Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sanatçı Bakış Açısıyla Çocuk Edebiyatı Öğr.Gör. Necmettin Koç.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Sanatçı Bakış Açısıyla Çocuk Edebiyatı Öğr.Gör. Necmettin Koç."— Sunum transkripti:

1 Sanatçı Bakış Açısıyla Çocuk Edebiyatı Öğr.Gör. Necmettin Koç

2 Düşünceleri alınan sanatçılar; Ayla Çınaroğlu (+çizer) Fatih Erdoğan Aytül AkalErol Büyükmeriç Aysel Gürmen Mehmet GülerMavisel Yener Gülten Dayıoğlu

3 Muzaffer İzgü Nur İçözüNezihe Meriç Seza Kutlar AksoySevim Ak Zehra İprişoğluYalvaç Ural (+çizer) Mine Soysal Düşünceleri alınan sanatçılar;

4 Görüşleri alınan çizerler; Mustafa Delioğlu Ferit Avcı Ümit Öğmel Nazan Erkmen

5 Sanatçılara Yöneltilen Sorular 1) Çocuklar için yazmak, öncelikle hangi duyarlıkların yaşama geçirilmesini gerektiriyor? 2) Türk çocuk edebiyatının bugün geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz? Sizce günümüz Türk çocuk edebiyatının en büyük sorunları nelerdir? Sorunların çözümü için önerilerinizi sıralayınız.

6 Sanatçılara Yöneltilen Sorular Yalnızca çizerlerin (ek olarak )yanıtlaması için; 3) Sizce bir çocuk edebiyatı yapıtını görsel uyaranlarla (resimlerle) destekleyebilmek, görsel bir metin oluşturabilmek için hangi duyarlıkların yaşama geçirilmesi gerekir ?

7 Sanatçılardan Alınan Yanıtlar Ayla Çınaroğlu

8 1) Özdeşim duyarlığı Fiziksel duyarlık Dil duyarlığı Çocukluk duyarlığı

9 “Süregelen eğitim programlarında, sonra da doğallıkla toplumda, sanata –sanatın tüm dallarına- ‘olmasa da olur’ gözüyle bakılmasıdır. “

10 “Bir sanat dalında ürün veren sanatçının, diğer sanat dallarına duyarsız kalması onun sanatını güdükleştirir kanısındayım.”

11 Aysel Gürmen

12 “ Çocuk edebiyatı yazarı çocuğa ve dünyasına karşı çok duyarlı olmalı. Çünkü çocuğa aktarım yapabilmesi için onun dünyasına rahatlıkla girmeyi başarabilmelidir. Çocuğun dünyasının topraklarını karış karış gezmeli, denizlerinin ne zaman dalgalı ne zaman dingin olduğunu bilmeli,yalçın kayalıkların nerede olduğunu, ırmakların nereden nereye aktığını bütün benliğiyle duyumsamalıdır.”

13 Aytül Akal

14 “Konu çocuk olunca duyarlılıkla birlikte sorumluluk duygusu da gelip oturur yazarın karşısına. Çocuklarda bir iz, bir ışık bırakmanın sorumluluğu… Öyle bir ışık ki çocukları iç dünyalarında gizlenen hazineleri erken yaşlarda keşfetmelerini sağlayacak iç yolculuklara çıkaracak.”

15 Erol Büyükmeriç

16 “ Çok özel varlığa, çocuğa,ürün verirken yazar çocuğun kendisiyle ve çevresiyle barışık olmasında ve kişiliğini çağcıl insansal değerlerle oluşturabilmesinde amaçlanabilecek, tüm duyarlıkları kapsamasından dolayı öncelikle onun ‘sanat duyarlığı’ ile ‘ana dil duyarlığı’ nı geliştiren ve ‘çocuk gerçekliği’ ni de gözeten bir yaklaşımda olmalıdır.”

17 Fatih Erdoğan

18 “Çocuklara yazan bir yazarın da pekala okuru seçme hakkı ve şansı vardır. Okuru çocuktur. Üstelik kısa zaman aralıklarıyla (yaş grupları) algılama kapasitesi değişik bir okurdur.”

19 “Üniversiteler çocuk edebiyatı konusuna her zamankinden daha çok ilgi gösteriyor. Daha çok yazarımız var ve bu yazarlar üretken birliktelikler oluşturuyor.”

20 Gülten Dayıoğlu

21 “ Çocuklar için yazarken, her şeyden önce onlara insan olma, yurttaş olma, evrensel ve özgür birey olma bilinci verme duyarlığını göstermek gerek.”

22 “Eğitimsiz öğretim, yarım insan yetiştirmeye yöneliktir.”

23 “ Çocuk edebiyatının demir leblebi olduğunun bilincine varamayanlar, bu dalda kolay kalem oynatılır sanısına kapılarak, çalakalem kitap yazmaya kalkışmaktadırlar.”

24 “ Bence en önemli sorun bizim, çocuk edebiyatı konusunda evrensel tabanlı, ulusal içerikli bir yayın politikamızın olmamasıdır.”

25 Mavisel Yener

26 “Çocuklar için yazarken akıl, emek, dil ve incelikli yürekle aydınlıklar serpen bir sanat dalında çalıştığımı bilirim. Küçük yaşlarda sanatla yoğrulmuş birey; kulağı duyarlı, dili duyarlı, eli duyarlı, bakışı duyarlı, sezgileri kuvvetli bir kişi olacaktır. Öyleyse farkındalığımı arttırmak, bilgi, dil, özgürlük ve devinim duyarlıklarımı yaşama ve yazdıklarıma aktarabilmek çocuk okuruma karşı yazar sorumluluğumdur.”

27 Mehmet Güler

28 “Tamam şunu da göz ardı etmeyelim: Çocuklar için yazarken içimizde hiç büyümeyen çocukla buluşmazsak, dilimizi, imgelerimizi çocuğa görelikten uzak tutarsak, psikolojik ve pedagojik değerleri dikkate almazsak, kısacası ‘süt dişleriyle’ yazmazsak bizi çocuklar değil farklı gruptaki insanlar okuyabilir. ‘hedef kitlemiz’ şaşabilir.Eğer kötü yazmışsak karaladıklarımız dönüp bumerang gibi bizi vurabilir de.”

29 “Çocuk edebiyatımızın sorunları nelerdir dediğinizde ‘bir dokun bin ah işit kaseyi fağfurdan’ hesabı akla neler gelmez ki?”

30 Mine Soysal

31 “Çocuğun basit olanı anlayacağı önyargısı ne yazık ki, hala tarihin karanlık raflarına kalkmadı.”

32 “Sorunların giderilebilmesi için tek çare, anadilimizde yazan edebiyat ustalarımızın kitaplarını okumak, okumak, okumaktır.”

33 “Edebiyatın yüzmeyi dilediğimiz engin sularında kulaç atmayı bize ancak ustalarımızın kaleminden dökülen binlerce öykü, şiir, roman, anı, yaşantı, oyun ve deneme öğretebilir.”

34 Muzaffer İzgü

35 “Şöyle düşünüyorum da yıllar önce çocuklara yazarken üniversitelerde, eğitim fakültelerinde ‘çocuk edebiyatı’ derslerinin olacağını düşleyemezdim. Çocuk yazarlarının üniversitelerde bilimsel olarak üç günlük sempozyumlarla masaya yatırılıp ayrı ayrı salonlarda bildirilerle irdeleneceğini, kitapçılarda çocuk kitapları bölümü olacağını düşünemezdim. Ülkem için bunlar çok iyi gelişmeler.”

36 Nezihe Meriç

37 “Çocuklar için yazan yazarın, çocukları çok sevmesi, çocuk ruhlu olması, çocuğu çok iyi gözlemlemesi, tanıması gerekir.”

38 “ Açık konuşmak gerekirse, çocuk edebiyatı bir ticaret malzemesi gibi kullanılıyor. Pek çok kişi bir şeyler uydurup, rastgele sıradan bir şeyler yazıp dağıtım işini de bir biçimde halledip okullara dağıtıyor.”

39 “Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu konuda çok duyarlı, çok etkili olması, işe el koyması daha ne kadar beklenecek?”

40 Nur İçözü

41 “Yalnızca Anadolu’nun en uç noktalarındaki değil, büyük kentlerimizde yaşayan düşük gelir grubuna ait çocuklar bile kitap alma sorunu yaşarken onları kitapsız mı bırakacağız? Yoksa onları bavul ticareti yaparmış gibi kamyonetlere doldurup kapı kapı, kent kent satılan ucuz ama baskı kalitesi düşük, Türkçe e içerik sorunlarıyla dolu, hatta tehlikeli mesajlar ileten kitaplara mahkum mu bırakacağız?”

42 Sevim Ak

43 “Günümüzde çocuk steril bir ortamda değil, yaşamın tam göbeğinde durmaktadır. Çocukları savaş alanlarında, çalışma yaşamının içinde, parçalanmış ailelerin yarattığı sorunlar zinciri içinde görüyoruz. Popüler kültürün sunduğu çocuk ürünleri olay örgüleri, mantık zinciriyle çocukların gerçek hikayelerini anlatmakta yetersiz kalıyor.”

44 Seza Kutlar Aksoy

45 Ders vermek, eğitmek Yanlış bilgi Yazarlık Anlatı dili Geniş anlamlar, yalınlık Mizah, düş gücü, düşünme Karakter ve çocuk bakış açısı

46 “İyi ve güzel örneklerle karşılaşmayan çocuk neden kitap okusun ki…”

47 “Avrupa’daki çocuk yazınının geçirdiği aşamalar bize iyi örnek olabilir.Kalıcı ve nitelikli bir yapıta zaman karar verir. Kitaplar yabancı dillere çevrilse, tüm çocuklara ulaşsa ve üstünden yıllar geçse… Kim bilir kaçı dayanır zaman denen o muhteşem süzgece.”

48 Yalvaç Ural

49 “Batıda bu işi bilerek yapan yayıncı artık yaptığı şeyin o kadar bilincinde ki pek çok kitabın üzerinde ressamın adı yazılır.” (3.soru için)

50 Zehra İprişoğlu

51 Yetişkin bireyin çocuğu anlama çalışmasında; 1) Çocukla empati yoluyla hem düşünsel düzeyde yoğun bir iletişim kurma 2)Kendi içimizdeki çocuğa kulak verme

52 Ferit Avcı

53 “Kitap küçük bir tekneyle okyanusa açılmaya benzer. Okyanusta ne ile karşılaşacağı belli değildir. Her an bir sürpriz olabilir. Dünyaya ve çevresine bakışı, yaşamı değişir. Mücadele duygusu, kendine güveni sorunları çözme yetisi artar. Bütün bunları akıl vererek değil, okuru o küçük tekneye bindirerek, okyanusa salmak yeterlidir.”

54 Mustafa Delioğlu

55 “Çocuğun hayalinde canlandıracağı düş gücü zenginliğinin önünü de kesmemiş olmak adına metnin içine fazlaca girmek yerine yazınsal tadını bozmamak için bir deniz mi var metinde denizi hissettirmek yeterli olacaktır. Doğal olarak çizerin ve yazarın ortak denizi olacaktır bu.”

56 Nazan Erkmen

57 “Çocuğun çok eğlenebileceği ve eğlenirken de hiç farkında olmadan sonsuz bir evreni kucaklayabilmesini sağlayacak eserler arıyorum çocuk yazınında.”

58 Ümit Öğmel

59 “Yazar toplumbilimsel bilgileri, kendine özgü ve sanatsal bir yapıya dönüştürür. Bunu yaparken de özenli, yalın, anlaşılır, bir dil kullanması da gözetilmesi gereken en önemli unsurların başında gelir. Bu duyarlığa ve donanıma, birikime sahip olmayan, bu sorumluluğu duymayan bir yazar ancak yazıyor gibi yapacaktır.”

60 Sonuç olarak sanatçılarımızın Türk Çocuk Edebiyatı’nın sorunlarına ilişkin görüşleri şöyle özetlenebilir:

61 BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ.


"Sanatçı Bakış Açısıyla Çocuk Edebiyatı Öğr.Gör. Necmettin Koç." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları