın verildiğini bilsin.  Okulumuzda öğretenler ve öğrenenler birbirlerinin öğrenmesine yardımcı olmanın önemine inansın.  Okulumuzda çalışanlar,gerekenleri yaparken kendilerinden emin olsunlar.Doğruları yaptıklarında korkmasınlar.  Okulumuzda,herkes her gün daha iyiye ulaşmak için çalışsın.

40 Strateji nedir?  Hedeflediğimiz yönde ilerleyebilmemiz için; bize rehberlik eden, önceliklerin belirlenmesine, kaynakların dağılımına, akılcı bir yaklaşım kazandıran ve yapacağımız seçimler ile alacağımız kararlar için yön gösteren genel gidişattır.

41 41 Stratejik amaçlar belirli bir zaman diliminde kuruluşun ulaşmayı hedeflediği kavramsal sonuçlardır. Stratejik amaçlar ve hedefler stratejik planlama sürecinde kuruluşun “Nereye ulaşmak istiyoruz?” sorusuna cevap verir. Stratejik Amaçlar

42 42 Stratejik amaç, kuruluşun genel bir çerçevede ulaşmayı düşündüğü noktanın ne olduğunu gösterir. Stratejik amaçlar, genel ve kuruluş işlevini daha ileri bir noktaya götürecek nitelikte olmalı, ama aynı zamanda gerçekçi ve ulaşılabilir bir özellik taşımalıdır. Amaçlar, okulun strateji ve planlarına yol gösteren birer unsur oldukları gibi, hedeflerin oluşmasına da temel oluşturur. Stratejik Amaçlar

43 43 Stratejik amaç 1: Güvenli, sağlıklı ve albenisi olan bir çevre yaratılması için okulda istenmeyen davranışlar engellenecek, disiplin olayları ve kirlilik azaltılarak okulumuzdaki yaşam kalitesi yükseltilecektir. Stratejik Amaç Örnekleri

44 44 Stratejik amaç 2: Okul veli işbirliği geliştirilecek, veli katılımına yönelik engeller belirlenerek gerekli önlemler alınacak, okul yönetimine veli katılımı arttırılacaktır. Stratejik Amaç Örnekleri

45 45 Stratejik amaç 3: Öğrenci başarısını geliştirmek için öğrenci merkezli eğitim anlayışı benimsenerek, öğrenme engelleri belirlenecek, eğitim öğretim ortamları ile ilgili süreçler yeniden tasarlanarak eğitim öğretim süreçlerinin niteliği geliştirilecektir. Stratejik Amaç Örnekleri

46 46 Hedefler, stratejik amaçların gerçekleştirilebilmesi için ortaya konulan özel ve ölçülebilir alt amaçlardır. Stratejik amaçların aksine, hedefler sayısal olarak ifade edilirler ve daha kısa vadeyi kapsarlar. Bir stratejik amacı gerçekleştirmeye yönelik olarak birden fazla hedef belirlenebilir. Hedefler

47 47 Hedefler Hedefler, stratejik amaçların tanımlanmış bir zaman dilimi içinde nitelik ve nicelik olarak ifadesidir. Hedeflerin miktar, maliyet, kalite ve zaman cinsinden ifade edilebilir olması gerekmektedir. Hedef ifadeleri yazılırken Ölçülebilirlik; Ulaşılabilirlik Sınırlanabilirlik; Kabul edilebilirlik özelliklerinin olmasına dikkat edilmesi gerekir.

48 48 Hedef 1: Öğrenci başarısı eğitim öğretim yılı sonunda %62’den %71 çıkarılacaktır (%9 oranında arttırılacaktır). Neden doğru: Belirli bir hedef, belirli bir zaman çerçevesinde ele alınmaktadır. Hedefe ulaşılması mümkün görünmektedir. Karşılaştırma için gerekli istatistikî bilgiler mevcuttur. İyi Belirlenmiş Hedeflere Örnekler

49 49 Hedef 2: Okulda yaşanan disiplin olayları eğitim öğretim yılında %12, eğitim öğretim yılında %8, eğitim öğretim yılında da %5 oranında azaltılacaktır. Neden doğru: Hedefler ölçülebilir, anlamlı ve ulaşılabilir niteliktedir, zaman boyutu içermektedir. İyi Belirlenmiş Hedeflere Örnekler

50 Stratejilerimiz ve amaçlarımız Stratejimiz; Bütün öğrenciler öğrene bilir. Amaç 1. Tüm öğrencilerin başarısını artırmak. Başarılı ve başarısız öğrenciler arasındaki seviye farkını azaltmak. Bu amaç için yapılacaklar: Sürekli değerlendirme yapılarak bütün öğrencilerin öğretim programlarındaki temel bilgi ve becerileri kazanıp kazanmadıkları ölçülecek. Sürekli değerlendirme yapılarak öğretim etkinlikleri değerlendirilecek ve alınan sonuçlara göre gerekli iyileştirme yapılacak. Öğrencilere öğrenmeyi sevdirmede, bütün öğrencilerin öğrenme ihtiyacına cevap vermede veli ve toplum desteği sağlanacaktır. Okul toplumu düzenli bir şekilde eğitim alanındaki gelişmeler, yeni eğitim yaklaşımları ve teknolojik yenilikler konusunda bilgilendirilecektir.

51 Stratejimiz; Veliler okulumuz için vazgeçilmez bir destektir. Amaç 2:Okula güveni ve veli katılımını artırmak. Bu amaç için yapılacaklar: Stratejimiz; “Liderlik ” okulumuz atmosferinde farkına varılır bir davranış biçimidir. Amaç 3:Okulun tamamında liderlik davranışlarını ve bunun her alandaki geçerliliğini geliştirmek. Bu amaç için yapılacaklar:

52 Okulun stratejik planı, orta vadeli (3 yıl) bir planlamadır. Okul Gelişim Planı ise her yıl yapılacak olan bir plandır.

53 III.BASAMAK ÖZDEĞERLENDİRME, MEVCUT DURUM (İhtiyaç) ANALİZİ PEST Analizi, SWOT Analizi.  Mevcut durum ile ulaşmak istenilen durum arasındaki farkı ortaya koymak amacıyla izlenecek bir süreçtir,  İhtiyaç Analizi; Okul gelişiminde izlenecek doğrultunun belirlenmesine ve yapılacak çalışmaların neler olacağının ortaya konmasına yardımcıdır,  Planlamacıların isabetli kararlar verebilmesine yardımcı olacak bilgileri sağlar,  Alınan kararların kabul görme oranını artırır,  Okulda koordinasyonu geliştirir,  Planlamada karşılaşılabilecek sorunların çözümünü kolaylaştırılır. İNSAN KENDİNİ TANI. SOKRATES

54 Mevcut Durum İhtiyaç Analiz Anket Formu Görüşme forumları (İdareci, Öğretmen, Veli, Öğrenci ile) Okul Kayıtları, kütükleri ve Arşiv Bilgileri İhtiyaç Belirleme İşlemi (Toplanan Bilgilerin Değerlendirilmesi ve Rapor Yazımı) Olması istenilen Durum İhtiyaç Analizi Süreci

55 Öz değerlendirme nedir?  Okulun, kendi olanaklarıyla değerlendirmesini yapacağı için bu sürece "öz değerlendirme" denilmektedir. Öz değerlendirme, okulun güçlü ve zayıf yönlerini belirleyip kendini bunlara göre geliştirmesine yönelik bir çalışmadır.

56 Performans Alanlarına g ö re Ö zdeğerlendirme 1. Liderlik ve Okul Y ö netimi 2. Okul Kaynaklarının Y ö netimi 3. Okul, Ç evre ve Toplum İlişkileri ile Okul Paydaşlarının Okula İlişkin Algıları 4. Okulun Eğitim Ö ğretim S ü reci ve Ortamı 5. S ü rekli Ö rg ü tsel Gelişim Özdeğerlendirme sürecinde veri toplama yöntem ve teknikleri; Gözlem, Yüz yüze Görüşme, Doküman Analizi ve Anket Formu’dur.

57 STRATEJİK YÖNETİMDE SWOT Analizi; S (STRENGTH); (İÇ)Güçlü/ Üstün W (WEAKNESS); (İÇ)Güçsüz/ Zayıf O (OPORTUNİTY); (DIŞ)Fırsat T (THREAT); (DIŞ)Tehdit/ Tehlike

58 GÜÇLÜ YÖNLER – ZAYIF YÖNLER Avantajlarımız nelerdir - Neleri geliştirmemiz gerekiyor Biz neleri iyi yapıyoruz- Neyi kötü yapıyoruz Hangi kaynaklara sahibiz- Nelerden kaçınmalıyız Güçlü yönlerimiz nelerdir- Eksik yönlerimiz nelerdir

59 FIRSATLAR - Bizi ilgilendiren eğilim ve akımlar nelerdir? - Okulu geliştirmeye ilişkin fırsatlar nelerdir? - Alanımızla ilgili eğitim politikalarındaki değişiklikler nelerdir? - Yerel, bölgesel ve ulusal olaylar nelerdir?

60 TEHDİTLER - Karşılaşabileceğimiz engeller nelerdir? - Eğitim alanında farklı eğilimler var mı? - Okulun insan kaynakları ve finansal kaynakları yeterli mi? - Teknoloji bizim aleyhimize mi değişiyor? - Okul çevresiyle sosyal bir yabancılaşma yaşıyor mu?

61 Güçlü Yönler  Tarihsel bir birikime sahip olması,  İnsan ve malî kaynaklarının yeterli olması,  Okulun fizikî kapasitesinin yeterli olması,  Sınıf öğrenci mevcutlarının standarda uygun olması,  Veli okul iş birliğinin gelişmiş olması,  Okulda bulunan OGYE sürecinin etkili ve verimli çalışması. Zayıf Yönler  Bazı yöneticilerin ve çalışanların değişime karşı direnci,  Ders araç gereçlerinin yetersizliği,  Öğretmenlerin bilgi iletişim teknolojilerini etkili kullanmamaları,  Okulda etkili bir performans değerlendirmenin yapılamayışı,  Öğretmenler arasında yeterli iş birliğinin olmaması,  Okulda olumlu bir örgüt kültürü ve iklimin olmaması. ERDEM LİSESİ Fırsatlar  EARGED ile iş birliğinin güçlü olması,  Okulun üniversitelerle iş birliğinin gelişmiş olması,  EARGED ve Üniversite iş birliği nedeniyle okulun personeline yönelik hizmet içi eğitim ihtiyacının hemen karşılanabilir olması,  Öğrencilerin üniversiteye giriş oranının yüksek olması,  Okula yönelik veli ve toplum desteğinin güçlü olması. Tehditler  Okulun şehir merkezine uzaklığı,  İl ve ilçe millî eğitim müdürlüğü ile koordinasyon eksikliği,  Okulun bulunduğu bölgede tek lise olması,  Personel değişiminin sık olması,  Okulun bulunduğu bölgenin sosyal ve ekonomik düzeyi. SWOT ANALİZİ ÖRNEĞİ

62 Politik, Ekonomik, Sosyal ve Teknolojik faktörlerin incelenerek önemli ve harekete geçirilmesi gerekenleri tespit etmek ve bu faktörlerin olumlu veya olumsuz etkilerini ortaya çıkarmak için yapılan bir analizdir. PEST ANALİZİ

63 63 POLİTİK EĞİLİMLER Çocukların değişik ihtiyaçlarına, doğal yeteneklerine ve ilgi alanlarına odaklanma Erken eğitimin çocukların gelişimi ve örgün eğitimdeki başarıları üzerindeki önemli etkilerinin uluslar arası farkındalığındaki artış Mezuniyete yakın yıllarda katılım tarzlarındaki değişiklikler Toplumun, eğitime ve öğretime erişebilirlik hakkında zorunlu eğitimi aşan beklentileri Eğitimdeki başarı seviyesinin OECD ülkelerine göre düşük olması Yurt dışına “öğrenci “göçü” Kamu yönetimi reformu çalışmaları Eğitimin yerinden yönetim anlayışına doğru evrilmesi PEST ANALİZİ ÖRNEĞİ

64 64 EKONOMİK EĞİLİMLER Bilginin, refaha ve mutluluğa ulaşmada ana itici güç olarak belirmesi Toplum kelimesinin anlamında, internet kullanımı sonucunda meydana gelen değişiklikler Çalışanlarda değişik becerilerin ve daha fazla esnekliğin aranmasına yol açan küreselleşme ve rekabetin gittikçe arttığı ekonomi İstihdamda geleneksel alanlardan bilgi ve hizmet sektörüne kayış Vasıfsız işlerdeki düşüş ve istihdam için gerekli nitelik ve becerilerdeki artış Kariyer yönü ve istihdamda değişiklikler içeren yeni kariyer yapıları İşgücünde yarı-zamanlı işgücü oranın artması PEST ANALİZİ ÖRNEĞİ

65 65 SOSYAL EĞİLİMLER Şehirler arası ve deniz aşırı göçler dolayısıyla artan okul çağındaki çocuk sayısı, Kentlerin hızla genişlemesi, tesisleşmesi ve bunun yol açtığı yeni okullara olan talebin artması Bazı kırsal ve uzak bölgelerdeki nüfusun azalması Yeni istihdam tarzları, artan hareketlilik ve yoksulluktaki yeni yoğunlaşma etkisiyle değişen aile yapısı ve sosyal yapı Birçok geleneksel sosyal yapının etkisinin azalması PEST ANALİZİ ÖRNEĞİ

66 66 TEKNOLOJİK EĞİLİMLER Teknolojinin ilerlemesinin, yakınmasının ve benimsenmesinin artması Bilginin hızlı üretimi, erişilebilirlik ve kullanılabilirliğinin gelişmesi Teknolojinin sağladığı yeni öğrenme ve etkileşim/paylaşım olanakları PEST ANALİZİ ÖRNEĞİ

67 IV.BASAMAK İYİLEŞTİRME EKİPLERİNİN KURULMASI OGYE Tarafından, Özdeğerlendirme Sonuçlarına Göre İyileştirmeye Açık Alanların Önceliklendirilmesi Ve İyileştirme Ekipleri (Çalışma Grupları) Oluşturulur. İyileştirme Ekipleri; okulun gelişim hedeflerini gerçekleştirmek için kurulan, düzenli çalışma ve rol ilişkilerine sahip, aralarında etkili bir iletişim ve diyalog bulunan ikiden fazla kişiden oluşur. ( TEK KİŞİLİK EKİP OLUŞTURULAMAZ )

68 İyileştirme Ekibinin amacına ulaşması için;  Ekip üyeleri arasında etkili bir iletişim ve iş birliğine dayalı bir çalışma sistemi gelişmelidir.  Ekip üyeleri çalışmalar ile ilgili fikirlerini, eleştirilme endişesi taşımaksızın özgürce ifade edebilmelidir.  Bilgi ve tecrübeler paylaşılmalı, çalışmalarda ortaya çıkacak problemler birlikte çözülmeli ve ortak hedeflere ulaşmak için iş birliği içinde çalışılmalıdır.

69  Çalışma ortamı rahat ve ılımlı bir ortamına sahip olmalıdır.  Çalışmalar sırasında farklı görüşler olmakla birlikte fikir birliğine ulaşmanın mümkün olduğu unutulmamalıdır.  Eleştiriler samimi ve yapıcı olmalıdır. Yıpratıcı olmamalıdır.  Yapılacak işler paylaşılarak herkesin katılımı sağlanmalıdır.

70 İYİLEŞTİRME EKİPLERİ: 1- Teknoloji Ekibi 2- Hizmet İçi Eğitim Danışma Kurulu 3- Kalite Kurulu 4- Kalite Geliştirme Ekipleri 5- Rehberlik Danışma Merkezi 6- Aile Ziyaretleri 7- İş Birliği Geliştirme Ekibi vb şeklinde oluşturulabilir.

71 V.BASAMAK ÇALIŞMA PLANLARININ HAZIRLANMASI İyileştirme Planları, Okul Gelişim Yönetim Ekibinin (OGYE) belirlediği hedeflere ulaşılması için yapılan ayrıntılı planlardır. İyileştirme Ekipleri (İyileştirmeye yönelik alanlardaki planlarını ) bir yıllık çalışma planlarını hazırlarlar.

72 …………….EKİBİ Ç ALIŞMA (İYİLEŞTİRME) PLANI Stratejik Ama ç No : Stratejik Ama ç : Stratejik Hedef No: Stratejik Hedef : Ç alışma Konusu : Performans G ö stergesi : İş No Tamamlanacak İşler Başlama Tarihi Hedef Alınan Bitiş Tarihi Kullanılacak Kaynaklar Tahmini Maliyet Sorumlu Kişi/Kişiler Ç alışmada n Beklenen Yarar Ç alışmanın Tamamlan dığı Tarih Not: Çalışma planları çalışma ekipleri tarafından yapılacaktır EKİP ÜYELERİ ONAY

73 VI. BASAMAK YILLIK OKUL GELİŞİM PLANININ HAZIRLANMASI İyileştirme Ekipleri tarafından verilen çalışma planları göz önünde bulundurularak, bir yıllık okul gelişim çalışma planı hazırlanır.

74 74 Okul gelişim planı; stratejik planda uzun vadeli olarak konulan stratejik amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesi için bir yıllık süreçte yapılacak iş ve işlemlerin ayrıntılı olarak ele alındığı bir eylem planıdır. Her yıl, o eğitim- öğretim yılına ait olarak hazırlanmalıdır. Okulun stratejik planındaki değerler, misyon, vizyon ve stratejik amaçlar ile hedefler temel alınmalıdır.

75 Öğrenme ve öğretme süreçlerinin niteliğinin geliştirilmek. Böylece daha çok öğrencinin, temel disiplin alanlarında gerekli yeterlik düzeylerine ulaşmalarını sağlamak, Dolayısı ile her eğitim öğretim yılı sonunda hazırlanması gereken okul gelişim raporunda özellikle bu alana ilişkin performans göstergelerinin yer almasıdır. OKUL GELİŞİM PLANININ AMACI

76 OKUL GELİŞİM PLANI Okul gelişim planı okulun etkili bir kurum haline getirilmesi için önemli bir araçtır. Okulun belirlediği stratejik amaçlarına ve hedeflerine ulaşabilmesi için bir yol haritası niteliği taşır. Okul içinde eğitim ve öğretimin niteliğini güvence altına alır.

77 OGYE Tarafından İyileştirme Planları Doğrultusunda Yıllık Okul Gelişim Planının Hazırlanması: Okul gelişim Planı, okulun mevcut durumunu ve gelecekte ulaşılmak istenen noktasını, hedeflerini belirler ve bunları organize bir şekilde kağıt ü zerinde g ö sterir. Geleceğe dair hedefleri, ne zaman ve nasıl ulaşılacağını ayrıntılandırır. Okul Gelişim Planı; İyileştirme Planları ç er ç evesinde, OGYE tarafından hazırlanır. Gelişim plânı düzenlenecek özel gündemli bir öğretmenler kurulunda öğretmenlerin görüşüne, özel amaçlı bir veli toplantısında ise velilerin görüşüne sunulmalıdır.

78 Okul Gelişim Planışu işlevlere sahiptir:  Gelişimi Yönetir,  Sorumlulukları Paylaştırır,  Kaynakların Kullanımına Açıklık Kazandırır  ve Verimliliği Arttırır

79 Sıra No Strateji k Ama ç No Hedef No Ç alışmanın Adı Sorumlu Ekip Başlangı ç ve Bitiş Tarihi Tahmini B ü t ç eA ç ıklamalar Not: Okul gelişim planı, çalışma planları esas alınarak hazırlanacaktır. OGYE ÜYELERİ ONAY ………………………….OKULU/LİSESİ OKUL GELİŞİM PLANI

80 VII.BASAMAK YILLIK OKUL GELİŞİM PLANININ UYGULANMASI İyileştirme Ekipleri (Çalışma Grupları) tarafından hazırlanmış olan, Yıllık Okul Gelişim Planı okulda uygulanır. Planlı Okul gelişim çalışma takvimine işaretlenir.

81 Yıllık Okul Gelişim Planının Uygulanması: Bu basamakta, iyileştirme ekipleri hazırladıkları çalışma planlarını uygulayacaklar ve Okul Gelişim Planındaki çalışmaları gerçekleştireceklerdir. İyileştirme ekipleri, hazırladıkları çalışma planlarının uygulamasından sorumludur. Okul Gelişim Planının uygulanmasında OGYE, iyileştirme ekiplerine destek verir.

82 Yıllık Okul Gelişim Planının Uygulanması, Şu Esaslarla Ekip Ruhu İ ç erisinde Y ü r ü t ü lmelidir:  Pozitif Bağımlılık:  Yüz Yüze İletişim  Bireysel Sorumluluk  ve Ortak Hedeflere Yönelme

83 VIII.BASAMAK BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRME ( Balta bilemek.)  OGYE; gözden geçirme ve biçimlendirici değerlendirme çalışmalarını yaparken uygulanan planları kontrol ve yeni düzeltilmiş planları, teknik bir çalışma anlayışı ile yürütür. Bu kapsamda yapılan gözden geçirme ve biçimlendirici değerlendirme işlemi bir form ile yapılır.

84 İyileştirme Ekipleri yaptıkları yada yapamadıkları her çalışma için bu formdan hazırlar ve OGYE’ye sunarlar. OGYE (okul gelişim yönetim ekibi) çalışma gruplarından gelen değerlendirme formlarını dikkate alarak Okul Gelişim Planı’nı yeniden düzenleyecektir.

85

86 IX. BASAMAK DÜZELTİLMİŞ OKUL GELİŞİM PLANININ UYGULANMASI OGYE Tarafından Hazırlanmış olan Düzeltilmiş Okul Gelişim Planı yedinci basamakta ayrıntılı olarak açıklanan uygulama bölümü aynen bu basamakta da uygulanır. Düzeltilmiş Gelişim Plânı’nın uygulanışı bir önceki uygulama basamağında olduğu gibi çalışma grupları tarafından gerçekleştirilir. Çalışma grubu, plânlamasını yaptığı çalışmanın uygulanmasından da sorumludur. Planlı Okul gelişim çalışma takvimine işaretlenir.

87 X.BASAMAK SON DEĞERLENDİRME VE RAPOR YAZIMI İyileştirme ekipleri son değerlendirme formunu doldururlar. Bu değerlendirme formu göz önünde tutularak Okul Gelişim Yönetimi Ekibi tarafından son değerlendirme raporu yazılır. Son Değerlendirme; Okulda eğitim öğretim yılı süresince uygulanan okul gelişim planının ne kadar başarıya ulaştığı ve okul için getirdiklerinin muhasebesidir.

88 Son Değerlendirme; Uygulanan Okul Gelişim Planının, planlı okul gelişimi açısından sağladığı yararları belirlemek ve uygulamadan sonra ortaya çıkan sonuçlara göre bir sonraki yıla ışık tutacak şekilde, okul gelişim planının son değerlendirmesini yapmaktır.

89 Son Değerlendirme, Önemle İki Amaca Yönelik Olarak Yapılır. Bunlar:  Okul gelişim planının uygulama süreci boyunca yapılan bütün çalışmaların okul gelişimine sağladığı katkılarını tespit etmek.  Değerlendirme sonucuna göre bir sonraki yılın planına ışık tutacak sonuçlar çıkarmak.

90 Okul Gelişim Raporu; Okul gelişim planının uygulaması sonucunda yapılan son değerlendirme işleminden sonra, yapılan değerlendirmeler bir rapora dönüştürülür. Bu rapor, Okul Gelişim Raporudur.

91 Okul gelişim raporu; Okul toplumunun görüşlerine sunulur. Okulun yayınladığı dergi, web sayfasında yayınlanarak okuyucular bilgilendirilir. Veli toplantısında velilerin görüşüne sunulur ve öğretmenler kurulunda da gündeme alınarak öğretmenlerin görüşüne sunulur.

92 Sabrınız için teşekkür ederim. Bir başka eğitim-öğretim ortamında buluşmak dileğiyle…..


"OKUL GELİŞİRME Yrd.Doç.Dr. Soner POLAT Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları