Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

COP 21 Paris Anlaşması ve Türkiye Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "COP 21 Paris Anlaşması ve Türkiye Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi."— Sunum transkripti:

1 COP 21 Paris Anlaşması ve Türkiye Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi

2 Paris öncesi bazı sorular? 1. Nasıl bir hukuki form alacak? 2. Ekler sistemi devam eder mi? 3. INDC (ulusal katkı niyet beyanı) bilgileri nasıl kullanılacak? 4. Kesin taahhütler olacak mı? 5. Tüm taraflara mı uygulanılacak? 6. Kyoto esneklik mekanizmalarının yerini ne alacak? 7. Karbon emisyon ticareti nasıl devam edecek? 8. Kyoto gibi cezai yaptırım mekanizması olacak mı?

3 Paris öncesi bazı sorular? 1. NASIL BIR HUKUKI ŞEKİL ALACAK? CEVAP: - Dışı bağlayıcı içi yumuşak bir anlaşma

4 Paris öncesi bazı sorular? 2. EKLER SISTEMI DEVAM EDER MI? CEVAP: Hayır. Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler ayırımı. Tanımlama? Sabit mı?

5 Paris öncesi bazı sorular? 3. INDC [NIYET EDILEN ULUSAL KATK ı ] BİLGILERIİ NASıL KULLANıLACAK?  CEVAP: INDC (Ulusal Katkı Niyet Beyanı) = NDC [Ulusal Katkı Niyet Beyanı]  “Contribution” [katkı] “Commitment” [taahhüt] değil

6 Paris öncesi bazı sorular? 4. KESIN TAAHHÜTLER OLACAK Mı ? Cevap: Azaltımda yok.  Madde 4(4)  Developed country Parties should continue taking the lead by undertaking economy-wide absolute emission reduction targets.  Developing country Parties should continue enhancing their mitigation efforts, and are encouraged to move over time towards economy- wide emission reduction or limitation targets in the light of different national circumstances.

7 Paris öncesi bazı sorular? 4. KESIN TAAHHÜTLER OLACAK Mı?  CEVAP : Gelişmekte olan ülkelere azaltım yapmaları için destek taahhütü var ama kimden?  Madde 4(5)  “Support shall be provided to developing country Parties for the implementation of this Article, in accordance with Articles 9, 10 and 11, recognizing that enhanced support for developing country Parties will allow for higher ambition in their actions “

8 Paris öncesi bazı sorular? 5. TÜM TARAFLARA Mı UYGULANıLACAK?  CEVAP: Evet.  Tüm ülkeler azaltım yapmalı

9 Paris öncesi bazı sorular? 6. KYOTO ESNEKLİK MEKANIZMALARININ YERINİ NE ALACAK? CEVAP : Sürdürebilir Kalkınma Mekanizması O Madde 6 (4)

10 Paris Anlaşması ve Türkiye  SONUÇ: YENİ BİR YAKLAŞIM  Ek’siz bir dünya  Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler (tanım yok)  Ortak fakat farklılaştırılmış sorumluluklar ve ulusal imkanlar ışığında

11 Paris Anlaşması ve Türkiye  PARIS ANLAŞMASı IÇIN TÜRKIYE’NIN MÜZAKERE STRATEJISI  Ek sistemin kullanılması  “Self-differentiation “  Gelişmiş ve gelişmemiş ülkelerin gerçekci bir şekilde tanımlanması

12 Paris Anlaşması ve Türkiye  Paris Sözleşmenin temel unsurları  Uzun vadeli ısı hedefi 1.5 C- 2.0 C  Nationally Determined Contributions (Ulusal belirlenmiş katkılar)  Azaltım (Ulusal katkı beyanı)  Sürdürebilir mekanizması  Uyum  Kayıp ve zarar  Finans  Şeffaflık çerçevesi  “Global stocktaking”  5 yılda bir gözden geçirme

13 Paris Anlaşması Giriş [Preamble]  Yenilikler  İnsan hakları  “ Acknowledging that climate change is a common concern of humankind, Parties should, when taking action to address climate change, respect, promote and consider their respective obligations on human rights, the right to health, the rights of indigenous peoples, local communities, migrants, children, persons with disabilities and people in vulnerable situations and the right to development, as well as gender equality, empowerment of women and intergenerational equity,”

14 Giriş [Preamble]  Çalışma şartları  Taking into account the imperatives of a just transition of the workforce and the creation of decent work and quality jobs in accordance with nationally defined development priorities,  Yaşam tarzı  Also recognizing that sustainable lifestyles and sustainable patterns of consumption and production, with developed country Parties taking the lead, play an important role in addressing climate change

15 Paris Anlaşması ve Türkiye O Madde 2 1. This Agreement, in enhancing the implementation of the Convention, including its objective, aims to strengthen the global response to the threat of climate change, in the context of sustainable development and efforts to eradicate poverty, including by: (a) Holding the increase in the global average temperature to well below 2 °C above pre-industrial levels and to pursue efforts to limit the temperature increase to 1.5 °C above pre-industrial levels, recognizing that this would significantly reduce the risks and impacts of climate change; (b) Increasing the ability to adapt to the adverse impacts of climate change and foster climate resilience and low greenhouse gas emissions development, in a manner that does not threaten food production; [düşük sera gazı emisyon ve iklime dayanıklı kalkınma] (c) Making finance flows consistent with a pathway towards low greenhouse gas emissions and climate-resilient development. [düşük sera gazı emisyon ve iklime dayanıklı kalkınma] 2. This Agreement will be implemented to reflect equity and the principle of common but differentiated responsibilities and respective capabilities, in the light of different national circumstances

16 Paris Anlaşmasıve Türkiye  Madde 3 (NDC) (Ulusal katkı beyanı)  As nationally determined contributions to the global response to climate change, all Parties are to undertake and communicate ambitious efforts …. with the view to achieving the purpose of this Agreement as set out in Article 2.  The efforts of all Parties will represent a progression over time, while recognizing the need to support developing country Parties for the effective implementation of this Agreement.

17 Paris Anlaşması ve Türkiye  Madde 4 [ AZALT ı M]: Taahhüt yok! 4 (2).  Each Party shall prepare, communicate and maintain successive nationally determined contributions [ulusal olarak belirlenmiş katkılar] that it intends to achieve.  Parties shall pursue domestic mitigation [ulusal azaltım uygulamalar taahhütü] measures, with the aim of achieving the objectives of such contributions.

18 Paris Anlaşması ve Türkiye  Madde 4 (4).  Developed country Parties should continue taking the lead [by undertaking economy-wide absolute emission reduction targets.  = Ek II ülkeleri: Türkiye hiçbir zaman bu rolü üstlenmedi

19 Paris Anlaşması ve Türkiye  Madde 4 (5). Support shall be provided to developing country Parties for the implementation of this Article …. [Kim verecek?]  Madde 4 (8). In communicating their nationally determined contributions, all Parties shall provide the information necessary for clarity, transparency and understanding in accordance with decision 1/CP.21 and any relevant decisions of the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement.  Madde 4. (9). Each Party shall communicate a nationally determined contribution every five years in accordance with decision 1/CP.21 and any relevant decisions of the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement and be informed by the outcomes of the global stocktake referred to in Article 14.

20 Paris Anlaşması ve Türkiye  Madde 6 (Azaltım MEKANIZMALARI)  6 (1)- (3)Gönüllü işbirlikleri  6 (4)-(8) Sürdürebilir kalkınma mekanizması  COP 22 Fas’ta bunlarla ilgili karar alınacak

21 Paris Anlaşması ve Türkiye  Madde 9 (Finans)  Developed country Parties shall provide financial resources to assist developing country Parties with respect to both mitigation and adaptation in continuation of their existing obligations under the Convention.  2. Other Parties are encouraged to provide or continue to provide such support voluntarily.  3. As part of a global effort, developed country Parties should continue to take the lead in mobilizing climate finance from a wide variety of sources, instruments and channels

22 Paris Anlaşması ve Türkiye  MADDE 10: Teknoloji Gelişimi Ve Transferi  “Support, including financial support, shall be provided to developing country Parties for the implementation of this Article …” Kimden?

23 Paris Anlaşması ve Türkiye O MADDE 11: Kapasite 11 (3). All Parties should cooperate to enhance the capacity of developing country Parties to implement this Agreement. O Developed country Parties should enhance support for capacity-building actions in developing country Parties. 11(4). All Parties enhancing the capacity of developing country Parties to implement this Agreement, including through regional, bilateral and multilateral approaches, shall regularly communicate on these actions or measures on capacity-building. Developing country Parties should regularly communicate progress made on implementing capacity-building plans, policies, actions or measures to implement this Agreement.

24 Paris Anlaşması ve Türkiye O MADDE 12: Eğitim ve bilinçlenme” “Parties shall cooperate in taking measures, as appropriate, to enhance climate change education, training, public awareness, public participation and public access to information, recognizing the importance of these steps with respect to enhancing actions under this Agreement. “

25 Paris Anlaşması ve Türkiye  MADDE 13: Şeffafl ı k ÇERÇEVESI  13(2). The transparency framework shall provide flexibility in the implementation of the provisions of this Article to those developing country Parties that need it in the light of their capacities. The modalities, procedures and guidelines referred to in paragraph 13 of this Article shall reflect such flexibility.

26 Paris Anlaşması ve Türkiye  MADDE 13: Şeffaflık ÇERÇEVESI  13(7). Each Party shall regularly provide the following information:  (a) A national inventory report of anthropogenic emissions by sources and removals by sinks of greenhouse gases, prepared using good practice methodologies accepted by the Intergovernmental Panel on Climate Change and agreed upon by the Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement;  (b) Information necessary to track progress made in implementing and achieving its nationally determined contribution under Article 4.

27 Paris Anlaşması ve Türkiye  MADDE 14. Stocktaking [Gözden Geçirme]  The Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement shall periodically take stock of the implementation of this Agreement to assess the collective progress towards achieving the purpose of this Agreement and its long-term goals (referred to as the “global stocktake”).  It shall do so in a comprehensive and facilitative manner, considering mitigation, adaptation and the means of implementation and support, and in the light of equity and the best available science. O İlki 2023 yılında yapılacak ve sonra 5 yılda bir.

28 Paris Anlaşması ve Türkiye  MADDE 15. COMPLIANCE MECHANISM [Uyma mekanizması] 1. A mechanism to facilitate implementation of and promote compliance with the provisions of this Agreement is hereby established. 2. The mechanism referred to in paragraph 1 of this Article shall consist of a committee that shall be expert- based and facilitative in nature and function in a manner that is transparent, non-adversarial and non-punitive. The committee shall pay particular attention to the respective national capabilities and circumstances of Parties.

29 Paris Anlaşması ve Türkiye O MADDE 21 : Entry into force [Yürürlüğe girme] O 1. This Agreement shall enter into force on the thirtieth day after the date on which at least 55 Parties to the Convention accounting in total for at least an estimated 55 percent of the total global greenhouse gas emissions have deposited their instruments of ratification, acceptance, approval or accession.

30 Paris Anlaşması ve Türkiye  Paris Sözleşmesi bir çevre koruma sözleşmesi değil  Dünya için yeni düşük karbon ekonomisinin haritası

31 Paris Anlaşması ve Türkiye TÜM TARAFLAR IÇIN BAĞLAYıCı TAAHHÜTLER GELIŞMIŞ ÜLKELER IÇIN BAĞLAYıCı TAAHÜTLER Ulusal katkı bildirimleriGelişmekte olan ülkelere finansal destek (madde 9) Ulusal düzeyde azaltım uygulamalarVerilen finansal destek hakkında 2 senede bir rapor verme Gelişmekte olan ülkelere NDC destek? (m. 4(5)) Gelişmekte olan ülkelere finans, teknolji transfer, kapasite geliştirme için verilen destek hakkında bilgi Gelişmekte olan ülkelere teknoloji geliştirme ve transfer icin destek (m.10) ? Eğitim ve bilinçlenme icin işbirliği (M. 12) Ulusal sera gazı envanter raporu (m. 13) Ulusal katkı beyanını takip etmek icin gerekli bilgiler (m. 13)

32 Paris Anlaşması ve Türkiye  Özel şartlarımız ?  Türkiye’nin “özel şartlar çıkmazı”  Türkiye’nin iklim değişikliği sistemdeki statüsü?  Gelişmiş ülke mı?  Gelişmekte ülke mı?  Ek’ Iere atıf yok  Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler kim?  Tanımlama? Türkiye’nin çabası

33 Paris Anlaşması ve Türkiye  Azaltım  Kesin azaltım taahhatü bulunmuyor  Her ülke kendi belirlediği NDC’deki hedefelerle bağlı– fakat hukuki yaptırım yok  5 yıl da bir yapılan “stocktaking” önemli fakat bunun “yapıcı” bir şekilde– suçlayıcı değil

34 Paris Anlaşması ve Türkiye  Türkiye’nin Ulusal Katkı Niyet Beyanı (INDC)  Eleştirildi  Zayıf bulundu

35 Paris Anlaşması ve Türkiye  Finans  Türkiye’nin zorluk yaşayabileceği nokta  Eğer iklim finansman desteği sadece Yeşil Iklim Fon’undan verilirse Türkiye mevcut hakkını kaybedebilir mi? (Dünya Bankası, GEF)

36 Paris Anlaşması ve Türkiye  Türkiye’nin iklim politikası?  Düşük emisyon ekonomisine nasıl ulaşılacak?  Kömür?  HES?  Nükleer?  Yenilebilir enerji? O Türkiye’nin mevcut iklim değişikliği stratejisi yeterli mi?

37 Paris Anlaşması ve Türkiye  İş Dünyası?  Düşük karbon (emisyon) ekonimisi = FIRSAT  AR-GE  Yeni yatırımlar  Yeni düşük karbon ekonomisinde rekabet edebilmek

38 Paris Anlaşması ve Türkiye  Hukuki çerçeve?  Türkiye için kapsamlı bir iklim mevzuatı?

39 Teşekkür ederim


"COP 21 Paris Anlaşması ve Türkiye Nilüfer Oral İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları