Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İNTERNET VE BİLGİSAYAR OYUNLARI BAĞIMLILIĞI. Kabul etmem uzun zaman alsa da ben bir bağımlıyım. Hayatımda onun kadar hiçbir şeyi önemsemiyorum. Ailem,

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İNTERNET VE BİLGİSAYAR OYUNLARI BAĞIMLILIĞI. Kabul etmem uzun zaman alsa da ben bir bağımlıyım. Hayatımda onun kadar hiçbir şeyi önemsemiyorum. Ailem,"— Sunum transkripti:

1 İNTERNET VE BİLGİSAYAR OYUNLARI BAĞIMLILIĞI

2 Kabul etmem uzun zaman alsa da ben bir bağımlıyım. Hayatımda onun kadar hiçbir şeyi önemsemiyorum. Ailem, arkadaşlarım, dostlarım bile çoğu zaman anlamsız geliyor. Kendimi tek mutlu hissettiğim ortam orası.” “Çocuğum alkol ya da uyuşturucuya alışmış kadar üzgünüm. Bir yıldır oğlum bu illetten kurtulmaya çalışıyor. Bizim de çok hatalarımız olmuş. Bu süreç bize çok şey öğretti.” “Okulda, dershanede, hatta uyurken bile aklımdaki tek şey oyun. Sabah gözlerimi açar açmaz gece kim, ne yapmış bakıyorum. Bazı günler arkadaşlarımın isteğini kıramıyor, sabaha kadar bilgisayar başından kalkamıyorum.”

3 Bu cümleler internet bağımlılığıyla başı belada olanlar ile ailelerine ait. İnternet bağımlıları ne uyuşturucu ne de alkol alıyor ama en az bunlar kadar hayatlarına zarar veren sanal âlemden vazgeçemiyorlar. Hepsi “birkaç saatten bir şey olmaz” diyerek başlamışlar önce. Sonra devamı gelmiş. Kimse de “Sen ne yapıyorsun?” dememiş. Ebeveynler çocuklarının ders çalıştığına, önemli araştırmalar yaptığına inanmış hep. Ta ki yavruları, arkadaşlarıyla, hatta aileleriyle tüm iletişimini koparıp yeme-içme ihtiyacını bile bilgisayar başında karşılayana dek…

4 Her gün 25 milyondan fazla çocuk ve genç saatlerce sörf yapıyor. Kâh ödev yapma, kâh sınıf arkadaşlarıyla sohbet etme bahanesiyle. Aileler, sanal dünyanın çocuklarına vereceği zararları bilmediği için ortalarda uzun süre gözükmeyen yavrularının durumundan rahatsızlık duymuyor, onları merak etmiyor. Herhangi bir haberde sanal ortam yüzünden başına kötü şeyler gelenlerin hikâyelerini dinlediklerinde de “Bizim çocuk yapmaz!” deyip sorumluluğu üzerlerinden atıyorlar.

5

6 ÇOCUKLAR İNTERNETTE NE ARIYOR? Türkiye’deki ailelerin yüzde 27’sinin evinde internet var. Üstelik sessizce odasına çekilmiş çocuğunuzun orada ne yaptığını bilmiyorsunuz. Evladınızın giderek insanlıktan çıkmasını istemiyorsanız sanal âlemin onun hayatında nelere mal olabileceğini bilmenizde fayda var. Zihninizi açacak sorular ise aslında basit: Son zamanlarda oğlunuzda/kızınızda ne gibi davranış değişiklikleri gözlemlediniz? Sanal dünyaya tamamen bağlanmış birinin özellikleri nedir? Bu psikolojik rahatsızlıktan kurtulmak mümkün müdür? Bir çocuk/genç, neden sahte bir dünyayı gerçeğine tercih eder?

7 International Crime Analysis Association (ICAA), çocukların internette dolaşırken karşılaştıkları riskler ile verdikleri tepkileri araştırmış. Çalışma kapsamındaki çocuklar, seks ile ilgili konulara hayli ilgi duyuyor. Ebeveynlerin yüzde 47’si çocuklarının internette ziyaret ettiği siteleri nadiren denetliyor. Yüzde 27’lik kesim de tamamen denetimsiz bilgisayarlar kullanıyor. Yüzde 34’ü ise internet kullanım prensipleri konusunda büyüklerinden hiçbir bilgi, öneri almamış. İnternet güvenlik firması Symantec tarafından Şubat 2008-Temmuz 2009 tarihleri arasında yaptırılan başka bir çalışmada da 7-14 yaş arasındaki internet kullanıcılarının sanal dünyada aradığı anahtar sözcükler masaya yatırılmış. İlk üç sıraya YouTube, Google ve Facebook girerken; ardından “sex” ve “porno” kelimeleri geliyor.

8 Anne-babaların ‘Ama bizim çocuk böyle değil ki!’ deyip içini rahatlatmamasında fayda var. Çocuğunuz ağır bağımlı olmasa da bu yolda hızla ilerliyor olabilir. Henüz önemli sorunlar yaşamadığınız için de kafanız rahattır. Fatih Üniversitesi öğretim görevlisi Adem Güneş, bağımlılık tanımını şöyle yapıyor: “Çocuk ve gençler günde en az dört saatini internette geçiriyor ya da sosyal çevre içinde (kendi akraba ve arkadaşlarının yanında) 4 saat iletişimsiz kalabiliyorsa bu kişilere bağımlı diyebiliriz.”

9 İNTERNETİN FAYDALARI Çocuklar interneti kullanarak harika araştırmacılar olabilirler ve düşünme becerilerini geliştirebilirler. Çocukla nasıl bağımsız olunacağını ve evden uzaklaşmadan yardım bulacaklarını öğrenebilirler. Bir yetişkinle kütüphaneye gitmelerine gerek kalmadan ders çalışmaları ve ev ödevleri için bir çok kaynak internette mevcuttur. Çocuklar aynı zamanda para harcamadan kaynaklara erişebilmeyi öğrenebilirler. Bilgisayar, programları ile birlikte saatlerce bedava eğlence ve gitar için şarkılar ve gitar için şarkılar ve dahası gibi sayısız kaynak sağlar.

10

11 Çocuk ve gençlerin bu kadar internetle haşir neşir olmasının evveliyatı aslında çok değil. Okul ödevlerinin sanal âlemden araştırılarak yapılması tüm bu olumsuzlukların belki de çıkış noktası. Çünkü birçok aile kötü ortamlardan çocuklarını korumak için evine internet aldı. Oğlu-kızı kafeye gittiğinde camda, kapıda bekleyen ebeveynler, internet eve girince “Evladımız nasıl olsa yanımızda” diyerek tüm denetim ve hassasiyetlerini kaybetti. Hâl böyle olunca da sanal dünyanın çekiciliği çocuklarımızı içine alıp bilinmeyen bir yere sürüklemeye başladı…

12 Birçok ebeveyn fark edemese de aslında çocuklar anne-babasının bir yansıması. Bu bazen birebir, bazen de farklılaşarak mümkün. Dolayısıyla yaşadığı dünyayı bir kenara itip sanal dünyaya meyleden çocukların bu saplantısında anne-babasının rolü nedir? Çocuk ve ergen psikoloğu Belkıs Ertürk’e göre aileler, geçim ya da çatışmalar sebebiyle çocuklarını internete itiyor: “Anneler artık televizyon başında. Baba ile çocuklar da sanal dünyada. Evdeki iletişimin aslında ne kadar koptuğunu gösteriyor bu tablo bize.”

13 ÖRNEK OLAY Pelin, yaklaşık bir yıldır psikolog ve psikiyatr yardımıyla bağımlılık tedavisi görüyor. Yavaş yavaş bu kötü alışkanlığından kurtulduğunu söylüyor. Sanal dünya ile birlikte hayatının nasıl değiştiğini ise anlamamak mümkün değil: “İçi boşalmış, duygu dünyası altüst biriydim. Yeme-içme ihtiyaçlarımı bile karşılamıyordum doğru düzgün. Dış dünyadan korkuyor, birilerinin bana zarar vereceğini düşünüyordum. Yaşadığım ortamdan koptukça internet cazibesini artırıyor, hayatımdaki yerini kuvvetlendiriyordu. Yaşadıklarımın farkında bile değildi ailem. Annemle babam kendi kurdukları, içinde bulunmadığım bir hayatta yaşıyordu. Ben de kendi dünyamı sanal ortamda kurmak istedim. Okul birinciliğine oynarken ne zaman ki sınıfta kalacak düzeye geldim, o zaman bir şeylerin yolunda gitmediğini anladılar.”

14 Bilgisayar bağımlısı mı?  Modemi kapattığında yüzü buruk bir ifade alıyor ve canı sıkılıyorsa  Defterindeki bütün  İnternet erişimi olmadığı için arkadaşıyla haberleşemiyorsa  Kelime işlemciyle bir şeyler yazarken her noktadan sonra "com" yazıyorsa  A BC D diye sayıyorsa  Rüyaları 256 renk ise l Uyumaya çalışırken "sleep" diye düşünüyorsa  Yalnızca birkaç dakika harcamaya niyetli olduğu halde bilgi aramak için saatler harcadığını fark ediyorsanız  Sürekli olarak bir sonraki internet oturumunu iple çekiyorsa  İnternette konuşmayı yüz yüze konuşmaktan daha kolay buluyorsa  Bilgisayardan uzak kaldığında canı bilgisayar çekiyor ve yoksunluk septomları duyuyorsa  Asansöre bindiğinde gitmek istediği kata ait düğmeyi çift tıklıyorsa.  Bu internet işini FAZLA ABARTMIŞ demektir!!

15 Pedagog Adem Güneş de ailelerin internet ve televizyonu çocuklarından kurtulmak için kullandığını belirtiyor. Adem Bey, internet bağımlısı danışanlarından yola çıkarak bir ‘ana problem’ bir de ‘yansıyan problem’ bulunduğunu anlatıyor. Buna göre, internet bağımlılığı, yansıyan problem kategorisinde değerlendiriliyor. Yani, çocukları sanal âlemin kucağına iten, görünen ya da görünmeyen sebepler bulunuyor. Hiçbir çocuk durup dururken mutluluğu sahte bir dünyada arama çabası içine girmiyor. Ana problemlerin başında ise ebeveynlerden birinin ya da ikisinin kaybedilmesi, aile içi iletişimsizlik, sevgisizlik, ilgisizlik, yalnızlık, ergenlik sorunları, okul ya da sosyal hayatta yaşanan sıkıntılar gösteriliyor. Anne-babalar ‘acaba evladımın içinde neyi kaybettim ki o boşluğu internetle dolduruyor’ diye kendine sorması, buna kafa yorması gerekiyor.

16 İNTERNET BAĞIMLILIĞININ BELİRTİLERİ Yalnızca bir kaç dakika harcamaya niyetli olunmasına rağmen saatler harcama; Arkadaşlarına yalan söyleme; Ekranın başında her oturuşta saatlerce kaldığı için fiziksel sorunlara maruz kalma; Sürekli olarak bir sonraki bağlanma zamanını bekleme; Aradığı bilgiyi bulmada hep bir adımcık kaldığını düşünme; İnsanlar ile internet üzerinden konuşmayı, insanlarla yüz yüze konuşmaktan daha rahat bulma;

17 E-postada yeni bir şeyler var mı diye bakmak için sürekli istek duyma; İnternete girmek ya da internette kalmak için yemek öğünlerini, derslerini veya randevularını görmezden gelme; İnternetin başında bu kadar fazla zaman geçirdiği için suçluluk duyma ve hoşlanma arasında gidip gelme; Herkese mail adresi, sohbet odası adları ve ICQ numarası verme veya dağıtmaya çalışma; İnternet dışı uğraşlara ilginin kaybolması ve iş verimliliğinin düşmesi; İnternette çok geç saatlere bağlı kalmak yüzünden sürekli uykusuz kalma ve yorgunluk; Bilgisayar kullanımı nedeniyle eşler arasında anlaşmazlık ve sorun çıkması olarak ifade edilmiştir

18 İnternet bağımlısı çocuk ve gençlerde gözlenebilir değişiklikler Uzun süre oyun ya da sohbet sitelerinde vakit geçirenler, normal hayatında kendini ifade etmekte zorlanıyor ya da yakın ilişki kurmakta güçlük çekiyor. Hatta evlerine gelen misafirlere ‘hoş geldiniz, nasılsınız’ dahi diyemiyor, onlardan köşe bucak saklanıyor. Yaşanan bu tip sıkıntılar sanal dünyaya daha çok bağlanmasını da tetikliyor. Sırlarını aile fertlerine, okul arkadaşlarına anlatmak yerine ‘sanal arkadaş’larıyla paylaşıyor. Gözler bozuluyor, kamburluk başlıyor, dikkat dağınıklığı baş gösteriyor. Sürekli internette gezinmekten arkadaşlarıyla ne konuşacağını, kendini nasıl ifade edeceğini bilemiyor.

19 Ayrıca bağımlıların bakışları, konuşma şekli, vücut dili değişiyor. Çünkü makineyle iletişime geçiyor sürekli. Bilgisayarın duygu dünyası olmadığı için de aralarındaki iletişim alışkanlık yapıyor, bu ruh hâli yavaş yavaş gerçek hayata aktarılıyor. Bağımlılar, internetten uzak kaldığı sürede tırnak yeme, elbise düğmeleriyle oynama, parmaklarını kıvırma-bükme, sürekli yerinde duramama, bir içeri bir dışarı çıkma gibi sıkıntılı bir ruh hâli sergiliyor. Ya agresif ya da depresifleşiyorlar. Basitçe çözümlenebilecek bir sorun karşısında duvarları yumrukluyor, etrafındakilere bağırıp anne babasına karşı gelebiliyor.

20 Risk grubu Ergenler interneti çok sık kullanmaları nedeniyle ve henüz psikolojik olgunluğa erişmedikleri için, internet bağımlılığı geliştirme açısından potansiyel bir gruptur. En temel gelişimsel ihtiyacının ise bir kimlik kazanmak olması, Ergenlerin yenilik ve heyecan arama özelliğine sahip olmaları; Akran etkisinin yoğun olması gibi ergenlere özgü olan özellikler onları internet bağımlısı olmalarında daha incinebilir hale getirebilmektedir.

21 Ergenlerin interneti kullanım davranış örüntülerinin, kişilik özelliklerinin ve psikolojik bozuklukların internet bağımlılığının gelişmesinde risk etmenleri olabileceğini göstermektedir. İnternet bağımlılığının oluşmasında; yetersiz kontrol mekanizması, internete erişim kolaylığı, ucuz erişim, internetin yüksek hızı gibi etkenler internet bağımlılığını tetikleyen ve bağımlılığa yakalanma riskini artıran dolaylı nedenler arasında sayılabilmektedir.

22 Çocukların sanal oyunları çekici bulma nedenleri Sosyal ortam sunması İletişim kurmada kolaylık sağlaması Gerçeklerden kolay saklanması Ucuz uzun süre ve bir tek kişi ile aynı anda iletişim olanağı sunması Sonuçta, çocukların internet’e yönelmelerinin tek nedeni internet oyunları değildir. Eğitim sisteminin ağırlaşması, sokak oyunlarının azalması, oyun alanlarının yok edilmesi, oyun zamanlarının alınmaya başlanması, çocukların eve kapanarak oyun arkadaşı bulamaması gibi nedenler göz ardı edilmemelidir.

23 Olumsuz yönleri Oyunların biyolojik ve psikolojik yönden olumsuz etkileri bulunmaktadır Biyolojik yönden: hiperaktivite, erken olgunlaşma, hareket ve etkinlik eksikliğinden kaynaklanan el, omuz, omurga görünümü ve psikomotor beceri bozuklukları, kilo ve görme kaybı, baş ağrısı, göz kuruluğu, sürekli yorgun ve uykulu olma, kişisel hijyene dikkat etmeme gibi sorunlar vs Psikolojik yönden: obsesif ve agresif davranışlar gösterme, şiddet eğilimi, kişilik değişimi, duygu ve hislerin azalması, antisosyal davranışlar geliştirme, oyuncularda makineleşme, özgür düşünce ve istek kaybı, artan kaygı düzeyi, gerçeklerden ve hayattan kaçınma ve sıkılma, hayal ve gerçek arasında karmaşa yaşama vs

24

25 ONLİNE OYUNLARIN ZARARINI AİLELER BİLMİYOR !!!! Kız ve erkek çocuklar, internet vasıtasıyla kendi yaşından büyüklerle tanışıyor. Özellikle gününün büyük bir çoğunluğunu internet kafede geçiren işsiz bir kesim gerçek hayatta yapamayacağı aşırılıkları bu çocuklara sanal yolla da olsa yapıyor. Belkıs Ertürk, karşılaştığı vakalardan da yola çıkarak her çocuğun cinsel istismar karşısında farklı tepki verdiğini söylüyor: “Çocuklar henüz hazır değilken sanal âlemde cinsellikle tanışıyor. Gördükleri karşısında korkup içine kapananlar da var, merak edip müptela olanlar da. Bu çocuklarda uyarı sistemi devreye giriyor. ‘Erken ergenlik’ başlıyor. İnternet ortamında taciz yaşıyorsa kendisi de başkalarına zarar veriyor, öğrendiklerini arkadaşlarına anlatıyor, onlara dokunmak istiyor. Cinselliği zamansız ve yanlış şekilde öğrenen çocuklar eğer kontrol edilmezlerse ileriki yıllarda daha farklı toplumsal sorunlara vesile oluyor.”

26 Çevrim içi oyunların hepsinin formatı birbirinin benzeri. Futbol, savaş ve şiddet, en çok kullanılan konular. Sabahtan akşama kadar tek gündemi oyun olanların bu ortamdan etkilenmemesi mümkün değil. Online oyunların vahametine Pedagog Adem Güneş dikkat çekiyor: “Bilgisayar önceden sadece bir makineydi. Ama oyunlar sayesinde artık yarı canlı biri. Bu da işin tehlike arz eden kısmı. Online oyunlar dendiğinde anne- babaların çok tedirgin olması lazım. Çocuğum hangi oyunu oynuyor, kimlerle konuşuyor diye araştırmalılar. Canlı bir dünya var. Böylesi bir ortamdan çocuğu koparabilmek çok zor. Oyundaki savaşta herkes bir sorumluluk paylaşıyor, bunu hayatının her alanında hissediyor kişi. Çocukların bedeni buradayken ruhu hep orada kalıyor. Oyundaki üyelerden biri uyuşturucu satanlarla irtibatlıysa çocuğunuz onunla arkadaşlık kuruyor, dışarıda buluşuyor.”

27 ‘Bugünün internet bağımlısı çocuklar ileride nasıl yetişkinler olur? Bu bireylerin iletişim kabiliyeti gelişmez, duygu dünyasında otistiktirler. Yani ağlayamaz, gülemez, üzüntüsünü paylaşamaz, gerçek öfkeyi tadamaz, empati yeteneğini kaybederler. Mesela böyle bir eş ne anlama gelir? Tabii ki mutsuz bir aile ortamı. Onlar iyi anne-baba da olamaz. Bu kabiliyetler çocukluk yıllarında adım adım inşa edilir. Bir insanı insan olarak bırakırsanız o zaten melekelerini geliştirecektir. İnsan, yaşama sanatını birbirinden öğrenir. Ama insanı makineyle baş başa bırakırsanız mumyalaşır.”

28

29 ANNE BABALARA ÖNERİLER

30 Evinize bilgisayar almaktan korkmayın. Teknoloji çok hızlı değişse bile, bugün alacağınız makine ve yazılım, sizin ve ailenizin teknolojik ilerlemenin bir parçası olmanıza yardım edecektir. Neyin uygun ve ne kadar tuttuğunu öğrenirken, bilgisayar satın almayı bir aile olayı haline getirin. Tam olarak ihtiyacınız olan şeyi almanıza çocuklarınız yardım edebilir. Nasıl kullanılacağına bakarak, kullanılmış bilgisayar almaktan korkmayın. Bağlantı servisi, bilgisayar programları ve diğer bilgisayar ürünlerini ödemek için, para kazanmaya yardımcı olacak bir aile projeniz olsun. Elektronik oyun ve aksesuarları ödemek için, çocuklarınızdan harçlıklarının bir kısmını biriktirmelerini söyleyin.

31 Aile toplantısını program yapmak ve elektronik aletleri paylaşmayla ilgili diğer sorunları gidermek için kullanın. Eğer çocuklarınız bu araçlar için kavga ediyorlarsa, sorunu halledin veya çocuklar tekrar bu araçları kavga etmek değil de alınma amacı doğrultusunda kullanmaya hazır olana kadar kullanmalarını yasaklayın. Çocuklar tekrar denemeye karar verdiklerinde, size bildireceklerdir, ya da sorunu çözmek üzere aile toplantısına getirebilirler. Çocuklarınıza, saklamak, basmak ve temiz olması açısından ödevlerini bilgisayarda yapmalarının önemini görmelerinde yardımcı olun. Çocuklarınızın kendi başlarına yazmayı öğrenebilmeleri için pahalı olmayan bir kursa yatırım yapabilirsiniz. Çocuklarınızın sekteri olmak zorunda değilsiniz.

32 Çocuklarınız, yaşlarına ya da değerlerinize uygun bulmadığınız oyunlar oynamak veya bazı web sitelerini ziyaret etmek istiyorlarsa, onlara değerlerinizi desteklemedikleri ve bu oyunları evinizde istemediğiniz için bunları onaylayamadığınızı bildirin. Düşünce ve duygularınızı onlarla paylaşmak ve onlarınkileri dinlemek için çocuklarınızla bir diyalog kurun. internetten yaşlarına uygun materyal ve oyun yüklemelerine yardımcı olarak, çocuklarınızla vakit geçirin. Aile yeni bir oyun elde ettiğinde, birbirinizin oynamayı öğrenmesine yardım için hep beraber bilgisayarın başına oturun. Çocuklarınızın bilgisayarı ve yazılımı birbirlerinin öğrenmesine yardımcı olmalarına teşvik edin. Ne kadar çocuklarınızla bilgisayar başında vakit geçirirseniz, bilgisayarı, çocuklarınızın siz içinde olmadan yaşadıkları ayrı bir dünya olarak o kadar az görürsünüz

33 Gelecekte Ortaya Çıkabilecek Problemleri Önlemek İçin Plan Yapın Size hangi bilgisayarların işe yarayacağını göstermeleri ve yaşa uygun yazılımlarla ilgili tavsiye vermeleri için çocuklarınıza, arkadaşlarınıza ve akrabalarınıza danışın. Teknolojiyi kendinize yabancı kılmamak için bilgisayar kursuna gidin ya da bilgisayar bilgileri okuyun. Eğer mümkünse, online etkinliği için ekstradan bir telefon bağlantısı kurun. Bu olmazsa, telefonun ne kadar meşgul edildiğine şaşırabilirsiniz. Eğer birisi modemde çalışıyor ve öbürü telefon ahizesini kaldırıyorsa, bu yüzden eğer ektra bir telefon bir bağlantınız olmazsa, birbirinizin işi kesmeyeceğiniz bir sistem kurun. Çocukları bilgisayarı kullanmak için bir program yapmaya dahil edin ve buna bağlı kalmalarını sağlayın. Bilgisayarı kullanma zamanlarını ve süresini çocuklarınızın da önerileri ile belirleyin.

34 Bilgisayarın kötüye kullanıldığını düşünüyorsanız, fişini çekin ya da sadece sizin girebileceğiniz bir şifre koyun. Ailenin bir hafta boyunca deneyebileceği yeni bir plan bulana kadar makineyi işlevsiz hale getirin. Magellan, Net Nanny, CYPERPARROL, CYBER-sister ve SurfWatch gibi çocuklarınızı uygunsuz materyalden veya herhangi bir bağlantının tehtit edici niteliğinden koruyacak sınırlayıcı ve süzücü servisler kullanın. Çocukların belli sitelere girmesini önleyen uygun programlarda var. Bilgisayarın bulunduğu ve herkesin girebileceği bir yer yaratın.

35

36 Sağlıklı ebeveyn-çocuk ilişkisinin temelleri bu aktivitelerle atılabilir. Aile içi iletişim çocukları sanal dünyanın zararlarından korumak için çok önemli. Temelleri ise şüphesiz küçük yaşlarda atılıyor. Fakat günümüz aileleri bu konuda her geçen gün kan kaybediyor. Ya ebeveynler çok yoğun bir çalışma hayatının içinde yer alıyor ya da ev hanımları günlük işler, misafirler derken çocuklarıyla hakkıyla ilgilenemiyor. Evde bir vesileyle yalnız kalan çocuk vaktini geçirmek, enerjisini atmak istiyor. İmdadına ise şüphesiz ya televizyon ya da internet yetişiyor. İki eğlence aracı da fazla kullanıldığında onlara zarar veriyor.

37 YARARLANILABİLECEK KİTAPLAR Timaş Yayınları’ndan çıkan yeni aktivite kitapları çocuk ve ebeveynlerin hayatında yeni bir başlangıca vesile olabilecek nitelikte. ‘365 Cıvıl Cıvıl Etkinlik’, ‘Kırt Kırt Kâğıt’, ‘Bugün Ne Yapayım?’, ‘Hızlı Taraftara Futbol’ ve ‘Benim Tatlı Tariflerim’ bu kategoride değerlendirilebilecek kitaplar. Kitapların her birinin içinde onlarca etkinlik var. Bunlar çocukların zekâ, öz güven ve el becerisini artırırken bir yandan da çocuk-anne-baba arasındaki bağları güçlendiriyor. ‘Çocuğuma özel vakit ayırmak istiyorum ama birlikte ne yapacağımızı bilmiyorum’ diyenlerin sıkıntısına da çare buluyor. Aktiviteler öyle saatlerce sürmüyor. Her gün çocuğunuza özel yarım saat ayırmanız yeterli. Hatta çocuğunuzun ruh hâlini, gün içinde yaşadıklarını, zevklerini, sevdiği arkadaşlarını, el becerisini ve hayal gücünü bu vesileyle öğrenebilirsiniz.

38 Hızlı Taraftara Futbol, daha çok erkeklere hitap ediyor. Futbolla alakalı birçok oyunun yapımı ayrıntısıyla anlatılıyor. Aktivitelerde çizimler, renkli boyalar sıklıkla kullanılıyor. Yakın zamanda piyasaya çıkacak ‘Becerikli Ellerim’ de kız çocuklarına yönelik. Kitabın başında gerekli malzemeler sayılıyor. Örgü örülüyor, kasnaklardan şekiller çıkarılıyor, bez bebekler dikiliyor, renkli keçelerden aksesuarlar tasarlanıyor, çantalar yapılıyor. Örgü esnasında ise şiş kullanılmıyor. Aktivitelerin bazısı birkaç gün sürüyor. Böylece çocuk başladığı bir işi bitirebilme becerisini de kazanıyor. Rengârenk kitaplarda etkinliklerin yapılışı ayrıntısıyla, fotoğraflarla, çizimlerle anlatılıyor. 5 yaşından ilköğretimin sonuna kadar kullanılabilir.

39 365 Cıvıl Cıvıl Etkinlik’te parmak boyalarıyla yapılan şekiller, resimler var. Çocuk parmağıyla güzel bir şeyler yapabileceğini böylece keşfediyor. Evdeki atık maddelerin hemen hepsini bu aktiviteler vesilesiyle değerlendirmek mümkün. Kırt Kırt Kâğıt’taki etkinlikler daha kolay gözüküyor. Onda çocuklar bol bol kâğıt kesiyor, rengarenk oyuncaklar hazırlıyor. Benim Tatlı Tariflerim’de çocuklar anne-babalarına, sevdiklerine renkli, tatlı kurabiyeler yapmayı öğreniyor. Genelde tariflerin yapımı yarım saat kadar sürüyor. Bu esnada anneyle çocuk hem özel bir vakit geçiriyor hem de el becerisi kazanıyor minikler.

40 Saliha Turan "İnternet Ağında Çocuğum" isimli kitabında bilgisayar bağımlığından kurtulmanın yollarını sıralıyor..


"İNTERNET VE BİLGİSAYAR OYUNLARI BAĞIMLILIĞI. Kabul etmem uzun zaman alsa da ben bir bağımlıyım. Hayatımda onun kadar hiçbir şeyi önemsemiyorum. Ailem," indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları