Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KONU#2 DONANIM VE YAZILIM

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KONU#2 DONANIM VE YAZILIM"— Sunum transkripti:

1 KONU#2 DONANIM VE YAZILIM
Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgisayar ve Teknoloji Yüksek Okulu Bilgisayara Giriş ITEC115/ITEC190 KONU#2 DONANIM VE YAZILIM Hazırlayan: Hüsnü BAYRAMOĞLU

2 Öğrenme Hedefleri Bilgisayarda verinin nasıl ifade edildiğini anlamak.
Çeşitli giriş birimlerini ve işlevlerini tespit etmek. Sistem ünitesinde bulunan temel donanım birimlerinden anakart, işlemci ve belleklerin işlevlerini açıklamak. Çeşitli çıkış birimlerini ve işlevlerini sıralamak.

3 Öğrenme Hedefleri Depolama birimleri ile bellekler arasındaki farkı tespit etmek. Depolama sistemlerinin hangi durumlarda kullanılması gerektiğini açıklamak. İletişim birimlerinin amaçlarını açıklamak. Temel yazılım kavramlarını anlamak.

4 Genel Bakış Bu ünite tamamlandığında aşağıdaki yeterliliklere sahip olacaksınız: Verinin ne demek olduğu ve bilgisayarda nasıl ifade edildiği Bilgisayar sistemini oluşturan donanımları Çeşitli giriş, çıkış, depolama, iletişim ve işlemci birimlerini Temel yazılım kavram ve işlemlerini

5 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Günümüzdeki sayısal bilgisayarların çoğu veriyi ifade edebilmek için ikilik sayı sistemini kullanırlar. Böylece bilgisayarda veriyi ifade edebilmek için sadece iki sayı kullanılabilir: 0 ve 1. Bilgisyarlarda işlenen verilerin tümü ikilik sayı sistemi ile ifade edilmelidir. Bunun için giriş birimlerinden gönderilen bilgi gerektiği şekilde ikilik sayı sistemindeki veriye dönüştürülür.

6 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Bit Bilgisayar içerisindeki en küçük veri birimidir. 0 veya 1 değerini alabilir. Genellikle birçok bitin bir araya gelmesiyle anlamlı veri oluşturulur. Bayt 1 bayt 8 bitten oluşur. Büyük miktardaki verileri ifade etmek için çeşitli ön ekler kullanılır (ör: KB, MB, ...).

7 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Sayı Sistemleri Sayıları ifade etme yöntemleridir. Onluk sayı sisteminde toplam on tane sembolle tüm sayılar ifade edilebilir (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). İkilik sayı sisteminde ise sadece iki sembol tüm sayıları ifade etmek için kullanılır (0 ve 1). Her iki sayı sisteminde de, sayı basamaklarının yerine göre taban değeri aynı kalırken ve üssü değişik değer alır.

8 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Örnek: Onluk sayı sistemi İkilik sayı sistemi 5 3 4 2 103 102 101 100 1000 10 1 5000 +300 +40 +2 = 5342 1 23 22 21 20 8 4 2 +0 +2 +1 = 11

9 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Kodlama Sistemleri Metin tabanlı verileri ifade etmek için kullanılır. Geleneksel olarak kullanılanı ASCII (American Standard Code for Information Interchange) olarak adlandırlır. Gerçekte 7-tabanlı (7-bit) kodlama kullanmaktadır, ancak 8 bitlik geliştirilmiş versiyonu da bulunmaktadır. 8 bit ile 256 farklı karakter ifade edilebilir (28=256). İngilizcede kullanılan Latin alfabesindeki karakterlerle sınırlıdır.

10 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Eski (antik) veya modern dillerde bulunan karakterleri ifade edebilmek için günümüzde kullanılan kodlama sistemi Unicode olarak adlandırılır. Her karakter 0’lar ve 1’ler kullanılarak ifade edilir. Her karakter için gereken ifade farklı uzunlukta olabilir (8 ile 32 bit arasında). Bir milyon farklı karakter Unicode ile ifade edilebilir.

11 Sayısal (dijital) veri nasıl ifade edilir?
Örnek: Yukarıda görülen birçok farklı karakter Unicode ile 0’lar ve 1’ler kullanılarak ifade edilebilirken, ASCII kod ile ifade edilemezler.

12 Giriş Birimleri Veri girişi sağlayan her donanım parçası giriş birimi olarak adlandırılır. Klavye Bilgisayara yazı yazarak veri girişi yapmayı sağlar. Bilgisayara entegre, kablolu ve kablosuz olan çeşitleri vardır. Hemen hemen tüm masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda kullanılmaktadır.

13 Giriş Birimleri

14 Giriş Birimleri İşaret Aygıtları
Bilgisayardaki objeleri seçmeye, komutlar göndermeye yarayan aygıtlardır. En sık kullanılanları fare (mouse) ve kalemdir (pen). Fare Neredeyse tüm masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda kullanılmaktadır. Günümüzde daha çok optik ve lazer fareler kullanılmaktadır.

15 Giriş Birimleri Kalem (Pen)
Elektronik olarak ekrandan objeler seçmeyi, çizim yapmayı ve yazı yazmayı sağlar. Kişisel bilgisayarlarda, tablet bilgisayarlarda ve mobil aygıtlarda kullanılabilir. Grafik tasarım ve animasyonlarda daha sık kullanılmaktadır.

16 Giriş Birimleri Dokunmatik Ekranlar
Kişisel bilgisayarlarda, mobil aygıtlarda ve cep telefonlarında kullanımı çok yaygınlaşmıştır. Birçoğu, çok noktadan dokunmayı algılayıp işleyebilmektedir.

17 Giriş Birimleri Oyun aygıtları (joystick), kontrol düğmeleri ve dizüstü bilgisayarlarda bulunan dokunmatik fare (touchpad) diğer işaret aygıtları olarak sayılabilir.

18 Giriş Birimleri Tarayıcılar Optik tarayıcı olarak da bilinirler.
Kaynak dökümandan verileri alıp bilgisayara aktarmak için kullanılır. Aktarılan bilgi resim dosyası şeklinde bilgisayara kaydedilir. Metin olarak atrabilmek için tarayıcının optik karakter tanıma (OCR) özelliğinin olması gerekir. Düzyataklı tarayıcı en sık kullanılan tarayıcıdır. Bunun yanında elle tutulan tarayıcılar istenilen yerde tarama işlemini yapma imkanı sunarlar.

19 Giriş Birimleri Düzyataklı tarayıcı Elle tutulan tarayıcı

20 Giriş Birimleri Sayısal kameralar
Hafıza kartlarına, DVD ve flash belleklere fotoğraf ve video kaydı yapan aygıtlardır.

21 Giriş Birimleri Mikrofon
Ses dalgalarını elektriksel titreşimlere çeviren, elektroakustik bir cihazdır. Bütün mikrofonlar ses dalgalarına tepki gösteren çeşitli şekillerde yapılmış diyafram ya da benzeri bir elemana sahiptir.

22 Sistem Ünitesindeki Birimler
Bilgisayar kasası ve içindeki bileşenleri ifade eder. Bileşenler; anakart, işlemci, bellekler, depolama aygıtları, güç ünitesi, soğutucu fan ve giriş/çıkış birimlerini bilgisayara bağlamak için kullanılan arayüzleri içerir. Anakart Sistem ünitesindeki ana devre kartıdır. Sistem ünitesindeki bileşenlerin tümü doğrudan veya kablo ile anakarta bağlanırlar.

23 Sistem Ünitesindeki Birimler
Bağlantı noktaları (ports) Bilgisayar kasasının dış kısmındaki bağlantı noktalarıdır. Anakarta entegre olabileceği gibi genişleme yuvasına takılan kartlarla da bağlantı noktaları yaratılabilir. Çeşitli giriş/çıkış aygıtlarını bilgisayara bağlamak için kullanılır.

24 Sistem Ünitesindeki Birimler
Sistem ünitesi içerisinin genel görünümü

25 Sistem Ünitesindeki Birimler
İşlemci (CPU) Birçok küçük devre ve bileşenin biraraya gelerek oluşturduğu ve anakarta doğrudan bağlanan birimdir. Mikroişlemci olarak da adlandırılır. İki temel birimden oluşur: Aritmetik mantık birimi (ALU) hem matematiksel hem de mantıksal işlemlerin yapıldığı birimdir. Kontrol ünitesi, işlemci içerisindeki işlemleri koordine ve kontrol eder.

26 Sistem Ünitesindeki Birimler
İşlemci hızı Hertz (Hz) cinsinden ölçülür. Günümüzde megahertz (MHz) ve gigahertz (GHz) seviyesinde hızlardan bahsedilebilir. Günümüzdeki kişisel bilgisayarların birçoğu Intel ve AMD firmasının ürettiği çok çekirdekli işlemciler kullanmaktadır.

27 Sistem Ünitesindeki Birimler
Bellekler Bilgisayarda bulunan hafıza birimleridir. Bellek kapasitesi bayt cinsinden ifade edilmektedir. Rasgele Erişimli Bellek (RAM) Geçici bir bellek türüdür. Bilgisayar kapandığında içindeki bilgiler silinmektedir. İşletim sisteminin gerekli kısımları ve kullanıcı programlarını çalıştırmak için gereken bilgiler belleğin içerisinde tutulur.

28 Sistem Ünitesindeki Birimler
Dizüstü bilgisayar RAM belleği Masaüstü bilgisayar RAM belleği

29 Sistem Ünitesindeki Birimler
Salt Okunur Bellek (ROM) Genellikle anakarta entegre edilmiş ve içindeki bilgilerin kalıcı olarak tutulduğu bellek türüdür. Bilgisayar kapansa da içindeki bilgiler silinmeyecektir. Üzerine bilgi yazılamayan, sadece içindeki bilginin okunabildiği bellek türüdür.

30 Sistem Ünitesindeki Birimler
Flash bellek Flah bellekler, günümüzde ROM belleklerin yerini almaktadır. Bunun nedeni, flash belleklerin içerisindeki bilginin istenildiğinde silinebilir ve güncellenebilir olmasıdır. Bu bellek türü, depolama birimlerinde de kullanılmaktadır.

31 Çıkış Birimleri Görüntü Aygıtları En sık kullanılan çıkış birimidir.
Ekran (Monitör) Masaüstü bilgisayarlarda kullanılan görüntü birimidir. Görüntü Ekranı Entegre görüntü birimleridir. Cep telefonları, dizüstü ve tablet bilgisayarlarda kullanılmaktadır.

32 Çıkış Birimleri Tüplü (CRT) Monitör Düz Panel Ekranlar
Katot ışın tüpü (cathode ray tube) teknolojisini kullanmaktadır. Boyutları büyük ve enerji tasarrufu yok denecek kadar azdır. Düz Panel Ekranlar Ekrandaki görüntüyü paneller arasındaki bazı kimyasallar (ör: LCD monitör), farklı gazlar (ör: plazma monitör) veya ledler (ör: led monitör) kullanarak oluşturan monitörlerdir. Daha incedirler ve az enerji kullanırlar. Günümüzde, görüntü kalitesinden dolayı led teknolojisini kullanan monitörler daha çok tercih edilmektedir.

33 Çıkış Birimleri Piksel
Ekrandaki görüntüyü oluşturmaya yarayan en küçük birimdir. Ekrandaki piksel sayısı, ekranın çözünürlüğünü belirler. Yüksek çözünürlükle ekranda daha fazla bilgi aynı anda görüntülenebilir ancak simgeler daha küçük olacaktır.

34 Çıkış Birimleri Yazıcı (Printer)
Kağıt üzerine çıktı alınması sağlayan aygıtdır. Kişisel yazıcılar bir bilgisayara bağlanırken, ağ yazıcıları oluşturulan ağ üzerinden paylaşılabilen ve birçok kişi tarafından aynı anda kullanılabilen yazıcılardır.

35 Çıkış Birimleri Lazer Yazıcılar
Lazer yazıcılarda fotokopi makinelerinde olduğu gibi toner kullanılmaktadır. Toner, kurutulmuş toz mürekkep taneciklerine verilen isimdir. Toner tanecikleri, bilgisayardan gelen veriler yardımı ile kağıt üzerine basılır. Lazer yazıcıların sessiz çalışmaları, kaliteli ve hızlı baskı yapmaları en büyük özellikleridir.

36 Çıkış Birimleri Lazer yazıcının çalışma prensibi

37 Çıkış Birimleri Mürekkep Püskürtmeli Yazıcılar Lazer yazıcılara göre daha ucuz olmalarına rağmen mürekkep kartuşları pahalıdır. İyi kalitede ve renkli baskı yapabilirler. En sık kullanılan diğer çıkış birimleri ise kulaklık ve hoparlördür.

38 Depolama Birimleri Depolama Sistemleri
Bilgilerin kalıcı olarak saklanabileceği sistemlerdir. Veri, depolama sistemlerine manyetik veya optik olarak kaydedilebilir. Manyetik depolama aygıtları veriyi farklı manyetik dizilerle ifade ederken, optik aygıtlar lazer ışığını kullanır. Flash bellekler ise veriyi elektronlarla ifade eder. Sabit disk manyetik depolama aygıtına, CD ve DVD de optik aygıtlara örnek olarak verilebilir.

39 Depolama Birimleri Sabit Sürücüler
Kullanıcıların programlarını ve verilerini kaydetmek için kullanılan sürücülerdir. Manyetik Sabit Sürücüler Üzerinde iz (track) ve kesimlerin (sector) bulunduğu plakalardan (platter) oluşmaktadır. Okuma ve yazma işlemini gerçekleştirmek için plaka üzerine yerleştirilmiş okuma/yazma kafaları bulunmaktadır.

40 Depolama Birimleri

41 Depolama Birimleri Katı Hal Sürücüleri (SSD)
Dönen plakalar yerine flash bellekte kullanılan teknoloji kullanılmaktadır. Daha az enerji kullanır, daha az ısı açığa çıkarır ve daha hızlıdırlar. Düşme, çarpma ve sarsıntılara daha dayanıklıdırlar. Hareketli mekanik parçaları olmadığı için daha sessizdirler. Özellikle taşınabilir bilgisayarlar ve cep telefonları için kullanışlıdırlar.

42 Depolama Birimleri Melez (Hibrid) Sürücüler
İçerisinde hem dönen plakalar hem de flash bellek taşıyan sürücülerdir. Katı hal sürücülerinden daha ucuzdurlar.

43 Depolama Birimleri İçteki Sabit Sürücüler Taşınabilir Sabit Sürücüler
Sistem ünitesi içine konumlandırılan sürücülerdir. Program ve bilgi kaydı yapmak için hemen hemen tüm bilgisayarlarda bulunur. Taşınabilir Sabit Sürücüler Bir bilgisayardan diğerine bilgi taşıyabilmek için kullnanılan sürücülerdir. Günümüzde 500GB’tan 4TB’a kadar birçok büyüklükte bulunmaktadır. Taşınması kolay olsun diye genellikle küçük boyutludurlar. Birçoğunun bilgisayara bağlantısı USB portu ile sağlanır.

44 Depolama Birimleri Optik Diskler ve Sürücüler
Optik disklerde veri, lazer ışığı kullanılarak okunur ve yazılır. CD, DVD ve Blu-Ray diskler optik disklere örnek olarak verilebilir. Diskler tek bir izden (track) ve birçok kesimden (sector) oluşur. Veri, diskin her iki tarafına da kaydedilebilir. Diskin kapasitesi kullanılan biçime, katman (layer) ve taraf sayısına göre değişir. Lazer ışığı ile yüzey üzerinde çukurlar (pits) ve tepeler (lands) oluşturulur. Böylece ikilik sayı sistemi ile ifade edilen veri diske yazılmış olur.

45 Depolama Birimleri

46 Depolama Birimleri Salt okunur optik diskler
İçerisine bilgi yazılmış olarak satılırlar. İçindeki bilgiyi silmek veya değiştirmek mümkün değildir. Ör: CD-ROM, DVD-ROM ve BD-ROM Kaydedilebilir optik diskler İçerisine sadece bir kez bilgi yazılabilen, daha sonra içindeki bilginin silinemediği ve değiştirilemediği optik disklerdir. Ör: CD-R, DVD-R ve BD-R Tekrar yazılabilir optik diskler Üzerine birden fazla kez bilginin yazılabildiği ve silinebildiği optik disklerdir. Ör: CD-RW, DVD-RW, DVD+RW ve BD-RE

47 Depolama Birimleri Flash bellek kayıt sistemleri
İçerisinde çiplerin bulunduğu ve verinin elektronlarla ifade edildiği bellek türüdür. İçerisinde hareketli parça olmadığı için kolay bozulmazlar. Çarpma ve sarsıntıya karşı daha dirençlidirler. Sessiz ve küçüktürler, az enerji harcarlar. Günümüzde bilgisayarlarda sıklıkla kullanılmaktadır.

48 Depolama Birimleri Flash bellekler
İçerisinde küçük çiplerin bulunduğu kartlardır. Kart okuyucular kullanılarak içindeki bilgiye ulaşılabilir. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda, sayısal kameralarda, taşınabilir medya oynatıcılarda ve cep telefonlarında kullanılmaktadır. En sık kullanılanları SD, mini-SD ve micro-SD olarak adlandırlır.

49 Depolama Birimleri Kart Okuyucu Flash Bellekler

50 Depolama Birimleri USB Flash Bellekler
USB arabirime sahip flash belleklerdir. Taşıması kolay ve kullanışlı bellek türleridir. Birçok farklı boyutları vardır (2GB - 256GB).

51 Depolama Birimleri Uzaktan Kayıt Sistemleri
Bilgisayara doğrudan bağlantısının olmadığı, ağ veya İnternet üzerinden bağlantının sağlandığı kayıt sistemleridir. Bulut kayıt (cloud storage) olarak da bilinir. Örnek olarak Google Docs, Flickr ve Facebook verilebilir. İnternet bağlantısının olduğu heryerden bilgilere ulaşılabilir.

52 Depolama Birimleri Akıllı Kartlar (Smart Cards)
Kredi kartı boyutlarında olan ve içerisinde küçük deverelerin olduğu plastik kartdır. İçerisinde 64KB veya daha az bilgi barındırır. Amaç veri depolama değil daha çok kimlik tanımlama bilgilerinin kolay yapılabilmesidir. İçindeki bilgi akıllı kart okuyucular tarafından okunabilir.

53 Depolama Birimleri Günümüz bilgisayarlarında tek bir depolama aygıtı kullanmak yerine birden fazla seçeneği kullanmak çok daha caziptir. Bu yüzden günümüz bilgisayarlarında sabit sürücü, optik sürücüler, flash bellek kart okuyucuları ve USB flash belleklerin kullanımı için USB portlar mevcuttur.

54 İletişim Birimleri Bir bilgisayarın başka aygıtlarla ağ veya İnternet üzerinden haberleşmesini sağlayan birimlerdir. Ağ Kartları (NIC) Bir bilgisayarı ağa bağlamaya yarayan elektronik devredir. Hangi ağ kartının kullanılacağı ağın yapısı ve ağ kablosunun türüne bağlıdır. Modem Bir bilgisayarı telefon hattı üzerinden başka bir bilgisayara veya farklı bir ağa (genellikle İnternet) bağlamak için kullanılır.

55 İletişim Birimleri Diğer iletişim aygıtlarına hub, anatar (switch), yönlendirici (router) ve erişim noktası (access point) örnek olarak verilebilir. Kablosuz ağlarda en sık kullanılan aygıtlar kablosuz erişim noktaları ve kablosuz yönlendiricilerdir. Tekrarlayıcılar (repeaters) kablosuz ağın menzilini artırmak için kullanılabilir. Kablolu ağlarda ise ağın türüne göre çift-bükümlü, koaksiyel veya fiber optik kablo kullanılabilir.

56 İletişim Birimleri Kablosuz USB ağ kartı Ağ kartı (NIC)
Kablosuz yönlendirici Hub Anahtar (Switch)

57 Yazılım Temelleri Yazılım Hakları
Kullanılacak olan yazılımın kullanıcı haklarını tanımlar. Yazılım Lisansı Yazılımın kullanılacağı koşulları tanımlar. Ör: yazılımın kaç bilgisayara kurulabileceği, kullanım süresi,... Yazılım kategorileri aşağıdaki gibi tanımlanabilir: Ticari (commercial): Kar amacı ile geliştirilip satılan yazılımlar Ücretli (shareware): Deneme süresinin ücretsiz olduğu ancak bu süre sonunda satın alınması gereken yazılımlar Ücretsiz (freeware): Bedava yazılımlar Açık kaynak kodlu (open source): Kaynak kodunun kamuya açık olduğu yazılımlar

58 Yazılım Temelleri Yüklü Yazılımlar
Bilgisayara yüklenmiş ve oradan çalışan yazılımlardır. En sık kullnılan yazılım türüdür. Ağ Tabanlı Yazılımlar Kullanıcıların ağ üzerinden ulaşabileceği yazılımlardır. İnternet bağlantısının olduğu her yerden bu yazılımlara ulaşılabilir. Ağın ve İnternetin hızına bağlı olarak yüklü yazılımlara göre daha yavaş olabilirler. Yazılımın kurulu olduğu sunucu bilgisayar çalışmıyorsa, yazılıma ulaşmak mümkün olmayacaktır.

59 Yazılım Temelleri Masaüstü Yazılımları Mobil Yazılımlar
Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda kullanılan yazılımlardır. Mobil Yazılımlar Cep telefonu ve tablet bilgisayarlar gibi mobil aygıtlar için geliştirilen yazılımlardır. Genellikle İnternet üzerinden indirilerek kurulan yazılımlardır. Bu tür yazılımlarda bilgi girişi dokunmatik ekranla veya ekran klavyesi ile yapılabilir.


"KONU#2 DONANIM VE YAZILIM" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları