Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Van Depreminin Gösterdikleri…. OTELLERİ TEMİNAT GÖSTERDİ Vali Münir Karaloğlu, 26 Ekim’de GökmenKaradağ’ın sunduğu Haberaktif’te, vatandaşların normal.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Van Depreminin Gösterdikleri…. OTELLERİ TEMİNAT GÖSTERDİ Vali Münir Karaloğlu, 26 Ekim’de GökmenKaradağ’ın sunduğu Haberaktif’te, vatandaşların normal."— Sunum transkripti:

1 Van Depreminin Gösterdikleri…

2

3 OTELLERİ TEMİNAT GÖSTERDİ Vali Münir Karaloğlu, 26 Ekim’de GökmenKaradağ’ın sunduğu Haberaktif’te, vatandaşların normal hayata dönmesini istedi. Vali, halkın psikolojik açıdan çekingen davrandığını ifade etti, Bayram Oteli de, binaların güvenliği açısından örnek gösterip şöyle konuştu: KALANLARI DA BİLİYORDU “Bakın şehirde bütün oteller şu an dolu. Yer bulamıyoruz. Şehir dışından gelen, genellikledeprem dolayısıyla gelen basın yayın mensupları, araştırma kurtarma ekipleri kalıyor. Onların hiçbir endişesi yok. Binalara giriyorlar ve 7-8 katlı otellerde kalıyorlar.”Valinin bu açıklamalarından iki hafta sonra, Van bu kez 5.6’lık bir depremle sarsıldı. Valinin sözünü ettiği “7-8 katlı” otellerde yerle bir oldu guncel/ Van depreminin ardından yaptığı açıklamalarla adından söz ettiren Vali Münir Karaloğlu, sobadan kaynaklı yangınlara çözüm düşündü ve buldu: Soba borularının çıktığı yerlere silindir şeklinde sac takılsın!

4 Van Valisi’na tanıyalım “Karaloğlu Van Valisi oldu Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel SekreteriKocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Münir Karaloğlu, Van Valisi olarak atandı. Karaloğlu, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi adına hayata geçirdiği projelerle dikkat çekmişti.Münir KaraloğluVanValisiKaraloğlu Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Bugün resmi gazetede yayımlanan Valiler Kararnamesine göre Karaloğlu, Van Valiliği'ne atandı. Yerel seçimlerden sonra Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreterliği'nden ayrılacağını daha önce açıklayan Karaloğlu'nun vali olacağına kesin gözü ile bakılıyordu. Özellikle yerel seçimlerde Kocaeli'deki büyükşehir ve 12 ilçe belediyenin 11'inin AK Parti tarafından kazanılmasında Karaloğlu'nun katkısı büyük. Kocaeli'nin tüm sınırlarının büyükşehir belediyesine ait olması ve 5 yıl içinde ilin dört bir yanında hayata geçirilen projelerde katkısı olan Karaloğlu, Van Valiliği ile ödüllendirildi.KaraloğluVanKocaeli Büyükşehir BelediyesiKaraloğluVan Valiliği Kırgızistan Cumhuriyeti’nin köklü üniversitelerinden Mahmud Kaşgari Barskani Doğu Üniversitesi Senatosu tarafından “fahri doktora” ünvanı alan Karaloğlu, Kocaeli’nde görev yaptığı sürede birçok kez yılın bürokratı ödülü aldı. Evli ve 2 çocuk babası olan Karaloğlu, İngilizce bilmektedir. VanVan Valisi Münir Karaloğlu, 1964 yılında Rize-Çayeli'nde doğdu. Karaoğlu, Rize İmam Hatip Lisesi ardından 1985 yılında İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ne girdi yılında mezun olduktan sonra avukatlık stajını tamamladı ve 1990 yılında Kaymakam adayı olarak mesleğe başladı yılında Kırıkkale-Karakeçeli Kaymakamı olarak görev yaptıktan sonra sırasıyla Şanlıurfa-Harran, Yozgat- Çekerek, Tokat-Reşadiye, İçişleri Bakanlığı Hukuk Müşaviri (Başbakan Danışmanı) olarak görev yaptı. 5 yıldır Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri olarak görev yapan Karaloğlu, evli, 2 çocuk babası.”ValisiMünir Karaloğluİstanbul Üniversitesiİçişleri Bakanlığı Hukuk MüşaviriKocaeli Büyükşehir Belediyesi Genel SekreteriKaraloğlu (CİHAN)

5 1982 tarihli TC Anayasası’nda da “Sağlık hizmetleri ve çevrenin korunması” başlıklı “Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir…” şeklindeki m. 56 ve konut hakkını düzenleyen m. 57’deki düzenlemelere yer verilmiştir. Deprem, sel baskını gibi doğal afetlere "kader" ya da "mücbir sebep" diyerek bunu geçiştirmek ve sorumluluğu üzerinden atmak sosyal devlet ilkesi ile bağdaşmaz. Bir doğal afet önceden tahmin edilebiliyor mu? Ediliyorsa, önlemi alındığı takdirde aynı etkiyi gösterecek mi? Doğal afetin tespiti, tahmin edtilmesi ve beklentisinin anlaşılması ile doğal afetin meydana gelmesi arasında geçen zaman önlem almaya yetiyor mu? Devletin yaptığı ya da yapmadığı eylem ile meydana çıkan zarar arasında nedensellik bağı var mı? BU İFADELER DEVLETİN SORUMLULUĞUNUN HUKUKSAL AÇIDAN ALTINI ÇİZEN İFADELERDİR.

6 Sermaye iktidarı doğal afet sonrası ortaya çıkan zararları gidermek ve yeni felaketleri önlemek için ıslah planları yaptığını açıklar, ama bu açıklamalar işin doğrusu kaçak ve ruhsatsız yapılar için adeta af anlamına gelir. Hep doğal afet sonrasını düşünerek hareket edilir ve her doğal afetten sonra ortaya çıkan eksiklikler “tamamlanmak” istenir. Sağlıklı konut sağlama, devlet denetimi ve afet sonrası sorumluluklar bireyin kendisine ve özel şirketlere devredilir. Devlet aradan çekilir, ama baskısı mekanizmasını hissettirir. Asker, polis ve her türden güvenlik güçleri Van depremi sonrasında, ABD’da Katrina kasırgası sonrasında ve tüm benzer örneklerde özel mülkiyeti korumak ve olası başkaldırıları önlemek için DEVLET’İN gücünü gösterir. Devlet sosyal açıdan küçülmekteyken, baskı aygıtı olarak giderek büyümektedir.

7 Felaketler sonrasında arama kurtarma tamamen “sivil toplum örgütleri”ne, gönüllü kuruluşlara bırakılır. Enkaz kaldırma ve benzeri işler bir ticari faaliyete dönüşür. Zorunlu Deprem Sigortası ile doğal felaketin yaralarının sarılması bireyin kendi sorumluluğuna bırakılır, sigortacılık üzerinden yeni bir rant sahası yaratılır.

8 Örneğin 20 daireli, toplam kapalı alanı metrekare olan bir binanın kapsamlı bir inceleme maliyeti 10 ile 20 bin TL düzeyinde; daire başı maliyeti ise TL arasında...

9 TEST TÜRÜ BİNA KONTROL TESTLERİ 2011 Yılı Birim Fiyatı (TL) BİNA KONTROLÜ (DONATI TESPİTİ, KAROT ALIMI, KAROT YERİNİN DOLDURULMASI, BASINÇ DAYANIM TESTİ RAPOR YAZIMI 3 KOLON İÇİN 650 BİNA KONTROLÜ (DONATI TESPİTİ, KAROT ALIMI, KAROT YERİNİN DOLDURULMASI, BASINÇ DAYANIM TESTİ RAPOR YAZIMI 5 KOLON İÇİN 900 BİNA KONTROLÜ (DONATI TESPİTİ, KAROT ALIMI, KAROT YERİNİN DOLDURULMASI, BASINÇ DAYANIM TESTİ RAPOR YAZIMI 7 KOLON İÇİN 1100 BİNA KONTROLÜ (DONATI TESPİTİ, KAROT ALIMI, KAROT YERİNİN DOLDURULMASI, BASINÇ DAYANIM TESTİ RAPOR YAZIMI 10 KOLON İÇİN 1300 BİNA KONTROLÜ (DONATI TESPİTİ, KAROT ALIMI, KARAOT YERİNİN DOLDURULMASI, BASINÇ DAYANIM TESTİ RAPOR YAZIMI 15 KOLON İÇİN 1600 BİNA KONTROLÜ RAPOR YAZIMI YIĞMA BİNALAR İÇİN150 SCMİDHT ÇEKİCİ 10 OKUMA İÇİN25 BASIÇ DAYANIM TESTİ (KAROT KIRIMI)20 SİSMİK YÖNTEMLE YERİNDE ZEMİN EMNİYET GERİLMESİ TESPİTİ150 EPOKSİ16 DONATI TESPİTİ TEK BAŞINA İSTENDİĞİNDE FERROSCAN CİHAZİ İLE ÖLÇÜMÜ 3 ADETE KADAR TANESİ 60 DONATI TESPİTİ TEK BAŞINA İSTENDİĞİNDE FERROSCAN CİHAZİ İLE ÖLÇÜMÜ 5 ADETE KADAR TANESİ 50 DONATI TESPİTİ TEK BAŞINA İSTENDİĞİNDE FERROSCAN CİHAZİ İLE ÖLÇÜMÜ 7 ADETE KADAR TANESİ 45 DONATI TESPİTİ TEK BAŞINA İSTENDİĞİNDE FERROSCAN CİHAZİ İLE ÖLÇÜMÜ 10 ADETE KADAR TANESİ 40 YERİNDE BETON NUMUNE ALIMI TAZE BETON DENEYLERİ 2011 Yılı Birim Fiyatı (TL) 1-10 DÖKÜM ARASI 6 KÜP NUMUNE İÇİN DÖKÜM ARASI 6 KÜP NUMUNE İÇİN75 30 DÖKÜM ve ÜSTÜ 6 KÜP NUMUNE İÇİN DÖKÜM ARASI 3 KÜP NUMUNE İÇİN DÖKÜM ARASI 3 KÜP NUMUNE İÇİN40 30 DÖKÜM ve ÜSTÜ 3 KÜP NUMUNE İÇİN30 BASINÇ DAYANIM TESTİ (KÜP KIRIMI)15 YERİNDE BETON NUMUNE ALIMLARINDA TEKNİK ELEMAN ve ALETLERİN SEVKİYATI İŞ SAHİBİNE AİTTİR. LABORATUAR A AİT ARAÇ AVRUPA YAKASINDA GÖREVLENDİRİLECEK İSE KÖPRÜ ÜCRETİ DAHİL 50 ANADOLU YAKASINDA GÖREVLENDİRİLECEK OLURSA40 NOT: YUKARIDA BELİRTİLEN FİYATLAR RAPOR TESLİM FİYATLARIDIR.

10 Devletin sorumluluğunu azaltmak ve meydanı “gönüllü”lere bırakmanın yolu

11 Hane sayısı 100’den az olan yerlerde konutların 1/10’unun, nüfusu 50 binden az olan il ve ilçelerde en az 50 binanın, nüfusu 15 binden fazla olan il ve ilçelerin mahalle teşkil eden kesimlerinde en az 10 binanın yıkılması veya onarımı mümkün olmayacak derecede ağır hasar görmesi, Afet sebebiyle ölü veya ağır yaralıların bulunması, Tarım ürünlerinden en az 1/3’ünün zarar görmüş olması, Yol, su, elektrik, kanalizasyon gibi tesislerin kullanılmayacak veya çalışamayacak derecede hasar görmesi, Ulaşım imkânlarının çok sınırlı olması.

12 Mevzuata göre bir bölgenin afet bölgesi ilan edilmesi halinde tüm maddi kayıpları devlet karşılamak durumundadır. Sağlık gibi hizmetlerin ücretsiz olarak karşılanması, enkazın kaldırılması, kamu personeline yolluk, harcırah, avans ödemelerin yapılması gerekmektedir.

13 Bölgedeki ordu birlikleri, kendilerinden istenecek yardımları yapmakla zorunlu tutulacak. I Devlet hastaneleri ve askeri hastanelerde bulunanlara parasız bakılacak. Yapılardaki hasarı tespit etmek üzere ilgili bakanlık görevlendirilecek. Binaların yıktırılması ya da boşaltılması gereken hallerde bu durum mal sahibine bildirilecek. Mal sahibinin bu karara üç gün içinde itiraz etme hakkı bulunacak. Hazırlanan hasar tespit raporlarına 30 günlük itiraz hakkı bulunacak. Hasar görmüş binaların tamiri yapılıncaya kadar içine girilmesine izin verilmeyecek. 1 yıl içinde tamir ettirilmeyen binalar yıkılacak. Afet bölgelerinde fen kurullarınca tehlikeli görülen yerler yapı ve ikamet için yasaklanacak. İmar planının değiştirilmesi gereken yerlerde, planlar 5 ay içinde yaptırılacak. İzin verilen geçici baraka inşaatının 1 yıl içinde yıkılması zorunlu olacak. Afetzedelerin taşınmasını gerektirecek durumlarda giderler bakanlık tarafından karşılanacak.

14 1999 Gölcük-İzmite depreminde de Kocaeli Afet Bölgesi ilan edilmemişti. Neden olarak ise ölüm ve kayıpların bunun için yetersiz olduğu gösterilmişti. Afet bölgesi ilanı, doğrudan devletin tüm sosyal sorumluluklarını yerine getirmesi anlamına gelir, rantın önünü kısmen de olsa keser! Van tartışmaları sırasında Cihan Haber Ajansı yandaki haberi geçmişti…

15 5511 Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun Kanun Numarası : 7269 Kabul Tarihi : 15/5/1959 Yayımlandığı R. Gazete: Tarih: 25/5/1959 Sayı: Yayımlandığı Düstur : Tertip: 3 Cilt: 40 Sayfa: 1046

16 5511 Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun Kanun Numarası : 5511 Kanun Kabul Tarihi : 31/05/2006 Resmi Gazete Tarihi : 06/06/2006 Resmi Gazete Sayısı : 26190

17 5511 Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun Kanun Numarası : 7269 Kabul Tarihi : 15/5/1959 Yayımlandığı R. Gazete: Tarih: 25/5/1959 Sayı: Yayımlandığı Düstur : Tertip: 3 Cilt: 40 Sayfa: 1046

18 Vatandaşın refahı mı, sigortacılık sektörüne kaynak aktarımı mı?

19 tarih ve 4452 sayılı Doğal Afetlere Karşı Alınacak Önlemler ve Doğal Afetler Nedeniyle Doğan Zararların Giderilmesi İçin Yapılacak Düzenlemeler Hakkında Yetki Kanununun verdiği yetkiye dayanılarak hazırlanan 587 sayılı "Zorunlu Deprem Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararname" tarih ve (mükerrer) sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

20 Selamet YAZICI, Başkan Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü, Genel Müdür Yardımcısı H. Okan UTKUERİ, Üye Eureko Sigorta A.Ş. Genel Müdür Prof. Dr. Mustafa ERDİK, Üye Boğaziçi Üniversitesi, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Müdürü, Deprem Mühendisliği Anabilim Dalı Başkanı Mustafa ÇOLAK, Üye Başbakanlık Personel ve Prensipler Genel Müdürlüğü, Genel Müdür Yardımcısı Ercan TIRAŞ, Üye Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Müsteşarı Erhan TUNÇAY, Üye Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği, Genel Sekreter Bekir Sıtkı ŞAFAK, Üye Sermaye Piyasası Kurulu, Kurul Başkan Yardımcısı

21 Kapsamdaki bütün konutları prim karşılığında depreme karşı sigorta güvencesi altına almak, Yurtiçinde risk paylaşımını sağlamak, aynı zamanda deprem hasarlarının neden olacağı mali yükü sigorta yoluyla uluslararası reasürans ve sermaye piyasalarına dağıtmak, Devletin depremlerden (özellikle deprem sonrası afet konutları inşasından) kaynaklanan mali yükünü azaltmak, Sigorta sistemini sağlıklı yapı üretiminde bir araç olarak kullanmak, Deprem hasarlarının karşılanmasında uzun vadeli kaynak birikimini temin etmek, Toplumda sigorta bilincinin gelişmesine katkıda bulunmaktır.

22 Madde 11 - Devletin, 7269 sayılı Umumî Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanundan ve diğer kanunlardan doğan konut kredisi açma ve bina yaptırma yükümlülükleri, deprem nedeniyle sigorta kapsamındaki binalarda meydana gelen ziya ve hasarlar sonucu uğranılan maddi zararlar için Kurum tarafından tazminat ödenmesiyle birlikte ortadan kalkar.

23

24

25 Türkiye Geneli Yaşayan Poliçe: Toplam Konut: Sigortalılık Oranı: %28,08 istanbul Yaşayan Poliçe: Toplam Konut: Sigortalılık Oranı: %39,20 Sigortalılık oranı yüzde 9 olan Van’ın depremde ağır hasar gören ilçelerinden olan Erciş de, aynı orana sahip. Van, bu oranıyla Türkiye genelinde son sıralarda bulunuyor.

26 Enkaz kaldırma masrafları, Kar kaybı, İş durması, Kira mahrumiyeti, Alternatif ikametgah ve işyeri masrafları, Mali sorumluluklar ve benzeri başkaca ileri sürülebilecek diğer bütün dolaylı zararlar, Her türlü taşınır mal, eşya ve benzerleri, Ölüm dahil olmak üzere tüm bedeni zararlar, Manevi tazminat talepleri Deprem ve deprem sonucu oluşan yangın, infilak, tsunami veya yer kaymasının dışında kalan hasarlar, Belirli bir deprem hadisesine bağlı olmaksızın binanın kendi kusur ve özellikleri nedeniyle zamanla oluşan zararlar.

27 MADDE 3 (1) Sigorta bedelinin tespitinde, sigorta edilen meskenin yapı tarzı için aşağıda belirtilen metrekare bedeli ile aynı meskenin brüt yüzölçümünün (veya yaklaşık yüzölçümünün) çarpılması sonucu bulunan tutar esas alınır. Zorunlu Deprem Sigortası yapılan bir meskenin sigorta bedeli, her halde 2 nci maddede belirtilen azami teminat tutarından çok olamaz. Yapı Tarzı Sigorta Bedeli Hesabina Esas Metrekare Bedeli (TL) A-Çelik, betonarme, karkas yapılar 590 B-Yığma Kagir Yapılar 425 C-Diğer Yapılar 220

28 DASK primleri devletin koyduğu esaslara göre hesaplanır. Zorunlu deprem sigortası yaptıranlar için 3 önemli etken bulunmaktadır. Bunlarda en önemlisi deprem risk bölgesidir. Evinizin bulunduğu bölgeye göre deprem riski belirlenmiştir. Türkiye’nin deprem haritası çıkarılmış ve 5 ana deprem bölgesi belirlenmiştir. Evinizin bulunduğu yer yüksek riskli deprem bölgesinde ise zorunlu deprem sigortası primleriniz yüksek olacaktır. Deprem risk bölgeleri Şehircilik bakanlığı tarafından çıkarılan risk haritalarına göre yapılır. Sigorta primleri her yıl artan maliyetlere göre arttırılır. Zorunlu deprem sigortası primlerinin miktarını belirleyen bir diğer etken ise binanın yapısıdır. Binanız depreme dayanıklı ve prosedüre uygun yapılmışsa primleriniz düşük olacaktır. Ayrıca son olarak binanın yüz ölçümü ve kullanım alanına göre de zorunlu deprem sigortası primleriniz değişir. Büyük binaların zorunlu deprem sigortası primleri daha fazla olacaktır haliyle. Zorunlu deprem sigortası primleri yıllık ödenir. Primler nakit olarak tahsil edilir ve peşindir. Taksit yapılmaz.

29 AVCILAR: Sigorta Bedeli: ,00 TL Sigorta Primi: 144,80 TL BEŞİKTAŞ: · Sigorta Bedeli: ,00 TL · Sigorta Primi: 106,45 TL SARIYER: · Sigorta Bedeli: ,00 TL · Sigorta Primi: 63,97 TL KONYA MERKEZ · Sigorta Bedeli: ,00 TL · Sigorta Primi: 42,45 TL VAN-ERCİŞ · Sigorta Bedeli: ,00 TL · Sigorta Primi: 139,80 TL

30

31

32

33

34 Katrina’nın 160 mil/saat hızla esip gürleyeceğinden, bütün Meksika Körfezi ülkeleri gibi, Küba ve ABD de aynı anda haberdar olmuştu.

35 Katrina, kişinin yaşamını yitirmesine sebep olmuştur, 1928 Okeechobee Kasırgası'ndan beri en ölümcül ABD kasırgadır. Tahmini 81,2 milyar dolar zararla ABD tarihinin en yüksek maddi hasar getiren doğal felaketi olmuştur. Federal, resmi ve yerel makamlar kasırgaya yeterince müdahale edememekle eleştirilmiş, bu yüzden ABD kongresi tarafından ABD Federal Acil Durum İdaresi yöneticisi Michael D. Brown görevden alınmıştır. Kasırga, ABD Kara Kuvvetleri istihkâm birliklerinin set koruma sisteminin başarısızlığını ortaya çıkarmış, bu birlikler aleyhine dava açılmıştır.Okeechobee KasırgasıABDABD Federal Acil Durum İdaresiMichael D. Brown ABD Kara Kuvvetleriistihkâm New Orleans'ta ki acil durum idare memurları kasırganın doğru-ön çeyrek dairesi ile fırtına dalgasının 8.5 m olduğu tahmin etmişlerdir, ve bu durumu endişeyle takip etmişlerdir çünkü dalgaların şehri koruyan setleri geçmesinden korkmuşlardır. Afetin bu riski iyi anlaşılmıştır, öncesinde FEMA (Fedaral Afet Koordinasyon Merkezi) çalışmış ve ordu bölümü mühendisleri New Orleans'ın direkt üzerine bir kasırganın vuracağını ve binlerce kişinin yaşamını yitireceği büyük sel baskını olacağını uyarmıştır.Fedaral Afet Koordinasyon Merkezi

36 Dünyanın en güçlü, en süper ülkesinin başındaki Bush rejimi, Katrina kasırgasına ilişkin yeterince bilgiye, önlem alabilecek olanak ve zamana sahipti; ama ne yazık ki, bir hazırlık yapmadı. Kaybolan yaşamların gerçek sayısı, yanı sıra da, uğranılan maddi kayıpların gerçek değeri belki aylar, belki de yıllar boyunca bilinemeyecek. Duyumlara göre, yüzbinlerce insan evsiz kalırken, onbinlercesi de öldü. Bu durum, ırkçı Bush rejiminin, “imparatorluğun” görece daha fakir bir yaşam sürmekteki bu “Afrika- Amerikalı” vatandaşlarına, yeterince önem vermediğinin adeta göstergesi oldu. Dünyanın en zengin federal hükümeti, ancak, binlerce kişi öldükten sonra, bu bölgelere yiyecek, su, giyecek, barınma ve sağlık hizmeti götürebildi. Küba, kendi topraklarında, fırtınadan etkilenecek bölgede yaşayan yaklaşık 1,5 milyon kişinin bölgeden uzaklaştırılmasını, hızla gerçekleştirdi. ABD’yle karşılaştırılamayacak denli kıt kaynaklara sahip bu küçük ada ülkesinde, bölgenin boşaltılması, Devrim Koruma Komitelerinin örgütlü çalışmaları sayesinde, hiç yağma olayı yaşanmadan, hatta, nakil sırasında belli miktarda özel eşyaların da taşınmasına olanak verilecek biçimde tamamlandı. Doktorlar, acil durumlara karşı ekipmanlı ve hazırlıklıydı; bütün ülkeye yayılan bir seferberlikle, 1,5 milyon kişiye yeterli olacak yiyecek, su, tıbbi yardım ve barınma gibi olanakların tümü, hızla sağlandı.

37 KATRINA’NIN GETİRDİĞİ TRAVMA. Amerika Birleşik Devletleri'nin Meksika Körfezi kıyılarını vuran Katrina kasırgasından sonra tahliye işlemleri büyük oranda tatamlanı rken bölgede afetin bilançosu daha da belirginleşiyor. Yetkililere göre binlerce kişinin öldüğü kası rgada özellikle New Orleans'ta kargaşanın devam ettiği ve silahlı gruplarla polisler arasında çatışmalar yaşandığını bildiriyor. Kriz bölgesinde evsiz kalan onbinlerce kişinin de geçici konutlara yerleştirildiğ i bildirilirken toplam maddi zararın 100 milyar dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Bölgede 35 bin Ulusal Muhafız Gücü ile 15 bin aktif asker görev yapıyor. Kısa süre içinde Ulusal Muhafız Gücü'nün sayısı bölgede 41 bine yükseltilecek. Görgü Tanıkları: “Dört çocuğumuz var. Bize kasırgadan önce şehri terk etmemiz söylendiğinde yapamadık. Arabamız ve paramız yoktu....Bölgede çok sayıda polis ve asker var fakat bunların hiçbirisi halka hiçbir hizmet sağlamıyor. Hepsi, özel binaların ve terk edilmiş dükkanların önlerinde bekleyerek özel mülkiyeti koruyorlar." POLİSLER İNTİHAR ETTİ Büyük bir kısmı sular altında kalan New Orleans'ta kasırganın arkasından gelen selle birlikte ortaya çıkan kargaşada güvenliği sağlamaya çalışan polis güçlerinin bir kısmı ruhsal bunalıma girerek görevi bırakırken, şu ana kadar 2 polis memuru da intihar etti. Polis Şefi Yardımcısı W. J. Riley, ''seçkin memurlar'' olarak tanımladığı iki polis memurunun intihar ettiğini açıkladı. Her iki polisin de kendi silahlarını kullanarak intihar ettikleri belirtildi. New Orleans kentinde görev yapan 1600 polis memurundan 200 kadarının da, silahlı çatışmalar ve yağmanın ortaya çıktığı kargaşada görevi bıraktığı, birçoğunun neden göstermeden görevine gelmediği kaydediliyor. Ancak bu polis memurlarının da, sel nedeniyle bir köşede sıkışıp kalmış olabileceği ihtimal dahilinde görülüyor.

38 Not: ABD Hükümeti 1100 doktor yardımı talebini reddetmiştir. Binlerce ABD vatandaşı acil sağlık hizmetlerinin ulaşmaması sonucu yaşamını yitirmiştir.

39 Karayip boyunca arkasında büyük bir yıkım bırakarak ilerleyen Gustav kasırgası, Küba'nın batı kısmında etkili olmaya başladı. Kübalılar hazırlıklı olsa da, tedirgin. Gustav kasırgası, Küba'nın Gençlik Adası'ndan geçtikten sonra Pinar del Rio ili üzerinden ana adaya vardı. Hızı saatte 240 km'yi bulabilen kasırganın, şu haliyle 2005'te ABD'nin New Orleans eyaletini vuran ve 1800 civarında insanın ölmesine yol açan Katrina'dan daha güçlü olduğu belirtiliyor. Gustav, Küba'ya gelmeden önce Haiti, Dominik Cumhuriyeti ve Jamaika'da etkili olmuş, 80 kişinin ölmesine yol açmıştı. Ölümlerin 66'sı, Latin Amerika'nın en yoksul ülkesi olan Haiti'de gerçekleşmişti. Küba'da yaklaşık 250 bin kişi tahliye edildi. Gustav, bu sene Küba'da etkili olan sekizinci kasırga. Latin Amerika'da kasırgalara karşı en iyi örgütlenmiş ülke konumundaki Küba'da, tahliye işlemleri sırasında insanlar, değerli eşyalarını genellikle evlerinde bırakıyorlar. BBC'nin haberine göre, bir Kübalı kadın, evden ayrılmaktan korkmadığını, çünkü "polis ve otoritelerin her şeye göz kulak olduklarını" söyledi. ABD'de yerel hükümet, sahil şeridine yakın oturanların bölgeyi terk etmelerini istedi. New Orleans Valisi, şehrin boşaltılması talimatı verdi. Yaklaşık bir milyon ABD'linin bölgeden kaçmak üzere yollara düştüğü kaydedildi. Gustav'ın Meksika Körfezi'ni geçip ABD'ye varana kadar 5. dereceye ulaşabileceği söyleniyor. Küba televizyonuna konuşan Raul Castro, gerekli tüm önlemlerin alındığını söyledi, kasırgalara karşı halkın eğitilmesinin önemine dikkat çekti.

40

41 New Mexico Üniversitesinde sosyoloji profesörü, aynı zamanda Latin Amerika uzmanı Dr. Nelson Valdes'e göre Küba'da sivil savunma daha en baştan toplumla iç içe geçmiş bir kavramdır, insanlar felaket olmadan önce nereye gideceklerini bilirler. Valdes, Kübalı liderler televizyona çıkıp sorumluluk üstleniyorlar, diyor. Bunu George W. Bush'un Katrina kasırgasına verdiği tepkiyle karşılaştırın. Katrina'nın Körfez kıyısını vurduğunun ertesi günü, Bush golf oynuyordu. Medya aracılığıyla tepkisini bildirmek için 3 gün bekledi, afet bölgesini ziyaret etmek için ise 5 gün. New York Times'ın Perşembe günkü başmakalesi bu konuyu şöyle ele almıştı: Bush'un aldırmazlık kertesindeki sıradan tutumu, bu krizin ciddiyetine ilişkin algısını yeterince ortaya belli ediyordu. Gene Valdes'in dediğine göre: Küba'da insanları bir stadyuma tıkmak gibi bir seçenek düşünülemez bile. Sığınaklarda o mahalleden sağlık personeli bulunur. Ayrıca Küba'daki aile doktorları, tahliye işlemine o mahalledeki komşularıyla birlikte katılır ve böylece kimin örneğin insülin'e ihtiyacı olduğunu daha en baştan bilirler. Küba'da tahliye işlemleri sırasında, insanlar eşyalarım ne olacak korkusuyla yaşamamaları için hayvanlarını ve veterinerlerini, buzdolaplarını ve televizyon setlerini de beraberlerinde götürebilirler.

42 - Her türlü kâr, rant ve vurgun duygusundan uzak ve insani bir toplum olursak, - Farklı deprem kuşaklarında bulunan birçok köy, belde hatta ilçe ve belki de il, yerleşim yeri olmazsa ve yeni nüfuslar planlı kentlerde fiziksel alt yapısı, sosyal, ekonomik ve kültürel özellikleriyle yaşarsa, - Bilimsel araştırmalar, örgütlü bir toplumun doğal afetlere karşı olabilecek en üst düzeyde savunmasına rehberlik ederse, doğal afetler, ilahi ikaz, kader ve alınyazısı olmaktan çıkar; insan–doğa ilişkisini doğa ile uyumlu bir mantığa oturtulursa, - Deprem kuşağındaki yerleşim yerlerinde, depreme karşı hazırlıkların tüm alt yapısı planlanmış olur; toplumsal ihtiyaçlar, dönemsel tatbikatlar ve bilimsel yeniliklerle bu koordinasyon her zaman güncellenir ve toplumla paylaşılırsa, -. Deprem kuşağındaki illerin, buna göre yerleşim planları yapılır ve acil durum müdahale programları olursa, insanlar bu plana göre yaşam alışkanlıkları edinirse, - Türkiye’deki gibi, kentler ortalama 30 yılda bir, yeniden yıkılıp yapılmazsa, fay hattının üzerine, dere kenarına 15 katlı binalara ruhsat verilmezse, yıkıldığında da suçlu ve vicdansız müteaahhit aranmazsa, - Afetler tıpkı kapitalizmdeki gibi, düzen tarafından yeni bir rant, fırsat ve talan olarak görülemezse, -Afetten (fırsattan) istifade, TOKİ benzeri kurumlarla yeni bir “vurgun” ve “birikim”in altyapısı oluşturulmazsa, - Kimse “zamanında ben de çalmıştım” derecesinde pişkinlikle ortaya çıkıp, “yıkmalıyız” diyebilecek bir yüzsüzlükle karşımıza çıkmazsa


"Van Depreminin Gösterdikleri…. OTELLERİ TEMİNAT GÖSTERDİ Vali Münir Karaloğlu, 26 Ekim’de GökmenKaradağ’ın sunduğu Haberaktif’te, vatandaşların normal." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları