Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı1 ÇOKLU ZEKA KURAMI VE ÖĞRENME İzzet ÖZDEMİR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yard. Antalya.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı1 ÇOKLU ZEKA KURAMI VE ÖĞRENME İzzet ÖZDEMİR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yard. Antalya."— Sunum transkripti:

1 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı1 ÇOKLU ZEKA KURAMI VE ÖĞRENME İzzet ÖZDEMİR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yard. Antalya

2 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı2 NEDEN ÇOKLU ZEKA? BİLGİ AKTARAN ÖĞRETİRKEN ÖĞRENEN EŞİT OLMAYAN İNSANLARA EŞİT DAVRANMAKTAN DAHA BÜYÜK BİR HAKSIZLIK OLAMAZ ÖĞRETMENİN YENİ KONUMU

3 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı3 Zeka Nedir? Eğitimciler göre, öğrenme yeteneği Biyologlara göre, çevreye uyum yeteneği Psikologlara göre, muhakeme yoluyla sonuca ulaşama yeteneği

4 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı4 En akıllı kim?  William Shakespeare, Alber Einstein, Pablo Picasso, Michael Jordan, Charles Darwin, Mozart, ya da Martin Luther mi?  Bu soruya zekanın geleneksel tanımlamasına dayanarak cevap verirsek, sözel dilsel ve mantıksal matematiksel alanda hangisi ağır basarsa en akıllı O’dur cevabını vermek zorunda kalırdık.  Ne var ki, bu insanların hepsi de kendi alanlarında yüksek seviyeli zekaya sahip insanlardır.

5 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı5 Çoklu ZEKA: Öğrenmenin 8 Yolu

6 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı6 TANIM: Anadili veya başka bir dili kullanma kapasitesi ve düşüncelerini başkalarının anlayacağı şekilde ifade edebilme kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Şair, Yazar, Öğretmen Gazeteci, Politikacı Hukukçu Yazılı-sözlü dil. Dilin kullanımını. Semantik, (anlambilim) Ezberleme ve hatırlama. Esprilidir. Konuşmayı sever.Hitabeti iyidir. İkna edicidir. Öğrenmenin 8 Yolu: Sözel-Dil Zekası

7 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı7 İsimleri yerleri tarihleri iyi ezberler. Söyleyerek, duyarak ve görerek öğrenir. Hikayeleri sever Okuma yazmayı sever. Ivır zıvır şeyleri ezberlemeyi sever. Sözel Düşünen/Öğrenen

8 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı8 TANIM: Neden-sonuç ilişkisi kurabilme, bir şeyin çalışma ilkelerini ortaya koyabilme ve numaralarla oynama kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Matematikçi, Bilim Adamı Muhasebeci, Bilgisayarcı Soyut düşünme. Tümevarım/tümdengelim. yaşayarak öğrenme Bilimsel düşünür. Kategorize etme / sınıflandırmada. Muhakeme yeteneği. Formül ve örüntülerle düşünme/çalışma. Karışık hesap işleri. Öğrenmenin 8 Yolu: Mantıksal

9 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı9 Deneysel çalışmalara ilgi duyar Gruplayarak, sıralayarak ve soyutlayarak öğrenir. Soru sormaya bayılır. İlişkileri, örüntüleri yakalama peşindedir. İlişkisel düşünmeyi, problem çözmeyi mantık yürütmeyi sever. Mantıksal Düşünen/Öğrenen

10 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı10 TANIM: Boşluğu zihinde canlandırabilme yeteneğidir. İnsanın dış dünyayı doğru bir şekilde algılaması ve tekrar yaratabilme kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Ressam, Mimar, İzci, Rehber, Fotoğrafçı Nesneleri doğru bir şekilde algılama. Nesneler arasındaki ilişkileri fark etme. Görselleştirme yeteneği Görsel hafıza Görüntü yaratma/değiştirme Boşlukta yönünü bulma (Çöl, orman, uzay) Renk, şekil ve çizgilere duyarlılık Değişim ve dönüşümü fark etme Öğrenmenin 8 Yolu: Görsel

11 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı11 Film seyretmeyi, ev alatleriyle oynamayı sever. Görselleştirerek, hayal kurarak, resim ve renklerle çalışarak öğrenir. Öğretmenin kıyafetindeki değişiklik gözünden kaçmaz. Sevmediği derslerde şatolar kurar Sevdiği derslerde resim/ karikatür çizer. Görsel Düşünen/Öğrenen

12 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı12 TANIM: Ritimleri “algılama”, “ayırdetme”, “aranje etme” ve “yorumlama” kapasitesidir. 1.Dinleme, 2.yorumlama 3.besteleme Özellikleri: Meslekler: Şarkıcı, Besteci, Müzisyen, Ses tonu kalitesine duyarlılık. Güfte yazma, beste yapma Seslere duyarlılık Ritim, nota, ahenke karşı duyarlılık Müzik türlerini ayırdetme Tempo tutma Ritimleri yakalama/ tekrar yaratma Öğrenmenin 8 Yolu: Müziksel

13 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı13 Sesleri algılama ve ritimleri yakalamada ustadır. Ritim, melodi ve müzik ile öğrenir. Sınıfta ayakları veya parmaklarıyla tempo tutanlardır. Şarkı söylemeyi müzik aleti çalmayı sever. Çoğu zaman ya bir şarkı söylüyordur ya da bir melodi mırıldanıyordur. Ritmik Düşünen/Öğrenen

14 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı14 TANIM: Vücut hareketlerini kontrol edebilme ve ellerini ustaca kullanabilme kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Atlet, Dansçı, Heykeltraş, Cerrah, Aktör, Beyin ve beden irtibatı. Ustaca taklit etme Koordinasyon, kas hareketleri Denge Esneklik Güçlü dokunma duyusu El becerileri. Öğrenmenin 8 Yolu: Bedensel

15 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı15 El becerileri iyidir. Duyu organlarıyla dokunarak, tadarak koklayarak... öğrenir. Çok iyi öğretmen taklidi yapar. Sportif etkinlikleri sever Beden dilini iyi kullanır. Bedensel Düşünen/Öğrenen

16 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı16 TANIM: İnsanların hislerini, niyetlerini motivasyonlarını, karakterlerini, ilgi, ihtiyaç ve beklentilerini anlama ve değerlendirme kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Psikolog, rehber uzman, Öğretmen, Siyasetçi Sinerji: meydana getirme/sürdürme. Başkalarının bakış açısıyla bakabilme Grup içinde başarılı ilişkiler kurma. İnsanlar arasındaki farklılıkları fark Diğer insanların ihtiyaç ve beklentilerini fark etme. Yüz ifadesi, jest ve sese duyarlılık Öğrenmenin 8 Yolu: Sosyal

17 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı17 Sınıfın Güzin ablası / “babası”dır. Paylaşarak, işbirliğiyle, karşılaştırarak, ilşkilendirerek öğrenir. Sınıfın gevezesidir. Sosyal etkinliklerin düzenleyicisidir. Çok akadaşı vardır. Bir çok grubun üyesidir.. Sosyal Düşünen/Öğrenen

18 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı18 TANIM: İnsanın kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olma, sınırlılıklarını bilme, kendi iç dünyası ile irtibatlı olma, kim olduğu üzerine yoğunlaşabilme kapasitesidir. Özellikleri: Meslekler: Şanatçı, Din adamı Psikoterapist, Sosyal Odaklaşma, yoğunlaşma Düşünmeyi düşünme. Yüksek düzeyde (ilişkisel) düşünme. Düşünceli / duyarlı. Hislerdeki değişimi fark etmek/ifade Kendi kendini motive/disipline etme. Sağlıklı benlik algısı. Öğrenmenin 8 Yolu: İçsel

19 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı19 Kendini tanımada iç dünyası üzerine yoğunlaşmada ustadır. Kendi başına, bireysel projelerle, kendi hızında öğrenir. Sınıfın mütefekkiridir. Yalnızdır; kendi özel ilgileri peşindedir. İçgüdüleriyle hareket eder. İçsel Düşünen/Öğrenen

20 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı20 Özellikleri: Meslekler: Biyolog, Jeolog, Çiçekçi Arkeolog, Meteorolog Araştırma, inceleme; gezi - gözlem. Hayvanlara ilgi. Toprakla oynama. Bitki yetiştirme. Çevre bilinci. Mevsim ve iklim olaylarına ilgi Keşfetme. TANIM: Doğayı, doğal kaynakları ve doğal olayları izleme, anlama; bitkileri ve hayvanları anlama, ayırt etme, ve sınıflama kapasitesidir. Öğrenmenin 8 Yolu: Doğa Zekası

21 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı21 Sınıfın meteoroloji uzmanıdır. Araştırarak, inceleyerek, gözlem yaparak öğrenir. Okulun bahçesindeki kedilerin sorumlusudur. Konuşmasında bol bol doğal hayattan örnekler vardır Doğa ile ilgili koleksiyonu vardır Doğacı Düşünen/Öğrenen

22 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı22 HOWARD GARDNER’ a göre zekanın özellikleri:  Her insan çeşitli zeka alanlarının tümüne sahiptir.  Her insan, zeka alanlarından her birini belli bir düzeyde geliştirebilir.  Çeşitli zeka alanları, genellikle bir arada belli bir uyum içinde çalışırlar.  Bir insanın her alanda zeki olabilmesinin birçok yolu bulunmaktadır.  Her insan kendi zekasını artırma ve geliştirme yeteneğine sahiptir.

23 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı23 ÇOKLU ZEKA ENVANTERİ Öğrencinin Adı Soyadı:Tarih: Cinsiyeti:Sınıfı: Lütfen formda yer alan her ifadenin sizin için ne derece uygun olup olmadığını aşağıdaki beşli dereceleme ölçeği üzerinde belirtiniz. Bunun için uygun gördüğünüz rakamın altına X işareti koymanız yeterlidir. Her bir rakamın ifade ettiği anlam aşağıda verilmiştir. Burada X işareti konulan seçeneklerin karşılığı olan rakamlar, bu formun sonunda yer alan “Çocuklar için çoklu zeka gözlem formunu değerlendirme profili” nde ilgili boşluğa işaretlenmeli ve toplam puanlara ulaşılmalıdır. Bu puanların ne anlama geldiği adı geçen profilde belirtilmiştir. ___________________________________________________ 0= Benim için hiç uygun değil 1= Çok az Uygun 2= Kısmen uygun 3= Oldukça uygun 4= Tamamen uygun

24 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı24 0SÖZEL / DİLSEL ZEKA1234 Resimlerde çok yazılar dikkatini çeker. İsimler, yerler, tarihler konusunda belleği iyidir. Kitap okumayı sever. Kelimeleri doğru şekilde telaffuz eder. Bilmecelerden, kelime oyunlarından hoşlanır. Dinleyerek daha iyi öğrenir. Yaşına göre kelime hazinesi iyidir. Yazı yazmaktan hoşlanır. Öğrendiği yeni kelimeleri kullanmayı sever. Sözel tartışmalarda başarılıdır.

25 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı25 0MANTIKSAL / MATEMATİKSEL ZEKA1234 Makinelerin nasıl çalıştığına dair sorular sorar. Aritmetik problemleri kafadan hesaplar Matematik ve fen derslerinden hoşlanır. Satranç ve benzeri strateji oyunları sever. Mantık bulmacalarını, beyin jimnastiğini sever. Bilgisayara oyunlarından hoşlanır. Deneylerden, yeni denemeler yapmaktan hoşlanır. Arkadaşlarına oranla daha soyut düşünebilir. Matematik oyunlarından hoşlanır. Sebep - sonuç ilişkilerini kurmaktan zevk alır.

26 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı26 0GÖRSEL VE UZAMSAL ZEKA1234 Renklere karşı çok duyarlıdır. Harita, tablo türü materyalleri daha kolay algılar. Arkadaşlarına oranla daha fazla hayal kurar. Resim yapmayı ve boyamayı çok sever. Yap-boz, lego gibi oyunlardan hoşlanır. Daha önce gittiği yerleri kolayca hatırlar. Bulmaca çözmekten hoşlanır. Riyalarını çok net ve ayrıntılarıyla hatırlar. Resimli kitapları daha çok sever. Kitaplarını, defterlerini, diğer materyalleri çizer.

27 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı27 0MÜZİKSEL / RİTMİK ZEKA1234 Şarkıların melodilerini rahatlıkla hatırlar. Güzel şarkı söyler. Müzik aleti çalar ya da çalmayı çok ister. Müzik dersini çok sever. Ritmik konuşur ya da hareket eder. Farkında olmadan mırıldanır. Çalışırken eliyle ya da ayağıyla ritim tutar. Çevredeki sesler çok dikkatini çeker. Çalışırken müzik dinlemek çok hoşuna gider. Öğrendiği şarkıları paylaşmayı sever.

28 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı28 0BEDENSEL / KİNESTETİK ZEKA1234 Koşmayı, atlamayı ve güreşmeyi çok sever. Oturduğu yerde duramaz, kımıldanır. Düşüncelerini mimik-davranışlarla rahat ifade eder. Bir şeyi okumak yerine yaparak öğrenmeyi sever. Merak ettiği şeyleri eline alarak incelemek ister. Boş vakitlerini dışarıda geçirmek ister. Arkadaşlarıyla fiziksel oyunlar oynamayı sever. El becerileri gelişmiştir. Meramını anlatırken vücut hareketlerini kullanır. İnsanlara ve eşyalara dokunmaktan hoşlanır.

29 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı29 0DOĞA ZEKASI1234 Hayvanlara karşı çok meraklıdır. Doğaya karşı duyarsız olanlara kızar. Evde hayvan besler ya da beslemeyi çok ister. Bahçede toprakla, bitkilerle oynamayı çok sever. Bitki beslemeyi sever. Çevre kirliliğine karşı çok duyarlıdır. Bitki ya da hayvanlarla ilgili belgesellere ilgi duyar. Mevsimlerle ve iklim olaylarıyla çok ilgilidir. Değişik meyve ve sebzelere karşı ilgilidir. Doğa olaylarıyla çok ilgilidir.

30 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı30 0KİŞİLERARASI ZEKA1234 Arkadaşlarıyla oyun oynamaktan hoşlanır. Çevresinde bir lider olarak görülür. Problemi olan arkadaşlarına öğütler verir. Arkadaşları onun fikirlerine değer verir. Organizasyonların vazgeçilmez elamanıdır. Arkadaşlarına bir şeyler anlatmaktan hoşlanır. Arkadaşlarını sık sık arar. Arkadaşlarının sorunlarına yardımcı olmaktan hoşlanır. Çevresindekiler onunla arkadaşlık kurmak ister. İnsanlara selam verir, hatır sorar.

31 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı31 0İÇSEL ZEKA1234 Bağımsız olmayı sever. Kendisinin güçlü ve zayıf yanlarını bilir. Yalnız çalışmayı daha çok sever. Yalnız oynamayı sever. Yaptığı işleri arkadaşlarıyla paylaşmayı sevmez. Yaptığı işlerin bilincindedir. Pek kimseye akıl danışmaz. Kendine saygısı yüksektir. Yoğun olarak ulaştığı bir ilgi alanı, hobisi vardır. Yardım istemeden kendi başına ürünler ortaya koyar.

32

33 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı33 Zeka Profilim:

34 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı34 ÇOKLU ZEKA ETKİNLİKLERİ

35 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı35 1. Resim yorumlama çalışması 2. Yaratıcı yazma çalışması 3. Reklam-slogan yazma çalışması 4. Anı yazma çalışması 5. Cümle tamamlama çalışması 6. Gazete haberi yazma çalışması 7. Örneklendirme çalışması 8. A-Z çalışması 9. Tanımlayıcı cümle çalışması 10. Cümle üretme çalışması 11. Sözcük türetme çalışması 12. Akrostiş çalışması 13. Venn şemasında verilen bilgileri listeleme 14. Kavram haritası 15. Çift sütun çalışması 16. Soru bankası oluşturma çalışması 17. Bulmaca çözme çalışması 18. Bireysel okuma (sesli ve sessiz) SÖZEL-DİLSEL ZEKA GÖRSEL-UZAMSAL ZEKA 1. Zihin haritası çalışması 2. Resimleme çalışması 3. Resim yorumlama çalışması 4. Akış haritası çalışması 5. Tanıma dayalı resimleme çalışması 6. Hikaye haritası çalışması 7. Kupür sergileme çalışması 8. Poster oluşturma çalışması 9. Slogan yazma çalışması 10. Zaman çizelgesi çalışması 11. Grafik yorumlama çalışması 12. Gözlem çalışması

36 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı36 KİŞİLERARASI (Sosyal) ZEKA 1. Röportaj yapma çalışması 2. Çatışma çözme çalışması 3. Kişiyi-nesneyi bul çalışması 4. Diyalog tamamlama çalışması 5. Telefon etme çalışması 6. Eşli tartışma çalışması 7. Grup paslaşması çalışması 8. Tek kelime söyle çalışması 9. Nesi var çalışması 10. Eşli öğrenme çalışması 11. Akvaryum çalışması 12. Evet-hayır çalışması 13. Grup portfolyo çalışması 14. Beyin fırtınası çalışması 15. Altı şapka çalışması 16. Toplu okuma çalışması İÇSEL ZEKA 1. Önceliklerin listelenmesi 2. Sen olsaydın çalışması 3. Durum savunma çalışması 4. Hoşlandığım-hoşlanmadıklarım çalışması 5. Ne hissediyorsun çalışması 6.Kişisel deneyimle ilişkilendirme çalışması 7. Alternatif değerlendirme çalışması 8. Alternatif oluşturma çalışması 9. Neler öğrendim çalışması 10. Benzerlikler oluşturma çalışması 11. Bireysel portfolyo çalışması

37 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı37 MANTIKSAL MATEMATİKSEL ZEKA 1. Venn şeması çalışması 2. Neden sonuç çalışması 3. Kavram eşleştirme çalışması 4. Kuralı bul çalışması 5. Çift kutulu tüme varım çalışması 6. Grafik yapma çalışması 7. Problem üretme ve çözme çalışması 8. Kronolojik sıralama çalışması 9. Kanıt yazma çalışması 10. İlişkiler oluşturma çalışması 11. Yalanı bul çalışması 12. Kör sıralama çalışması 13. 5N 1K çalışması 14. Balık kılçığı çalışması 15. Hikaye problemi oluşturma çalışması 16. Talimat yazma çalışması BEDENSEL KİNESTETİK ZEKA 1. Vücut grafiği çalışması 2. Nesneyi tanı çalışması 3. Mimle canlandırma çalışması 4. Rol canlandırma çalışması 5. Kesme, yapıştırma çalışması 6. Deney yapma çalışması 7. İşaret dili kullanma çalışması 8. Oyun hamuru çalışması 9. Yap-boz çalışması 10. Kukla çalışması 11. Farklı mekanda ders yapma çalışması

38 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı38 MÜZİKSEL-RİTMİK ZEKA 1. Ritimlerle ilişkilendirme çalışması 2. Ritimle tanıma çalışması 3. Besteleme çalışması 4. Efekt oluşturma çalışması 5. Konuyla ilgili şarkı çalışması 6. Efekt dinleme çalışması 7. Fon müziği kullanma çalışması DOĞA ZEKASI 1. Kategorilere ayırma çalışması 2. Matris çalışması 3. Hat düzeninde kategori çalışması 4. Özellik yazma çalışması 5. Gezi-gözlem sonuçlarını yazma çalışması 6. Koleksiyon hazırlama çalışması 7. Doğa ile ilişkilendirme çalışması 8. Dinle-yaz-tartış çalışması 9. Grid çalışması 10. Kümeleme çalışması

39 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı39 ÖRNEK İŞLENİŞ Ders: Matematik Konu: Kare Prizma Süre: 1 ders saati Yöntem ve teknikler: Anlatım, soru – cevap, gösteri Araçlar ve gereçler: Kibrit kutusu, deterjan kutusu, zeytinyağı tenekesi, kare prizma modeli Kazanım: Küpün, prizmanın, silindirin ve kürenin özelliklerini kavrayabilme. 1 1.Küreye, silindire, küpe, kare prizmaya, dikdörtgenler prizmasına ve üçgen prizmaya çevredeki varlıklardan örnekler söyleme. 2 2.Kürenin, silindirin, küpün, kare prizmanın, dikdörtgenler prizmasının ve üçgen prizmanın geometrik cisim olduğunu söyleme yazma. 4.Kare prizmanın, dikdörtgenler prizmasının ve üçgen prizmanın; yüzeylerini, ayrıtlarını ve köşelerini gösterip söyleme. 5.Belirtilen geometrik cismi, en çok dört geometrik cisim arasından seçip işaretleme. 6.Küpün, dikdörtgenler prizmasının, üçgen prizma, kare prizmanın yüz, ayrıtlarını ve köşe sayılarını söyleyip yazma.

40 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı40 Öğretmen; kare prizma modelini, açılmamış bisküvi kutusunu, peynir veya zeytinyağı tenekelerini göstererek kapalı yüzey olup almadıklarını öğrencilere sorar. Alının cevapları değerlendirir. Öğrencilerden, kapalı yüzeye sahip başka cisim örnekleri vermelerini ister.Sözel Dilsel Sonra kare prizmanın geometrik bir cisim olduğunu belirtir. Öğretmen, öğrencilere kare prizma modeli veya getirdikleri kare prizmaya benzer kutunun: 1 1. Alt ve üst taban yüzeylerinin kenarlarını, 2 2. Yan yüzeylerinin kenarlarını cetvelle ölçtürür, Ölçüm sonuçlarını deftere yazdırır. Alt ve üst taban yüzeylerinin kenar uzunluklarını birbirine eşit olup olmadıklarını sorar. Alınan cevapları değerlendirir. Taban yüzeylerinin kenar uzunluklarının eşit olduğunu söyler. Bu iki taban yüzün, karesel bölge olduğunu belirtir. Öğretmen, aynı işlemi yan yüzeyler içinde yaptırır. Yan yüzeylerinde birer dikdörtgensel bölge olduğunu söyler. Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Bedensel Kinestetik Sözel-Dilsel

41 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı41 Öğretmen, öğrencilerden kare prizmaya benzeyen varlıklarla, benzemeyen varlıkları karşılaştırmalarını ister. Kare prizmaya benzeyen varlıklar Kare prizmaya benzemeyen varlıklar Öğretmen, kare prizma modeli, zeytinyağı tenekesi, bisküvi kutusu, peynir tenekesi şeklindeki varlıkların; a a. Köşe sayılarını söyletip yazdırır. b b. Ayrıt sayılarını söyletip yazdırır. c c. Kare prizmanın, hangi yüzeylerinin kenar özellikleri bakımından birbirine benzediğini sorar. Yüzey sayılarını yazdırır. Öğretmen, prizmanın taban yüzeylerinin şekillerine göre adlandırıldıklarını belirtir. Mantıksal-Matematiksel KİBRİT PEYNİR YAĞ BÜSKÜVİ ASPiRİN Sözel-Dilsel

42 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı42 ÖLÇME DEĞERLENDİRME Ölçme Soruları 1 1.Çevrenizden, kare prizmaya benzeyen varlıklardan örnekler veriniz. 2 2.Aşağıda prizmalar verilmiştir. Kare olan yüzeyleri aynı renge boyayınız Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? a a) Kare prizmanın alt ve üst tabanları karesel bölgedir. b b) Kare prizmada iki tane karesel bölge vardır. c c) Kare prizmanın yan yüzleri altı tane dikdörtgensel bölgeden oluşmuştur. d d) Kare prizmanın yan yüzleri, dikdörtgensel bölgedir. Değerlendirme Öğretmen, ölçme sonuçlarından yararlanarak öğrencilerin başarıları hakkında karar verir. Bilgi Kavrama Bilgi

43 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı43 Sınıf: 5Süre: 40 Ders: MatematikTarih:....../...../ Konu: Kare Prizması Kazanımlar Küpün, prizmanın, silindirin ve kürenin özelliklerini kavrayabilme 1. Kare prizmaya çevresindeki varlıklardan örnekler söyleme 2. Kare prizmanın geometrik cisim olduğunu söyleme. 3. Kare prizmanın yüzeylerini, ayrıtlarını ve köşelerini gösterip söyleme. 4. Belirtilen geometrik cismi, en çok dört geometrik cisim arasından seçip işaretleme. 5. Kare prizmanın yüz, ayrıtlarını ve köşe sayılarını söyleyip yazma. Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı, çalışma defteri, geobord tahtaları, pipet, kibrit çöpleri, oyun hamuru, çeşitli kutular, kare prizma modeli. İşleniş: Sözel__ Kare prizmanın özelliklerini listeleme çalışması. Konu ile ilgili örneklendirme çalışması. Görsel__ Prizmalarla ilgili resim yorumlama çalışması. Prizma konulu zihin haritası çalışması. Sosyal__ Prizmalar ve kare prizma ile ilgili nesi var çalışması. İçsel__ Kare prizma ile ilgili öğrendim çalışması.

44 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı44 Mantıksal__ Kare prizmanın yüzey ve kenar özellikleri ile ilgili kuralı bul çalışması. Kare prizma ile dikdörtgenler prizması ile ilgili Venn şeması çalışması. Bedensel__ Pipet, kibrit çöpü ve oyun hamuru ile kare prizma modeli yapma çalışması. Geobord tahtaları üzerinde kapalı yüzey ve kare prizma oluşturma çalışması. Ritmik__ Özellik yazma ve prizma modeli yapma etkinlikleri sırasında fon müziği kullanma. Doğal__ Verilen prizma çeşitlerini inceleyerek özellik yazma çalışması. Prizma çeşitleriyle ilgili kategorilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Kare prizmadan başka kapalı yüzey olmasaydı bugünkü yaşadığımız çevrede neler farklı olurdu? DEĞERLENDİRME: 1. Bilgi: Kare prizmanın özelliklerini listele. 2. Kavrama: Kare prizmaya benzer kapalı yüzeylere örnek ver. 3. Uygulama: Pipet ve kibrit çöpleri ve oyun hamurunu kullanarak bir kare prizma modeli inşa et. 4. Analiz: Kare prizması ile küpün ortak noktalarını bul. 5. Sentez: İki boyutlu prizma ve kare prizma modelleri oluştur. 6. Değerlendirme: Ağır kütleli yağ, reçel, peynir kaplarının kare prizması şeklinde yapılmasının nedenini nasıl açıklarsınız? Yorumlayın.

45 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı45 Sınıf: 5 Süre : Ders: Sosyal BilgilerTarih:....../...../ Konu : Mondros Ateşkes Antlaşması yurdumuzun İşgali Kazanımlar. Mondros Ateşkes Anlaşması ile ilgili temel olgular bilgisi. Mondros Ateşkes Anlaşması ile ilgili olguları açıklayabilme Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı, çalışma kağıdı, asetat İşleniş: Sözel__ Mondros Ateşkes Antlaşması koşullarının listelenmesi. Görsel__ Savaş sonrası oluşan durumla ilgili resim yorumlama çalışması. İşgalleri göstermek üzere tanıma uygun resimleme çalışması. Resimleme çalışması. Sosyal__ 1. Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşmasıyla ilgili ben neyim çalışması Antlaşmadan sonra yurdumuzun durumu ile ilgili grup paslaşması çalışması. İçsel__ Mondros Ateşkes Antlaşması ile ilgili ne hissediyorsun çalışması. Mondros A.A.ile ilgili sen olsaydın çalışması.

46 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı46 Mantıksal__ Antlaşma koşullarını yorumlama çalışması. Yurdumuzun işgali ile ilgili neden sonuç çalışması. Bedensel__ Yurdumuz işgali ile ilgili rol canlandırma çalışması. Ritmik__ Yurdun işgali karşısında halkın tepki ve duygusunu anlatan ritim oluşturma çalışması. Doğal__ İşgali doğa ile ilişkilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Yurdumuz işgal edilmemiş olsaydı yaşadığımız neler sorun olmaktan çıkardı? DEĞERLENDİRME: Bilgi: Mondros Ateşkes antlaşması hangi tarihte imzalanmıştır? Kavrama: Mondros Ateşkes anlaşmasının koşullarını söyle? Uygulama: Yurdumuzun işgal edilen bölgelerini harita üzerinde göster. Analiz: İşgallerden sonra Osm. Dev. yönetimi ile halkın tepkilerini karşılaştır. Sentez: İşgallere karşı sen olsaydın farklı neler yapardın? Değerlendirme: Ülkeyi işgalden kurtarıp size teslim edilen bu ülke için neler yapmayı düşünüyorsun?

47 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı47

48 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı48 SINIF: 5 DERS : Sosyal Bilgiler KONU : Mondros Ateşkes Antlaşması ve Yurdumuzun İşgali Resim sana ne anlatıyor. Bu durumu yorumla yılları arasında birçok devletin katıldığı büyük savaşım. Bu savaşa Osmanlı Devleti de katıldı. Ben hangi savaşım? Ekim 1918 yılında bu savaşı bitirdim. Ama antlaşma hiç Osmanlı Devletine uygun değildi. Ben hangi antlaşmayım?…………………………………………………………………………………… Bu antlaşmanın koşullarını listele. …………………………………………………………………… …………………………………………………………………… …………………………………………………………………… Sence; bu antlaşmanın en tehlikeli maddeleri hangileridir? Yaz. …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………

49 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı49 Bundan sonra gelişen olayları akış haritası şeklinde yaz. Bu durum Türk halkını nasıl etkilemiştir. Yüz ifadesini çiz. Güzel, bu maddeyi geçirdik. İşimiz kolaylaştı. Aşağıdaki neden sonuç çalışmasını yapın. Neden: İtilaf devletleri gerekli gördükleri zaman istedikleri yeri işgal edebilecekler. SONUÇ

50 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı50 Osmanlı devletini yönetenlerin yerinde sen olsaydın bu durum karşısında neler yapardın? Yaz. ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… Aşağıdaki soruları yanıtlayın. 1. Dünya Savaşı Osmanlı Devleti için hangi tarihte ne ile sona ermiştir? ……………………………………………………………………………………………………………………………… 2.Sen olsaydın böyle bir antlaşmayı imzalar mıydın? ………………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………… 3.Bu durum karşısında yapılacak işlerin neler olduğunu yaz.…………………………………………………………………………………………………………………………………

51 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı51 Sınıf: 5Süre: Ders: Fen BilgisiTarih:....../...../ Konu: Canlıların Beslenme İlişkileri Etkileşimleri Kazanımlar: 1. Doğadaki canlıların yaşamın devamı için birbirlerine neden gereksinim duyduklarını basit bir besin zinciri şeması ile açıklar. 2. Üretici, tüketici ve ayrıştırıcı canlılara örnekler vererek bu canlılardan birinin yok olması halinde doğabilecek sonuçları fark ederek örneklendirir. 3. Üretici canlıların neden bu adı aldıklarını belirtir. 4. Hangi canlılara tüketici denildiğini açıklar. 5. Simbiyotik ve parazitik ilişkileri örneklerle açıklar. Ders Öncesi Hazırlık: Ders kitabı ve çalışma kağıdı, asetat. İşleniş: Sözel__ Çimlenme koşulları yolları ile ilgili listeleme çalışması. Üretici-tüketici konulu tanımlayıcı cümle çalışması. Canlı ve beslenme şekli ile ilgili listelenme çalışması. Görsel__ Besin zinciri ile ilgili resim yorumlama çalışması. Sularda besin zinciri ile ilgili akış haritası çalışması.

52 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı52 Sosyal__ Üretici, tüketici, liken konulu ben neyim çalışması. Asalak yaşamla ilgili diyalog tamamlama çalışması. İçsel__ Doğal dengenin korunması ile ilgili önceliklerin yazılması çalışması. Mantıksal__ Üretici ve tüketici ile ilgili Venn şeması çalışması. Tüketicilerin beslenme şekilleriyle ilgili kuralı bul çalışması Beslenme ile ilgili neden sonuç çalışması. Bedensel__ Karada ve sularda besin zinciri oluşturulması ile ilgili rol canlandırma çalışması. Simbiyosis ve asalak yaşamla ilgili rol canlandırma çalışması. Ritmik__ Asalakların verdiği etkilerin ritimle ilişkilendirme çalışması. Doğal__ Üretici ve tüketici konulu kategorilendirme çalışması. Yaratıcı Etkinlik: Yeryüzünde Güneş olmasaydı neler olurdu? DEĞERLENDİRME: Bilgi: Konak ve konakçıyı tanımla. Kavrama: Canlıların beslenme şekillerini açıkla. Uygulama:Sularda yaşamla ilgili besin zinciri hazırla. Analiz: Üretici ve tüketici canlıları karşılaştır, farkları söyle. Sentez: Kendine bir günlük yemek mönüsü oluştur. Değerlendirme: Simbiyosis bir yaşam oluşturma imkanınız olsaydı ondan ne tür özveriler beklerdin? Değerlendir.

53 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı53 SINIF: 5 DERS : Fen Bilgisi KONU : Canlıları Beslenme İlişkilerine Göre Gruplayabilir miyiz? Sularda yaşam ile ilgili akış haritası şeklinde bir besin zinciri oluşturun. Yanda canlıların karadaki yaşamıyla ilgili besin zinciri verilmiştir. Resmi yorumlayan bir yazı yazın …………………………… Sence doğada olan bu dengenin korunması için yapılması gerekenleri öncelik sırasına göre yaz Özgür,bir saksının içine fasulye tohumları ekti.Bunun çimlenmesi için gerekli olan koşulları yaz Bitkisinin büyümesi için neler yapmalı?

54 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı54 Aşağıdaki resimlerde verilen iki canlının benzer ve farklılıklarını Venn şemasında göster Güneş ışığı, su, karbon dioksit ve mineralleri kullanarak besin üretiriz. Biz hangi canlıyız? Bize ne ad verilir? Sence üretici ne demektir? Tanımını yap Üretici sözcüğü yapısı bakımından nasıl sözcüktür? ……….. Aşağıda verilen canlılardan üretici olanları A-1, üretici olmayanları da A-2 kutusuna yaz. “alg, virüs, mantar, fasulye, nohut, kuş, inek, koyun, bakteri, yosun, mercimek, tavuk, arı, ıspanak, ot, menekşe” A-1A-2

55 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı55 Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? Bu düşünceye neden ulaştın ? Üreticilerin (bitkilerin) besinlerini depo etme şekilleri aşağıda verilmiştir. Bunlara örnek yazın. Kök …………………………………..... Yaprak …………………………………….. Gövde ………………………… ………………… Çiçek ………………………………….... Meyve …………………………………... Tohum …………………………………... Yeryüzünde güneş olmasaydı neler olurdu? …………………………………….. Bu düşünceye neden ulaştın? Aşağıda resimdeki canlıların nelerle beslendiğini yazın Yukarıdaki canlılar neden hazır besinleri kullanıyor? …… ……………………………………………………………………………………………………………………………….. Bu canlılara ne ad verelim? …………………………………………………………..

56 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı56 Aşağıdaki kutularda beslenme şekillerine göre hayvanlar verilmiştir. Bunların beslenmesi ile ilgili kuralı bulup birkaç örnek de siz yazın at, inek tilki, örümcek ayı Gergedanla bir tür kuş arasında iyi kurulmuş. İkisi de hayatından memnun. Bu ortak yaşamın adı nedir? Bu yaşam türünü açıkla ………………………………………………………………………………………… …. Aşağıdaki ünitemizle ilgili terimi tanımlayınız. Tüketici: ………………………………………………….. …………………………………… Bu canlılar neden güneş enerjisini kullanarak besinlerini yapamıyorlar? ……………………………………………………

57 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı57 Aynı tür bir yaşamı ben mantar ve arkadaşım algle birlikte dostluk içinde yürütüyoruz. Oluşturduğumuz ortaklığın adı nedir? ……………………………….. Aynı tür ortaklığı sürdürmeyi düşündüğün kişiler var mı? Yaz ……………………………………. Aşağıda sivrisinek ile kendin arasındaki diyalogu tamamla. - - Konak: Niye canımı yakıp duruyorsun? Yeter artık! - - Konakçı: Konak: Sen kendi beslenmeni sağlamak için, benim canımı yakıyorsun. - - Konakçı: Konak: Senin bu yaptığına parazitlik derler. - - Konakçı: Unutma ki benim bir adım daha var. Söyle bakalım. - - Konak :

58 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı58 Kaynakça Ahmet SABAN, Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitimi Birol VURAL, Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zeka Yüksel ÖZDEN, (İlköğretim Genel Müdürü) Eğitimde Çoklu Zeka Teorisi ve Uygulamaları (Ders notları) Ziya SELÇUK, Hüseyin KAYLI Çoklu Zeka Uygulamaları

59 İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı59 İlginize Teşekkürler İzzet ÖZDEMİR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yard. Haberleşme


"İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı1 ÇOKLU ZEKA KURAMI VE ÖĞRENME İzzet ÖZDEMİR İlköğretim Müfettişleri Başkan Yard. Antalya." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları