Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KURUMSAL İLETİŞİM ARİF DEDE Eğitim Uzmanı 30.05.2016ARİF DEDE1.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KURUMSAL İLETİŞİM ARİF DEDE Eğitim Uzmanı 30.05.2016ARİF DEDE1."— Sunum transkripti:

1

2 KURUMSAL İLETİŞİM ARİF DEDE Eğitim Uzmanı ARİF DEDE1

3 ARİF DEDE (ATANDIĞI GÖREVLER) İstanbul Eminönü Mahmutpaşa Ortaokulunda Aday Öğretmenlik (Depo Öğretmeni Dağıtım için ) İstanbul Esenler Atışalanı Ortaokulunda (Öğretmenlik / ) İstanbul Esenler Atışalanı Ortaokulu (Müdür Yardımcısı/ ) İstanbul Bahçelievler Altınyıldız Ortaokulu (Müdür Yardımcısı ve Müdür Vekili/ ) İstanbul Bahçelievler Çobançeşme İlköğretim Okulu (Müdür/ ) İstanbul Bahçelievler Yenibosna İlköğretim Okulu (Müdür/ ) İstanbul Bahçelievler Halk Eğitimi Merkezi (Müdür/ – ) İstanbul Fatih İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü (Şube Müdürü/ ) İstanbul Arnavutköy İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü (Kurucu Müdür/ – ) İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü (Eğitim Uzmanı-Şahsa Bağlı/ devam ediyor)

4 (BULUNDUĞU GÖREVLER): İstanbul Bahçelievler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü (Şube Müdür Vekili/ ) ( ) İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü (Şube Müdür Vekili/ – ) İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü (Müdür Yardımcısı/ – ) Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü (Müdür Vekili/ – ) İstanbul Arnavutköy İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü (Müdür Vekili/ )

5 İLETİŞİM NEDİR? ARİF DEDE4

6 ARİF DEDE5 İletişim bir mesaj alışverişidir. İnsanların birbirlerini tanımaları, anlaşmaları; duyguların, düşüncelerin ve fikirlerin paylaşılması ile gerçekleşir.

7 ARİF DEDE6 Geniş anlamda iletişim; Toplumsal yapının temelini oluşturan bir sistem, Örgütsel ve yönetsel yapının düzenli işleyişini sağlayan bir araç, Bireysel davranışları görüntüleyen ve etkileyen bir teknik olarak tanımlamak mümkündür. Dar anlamda iletişim ise, Bireylerarası düşünce, duygu ve bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir.

8 ARİF DEDE7 İLETİŞİM İNSANLARIN DUYGU VE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞMA SÜRECİ

9 İLETİŞİM İÇİN EN AZ İKİ KİŞİ GEREKLİDİR ARİF DEDE8

10 ARİF DEDE9 İLETİŞİM SÜRECİ KaynakMesajKanalAlıcı Geri Bildirim Kim? Ne Söyledi?Hangi Yolla? Kime? Ne Etkisi Oldu? *** *** Gürültü ***

11 ARİF DEDE10 GÖNDERİCİ (KAYNAK) MESAJ ( İLETİ) KANAL ALICI (HEDEF) TEK YÖNLÜ İLETİŞİM

12 ARİF DEDE11 GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) İKİ YÖNLÜ İLETİŞİM

13 İLETİŞİMİ NELER ETKİLER? SES TONU KONUŞMA GÖRSEL ETKİ ARİF DEDE12

14 ARİF DEDE13

15 İLETİŞİM TÜRLERİ Sözel İletişim Sözsüz İletişim  Beden Dili  Nesnel iletişim  Yazılı İletişim Kitle İletişim ARİF DEDE14

16 ARİF DEDE15 Etkili ve yenilikçi örgütlerin en önemli özelliklerinden biri de iyi bir iletişim sistemine sahip olmalarıdır. İletişimi iki grupta incelemek mümkündür : (1) Kişiler Arası iletişim (2) Yönetsel İletişim İLETİŞİMİN İKİ TÜRÜ

17 İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ İletişimde ilk dakika önemlidir İletişim bilgi alış verişi değildir İletişim kişiye değil kişiyle yapılır İletişim bir bütündür ARİF DEDE16

18 İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR ARİF DEDE17 HUKUK KURALLARI DİN KURALLARI AHLAK VE GÖRGÜ KURALLARI GELENEK VE GÖRENEKLER KAMUOYU MODA

19 İNSAN İLİŞKİLERİNİN TEMEL İLKELERİ Sevgi ve saygı Dostluk ve güven İlgi ve hoşgörü Empati (eşduyum) Saydamlık (açıklık) Adalet ARİF DEDE18

20 NASIL BAŞARILI İLETİŞİM KURARIZ? ARİF DEDE19

21 BAŞARILI İLETİŞİM  mesaj açık, tam, net, anlaşılır  mesajı anlama çabası  kişilerin iletişim çabası  kaynağın inanılır olması  karşılıklı sevgi  kullanılan simgelerin bilinir olması ARİF DEDE20

22 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -1 Kuvvetli iletişim becerisi Güven verme ve inandırma becerisi Güçlü kişilik Genel kültür Takım oyuncusu olma Yaratıcı olma ARİF DEDE21

23 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -2 Üretkenlik Araştırmacı olma Enerjik ve dinamik olma Girişkenlik, olumlu ve sıcak diyalog kurabilme İnisiyatif kullanabilme, problem çözme ve sorumluluk alma ARİF DEDE22

24 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -3 İstikrarlı, sağduyulu olma, insanlarla iyi geçinebilen toleranslı bir yapıda olma BAŞARILI İLETİŞİM = Kişisel Beceri + Deneyim + Kapasite+merak + Yatkınlık +Yaratıcılık ARİF DEDE23

25 ARİF DEDE24 İYİ BİR DİNLEYECİ OLMAK İÇİN BEŞ İLKE 1- KONUŞMAYI KES Konuşurken dinleyemezsin. 2- KONUŞANI RAHATLAT Konuşan kendini özgür hissetsin. 3- KONUŞANA ONU DİNLEMEK İSTEDİĞİNİ BELLİ ET İlgilendiğini göster. dinlerken başka işle uğraşma. Anlamak için dinle, cevap hazırlamak için değil. 4- DİKKATİNİ KONUŞANA VER Bu amaçla kapıyı kapatmak uygun olur. 5- KONUŞANI ANLAMAYA ÇALIŞ Kendini onun yerine koy.

26 Başarılı Bir İletişimde Dikkat Edilecek Noktalar İnsanlar ile göz teması kurun. Canlı olun, sıcak ve dostça tebessüm edin. Dinlerken başınızı hafifçe aşağı yukarı hareket ettirin. Ellerinizi cebinizde tutmayın, kolları kavuşturmayın, ağzınızı elinizle örtmeyin. Konuştuğunuz kişiye dönük olun. Yakın mesafede konuşun. Gerekirse beden teması kurun. Statünüze uygun giyinin, özen gösterin ARİF DEDE25

27 GÖRSEL ETKİ / GÖRSEL İLETİŞİM İLK İZLENİM ARİF DEDE26

28 İLK İZLENİM DIŞ GÖRÜNÜŞ/ KILIK-KIYAFET BOY/ KİLO DAVRANIŞ ÇALIŞTIĞIMIZ ORTAM ARİF DEDE27

29 İLETİŞİMDE BEDEN DİLİ yüz ifadesi gözlerin hareketi başın duruşu bedenin duruşu aradaki mesafe tikler kolların duruşu eller dış görünüş ARİF DEDE28

30 BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER  Kolları göğüste birleştirmek  Elleri arkada birleştirmek,elleri yana bele koymak/ cebe sokmak  Elleri arkada bir yerlere dayayarak konuşmak/ önde kavuşturmak, arkada kenetlemek ARİF DEDE29

31 ARİF DEDE30 Bir yere yaslanmak Kişiye arkasını dönmek Gözünü dikmek, süzmek, meydan okuyarak bakmak İfadesiz ve asık suratla hizmet vermek BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER

32 İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYDEN KAYNAKLANAN  CİNSİYET  YAŞ  KÜLTÜR  AİLESİ  ÖĞRENİMİ  MESLEĞİ ARİF DEDE31

33 İLETİŞİM ENGELLERİ ARİF DEDE32  GEREKSİNİMLERİ  İSTEKLERİ  GÜDÜLERİ  DUYGULARI  İLGİLERİ  FİZİKSEL  ZİHİNSEL  SOSYAL  PSİKOLOJİK  EKONOMİK

34 İLETİŞİM ENGELLERİ ARİF DEDE33 BİREYİN TOPLUMA ÖRGÜTE ÖRGÜTTEKİ ÇALIŞANLARA İLİŞKİN İNANÇLARI DEĞERLERİ TUTUMU ÖNYARGILARI

35 İLETİŞİM ENGELLERİ ÇEVREDEN KAYNAKLANAN ENGELLER İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER SİSTEMLERDEKİ – SOSYAL – EKONOMİK – POLİTİK – YASAL DEĞİŞMELER – ÇEVRE SİSTEMLERİN BASKISI DİL GELENEK AMAÇ FARKLILIĞI ARİF DEDE34

36 İLETİŞİM ENGELLERİ Yıkıcı eleştiriler ve dedikodular Çatışma Baskı ve şiddet Dalkavukluk Genelleme yapmak Akıl ve öğüt verme Geçmişi getirmek İşi yokuşa sürmek Mantığı silah olarak kullanmak ARİF DEDE35

37 İLETİŞİM ENGELLERİ Kendini hep haklı görmek Sorumluluk almamak Gereksiz soru sormak Seçim hakkı tanımamak İyi dinlememek Gereksiz el kol hareketleri Ses tonunu yükseltmek Oturma ve bakış şekli Yardım etme fırsatı vermemek Övgü ve onay vermemek ARİF DEDE36

38 SÖZEL İLETİŞİM Konuşmanın amacını iyi belirleyin Sistematik ve mantıklı konuşun Konuşmanızla ilgili not alın Ses tonunuzu iyi ayarlayın Karşınızdakini dinleyin Konuşmayı mimik ve jestlerle destekleyin ARİF DEDE37

39 SEN DİLİ Yapma şunu, Onu yapmayı bırakmazsan... Yapmamalısın. Daha iyi bilmelisin. Bunu yapman gerekiyor. Neden...denemiyorsun? Kabasın İçin onu yapıyorsun. Neden yapıyorsun? İşte yapman gereken şey bu ARİF DEDE38

40 İnsanlar “sen” iletilerini duymaktan hoşlanmazlar. Bunlar ilişkiye zarar verme riski taşır. Çünkü  İnsanlara kendilerini suçlu hissettirir.  Suçlama, aşağılama, eleştiri gibi algılanabilir.  Karşınızdaki kişiye saygınız olmadığını iletebilir  Çoğunlukla tepkisel ve öç alıcı davranışlara neden olur.  Benlik saygısına zarar verebilir.  Değişmeye açık olmanın tersine direnmeye neden olabilir.  Kişiyi kırabilir ve darıltabilir.  Çoğunlukla cezalandırıcı oldukları düşünülür ARİF DEDE39

41 BEN DİLİ İnsanlar hiç sizinle yalnızca duygularını anlatarak yüzleştiler mi ? “Sana kızgınım” “Gerçekten hayal kırıklığına uğradım” “Kaygılıyım” “Seninle birlikteyken mutsuzum” ARİF DEDE40

42 KABUL – RED -UMURSAMAMA  İlişkilerin kabul gördüğü toplumlarda sağlıklı yaşam ilişkileri geliştirilmekte  İlişkilerin reddedildiği toplumlarda çatışmalar artmakta  İlişkilerin umursanmadığı toplumlarda ruh sağlığı bozulmaktadır  Kişinin önemsenmediğini ve değersiz olduğunu belirtir  En büyük acı ve işkencedir ARİF DEDE41

43 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI YÖNETİCİLERİNİZİN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN Bunları bilmeniz;  ETKİLİ MESAJLAR VERMENİZİ SAĞLAR  ÇATIŞMAYA DÜŞMENİZİ ÖNLER  BAŞARILI OLMA ÖLÇÜTLERİNİZİ BELİRLEMEYİ KOLAYLAŞTIRIR ARİF DEDE42

44 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE43 Mesajlarınızı, önerilerinizi sizin en uygun olduğunuz zamanda değil olduğunuz zamanda değil yöneticinizin sizi dinlemek için en uygun olduğu zamanda iletin. Böylece; Böylece; n Daha çabuk sonuç alırsınız n Reddedilme olasılığı en aza iner

45 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE44  Kendi düzeyinizde başarılı bir çalışan ve üstüne bağlı bir ast olduğunuzu hissettirin Bu durum; Bu durum; n Amirin size olan güvenini artırır n Onun size ilişkin gereksiz kaygılarını azaltır

46 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE45 Yöneticinizden sürekli yakınıp, çevrede onunla ilgili olumsuz şeyler söylemeyin Çünkü, Çünkü, n Hiçbir organizma, kendine zarar verecek bir başka organizmayı yaşatmaz. n Dedikodu çığ gibidir. Giderek büyür ve yıkıcı olur.

47 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE46 DEDİM DEDİDEN KAÇIN EVRENİNDE İYİ TANIN SÜREKLİ YENİLE KENDİNİ EZEMEZ O ZAMAN HİÇ KİMSE SENİ

48 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE47 irdenbire yükselme hevesine kapılmayın ve amirinizde böyle bir izlenim bırakmayın Böyle bir durum; Böyle bir durum; Tehlikelidir ve güveni sarsar.

49 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE48 Böylece Böylece n Daha çok sayıda insan sizi destekler. n Amirinizi etkileme dereceniz artar. urumun içindeki ve dışındaki çevrenizle güçlü, etkili bir iletişim ağı oluşturun

50 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE49 Sevilen sayılan güvenilir kişilerle samimi ve yakın iletişim kurun. Diğerleriyle de bozuşmayın! n Dostlarınızla tanınırsınız n Düşmanlarınız olmaz

51 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE50 Ödüllendirilen arkadaşlarınızın başarılarından haz ve mutluluk duyun ve bu duygunuzu belirtin İnsanlar mutlu veya mutsuz günlerinde yanlarında olan dostlarını hiçbir zaman unutmazlar.

52 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE51 Arkadaşınızın ödüllendirilmesi sizi rahatsız etmiş olsa bile;yine de onu kutlayın ve bekleyin Çünkü Çünkü n Çuval boşsa zaten ayakta duramaz! n Aksi halde başarısız ve kıskanç biri olarak anılırsınız

53 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE52 Çalışma yaşamınızda sizi başkalarından ayırt eden bazı özellikleriniz olsun. Böylece, Böylece, n Fark edilirsiniz. n Bu özelliklerinizle anılırsınız.

54 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE53 Yasal ve yönetsel hak ve sorumluluklarınız ile işinizle ilgili teknik konuları çok iyi bildiğinizi ortaya koyun n İşiniz aksamaz n Uzmanlık değeriniz artar.

55 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE54 Bayram, yılbaşı gibi özel günleri daima hatırlayın Nezaket her kapıyı açar Hatırlanmak herkesin hoşuna gider

56 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE55 engeli, sağlıklı, tutarlı ve mutlu kısacası ÖRNEK bir aile yaşamınız olduğunu ortaya koyun n Bu durum üstlerinizin size olan saygınlığını artırır. n Amiriniz tarafından korunmanızı sağlar.

57 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI ARİF DEDE56 İşinizi sevin! Coşku ile yapın! Bu duygunuzu ve başarılı olma arzunuzu üst yöneticilere de hissettirin evgi ve coşku en kötü kurulmuş sistemleri bile başarıyla çalıştırır. n iyi sistemleri bile nefret ve karamsarlık çalışamaz hale getirir.

58 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE57 ÖNCE İNSAN SEVGİSİ ÖNCE İNSAN SEVGİSİ n Astlarınızı önce insan olarak kabullenin n Özeğine insan sevgisi konulan her iletişim sürecinin olumlu bir başlangıç sağladığını n Sevginin ve iyi niyetin çözemeyeceği hiçbir sorun olmadığını n Makamların, unvanların kalıcı olmadığını n Aslında her yöneticinin siz de dahil bir üstü olduğunu unutmayın

59 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE58 n Çağdaş iletişim araçlarından yararlanırsınız; n Üstleri, astları ve çevreyi etkileme şansınız artar. n Dar zamanınızı genişletebilirsiniz

60 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ ARİF DEDE59 Astlarınıza kendi üst yöneticilerinizi etkileyebileceğinizi gösterecek iletişim ortamları yaratın. Böylece onların, n Güvenleri artar n Bağlılıkları güçlenir. n Çatışmaları azaltır.

61 KİŞİLER ARASI MESAFE Kişisel alanın sınırları bir mesaj niteliğindedir Kişisel alan kültüre ve kişiye göre değişir Kişisel alan hoşlandığımız kişilerde küçülür  Özel mesafe (30-35 cm) (Aile)  Samimi mesafe (40-80cm) (İş Arkadaşları)  Sosyal mesafe (80cm- 2m) (Konuklar)  Yabancılar ile mesafe (2m- ) ARİF DEDE60

62 SÖZSÜZ MESAJLARA DİKKAT ETMEYEN KİŞİ Yanındakinin sıkıldığının farkına varmaz Yanındakine gereğinden fazla sokulur veya uzak durur Jest mimik ve beden hareketleri ile sözler uyum sağlamaz İletişim engellerinin nedenlerini anlayamaz Kiminle nerde nasıl konuşulacağını bilmez Kişiler arası ilişkilerde büyük zorluk yaşar ARİF DEDE61

63 Sınıf İçi Etkileşim ve İletişim

64 Bu konuda en önemli görev öğretmene düşmektedir. Öğretmenin öğrencilerle iletişime açık olması, onlara güven vermesi, sınıf içinde ortaya çıkabilecek pek çok sorunun kısa zamanda çözülmesine yardımcı olabilir.

65 Öğretmen-öğrenci etkileşimini etkileyen faktörler Öğretmenin sözel olmayan davranışları İletişimde sözel mesajların yanı sıra sözel olmayan mesajlarda çok önemlidir. Sözel olmayan mesajlar, bazen sözel olanları desteklerken, bazen kendi başına çok şey ifade eder. Öğretmenin bakışı, mimikleri, duruşu öğrenciye çok şey anlatır.

66 Duruş Vücut dili, bireyin vücudunu kullanarak çevresindeki bireylere bazı mesajlar vermesidir. Öğretmenin sınıf içinde durduğu ve hareket ettiği alan, vücudunun duruş biçimi, ellerini kullanışı, öğrenciye pek çok mesaj verir. Örneğin dik ve rahat davranan öğretmen, kendine güvendiğini gösterir ve öğrencileri olumlu etkiler. Elini önünde kavuşturarak ders anlatan öğretmen iletişime kapalı olduğunu, açık tutanlar ise iletişime açık olduklarını gösterir.

67 Olumlu sınıf ortamı oluşturmak için öğretmenin yerine göre öğrencilerin arasında dolaşması, olumsuz davranış gösterenlerin yanına giderek sessizce uyarması, defterlerine yaptıkları çalışmaları yanlarına giderek kontrol etmesi, vücut diliyle iletişme açık olduğunu ve kendisine güvendiğini göstermesi gerekir.

68 Mimikler Öğretmenin mimikleri onun duygularını yansıtır. Gergin ve sinirli bir ifade taşıyan mimikler, öğrencilerin kaygı duymalarına ve korkmalarına neden olur. Güler yüzlü sakin ifadeli öğretmenler öğrencileri rahatlatır ve öğrenme ortamına etkin katılımlarını kolaylaştırır. Mimiklerin bir diğer faydası ise öğretmenin duygularını yansıtmasıdır. Örneğin konuşan bir grup öğrenciye kızgın ve sert bir ifadeyle bakmak öğrencilerin susmasını sağlayabilir.

69 Dokunma Öğretmenin öğrenciye yakın mesafede durması ve ona eliyle temas etmesi öğrencinin sevildiğini ve güvende olduğunu hissetmesini sağlar. Ödevlerini kontrol ettiği öğrencileri omzuna hafifçe elini koyması, öğrenciye güven verir, kaygısını azaltır ve öğretmenle ilişkisini kuvvetlendirir.

70 Göz teması Öğrencileriyle göz teması kuran öğretmen hem kendine güvenini belli eder, hem de öğrenciye değer verdiğini gösterir. Öğretmenin öğrencilerle göz teması kurması iletişimi kolaylaştırır. Göz teması öğrencileri kontrol etmenin en etkili yollarından biridir.

71 Öğretmen özellikleri Öğretmenin fiziksel ve bazı kişilik özellikleri öğretmen öğrenci iletişimini etkilemektedir. Dış görünümü Öğretmenin dış görünümünü belirleyen fiziksel özellikleri, cinsiyeti, yaşı, giyim tarzı gibi özellikler öğretmen öğrenci ilişkisini etkiler. Görünümüne özen gösteren bir öğretmen öğrencilerine “size önem veriyorum” mesajı verir. Öğretmenler kişisel bakımların dikkat etmeli, temiz ve sade kıyafetler seçmelidir. Abartılı ve renkli giyim tarzından öğrencilerin dikkatlerini dağıtabileceği için kaçınılmalıdır.

72 Öğretmen özellikleri Öğretmenlerin yaşıyla ilgili yapılan araştırmalar genç öğretmenlerin lise öğrencileri üzerindeki etkilerinin, deneyimli olanlara göre daha az olduğunu göstermiştir.

73 Hoşgörülü olma İlkokul çağındaki çocuklar doğru ve yanlışı seçmede zorluk çektikleri, ergenlik çağındaki gençlerin ise kişiliklerini kanıtlamaya çalıştıkları için sınıfta birçok olumsuz davranışta bulunabilirler. Bu durumda öğretmenin öğrencilerin bazı hatalı davranışlarına hoşgörüyle yaklaşmaları gerekir. Aksi takdirde kolayca sinirlenir ve sınıf ortamının gerginleşmesine neden olurlar.

74 Sevecen, anlayışlı ve esprili olma Öğretmen ve öğrenci sınıfa istekle gelmelidir. Böyle bir durumun yaratılmasında öğretmenin sevecen anlayışlı ve şakacı olması önem kazanır. Sınıfta öğretmen tarafından yapılan küçük espri ve şakalar öğrencileri çok mutlu eder. Dersten daha fazla zevk almalarını sağlar. Bu da sınıf ortamını yumuşatır. Sevecen öğretmen öğrencilerle olumlu ilişki kurar.

75 Öğrencilere adlarıyla hitap eder, onların kişisel sorunlarıyla ilgilenir, her öğrencinin ayrı bir birey olduğunun farkındadır ve onlara özel olduklarını hissettirir. Bu davranışları sonucu öğrencilerin güvenini kazanırlar. Bu öğrencinin dersi sevmesini kolaylaştırır.

76 Kendine güven duyma Bu duygu öğretmenin sınıfta rahat olmasını sağlar. Kendine güvenen öğretmen olumsuz öğrenci davranışı karşısında alınganlık göstermez. Kaygı düzeyi düşük olur.

77 Öğrenci Öğretmen Etkileşimi Öğretmenler farklı sınıflarda farklı davranırlar. Benzer şekilde, öğretmenin davranışları aynı sınıftaki öğrencilere göre değişebilir. Bunun nedeni öğrencilerin davranışlarıdır.

78 Braun (1976), öğrenci davranışlarıyla öğretmen davranışları arasındaki ilişkiyi kapsamlı bir modelle açıklamıştır. Bu modele göre öğrencilerin ders dinleme, sorulara yanıt verme, ödev yapma, soru sorma, dersle ilgilenmeme, hayal kurma vb. davranışları öğretmenin öğrenciler hakkında bilgi edinmesini sağlar. Öğretmen bu bilgilere dayanarak öğrenciler hakkında beklenti oluşturur.

79 Öğretmenin beklentileri davranışlarına yansır. Öğretmen öğrencileri başarılı, orta başarılı ya da başarısız gibi gruplara ayırır. Onlara beklentilerine uygun soru sorar, pekiştireç ve dönüt verir. Öğretimin niteliğini de beklentilerine uygun olarak düzenler.

80 Öğretmenlerin başarısız olarak algıladıkları öğrencilere yönelik davranışları şunlardır(Cooper ve Good, 1983). Başarısız öğrencilerin sınıfın arkasında birbirine yakın oturmalarına göz yumarlar. Onlarla daha az göz temasında bulunurlar ve onlara daha az gülümserler. sınıfa yöneltilen sorulara yanıt vermeleri için başarısız öğrencilere daha az şans tanırlar.

81 başarısız öğrencilere soru sordukları zaman yanıt vermeleri için daha kısa süre tanırlar. onlara sorulan soruları yanıtlamaları için daha az ipucu verirler. yanlış yanıtlarını daha çok eleştirirler. yanlışlarını düzeltmek için daha az zaman verirler. yaratıcı ve farklı yönlerini daha az ödüllendirirler.

82 Öğretmen tarafından başarısız olarak algılanan ve bunu hisseden bir öğrenci, kendisini başarısız olarak değerlendirmeye başlar. Ve bu öğrencilerin davranışlarına yansır. Ders çalışmaz ve sınıfta dikkatini derse vermez vb.

83 Bu döngü başarılı öğrencileri daha başarılı, öğrenme güçlüğü olan ya da düzenli çalışma alışkanlığı olmayan öğrencileri ise giderek daha başarısız olmalarına neden olur. Başarısız öğrencilere kendilerini düzeltme fırsatı tanımak için bu zinciri kırmak, mümkün olduğunca tüm öğrencilerin öğretim etkinliklerinden eşit derecede yararlanmasını sağlamak gerekir.

84 Öğrencinin cinsiyetinin de öğretmen davranışlarını etkilediği araştırmalarda gözlenmiştir. İlkokul öğretmeleri kız öğrencileri sınıf içinde daha iddialı, etkin ve düzeni algılarken; erkek öğrencilerin gürültücü, disiplin cezaları almaya eğilimli olarak algıladıkları bulunmuştur (Eroğlu, 1996).

85 Öğretmenler öğrencilerin hal ve hareket tarzlarından etkilenmektedirler. Öğretmenlerin davranışlarıyla kendilerine meydan okuyan öğrencilere daha olumsuz davrandıkları, bu öğrencilerle iletişimin öğretmenlerde ve sınıfta gerginlik yarattığı görülmüştür. Buna karşılık davranışları kontrol edebilen öğrencilerle daha olumlu, çatışmasız ve sıcak ilişki kurdukları belirlenmiştir (Abidin ve Kuetz, 1977).

86 DAİRE DÜZENİ? *ÖĞRENCİ-ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ YOĞUNDUR. *ÖĞRENCİLER ÖĞRETİME YOĞUN BİÇİMDE KATILIR. *ORTA ALAN GÖSTERİ ve ETKİNLİĞE UYGUNDUR. *HER TÜRLÜ MATERYAL KULLANILABİLİR. U DÜZENİ? SINIF YÖNETİMİNDE FİZİKSEL DÜZEN KÜME DÜZENİ? *ÖĞRENCİ-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ YOĞUNDUR. *ÖĞRENCİLER ÖĞRETİME YOĞUN BİÇİMDE KATILIR. *İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME İÇİN EN UYGUN DURUMDUR. EKİP RUHU YAKALANABİLİR. *PAYLAŞIM, DAYANIŞMA ve SORUMLULUK ALMAYI DESTEKLER. *ÖĞRENCİ-ÖĞRENCİ, ÖĞRETMEN-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ YOĞUNDUR. *KATILANLARIN HEPSİ YÜZ YÜZE İLETİŞİM İÇİNDEDİR. *TARTIŞMA, BEYİN FIRTINASI GİBİ ÇALIŞMALAR İÇİN UYGUNDUR.

87 KONFERANS MASASI DÜZENİ? *ÖĞRENCİ-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ YOĞUNDUR. *ÖĞRENCİLER ÖĞRETİME YOĞUN BİÇİMDE KATILIR. *RESMİ BİR İLETİŞİM YAPISI OLUŞUR. GRUPLARIN GRUPLANMASI DÜZENİ? *ÖĞRENCİ-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ YOĞUNDUR. *İKİNCİ SIRADAKİ ÖĞRENCİLER MASAYA YAKIN GRUBUN ÇALIŞMALARINI AKTİF OLARAK İZLEYEBİLİR. *ROL YAPMA, MÜNAZARA GRUP ÇALIŞMALARININ İZLENMESİ GİBİ ETKİNLİKLERDE KULLANILIR. SINIF YÖNETİMİNDE FİZİKSEL DÜZEN

88 İSTASYON DÜZENİ? SIRALI DÜZEN? *ÖĞRENCİ-ARAÇ-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ YOĞUNDUR. *BİREYSEL ve GRUP ÇALIŞMALARINA UYGUNDUR. *LABORATUVAR ÇALIŞMALARINDA ETKİN KULLANILIR. *YAPARAK-YAŞAYARAK ÖĞRENME FIRSATI VERİR. *KLASİK SINIF DÜZENİDİR. *DAHA ÇOK ÖĞRENCİ-ÖĞRETMEN İLETİŞİMİ OLUR. * KONU ve ÖĞRETMEN MERKEZLİ ÇALIŞMALARA UYGUNDUR. *ÖĞRENCİ-ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ EN ALT DÜZEYDEDİR. SINIF YÖNETİMİNDE FİZİKSEL DÜZEN

89 ARİF DEDE88 ÖRGÜTSEL İLETİŞİM Örgütlerde İletişimin Yeri ve Önemi Bir sistem olarak iletişim olgusunun en büyük amacının, çoğu kez kopuk ya da dağınık görünen ilişkilerin belirli bir düzen içine sokularak örgütsel amaçlarla bireysel amaçlar arasındaki bilinçli bir dengeyi sağlamak olduğunu görüyoruz. Bu birleştirici niteliği ile iletişimi, “toplumsal yapının çimentosuna” ya da canlı varlığın “kan damarlarına” benzetebiliriz.

90 ARİF DEDE89 Organizasyon kuramları üzerinde inceleme yapan bir çok araştırmacı, örgüt ile iletişim düzenini neredeyse eş anlamda kullanma gereğini duymuşlardır. O kadar ki örgüt ve iletişim kavramı birleştirilerek “örgütsel iletişim” biçiminde kullanmaya başlanmıştır.

91 ARİF DEDE90 İYİ BİR İLETİŞİMİN KURUMUMUZA KATKILARI 1- Artan verimlilik. 2- Daha iyi problem çözümü. 3- Azalan şikayetler. 4- Metodu iyileştirmeye yönelik fikirler. 5- İyileşen iş ilişkileri 6- Daha fazla kişisel tatmin 7- Olumlu ve faydaya yönelik kurum kültürü

92 ARİF DEDE91


"KURUMSAL İLETİŞİM ARİF DEDE Eğitim Uzmanı 30.05.2016ARİF DEDE1." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları