Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR"— Sunum transkripti:

1 OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
İSKELE ANAOKULU OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR Başlamadan önce: Bu kursta öğrencilerin PowerPoint hakkında belirli bir düzeyde bilgisi olduğu varsayılır. Daha önce bir PowerPoint sunusu oluşturmamışlarsa, "İlk sununuzu hazırlayın" başlıklı PowerPoint eğitim sunusuyla başlamaları önerilir. [Eğitmene notlar: Bu şablonun özelleştirilmesiyle ilgili ayrıntılı yardım için en son slayda bakın. Ayrıca, bazı slaytların notlar bölmesinde ek ders metinlerine bakın. •Macromedia Flash animasyonları: Bu şablonda Flash animasyonları yer alır. Bu animasyonlar PowerPoint 2000 ve sonrası sürümlerde oynatılır. Ancak: Bu şablonu PowerPoint 2007'de kaydetmek isterseniz, şablonu önceki PowerPoint dosya biçiminde kaydedin: PowerPoint Sunusu (*.ppt) veya PowerPoint Şablonu (*.pot). (Farklı Kaydet iletişim kutusundaki Kayıt Türü öğesinin yanında dosya türlerini göreceksiniz.) Uyarı: Şablonu PowerPoint 2007 dosya biçiminde (örn. PowerPoint Sunusu (*.pptx) ya da PowerPoint şablonu (*.potx)) kaydederseniz, kaydedilen dosyada animasyonlar saklanmaz. Ayrıca: Bu sunu Flash animasyonlarını içerdiğinden, şablonun kaydedilmesi, kişisel bilgilerle ilgili bir uyarı iletisinin görüntülenmesine neden olabilir. Flash dosyasının özelliklerine bilgi eklemediğiniz sürece, bu uyarı bu sunu için geçerli olmaz. İletide Tamam öğesini tıklatın.] 2014

2 ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİMİ

3 Discover the power of custom layouts
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM 18 Yaşa kadar olan okul başarısının %33’ü okul öncesi eğitim ile açıklanmaktadır. Discover the power of custom layouts

4 BAŞARI ilkokulda daha katılımcı, girişken ve uyumlu olduklarını göstermektedir.

5 Emekliler kuşağı (1925 ve öncesi doğanlar) Kurucu kuşak ( arasında doğanlar) Bebek patlaması ( arasında doğanlar) X Kuşağı ( arasında doğanlar) Y Kuşağı ( /2000 arasında doğanlar) Z/Mienyum kuşağı (1995/2001 ve sonrasında doğanlar)

6 Sayısal yerli bir birey üniversiteden mezun olduğu gün itibari ile yani 20 yıllık yaşamında: * saatten fazla video oyunu oynamış * saatten fazla cep telefonu ile konuşmuş * saatten fazla TV izlemiş * e-posta veya msj gönderip almış * fazla reklam görmüş saatten az okuma yapmış oluyor.

7 ÇOCUKLARDA ÖZGÜVEN

8 Televizyon karşısında uzun süre ( günde 1-2 saatin üzerinde ) kalan 0-3 yaşlar arasındaki çocuklar, aileleri ile özellikle de bakımlarını üstlenen kişi ile iletişim kuramamaktadır. Bunun sonucunda da, anlamlı heceleme, ses çıkarma, konuşma, cümle kurabilme gibi dil becerilerinde yetersizlikler görülmektedir

9 TV ZARARLARI zihin durgunluğu, düşünce durağanlığı, dikkat dağınıklığı, yalnızlık hissi, karakter silikliği, cesaret noksanlıkları, zaman kaybı

10 psiko-sosyal sorunlar, şiddet ve saldırgan davranışlar, okul başarısında düşme, öğrenme güçlüğü, cinsel davranış sorunları, gece korkuları, Anksiyete (stres) depresyon ve uyku düzensizlikleri

11 televizyonda kullanılan sözcük sayısının azlığı nedeni ile çocukların kelime dağarcığının kısırlaşması; çocuklarda ana dilin yozlaşması, Bu iki etki yabancı kaynaklı programların yanı sıra yerli programlarda sıkça rastladığımız Türkçe’nin yanlış, kötü, yabancı özentili ve kısır bir şekilde kullanılmasından kaynaklanmaktadır.

12 HAREKET

13 Okuma problemi

14 Discover the power of custom layouts
TV ZARARLARI Gerçek ve kurgu karmaşası (korku filmi örneği) Discover the power of custom layouts

15

16

17 TV ZARARLARI

18 MODEL ALMA İlk çocukluk dönemlerinden itibaren çocuklar, kendilerine model olarak seçtikleri televizyondaki dizi kahramanlarının özelliklerini, günlük yaşamlarına ve oyunlarına yansıtmaya başlarlar. Çocukta dürtülerini frenleme yeteneği çok zayıf olduğu için film kahramanları, çeşitli davranışlarla çocuktaki saldırganlık dürtülerini harekete geçirebilir ve onu saldırgan yapabilir. (zebra-sürü-örümcek adam)

19 TV ZARARLARI MODEL ALMA
İlgili videoyu izleyelim

20 TV ZARARLARI MODEL ALMA

21 “tehlikeli/kötü dünya sendromu”

22

23 Discover the power of custom layouts

24 Discover the power of custom layouts
Ekranın gelişmesiyle 3 boyutlu düşünme becerisinde azalma söz konusu oluyor. 3 boyutlu görme ise derinliği algılama anlamı geliyor, yaratıcılığın olmazsa olmaz unsurlarından bir tanesi. Discover the power of custom layouts

25 Türkiye’deki televizyon izleme oranının günde ortalama 4-5 saat olduğu görülmektedir. Bir kişi yılın % 19’unu televizyon izleyerek geçirmektedir.(69 gün=1656 saat)

26 Yapılan araştırmalar 1000 kişi ile yapılan bir çalışmada hafta içi günde 2 saatten fazla televizyon izlemenin 26 yaşında %17 fazla ağırlık, %15 düşük form, %15 artmış serum kolesterol düzeyleri ve %17 sigara içiminden sorumlu olduğu gösterilmiştir

27 Yapılan araştırmalar Lövas’ın anaokulu çocukları üzerinde uygulamış olduğu deneyde, çocukların yarısına saldırgan içerik taşıyan, diğer yarısına da saldırgan içerik taşımayan çizgi filmler seyrettirilmiştir. Film sonrası çocukların davranışları incelendiğinde şiddet içerikli çizgi filmi seyreden çocukların, seyretmeyen çocuklara göre daha saldırgan davranışlar sergiledikleri görülmüştür

28 Yapılan araştırmalar Huesmann, Moise-Titus, Padolski ve Eron televizyondaki şiddet ile saldırganlık arasındaki ilişkiyi incelemiş, 70’li ve 80’li yıllarda yetişen 6 ile 10 yaşları arasındaki çocuklarda şiddet içeren programları izlemenin, 15 yıl sonraki kontrollerde hem erkeklerde, hem de kadınlarda saldırgan davranışın belirleyicisi olduğunu ortaya koymuştur.

29 Yapılan araştırmalar Zimmerman, “Children’s Television Viewing and Cognitive Outcomes” adlı araştırmasında, 3 yaş öncesi ve 3-5 yaş arası izlenen televizyonun, 6-7 yaşlarında zihinsel sonuçlarını test etmek amaçlanmıştır. Araştırmaya katılan 3 yaş öncesi çocukların günde 2.2 saat televizyon izlediği, 3-5 yaş arası çocukların ise 3.3 saat televizyon izlediği saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda erken yaşlarda 2 saatten fazla izlenen televizyonun ileriki yaşlarda zihinsel gelişim açısından olumsuz sonuçlar doğuracağı ortaya çıkmıştır

30 kısıtlama 0-2 yaş = 15 dakika 2-5 yaş = 30 dakika 5+ yaş = 60 dakika
Ne yapmak lazım? kısıtlama 0-2 yaş = 15 dakika 2-5 yaş = 30 dakika 5+ yaş = 60 dakika

31 Ne yapmak lazım? Televizyon saatlerce açık bir şekilde bırakılmamalı, programlar seçerek izlenmelidir. Yemek saatlerinde, oyun saatlerinde, aile toplantılarında, kitap okuma saatlerinde, eğitim öğretim işlerinin yapıldığı saatlerde ve tatil günlerinde televizyon kapalı tutulmalıdır.

32 Çocuğunuzu tv’ye teslim etmeyin!

33 Sosyal etkinlikler

34 HAYIR HAYIR TUTARLILIK SÜREKLİLİK

35 ÖDÜL VE CEZA

36 ABUR CUBUR

37 ODA VE TELEVİZYON

38 HANGİ PROGRAMLAR?

39 Tv izlerken Onunla konuşun
Biraz önce ne oldu? Şimdi ne yapıyor? Neden böyle davrandı? Neler hissetmiş olabilir? Sence sonunda ne olacak? Örnek videoyu beraber izleyelim.

40 Discover the power of custom layouts

41 NE DEMEK LAZIM? Ailelerin yaptığı hata, çocuk tam kendisini bilgisayara kaptırmış oynarken “Hadi ders çalış” denilince çocuk derse düşman olur. Onun yerine “Vaktin doluyor, bak sana 10 dakika daha müsaade. 10 dakika sonra dersinin başına oturacaksın” denirse daha iyi olur . Aksi halde çocuklar aileleri ile zıtlaşır ve ilişkileri daha da bozulur. Bozulan ilişkiyi düzeltmekse oldukça zordur.

42 ÖZ GÜVEN ARTIRMA YOLLARI
Başarıyı değil çabayı taktir edin.

43 Okullarda durum

44 Okullarda Durum

45 Okullarda Durum

46 Okullarda Durum

47 Okullarda durum

48 ÖZ GÜVEN ARTIRMA YOLLARI
Koşulsuz sevgi. Sevgi ve tehdit. Davranışı eleştirin. Sen-ben dili. Kıyaslama. FORMÜL Yapılan davranış Davranışın sonucu Sonucun sonucu Duygusal geribildirim Yemeğini yemezsen Vücudun zayıflar Hasta olursun Ben çok üzülürüm/ parka gidemediğin için üzülürsün

49 ÖZ GÜVEN ARTIRMA YOLLARI
Mutlu çocuk her istediği yapılan çocuk mudur?

50 ÖZ GÜVEN ARTIRMA YOLLARI
Aşırı müdehaleci, sorunları çocuklarının yerine çözen, dolayısıyla çocuklara bağımlılık ve yetersizlik hissi veren ebeveynler olmayın.

51 ÖZ GÜVEN ARTIRMA YOLLARI
Çocuk merkezli aile; yetişkinler tarafından sürekli oyalanıp, eğlendirilen çocukların yaratıcı düşünme becerileri gelişemiyor.

52 Çocuğunuzu başkaları ile kıyaslamayın!
Özgün kişilik gelişimini engellersiniz Kıyasladığınız insana karşı olumsuz duygular gelişir Kıyaslayana olumsuz duygular gelişir Yapmasını/yapmamasını istediğiniz davranışa karşı olumsuz duygular gelişir

53 ÖFKE Normal bir duygu olduğunu bilin
Herkesin öfkelenebileceğini unutmayın Önemli olan öfkeyi kontrol edebilmek.

54 ÖFKE PROBLEMİ İsteği olmadığında kendini yerden yere atıyor. Duvarları yumrukluyor. Oyuncaklarını atıyor. Bize vuruyor. Hatta bazen kendisine bile vuruyor. Çok zor sakinleşiyor.

55 ÇOCUKLARDA ÖFKE NEDEN KAYNAKLANIYOR?
MODEL ALMA VE OLMA Yüksek sesle konuşmayın, öfkenizi kontrol edin. Çocuk kardeşine vurur…… Bağırarak konuşma…. Çocuklar duymasın.

56 ÖFKE ve ifade sorunu Sus! Konuşma! Dil problemleri

57 ÖFKE Üzüntü, hayal kırıklığı , pişmanlık
Davranış problemi, psikolojik veya bilişsel problemler

58 ÖFKE Neler Yapılabilir?
Kendinizi değerlendirin, nasıl model oluyorsunuz?

59 ÖFKE Kitap Okuyun Kitap okuyun Anlattırın
Kendini ifade etme becerisini geliştirin

60 ÖFKE Akşam yemeği ve kitap okuma
Akşam yemeklerini çocukla yemek %50 Her akşam kitap okuma % 400

61 ÖFKE ve ilgi Çocuğunuz sadece öfkelendiğinde mi ilgi gösteriyorsunuz?
Döngüyü tersine çevirin…

62 ÖFKE – Evet ve hayır Sonradan “evet” diyecekseniz, baştan “hayır” demeyin.

63 ÖFKE – Kısır döngülere girmeyin.
Annem beni sevmiyor Bunun için olumsuz davranış sergileme Annenin kızması

64 ÖFKE – ebeveyn-arkadaş
Çocuğunuza iyi bir arkadaş olun, ama onun ebeveyni olduğunuzu da unutmayın. Sizin adınıza karar vermesine izin vermeyin.

65 YEMEK PROBLEMLERİ Hala bebek gibi yemek yiyor. Yemekle peşinden koşuyoruz. Gelişimi olumsuz etkilensin istemiyoruz. Kızartma ve aburcuburdan başka bir şey yemiyor. Okulda yemeğini bitirmiyor. Makarnaya değen domates parçasını bile yemiyor. Sofrada yemek yemiyor.

66 YEMEK PROBLEMLERİ-Olası nedenler
Yemeği yediriliyor olabilir. Ebeveynler çocuklarının yerine karar veriyor olabilir. Biyolojik mekanizmanın doğal çalışmasına izin verilmez. Bir nedenden dolayı size karşı çıkıyor olabilir. Abur cubur problemleri

67 YEMEK PROBLEMLERİ – Neler yapılabilir?
Baskı yapmayın!

68 YEMEK PROBLEMLERİ – Neler yapılabilir?
“Bu akşam ki yemeğimiz bunlar ve yemeğimizi yarım saat boyunca sofrada ailece yiyeceğiz. Yemek istemiyorsan sofradan kalkabilirsin. Sofrayı kaldırdıktan sonra yemek bitmiş olacak ve bir daha ki yemek için yarın sabah kahvaltısına kadar beklemen gerekecek.”

69 YEMEK PROBLEMLERİ – Neler yapılabilir?
Aynı yemeği yiyin ve sohbet edin. Akşam yemeklerini çocukla yemek %50 İş yemekleri - sosyalleşmek

70 YEMEK PROBLEMLERİ – Neler yapılabilir?
Fasulye yemiyorsan sana patates kızartayım mı? Yemekten önce ve sonra abur cubur vermeyin.

71 YEMEK PROBLEMLERİ – Neler yapılabilir?
Sofra kurallarını belirleyin ve bozmayın. Çocuğunuzun acıkmasına izin verin. Birkaç öğün bir şey yemediği için endişelenmeyin.

72 YEMEK PROBLEMLERİ – Neler yapılabilir?
Yemeğini kendisinin almasına izin verin Döke saça yese de kendisinin yemesini sağlayın.

73 YEMEK PROBLEMLERİ - Neler yapılabilir?
Yemekleri hazırlamanıza Servis yapmasına Sofrayı kurmaya yardım etmesine izin verin. Yemek hazırlanırken, yiyecekleri ; koklamasına, yalamasına, yıkamasına, yoğurmasına izin verin.

74 YEMEK PROBLEMLERİ - Neler yapılabilir?
Servis yaparken farklı yollar deneyin.

75 Discover the power of custom layouts

76 Çocuğunuzun odası savaş alanı gibi, Eve gelince üstünü yere atıyor,
ÖZBAKIM PROBLEMLERİ Çocuğunuzun odası savaş alanı gibi, Eve gelince üstünü yere atıyor, Ayağından çıkardığı pantolon aynen yerde kalıyor, Sizsiz giyinemiyor, Siz hatırlatmadan dişlerini fırçalamıyor, Ona sürekli görevlerini hatırlatmaktan ve arkasını toplamaktan yoruldunuz.

77 YEMEK PROBLEMLERİ – Neden olabilir?
Yaşından küçük davranılan ve hayatı sürekli kolaylaştırılan çocuklar yaşlarına uygun davranamaz.

78 YEMEK PROBLEMLERİ – Neden olabilir?
Çocuğun her işini yaparak onun öğrenmesine engel oluyor olabilirsiniz.

79 YEMEK PROBLEMLERİ – Neden olabilir?
Arkasını sürekli toplayarak davranışının sonucunu görmesini engelliyor olabilirsiniz. “Akşam çıkartıyorum, atıyorum. Sabah odamda katlanmış şekilde buluyorum ”

80 YEMEK PROBLEMLERİ – Neden olabilir?
Hiperaktivite yada psikolojik problemler olabilir. Bu durumda bir uzmandan yardım almalısınız.

81 ÖZBAKIM– Neler yapılabilir?
Kötü de yapsa kendi işlerini kendisinin yapmasını sağlayın.

82 ÖZBAKIM– Neler yapılabilir?
Yapması gereken görevleri resimleyerek odasına asın. Her yaptığı görev için bir işaret koyabilir.

83 ÖZBAKIM– Neler yapılabilir?
Oyunlaştırmayı kullanın. Giyinme için kum saati kullanın, Odasını toplamak, dişlerini fırçalamak için senaryolar bulun,

84 ÖZBAKIM– Neler yapılabilir?
Mutlaka model olun.

85 ÖZBAKIM– Neler yapılabilir?
Özbakımın neden gerekli olduğunu anlayabilecekleri şekilde anlatın.

86 ÖZBAKIM– Neler yapılabilir?
Olumlu pekiştireçler verin. “Bu gün dişlerini ben söylemeden fırçaladın, aferin sana bu işi öğreniyorsun.”

87 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA
Ne desem tersini yapıyor. Canı ne isterse onu yapıyor. Israr ettiğinizde ağlıyor, kendini yerden yere atıyor. Evin patronu konumunda

88 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Olası nedenler
Aşırı kuralcı olabilirsiniz.

89 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Olası nedenler
Sadece kural koymuş,kuralların neden konduğunu anlatmamış olabilirisiniz. Kurala uymazsa ne olacağını anlatmamış olabilirsiniz.

90 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Olası nedenler
Koyduğunuz kuralları sabote edenler olabilir.

91 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Olası nedenler
Koyduğunuz kurallara siz de uymuyor olabilirsiniz. Oyuncak toplama - yemek

92 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Olası nedenler
Sadece olumsuz davranışlarını fark ediyor olabilirsiniz.

93 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Olası nedenler
Çocuğunuz rüşvete alışmış olabilir.

94 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Neler Yapılabilir
“Evet” ve “hayır” larınıza sadık kalın. Tutarlı olun. (Davranışın sonucuna…)

95 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Neler Yapılabilir
Kuralları sabote eden eşiniz, kayınvalideniz, kayınpederiniz olabilir. Onlarla konuşun, sonuç alamazsanız aldırmayın, siz kurallarınıza uymasını bekleyin, kararlı olun.

96 İNATÇILIK – KURALLARA UYMAMA Neler Yapılabilir
Olumlu davranışları gözden kaçırmayın. Taktir edin.

97 Hayali yaratıklardan, canavarlardan korkuyor,
Karanlıktan korkuyor, Yalnız uyuyamıyor, Hayali yaratıklardan, canavarlardan korkuyor, Bazen saklanıyor, ağlıyor, Bazen hayvanlardan korkuyor.

98 kORKU – Olası nedenler Korku hayatımızı devam ettirmemizi sağlayan önemli bir duygudur. 3 Yaşa kadar hayali varlıklardan korkan çocuk, zamanla başarısızlık, küçük düşme vb. gibi konularda korku duymaya başlar.

99 kORKU – Olası nedenler Korku ve model alma.

100 kORKU – Olası nedenler Tehditkar ortamlar: Bunu yaparsan bırakıp giderim. Öcüler gelir seni yer. Dışarı çıkarsan köpekler seni yer. Hemen uyumazsan öcüler gelir.

101 kORKU – Olası nedenler Aile içi şiddet.

102 kORKU – Olası nedenler Güvenlik üssü.

103 kORKU – Neler yapılabilir?
Çocuğunuz korktuğunda fiziksel temas kurun, kucağınıza alın.

104 kORKU – Neler yapılabilir?
Korkulan şey nesne yada hayvansa, onun yanında dokunarak tehlikeli olmadığını gösterin.

105 kORKU – Neler yapılabilir?
Tehlikeli bir hayvansa; “Şu an bağlı yada kafeste sana zarar veremez” diyerek güvende olduğunu söyleyin.

106 kORKU – Neler yapılabilir?
Ebeveyn olarak sizin gereksiz korkularınız varsa, çocuğunuza da geçecektir. Bunu engellemek için bir uzmandan yardım alın.

107 kORKU – Neler yapılabilir?
Yaşıtları ile aynı ortamlarda bulundurun. Akranlarından korkmamayı öğreneceklerdir.

108 kORKU – Neler yapılabilir?
Evde korkunç şeylerden bahsetmeyin, Korkunç objeler bulundurmayın, Tek başına tv izlemesine izin vermeyin,

109 kORKU – Neler yapılabilir?
Çocuğunuzun yanında kavga etmeyin. Etmişseniz bile, onun yanında olduğunuzu hissettirin.

110 kORKU – Neler yapılabilir?
Çocuğunuzun duygularını anlatmasına izin verin. Konuşulabilen anne-baba olun.

111 kORKU – Neler yapılabilir?
Neden, nasıl korktuğunu anlamaya çalışın. Ama önce güvende olduğunu hissettirip rahatlatın.

112 kORKU – Neler yapılabilir?
Kokusunun üzerine gitmesi için onu zorlamayın, bu yanlış!

113 Discover the power of custom layouts
Tüm bunları yapmak sizin için zor gelebilir. Bunun için son bir video izliyoruz ve bitiriyoruz. Discover the power of custom layouts

114 BİTTİ


"OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları