Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BECERİLERİ KAZANDIRMA SEMİNERİNE

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BECERİLERİ KAZANDIRMA SEMİNERİNE"— Sunum transkripti:

1 BECERİLERİ KAZANDIRMA SEMİNERİNE
ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ KAZANDIRMA SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ

2 Ey İnsan! Kendinle de sürekli konuşmalısın, Çünkü kendine hem söyleyeceklerin hem de soracakların vardır. KÖLE EPİKTETOS Üstün Dökmen Hocamın şiiri…..

3 BU ÇALIŞMANIN AMACI NEDİR?

4 İLETİŞİM NEDİR? ENFORMASYON NEDİR?

5 İLETİŞİM SÜRECİ KANAL Gürültü Kaynak Alıcı Geri Besleme Kodlama
Kod Açma KANAL MESAJ

6

7

8 İLETİŞİMİN TEMEL FELSEFESİ;
SENİN NE BİLDİĞİN BENİM SENİ ANLADIĞIM KADARDIR.

9 HEPİNİZ GÜLÜMSEYİN!. (ABD bebek ölümü hikayesi)
NE KADAR SOĞUK OLURSANIZ OLUN, YİNE DE SICAK GÖZÜKÜRSÜNÜZ… (ABD bebek ölümü hikayesi)

10 Kamu Hizmetlerindeki İletişim Çatışmalarının Nedenleri(Hizmet alanlar açısından)
1-Planlanmamış ani bir iletişim başlamıştır 2-Önyargılar vardır.Özellikle insanlar kendi vergileri olmasa sizin maaş alamayacağınızı,kurumda yakınlarınızın veya bazı torpillilerin korunduğunu vs düşünürler. 3-Sizin yavaş hareket ettiğiniz sanrısı 4-Kamu çalışanları hakkında bir çok efsane dinlemişlerdir.(Dr ,hemşire hataları,polis adliye,öğretmen vs).Bu efsaneler önyargılarını daha da perçinlemiştir. 5-Kıyaslamayaparlar. 6-Başına yağmur çiseleyen dünyayı sel aldı zanneder. 7-Sen benim kim olduğumu biliyor musun? Daha bir çok neden sayılabilir……………… Kamu çalışanları açısından ise ;İletişim kazalarındaki en büyük kusuru empati kuramama, beden dilini iyi kullanamama ve iletişim becerilerini etkili kullanamama,aşırı tepkili olma yada tepkisiz kalma,yörenin sosyo ekonomik ve kültürel yapısını bilememe olarak tanımlamak mümkündür. Ayrıca siz çalışanların da kişisel ekonomik ve mesleki problemleri bu sorunlara eşlik edebilir.(Mobing,iş doyumu yoksunluğu, kişiler arası çatışmalar,yoğun çalışma temposu,ücret yetersizliği vs)(Bütün bunlar zaman zaman disiplinsizlik alanı da oluşturur.

11 KİŞİLERARASI İLETİŞİMİN KOŞULLARI

12 Empati (Empati ambülans sirenini işittiğinizde aracınızı sağa çekebilme becerisidir.)
Karşıdakinin yerine kendinizi koyamazsanız onun hissettiklerini hissetmeye çalışmazsanız onu asla anlayamazsınız.Bağımlılık yerine bağlılık oluşturun.

13 Koşulsuz Kabul (saygı)
İnsanların statüleri, eğitimleri, yetenekleri eşit değildir. Ama her insanın onuru eşittir.

14 İçtenlik ve Dürüstlük Ne Söylediğiniz Kadar Nasıl Söylediğiniz de Önemli(Padişahın rüyası….)içtenlik ve dürüstlüğün sınırı.Kanser olan adama dürüst davranmak-davranmamak,veli top.veliye öğrenci ile ilgili düşünceleri direkt söyleme vs

15 SAĞLIKLI İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ
*BİREYSEL AYRILIKLAR VARDIR. *İLİŞKİLERDE ve İLETİŞİMDE GÖNÜLLÜLÜK ESASTIR. *HER BİREY KARAR VEREBİLME GÜCÜ VE HAKKINA SAHİPTİR *TÜM İNSANLAR SAYGIDEĞERDİR.ONLARI SEVMEYEBİLİRİZ AMA SAYGI GÖSTERMEMİZ GEREKİR. *GİZLİLİK,KİŞİ KENDİNE VE YA BAŞKASINA ZARAR VERMEDİĞİ SÜRECE KORUNMALIDIR. .

16 İLETİŞİMİ GELİŞTİREN İYİ DİNLEMENİN ÖZELLİKLERİ
SESSİZLİK VE SÖZ KESMEMEK ANLATILMAK İSTENENİN NE OLDUĞUNU ANLAMAYA ÇALIŞMAK ANLATILANIN ALTINDA YATAN DUYGUYU ANLAMAYA ÇALIŞMAK KOŞULSUZ KABULLE DİNLEMEK DÜRÜST OLARAK DİNLEMEK,tuzak kurmayın

17 FİZİKSEL DİNLEMENİN ÖZELLİKLERİ
KONUŞANIN YÜZÜNE DOĞRU BAKMAK, BEDEN OLARAK ONA YÖNELMEK, ellerini iletişime açık pozisyona getir. GÖZLE İYİ BİR İLİŞKİ KURMAK,(GÖZ TEMASI) KONUŞANA DOĞRU EĞİK DURMAK,İlgili insan başını bir tarafa eğer(Köpeklerde ve hayvanlarda da böyledir) DİNLERKEN RAHAT OLMAK GEREKİR.Gergin ve kıpır kıpır yerinde duramayan ne kadar sağlıklı dinler,

18 ETKİN DİNLEMENİN ÖZELLİKLERİ
ANLATILANLARIN BASİT BİR TEKRARI, ANLATILANLARIN DUYULDUĞUNA İLİŞKİN BİR MESAJ, ANLATILANLARI ÖZETLEME, DUYGULARI DİLE GETİRME, BEDEDN DİLİ İLE DİNLEDİĞİNİ HİSSETİRME,Baş eğme…eller dilenci pozisyonunda AMAN ! NE İYİ BİR DİNLEYİCİ

19 ETKİN DİNLEMENİN FAYDALARI
*KİŞİ KENDİNİ DİNLEYEN KİŞİYE YAKIN HİSSEDER *SORUNUNU İLK BAŞTAKİ KADAR ÖNEMLİ GÖRMEYEBİLİR. *SORUNUNU RAHATLIKLA DİLE GETİRDİĞİ İÇİN,ÇÖZÜM YOLLARINI DA DAHA RAHAT DÜŞÜNEBİLİR.ABD’de her bireyin Psikologu var bizde ise yok.Neden?

20 DİNLERKEN KONUŞANIN TEŞVİK EDİLMESİ İÇİN ÖNERİLER
KONUŞAN KİŞİNİN ANLATTIKLARINDA YER ALAN ANAHTAR SÖZCÜKLERİ TEKRARLAYIN, TEK SÖZCÜKLÜ TEKRAR ETTİRİCİLERİ KULLANIN, (HIHI,EEE,SONRA,BAŞKA) KONUŞMANIN SÜRMESİNE YARAYACAK KISA SORULARI SORUN, (NASIL OLDU?KİM GELDİ? vb) Ama yargılayıcı sorulardan uzak durun.

21 DUYGULARIN KİŞİSELLEŞTİRİN
KAYGI HİSSEDİYORSUN,ÇÜNKÜ ENJEKSİYONDAN KORKUYORSUN. BEN HEMŞİRE OLMAMA RAĞMEN GEÇEN AY AYNI DUYGULARI YAŞADIM.SENİ ÇOK İYİ ANLIYORUM.YA DA KARAKOLDAN KORKUYORSUN ÖNCELERİ BEN BİLE KORKARDIM.BENDE ÖĞRETMEN OLMADAN ÖNCE SINAV KAYGISI YAŞADIM SENİ ÇOK İYİ ANLIYORUM VS. SENİN YAŞINDA İKEN BENDE AYNI HATALARI YAPTIM.

22 Bir anlaşmazlık olduğunda, muhatabınızın ayakkabılarını giyerek soruna bakın!” Kızılderili atasözü

23 KONUŞMANIN ÖNEMİ Eğer konuşmanızın dinlenmesini de isterseniz,sizi dinleyen insanlardan da bahsedeniz. DİSRAELİ

24 KONUŞMAYA BAŞLAMANIN ÖZELLİKLERİ
1-Coşku verici birkaç sözle başla. 2-Ortamı hazırla(Beklenti içinde olan dinleyicilerle göz göze gel) 3-Daha önceden tanışıyormuş havası ver. 4-Şaka ve espriden kaçınma. 5-Konunun ne olduğunu ve konuşmanın ne kadar süreceğini belirt 6-Neden konuşmak zorunda olduğundan ve biyografinden bahset. 7-Amatör olduğunu belirt. 8-Dinleyicilerle ortak taraflarını vurgula.Sizden biriyim biziz imajı ver. 9-Mesajı başta ya da sonda ver

25 İYİ KONUŞMANIN 5 ALTIN KURALI
1-İstatiksel bilgiler:Konu ile ilgili sayısal veriler kullanırsanız prestijiniz artar. 2-Örneklemeler:Konu ile ilgili gerçek örnekler ver.Konuşmanıza inandırıcılık katar. 3-Kıyaslama ve öngörüler:Hayatın içinden yapılan karşılaştırmlar konuyu sıkıcı olmaktan çıkarır. 4-Saniyelik diyaloglar:Dinleyicilerle saniyelik diyaloglar kur.İlgiyi artırır ve senin üzerine çeker. 5-Düşünce fatihlerini işe koş;Tarihi ve örnek şahsiyetlerin hikaye ve sözlerini kullan.

26 HANGİ AMAÇLA SORU SORULUR
BİLGİ ALMAK AMACIYLA, BİLGİ VERMEK AMACIYLA ANLAYIP ANLAMADIĞINI SINAMAK İÇİN, KARARA ULAŞMAK İÇİN, KONUYA DİKKAT ÇEKMEK İÇİN İKNA ETMEK İÇİN,

27 BİR İLETİŞİM BECERİSİ OLAN İYİ SORU SORMANIN ÖZELLİKLERİ_SORU TÜRLERİ
1-AÇIK UÇLU SORULAR Ne,nasıl,sen olsan ne yapardın,Bu konuda fikrin nedir? Bilgi toplamaya yarar. 2-KAPALI UÇLU SORULAR(Fikriöğrenmeye yarar) Evet-hayırla biter En kapalı uçlu soruyu nikah memuru..

28 3-Yönlendirme soruları:Soruyu öyle bir sorarsınız ki karşınızdaki sizin istediğiniz cevabı verir.
Üç türü vardır. a-Değil mi ile biten sorular.Zaten sen değil mi diyerek görüş belirttin karşıdaki adamın hayır deme şansı yok. Film güzeldi değil mi? b-Çift seçenekli sorular.Kazağı satan satıcı size kırmızı kazak mı mavi kazak mı derse birini seçmek durumunda kalırsınız.Hanımınız size sinemaya mı gidelim anneme mi derse sinemayı seçersiniz……. c-Uzman görüşü belirten sorular:Ben sigaranın zararları hakkında bir prof.dr görüşü dinledim zararlı olduğu söyleniyor sen ne düşünüyorsun dedinse adamın itiraz şansı yoktur.  ÖRNEKLER Bu akşam sinemaya gidelim mi? Kapalı uçlu Bizde sinemaya gideriz değimi?Yönlendirme Tüm apartman sinemaya gitti filmi beğenmişler bizde gideriz değİl mi?Uzman görüşü. Sinemaya mı anneme mi gidelim? Çift seçenek. Çay mı yaptırayım ada çayımı?Çift seçenek. Bu şirkete gelenlerin %98 çay içer sen ne içersin? Uzman görüşü Beyi hanımına sormuş yarın balığa mı gideyim annemlere mi gidelim? Hanımı üzerini sıkı giyin demiş balıkta üşütürsün.

29 SORUYU USTURUPLU SORABİLMEK İki arkadaş hararetle tartışıyormuş: Tartıştıkları konu, sigara içerken İncil okunup okunmayacağı imiş. Sonuç alamayınca Papa`ya sormaya karar vermişler. Papa `nın yanına gidip sırayla sorularını sormuşlar. Biri olumsuz cevap alırken diğeri, izin almayı başarmış. İzin alamayanın sorduğu soru : - Papa hazretleri, İncil okurken canım sigara içmek istiyor, içebilir miyim? - Oğlum, İncil okunurken Tanrı ile ilgilenmen lazım. O sırada dikkatinin dağılmaması lazım. O yuzden İncil okurken sigara içilmez. İzin alanın sorduğu soru ise : - Papa hazretleri, sigara içerken canım İncil okumak istiyor, okuyabilir miyim? - Oğlum, her nerede ve ne koşulda olursan ol, İncil okuma isteği duyarsan okuyabilirsin. Kıssadan hisse : 1) Esas olan, aldığın cevap değil, sorduğun sorudur. 2) Beceri; almak istediğin cevabı alabileceğin soruyu sorabilmektir.

30 ETKİLİ BİR İLETİŞİM BECERİSİ;BEN DİLİ
*SEN DİLİ *BEN DİLİNİN YARARLARI

31 ÖRNEKLER ’Sen’ dili: Sen hatalısın! Çok yanlış davranıyorsun! —’Ben’ dili: Senin bu davranışın beni incitti, üzüldüm………………

32 ---"Sen" dili: Çok kabasın. Her zaman sözümü kesiyorsun
---"Sen" dili: Çok kabasın! Her zaman sözümü kesiyorsun! ---"Ben"dili: Bir şey söylemeye başlayıp ta bir türlü sonunu getiremediğim zaman çok rahatsız oluyorum "Sen" dili: - Kes şunu!! Çekiştirip durma kolumu!! ---"Ben" mesajı verin... - Kolumun çekiştirilmesinden hoşlanmıyorum.

33 Sen dili; Çayı içtikten sonra bardağa sigara izmariti atmanız utanç verici bir davranış,nefret ediyorum Ben dili; Boş çay bardağının içine sigara izmariti atmanız beni fazlası ile üzüyor.

34 SEN MESAJLARI BEN MESAJLARI
Davranışa yöneliktir. Özele ve o ana yöneliktir. Gönderen kişinin duygu ve düşüncelerini içerir. Özgüvene olumlu katkısı vardır. Gönderene yardım isteği uyandırır. Atılgan insanlar yaratır. İletişimi zedelemez. İlişkiyi geliştirtir. Sorumluluk duygusunu geliştirir. İşbirliğine yönelik istek uyandırır. Kişiliğe yöneliktir Bütüne ve genele yöneliktir. Karşımızdaki kişi ile ilgili olumsuz değerlendirmeler içerir. Karşımızdaki kişinin özgüvenini zedeler. Öfke ve nefret gibi olumsuz duygular uyandırır. Çekingen yada saldırgan insanlar yaratır. İletişimi zedeler. İlişkiyi zedeler. Sorumluluk duygusunu geliştirmez. İşbirliğine karşı direnç yaratır.

35 İLETİŞİMİ ENGELLERİNDEN KURTULUN
GÜVEN OLUŞTURURUN, GÜVENİ AZALTMAYIN, DİNLEYİN , (NEDEN DİNLERİZ) İYİ BİR DİNLEYİCİ OLUN,

36 İYİ BİR DİNLEYİCİNİN ÖZELLİKLERİ
SÖZ KESMEZ, YARGILAMAZ, KARŞILIK VERMEDEN ÖNCE DÜŞÜNÜR, YÜZÜ KONUŞANA DÖNÜKTÜR, KONUŞANI İŞİTEBİLECEĞİ UZAKLIKTA DURUR.(Kişisel alana girmesine izin verir), SÖZEL OLMAYAN MESAJLAR için GÖZLER NE DENİLDİĞİNE ODAKLAŞIR, DİNLERKEN NE DİYECEĞİNİN PROVASINI YAPMAZ(En büyük hadikapımız bu vereceğimiz cevabı planlarız), SON SÖZÜ SÖYLEME ÇABASINA GİRMEZ.(Banka eksper hikayesi),

37 İletişim becerisi, insanlara doğuştan verilen bir yetenek değildir.
Öğrenilebilir ve Geliştirilebilir Becerilerdir. Etkili İletişim Becerileri - Öğretmenler İçin Hazırlayan:Uzm. Psik. Dan. Sanem TOPUZ

38 UNUTMAYIN! BİR HASTANIN GÖZÜNDE HASTANE SİZSİNİZ….. VATANDAŞIN GÖZÜNDE EMNİYET SİZSİNİZ…. VELİNİN GÖZÜNDE MİLLİ EĞİTİM VE OKUL SİZSİNİZ. Zincirin gücü en zayıf halkanın gücü kadardır.

39 ÖRNEK DİYALOGLAR Yanlış; “Şikayetiniz ne? Randevu almış mıydınız?
Sizi şuanda içeri almam mümkün değil. Doğru Hangi konuda danışacaktınız? Kendisi ile randevunuz kaçta idi? Sizden önce randevu alan iki kişi daha var.Yarım saat sonra sizi alabilirim.

40 Arkadaşıma sorup size geri döneceğim.
Bir dakika/bir saniye…. Pardon beklettim. Dr Beyin odasına giremem.Siz hiç giremezsiniz.Muayenesi devam ediyor. Ben bu konuyu bilmiyorum ve ilgilenmiyorum. Bu konuda yetkili birini size yönlendireceğim. Siz dakika arasında bekletmek zorundayım. Beklettiğim için özür dilerim. Dr Bey şu an başka bir hastamızı muayene ediyor.Muayene bitince size haber vereceğim. Bu konu ile Melike Hanım ilgileniyor.Kendisi size yardımcı olacaktır.

41 Aşağı ineceksin,şu formu onaylatacaksın sonra kayıt için bana getireceksin.
Sağa dön,dümdüz git,orada size yardım eden biri çıkar. Sizi kayıt edebilmem için bir kat aşağıdaki Ömer Beye bu formu onaylatırsanız işleminizi gerçekleştirebileceğim.Ömer beyin odası sağdan ilk kapı. Sağa dönüp dümdüz giderseniz.Hasta bakıcı arkadaşım sizi karşılayacaktır.

42 BUNLARI YAPMAYIN Benim suçum değil bu kurumda kuralları koyan ben değilim. Sorun nedir?Sorun olmasa orada olmazdı zaten.. Sizinle açık konuşacağım…(demek ki kapalı konuşuyor mussun.) Size olan saygıma rağmen….(saygı duymasan neler olacak bilmiyoruz) Daha önce kimseden böyle bir şikayet almadık.

43 Bizim çalışma sistemimiz böyle.
Biraz sakinleşin öyle gelin bu konuyu ozaman görüşelim.(Şimdi niye görüşmüyorsun?)

44 BUNLARI YAPIN Yargılamadan dinleyin onu anladığınızı hissettirin.
İsmini öğrenin ismi ile hitap edin. Siz ne önerirsiniz sorusunu mutlaka sorun.Cimriye araba satan adamın hikayesi, Aynı soruyu tekrar sormayın(Bu hem onu sıkar,hem de dinlenmediği önemsenmediği hissi verir). Dik oturun,sandalyenizi sağa sola çevirmeyin. Masaya yaslanmadan,elinizi çenenize dayamadan ve eşyalarla oynamadan dinleyin.Beden diliniz uygun olsun. Karşınızdaki ile göz kontağı kurun. Kişi öfkeli ise onunla tartışmayın.Çünkü bugüne kadar kazanılmış hiçbir tartışma yoktur.

45 Soru,öneri ve eleştirileriniz için; GSM:0507 987 9390 E-posta: mehmettunga_burdur@hotmail.com


"BECERİLERİ KAZANDIRMA SEMİNERİNE" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları