Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR"— Sunum transkripti:

1 TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR
ÜRETİM SİSTEMLERİNİN EVRİMİ VE BU EVRİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER DİKEY ENTEGRASYON JIT-TQM-YALIN ÜRETİM UYGULAMALARI DIŞ KAYNAK KULLANIMINA OLAN İHTİYAÇ VE SATIN ALMA DIŞ KAYNAK KULLANIMININ AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI CORE COMPETENCE TEDARİKCİNİN ÖNEMİ!!! : BMC ÖRNEĞİ MRP İLE MALZEME YÖNETİMİNİN ÖNEMİNİN FARK EDİLMESİ TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER MÜŞTERİ BEKLENTİLERİ VE REKABET KÜRESELLEŞME: GLOBAL ÜRETİM: BOEİNG BİLGİ TEKNOLOJİLERİ: BENETTON ÖRNEĞİ YASAL DÜZENLEMELER VE ÇEVRE

2 TEDARİK ZİNCİRİ VE YÖNETİM STRATEJİSİ YERİNDEN –MERKEZDEN YÖNETİM
BİR TARTIŞMA KONUSU TEDARİK ZİNCİRİ VE YÖNETİM STRATEJİSİ YERİNDEN –MERKEZDEN YÖNETİM

3 Satın Alma Mal ve hizmet alımları Etkinlikler Önemi
Şirket içi üretim ya da satın alma kararının verilmesine yardım eder Tedarik kaynaklarının belirlenmesi Tedarikçi seçimi ve sözleşme müzakeresi Satıcı performansının denetlenmesi Önemi Başlıca maliyet merkezi Son ürünün kalitesini etkiler Students might be asked how they believe the role of purchasing is changing given the increased use of information technology and strategies such as JIT.

4 Satın Alma Maliyetlerinin Satış Geliri İçindeki Yüzdesi
Endüstri Satış İçindeki Yüzdesi Bütün Endüstriler Otomobil Gıda Kereste Kağıt Petrol Nakliyat 52% 61% 60% 55% 74% 63% This slide should further impress upon students the importance of the purchasing function.

5 Satın Alma Yoluyla Kar Edilen 1$’a Eşit Kar Etmek İçin Gereken Fazladan Satış Miktarları
This slide emphasizes the role of efficiency of purchasing.

6 Satın Alma Fonksiyonun Amaçları
Şirket dışından en iyi şekilde temin edilebilecek mal ve hizmetlerin tanımlanmasına yardımcı olur; ve Bu mal ve hizmetler için en iyi tedarikçi, fiyat ve teslimat şeklini geliştirir, değerlendirir ve belirler. While these are the main functions of purchasing, one would also expect the purchasing department to participate in make-buy decisions.

7 Geleneksel Satın Alma Süreci
Paket Teslim Rıhtımı Satın Alma Emri Paketleme Listesi Sipariş İşleme Fatura Alacaklar Raporu Çek Alacaklar Hesabı Borçlar Hesabı Posta Uzlaşmak Müşteri Tedarikçi Students should be asked to consider how this traditional process might be changed through process reengineering and the effective application of information technology. (paperless purchasing?) How does the nature of this process change in a virtual company?

8 Satın Alma Teknikleri Drop shipping ve özel ambalajlama
Açık siparişler Faturasız satın alma Elektronik sipariş ve fon transferi Elektronik veri değişimi (EDI) Stoksuz satın alma Standartlaştırma

9 Üretme/Satın Alma Değerlendirmeleri
Üretmek İçin Nedenler Satın Almak İçin Nedenler Daha düşük üretim maliyetleri Elverişsiz tedarikçiler Yeterli teminden emin olmak Artık işgücünü kullanmak ve marjinal bir katkı yapmak Tedarikçi çatışmasını kaldırmak Tedarikçide yasaklayıcı taahhütler gerektirebilecek eşsiz bir parçayı elde etmek Daha düşük satın alma maliyeti Tedarikçi bağlılığını koruma Teknik ya da yönetim becerisi elde etme Yetersiz kapasite Stok maliyetlerini azaltma Esneklik sağlama ve tedarik kaynağını alternatiflendirme Değiş-tokuş

10 Üretme/Satın Alma Değerlendirmeleri
Üretmek İçin Nedenler Satın Almak İçin Nedenler Örgütsel yeteneği korumak Patentli tasarımı ya da kaliteyi korumak Şirketin büyüklüğünü korumak/artırmak Ürün patentle korunmaktadır ya da ticari sırdır. Yönetimi asıl işleriyle ilgilenmesi için serbest bırakır

11 Satın Alma Stratejileri
Şirketin misyonuna ulaşmasına yardımcı olmayı planlar Uzun dönemli rekabet konumunu etkiler Stratejik seçenekler Çok tedarikçi Az tedarikçi Keiretsu ağı Dikey entegrasyon Sanal şirket The strategic options listed are expanded upon in later slides. Plan © 1995 Corel Corp.

12 Tedarik Zinciri Stratejileri
Birçok tedarikçiyle anlaşma; bir tedarikçiyi diğerine karşı kullanma. Son müşteriyi tatmin etmek için sizinle birlikte çalışacak az sayıda tedarikçiyle uzun dönemli “ortaklık” anlaşmaları geliştirme. Dikey entegrasyon; şimdiki tedarikçiyi satın alma Keiretsu – tedarikçilerini şirket koalisyonunun bir parçası haline getir. Tedarikçileri ihtiyaç olduğu kadar kullanacak bir sanal şirket oluşturma. Subsequent slides expand upon these strategies.

13 Birçok Tedarikçi Stratejisi
Ürün başına birçok kaynak Düşmanca ilişki Kısa dönemli Çok az açıklık Anlaşılmış, aralıklı satın alma emirleri Yüksek fiyatlar Seyrek, büyük partiler Alma dokuna gönderim We read in the management literature more and more about “managing relationships.” If you use the “many supplier” strategy, how do you develop useful relationships? © 1995 Corel Corp.

14 Az Sayıda Tedarikçi Stratejisi
Ürün başına 1 ya da az sayıda kaynak Ortaklık (JIT) Uzun dönemli, istikrarlı Yerinde denetim ve ziyaretler Özel sözleşmeler Düşük fiyatlar (büyük siparişler) Sık, küçük partiler Kullanım noktasına gönderim © 1995 Corel Corp. The risk of having only a single supplier will probably be obvious to most students. What nature of relationship must you have with your supplier to reduce this risk?

15 Daimler Chrysler’in Tedarikçi Maliyet Azaltma Çabası

16 Dikey Entegrasyon Stratejisi
Daha önce satın alınan malları üretebilme yeteneği Kurulum işlemleri Tedarikçi satın alma Yapma-Satın alma konusu Büyük mali taahhütler Her şeyi iyi yapmak zordur Hammadde (Tedarikçiler) Geriye Doğru Entegrasyon Geçerli Dönüşüm Under what conditions is vertical integration an appropriate strategy? Would we choose it simply if the item production/purchase cost would be less? İleri Doğru Entegrasyon Mamuller (Müşteriler)

17 Forms of Vertical Integration
Demir Madeni Silikon Tarım Hammadde (Tedarikçiler) Çelik Un Öğütme Backward Integration Entegre Devreler Geçerli Dönüşüm Otomobiller Students should be asked to consider why, other than on a “cost” basis, a company might want to consider vertical integration. Dağıtım Sistemi İleri Doğru Entegrasyon Devre Kartları Bilgisayarlar Saatler Hesap Makineleri Mamüller (Müşteriler) Bayiler Unlu Mamuller

18 Sanal Şirket Stratejisi
Bağımsız şirketler ağı Teknolojiyle bağlantılıdırlar Bilgisayarlar, fakslar, İnternet vs. Hepsi temel yetkinlikleriyle katkıda bulunur Genellikle hizmet sağlarlar Bordro, düzenleme, tasarım Kısa veya uzun dönemli olabilir Genellikle, sadece fırsat karşılanana kadar sürer. Students should be asked to consider the problems in establishing a virtual company, such as: - how does one decide which companies to ask to join their alliance? - how is the decision to share revenues made? - how is performance evaluated? - etc. © 1995 Corel Corp.

19 Tedarikçi Seçimi Adımları
Tedarikçi değerlendirme Potansiyel tedarikçilerin belirlenmesi ve seçimi Tedarikçi geliştirme Alıcı ve tedarikçiyi bütünleştirir Örnek: Elektronik veri değişimi Görüşmeler Kontratla sonuçlanır Anlaşma süresi, fiyat, teslimat şartları , vb. belirtir Students should be asked to consider the problems which might be encountered at each step in this process.

20 Tedarikçi Seçimi Puanlama Formu
Students might be asked to consider what additional information they might want before approving a vendor selection.

21 Tedarikçi Seçim Kriterleri
Şirket Finansal istikrar Yönetim Konum Ürün Kalite Fiyat Hizmet Zamanında gönderim Geldiğindeki durumu Teknik destek Eğitim Students might be asked if they perceive one or another of these criteria to be especially important. Also, are there other criteria they would prefer to use or think should be added? (One such criteria might be the ability to communicate using EDT)

22 TEDARİK ZİNCİRİ 2002-İZMİR

23 TANIM TEDARİK ZİNCİRİ MALLARIN BİR YERDEN BİR YERE FİZİKSEL OLARAK TAŞINMASINDAN ÖTE BİR ŞEYDİR.

24 AYNI ZAMANDA BİLGİNİN VE PARANIN HAREKETİDİR VE ENTELLEKTUEL (BİLGİ) SERMAYESİNİN YARATILMASI VE GELİŞTİRİLMESİDİR.

25 TEDARİK ZİNCİRİNE 3 YAYGIN FARKLI BAKIŞ
TEDARİK ZİNCİRİ LOJİSTİK TERİMİNİN BİR BAŞKA İFADESİDİR BAĞIMSIZ BİR FİRMA DA TEDARİK ZİNCİRİ SATINALMA, MÜHENDİSLİK,ÜRETİM ,FİNANS, PAZARLAMA FONKSİYONLARINI VE İLĞİLİ KONTROL FAALİYETLERİNİ İÇERİR TEDARİK ZİNCİRİ İKİNCİ TANIMDA BELİRTİLEN TÜM İŞLEVLERİ İÇERİR ARTI FİRMANIN TEDARİKCİSİNİN TEDARİKCİSİNDEKİ TÜM BU FONKSİYONLARI VE FİRMANIN MÜŞTERİLERİNİN MÜŞTERİLERİNDEKİ TÜM FONKSİYONLARI İÇERİR

26 VE BU SİSTEMLE İLGİLİ TÜM AŞAMALARI BİR ARAYA GETİRİR VE ENTEGRE EDER
TANIM KAYNAKLARIN ORTAYA ÇIKARILMASINDAN BAŞLAYIP ÜRÜN YADA HİZMETİN SON KULLANICIYA DAĞITIMI VE ÜRÜNLE İLGİLİ HERHANGİ BİR ARTIĞIN ATILMASINA DEK SÜREN TÜM AŞAMALARLA İLGİLİDİR. VE BU SİSTEMLE İLGİLİ TÜM AŞAMALARI BİR ARAYA GETİRİR VE ENTEGRE EDER

27 BİR DEĞERLENDİRME FRANCIS J. QUINN
TRAFFIC MANAGERS BECAME PHYSICAL DISTRIBUTION MANAGERS, WHO THEN TURNED INTO LOGISTICS MANAGERS, AND TODAY ARE MORPHING SUPPLY CHAIN MANAGERS Sevk Amirleri, fiziksel dağıtım yöneticileri olmuşlardır, daha sonra lojistik yöneticileri haline gelmişlerdir ve günümüzde tedarik zinciri yöneticilerine dönüşmektedirler

28 TANIM: TÜKETİCİ VEYA MÜŞTERİ TALEBİNİ (İHTİYACINI-İSTEĞİNİ) TAM OLARAK KARŞILAMAK İÇİN DOĞRUDAN VEYA DOLAYLI GEREKLİ OLAN TÜM AŞAMALARDAN OLUŞUR.

29 YANİ; BİR TEDARİK ZİNCİRİNDE SADECE ÜRETİCİ VE TEDARİKÇİ OLAMAZ AYNI ZAMANDA; *NAKLİYECİLER *DEPOCULAR *BAYİLER !! HATTA TÜKETİCİLER DE ZİNCİRİN BİR PARÇASIDIR.

30 BURADA BELİRTİLEN HER BİR AŞAMA FARKLI ÖRGÜTLER TARAFINDAN ÜSTLENİLMİŞTİR VE HER BİR ÖRGÜTÜN YÜRÜTTÜĞÜ İŞLEMLER ŞÖYLE SIRALANABİLİR: 1.YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME 2.PAZARLAMA 3.İŞLEMLER 4.DAĞITIM 5.FİNANS 6.MÜŞTERİ HİZMETLERİ

31 ÖRNEK BİR TEDARİK ZİNCİRİ İNCELEMESİ
TANSAŞ

32 DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI
DERTERJAN İHTİYACI OLUP DA TANSAŞ MAĞAZASINA GİREN EV HANIMI-MÜŞTERİ BOSTANLI TANSAŞ MAĞAZASI TANSAŞ ANA DEPOSU VE DAĞITIM ÖRĞÜTÜ VEYA 3. BİR DAĞITIM FİRMASI HENKEL ÜRETİÇİ BAK AMBALAJ PLASTİK İMALATCISI PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ KARTON İMALATCISI OLMUKSA PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ PETKİM DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI

33 TEDARİK ZİNCİRİ OLDUKCA DİNAMİKTİR VE DÜZENLİ OLARAK
BİLGİ ÜRÜN- MATERYAL FON AKIŞINI FARKLI ZİNÇİR ÜYELERİ YADA AŞAMALARI ARASINDA SAĞLAR

34 HER BİR TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMASI (ÜYESİ) KENDİ SÜREÇLERİNİ UYGULAR VE ZİNCİRDEKİ DİĞER ÜYELER ARASINDA ETKİLEŞİM HALİNDEDİR.

35 DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI
DERTERJAN İHTİYACI OLUP DA TANSAŞ MAĞAZASINA GİREN EV HANIMI-MÜŞTERİ Müşteri parayı tansaşa tranfer eder Tansaş ürünleri sağlar aynı zamanda Fiyatlandırma ve bilgiyi ortaya koyar (müşteri için) BOSTANLI TANSAŞ MAĞAZASI Tansaş pos verisini ve aynızamanda Yenileme siparişlerini dagıtım Merkezine aktarır Tansaş yeni siparişle birlikte dağıtım Merkezine fon tarnsferini yapar TANSAŞ ANA DEPOSU VE DAĞITIM ÖRĞÜTÜ VEYA 3. BİR DAĞITIM FİRMASI Dağıtım merkezi yeni Siparişleri kamyonla Tansaşa gönderir Dağıtım merkezi aynı zamanda fiyatlama Bilgilerini ve dağıtım-teslimat programını Tansaşa bildirir HENKEL ÜRETİÇİ BAK AMBALAJ PLASTİK İMALATCISI PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ KARTON İMALATCISI OLMUKSA PETRO KİMYA ENDÜSTRİSİ PETKİM DETERJAN TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI

36 E-ticaret ve TEDARİK ZİNCİRİ
AYNI AŞAMALARI BİR MÜŞTERİNİN ON-LINE OLARAK DELL COMPUTER DAN SATIN ALMA YAPTIĞINDA İNCELEYELİM

37 MÜŞTERİ TEDARİK ZİNCİRİNİN BİR ÜYESİ MİDİR?

38 TEDARİK ZİNCİRİ FAALİYETLERİ MÜŞTERİ SİPARİŞİ İLE BAŞLAR, SATIN ALMA EYLEMİ SONRASI TATMİN OLMUŞ MÜŞTERİ ÖDEMESİ İLE SONA ERER

39 TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMINI DÜŞÜNDÜĞÜMÜZDE; ÜRÜNLERİN VEYA MALZEMELERİN, TEDARİKCİLERDEN, ÜRETİCİLERE, ÜRETİCİLERDEN DAĞITICILARA, DAĞITICILARDAN BAYİLERE,BAYİLERDEN, MÜŞTERİLERE DOGRU BİR ZİNCİR İÇNDE HAREKETİNİ ANLAMALIYIZ

40 BİLGİ-ÜRÜN-FON ZİNCİR İÇİNDE HER İKİ YÖNDE OLMAKTADIR

41 ZİNCİR İÇİNDE YER VAROLAN HER AŞAMADA TEK BİR OYUNCU YOKTUR

42 TİPİK BİR TEDARİK ZİNCİRİ ÇEŞİTLİ AŞAMALARDAN(ÜYELERDEN) OLUŞUR
MÜŞTERİLER BAYİLER TOPTANCILAR/DAĞITICILAR(DİSTRİBUTÖRLER) ÜRETİCİLER TEDARİKÇİLER (PARÇA, HAMMADDE TEDARİKCİLERİ)

43 TEDARİKÇİ BAYİ MÜŞTERİ ÜRETİCİ MÜŞTERİ TEDARİKÇİ BAYİ ÜRETİCİ BAYİ
DAĞITICI MÜŞTERİ TEDARİKÇİ BAYİ ÜRETİCİ DAĞITICI BAYİ MÜŞTERİ TEDARİKÇİ ÜRETİCİ DAĞITICI

44 ASLINDA BİR ÇOK TEDARİK ZİNCİRİ BİR AĞ DIR

45 DOĞRU BİR TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMINDA DİKKATE ALINACAK 2 KONU VARDIR:
MÜŞTERİ İHTİYAÇLARI BU MÜŞTERİ İHTİYAÇLARINI GİDERECEK ZİNCİR ÜYELERİNİN (AŞAMALARININ) ROLLERİ

46 TEDARİK ZİNCİRİ MODELLERİ

47 Dell PC Tedarik Zinciri
Test ve Çözümleme Montreal Test Dublin Müşteriler Detroit Silikon devre levhası üretimi Burlington PC Montaj Austin Montaj ve Birleştirme SEA Monitörler Meksika

48 Tıp Tedarik Zinciri Dublin Detroit Chicago Columbus Texas Puerto Rico
İlaçlar Texas Teçhizat Puerto Rico

49 BÜTÜNLEŞİK TEDARİK ZİNCİRİ
İlişki Yönetimi Enformasyon, Ürün, Hizmet, Finansal ve Bilgi Akışı TEDARİKÇİ AĞI N İ H A T Ü K E C M A L Z E R BÜTÜNLEŞİK İŞLETME DAĞITIM AĞI Kaynaklama Lojistik İşlemler Kapasite, Bilgi, Temel Yetkinlikler, Sermaye ve İnsan Kaynakları Kaynak: Tedarik Zinciri Fakültesi, Michigan State University

50 Tedarik Zinciri Malzeme Akışı Kredi Akışı Tedarikçi Üretim Perakendeci
VISA Malzeme Akışı Kredi Akışı Tedarikçi Üretim Perakendeci Tüketici Tedarikçi Toptancı Perakendeci Sipariş Nakit İş Takvimi Akışı Akışı

51 Tedarik Zinciri Müşteri Tedarikçi Üretici Distribütör
Envanter Distribütör Üretici Müşteri Pazar araştırması verileri Zamanlama bilgileri Mühendislik ve tasarım verileri Sipariş akışı ve nakit akışı Nihai tüketiciyi memnun etmek için fikirler ve tasarımlar Malzeme akışı Kredi akışı This slide might be used to make the point about the various “flows” - material, information, money.

52 Tedarik Zinciri Yönetimi
Malzeme akışını planlar, düzenler, yönetir ve kontrol eder. Hammaddeyle başlar İç işlemlerle devam eder Nihai ürünlerin dağıtımıyla biter Tedarik zincirindeki herkesi içerir Örnek: Senin tedarikçinin tedarikçisi Amaç: Değeri maksimize etmek ve israfı azaltmak Probably the most important point to be made here is the encompassing nature of supply-chain management - from suppliers’ suppliers through internal production through distribution to the customer.

53 Tedarik zincirinin amacı?

54 Maximize value & lower waste
“Değeri maksimize etmek ve israfı azaltmak”

55 BİR TZ NİN ORTAYA KOYDUĞU DEĞER: MÜŞTERİ TALEBİNİ KARŞILAMAK İÇİN TZ’NİN HARCADIĞI ÇABALARLA, NİHAİ ÜRÜNÜN MÜŞTERİCE ALGILANAN (MÜŞTERİNİN KATLANMAK DURUMUNDA OLDUĞU BEDEL) DEĞERİ ARASINDAKİ FARKTIR

56 BİR ÇOK TİCARİ AMAÇLI TZ İÇİN DEĞER İLE TZ KARLILIĞI ARASINDA GÜÇLÜ BİR İLİŞKİ SÖZ KONUSUDUR.

57 TZ KARLILIĞI: TÜM TEDARİK ZİNCİRİ AŞAMALARI(ÜYELERİ) ARASINDA PAYLAŞILAN TOPLAM KARDIR

58 DAHA YÜKSEK TZ KARLILIĞI DAHA BAŞARILI TZ ANLAMINA GELİR

59 TZ BAŞARISI; TEK TEK ZİNCİR ÜYELERİNİN KARLILIĞI AÇISINDAN DEĞİL TZ TOPLAM KARLILIĞI AÇISINDAN ÖLÇÜLMELİDİR.

60 İYİ İNCELENDİĞİNDE, ZİNCİRDEKİ TEK BİR ÜYENİN KARLILIĞINA ODAKLANILDIĞINDA TÜM TZ NİN TOPLAM KARLILIĞINDA AZALMAYA NEDEN OLDUĞU GÖRÜLECEKTİR

61 BİR TEDARİK ZİNCİRİNİN BAŞARISI AÇISINDAN İNCELENECEK İKİ NOKTA
TEDARİK ZİNCİRİNİN MALİYET KAYNAKLARI TEDARİK ZİNCİRİNİN GELİR KAYNAKLARI

62 TEDARİK ZİNCİRİNDE TEK BİR GELİR KAYNAĞI VARDIR: ***MÜŞTERİ***

63 MÜŞTERİ; TEDARİK ZİNCİRİNDEKİ TEK GERÇEK POZİTİF NAKİT AKIŞ NOKTASIDIR.

64 TANSAŞ ÖRNEĞİNDE DETERJAN İHTİYACINI KARŞILAMAK İSTEYEN EV HANIMI , TZ DE TEK GERÇEK POZİTİF NAKİT AKIŞI SAĞLAYAN ZİNCİR ÜYESİDİR.

65 DİĞER NAKİT AKIŞLARI??

66 BASİTÇE TZ İÇİNDE ORTAYA ÇIKAN FON MÜBADELELERİ DİR.

67 HER AŞAMADA AKTARILAN FONUN BİR SAHİBİ VARDIR

68 TÜM BİLGİ AKIŞLARI, ÜRÜN YA DA FONLAR TZ İÇİNDEKİ MALİYETLERİ OLUŞTURUR

69 BU AKIŞLARIN UYGUN YÖNETİMİ TZ YÖNETİMİNİN ANAHTARI OLACAKTIR.

70 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ: TOPLAM KARLILIĞI MAKSİMİZE ETMEK İÇİN TZ DEKİ AŞAMALAR (ÜYELER) ARASINDAKİ AKIŞLARIN YÖNETİMİ İLE İLGİLİDİR.

71 Tedarik zincirinde karar aşamaları

72 BAŞARILI BİR TZ YÖNETİMİ BİLGİ , ÜRÜN VE FON AKIŞLARINA İLİŞKİN ÇEŞİTLİ KARARLARI GEREKTİRİR

73 BU KARARLAR; HER BİR KARARIN SIKLIĞINA VE BİR KARAR AŞAMASININ SAHİP OLDUĞU ETKİ ZAMAN KAPSAMINA BAĞLI OLARAK SINIFLANDIRILABİLİR

74 TZ de karalar TEDARİK ZİNCİRİ STRATEJİSİ – TASARIMI
TEDARİK ZİCİRİ PLANLAMASI TEDARİK ZİNCİRİ OPERASYONLARI

75 TZ STRATEJİSİ YADA TASARIMI:

76 BU AŞAMADA BİR ŞİRKET TZ NİN NASIL YAPILANDIRILACAĞINA KARAR VERİR- ZİNCİRİN KONFİGÜRASYONU HER BİR AŞAMADAKİ SÜREÇLERİN NE OLACAĞININ KARARLARIDIR.

77 BU AŞAMA BOYUNCA ALINAN KARARLAR STRATEJİK TZ KARARLARI OLARAK ADLANDIRILIR

78 ÖRNEK STRATEJİK KARARLAR:
DEPOLAMA TESİSLERİ ÜRETİM KAPASİTELERİ YERLEŞİM FARKLI LOKASYONLARDA ÜRETİLECEK VE DEPOLANACAK ÜRÜNLER YARARLANILACAK BİLGİ SİTEMLERİ GİBİ

79 BİR FİRMA STRATEJİK KARARLAR AŞAMASI BOYUNCA , STRATEJİK AMAÇLARINI DESTEKLEYEN TZ BİÇİMİNİ GERÇEKLEŞTİRMELİDİR.

80 DELL COMPUTER ÖRNEĞİ

81 STRATEJİK KARARLAR UZUN DÖNEMLİDİR
STRATEJİK KARARLAR UZUN DÖNEMLİDİR. VE DEĞİŞTİRİLMELERİ ZORDUR VE PAHALIDIR. BU NEDENLE YÖNETİM GELECEK BİRKAÇ YILIN KOŞULARINA İLİŞKİN BELİRSİLİKLERİ DİKKATE ALMAK ZORUNDADIR

82 Bullwhip Effect

83 Bullwhip = kalın kırbaç

84 Tedarik zinciri üyeleri arasında ürün talep bilgilerini paylaşmak önemlidir.
Bununla beraber, doğru olmayan veya bozulmuş bilgiler zincir boyunca Kalın kırbacın çözülmesi gibi dolaşabilir.

85 Bullwhip etkisi, tedarik zincirindeki farklı düzeylerde düzensiz siparişlerin verilmesine neden olmaktadır

86 Bu durum şu olumsuzlukları doğurur:
Aşırı stok yatırımı Müşteri memnuniyetinde azalma Kapasite kullanımında düşüşler Ulaştırma faaliyetlerinde verimsizlikler Gelir kayıpları

87 üretici toptancı sipariş dağıtıcı sipariş bayi sipariş müşteri Geleneksel tedarik zinciri

88 Yenileme siparişleri! Bayi dağıtıcıya Dağıtıcı toptancıya
Toptancı üreticiye Üretici toptancıdan aldığı yenileme sipariş bilgilerine dayalı üretim planlarını (siparişlerini) yapar

89 Üretici nihai tüketicinin talebi hakkında hiçbir şey bilmez sadece toptancının talebini bilir

90 Tedarik zincirindeki katmanlar arttıkça nihai tüketici talepleri ile üretici arasındaki mesafe daha da artacaktır

91 Zincirdeki tedarikçiler, müşteri talebinin ne olduğunu ve /veya yeni siparişlerin ne zaman geleceğini bilemediklerinden tedarikçiler yüksek stok yapmak durumunda olacaklardır.

92 BULLWHIP ETKİSİNİN NEDENLERİ:
TALEP TAHMİNİ GÜNCELLEMESİ SİPARİŞLERİN TOPLU VERİLMESİ FİYAT DALGALANMALARI TEDARİKÇİNİN ARZINI BÖLÜŞTÜRMESİ VE OYUN OYNAMA( ALDATMA)

93 BULLWHIP ETKİSİNDEN KURTULMA:
TALEP TAHMİN İÇİN KULLANILAN VERİ KAYNAĞINI ARTIRMA (POS) SİPARİŞLERİN TOPLU VERİLMESİNİ ENGELLEME (EDI) FİYATLARI STABİLİZE ETME OYUN OYNAMANIN ÖNÜNE GEÇME

94 MAKE OR BUY YAP YADA AL

95 YAP YA DA AL ANALİZİNDE FİNANSAL ANALİZ ÇOK KOLAYDIR
YAP YA DA AL ANALİZİNDE FİNANSAL ANALİZ ÇOK KOLAYDIR. ANCAK FİNANSAL ANALİZ DIŞINDA DA YAPILMASI GEREKEN DEĞERLENDİRMELER VARDIR

96 BUNLAR: SÖZ KONUSU ÜRÜN YADA HİZMET ÖNEMLİ MİDİR VE FİRMA BAŞARISI İÇİN KRİTİK MİDİR? SÖZ KONUSU ÜRÜN YA DA HİZMET, FİRMANIZIN ANA FAALİYET KONUSU MUDUR? SÖZ KONUSU ÜRÜN YA DA HİZMET, FİRMANIZIN YAŞAMASINI SÜRDÜRMESİ İÇİN YAPMAK ZORUNDA OLDUĞU BİR KONU MUDUR?

97 BU SORULARA YANIT EVET İSE;

98 SİZ ZATEN KENDİNİZ YAPACAKSINIZ DEMEKTİR

99 SÖZ KONUSU ÜRÜN YADA HİZMET, FİRMANIZIN ANA FAALİYET KONUSU DEĞİLSE O ZAMAN BİR KARAR SORUNU VARDIR DEMEKTİR; ÇÜNKÜ SEÇENEK VAR DEMEKTİR.

100 YUKARIDAKİ KONULARIN DIŞINDA
KENDİNİZN YAPTIĞI İLE DIŞARIDA YAPILAN BİRBİRİNİN AYNISI MIDIR? KENDİ BÜNYENİZDE YAPTIĞINIZDAKİ KALİTESİ İLE DIŞARIDA YAPILDIĞINDAKİ KALİTESİ KARŞILAŞTIRILABİLİR Mİ? KENDİ BÜNYENİZDE YAPTIGINIZDAKİ İŞLEVSELLİĞİ İLE DIŞARIDA YAPILDIGINDAKİ İŞLEVSELLİĞİ KARŞILAŞTIRILABİLİR Mİ?- DEĞİL Mİ? FİRMA YETERLİ SERMAYEYE SAHİP Mİ? GEREKLİ YATIRIMI YAPACAK DURUMDA MIDIR?

101 BU KONULAR DEĞERLENDİRİLDİKTEN SONRA BİR FİNANSAL ANALİZ GEREKLİDİR

102 BU FİNANSAL ANALİZDE KARŞILAŞTIRILMASI GEREKEN MALİYETLER:
İSTENEN MİKTARDAKİ ÜRÜNÜ KENDİ BÜNYEMİZDE YAPTIĞIMIZDAKİ TOPLAM MALİYETLERİ İLE İSTENEN MİKTARDAKİ ÜRÜNÜN TEDARİKÇİDEN ALMAMIZ DURUMUNDAKİ TOPLAM MALİYETLER

103 ÜRÜNÜ ALMANIN TOPLAM MALİYETİ, ÜRÜNÜ DIŞARIDAN ALMA DURUMUNDAKİ YILLIK SABİT MALİYETLER İLE YIL BOYUNCA HER BİR ÜRÜNÜN DEĞİŞKEN MALİYETİNDEN OLUŞUR TC=FC+(VC*Q)

104 ÜRÜNÜ YAPMANIN TOPLAM MALİYETİ, ÜRÜNÜ YAPMA DURUMUNDAKİ YILLIK SABİT MALİYETLER İLE YIL BOYUNCA HER BİR ÜRÜNÜN DEĞİŞKEN MALİYETİNDEN OLUŞUR TC=FC+(VC*Q)

105 ÖRNEK PROBLEM: iki arkadaş, bir sandviç büfesi açmak istemektedirler, bunlar sandviçleri büfede mi yapmalıdırlar, yoksa dışarıdan satın mı almalıdırlar karar vermek durumundadırlar eldeki veriler: sandviçleri fırından alırlarsa, yeni hava geçirmez bir dolaba ihtiyaçları vardır. Bu hava geçirmez dolabın sabit maliyeti ve bakım giderleri yıllık 1000 usd dir. Fırın sandviçleri tane başına 0.40 usd ye satmaktadır eğer sandviçleri yaparlarsa, bir mutfağa ihtiyaç vardır ve bunun yıllık maliyeti usd ve değişken giderler 0.15 usd dir. İlk yıl adet satabileceklerine inanıyorlar

106 Bu arkadaşlar alsınlar mı, yoksa yapsınlar mı?
FC+(VC*Q)=FC+(VC*Q) 1000+(0.60*Q)=15000+(0.15*Q) Q=56000

107 YAPIYORLAR MI? SATIN MI ALIYORLAR?

108 EV ÖDEVİ KENDİLERİ YAPMALARI DURUMUNDA KAZANÇLARI NE OLACAKTIR

109 Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları
Globalleşen dünyada işletmelerin karlarını ve maliyetlerini optimize etmek için girdikleri arayışlar yazılım alanında (SCM yazılımları) yeni ürünlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Hammadde üretiminden son kullanıcıya kadar uzanan Tedarik Zinciri Yönetimi’nde kullanılan yazılımların önemi ve uygulanırlığı her geçen gün artmakta ve bu alanda yeni sektörel atılımlar gözlemlenmektedir. Tedarik Zinciri Yönetimi birbirinden farklı ağ sistemlerinin işletmeniz ile iş ortaklarınız arasındaki bilgi akışını sağlamak üzere bağlanmasını içerir. Buda yüksek performans ve güvenlik gerektiren bir unsurdur. Ağ yapısı ile esnek bir SCM oluşturup bütün ortaklara uygulamak,Üreticiler, toptancılar, stok, nakliyat ve satıcıları süregelen müşteri ihtiyaçlarını karşılamada ve rekabete yönelik gelişimde atılacak ilk adımdır. Bu adımı atabilmek gerçek zamanlı geleceğe yönelik kestirimler yapmak, stokları azaltmak ve teslimat hızlarını arttırmak isteyen firmalar için elzemdir. Böyle yaparak firmalar tedarik zincirlerini masraları kırtasiyeci uygulamalarından esnek ve bu günün ihtiyaçlarını karşılayan etkinliğe çevirebilmektedirler.

110 Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları
SCM sistemi , şirketin dışındaki ikmal işlemlerini sağlayanların yönetilmesi ve etkin bir biçimde çalışması için şirketin iç kaynaklarını bir bütün halinde ele alan temel bir işletme sistemidir. Sınırlarının başlangıç noktasını tüketici ve uç noktasını ise hammadde temin eden ve tedarikçiler almaktadır. Merkezde ise üretim vardır. SCM müşteriler açısından bakıldığında bir ürün veya servis için talepleri yerine üzere dağıtım, pazarlama,lojistik ve servis kademelerini de içine alan unsurların tamamıdır. Burada amaç şirketin imalat kapasitesinin artırılması,piyasaya karşı duyarlılığın geliştirilmesi ve tüketici ile tedarik işlerini üstlenenler arasında ilişkilerin iyileştirilmesi yoluyla şirketin çalışmasını ileriye götürmektir. Tedarik zincirinde tedarik seviyesinin tespit edilmesi için yapılan çalışmalar, işletmenin mevcut durumunun belirlenmesi ve işletmenin belirlenen duruma bağlı olarak SCM sisteminin uygulanması üzerine odaklanmaktadır.

111 Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları
SCM Sisteminde Mevcut Durumun Belirlenmesi Tedarik düzeni seviyesi belirleme ve uygulama çalışmaları için , öncelikle tedarik düzeni araştırma ekibi oluşturulmalı ve proje lideri önderliğinde şirket üst düzey yöneticilerden,imalatçılara ve perakendecilere kadar görüşmelerin yapılması sağlanmalıdır. Görüşme konuları hammadde temininden dağıtımına kadar, tüketiciler dahil ele alınmalıdır. Zaman çerçevesi, tedarik düzeni çalışmaların başladığı andan itibaren tedarik zincirinin gelecekte alacağı role kadar uzanmalıdır. Temel konular ise şu şekilde olmalıdır SCM için oluşturulacak stratejiler şirket stratejilerini destekler yönde geliştirilmelidir Sistem gelişimine imkan verecek bilgi teknolojisi altyapının geliştirilmesi gereklidir .

112 Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları
SCM Yazılımlarının Avantajları Başlangıç noktası tüketici,uç noktası ise hammadde tedarikçileri olan bir yığın işletme yerine , bunların tamamını tamamını ifade eden tek bir firma görünümündeki tedarik zinciri, şirket içi aktiviteleri en uygun ve basit hale getirirken , aynı zamanda tüm tedarik zincirinin çalışmasını incelemekte ve çalışmaları iyileştirmek suretiyle de şirketlerin tüketiciye karşı yapmaları gerekenleri en uygun durumuma getirme olanaklarını da sağlamaktadır. SCM fiyat, kalite ve teknoloji gibi çıktıların geliştirilmesini ve uygulamaların uyumlu, bütünleşik ve yüksek performanslı olmalarını sağlamaktadır. SCM uygulamaları çok yönlü ve çok kullanışlı gelişim aktivitesi için temel oluşturur. Uyumlu strateji, haberleşme liderliği ve iş süreçleri yönetimi geliştirir. Müşteri / Tedarikçi yoğunlaşması sağlar ve sanayinin vizyonunu ve araştırmasını en iyi uygulamalar içinde birleştirir.Dolayısıyla SCM’nin beklenen yararları hammadde kaynağından son tüketiciye kadar bütün alanlarda ortaya çıkmaktadır. Yapılan bir araştırmada bütünleştirilmiş stok zinciri kapasitesi ile ilgili olarak SCM ile %32 den fazla maliyet düşüşü, %50 nin üstünde dağıtım performansının artışı, %95 stok listelerinde azalma, %5 üzerinde müşteri memnuniyeti ortaya çıkmıştır. .

113 Tedarik Zinciri Yönetimi ve SCM Yazılımları
İlk örnekleri 1995 yılında CACI ve Synquest firmaları tarafından Tedarik Zinciri Optimizasyonu olarak tanımlanan yazılımlar , daha sonraki yıllarda MRP II ve ERP alanında da yazılımları bulunan büyük firmaların da devreye girmesiyle SCM yazılımları olarak devreye çıkmıştır. MRP II ve ERP alanında yaşanan rekabet SCM yazılımlarının da gelişmesine yardımcı olmaktadır. Günümüzde bir çok firma bu konuda uygulama geliştirmekte ve giderek artan rekabet koşulları gerek yazılım üretici firmaları daha iyi uygulamalar çıkartmaya , gerek de SCM yazılımları kullanmanın rekabetteki avantajlarından dolayı oldukça popüler bir hale gelmektedir.

114 SCM Yazılımları

115 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNTEİMİNİN KONULARI
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI TZ TALEP VE ARZIN YÖNETİMİ TZ STOK KARARLARI VE YÖNETİMİ TZ BİLİŞİM TEKNOLOJİSİ TZ DEPOLAMA VE LOJİSTİK TZ İŞBİRLİĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE YÖNETİMİ TZ PERFORMANS ÖLÇÜMÜ TZ BELİRSİZLİĞİN YÖNETİMİ TZ KOORDİNASYON


"TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMININ GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN KONULAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları