Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6."— Sunum transkripti:

1 Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6

2 Pazarlama

3

4 Müşterilerin gereksinimlerini ve beklentilerini anlama ve bu çerçevede hizmetlerin nasıl tasarlanıp sunulabileceğini planlama işlemidir. Pazarlama, alıcının araştırma zamanından tasarruf etmesini sağlar ve tüm topluma daha yüksek bir yaşam standartı sunarak değer yaratır.

5 Yönetim teorsiyenlerine göre ise pazarlama, “pazarlamayı gereksiz kılmaktır.” Diğer bir deyişle, Müşteriyi çok iyi tanıyarak, ürünün kendisini satmasını sağlamaktır. Böyle bir durumda, müşteri ürünü satın almaya hazır olduğundan, yapılması gereken sadece ürünü/hizmeti kullanıma hazır hale getirmektir.

6 Pazarlama kısaca “ihtiyaçları karlı bir şekilde karşılama” olarak tanımlanır. Pazarlama: Nasıl üretmeliyiz? Nasıl sunmalıyız? Sorularına cevap arar.

7

8

9 Pazarlama yönetimi; Hedef pazarları seçmek, Müşteri için değer yaratmak, Müşterileri bulmak, Müşteri sadakatini sağlamak, Müşteri sayısını arttırmak. Stratejilerin analiz edilmesi Aktivitelerin planlanması UygulamaRevizyon

10 Hedef pazarları seçmek Girişimci öncelikli ulaşmak istediği Pazarı ve bölgeyi belirlemelidir. İlk üç yıllık dönem içinde öngörülen gelişme şekli tarif edilmelidir. Girişimci hangi müşteri gruplarını hedeflemektedir? İş fikrinin sahip olduğu özelliklere göre müşteri grupları, kişiler ya da kuruluşları girişimci detaylı alt gruplar bazında ayrılmalıdır.

11 Yeni ekonomi modelinde her şey müşteri merkezlidir… Müşteri merkezli olmak, “müşteri beklentilerine her zaman tam olarak cevap vermekle ve hatta beklentilerin ötesinde ürün ve hizmet sunmakla mümkündür.” Bunu nasıl başarabiliriz?

12 Müşterinin ilgisini çekme, memnuniyetini arttırma ve dolayısı ile uzun vadede Pazarı büyütüp kalıcı olabilmek için müşteriye sadece pazarlama yöntemleri ile değil, yüksek değerde ürünler ve hizmetler ile ulaşmak gerekir. Pazarlama ancak rekabetçi bir “müşteri değer zinciri sistemi” anlayışı ile ürün ve hizmet sunan şirketler için başarılı olabilir.

13 Müşteri Kararı Bir müşteri ürün veya hizmet satın almak istediği zaman nasıl karar verir? Kendine göre “en iyi” veya “değerli” olan ürünü seçecektir. Değer belirtme ve buna bağlı karar vermesi değişik faktörlerden etkilenebilir.

14 Müşterinin kararını etkileyen bazı sınırlar: Ürünün satış fiyatı. Müşterinin geliri. Ulaşılabilirlik. Müşterinin ürün hakkındaki bilgisi. Seçme kararındaki esnekliği.

15 Satın alma anında müşterinin zihninde oluşan değer ve buna bağlı beklentisinin büyüklüğüne göre ürünü satın aldıktan ve kullandıktan sonraki senaryo değişecektir. beklentiGerçek değer beklenti Gerçek değer Satın alma Memnuniyet Tekrar satın alma Iyi reklâm etme Hayal kırıklığı Tekrar satın almama Kötü reklâm etme

16 Ürün satarken aslında kendimizi pazarlıyoruz veya tanıtıyoruz.

17

18 Müşteri daha yüksek değere sahip olarak algıladığı seçeneklere yönelecektir. Yani müşteri kendisinin daha fazla kârda olduğunu düşündüğü ürün ve hizmetleri satın alacaktır. Bir ürünün müşteri için daha “değerli” veya “kârlı” olması demek, ödenen bedelden daha fazla bir değerin elde edilmesi ile olur.

19 Kısaca müşterinin algıladığı “değer”, “bedel” para ödemeden (bedava) almış olduğu ürün ve hizmet olarak düşünülebilir. Bir ürünün veya hizmetin bedelsiz olarak sunduğu değer ne kadar yüksek olursa müşteri talebi ve memnuniyeti o kadar yüksek olur.

20

21

22 Müşteri memnuniyeti anketleri önemlidir. Araştırmalara göre müşteriler dört alımın birinden memnun kalmamaktadırlar. Ancak %5’inden azı şikayet etmektedir. (100 müşteriden 25 kişi memnuniyetsiz fakat 1.25’inden azı şikayetini dile getiriyor.) Çoğu üründen veya hizmetten tekrar satın almayacaktır.

23 Periyodik anketler yaparak müşterinin nabzını tutmak gerekir.

24 Pazarlamanın Rolü Müşteri talebinin; Seviyesi (büyüklüğü), zamanı, Içeriği, değişiklik gösterebilir. Pazarlama, işletmenin hedeflere ulaşabilmesi için bu değişiklikleri bilme, takip etme ve etkileme rolüne sahip olmalıdır.

25 Pazarlamanın Faaliyet Alanları Pazarlama çalışanları genellikle 10 değişik şey satma işi ile uğraşırlar. Dolayısıyla bu 10 değişik beklentiyi karşılamak için işletme kurulması söz konusu olabilir.

26 Ürün Maddi ürünlerdir ve pazarlamanın çoğunu oluşturur. Sadece şirketler değil şahıslar da mallarını internet üzerinden pazarlayabilirler.

27 Hizmet Ekonomi iyiye gittikçe, servis sektöründeki artış fazla olur. ABD’deki servis/ürün ekonomileri oranı 70/30’dur. Örneğin, Havayolları, oteller, kiralık araba, berberler, danışmanlık, mühendislik, doktorluk vs.

28 Deneyim Şirketler ürünlerini ve hizmetlerini birleştirip müşterilerine bir yerde yaşama veya bulunma deneyimleri pazarlayabilir. Örneğin, Tatilya, lunaparklar, Ağrı Dağı’na tırmanma vs.

29 Etkinlik Geleneksel veya önceden programlanmış etkinlikler düzenlenebilir/satılabilir. Örneğin, Olimpiyatlar, spor müsabakaları, yıllık kutlamalar, fuarlar, seminerler vs.

30 Kişiler Özellikle markalaşmış, tanınmış, ünlü kişilerin bazı hizmetleri bir şirkete satılabilir. Bu işleri daha çok menajerleri organize etmektedir. Örneğin, Markalaşmış kişileri açılışa çağırmak, şirketin ürettiği markaları kullanmasını sağlamak gibi…

31 Yer Şehirler, bölgeler ve hatta ülkeler daha fazla turisti, fabrikayı, yatırımcıyı çekmek için pazarlama yaparlar. Örneğin, Turistik bölge pazarlama, üretim/fabrika bölgesi pazarlama, şirket merkezleri yeri pazarlama, yerleşim yeri pazarlama…

32 Varlıklar Varlıklar menkul ve gayrımenkul değerleri kapsar. Varlıklar da pazarlanabilir. Örneğin, Ev, arsa, hisse senedi, tahvil, bono…

33 Organizasyonlar Organizasyonlar, müşteri gözündeki imajlarını, saygınlıklarını arttırmak çin kendi isimlerini pazarlamaya çalışırlar. Bu organizasyonlar kendi imajlarını iyileştirmek için yatırım yaparlar. Örneğin, Üniveristeler, müzeler, galeriler…

34 Bilgi Bilgi üretilip bir ürün gibi satılabilir. Örneğin, Ansiklopediler, kataloglar, dergiler, istatiksel bilgiler, elektronik posta adresleri…

35 Fikir Pazara sunulan her ürün/hizmet beraberinde bir fikir taşır. bu anlamda ürünler kullanıcıya fiziksel fayda ve duygusal fikir taşır. bu fikirler de pazarlanabilir. Örneğin, Kendinize güvenin, ormanları koruyun, alkollü araç kullanmayın…

36 Pazarlamada slogan da önemli. Slogan 5 kelimeyi aşmamalı, Çok bilinen ifadeler olmamalı, Kafiye olmalı.

37 Örnek sloganlar: Arçelik: Arçelik demek yenilik demek. Arko krem: En değerli giysiniz cildiniz. Arko traş: Erkek adama gerisi hikaye. BMC: Bence BMC! Mintax: Mintax’la canım Mintax’la! Tefal: Sen her şeyi düşünürsün. Lassa: Sağlamsa Lassa

38 İkişer adet slogan hazırlayalım!

39 Teşekkür ederim… Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı


"Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 6." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları