Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

SAĞLIKLI HASTANE ORTAMI HASTA KABUL VE TABURCULUK

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "SAĞLIKLI HASTANE ORTAMI HASTA KABUL VE TABURCULUK"— Sunum transkripti:

1 SAĞLIKLI HASTANE ORTAMI HASTA KABUL VE TABURCULUK
Doç. Dr. Yurdanur DİKMEN 2015

2 Hastane ve Hastane Hizmetleri
Bireyler hastaneye, bozulmak üzere olan ya da bozulan sağlıklarını kazanmak için başvururlar.

3 Bu nedenle, Birey hastaneye yattığında normal erişkinden daha fazla güven, destek ve anlaşılma gereksinimi duyar.

4 Hastane birey için yabancı bir ortamdır ve alıştığı sosyal etkileşimlerin dışında bir çevredir.

5 Birey hastalığının yanı sıra bir de bu değişik çevreye uyum sağlamak, o güne kadar yaptığı alışkanlıklarını belki de bozmak durumundadır.

6 Hemşire; hastaya bakım verirken onun içinde bulunduğu durumun farkında olmalı, onu anlamaya çalışmalı ve onun ortama daha iyi uyum sağlaması için gerekli düzenlemeleri yapmalıdır.

7 HASTA hastaneye geldiğinde birçok soruyu kendine sormaktadır?????
Acaba hastalığım tedavi olacak mı? Bana tanı ve tedavi için ne tür işlemler yapılacak? Hastanede günlük ihtiyaçlarımı nasıl karşılayacağım?

8 Hastanın kliniğe kabulu ve hastanede geçirdiği özellikle ilk günler çok önemlidir!!!!

9 Hastanın gereksinimleri
Güven içinde olma, Sevgi, saygı gereksinimi Personele güven, Benlik saygısının yükseltilmesi, Bağımsız olma, insiyatif sahibi olma.

10 Gizlilik, giyinme, doktor ya da hemşire ile konuşabilme
Yatak çevresinde rahatça oturabilecekleri bir yer /koltuk, Yataklarından kolayca ulaşabilecekleri, özel eşyalarını koyabilecekleri etejer, dolap… Hemşireyi kolayca görebilecekleri, gereksinimleri olduğunda onlara kolaylıkla ulaşabilecekleri oda düzeni ya da çağrı sistemi..

11 Gereksinimlerini karşılayabilecekleri oda düzeni,
Kalkabilen hastalar için yemek yenebilecek bir yer, Kalkabilen hastalar için oturacak, konuşacak ayrı bir oda, dinlenme odası… Tekerlekli sandalyeli hastalar için lavabolar, banyo, tuvalet ve duşlar.

12 Hastane planlanırken hasta ön planda olmak üzere bu kurum içinde çalışacak personelinde gereksinimlerine de yer vermek gereklidir!!!

13 Hemşire Gereksinimleri;
Hastaya ulaşabilme ve gözlem yapabilme kolaylığı, Acil durumda ekip üyelerini çağırabilme kolaylığı, Tekerlekli sandalyeli hastalar için lavabo, tuvalet, banyo ve duş sistemi, Kalkamayan hastalara bakım verebilmek için geniş bir alan,

14 Hasta yataklarına yakın bir tedavi odası,
Servis içinde; elbise dolabı, tuvalet, özel malzemelerin konulabileceği bir oda, Tam donanımlı tedavi odası.

15 Doktor Gereksinimleri;
Hastayı yeterli gizlilikte muayene ve tedavi edebileceği bir oda, Gerektiğinde hastayı izole edebilecek bir oda, Hastane enfeksiyonlarının yayılmasını önleyen bir düzen,

16 Hasta hakkındaki bilgi ve görüşlerini not alabileceği bir alan,
Eğitim yapabileceği bir alan, Hemşireye kolayca ulaşabileceği bir sistem, Hasta ailesi ile görüşebileceği bir oda,

17 Güvenli Hastane Ortamı
İnsan bedeninde olan değişiklikler bireyin psikolojik yapısını etkileyeceği gibi, karşılaştığı psikolojik ve sosyal durumlar da biyolojik yapısını etkileyecektir.

18 1857’lerde Florence Nightingale hemşireliğin ilk adımlarını atarken, hastanın fiziksel çevresinin onun psikolojik durumuna, hastalığını kabullenmesine ve hatta hastanede yatma süresine etki edeceğini vurgulamıştır.

19 Güvenli Ortam (çevre)??? Bireyin yaşam aktivitelerini sağlıklı biçimde yerine getirdiği ve güven duygusu hissettiği ortamdır.

20 Güvenli ortam; fiziksel, kimyasal, mikroorganizmalar, radyasyon, psikolojik vb. tehlikelerden/yararlanmalardan uzak ve rahatlatıcı olmalı, hoşa gitmeyen koku, ses, görüntü, temas vb. duygulardan arındırılmalıdır. Güvenli ortam birey, toplum ve gelecek nesillerin sağlıkları için hayati önem taşır.

21 Güvenli ortamın sağlanmasında özellikle:
- Kazalardan (düşmelerden) korunma - Yangınlardan, yanıklardan korunma - Enfeksiyonlardan korunma - Çevre kirliliğinden korunma üzerinde durulmalıdır.

22 Hastanede yatan birey fiziksel çevre ile oldukça ilgilendiğinden iyileşme döneminde fizik çevreden daha çok etkilenir. Kronik ve yatarak tedavi gören bireylerde fiziksel çevrenin etkisi daha da önemlidir.

23 Rahat bir oda, gereksinimleri sağlayan bir odadır.
Hava, ısı, ışık, nem kadar odaların temizliği de önemlidir. Hastaların hastalık çeşitleri, istekleri ve beklentileri farklı olmakla birlikte belirli bazı temel noktalarda birleşilmektedir.

24 Bunları şöyle sıralayabiliriz:
Her hasta için odada rahat bir karyola ve yatak olmalı, karyolalar pencerenin karşısına yerleştirilmeli, Her hasta için odada bir koltuk olmalı, Her hasta için depo sahası olmalı ve bu alan aydınlatılmalıdır. Yemek yemek için yatak üzerinde hareket edebilen bir masa bulundurulmalı, Her hasta için etejer ve metal çöp kovası bulundurulmalıdır.

25 Kalkabilen (bağımsız hareket edebilen) hastalar için;
yemek yenecek ayrı bir yer, oturup konuşabilecekleri ayrı bir salon, ziyaretçi salonu, yiyeceklerini saklayabilecekleri bir buzdolabı, ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri bir alışveriş merkezi (büfe, kantin) bulunmalıdır.

26 Tek yataklı hasta odalarının alanı 17 metrekare,
İki yataklı odaların 22 metrekare olması, Yatak sayısı arttıkça her yatak için 7 metrekarelik alan ilavesi gerekmektedir.

27 Hasta odasının gereksinimleri karşılayacak şekilde düzenlenmesi sırasında aşağıdaki hususlar göz önüne alınmalıdır: ISI Hastanelerdeki çevre ısısı hastayı ve sağlıklı bireyi ne üşütmeli, ne de terletmelidir. Çoğu kimse C geniş bir sınır içinde ele alındığında oda ısısı arasında olmalıdır.

28 Genellikle %30-60 nem miktarı rahatlatıcıdır.
Solunumu rahatlatmak için bazı durumlarda oda havasının nemi arttırılabilir. Genellikle %30-60 nem miktarı rahatlatıcıdır. Bu nedenle odalardaki nem oranı psikrometre ile ölçülerek değerlendirilmeli ve gerekli önlemler alınmalıdır.

29 HAVALANDIRMA: Zamanla havada bulunan ve normal oranı %21 olan oksijen oranı azalır, karbondioksit artar. Bu havanın temizlenmesi gerekir. İdeal havalandırma bir saat içinde oda havasının 1/3’ünün değiştirilmesi ile sağlanır. Havalandırma doğal (pencere sistemi) ya da yapay yolla (pencerelere konan elektirikli aspiratör ya da genel havalandırma sistemi) olabilir.

30 AYDINLATMA: Aydınlatma gereksiniminin belirlenmesinde yalnızca hastaların beklentileri göz önüne alınmaz, aynı zamanda yürütülen etkinliklerde önemlidir. Yeterli doğal aydınlatma için pencere alanı döşeme alanının 1/5-1/7’si arasında olmalıdır.

31 Yapay aydınlatma tipleri değişiklik gösterir. Bunlar:
Genel aydınlatma: Genellikle duvara monte dilen lambalarla aydınlatılır. En fazla 90 watt ile aydınlatma yapılmalıdır. Gölge bırakmayan ve fazla parlak olmayan ışık tercih edilmelidir.

32 Okuma için aydınlatma: Bu amaçla kullanılacak lambalar yatağın üst kısmında duvara ya da tavana monte edilmesi önerilir. Okuma için 30 watt yeterlidir. Gece aydınlatma: Düşük düzeyde aydınlatma yeterlidir. En fazla 20 watt olmalıdır.

33 GÜRÜLTÜ: Malzeme seçiminde gürültüyü az ileten malzemeler tercih edilmelidir. Sağlıklı bireylerin bile gürültüye dayanma sınırı 50 desibel’i geçmemektedir. Bu nedenle bu tür gürültülerin ortaya çıkmasını engellemek için tekerlekler lastikle kaplanmalı, kapılar sık sık yağlanıp sesi en aza indirilmeye çalışılmalıdır.

34 MOBİLYALAR: Sandalye: Hasta odalarındaki sandalyeler çok yüksek ya da çok alçak olmamalıdır. Sandalyeler mümkünse koltuklu olmalıdır. Hasta Karyolası: Ayak ve başucu istendiğinde kalkabilen, her iki yanında emniyet için parmaklığı olan, tekerleklerini sabitlemek için kilit sistemi olan karyolalar seçilmelidir.

35 Yataklar: Mümkünse yaylı yataklar kullanılmalıdır
Yataklar: Mümkünse yaylı yataklar kullanılmalıdır. Hastanın vücudunun bükülmemesi için yatak sert fakat rahat olmalıdır. Yastıklar: Çeşitli boy ve kalınlıkta, sünger kırıntıları veya pamuktan tercih edilirler.

36 Battaniyeler: Battaniyeler ve pikeler servis düzeni açısından aynı renk seçilmeli, tüy dökmeyen ve açık renk olanlar tercih edilmelidir. Etejer: Hasta yatağındayken kapağını kolayca açıp içindeki malzemeye uzanabilmelidir. Etejerin kapakları bu nedenle hastaya doğru açılmalıdır. Her hasta için odada sabun, sürahi ve bardak bulundurulmalıdır.

37 Yer Döşemeleri: Kolay temizlenebilen, dayanıklı, kaygan olmayan ve gürültüyü engelleyen malzemeler kullanılmalıdır.

38 Renk Seçimi: Ünitenin karakterine uygun seçilmelidir
Renk Seçimi: Ünitenin karakterine uygun seçilmelidir. Yapılan araştırmalar , sıcak renklerin (kırmızı, sarı, turuncu) kan basıncını yükseltici etkileri olduğunu, soğuk renklerin (mavi, yeşil) ise kan basıncı ve nabzın düşmesine neden olduğunu göstermiştir. Bu nedenle hastanelerde daha çok açık pembe, açık mavi gibi doğal ve pastel renkler tercih edilmelidir.

39 GÜVENLİK ÖNLEMLERİ VE HEMŞİRELİK GİRİŞİMLERİ

40 Bireye uygun bir çevre oluşturulmalı, hastaya zarar vermeyen gereçler seçilmeli ve koruyucu önlemler alınmalıdır.

41 DÜŞMELER: Hastanelerde kayan döşemeler, kötü aydınlatma gibi faktörler düşmeye neden olur. Düşmeler: 1-kaza düşmeleri (kayma, takılma..) 2-tahmin edilen düşmeler (görme problemi, çok yaşlı, denge problemi, geçmişte düşme öyküsü..) 3-tahmin edilemeyen düşmeler (bayılma, baş dönmesi, tansiyon düşmesi, kan şekeri düşmesi…)

42 Gazete haberi yumurtalıklarındaki kisti aldırmak için özel bir hastanede ameliyat olan 44 yaşındaki N. T., ameliyat çıkışı getirildiği odada yatak korkuluğu kapatılmadığı için narkozun etkisiyle düşünce dalağı patladı. Aynı hastanede ikinci kez yapılan acil ameliyatla dalağı alınan kadın şikayetçi oldu.

43 Düşme için risk faktörleri (neler düşme riskine neden olur?)-1
Görmede yetersizlik Neler yapalım?? 1-uygun gözlüğün kullanılması 2-odanın uygun ve yeterli biçimde aydınlatılması 3-gerektiğinde kapı çıkışının ve koridorların işaretlenmesi 4-çevrenin düzenli tutulması (eşyaların toplanması) Bilişsel bozukluk (uyku hali, oryantasyon bozukluğu, hafıza bozukluğu) 1-Aktivitelerin hastaya göre düzenlenmesi 2-Batıcı, kesici, delici araçların ortamdan uzaklaştırılması

44 Düşme için risk faktörleri (neler düşme riskine neden olur?)-2
Alt ekstremitelerde fonksiyon kaybı (felç, yaşlılık, denge sorunları, yürüme bozuklukları, güçsüzlük, yorgunluk) Neler yapalım?? 1-ayağa kaymayan terlik ve ayakkabıların giyilmesi 2-yürümeye yardımcı araçların kullanılması (baston, koltuk değneği, yürüteç) 3-gerekirse hastaya yürüme sırasında yardım edilmesi 4-denge durumunun gözlenmesi, izlenmesi 5-kaymayan yer döşemesi 6-Kaygan zeminlere lastik malzeme kaplanması 7-kas gücü, eklem hareketleri için egzersiz yaptırılması 8-Çağrı zilinin yatağın kenarında olması ve kullanması konusunda eğitim verilmesi 9-Hasta ayağa kalkmak istediğinde mutlaka hemşireyi çağırması konusunda bilgilendirilir. Yalnız kalkmaması söylenir.

45 Düşme için risk faktörleri (neler düşme riskine neden olur?)-3
Yatağa-sandalyeye oturma ve kalkmada güçsüzlük (yaşlılık, hastalık süreci, ameliyat sonrası) Neler yapalım??? 1-hastanın yardım istemesi konusunda cesaretlenmesi 2-yatak ve sandalyenin düşük konuma ayarlanması 3-banyo ve tuvaletlerde tutunma yerlerinin olması 4-tuvaletlerde yükselticilerin kullanılması 5-Islak zemin var ise silinmesi sağlanır. 6-Yatak ve tekerlekli sandalyeler kullanılmadığı zamanlar kilitlenir. 7-Hasta ayağa kalkmak istediğinde mutlaka hemşireyi çağırması konusunda bilgilendirilir. Yalnız kalkmaması söylenir.

46 Düşme için risk faktörleri (neler düşme riskine neden olur?)-4
Uzun süre yatakta kaldıktan sonra kalkmaya bağlı aniden baş dönmesi (ortostatik hipotansiyon) Neler yapalım??? 1-Ani kalkma hareketlerinden kaçınılması 2-Hastaya otururken ve yatar pozisyonda iken yavaşça kalkması ve yürümeden önce bir süre ayakta bekleyip, dinlendikten sonra daha sonra yürümesinin anlatılması. Sık idrar söktürücü (diüretikler) ilaç kullanma 1-yatağın yanına komod yerleştirilmesi 2-tuvalet gereksinimine yardımcı olunması

47 Düşme için risk faktörleri (neler düşme riskine neden olur?)-5
Sedatif, hipnotik, trankilizan ve narkotik ilaç (uyuşturucular, morfin, sakinleştiriciler..) kullanımı: Neler yapalım??? 1-yatak kenarlıklarının kaldırılması 2-yatağın en alçak pozisyonda tutulması 3-hastaların oryantasyon ve uyanık durumlarının sürekli izlenmesi

48 BU HASTADA DÜŞME RİSKİ VARDIR.
Bu nedenle bu risk faktörleri olan bir hastanın odasının kapısına yeşil yonca resmi yapıştırılır. DİKKAT!!!! BU HASTADA DÜŞME RİSKİ VARDIR.

49 Hasta odasının kapısında yeşil yonca yaprağı

50 Bunların dışında; Hasta yalnız ise,
Konfüzyon, disoryante, hallusinasyonları (psikiyatrik hasta) varsa, İlaç ve alkol bağımlısı ise ve kullanım yeni kesilmişse, Yeni ilaç kullanımı varsa (antihipertansif, sedatif), 65 yaş üstü, uyumsuz, kooperasyonu bozuksa; yukarıdaki önlemlere ilave olarak,

51 ŞUNLAR YAPILMALIDIR: Hasta hemşire deskine yakın bir odaya alınır.
Hasta yakını kalamıyorsa, hastaneden bir görevli hasta başında bulunur. Saat başı hasta ziyaret edilir. Odanın kapısı açık tutulur. Hasta ve yakınları güvenlik önlemlerine itiraz ederse, itirazlarını belirten tutanak tutulur.

52 Bu nedenle, her hasta hastaneye yatışta mutlaka düşme riski için değerlendirilmelidir.
Bunun için hastanelerde hazırlanmış düşme riski anketleri vardır. Her hasta için mutlaka doldurulmalı ve hastanın düşme riski belirlenmelidir.

53 YANIKLAR: Yanıkların çoğu özellikle bilinçsiz hastalara yapılan sıcak uygulamalarda görülür. Bu nedenle bu hastalara yatak banyosu ve sıcak uygulama yaparken kullanılan suyun sıcaklığı fazla olmamalı, sıcaklık kontrolü iyi yapılmalıdır.

54 HASTANELERDE UYGULANA SICAK-SOĞUK UYGULAMADA DİKKAT EDİLECEKLER:
Sıcak su torbalarının delik olup-olmadığı kontrol edilmelidir. Sıcaklık hastanın dayanma gücüne göre ayarlanır. Hastaya nasıl hissettiği sık sık sorulur. Sıcak su torbaları ağzına kadar doldurulmaz. Patlayabilir!!! Ciltte kızarıklık varsa işlem sonlandırılır. Doktora haber verilir. Dokunun üzerine buz torbası uygulaması doktor direktifi doğrultusunda yapılır. Sıcak/Soğuk uygulamalar 20 dakikadan fazla tutulmaz. Hasta sık sık kontrol edilir. Özellikle çocuklar, yaşlılar, psikiyatrik hastalar uygulama sırasında yalnız bırakılmaz.

55 Başka bir yanık nedeni de prematür kliniklerindeki küvez yanıklarıdır.
Bu kliniklerde yanığa neden olmamak için küvözlerin sık sık kontrolleri yapılmalı, ayarları bozuk küvözler kullanılmamalıdır.

56 Küçük Hüseyin hastanede yandı!
Zonguldak’ın Alaplı ilçesinde oturan F. ve H. çifti, Kadın Doğum ve Çocuk Bakımevi’nde, down sendromlu bronşit hastası çocukları Yasin Hüseyin’in (2) üzerine tedavi amaçlı konulan sıcak su torbasının patlaması sonucu vücudunda kolunda ve bacağında yanıklar oluştuğunu öne sürdü.

57 SSK emeklisi H.İ.’nın sağ bacağı, hastanede arızalı elektrikli battaniyeye sarılması nedeniyle yandı.  ANKARA’da özel bir hastanede By-Pass ameliyatı olan SSK emeklisi M. İ., sağ bacağının, hastanede arızalı elektrikli battaniyeye sarılması nedeniyle yandığını iddia etti. Uzun süredir kalp rahatsızlığı çeken 69 yaşındaki SSK emeklisi M. İ.'a, başvurduğu bir Tıp Fakültesi Hastanesi'nde By-Pass yapılması kararı verildi. Bu hastanede yoğunluk olması nedeniyle özel bir Hastaneye sevk edildi. Kısa sürede By-Pass ameliyatı gerçekleştirilen M. İ., Yoğun Bakım Ünitesi'ne alındı. İ.’ın sağ bacağı, kan dolaşımının hızlandırılması için elektrikli battaniyeye sarıldı. Ancak elektrikli battaniyenin arızalı olması nedeniyle, hastanın bacağında 70 cm. uzunluğunda 3'üncü derece yanık oluştu.

58 Hastanede oksijen kullanımı hasta ve çalışanlar tarafından önemsenmediğinden, böyle bir ortamda sigara yangın çıkmasında öncelikli nedendir. Bu nedenle burada sigara içilmez levası asılmalı, hastalara ve yakınlarına bu konuda eğitim yapılmalıdır. Ayrıca elektrik kabloları, elektrik alt yapı eksikliği nedeni ile de hastanede yangınlar çıkabilir. Bu sistemler mutlaka kontrol edilmelidir.

59 Gazete haberi BAKIRKÖY Dr. Sadi Konuk Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde çıkan yangın paniğe neden oldu. Çocuk ve kadın doğum bölümlerinin bulunduğu binada çıkan yangında bebeklerini alan anneler kendilerini hastane bahçesine attı. Bakırköy Dr. Sadi Konuk Eğitim ve Araştırma Hastanesi B Blokta üçüncü katta saat 06:30 sıralarında yangın çıktı. Kadın doğum ve çocuk polikliniklerinin bulunduğu binanın üçüncü katındaki bilişim odasında çıkan yangın nedeniyle hastanede panik yaşandı.

60 ENFEKSİYONU ÖNLEME: Mikroorganizmalar üremek ve çoğalmak için uygun ısı, nem ve besine, bazıları da oksijene ihtiyaç duyarlar. Vücut mikroorganizmalar için uygun bir besi yeridir.

61 Hasta ile hastane enfeksiyonları arasındaki ilişkide
hastanın durumu, havadaki ve yerdeki tozlar, bakım veren personel, araç ve gereçlerin temizliği çok önemli…..

62 Hastane enfeksiyonlarının kontrol altına alınmasında sorumlu kişiler
Hastaya doğudan bakım veren; Doktor, Hemşire, Beslenme uzmanı, Fizyoterapist, Hastayla dolaylı olarak ilişkisi olan; Aşçı, Temizlik görevlileri, Laboratuar, Teknisyen, Diğer personel

63 ELLERİNİ YIKA ENFEKSİYONU ÖNLE TEMİZLİĞE DİKKAT ET

64 ELLERİNİ YIKA EN AZ sn SU ve SABUN

65 TEMİZLİK Araştırmalar hastanede yerlerin ve yüzeylerin deterjanla temizlenmesinin mikroorganizmaların %8o, dezenfektanlarla temizlenmesi ise %90-99 oranında azaldığını göstermiştir.

66 Hastanelerin birçoğunda ve çeşitli kuruluşlarda paspaslama yerine temizlik makinaları kullanılmaktadır.

67 Paspas kullanılıyorsa dikkat edilecek noktalar:
Kirli odalar en son temizlenmeli, Kovadaki su sık sık değiştirilmeli, Temiz ve kirli iki kova olmalı, Kova ve paspas bezleri kirlendiğinde çamaşır suyu ile yıkanmalı ve kurutulmalıdır.

68 HASTANIN KLİNİĞE KABUL VE TABURCU SÜREÇLERİ

69 Bir Hastanın Hastaneye Kabülünde Yapılması Gerekenler
Hasta ile bireysel, yakın pozitif ilişki kurulması, Hastanın kliniğe uyumunun sağlanması, Hasta ile ilgili bilgilerin doğrulanması, Hastanın gereksinimlerinin saptanması, Hasta ve ailesini evde bakım konusunda bilgilendirmek, Hastayı hastaneden ayrılmaya psikolojik olarak hazırlamak,

70 HASTA KABUL Kişinin hastaneye gelmesi ile başlayan, tedavisinin karar verilmesi ile son bulan bir süreçtir. Hastalar; ya acil olarak başvururlar ya da tedavisi uzun süren durumlar için poliklinikten başvururlar.

71 Kişi hastanede neler olabileceğini, neler yapılacağını bilememekten kaynaklanan endişe ve korku içindedir.

72 HER BİREY FARKLI ÖZELLİKLERE SAHİPTİR.
Bu nedenle hasta kabul sürecindeki yaklaşımımız çok önemlidir. Onların korkularını anlamalı ve kişisel özelliklerini ön planda tutmalıyız. HER BİREY FARKLI ÖZELLİKLERE SAHİPTİR.

73 Hasta kabulde hemşirenin sorumluluğu
Hastanın acil karşılanması gereken gereksinimleri Hasta kabul işlemleri Tanışma ve oryantasyon Veri toplama * Gözlem, * Görüşme ve hikaye alma Hemşirelik bakımı planlama, Kayıt tutma ve saklama,

74 Hastanın acil karşılanması gereken gereksinimleri
Hasta acil ya da sürekli var olan bir şikayeti ile hastaneye gelebilir. Bu durum psikolojik yada fizyolojik olabilir. Kişinin öncelikli olarak acil durumu değerlendirilmelidir. Bu hastaların acil hasta kabul süreci daha süratli hizmet alacakları için acil birimlerde başlatılmalıdır.

75 Diğer durumlar; Hayati tehlike olmadığından tetkik ve tedavi için yatışları içermektedir.

76 HASTA KABUL İŞLEMLERİ Doktorun yatışa karar vermesi
Hasta/ hasta yakını yazılı onayı Hastanın ilgili kliniğe yönlendirilmesi ve yatış işlemlerinin yapılması Hastanın, hemşire tarafından kimlik bilgilerinin doğrulanarak odasına alınması

77 TANIŞMA VE ORYANTASYON
Hemşirenin kendini tanıtması Doktor odası ve hemşire odasının yeri Banyo ve tuvaletin yeri, Kişisel eşyalarını koyabileceği dolaplar, TV ve Telefon kullanımı, Hastane kurallarını içeren bilgiler (yemek saatleri, ziyaretler, kantinin yeri….)

78

79

80

81 Çağrı zili ve kullanımı

82 İletişim bilgilerini içeren notlar hasta yakınına verilir.
Kafeterya bilgileri hatırlatılır.

83 Hastaya verilebilecek saatlik izinler konusunda bilgi verilir.

84 Refakat odaları kullanımı

85 Yapılabilecek işlemler hakkında bilgi verilir. (Tahlili tetkik vb)
Vizit saatleri hakkında bilgi verilir.

86 VERİ TOPLAMA (GÖZLEM-GÖRÜŞME)

87 Hastanın vital bulguları alınarak kayıt edilir.
Ön değerlendirme formu doldurulur.(hasta değerlendirme ölçütleri) Veri toplama işlemine 24 saat içinde başlanmış olmalıdır. Hastanın kendisinden veri alınamıyorsa yakınından alınmaktadır. Hasta hekim muayenesine hazırlanır. * Ortamın hazırlanması;gizlilik,ısı * Hastanın hazırlanması;pozisyon vermek,bilgilendirmek * Muayene için gerekli malzeme hazırlığı;eldiven steteskop

88 KAYIT TUTMA VE SAKLAMA YAZILMADIYSA YAPILMAMIŞTIR.
SÖZ UÇAR YAZI KALIR, YAZILMADIYSA YAPILMAMIŞTIR. BİZLERİ HUKUKEN KORUYAN DURUM KAYITLARIN VAKTİNDE VE TAM OLARAK TUTULMASI VE SAKLANMASIDIR. YAZDIĞINI YAP, YAPTIĞINI YAZ

89 Kayıtlar bakım sürecinde bize yol göstericidir.
Hasta kayıtları bilgilerin gizliliği doğrultusunda sağlık personelinin ulaşabileceği alanlarda tutulmaktadır. Bilgi güvenliğinde; * Gizlilik * Bütünlük * Erişebilirlik önemlidir.

90 Hastanın problemleri kayıtlarda açıkça görülebilmelidir.
Kayıtların düzenli tutulup saklanması tekrarları önler, Kişinin sağlıklı bakım almasını sağlar. Bilgiler taburculuk sonrası da arşivlerde uygun şartlarda saklanır.

91 Hasta dosyası gerek görüldüğünde tekrar istenebilir.

92 HASTA DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ-1
Objektif ölçütlerimiz; Solunumunun yeterliliğinin belirlenmesi Kardiovasküler durumunun yeterliliğinin belirlenmesi Bilinç seviyesinin tespiti Üriner sistemin değerlendirilmesi Ciltte yara siyanoz ödem varsa tespiti Ateşi ve kilosu ölçülür Subjektif ölçütlerimiz ise hasta ve yakınlarından görüşme ile aldığımız ölçütlerdir Hastalık belirtileri ne zaman başlamış Başka hastalığı var mı Herhangi bir ilaç kullanıyor mu İdrar ve gaitasını en son ne zaman yapmış

93 HASTA DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ-2
En son ne zaman yemek yemiş Bayan ise hamilelik var mı Hasta için önemli yakınları ve telefon numaraları Bu bilgiler hasta rahat bir pozisyondayken alınır İv katater varsa sıvı akışı düzenlenir Foley sonda varsa idrar miktarı ve rengi kaydedilir

94 TABURCULUK İŞLEMLERİ Hastanın daha ciddi komplikasyonlarla geri dönüşünü önlemek, hastalığını anlayarak evde de tedavi sürecine devam edebilmesini sağlamak için; Planlı bir şekilde başlamalı Koordine çalışılmalı En kısa sürede tamamlanmalı Hasta ve ailesini de içine almış olmalıdır

95 TABURCULUK PLANLAMASININ AŞAMALARI
Veri toplama; sağlıkla ilgili bilgiler Hastayla ilgili bilgiler örn; ne hissediyor korku, endişe, öfke v.b Çevreyle ilgili bilgiler örn; merdivenleri tuvaletin yapısal bir engeli var mı? Hasta ve ailesiyle ilgili bilgiler, kiminle kalacak bakıcının eğitim seviyesi gibi Destek kuruluşlarından yardıma ihtiyacı var mı?

96 Planlama; taburculuk eğitimi altı alanda önemle uygulanmalıdır:
1-İLAÇLAR; İlacın ismi Dozu ve ne zaman alacağı Etkileri ve yan etkileri 2-ÇEVRE; Ev işlerini yapmak için gerekli eğitim

97 Evin yapısal engellerinin kaldırılmış olması
Duygusal yönden destek Kontrollerinin öneminin anlatılması 3-TEDAVİ; Evde tedaviye devam etmesinin amacının açıklanması 4-SAĞLIK EĞİTİMİ; Hastalığının vücuduna etkileri

98 Ulaşabileceği en yüksek sağlık seviyesi anlatılmalıdır
5-AYAKTAN TAKİP; Sağlık kontrollerinin nerede, ne zaman olduğu Kiminle nasıl iletişim kurabileceği Yazılı olarak hastaya verilmelidir 6-DİYET; verilen diyetin amacı anlatılmalıdır

99 TABURCU SONRASI İZLEM FORMU

100 HASTALARIN VE YAKINLARININ EĞİTİM FORMU

101 DİYET ÖRNEĞİ

102 Uygulama; Tüm eğitim hemşirelik notlarına kaydedilir Doktor tarafından taburculuk özeti (epikriz) yazılır Kat sekreteri tarafından epikrizin bir kopyası hastaya verilir Hastanın varsa sondası katateri kimlik bilekliği çıkartılarak hastaneden ayrılmaya hazır hale getirilir

103 Taburculuk aşamasına ilişkin formlarda kabul aşamasında olduğu gibi açık ve doğru olarak doldurulmalıdır Bu kayıtlara tekrar başvurulacağı düşünülerek uygun yöntemlerle saklanmalıdır

104 TEŞEKKÜRLER


"SAĞLIKLI HASTANE ORTAMI HASTA KABUL VE TABURCULUK" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları