Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞ GÖRÜŞME TEKNİKLERİ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞ GÖRÜŞME TEKNİKLERİ."— Sunum transkripti:

1 İŞ GÖRÜŞME TEKNİKLERİ

2 İÇİNDEKİLER Mülakat Nedir – Çeşitleri Nelerdir?
İşveren Açısından Mülakat Aday Açısından Mülakat Adayı Değerlendirme Kriteri Hazırlıklar İş Takibi & Teşekkür

3 MÜLAKAT NEDİR? Mülakat, işveren ile işe başvuran adayın dakika süren bir oturumda birbirlerini tanımak için bir araya gelmesidir.

4 İŞ GÖRÜŞMESİ (Mülakat)
Mülakat, aynı zamanda başvuran adayın bilgilenmesini sağlar. Şirketin çalışma anlayışı İş tanımındaki öncelikleri Yönetim politikası ve yöntemleri

5 İŞ GÖRÜŞMESİ (Mülakat)-1
Mülakat (iş görüşmesi) iki yönlü bir süreçtir: Başvuran adayların işe ve işletmeye uygunluğunu belirlemek ve iş için gerekli yeterliliklere sahip olup olmadıklarını belirlemek 2.Adayın, işin ve örgütün kendisi için uygunluğunu değerlendirmesi

6 İçeriğini Belirleyen Konular:
Adayın geçmişi Kişiliği Bilgi birikimi Becerileri Akademik başarıları ve kariyer hedefleri

7 MÜLAKAT ÇEŞİTLERİ YAPILANDIRILMIŞ MÜLAKATLAR
YAPILANDIRILMAMIŞ MÜLAKATLAR PANEL TİPİ MÜLAKATLARI GRUP TİPİ MÜLAKATLAR BASKILI (STRES) GÖRÜŞME TEKNİĞİ TELEFON İLE GÖRÜŞME TEKNİĞİ

8 İŞVEREN AÇISINDAN MÜLAKAT
Bireysel ve Kurumsal Beklentiler İşveren, adayın gerekli özelliklere sahip olup olmadığını belirlemek ve detaylı yanıtlar alabilmek için, iyi niyetliyse, dolaysız ve net sorular hazırlar.

9

10 ADAYI DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
ADAYDA ARANAN ÖZELLİKLER Adaptasyon Konuşma ve Yazıda Detaylara Dikkat Etme Kararlılık Girişimcilik Becerileri Donanım Kullanımı Bağımsız Çalışabilme Becerileri Profesyonel olmaya yatkınlık

11 Adayda Aranan Özellikler-1
Yenilikçilik Dürüstlük Liderlik Yönetme Katılımcılık Dinleme -Sunum -Uzlaşma Becerileri Samimiyet

12

13 Adayda Aranan Özellikler-2
Risk Alma Güvenlik Bilinci Satış / İkna Edebilme Yetisi Takım Dayanışması Azimlilik İş Ahlakı Problem çözme yeteneği

14

15 İşverenin Değerlendirme Sistemi
PUAN DEĞERLENDİRME 5 BEKLENEN STANDARTIN ÇOK ÜSTÜNDE 4 BEKLENEN STANDARTIN ÜSTÜNDE 3 BEKLENTİYE UYGUN OLABİLİR/ DÜŞÜNÜLEBİLİR 2 BEKLENEN STANDARTIN ALTINDA 1 BAŞARILI BİR PERFORMANS İÇİN ÇOK YETERSİZ

16 İŞ TAKİBİ Mülakat sonucunun size iletilmesini bekleyin. Bu konuda aceleci davranmak uygun bir davranış değildir. İşyerini sık sık aramak yerine, size belirli bir tarih verilmemişse, en az, üç gün süre tanıyın ve sorun. Mülakatı yapan kişi/ kişilere mutlaka teşekkür mesajı yollayın.

17 ÇAĞDAŞ GÖRÜŞME TEKNİKLERİ
Yapılandırılmış Görüşme Tekniği Yapılandırılmamış Görüşme Tekniği Panel Tipi Gorüşme Tekniği Grup Tipi Görüşme Tekniği Baskılı (Stres) Görüşme Tekniği Karma Görüşme Tekniği Telefon İle Görüşme Tekniği

18 Yapılandırılmış Görüşme Tekniği
Bu görüşme, daha çok, önceden yapılan ve ne tür soruların ne şekilde sorulup, hangi verilerin toplanacağını en ayrıntılı biçimde saptayan, görüşme planının aynen uygulandığı bir görüşmedir.

19 Yapılandırılmamış Görüşme Tekniği
Yapılandırılmamış görüşme, görüşmeciye büyük hareket ve yargı serbestîsi veren, esnek, kişisel görüş ve yargıların kökenlerine inmeyi sağlayan bir görüşme tekniğidir.

20 Panel tipi görüşme tekniği

21 Devamı.. Panel görüşmede iki ya da daha fazla görüşmeci sırayla sorular sorar. Amaç sizin peş peşe gelen soruları yanıtlarken strese nasıl katlandığınızı görmektir. Bu tür görüşmeye de bire bir görüşmeye gider gibi hazırlanmalısınız.

22 Grup Tipi Görüşme Tekniği

23 Devamı… Bu tür görüşmelerde genelde şirket tanıtımıyla beraber, tartışmalar ve soru-cevap oturumları yer alır. Ayrıca şirket böylece adayların davranışlarını gözlemleme şansı elde eder. Görüşmeciler aynı zamanda kılık kıyafet, tavır, davranış, beden dili, iletişim yetenekleri, grup içinde etkileşim ve katılım alanlarında da değerlendirme yapabilirler.

24 Baskılı (Stres) Görüşme Tekniği
Baskılı görüşmelerde amaç, adayın dengesini nasıl koruduğunu, uyum yeteneğini ve beklenmeyen olaylar karşısında kendisini ne kadar çabuk toparladığını görmektir. Baskılı görüşmelerde adaya dostça davranıştan düşmanca tutuma kadar çeşitli davranış biçimleri gösterilerek, adayın tepkisi ve savunma biçimleri gözlenir.

25 Karma Görüşme Tekniği Birden fazla görüşme tekniğinin uygulandığı bir görüşme türüdür. Görüşme teknikleri arasında geçişler içerdiği için profesyonel görüşmeciler tarafından uygulanabilir.

26 Telefon İle Görüşme Tekniği
İnsan kaynakları bölümleri, genelde maliyetleri düşürmek ve zaman kazanmak ve söz konusu pozisyon için daha çok sayıda adayla birebir bağlantı kurup değerlendirme yapabilmek açısından telefonla görüşme veya ön görüşme yapma yoluna başvurabilirler.

27 ARADIĞINIZ ELEMAN BENİM
NE SOYLEYİM SENCE ? Telefonda yapılan iş görüşmelerinde, tabii kıyafetine özen gösterme zorunluluğu olmadan, istediğiniz kadar kopya çekme şansınız vardır.

28 MÜLAKAT STRESİ

29 STRES NEDİR? Organizmanın bedensel ve ruhsal sınırlarının tehdit edilmesi ve zorlanması ile ortaya çıkan bir durumdur.

30 STRESE KARŞI OLUŞAN BEDENSEL TEPKİLER
Kan akımı beyine ve kaslara yönlenir, düşünce ve hafıza keskinleşir. Tükürük artar. Ter bezi faaliyetleri artar. Solunum sayısı artar. Kalp vurum sayısı artar ve kan basıncı yükselir.

31 STRESE KARŞI OLUŞAN BEDENSEL TEPKİLER..
Kas gerimi artar. Sindirim yavaşlar veya durur. Depolanmış yağ ve şeker kana karışır. Kan pıhtılaşma mekanizması harekete geçer. Gözbebekleri büyür. Bütün duyumlar artar.

32 DUYGUSAL TEPKİLER Huzursuzluk, sıkıntı, gerginlik Kaygılı olmak
Neşesizleşme, durgunlaşma, çökkünlük hali Sinirlilik, saldırganlık veya kayıtsızlık Duygusal olmak

33 ZİHİNSEL BELİRTİLER Unutkanlık Konsantrasyonda azalma Kararsızlık
Organize olamamak Zihin karışıklığı İlgi azalması Matematik hataların artması Zihinsel durgunluk

34 STRES ALTINDA İNSANLARIN YAPTIĞI EN SIK YANLIŞLAR
Daha önceden kolaylıkla verilebilen kararları vermekte güçlük Alışılmış davranış biçimlerinde önemli değişiklik En iyi olanı değil, garanti olanı seçmek

35 Konuşma ve yazıda belirsizlik ve kopukluk Uyku bozukluğu
STRES ALTINDA İNSANLARIN YAPTIĞI EN SIK YANLIŞLAR.. Uygun olmayan durumlarda ortaya çıkan öfke, düşmanlık ve kızgınlık dalgaları Konuşma ve yazıda belirsizlik ve kopukluk Uyku bozukluğu

36 STRESLE BAŞ ETME YÖNTEMLERİ
Hazırlıklı olun, zayıf yönlerinizi belirleyin ve karşı tarafa belli etmemek için elinizden geleni yapın. Başvurduğunuz iş yeri ile ilgili mümkün olduğunca çok bilgi edinmeye çalışın. Savunma pozisyonuna geçmekten her zaman kaçının.

37 Sorulara kontrollü ve anlaşılır bir şekilde yanıt verin
Sorulara kontrollü ve anlaşılır bir şekilde yanıt verin. Hızlı konuşmaktan kesinlikle kaçının. Sorulan soruya vereceğiniz yanıt konusunda şüpheniz varsa, karşı tarafın hissedemeyeceği şekilde derin bir nefes alın ve mümkün olduğunca kendinizden emin olarak yanıt verin.

38

39 Görüşme randevunuzdan önce orada olmaya özen gösterin.
Görüşme öncesinde, hayal gücünüzü kullanarak sakin ve olumlu bir mülakatta olduğunuzu düşünün. Gözünüzde görüşmeyi canlandırmak çok faydalı bir rahatlama tekniğidir.

40 Rahatlayın! Rahat adaylar kendilerine daha fazla güvenli görünürler. “Ya bu işi almalıyım, ya da umutsuz bir işsiz olarak kalacağım” düşüncesinden kesinlikle sıyrılın. İş görüşmesi öncesinde bu pozisyon için yeterliliklerinizin az olduğunu düşünüyorsanız, öncelikle kendinizi ikna edin.

41 Çekingen olmayın. Eğer kendinizi daha iyi hissettirecekse, mülakatın başında mülakatı yapan kişiye biraz gergin olduğunuzu söyleyebilirsiniz.

42

43 Başarıya Odaklanın. Mülakatın olumlu geçeceğine kendinizi inandırın.

44 İŞ GÖRÜŞMESİNDE BEDEN DİLİNİN ÖNEMİ

45 BEDEN DİLİ NEDİR?

46 Beden dili, jest ve mimiklerin iletişimdeki ağırlığıdır.

47 GÖZ TEMASI Yetkilinin odasına girildiğinde kesinlikle yapmanız gereken yetkili ile göz teması kurmak olmalıdır. Bu sizin kendinize olan güveninizi ortaya koyacaktır.

48 TOKALAŞMA Varlığı karşıdakine hissettirmek
TOKALAŞMA Varlığı karşıdakine hissettirmek. Tokalaşırken iki eli ile diğerinin elini tutan kişi vermeyi düşündüğünden daha fazlasını almaya çalışıyordur. 3 saniyeden fazla tokalaşmak rahatsız edicidir ve çok uzun gelir. Eller nemli kaygan ise iç gerginliğin fazla olduğunu gösterir.

49 Eller, düşüncelerin ifadesinde en güçlü olan destekleyicilerdir.
Ellerin yüze teması iç dünya ile ilgilidir (hoşlanma, şaşırma....). Stres altındaysak ellerimizle piramit yapıp yüzümüzü piramidin arkasına saklarız. El yüze sık sık gitmeye başladıysa sıkılmaya başlanmıştır.

50 En önemli nokta; el sıkışmasının dengeli ve güvenli olmasıdır
En önemli nokta; el sıkışmasının dengeli ve güvenli olmasıdır. Ellerin dik ve avuçların bütünüyle kavraması gerekmektedir. Sıktığınız bilekleri kırmak istemezsiniz fakat sıkı bir tokalaşma her zaman esnek bir tokalaşmaya göre daha pozitif bir etki bırakır.

51 DURUŞ Görüşme sırasında, dik oturmaya çalışmanız çok normal
DURUŞ Görüşme sırasında, dik oturmaya çalışmanız çok normal. Fakat bunu yaparken karşınızdakine rahatsız olduğunuz ve kendinizi kastığınız izlenimini vermeyin. Görüşmeyi yapan kişiyle aranızda geçen konuşmaya karşı ilginizi ortaya koyun.

52 Bilerek yapmıyor olsanız bile, görüşme sırasında parmaklarınızı masaya vurarak ses çıkarmanız, görüşmeyi yapan kişinin sizin tedirgin olduğunuzu düşünmesine yol açabilir.

53 Elleriniz sürekli masanın altında veya sürekli masanın üzerinde sabit kalmamalıdır. El ve kol hareketlerinde karşımızdakine avuç içi göstermek samimiyet ve güven duygusu besler

54 SES Bir şeyleri söyleyiş tarzınız (konuşma dışı iletişim olarak da bilinir) görüşmeyi yapan kişiye sizin hakkınızda birçok şey anlatabilir.

55 Örneğin; sesinizin tonu ve yüksekliği çok düz ise karşınızdaki kişi, neler söylediğinize bakmadan, işe karşı çok istekli olmadığınızı düşünebilir.

56 OTURMA ŞEKLİ Yan yana oturma destek ve yardım amaçlıdır
OTURMA ŞEKLİ Yan yana oturma destek ve yardım amaçlıdır. Karşı karşıya oturmak yakınlar arasında değilse rekabet gösterir. Kapıyı karşısına alan her zaman patrondur. Sağındaki sağ koludur.

57 Oturma pozisyonunuz herzaman karşı karşıya olmayabilir
Oturma pozisyonunuz herzaman karşı karşıya olmayabilir. Eğer masanın yan tarafına oturmuşsanız bedeninizi karşınızdakine çevirin. Dizlerinizi kırıp ayaklarınızı sandalyenin altına doğru çekmeniz heran kalkabilecekmişsiniz gibi bir mesaj verir. Bu durum rahatsız edicidir. İletişimi engeller.

58

59 Bu yüzden ayaklar hafif öne doğru (abartmadan) iletişim kurulan kişiyi işaret etmelidir. Sürekli hareket eden bacaklar stres yaratır ve tedirginliği işaret eder. Bu yüzden bacaklarınızın ne yaptığından haberdar olun.

60 Görüşme sizin için olumlu ya da olumsuz geçmiş olabilir
Görüşme sizin için olumlu ya da olumsuz geçmiş olabilir. O an düşünceniz sadece tahmindir. Görüşme bitiminde aynı nezaket ve kibarlıkla karşı tarafın elini sıkmayı, tebessüm etmeyi ve göz teması kurmayı unutmayın.

61 Salondan çıkarken diğer çalışanları, 15 dk beklerken tanıştığınız sekreter/danışmanı selamlamayı da unutmayın.

62 İş Görüşmelerinde Sıklıkla Yapılan Ve Olumsuz Sonuca Yol Açan Yanlışlar

63 Sizinle görüşme yapan yetkili ile kendinizden emin bir ifadeyle el sıkışın ve hafifçe gülümseyin.İlk intibaanın ve pozitif duruşun önemini asla unutmayın.  

64  Size oturacağınız yerin gösterilmesini bekleyin.
Sorulara cevap verirken göz teması kurmaya özen gösterin.

65 Dürüst olun ve sorulan sorunun cevabını bilmiyorsanız "bilmiyorum" demekten çekinmeyin.

66 İkram edilse bile asla sigara içmeyin.

67 Kariyeriniz ile ilgili bilgi saklamayın ve yanıltıcı bilgi vermekten kaçının.
Ücret, izin süreleri, sosyal haklar hakkında size iş teklifi yapılmadıkça soru sormayın. Mülakat sırasında saate bakmamaya özen gösterin

68 Cep Telefonunu Açık Bırakmak: 

69 Telefon kapıdan girmeden önce neden kapatılmıyor düşüncesi
Hazırlıksız olunduğu ya da yeterince düşünceli davranılmadığı hissi

70 Sürekli Kendinden Bahsetmek:
Görüşme esnasında ‘ben’ kelimesini çok kullanırsanız bu fazla ben merkezci olduğunuz hissini doğuruyor.

71 Çaresiz Olmak Ve Bunu Saklayamamak:
‘tabii ki yaparım’ ‘hiç problem değil’ gibi basit ve çok yorumlanmadan verilen cevapların çaresizliği gösterdiğini ifade ediliyor.

72 Donanımlarınızla İlgili Basit Sorulara Yanıt Verememek:
 Neleri yapabildiğiniz ve neleri yapamadığınız işverenin en ilgilendiği konudur. Bu yüzden hemen her görüşmede güçlü ve zayıf yönleriniz sorulur.

73 Görüşmeye Geç Kaldınız:
Trafik vardı, Adresi bulamadım, Binada kayboldum. Her zaman en az yarım saat öncesinden görüşme adresinde bulunacak gibi hazırlığınızı yapın

74 Şirket Kültürü Hakkında Hiç Ya Da Çok Az Bilgiye Sahip Olmak:
Çalışmayı istediğiniz şirketi tanımıyor olmak görüşme sırasında hanenize büyük bir eksi olarak yazılır.

75 Bir Önceki İşverenle İlgili Negatif Konuşmalar:
Bir önceki işinizden neden ayrıldığınız sorulduğunda işten ayrılma sebebiniz her ne olursa olsun negatif, kötüleyici, şikayet eder cevaplar vermeyin, her zaman diplomatik cevaplar vermeye gayret edin.  

76 Pozitif bir yaklaşım sizin genel tavrınıza pozitif bir bakışı ve pozitif amaçları olan birisi olduğunuz hissini verecek şekilde yansır.

77 Duygusal zeka mülakat seyrini değiştirebilir

78 SÜREKLİ GÜLÜMSEMEKTEN KAÇININ
İş görüşmesi sırasında gereğinden fazla gülümsemeniz sizi gergin ve özgüvensiz gösterir. Cana yakın ve samimi olmaktansa, sürekli gülümsemek yapmacık görünmenize sebep olur. Nasıl davranmanız gerektiğine dair ayna karşısında veya arkadaşlarınızla pratik yapın.

79 YERİNDE KONUŞUN Saçma sapan, gereksiz ve sadece sizi ilgilendiren bilgileriniz işi almanızı sağlamaz. Görüşmeyi doldurmak amacıyla gereksiz konuşmalar yapmak zorunda değilsiniz. Firmayla ve yaptıkları işle ilgili konuşmanın yollarını bulmalı ve bu konularda bilgi sahibi olduğunuzu kanıtlamalısınız.

80 TERLİ OLMAYIN Terlemek zayıf ve gergin bir
karakterin işareti olabilir. Firmanın karşısında rahatsız edici olmak istemezsiniz.

81 ATAK OLUN Firmalar projelere katılmak ve çalışmak için hevesli adayları tercih ederler. Tereddüt etmek ve mantıklı konuşamamak çok olumsuz bir imaj çizer. Sizi zorlayabilecek işlere karşı çalışma isteğiniz olup olmadığına dair gelebilecek sorulara evet demeyi öğrenin.

82 HAZIRLIKLI OLUN Öğle yemeği odasının nerede olduğu, toplantı odasının hangi katta bulunduğu gibi sorular sormanız firmanın hakkınızda hazırlıksız olduğunuzu ve girişimcilikten yoksun olduğunuzu düşünmesine sebep olur. Hazırlıklı olun ve şirketin işlevleriyle ve politikalarıyla ilgili sorular sormayın.

83 KÖTÜ BİR KOMEDYEN OLMAYIN
Mizah anlayışı bazen çok öznel olabilir dolayısıyla iş görüşmesi sırasında bir şaka yapmadan önce ne söyleyeceğinizi iyice ölçüp biçmelisiniz. Öte yandan bazen bir iş görüşmesindeki gerginliği dağıtmanın tek yolu küçük bir espridir, yani nezaket sınırlarında yapılan küçük bir esprinin size faydası olabilir.

84

85 YÜKSEK BEKLENTİLİ GÖRÜNMEYİN
Eğer ideal ofis düzeninden, sizin için en uygun koltuktan ve içeceğiniz suyun kesinlikle maden suyu olması gerektiğinden bahsederseniz, firma bütün iyi özelliklerinizi göz ardı ederek size kibarca kapıyı gösterebilir. Bugünlerde kimse ayrıntılarla çok uğraşan ve zor beğenen birini iş yerinde görmek istemez.

86

87 SERT AÇIKLAMALARDAN KAÇININ
Çok keskin konuşmalar ve sert açıklamalar hakkınızda kötü düşünülmesine sebep olur ve başkalarının üstünden prim yapmaya çalışıyor gibi görünebilirsiniz.


"İŞ GÖRÜŞME TEKNİKLERİ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları