Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRK STANDARDLARI ENSTİTÜSÜ KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRK STANDARDLARI ENSTİTÜSÜ KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ"— Sunum transkripti:

1 TÜRK STANDARDLARI ENSTİTÜSÜ KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
PERSONEL VE SİSTEM BELGELENDİRME MERKEZİ BAŞKANLIĞI Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

2 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
TSE HİZMET ALANLARI Sistem Belgelendirme Personel Belgelendirme Ürün ve Hizmet Yeri Belgelendirme Laboratuvar Metroloji ve Kalibrasyon Standard Hazırlama Tüketici Hakları Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

3 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
YÖNETİM SİSTEMLERİ TS EN ISO Kalite Yönetim Sistemi TS EN ISO Çevre Yönetim Sistemi TS İş Sağlığı ve Güvenliği Sistemi TS EN ISO Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi TS ISO/IEC Bilgi Teknolojisi – Güvenlik Teknikleri – Bilgi Güvenliği Yönetim sistemleri – Gereksinimler TS EN ISO Kalite Sistemleri - Tıbbi Cihazlar – EN ISO 9001 Standardının Uygulanması İçin Özel Şartlar Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

4 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
YÖNETİM SİSTEMLERİ Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

5 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE YAPISAL ÖZELLİKLER KÜMESİNİN ŞARTLARI YERİNE GETİRME DERECESİ. (ISO 9000:2000) KULLANIMA UYGUNLUKTUR. (JURAN) ŞARTLARA UYGUNLUKTUR. (CROSBY) İHTİYAÇLARIN KARŞILANABİLME ORANIDIR. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

6 Kalite Yönetim Sistemi Nedir?
Sistem: birbiriyle ilgili veya etkileşimli elemanların kümesi Kalite: yapısal özellikler kümesinin şartları yerine getirme derecesi Yönetim sistemi: politika ve hedeflerin oluşturulması ve bu hedeflere ulaşılması için sistem Kalite yönetim sistemi: kaliteyle ilgili, organizasyonu yönlendiren ve kontrol eden yönetim sistemi (ISO 9000:2000) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

7 KALİTE YAKLAŞIMLARI-1 TEPKİSEL YAKLAŞIM
HATAYI ORTADAN KALDIRMAK İÇİN MÜŞTERİ ŞİKAYETİNİN ANALİZİ VEYA HATANIN YAKALANMASI BEKLENDİĞİNDEN DAHA YAVAŞ TEPKİ VERİR. 3 1 4 2 1- MÜŞTERİ ŞİKAYETLERİ ANALİZİ DÜZELTİCİ FAALİYET PROSES KONTROL PAZARLAMA VE SATIŞ Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

8 KALİTE YAKLAŞIMLARI-2 ÖNLEYİCİ SİSTEM YAKLAŞIMI
HATALAR ORTAYA ÇIKMADAN ÖNLENMEYE ÇALIŞILDIĞINDAN KALİTEDE GELİŞME VE İYİLEŞME SAĞLANMAKTA VE SONUÇTA PAZARA GİRME SÜRECİ DAHA HIZLI OLMAKTADIR. MÜŞTERİ İSTEKLERİNİN TESPİTİ (PAZAR ARAŞTIRMA) TASARIM VE GELİTİRME FAALİYETLERİ PROSES KONTROL PAZARLAMA VE SATIŞ 3 1 4 2 Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

9 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE VE VERİMLİLİK ÖNLEM AL PLANLA UYGULA KONTROL ET PUKÖ Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (makina, teçhizat, insan, prosedür, sorumluluk ve yetkiler, iyileştirme faaliyetleri, hedefler v.b.) ile mümkün olabilir. O HALDE STRATEJİMİZ ; HATA KAYNAKLARINI ORTADAN KALDIRMAK SURETİYLE DAHA VERİMLİ VE KALİTELİ ÜRETİM OLMALIDIR. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü Türk Standardları Enstitüsü 25

10 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE GELECEKTİR !...-1 OLGUNLUK SEVİYESİ BÜYÜK ENGELLER DURUMU İSTİKRARSIZ YÖNETİM, KALİTE VE VERİMLİLİK ANLAYIŞI YOK, PLANLAMA VE MALİYET ÖNEMSİZ, YENİDEN İŞLEME VE HURDA ORANLARI YÜKSEK, TEKNOLOJİNİN GERİSİNDE KALMIŞ CİHAZ VE MAKİNA KULLANIMI. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

11 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE GELECEKTİR !...-2 OLGUNLUK SEVİYESİ KARMAŞA DURUMU YALNIZ DİKEY HABERLEŞME, ÇALIŞANLAR ARASINDA KORKU VE HATALAR, KALİTEYE KATILIM ÇOK AZ, YÜKSEK BAŞARISIZLIK MALİYETLERİ, PAZAR PAYI GİTTİKÇE AZALMAKTA. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

12 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE GELECEKTİR !...-3 OLGUNLUK SEVİYESİ SİLKİNME DURUMU KALİTENİN ETKİSİ ÜZERİNDE DAHA FAZLA BİLGİ, KALİTEYE KATILIM BAŞLAMIŞ, EKİP ÇALIŞMASI İÇİN GAYRETLER VAR, VERİMLİLİK HALA DÜŞÜK VE KALİTE MALİYETLERİ YÜKSEK, PAZAR PAYI KORUNMASINA RAĞMEN KAR DÜŞÜK, HEDEFLER BELİRLENMİŞ. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

13 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE GELECEKTİR !...-4 OLGUNLUK SEVİYESİ ÖNLEYİCİ YÖNETİM STRATEJİSİ KALİTE İYİLEŞTİRME ÇALIŞMALARI BAŞLAMIŞ, KALİTE SİSTEM YAKLAŞIMI UYGULANIYOR, UYGUN KAYNAKLARIN SEÇİMİ VE KULLANIMI, PLANLI EĞİTİM FAALİYETLERİ, VERİ TOPLAMA VE DEĞERLENDİRME. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

14 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE GELECEKTİR !...-5 OLGUNLUK SEVİYESİ BİR EKİP ÇALIŞMASI ORGANİZASYONDA YATAY VE DİKEY HABERLEŞME VAR, KALİTEYE GÖNÜLLÜ KATILIM VE EKİP ÇALIŞMASI, YÖNETİM ZORLAMALARI YOK, UZUN DÖNEM STRATEJİLER BELİRLENMİŞ, MORAL YÜKSEK, İŞGÜCÜ DENGELİ, PAZAR KALICI VE SÜREKLİ. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

15 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
KALİTE GELECEKTİR !... SİZ NEREDESİNİZ? Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

16 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
ISO Kalite yönetim sisteminin geliştirilmesi, uygulanması ve etkinliğinin iyileştirilmesi müşteri şartlarının karşılanması yoluyla müşteri memnuniyetinin arttırılması için proses yaklaşımının benimsenmesidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

17 Standardın Amacı Nedir?
Kalitenin yönetimi için genel bir çerçeve sağlar (yönetim sistemi ve yapısı) Firmalar arasında güven ortamı yaratır Proseslerin yönetilmesiyle ürün/hizmet kalitesinin sağlanması, devam ettirilmesi, ve iyileştişrilmesi Müşteriye ürün ve hizmetlerin tutarlılığının güveninin verilmesi Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

18 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
ISO 9000 Ne Değildir? Kaliteyle ilgili tüm problemleri çözmez Neyin yapılacağını söyler, nasıl yapılacağını değil Etkin bir kalite yönetim sistemi için minimum şartları belirtir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

19 ISO 9000:2000 Serisi Standardlar
 ISO 9000: 2000 : Kalite Yönetim Sistemleri – Temel Terimler ve Sözlük ISO 9001: : Kalite Yönetim Sistemleri – Şartlar ISO 9004: : Kalite Yönetim Sistemleri – Performansın İyileştirilmesi İçin Kılavuz ISO : Çevre ve Kalite Yönetim Sistemleri Tetkik Kılavuzu. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

20 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
SÜREKLİ İYİLEŞTİRME KYS ninn etkinliğini iyileştirmek amacıyla tam bir çevrim tanımlayan “sürekli iyileştirme” bir şart olarak ISO 9001’e eklenmiştir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

21 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
UYGULAMA  “Uygulama” 1.2 maddesi ile, yeni standardı kullanacak olan geniş bir yelpazedeki kuruluş ve faaliyetlerle başa çıkabilmenin bir yolu olarak ISO 9001:2000’in şartlarında muafiyet(izin verilen çıkartmalar) kavramına yer verilmiştir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

22 ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemleri - Şartlar

23 4.Kalite Yönetim Sistemi 4.1 Genel Şartlar
Organizasyon, kalite yönetim sistemini bu uluslararası standardın şartlarıyla bağlantılı biçimde oluşturmalı, dokümante etmeli, uygulamalı, sürekliliğini sağlamalı ve etkinliğini sürekli iyileştirmelidir. Organizasyon, a)kalite yönetim sistemi için ihtiyaç duyulan prosesleri ve bu proseslerin organizasyonda uygulanmasını belirlemeli, (bakınız 1.2) b)bu proseslerin sıralamasını ve etkileşimini belirlemeli, c)bu proseslerin hem operasyon hem de kontrolunun etkinliğinin güvence altına alınması için ihtiyaç duyulan kriterleri ve metotları belirlemeli, d)bu proseslerin operasyonu ve izlenmesi için gerekli kaynakların ve bilginin mevcudiyetini sağlamalı, e)bu prosesleri izlemeli, ölçmeli ve analiz etmeli, ve f)planlanan sonuçlara ulaşılması ve bu proseslerin sürekli iyileştirilmesi için gerekli faaliyetleri uygulamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

24 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Bu prosesler bu uluslararası standardın şartları ile bağlantılı olarak organizasyon tarafından yönetilmelidir. Organizasyon, ürünün şartlara uygunluğunu etkileyecek herhangi bir prosesi dış kaynaklı hale getirmeyi seçtiğinde, organizasyon bu tür prosesler üzerindeki kontrolu sağlamalıdır. Bu tür dış kaynaklı hale getirilmiş proseslerin kontrolu kalite yönetim sistemi içinde tanımlanmalıdır. NOT: Yukarıda bahsi geçen kalite yönetim sistemi için gerekli prosesler, yönetim faaliyetleri, kaynakların temini, ürün gerçekleştirme ve ölçme için prosesleri içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

25 4.2. Dokümantasyon Şartları 4.2.1 Genel
Kalite yönetim sistemi dokümantasyonu a)kalite politikası ve kalite hedeflerinin dokümante edilmiş beyanlarını, b)kalite elkitabını, c)bu uluslararası standardın gerektirdiği dokümante edilmiş prosedürleri, d)organizasyonun proseslerinin etkin planlanmasının, operasyonunun ve kontrolununun güvence altına alınması için organizasyon tarafından, ihtiyaç duyulan dokümanları, e)bu uluslararası standardın gerektirdiği kayıtları, (bakınız 4.2.4) içermelidir. NOT 1 “dokümante edilmiş prosedür” ifadesinin bu uluslararası standardda görüldüğü yerde prosedürün oluşturulmuş, dokümante edilmiş, uygulanmış ve muhafaza edilmiş olduğu anlaşılır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

26 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
NOT 2 Aşağıdakilere bağlı olarak kalite yönetim sistem dokümantasyonunun genişliği bir organizasyondan diğerine farklılık gösterebilir; a)organizasyonun büyüklüğü ve faaliyetlerinin özelliği, b)proseslerin karmaşıklığı ve birbirlerine etkileri, ve c)personelin yetkinliği. NOT 3 dokümantasyon herhangi bir formda veya ortam türünde olabilir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

27 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
4.2.2 Kalite Elkitabı Organizasyon, a)çıkartmaların detaylarını ve kanıtlarını da içeren kalite yönetim sisteminin kapsamını, b)kalite yönetim sistemi için oluşturulmuş dokümante edilmiş prosedürleri, veya bunlara referansları, ve c)kalite yönetim sisteminin prosesleri arasındaki etkileşimin tarifini, içeren bir kalite elkitabı oluşturmalı ve sürekliliğini sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

28 4.2.3 Dokümanların Kontrolu
Kalite yönetim sisteminin gerektirdiği dokümanlar kontrol edilmelidir. Kayıtlar özel bir tür doküman olup, 4.2.4’te verilen şartlara bağlı olarak kontrol edilmelidir. Dokümante edilmiş prosedür, a)      yayınlanmadan önce dokümanların yeterlilikleri için onaylanması, b)     dokümanların gözden geçirilmesi, gerektiğinde güncellenmesi ve tekrar onaylanması, c)      dokümanların değişikliklerinin ve güncel revizyon durumunun belirlenmesinin güvence altına alınması d)     ilgili dokümanların uygun versiyonlarının kullanım noktalarında bulundurulmasının güvence altına alınması, e)      dokümanların okunabilirliliğinin sürdürülmesi ve kolaylıkla belirlenebilmesinin güvence altına alınması, f)      dış kaynaklı dokümanların belirlenmesi ve bunların dağıtımının kontrolünün güvence altına alınması, ve g)      güncelliğini yitirmiş dokümanların istenmeyen kullanımının önlenmesi ve herhangi bir amaçla saklanmaları durumunda, uygun bir belirlemenin uygulanması için gerekli kontrolleri tanımlamak için oluşturmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

29 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
4.2.4 Kayıtların Kontrolu Kayıtlar, şartlara uygunluğun ve kalite yönetim sisteminin etkin operasyonunun delilini sağlamak için oluşturulmalı ve muhafaza edilmelidir. Kayıtlar okunabilir, kolaylıkla belirlenebilir ve tekrar ulaşılabilir bulunmalıdır. Kayıtların belirlenmesi, depolanması, korunması, tekrar ulaşılabilirliliği, saklama süresi ve elden çıkarılması için gereken kontrollerin tanımlanması için dokümante edilmiş prosedürler oluşturulmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

30 5. Yönetim Sorumluluğu 5.1. Yönetim Taahhütü
Tepe yönetim, a)   organizasyona, belirleyici ve düzenleyici şartlar da dahil olmak üzere müşteri şartlarının yerine getirilmesinin öneminin iletilmesiyle, b)     kalite politikasını oluşturmakla, c)      kalite hedeflerinin oluşturulmasının güvence altına alınmasıyla, d)     yönetimim gözden geçirmesini yapmakla, ve e)   kaynakların mevcudiyetini güvence altına alarak kalite yönetim sisteminin geliştirilmesi ve uygulanması ve etkinliğinin sürekli iyileştirilmesine yönelik taahhütünün delilini sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

31 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
5.2. Müşteri Odağı tepe yönetim, müşteri memnuniyetinin arttırılması amacına yönelik, müşteri şartlarının belirlenmesi ve yerine getirilmesini sağlamalıdır Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

32 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
5.3. Kalite Politikası Tepe yönetim kalite politikasının, a)organizasyonun amacına uygunluğunu, b)kalite yönetim sisteminin şartlarına uyma ve etkinliğin sürekli iyileşmesi taahhütlerini içermesini, c)kalite hedeflerinin oluşturulması ve gözden geçirilmesi için bir çerçeve görevi görmesini, d)organizasyon içinde iletilmesini ve anlaşılmasını, ve e)uygunluğunun sürekliliği için gözden geçirilmesini sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

33 5.4. Planlama 5.4.1. Kalite Hedefleri
Tepe yönetim, ürünün şartlarının yerine getirilmesi için gerekli olanlarda dahil olmak üzere, (bakınız 7.1a) kalite hedeflerinin organizasyonun ilgili fonksiyon ve seviyesinde oluşturulmasını sağlamalıdır. Kalite hedefleri ölçülebilir ve kalite politikası ile tutarlı olmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

34 5.4.2. Kalite Yönetim Sistemi Planlaması
tepe yönetim, a) kalite hedefleri de dahil olmak üzere 4.1’de verilen şartları yerine getirmek için, kalite yönetim sisteminin planlanmasının yapılmasını, ve b) kalite yönetim sistemine yönelik değişikliklerin planlandığı ve uygulandığı zaman, kalite yönetim sisteminin bütünlüğünün sürdürülmesini sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

35 5.5. Sorumluluk, yetki ve iletişim 5.5.1. Sorumluluk ve yetki
Tepe yönetim, organizasyonda sorumlulukların ve yetkilerin tanımlanmasını ve iletilmesini sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

36 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Yönetim temsilcisi Yönetim temsilcisi tepe yönetim, diğer sorumluluklarına bakılmaksızın, a) kalite yönetim sistemi için gerekli proseslerin kurulması, uygulanması ve sürdürülmesinin sağlanmasını b) kalite yönetim sisteminin performansı ve iyileştirilmesi için ihtiyaçların tepe yönetime raporlanmasını, ve c) organizasyonda, müşteri şartlarının bilincinde olunmasının yaygınlaştırılmasının sağlanmasını içeren sorumluluk ve yetkiye sahip olması gereken yönetim içinden bir üye atamalıdır. NOT :Yönetim temsilcisinin sorumluluğu kalite yönetim sistemi ile ilgili konularda dış taraflarla iletişimi içerebilir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

37 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
İç İletişim tepe yönetim, organizasyonda uygun iletişim proseslerinin oluşturulması ve iletişiminin kalite yönetim sisteminin etkinliği ile bağlantılı yapılmasını sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

38 5.6. Yönetimin Gözden Geçirmesi 5.6.1. Genel
tepe yönetim, organizasyonun kalite yönetim sistemini, uygunluğunun, yeterliliğinin ve etkinliğinin sürekliliğini sağlamak amacıyla planlanmış aralıklarla gözden geçirmelidir. Bu gözden geçirme, iyileştirme fırsatlarının değerlendirilmesini ve kalite politikası ve kalite hedefleri de dahil olmak üzere kalite yönetim sistemindeki değişiklik ihtiyacını içermelidir. Yönetimin gözden geçirmelerine ilişkin kayıtlar muhafaza edilmelidir. (bakınız 4.2.4) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

39 5.6.2. Gözden Geçirme Girdileri
Yönetimin gözden geçirme kayıtları a) denetim sonuçları, b) müşteriden gelen bilgiler, c) proses performansı ve ürün uygunluğu d) önleyici ve düzeltici faaliyetlerin durumu e)önceki yönetiminin gözden geçirmelerinden devam eden takip faaliyetleri f) kalite yönetim sistemini etkileyebilecek değişiklikler, ve g) iyileştirme için öneriler hakkında bilgiyi içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

40 5.6.3. Gözden Geçirme Çıktısı
a) kalite yönetim sistemi ve proseslerinin etkinliğinin iyileştirilmesi b) müşteri şartlarıyla ilgili ürünün iyileştirilmesi, ve c) kaynak ihtiyaçları ile ilgili kararları ve eylemleri içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

41 6. Kaynak Yönetimi 6.1 Kaynakların Sağlanması
Organizasyon, a) kalite yönetim sisteminin uygulanması, sürdürülmesi, ve etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi b) müşteri şartlarının yerine getirilmesiyle müşteri memnuniyetinin arttırılması için ihtiyaç duyulan kaynakları belirlemeli ve sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

42 6.2. İnsan Kaynakları 6.2.1. Genel
Ürün kalitesini etkileyen işleri yapan personel, uygun öğrenim, eğitim, beceri ve tecrübe yönünden yetkin olmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

43 6.2.2 Yetkinlik, Bilinç ve Eğitim
Organizasyon, a) ürün kalitesini etkileyen işleri yapan personel için gerekli yetkinlikleri belirlemeli, b) bu ihtiyaçların karşılanması için eğitim sağlamalı veya diğer faaliyetleri başlatmalı, c) başlatılan faaliyetlerin etkinliğini değerlendirmeli, d) personelin, faaliyetlerinin uygunluğu ve öneminin ve kalite hedeflerine ulaşılmasına nasıl bir katkıda bulunacaklarının bilincinde olmasını sağlanmalı, ve e) öğrenim, eğitim, beceri ve tecrübe ile ilgili uygun kayıtları muhafaza etmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

44 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
6.3. Altyapı Organizasyon ürün şartlarının yerine getirilmesi için ihtiyaç duyulan altyapıyı belirlemeli, sağlamalı ve sürdürmelidir. Uygun olduğunda, altyapı a) binaları, çalışma alanı ve ilgili kolaylıklar, b) proses ekipmanını, donanımı ve yazılımı, ve c) ulaştırma veya iletişim gibi destekleyici hizmetleri, içerir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

45 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
6.4. Çalışma Ortamı Organizasyon ürün şartlarına uygunluğun sağlanması için ihtiyaç duyulan çalışma ortamını belirlemeli ve yönetmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

46 7. Ürün Gerçekleştirme 7.1. Ürün Gerçekleştirmenin Planlanması
Organizasyon, ürün gerçekleştirilmesi için ihtiyaç duyulan prosesleri planlamalı ve geliştirmelidir. Ürün gerçekleştirme planlaması kalite yönetim sisteminin diğer proseslerinin şartlarıyla uyumlu olmalıdır. (bakınız 4.1) Ürün gerçekleştirme planlamasında, organizasyon uygun olduğunda aşağıdakileri belirlemelidir. a) kalite hedefleri ve ürün için şartları b) proseslerin, dokümanların oluşturulması ve ürüne özel kaynakların sağlanması için ihtiyaç Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

47 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
c) ürüne özel gerekli doğrulama, geçerlilik, izleme, muayene ve test faaliyetleri ile ürün kabul kriterleri d) gerçekleştirme proseslerinin ve bunun sonucu oluşan ürünün, şartları sağladığına dair delil sağlamak için gerekli kayıtlar.(bakınız 4.2.4) Bu planlamanın çıktısı organizasyonun operasyonlarının metotlarına uygun bir şekilde olmalıdır. NOT 1 Kalite yönetim sisteminin proseslerini (ürün gerçekleştirme proseslerini içeren) ve belirli bir ürüne, projeye veya sözleşmeye uygulanan kaynakları belirten bir doküman, bir kalite planı olarak düşünülebilir. NOT 2 Organizasyon 7.3’te verilen şartları ürün gerçekleştirme proseslerinin geliştirilmesine de uygulayabilir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

48 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
7.2. Müşteri Bağlantılı Prosesler Ürüne Bağlı Şartlarının Belirlenmesi Organizasyon, a) teslim ve teslim sonrası için şartlar da dahil olmak üzere müşteri tarafından belirtilmiş olan şartları, b) müşteri tarafından belirtilmeyen ancak bilindiğinde, tanımlanan veya amaçlanan kullanımı için gerekli şartları, c) ürünle ilgili belirleyici ve düzenleyici şartları, ve d) organizasyon tarafından belirlenen ilave şartları, belirlemelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

49 7.2.2. Ürüne Bağlı Şartlarının Gözden Geçirilmesi
Organizasyon, ürünle ilgili şartları gözden geçirmelidir. Bu gözden geçirme, organizasyonun müşteriye ürünü temin etme taahhütünden önce gerçekleştirmeli (örneğin: teklifin sunulması, sözleşme veya siparişin kabulü, sözleşme veya siparişlerdeki değişikliklerin kabulü) ve a) ürün şartlarının tanımlandığından, b) daha önce belirtilenlerden farklı olan sözleşme veya sipariş şartlarının çözümlendiğinden, c) organizasyonun belirlenen şartları karşılama yeterliliğine sahip olmasından, emin olmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

50 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Gözden geçirme sonuçlarının ve gözden geçirmeden çıkan faaliyetlerin kayıtları muhafaza etmelidir. (bakınız 4.2.4). Müşteri, şartın dokümante edilmiş ifadesini sağlamadığında, müşteri şartları, organizasyon tarafından kabul edilmeden önce doğrulanmalıdır. Ürün şartlarının değişmesi durumunda, organizasyon ilgili dokümanların düzeltilmesini ve ilgili personelin bu değişen şartlardan haberdar edilmesini sağlamalıdır. NOT Bazı durumlarda, internette satışlar gibi, her bir sipariş için formal bir gözden geçirme pratik değildir. Bunun yerine, gözden geçirme, kataloglar veya reklam malzemeleri gibi uygun ürün bilgilerini kapsayabilir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

51 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Müşteri ile İletişim Organizasyon, a) ürün bilgisi b)değişikliklerde dahil olmak üzere, başvurular, sözleşmeler veya sipariş alımı, ve c)müşteri şikayetleri de dahil olmak üzere, müşteriden elde edilen bilgiler ile ilgili, müşterilerle olan iletişim için etkin düzenlemeleri belirlemeli ve uygulamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

52 7.3. Tasarım ve Geliştirme 7.3.1. Tasarım ve Geliştirme Planlaması
Organizasyon ürünün tasarım ve geliştirilmesini planlamalı ve kontrol etmelidir. Tasarım ve geliştirme planlaması boyunca, organizasyon a) tasarım ve geliştirme aşamalarını, b)her bir tasarım ve geliştirme aşamasına uygun gözden geçirme, doğrulama ve geçerlilik faaliyetlerini, ve c) tasarım ve geliştirme için sorumluluk ve yetkileri belirlemelidir. Organizasyon, etkin iletişimi ve sorumlulukların açık şekilde tahsisini sağlamak amacıyla tasarım ve geliştirmenin içinde yer alan farklı gruplar arasındaki geçiş noktalarını yönetmelidir. Planlama çıktısı, uygun olduğunda, tasarım ve geliştirme aşama gösterdikçe güncellenmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

53 7.3.2. Tasarım ve Geliştirme Girdileri
Ürün şartlarıyla ilgili girdiler belirlenmeli ve kayıtlar muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Bu girdiler, a) fonksiyonel ve performans şartlarını, b) uygulanabilir belirleyici ve düzenleyici şartları, c) uygulanabilir olduğunda önceki benzer tasarımlardan elde edilen bilgiyi, ve d) tasarım ve geliştirme için önemli olan diğer şartları içermelidir. Bu girdiler, yeterlilik açısından gözden geçirilmelidir. Şartlar tam olmalı, belirsiz ve birbirleriyle çelişir olmamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

54 7.3.3. Tasarım ve Geliştirme Çıktıları
Tasarım ve geliştirmenin çıktıları, tasarım ve geliştirme girdi şartlarına karşı doğrulamanın yapılmasını sağlayacak şekilde sağlanmalı ve serbest bırakılmadan önce onaylanmalıdır. Tasarım ve geliştirme çıktıları; a) tasarım ve geliştirme girdi şartlarını karşılamalı, b) satınalma, üretim ve servis sunumu için uygun bilgiyi sağlamalı c) ürün kabul kriterlerini içermeli veya bunlara atıfta bulunmalı, d) ürünün güvenli ve uygun kullanımı için önemli karakteristikleri tanımlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

55 7.3.4. Tasarım ve Geliştirmenin Gözden Geçirilmesi
Uygun aşamalarda, sistematik tasarım ve geliştirme gözden geçirmeleri, a) tasarım ve geliştirme sonuçlarının şartları yerine getirme kabiliyetinin değerlendirilmesi, ve b) herhangi bir problemin belirlenmesi ve gerekli faaliyetlerin önerilmesi için planlanan düzenlemelere göre yapılmalıdır. Bu gözden geçirme işleminde katılımcılar, gözden geçirilmekte olan tasarım ve geliştirme aşama/aşamaları ile ilgili fonksiyonların temsilcilerini içermelidir. Gözden geçirme ve gerekli faaliyetlerin sonuçlarının kayıtları muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

56 7.3.5. Tasarım ve Geliştirme Doğrulaması
Doğrulama, tasarım ve geliştirme çıktılarının, tasarım ve geliştirme girdilerini karşılamış olduğundan emin olmak için planlanan düzenlemelere göre yapılmalıdır. Doğrılama ve gerekli faaliyetlerin sonuçlarının kayıtları muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

57 7.3.6. Tasarım ve Geliştirme Geçerliliği
Tasarım ve geliştirme geçerliliği, ortaya çıkan ürünün, bilindiğinde, belirlenen uygulama veya amaçlanan kullanım şartlarını karşılayacak yeterlilikte olmasını sağlamak için, planlanan düzenlemelere göre yapılmalıdır. Uygulanabilir durumlarda, geçerlilik teslimattan veya ürünün kullanılmasından önce tamamlanmalıdır. Geçerlilik ve gerekli faaliyetlerin sonuçlarının kayıtları muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

58 7.3.7. Tasarım ve Geliştirme Değişikliklerinin Kontrolu
Tasarım ve geliştirme değişiklikleri belirlemeli ve kayıtlar muhafaza edilmelidir. Uygulanmadan önce, değişiklikler, uygun oldukça gözden geçirilmeli, doğrulanmalı ve geçerli kılınmalı; ve onaylanmalıdır. Bu tasarım ve geliştirme değişikliklerinin gözden geçirilmesi teslimatı yapılmış ürün ve ürünü oluşturan parçalar üzerinde değişikliklerin yol açtığı etkilerin değerlendirilmesini içermelidir. Değişikliklerin gözden geçirilmesinin ve gerekli faaliyetlerin sonuçlarının kayıtları muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

59 7.4. Satınalma Prosesi 7.4.1. Genel
Organizasyon, satın alınan ürünün belirlenmiş satınalma şartlarını karşılamasını karşılamasını güvence altına almalıdır. Tedarikçiye ve satınalınan ürüne uygulanan kontrolun tipi ve kapsamı satınalınan ürünün birbirini izleyen ürün gerçekleştirmesi veya nihai ürün üzerindeki etkisine bağlı olmalıdır. Organizasyon, tederakçileri, organizasyon şartlarını karşılayan ürün sağlama yeterliliklerini temel alarak seçmelidir. Seçme, değerlendirme ve tekrar değerlendirme kriterleri belirlenmelidir. Değerlendirmelerin ve değerlendirme sonucu ortaya çıkan gerekli faaliyetlerin sonuçlarının kayıtlar muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

60 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Satınalma Bilgisi Satınalma bilgileri, uygun durumlarda, a) ürün, prosedürler, prosesler ve ekipmanın onaylanması için şartları, b) personel niteliği için şartları, ve c) kalite yönetim sistemi şartları da dahil olmak üzere satınalınacak ürünü tanımlamalıdır. Organizasyon, tedarikçilere iletilmelerinden önce, belirlenen satınalma şartlarının yeterliliğini güvence altına almalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

61 7.4.3. Satın Alınan Ürünün Doğrulanması
Organizasyon, satınalınan ürünün belirlenen satınalma şartlarını karşılamasının sağlanması için gerekli muayene veya diğer faaliyetleri oluşturmalı ve uygulamalıdır. Organizasyon veya müşterisi, tedarikçinin yerinde doğrulamasının yapılmasını talep ettiğinde, organizasyon, satınalma bilgilerinde, talep edilen doğrulama düzenlemeleri ve ürünün serbest bırakılma metodlarını belirtmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

62 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
7.5. Üretim ve Hizmet Sunumu Üretim ve Hizmet Sunumunun Kontrolu Organizasyon üretimin ve hizmet sunumunu kontrollu şartlar altında planlamalı ve yürütmelidir. Kontrollu şartlar, uygulanabilir oldukça, a) ürün karakteristiklerini tanımlayan bilginin mevcudiyetini, b) gerektiğinde, çalışma talimatlarının mevcudiyetini, c) uygun ekipman kullanılmasını, d) izleme ve ölçme cihazlarının mevcudiyeti ve kullanımını, e) izleme ve ölçmenin uygulanmasını, ve f) serbest bırakma, teslimat ve teslimat sonrası faaliyetlerin uygulanmasını içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

63 7.5.2. Üretim ve Hizmet Sunumu Proseslerinin Geçerliliği
Organizasyon, elde edilen çıktının daha sonraki ölçme ve izleme yoluyla doğrulanamadığı durumlardaki “üretim ve hizmet sunumu proseslerini” geçerli kılmalıdır. Bu, hataların, sadece ürün kullanılmaya başlandıktan veya hizmet sunulduktan sonra ortaya çıktığı prosesleri kapsar. Geçerlilik, bu proseslerin planlanan sonuçlara ulaşabilme yeterliliğini göstermelidir. Organizasyon, uygulanabilir oldukça a) bu proseslerin, gözden geçirme ve onayı için tanımlanmış kriterler, b) ekipmanın ve personelin niteliğinin onaylanması, c) spesifik metot ve prosedürlerin kullanımı d) kayıtlarla ilgili şartlar (bakınız 4.2.4), ve e) yeniden geçerli kılma da dahil olmak üzere bu prosesler için düzenlenmeleri oluşturmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

64 7.5.3.Belirleme ve İzlenebilirlik
Uygun durumlarda, organizasyon ürünü, ürün gerçekleştirmesi boyunca uygun yollarla belirlemelidir. Organizasyon, ürünün durumunu izleme ve ölçme şartları bakımından belirlemelidir. İzlenebilirlilik bir şart olduğunda, organizasyon ürünün tek olarak belirlenmesini kontrol etmeli ve kaydetmelidir. NOT Bazı endüstri sektörlerinde, konfigurasyon yönetimi, belirleme ve izlenebilirliliğin sürekliliğinin sağlandığı bir vasıtadır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

65 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
7.5.4.Müşteri Mülkiyeti Organizasyon kendi kontrolunde olduğu veya kendisi tarafından kullanıldığı sürece müşteri mülküne özen göstermelidir. Organizasyon, kullanımı veya ürün oluşturacak şekilde birleştirmek için sağlanan müşteri mülkünü belirlemeli, doğrulamalı, korumalı ve güvenliğini sağlamalıdır. Herhangi bir müşteri mülkü kaybolur, hasar görür veya kullanıma uygun olmama durumunda ise, bu müşteriye raporlanmalı ve kayıtlar muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) NOT Müşteri mülkü entellektüel mülkü içerebilir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

66 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Ürün muhafazası Organizasyon, iç proses ve amaçlanan teslimat yerine ulaşması sürecinde ürünün müşteri şartlarına uygunluğunu muhafaza etmelidir. Bu muhafaza belirleme, taşıma, ambalajlama, depolama ve korumayı içermelidir. Muhafaza aynı zamanda ürünü oluşturan parçalara da uygulanmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

67 7.6. İzleme ve Ölçme Cihazlarının Kontrolu
Organizasyon, ürünün belirlenen şartlara uygunluğunu delille kanıtlamak için gerekli, yürütülecek izleme ve ölçmeyi, ve izleme ve ölçme cihazlarını belirlemelidir.(bakınız 7.2.1) Organizasyon izleme ve ölçmenin yürütülebilmesini ve izleme ve ölçme şartlarıyla tutarlı olacak şekilde yürütülmesini sağlayacak prosesleri oluşturmalıdır. Geçerli sonuçların elde edilmesi gereken durumlarda, ölçme ekipmanları: Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

68 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
a) belirlenmiş zaman aralıklarında veya kullanımdan önce uluslararası veya ulusal ölçme standardlarına izlenebilir ölçme standardlarıyla kalibre edilmeli veya doğrulanmalıdır. Bu standardların yokluğunda kalibrasyon ve doğrulamada esas alınan hususlar kaydedilmeli, b) gerektiğinde ayarlanmalı veya tekrar ayarlanmalı, c) kalibrasyon durumunun belirlenebilmesi için tanımlanmalı, d) ölçüm sonuçlarını geçersiz kılabilecek ayarlamalardan korunmalı, e) taşıma, bakım ve depolama sırasında hasar ve bozulmalardan korumalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

69 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Ek olarak, bu ekipmanın şartlara uygun olmadığının tespit edilmesi durumunda organizasyon önceki ölçüm sonuçlarının geçerliliğini değerlendirmeli ve kaydetmelidir. Kalibrasyon ve doğrulama sonuçlarının kayıtları muhafaza edilmelidir.(bakınız 4.2.4) Belirlenen şartların izlenme ve ölçülmesinde kullanıldığında bilgisayar yazılımının amaçlanan uygulamanın yerine getirilmesine yönelik uygunluğu doğrulanmalıdır. Bu ilk kullanımdan önce yapılmalı ve gerektiğinde tekrar doğrulanmalıdır. NOT Kılavuzluk için ISO ve ISO ’ye bakınız. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

70 8. Ölçme, Analiz ve İyileştirme 8.1 Genel
Organizasyon, a) ürünün uygunluğunu göstermek, b) kalite yönetim sisteminin uygunluğunu sağlamak, ve c) kalite yönetim sisteminin etkinliğini sürekli iyileştirmek için ihtiyaç duyulan izleme, ölçme, analiz ve iyileştirme proseslerini planlamalı ve uygulamalıdır. Bu, istatistiksel teknikler de dahil olmak üzere uygulanabilir metotların karalaştırılması ve bunların kullanımlarının detaylarını içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

71 8.2. İzleme ve Ölçme 8.2.1. Müşteri Memnuniyeti
Kalite yönetim sistemi performansının ölçümlerinden biri olarak, organizasyon, müşterinin, organizasyonun müşteri şartlarını yerine getirip getirmediğine dair algılamasıyla ilgili bilgileri izlemelidir. Bu bilgilerin elde edilmesi ve kullanılması için metotlar belirlenmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

72 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
İç Denetim Organizasyon, kalite yönetim sisteminin, a) planlanmış düzenlemelere (bakınız 7.1), bu uluslararası standardın şartlarına ve organizasyon tarafından oluşturulan kalite yönetim sistemi şartlarına uyup uymadığını, ve b) etkin uygulanıp uygulanmadığını ve devamlılığının sağlanıp sağlanmadığını belirlemek üzere planlanan aralıklarla iç denetimler yapmalıdır. Denetim programı önceki denetim sonuçları da dahil olmak üzere denetim yapılacak prosesler ve alanların durumu ve önemi dikkate alınarak planlanmalıdır. Denetim kriterleri, kapsamı, sıklığı ve metotları tanımlanmalıdır. Denetçilerin seçilmesi ve denetimlerin yürütülmesi denetim prosesinin objektifliğini ve bağımsızlığını güvence altına almalıdır. Denetçiler kendi işlerini denetleyemez. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

73 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Denetimin planlanması ve yürütülmesi ve sonuçların raporlanması ve kayıtların muhafaza edilmesi için sorumluluklar ve şartlar dokümante edilmiş prosedürde tanımlanmalıdır. Denetim yapılan alandan sorumlu yönetim tespit edilen uygunsuzlukların ve nedenlerinin ortadan kaldırılması için gereksiz geçikmelerden kaçınarak faaliyetlerin başlatılmasını sağlamalıdır. Takip faaliyetleri, başlatılan faaliyetlerin doğrulanmasını ve doğrulama sonuçlarının raporlanmasını içermelidir.(bakınız 8.5.2) NOT Kılavuz bilgi için bakınız ISO , ISO ve ISO Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

74 8.2.3. Proseslerin ve İzlenmesi Ölçümü
Organizasyon kalite yönetim sistemi proseslerinin izlenmesi ve uygulanabilen durumlarda ölçülmesi için uygun metotları uygulamalıdır. Bu metotlar proseslerin planlanan sonuçlara ulaşabilme yeteneğini göstermelidir. Planlanan sonuçlara ulaşılamadığında düzeltme ve düzeltici faaliyetler, uygun olduğunda, ürün uygunluğunu sağlamak için başlatılmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

75 Proseslerin İzlenmesi ve Ölçülmesi
İzleme yöntemi, İzlenen ve ölçülen parametrenin yeterliliği, Proseslerin değerlendirme yöntemi, İstenilen sonuçların uygunluğu Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

76 8.2.4. Ürünün İzlenmesi ve Ölçülmesi
Organizasyon, ürün şartlarının karşılandığını doğrulamak için ürünün karakteristiklerini izlemeli ve ölçmelidir. Bu, ürün gerçekleştirme prosesinin uygun aşamalarında planlanan düzenlemelere göre yapılmalıdır.(bakınız 7.1) Kabul kriterlerine uygunluğun delili muhafaza edilmelidir. Kayıtlar ürünün serbest bırakılması için yetkili olan kişi/kişileri göstermelidir. Ürünü serbest bırakma ve servis sunumu, ilgili yetkili, ve uygulanabilen durumlarda müşteri tarafından aksi onaylanmadığı sürece tüm planlanan düzenlemeler(bakınız 7.1) başarıyla tamamlanana kadar devam etmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

77 8.3. Uygun Olmayan Ürünün Kontrolu
Organizasyon, ürün şartlarına uymayan ürünün yanlışlıkla kullanımının veya teslimatının önlenmesi için belirlenmesini ve kontrol edilmesini sağlamalıdır. Bu kontroller ve uygun olmayan ürünün ele alınmasıyla ilgili sorumluluklar ve yetkiler dokümante edilmiş prosedürde tanımlanmalıdır. Organizasyon, aşağıdaki yollardan bir veya birden fazlasıyla uygun olmayan ürünü ele almalıdır: a) tespit edilen uygunsuzluğun ortadan kaldırılması için faaliyet başlatarak, b) ilgili yetkiliyle ve uygulanabildiği durumlarda müşteriyle, mutabakatla, kullanımı, serbest bırakılması veya kabulünü onaylamakla, c) başlangıçta amaçlanan kullanımı veya uygulamasının önüne geçmek için faaliyet başlatarak.. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

78 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Alınan izinlerde dahil olmak üzere, uygunsuzluğun doğası ve başlatılan birbirini izleyen faaliyetlerin kayıtları muhafaza etmelidir.(bakınız 4.2.4) Uygun olmayan ürün düzeltildiğinde, şartlara uygunluğunu göstermek için ürün tekrar doğrulanmalıdır. Teslimden veya kullanılmaya başlandıktan sonra uygun olmayan ürün tespit edildiğinde organizasyon uygunsuzlluğun sonuçlarına veya potansiyel sonuçlarına uygun faaliyeti başlatmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

79 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
8.4. Verilerin Analizi Organizasyon kalite yönetim sisteminin uygunluğunu ve etkinliğini göstermek ve kalite yönetim sisteminin sürekli iyileştirilmesinin nerede yapılabileceğini değerlendirmek için uygun veriyi belirlemeli, toplamalı ve analiz etmelidir. Bu izleme ve ölçme sonuçlarından ve diğer ilgili kaynaklardan doğan veriyi içermelidir. Veri analizi, a) müşteri memnuniyeti (bakınız 8.2.1), b) ürün şartlarına uygunluğu (bakınız 7.2.1), c) önleyici faaliyetler için fırsatlarda dahil olmak üzere proseslerin ve ürünlerin karakteristikleri ve eğilimleri, ve d) tedarikçiler ile ilgili bilgileri sağlamalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

80 8.5. İyileştirme 8.5.1. Sürekli İyileştirme
Organizasyon, kalite politikası, kalite hedefleri, denetim sonuçları, veri analizi, düzeltici ve önleyici faaliyetler ve yönetimin gözden geçirmelerini kullanmak yoluyla kalite yönetim sisteminin etkinliğini sürekli iyileştirmelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

81 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Düzeltici Faaliyet Organizasyon tekrarını önlemek amacıyla uygunsuzlukların nedenini ortadan kaldıracak düzeltici faaliyetleri başlatmalıdır. Düzeltici faaliyetler karşılaşılan uygunsuzluğun sonuçlarına uygun olmalıdır. Dokümante edilmiş prosedür, a) uygunsuzlukların gözden geçirilmesi (müşteri şikayetleri dahil olmak üzere), b) uygunsuzlukların nedenlerinin belirlenmesi, c) uygunsuzlukların tekrarlanmamasını sağlamak için faaliyete olan ihtiyacın değerlendirilmesi, d) ihtiyaç duyulan faaliyetin belirlenmesi ve uygulanması e) başlatılan faaliyetin sonuçlarının kayıtları (bakınız 4.2.4), ve f) başlatılan düzeltici faaliyetin gözden geçirilmesi için şartları tanımlamak için oluşturulmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

82 Düzeltici faaliyet prosedürü
müşteri şikayetleri dahil olmak üzere uygunsuzlukların gözden geçirilmesi, uygunsuzlukların nedenlerinin belirlenmesi, uygunsuzlukların tekrarlanmasını sağlamak için faaliyete olan ihtiyacın değerlendirilmesi, gerekli faaliyetin belirlenmesi ve uygulanması başlatılan faaliyetin sonuçlarının kayıtları ve başlatılan düzeltici faaliyetin gözden geçirilmesini içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

83 ©2008 Türk Standardları Enstitüsü
Önleyici Faaliyet Organizasyon, oluşmasını önlemek amacıyla potansiyel uygunsuzlukların nedenlerini ortadan kaldırmak için önleyici faaliyeti belirlemelidir. Önleyici faaliyetler potansiyel problemlerin sonuçlarına uygun olmalıdır. Dokümante edilmiş prosedür, a) potansiyel uygunsuzlukların ve sebeplerinin tanımlanması, b)uygunsuzlukların olmasını önlemeye yönelik faaliyete olan ihtiyacın değerlendirilmesi, c) ihtiyaç duyulan faaliyetin belirlenmesi ve uygulanması, d) başlatılan faaliyetin sonuçlarının kayıtları, (bakınız 4.2.4) e) başlatılan önleyici faaliyetin gözden geçirilmesi için şartları tanımlamak için oluşturulmalıdır. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

84 Önleyici Faaliyet Prosedürü
potansiyel uygunsuzlukların ve sebeplerinin tanımlanması, uygunsuzlukların olmasını önlemeye yönelik faaliyete olan ihtiyacın değerlendirilmesi, gerekli faaliyetin belirlenmesi ve uygulanması, başlatılan faaliyetin sonuçlarının kayıtları başlatılan önleyici faaliyetin gözden geçirilmesini içermelidir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

85 BELGELENDİRME YOL HARİTALARI KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Ekip Oluşumu TS EN ISO 9001:2000 Standardının Temini Yönetimin Bilgilendirilmesi Ekibin Eğitimleri Eğitimler: KYS Temel Eğitimi, İç Kalite Tetkik Eğitimi, KYS Dokümantasyon Eğitimi, Proseslerin Yönetimi Etkileşimi ve İyileştirme Teknikleri Eğitimi, Kalite Yönetim Sistemi Çalıştayı / Uygulama Eğitimi Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

86 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Sistemin kurulması ve işletimini takiben diğer eğitimlerin (Müşteri Memnuniyeti, Performans Değerlendirme, Zaman Yönetimi, Kurum Kültürü, Liderlik, Kıyaslama (Benchmarking) Eğitimi, Problem Çözme Teknikleri Eğitimi, Toplam Kalite Yönetimi, Hata Türleri ve Etkileri Analizi (FMEA) Eğitimi, İstatistiksel Proses Kontrol Eğitimi vb.) firma çalışanları tarafından alınması sürecin etkinliği ve sürekliliği açısından önem arz etmektedir. Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

87 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Planlama Yapılması İlgili Tarafların Görüşleri İlk Yönetimin Gözden Geçirme Toplantısı Politika/Hedef KYS Programları Dokümanların Hazırlanması Çalışanların Bilgilendirilmesi Uygulama Kontrol İletişim İç Tetkiklerin Yapılması, DÖF’lerin Uygulanması Veri Analizi Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

88 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
Kayıtların Oluşturulması / Muhafazası Adresinden Müracaat Dokümanlarının Temin Edilmesi ve Türk Standardları Enstitüsü’ne Başvuru Ön Tetkik (Talep Edildiğinde) Gözden Geçirme ve Revizyonlar Performansın Takibi / Sürekli İyileştirme Faaliyetleri Belgelendirme Aşaması Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü

89 TÜRK STANDARDLARI ENSTİTÜSÜ
Teşekkürler Mesut DURU PERSONEL VE SİSTEM BELGELENDİRME MERKEZİ BAŞKANLIĞI Kalite bir hayat tarzıdır. ©2008 Türk Standardları Enstitüsü


"TÜRK STANDARDLARI ENSTİTÜSÜ KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları