Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF"— Sunum transkripti:

1 İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF
ÜSLÜ SAYILAR

2 İÇİNDEKİLER ÜS KAVRAMI ÜSLÜ SAYILARDA TOPLAMA ÇIKARMA
ÜSLÜ SAYILARDA ÇARPMA ÜSLÜ SAYILARDA BÖLME ÜSLÜ DENKLERMLER ÜSLÜ SAYILARDA SIRALAMA KAYNAKÇA KAZANIMLAR

3 ÜS KAVRAMI X bir gerçel sayı ve a bir pozitif tam sayı olsun a tane x in çarpımıolan xa sayısına bir üslü sayı denir. x . x . x . x … x = xa NOT: a tane x in toplamı a. x tir. Örneğin; = 25 =32 iken = 2.5 = 10 dur.

4 NOT:a bir gerçel sayı, n ise pozitif tam sayı olsun.
a > 0 ise an > 0 dır. “Pozitif sayıların kuvvetleri de pozitiftir.” a < 0 ise n tek iken an < 0dır. n çift iken an > 0 dır. “ Negatif sayıların tek kuvvetleri negatif, çift kuvvetleri pozitiftir.” Örneğin; a > 0 ise a2 > 0, a3 > 0 dır. a < 0 ise a2 > 0, a3 < 0 dır.

5 (-2)3+(-2)4+(-2)5 işleminin sonucu kaçtır?
ÖRNEK SORU 1: (-2)3+(-2)4+(-2)5 işleminin sonucu kaçtır? Not: 1 in her kuvveti yine 1 dir. (-1) in tek kuvvetleri -1 , çift kuvvetleri 1 dir. KURALLAR: x sıfırdan farklı bir gerçel sayı olmak üzere, x0 =1 dir. Örneğin; 20 = 1 , 30 = 1 gibi. Bir sayının birden fazla üssü varsa üsler çarpılır. (xa)b = xa.b Örneğin; ( 23)4 = 212 gibi. x bir gerçel sayı olmak üzere, x-n = 1/ xn dir. Örneğin; 3-2 = 1/32 ÇÖZÜM

6 UYARI: a ve b birer gerçel sayı olmak üzere,
(a/b)n = 1/(b/a)n şeklinde yazılabilir. ÖRNEK SORU 2: (3/2)-2 + (6/5)-1 = ? ÇÖZÜM

7 ÜSLÜ SAYILARDA TOPLAMA- ÇIKARMA Tabanları aynı, üsleri eşit olan üslü sayılarda toplama ya da çıkarma işlemi yapılırken katsayılar toplamı ya da farkı alınır. Sonuç üslü sayı ile çarpılır. a.xn + b.xn = (a+b).xn dir. a.xn - b.xn = (a-b).xn dir.

8 ÜSLÜ SAYILARDA ÇARPMA Tabanları aynı olan üslü sayılarda çarpma işlemi yapılırken üsler toplanır ve ortak tabanın üssüne yazılır. xm. xn = x(m+n) dir. Üsleri eşit olan üslü sayılar çarpılırken önce tabanlar çarpılır, sonra ortak üs yazılır. xn.yn = (x.y)n dir

9 ÜSLÜ SAYILARDA BÖLME Tabanları aynı olan üslü sayılarda bölme işlemi yapılırken bölünen sayının üssünden bölen sayının üssü çıkarılır ve ortak tabanın üssü olarak yazılır. xm/xn = x(m-n) dir. Üsleri eşit olan üslü sayılar bölünürken önce tabanlar bölünür, sonra ortak üs yazılır. xn/yn = (x/y)n dir.

10 ÜSLÜ DENKLEMLER x≠-1, x≠0, x≠1 olmak üzere; xa = xb → a = b dir.
an = bn ise n tek iken a = b, n çift iken a = b veya a = -b dir. ax =by ifadesinde a ve b aralarında asal sayılar ise x = y = 0 dır. xn = 1 ise n = 1 olabilir n = 0 olabilir.(x≠0 iken) n çift iken x = -1 olabilir.

11 ÜSLÜ SAYILARDA SIRALAMA a bir pozitif basit kesir olsun. (0<a<1)
ax > ay ise x < y dir. a sayısı 1 den büyük bir gerçel sayı olsun. ax > ay ise x > y dir. Tabanları eşit olan üslü sayılarda üssü küçük olan daha küçüktür. Üsleri eşit olan üslü sayılarda tabanı küçük olan daha küçüktür.

12 2a = 27 eşitliğinde verilen 27 sayısı 2 nin tam bir kuvveti olmadığına göre, a sayısı bir tam sayı değildir. a nın hangi aralıkta değer aldığını bulmak için 2 nin 27 den küçük olan en büyük üssü ile 27 den büyük en küçük üssü bulunur. 24 =16 ve 25 =32 ise 24 < 27 < → 24 < 2a < → 4 < a < 5 olur.

13 ÖRNEK SORULAR: 54x-2 = 25x+2 olduğuna göre, x kaçtır?
(5/3)-2 . (1/5)-3 işleminin sonucu kaçtır? ÇÖZÜM ÇÖZÜM ÇÖZÜM

14 KAYNAKÇALAR İlköğretim Matemetik Ders Kitabı
Komisyon, İhtiyaç Yayınları, 2012 Güven GÖLLÜOĞLU, Yargı Yayınevi, 2012 Fem Yayınlar, 2013 MEB Talim ve Terbiye Kurulu sitesi

15 KAZANIMLAR Tam sayıların, tam sayı kuvvetlerini hesaplar, üslü ifade şeklinde yazar. Sayıların ondalık gösterimlerini 10’un tam sayı kuvvetlerini kullanarak çözümler. Üslü ifadelerle ilgili temel kuralları anlar, birbirine denk ifadeler oluşturur. Çok büyük ve çok küçük sayıları bilimsel gösterimle ifade eder ve karşılaştırır

16 TEŞEKKÜRLER Sunumun hazırlanmasında bana kaynakça olan İhtiyaç yayınları , fem yayınları , yargı yayınevine ve ilköğretim matematik ders kitabını oluşturan değerli öğretmen kadrosuna teşekkür ederim

17 İlk öğretim matematik 2/A
Ahmet YER

18 ÇÖZÜM: (-2)3+(-2)4+(-2)5 = -8 + 16 + (-32) = -8 + 16 - 32 = -24 tür.
(-2)3+(-2)4+(-2)5 = (-32) = = -24 tür. GERİ

19 ÇÖZÜM: (3/2)-2 + (6/5)-1 = (2/3)2 + (5/6)1 = 4/9 + 5/6
= (8+15)/18 =23/18 GERİ

20 54x-2 = 25x+2 → 54x-2 = 52(x+2) → 4x-2 =2(x+2) →4x-2 = 2x+4
ÇÖZÜM: 54x-2 = 25x+2 → 54x-2 = 52(x+2) → 4x-2 =2(x+2) →4x-2 = 2x+4 →4x-2x = 4+2 →2x = 6 →x = 3 GERİ

21 ÇÖZÜM: 12x-2 = 4x → 43x-2. 33x-2 = 4x → 33x-2 = 4x / 43x-2
GERİ

22 ÇÖZÜM: (5/3)-2 . (1/5)-3 = (3/5)2 . (5/1)3 = (9/25) . (125/1) =9.5
= 45 GERİ


"İLKÖĞRETİM MATEMATİK 8.SINIF" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları