Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİLGİSAYAR OYUNLARI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİLGİSAYAR OYUNLARI."— Sunum transkripti:

1 BİLGİSAYAR OYUNLARI

2 Çocuk İçin Oyun nedir? Çocuk İçin Oyun Neden Gereklidir? Bilgisayar Oyunları Oyun Tabanlı Öğrenme Modeli Eğitsel Oyunlar Bilgisayar Oyunlarında Olması Gereken Özellikler Bilgisayar Oyunları Çocukları Nasıl Etkiler? Ailelerin Yapması Gerekenler Neler? Bilgisayar Oyunlarının Faydaları nelerdir? Bilgisayar Oyunlarının Sınırlılıkları nelerdir?

3 Çocuk İçin Oyun Nedir? Çocuğun, işgücü yaratmalarına, bedensel devinimlere ve bunların bileşiminden oluşan tüm etkinliklerine oyun denir. Oyun, çocuğa hiç kimsenin öğretemeyeceği konuları, kendi deneyimleriyle öğrenmesi yoludur. Oyun, içsel olarak güdülenen belirli bir amacı olmayan, yetişkinler tarafından değil, çocuğun koyduğu kurallara bağlı olarak kendiliğinden gelişen ve zevk unsuru taşıyan davranışlardan oluşan bir etkinliktir.

4 Çocuk İçin Oyun Neden Gereklidir?
“Çocukların oyunu oyun değil onların en ciddi uğraşısıdır” Oyun, çocuğun en doğal öğrenme ortamıdır Oyun çocuğun özgürlüğüdür Oyun, çocuğun yaratma ortamıdır

5 Çocuk İçin Oyun Neden Gereklidir?
Oyun, çocukların en doğal anlaşma ortamıdır Oyunun, çocuk için eğitici bir işlevi vardır Oyun, çocuğun gelişmesi ve kişilik kazanması için, sevgiden sonra gelen ikinci en önemli ruhsal besinidir

6 BİLGİSAYAR OYUNLARI Bilgisayar oyunları günümüz dünyasında, özellikle çocuklar için en fazla ilgi çekici ve eğlenceli teknoloji ortamlarından birisidir.

7 BİLGİSAYAR OYUNLARI Bilgisayar oyunlarının tarihçesine baktığımızda ilk bilgisayar oyunlarının 1970’li yılların sonları ile 1980’li yılların başlarında oldukları görülmektedir.

8 OYUN TABANLI ÖĞRENME MODELİ
İŞLEM GİRDİ ÇIKTI Karar Ders İçeriği ÖĞRENME Bilgi Alma Oyun Karakteristiği Geri Bildirim Davranış

9 BİLGİSAYAR OYUNLARI Malone’a (1981) göre bilgisayar oyunları dört temel unsurdan oluşmalıdır Eğlence Merak Güçlük Kontrol

10 BİLGİSAYAR OYUNLARI Eğlence, öğrencinin üzerinde büyük bir ilgi uyandırdığı kadar, etkili ve kalıcı öğrenmeye de sebep olur. Merak, yeni bilgilerin ya da belirgin olmayan sonuçların tanışılmasıyla sürdürülen bir dürtüdür.

11 BİLGİSAYAR OYUNLARI Güçlük, oyunun her zorlu etap veya seviyelerinin içerisinde bulunur. Kontrol ise, oyuncuların karar verme ve seçim yapma süreçlerinde sahip oldukları yetkilerdir.

12 BİLGİSAYAR OYUNLARI Çocukların büyük bir bölümü eğlence amaçlı boş zaman geçirme aktivitesi olarak bilgisayar oyunlarını görmektedirler. Bilgisayar oyunlarının bu özelliklerine rağmen, literatürde pek çok oyun tabanlı öğrenme ortamları ile ilgili araştırmalar yapılmaktadır.

13 BİLGİSAYAR OYUNLARI Araştırmalar genelde bilgisayar oyunlarının eğitsel içerik kullanılarak eğitim ortamlarına nasıl en etkili ve uygun bir şekilde uyarlanması ve entegre edilmesi üzerinedir.

14 Eğitsel Oyunlar Eğitsel oyunlar genelde ilköğretim çağındaki öğrenciler için hazırlanmaktadır. Bunun sebebi ise bu çağdaki öğrencilerin öğrendikleri soyut kavramları somutlaştırmakta zorlanmalarıdır.

15 Eğitsel Oyunlar Mesela hacim kavramını anlatırken eğitsel oyun kullanarak şekillerle konuyu öğrencilere anlatırsak çok daha etkin olur. Yaparak Öğrenme ön Plandadır ve öğrenme çok daha kalıcı olacaktır.

16 Bilgisayar Oyunlarında Olması Gereken Özellikler
Eğlenerek Öğrenme Problem Çözme Kritik Düşünme Kavram Öğretimi Strateji Geliştirme Olgunlaşma Hedefe yönelik olma

17 Bilgisayar Oyunlarında Olması Gereken Özellikler
Dikkat dağıtmama Bireysel ve grup çalışmalarına uygunluk Tasarım olarak yeterlilik İçeriğe uygunluk Öğrenci seviyesine uygun kullanım Alıştırmaların özellikleri Güncellenme özelliği

18 Eğlenerek Öğrenme Eğitsel oyunun yapılma amacı çocukların oyunlar aracılığıyla zihinsel faaliyetlerinin artırmak ve bu sayede eğitimi daha etkin hale getirmektir. İşte eğitsel oyunun bu amacını yerine getirebilmesi için gerçek bir oyun gibi öğrencileri eğlendirmesi gerekmektedir. Fakat bu eğlendirme konuyu etkin öğretme hedefinden daha fazla olmamalıdır ki öğrencinin dikkati dağılmasın.

19 Problem Çözme Problem derken öğretmenin anlattığı herhangi bir konunun daha iyi anlaşılması için olması gereken alıştırmaların görsel olarak eğitsel oyunda yer almasıdır. Bir konunun daha iyi anlaşılması için öğrencilerin konu hakkında uygulama yapmaları gerekmektedir. Öğretmen kontrolünde konular açılmalı, öğretmen kontrolünde uygulamalar açılmalıdır. Öğrenciler yazılımın içinde kaybolmaması için bu özellik çok önemlidir.

20 Kritik Düşünme Kritik-analitik düşünme, bir konuyu, sorunu ya da problemi alt başlıklarına ayrıştırıp tümden gelimle ve her bir başlığı ayrı ayrı irdemektir. Kritik düşünme öğrencilere tüme varımla öğretmeyi hedeflemektedir. Eğitsel oyun bu özelliğe sahip olmalıdır ve konuyu alt başlıklarından tüm konuya olmak üzere ele almalıdır. Bu şekilde olması öğrencinin kritik düşünme özelliğini kazanmasında yardımcı olacaktır.

21 Kavram Öğretimi Eğitimde önemli olan konuyla ilgili ne var ne yok öğrenciye yüklemek ve hepsini öğrenmesini beklemek değildir. Eğitim konuyla ilgili olan ana kavramları öğretmek, konunun önemli noktalarını vurgulamak ve konunun hayatımızda ne gibi faydaları olduğunu anlatmaktan geçer. İşte bu sebepten ötürü bir eğitim oyunu kavram öğretimi noktasında yeterli olmalıdır ve öğrenciye boş bilgiler yerine gerekli kavramları öğretmeyi hedeflemektedir.

22 Strateji Geliştirme Eğitsel oyun öğrencide öğrenme stratejisini öğrenmede model olmalıdır. Bir konu nasıl öğrenilmelidir, hangi noktalara dikkat edilmesi gerekir, hangi noktalarda neler yapılması gibi konularda yeterli olmalıdır. Aynı zamanda bu strateji kavratma özelliği öğrencinin gerçek hayatta da karışılacağı problemlere çözüm bulma noktasında çok faydalı olacaktır.

23 Olgunlaşma Probleme karşı strateji geliştirme özelliği çocuğun olgunlaşmasında çok büyük bir yeri vardır. Çocuk bu özelliğe sahip olurken olgunlaşmasına da büyük derece de katkı sağlamış olacaktır. Ayrıca eğitsel oyunlarda yer alan grup çalışmalarını verebiliriz. Bu faaliyetlerde çocuk paylaşmayı, insanlara iletişimi, ortak bir iş yapmayı öğrenecektir. Bu sayede olgunlaşmasına katkıda bulunacaktır.

24 Hedefe Yönelik Olma Eğitsel bir oyun öğretmenin öğretmek istediği hedefe tam manasıyla hizmet etmelidir. Eğer öğretmenin anlattığı noktalar farklı eğitsel oyun farklı olursa öğrencilerin öğrenmesine çok büyük zarar vermiş olur.

25 Dikkat Dağıtmama Eğer bir oyun çok aşırı dikkat çekici ve hedeften aykırı nesnelere sahip ise öğrencinin konudan çok oyuna odaklanmasına sebep olacaktır. Görsellik olarak eğitsel bir oyun çok aşırıya kaçmış ise öğrencinin dikkati dağılabilir ve oyun hedefe hizmet etmez.

26 Bireysel ve Grup Çalışmalarına Uygunluk
Öğrenciler bireysel olarak da grup olarak da çalışabilmelidir. Fakat bu özellik eğitsel oyunda yer alırken öğrencinin veya öğrencilerin uygulamalar içinde kaybolmaması gerekir. Bu açıdan da eğitsel oyun öğretmenin bütün öğrencilerin ne yaptığını görebileceği şekilde tasarlanmalıdır.

27 Tasarım Olarak Yeterlilik
Eğitsel bir oyunun bütününde tasarım çok dikkatli yapılmalıdır. Özellikle küçük yaş grubu öğrencilerin dikkatleri hemen dağılabileceği için tasarımda aşırıya kaçırılmamalıdır. Renkler uyumlu kullanılmalıdır. Öğrencinin konudan çok oyunun tasarımıyla ilgilenmesini önlemek için dikkat edilmesi gerekir. Aksi takdirde eğitim hedefinden sapmış olacaktır.

28 Öğrenci Seviyesine Uygun Kullanım
Eğitsel bir oyun hazırlarken öğrencinin seviyesi hangi, yaş grubuna hitap edeceği iyi düşünülmelidir. Öğrenci oyunu kullanırken zorlanmamalı, nerelerde ne yapacağını karıştırmamalıdır. Gerekirse oyunun belirli yerlerinde kullanıma dair ipuçları konulabilir. En önemli nokta ise eğitsel oyunda mutlaka yardım kısmının olmasıdır.

29 Alıştırmaların Özellikleri
Eğitsel bir oyunda yer alan alıştırmalar (gerek alt konulara yönelik, gerekirse daha büyük alıştırmalar) zorluk bakımından aşırı veya çok basit olmamalıdır. Öğrenciler eğer çok zor alıştırmalarla karşılaşırlarsa konudan kopabilirler. Veya çok kolay uygulamalar da zihinsel faaliyetlere hitap etmeyebilir.

30 Güncelleme Özelliği Eğer öğrenci sürekli aynı oyunla muhatap olursa sıkılacaktır. Bu yüzden öğretmen kontrolü sağlanarak güncellenme sağlanmalıdır. Bu sayede oyunun internet sitesinden veya başka yollarla yeni eğitsel oyunlar elde edilebilir. Bu da öğrencinin farklı oyunlar oynayabilmesini sağlayabilecek ve de sıkılmasını önleyecektir.

31 BİLGİSAYAR OYUNLARI Bilgisayar Oyunları günümüzde eğitimden sağlığa, askeri alandan iş sektörüne kadar hemen hemen her alanda kullanılmaya başlandığından oyun üzerine yapılan çalışmalar da çok çeşitlilik göstermektedir.

32 BİLGİSAYAR OYUNLARI Örneğin, öğrencilerin oyun oynama tercihleri ve oyunların etkileri, bilgisayar oyunlarının son teknoloji içeren özellikleri ve etkileri, insanların neden bilgisayar oyunu oynadıkları yada eğitsel ve sosyal amaç ile hazırlanmış oyunların incelenmesi ve bunların okul ortamlarında kullanılması gibi alanlarda araştırmalar yapılmaktadır.

33 BİLGİSAYAR OYUNLARI Bilgisayar oyunlarının çocukların performansları üzerinde olası pek çok etkileri vardır. Çocuklar tarafından eğlence amaçlı oynanan bilgisayar oyunları, çocukların kendileri için gerekli olabilecek bilgileri oyun oynama ile eş zamanda kazanabilmelerine olanak sağlamaktadır.

34 Bilgisayar oyunlarının birçok kullanım durumu vardır.
BİLGİSAYAR OYUNLARI Bilgisayar oyunlarının birçok kullanım durumu vardır.

35 Durum 1: Sosyal durumlarla ilgili oyunlar
Bilgisayar Oyunları içerdikleri sosyo-teknik yapı sayesinde oyuncuların sosyal olaylara yönelik sorumluluk bilincinin arttırılması gibi amaçlar içermektedirler. Bunun yanı sıra onların eğitim, eğlence ve sosyal sorumlulukların birleştiği bir ortak nokta altında bütünleşmesini sağlamaya çalışmaktadır.

36 Quest Atlantis oyunundan ekran görüntüsü

37 Durum 2: Tarihsel temalar içeren oyunlar
Tarihsel temalar içeren bilgisayar oyunları günümüzde oyuncular arasında oldukça popüler olan oyunlar arasındadır. Bu tür oyunlardaki temel amaç oyunculara tarih ile ilgili genel çerçeveyi vermenin yanı sıra, oyuncuların tarihin kendi içinde barındırdığı politik, bilimsel, askeri ve ekonomik problemleri göz önünde tutarak düşmanlarını yenebilmelerini sağlayabilmektir.

38 Durum 2: Tarihsel temalar içeren oyunlar
Tarihsel oyunlar öğrencilere ulusal kültürün sahip olduğu temel özellikler, kabilelerin tanımlanması ve insanoğlunun tarihsel gelişmelerden nasıl etkilendiğine yönelik bilgiler vermesi yönüyle önemli oyun çeşitlerindendir. Öğrenciler bu tür oyunları oynarken tarihsel olayları ve sonuçlarını öğrenebilme ve bu olayların gerçek yaşamları ile ilişkilerini keşfetme fırsatı bulmaktadır.

39 Durum 3: Askeri oyunlar Günümüzde popülerlik kazanan oyunlardan bir diğeri ise askeri oyunlardır. Bu oyunlar genellikle askerler, pilotlar, kaptanlar ve tank sürücüleri gibi hassas ekipmanları kullanmakla yükümlü, tehlikeli durumlarda çalışmak zorunda kalabilecek kişilerin eğitimlerinin verilmesi için kullanılmaktadır.

40 Durum 3: Askeri oyunlar Bu tür oyunlar sayesinde takım haline hareket etme ve liderlik rolünü üstlenebilme özelliklerini kazandırmasının yanı sıra oyuncuların gelecek olasılıkları kafasında canlandırabilmesini ve beceriler ile yaşam şekilleri arasındaki bağlantıları gözlemlemesine olanak vermektedir.

41 Durum 4: Organizasyonlar için oyunlar
Bu tür oyunlar oyuncuların gerçek yaşam deneyimlerini motivasyonlarını en üst seviyede tutarak yaşamasına izin vermesinin yanı sıra pratik deneyimler kazanmalarına da yardımcı olmaktadır. Üniversitelerin müşteri ilişkilerine yönelik bölümlerinde, proje yönetimi, insan kaynakları, bilgi yönetimi, gibi bölümlerinde de öğrenme modülü olarak bu tür oyunlar kullanılabilmektedir.

42 Durum5: Sağlık teması içeren oyunlar
Bilgisayar oyunlarının bir diğer kullanım alanı da sağlık alanıdır. Bu tür oyunlar sağlık ile ilgili belirli bir konu üzerine bilgi edinmeye yardımcı olmaktadır. Beslenme, fiziksel terapi ve rehabilitasyon, sigara bırakma gibi sağlık problemleri ile ilgili bir çok bilgisayar oyunu geliştirilmiştir.

43 SimHealth oyunundan ekran görüntüsü

44 Bilgisayar Oyunları Çocukları Nasıl Etkiler?
Bilgisayar oyunları deyince çoğunluğun aklına şiddet içeren oyunlar ve bunların olumsuz etkileri gelmektedir. Bir grup çocuğa tek başlarına iken şiddet içeren görüntüler izletiliyor. Aynı görüntüler başka bir grup çocuğa ise yanlarında bir büyük varken gösteriliyor.

45 Bilgisayar Oyunları Çocukları Nasıl Etkiler?
Görüntüleri yalnız başına izleyen çocuklar her seferinde bu görüntülerden daha çok zevk almaya ve günlük hayattaki konuşmalarında orada duydukları kelimeleri kullanmaya, görüntüdeki kahramana benzer hareketler yapmaya başlıyorlar.

46 Bilgisayar Oyunları Çocukları Nasıl Etkiler?
Bir yakınıyla birlikte görüntüyü izleyen çocuklar ise giderek şiddet içeren sahnelerden rahatsızlık duymaya başlıyorlar. Çünkü izleme esnasında yanlarındaki büyükleri, çocuklara izledikleri olayların kötü olduğunu anlatıyor. Dahası şiddete maruz kalan kişinin hissedecekleri hakkında düşünmelerini sağlayarak çocukların empati yeteneğini geliştirmeye çalışıyor.

47 Bilgisayar Oyunları Çocukları Nasıl Etkiler?
Yalnız başına izleyen çocuklar bu görüntüleri oyun olarak görüp ondan zevk alıyorlar, diğerleri ise gördükleri olayların gerçekte nasıl anlamlandırılması gerektiğini öğrendikleri için aynı görüntülerden rahatsızlık duyuyorlar.

48 Bilgisayar Oyunları Çocukları Nasıl Etkiler?
Doğru oyunlar aracılığıyla öğrenmeyle ilgili zihinsel süreçleri harekete geçirerek çocuğa stres altında soğukkanlı kalma becerisi, dikkatini uzun zaman sürdürme becerisi kazandırılabilir.Çocuğa doğal bir ihtiyacı olan oyun sayesinde birçok şey öğretilebilir.

49 Bilgisayar Karşısında Çok Fazla Zaman Geçiren Çocuklar
Çocukların oyun oynamaları onlar için doğal bir ihtiyaç olduğunu ve bilgisayar aracığıyla da çocuklara bazı şeylerin öğretilebileceğini ifade ettik. Ancak bir çocuğun bütün gününü bilgisayarda oyun oynayarak geçirmesinin de doğru olmadığı açıktır.

50 Bilgisayar Karşısında Çok Fazla Zaman Geçiren Çocuklar
Oyunda başarılı olmak, örneğin bir makineyi kontrol edebilmek, bir yarışı kazanabilmek çocukta üstünlük duygusu oluşturur. Bu durum çocuğun hoşuna gider ve çocuk kendisini mutlu hisseder. Fakat çocuk bunu sürekli yaptığı zaman sadece onunla mutlu olmayı öğrenir başka mutlulukları tadamaz.

51 Bilgisayar Karşısında Çok Fazla Zaman Geçiren Çocuklar
Çocuk başka şekillerde karşılayamadığı duygusal ihtiyaçlarını karşılamak için bilgisayar oyunlarına sığınıyor olabilir. Fakat şöyle bir sorun vardır; çocuk oyun oynarken mutlu olur ama oyun bittiği zaman mutsuz olur ve tekrar oyuna döner. Bir müddet sonra bütün gününü bilgisayar karşısında geçiren, gece geç yatan, sabahleyin kalkamayan, gözü bir şey görmeyen, okuldaki başarısı düşen bir çocuk ortaya çıkabilir.

52 Aileler Ne Yapmalı? Bir çocuğa “Bilgisayar oyunu oynama” demek hiçbir zaman gerçekçi olmaz. İnsanlarda yasaklanan şeylere karşı merak ve öğrenme içgüdüsü uyanır. Bu nedenle yasaklamak çözüm değildir.

53 Aileler Ne Yapmalı? Bilgisayar oyunlarının popüler kimlikler benimsetme ve şiddete eğilimi arttırma gibi olumsuz etkilerinin olabileceği bir gerçektir. Bunun için anne babalar çocuğun gerek bilgisayar gerekse televizyon aracılığıyla maruz kaldığı mesajları takip edip gerektiğinde uyarılarda bulunmalı, çocuğa eleştirel düşünme yeteneği kazandırmalıdırlar.

54 Aileler Ne Yapmalı? Çocuğun doğru-yanlış, iyi-kötü kavramlarını doğru kurgulaması büyük ölçüde ailenin göstereceği dikkat ve özene bağlıdır. Anne baba çocuğu eğitemiyor, doğru yönlendiremiyorsa, sorunu bilgisayar oyunlarında değil kendilerinde aramalıdırlar.

55 Aileler Ne Yapmalı? Doğru yöntemler kullanıldığı takdirde bilgisayar oyunları ; Zaman yönetimi, Mesajları doğru algılama, Eleştirel düşünme, Görsel becerinin artışı, Zihinsel kapasiteyi yükseltme, Stres altında soğukkanlı kalabilme becerisi

56 BİLGİSAYAR OYUNLARININ FAYDALI YÖNLERİ
Öğrenciler eğitici yönleri olan bilgisayar oyunlarını kullanarak geleneksel yöntemlere nazaran daha yararlı şeyler öğrenebilirler. Bununla birlikte öğrenme daha kalıcı olacaktır. Oyun sırasında öğrenciler etkinliklerle meşgul olurlar, bilgilerini kullanırlar, araştırma ve keşif yaparlar ve yaparak öğrenirler. Oyunların mantıksal süreçleri sırasında öğrencilerin eleştirel düşünmeleri gelişecektir.

57 BİLGİSAYAR OYUNLARININ FAYDALI YÖNLERİ
Bu etkinlik öğrencilerin yaratıcılığının, düş gücünün, ve görsel/hayal kurma yeteneklerinin gelişmesine yardımcı olur. Oyunlar kullanıldığında ders daha anlaşılır olur ve oyunlar sayesinde önceki bilgiler pekiştirilir. Oyunlar ayrıca el-göz koordinasyonunun, bilgisayara olan ilginin ve bilgisayarla ilgili bilgi ve becerilerin gelişmesine yardımcı olur.

58 BİLGİSAYAR OYUNLARININ OLUMSUZLUKLARI
Öğrenciler oyunlardan hiç bir şey anlamayabilir ve öğrenemeyebilir. Bu oyunlar çok oynandığında öğrencilerin derslerini öğrenmelerine engel olabilir. Oyunları kullanmak yerine, daha verimli ders etkinlikleri hazırlanabilir ve bu da öğrenciler için çok daha yararlı olur. Bazı oyunlar yaratıcılığı kısıtlayabilir.

59 BİLGİSAYAR OYUNLARININ OLUMSUZLUKLARI
Olanakların azlığı ve okul yönetimi bu oyunların kullanılmasını kısıtlayabilir. Bilgisayar oyunlarıyla harcanan zaman problem yaratabilir; çünkü harcanan zaman ders konusunun öğretilmesi için gerekli olan süreyi kısıtlar. Öğretmen için oyunları dersle bütünleştirmek ve dersi amaçlara uygun bir şekilde yönlendirmek, özellikle de oyunun amaçları dersin amaçlarıyla ilgili olmadığında, zor olacaktır.

60 BİLGİSAYAR OYUNLARININ OLUMSUZLUKLARI
Öğrenciler oyun sırasında oyun oynamanın amacını anlamayabilirler ve bu etkinlikleri ile nasıl değerlendirileceklerini düşünmeye başlayabilirler. Her derste öğrenciler ders dinlemek yerine oyun oynamak isteyebilirler. Öğrencileri oyundan koparıp ders dinlemeye yönlendirmek öğretmen için zor olabilir

61

62 KAYNAKLAR

63 KAYNAKLAR


"BİLGİSAYAR OYUNLARI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları